eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
224 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 👇 👌مبناى تفكر احسايى و روش اصلى او در بيان عقايد، اين است كه تنها راه كشف معارف، توسل به معصومان و مراجعه به آثار آنان است و آدمى به استقلال قادر به درك هيچ‌يك از علوم نيست.به‌طور كلى احسايى برخلاف شيعى، كه پايبند به موازين عقلى و فلسفى و توجه به روايات اهل‌بيت - عليهم السلام - همراه با تأمل و تلاش براى دست‌يابى به مفهوم روايات از منظر عقل بوده‌اند، از منظر نقل به عقل نگاه مى‌كند و تا آنجا كه مى‌تواند عقل را در استخدام نقل درآورده است. به عبارت ديگر در انديشۀ احسايى عقل به صورت مستقل قادر به درك حقايق نيست؛ بلكه تنها با استمداد از انوار اهل‌بيت و مدد رساندن به حقايق و علوم، حتى در مسائلى چون و زراعت، دست مى‌يابد .احسايى معصومان - عليهم السلام - را واسطۀ فيض خدا مى‌داند به اين معنا كه پس از آنكه خداوند معصومان را خلق كرد، آنان به اذن و مشيت الهى موجودات ديگر را آفريدند. 📚آشنایی با فرق تشیع ، فرمانیان ، ص 178 👌شيخيه مخالفان شيعى خود را بالا سريه گويند؛ يعنى آنان بالاى سر امام نماز مى خوانند و شيخيه اين عمل را جايز نمى داند. شيخيه اصول دين را در چهار اصل خلاصه مى كند: 1- توحيد.2- نبوت . 3- امامت . 4- ركن رابع . ❕(ركن رابع ) دين همان (شيعه كامل ) است كه مبلغ و ناطق اول باشد و احكام را بدون واسطه از (امام ) مى گيرد و به ديگران مى رساند . (عدل ) جزء صفات ذات و در (توحيد) است . پس اعتقاد به (توحيد)، عدل را نيز شامل مى شود. معاد نيز از همين قبيل است . برخى از فرق به ركن رابع اعتقاد ندارند. گويند اين (ركن رابع ) ساخته محمد كريم خان كرمانى است . شيخيه (معاد) را قبول ندارد. شيخيه آدمى را در دو جسم مى داند: جسم حقيقى و جسم مثالى . زندگى دنيوى در جسم مثالى است . ثواب و عقاب نيز متوجه همين جسم مثالى مى باشد. آنان معراج جسمانى پيامبر اسلام را قبول ندارند و معتقدند كه معراج رسول خدا روحانى بوده است . ❕مشرب شيخيه ، مشرب اخباريگرى است و لذا با هر گونه اجتهاد و استنباط مخالف اند. آنان به اخبار آحاد و ضعيف و ظواهر كتاب بسنده مى كنند. علماء اماميه از همان آغاز به تكفير سران شيخيه پرداختند. اين تكفير از دو سو متوجه شيخيه بود: يكى اختلاف در اصول عقيدتى و ديگرى مشرب اخباريگرى . علت سياسى - اقتصادى ديگرى وجود داشت و آن غير قابل تصور شيخيه در دستگاه سلطنت ايران و گرايش سلاطين قاجاريه به مسلك شيخيه بود و ضربه اقتصادى حاصله از اين نفوذ به علماء اماميه . 👌تعاليم شيخ احمد احسائى بر ركن رابع نيز متمركز بود. اين ركع رابع بايد يكى از برجستگان شيعه اماميه باشد كه واسطه بين امام غايب و مردم است . شيخ احمد در ميان پيروانش ركن رابع بود. اين مقام پس از او به سيد كاظم رشتى رسيد. شيخ احمد احسائى در تاويل آيات و روايات يد طولانى داشت . وارثان او نيز شيوه تاويل و مهارت استاد و مرشدان را ادامه دادند: هر چيزى دو جنبه دارد؛ ظاهر و باطن . مانند تاويل پل كه در ظاهر يعنى پل جسمانى ولى در باطن يعنى ولايت . 🔸در تاويل آيات و روايات معاد آمده است كه : حقيقت انسان همان روح است . معاد روحانى خواهد بود. روح نوعى جسم لطيف است (: هور قليائى ). اين جسد، جاويدان و فناناپذير است . اين جسد مركب از روح است . در قبر مرده باقى است . روح در قيامت با همين هور باز خواهد گشت و حساب پس خواهد داد و داخل بهشت يا دوزخ خواهد بود. ❕برخى معتقدند كه اين اصطلاح (: هور قليائى ) از مذهب صابئى گرفته شده است و علت آن را آميزش شيخ احمد احسائى با صبائيان عراق مى دانند. در رابطه با اصل عدل وى نيز معتقد بود كه عدالت جزء صفات بارى تعالى است و لذا اصل مستقلى نيست . زيرا اگر عدل را از صفات ذات جدا بدانيم و اصل قرار دهيم ، بايد ديگر صفات ذات را جدا كرده و اصل نمائيم . 🔸 👇
🔸 👇 👌احسائى در تلقى از امامان به غلو روى آورده كه : ائمه مظاهر پروردگارند. تكيه او بر ركن رابع مقابله شيخ احمد با فقهاء شريعت بود كه مدعى نيابت عامه امام را داشتند و از اين راه سيادت خود را حفظ مى كردند و عوارض اقتصادى آن بسيار تعيين كننده بود. ركن رابع به سيادت معنوى علماء اماميه و منافع اقتصادى آنان ضربه مى نواخت . هر چند كه معنا و مفهوم روشن و قابل قبولى از ركن رابع نداشت ، شيخ احمد توانست در برابر ادعاى فقهاء اماميه كه در دوره غيبت كبرى نيابت عامه امام را دارند، ركن رابع را علم كند و استمرار آن را در فرقه شيخيه بداند. شيخ احمد معتقد بود كه امام دوازدهم در جسد هور قليائى است ؛ لذا احتمالا در هنگام ظهور در اوليه اش نباشد و در قالب شخص ديگرى ظاهر شود. اين تلقى را منابع مخالف شيخيه به وى نسبت مى دهند. محققان اين تلقى را راه يافته از تعاليم نهضت فكرى - سياسى (مشعشعيان ) عصر صفوى مى دانند. عقايد منسوب به (مشعشعيان ) در منابع صفوى آمده و اثر مستقل و بى طرفى وجود ندارد. 📚تاریخ ادیان و مذاهب جهان ، مبلغی ، ج 3 فرقه شیخیه 🔰چنان که گفته شد شیخیه در مورد اهل بیت علیهم السلام غلو کردند و برای آن بزرگواران قائل به ربوبیت شدند ، تمام صفات خداوند را به ائمه نسبت دادند و مصداق آن را امامان بزرگوار می دانند و می گویند تمام ضمیرهایی که در قرآن ذکر شده به ائمه اطهار باز میگردد نه ، لذا علمای بزرگ اسلام حکم به تکفیر و غلو آنان دادند . 📚شبهات مهدویت ، عصیری ج 1 ص 136 🔸در رابطه با نقد عقائد این فرقه ، عقائدی چون نیابت خاصه در عصر غیبت ، خالق بودن امامان ، غلو در شان آنها ، معاد جسمانی ، معراج پیامبر ، تاویل و تفسیر به رای قرآن ،اخباری گری و عدم توجه به عقل ، و ... پاسخ های گذشته ما را مطالعه فرمایید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6295 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7627 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4799 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6512 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5555 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4784 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3284 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ این شبهه کانال معاند را در زیر بخوانید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3454
👌پاسخ را در زیر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1865 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1866
🤔 ❔عدم ارائه ادله معتبر بر اثبات روز در قرآن ❗️قسم خوردن بر ابر و باد و کشتی، قوی ترین دلیل قرآن بر وجود روز قیامت می‌باشد؛ در سوره چنین آمده است : : وَالذَّارِيَاتِ ذَرْوًا ﴿۱﴾فَالْحَامِلَاتِ وِقْرًا ﴿۲﴾فَالْجَارِيَاتِ يُسْرًا ﴿۳﴾فَالْمُقَسِّمَاتِ أَمْرًا ﴿۴﴾إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَصَادِقٌ ﴿۵﴾وَإِنَّ الدِّينَ لَوَاقِعٌ ﴿۶﴾ : قسم به بادهایی كه ابرها را به حركت در می آورند. قسم به ابرهای سنگین. و سپس سوگند به كشتی‌هایی كه به آسانی به حركت در می‌آيند. و قسم به فرشتگانی كه كارها را تقسيم ميكنند كه آنچه به شما وعده داده شده است قطعا راست است وقطعاً روز جزا واقع خواهد شد. ⚡️آیا با چنین سوگندهایی قیامت اثبات می شود؟ اگر کسی امروزه به جای استدلال منطقی بر شما، قسم به هواپیما و اتومبیل بخورد، آیا شما او را بی‌منطق و دروغگو نمی خوانید ❗️❗️ 💠💠 👌قرآن برای اثبات قیامت دلائل محکم و قاطعی ارائه می دهد و می فرماید ؛ « آيا گمان كرده ايد كه ما شما را بيهوده آفريده ايم و به سوى ما بازگشت نخواهيد كرد » ( مومنون 115 ) 👌و می فرماید ؛ ❕« و ما آسمان و زمين و آنچه ميان آن دو است، جز به نيافريديم، و ساعت موعود (قيامت) قطعاً فرا خواهد رسيد. » ( حجر 85) 👌و می فرماید ؛ «آيا انسان گمان مى كند بيهوده و بى هدف رها مى شود؟ ... آيا چنين كسى قادر نيست كه مردگان را زنده كند؟! » ( قیامت 36 _ 40) ❕این بیانات اشاره به برهان حکمت در اثبات معاد است به این بیان که يك مطالعه اجمالى در وضع هستى نشان مى دهد كه همه چيز بر اساس هدف و حكمت و نظم و برنامه اى آفريده شده است. حال اگر نظرى به زندگى انسان بيفكنيم و چنين فرض كنيم كه «مرگ» براى او پايان همه چيز است، چند روز در اين دنيا با هزاران زحمت و مشكل زندگى كردن، و مقاديرى غذا و آب خوردن و نوشيدن، و بعد براى هميشه از هستى چشم پوشيدن، مسلّماً چنين چيزى نمى تواند هدف آفرينش انسان بوده باشد، و به اين ترتيب خلقت او عبث و بيهوده و بى محتوى خواهد بود. این چيزى است كه با خداوند حكيم هرگز سازگار نيست و همین معنا در آیات فوق منعکس شده است . 👌و در بیان دیگری می فرماید ؛ « آيا مؤمنان را همچون مجرمان قرار دهيم؟ شما را چه مى شود؟ چگونه داورى مى كنيد » ( قلم 35_36) 👌و می فرماید ؛ « آيا كسانى را كه ايمان آورده اند و عمل صالح را انجام داده اند همچون مفسدان در زمين قرار دهيم، يا پرهيزگاران را همچون » ( ص 28) 👌و می فرماید ؛ « آيا كسانى كه مرتكب سيئات شدند گمان كردند كه ما آنها را همچون كسانى كه ايمان آورده اند و عمل صالح انجام دادهاند قرار مى دهيم كه حيات و مرگشان يكسان باشد؟ چه بد داورى مى كنند- و خداوند آسمانها و زمين را به حق آفريده است؟ تا هركس در برابر اعمالى كه انجام داده است داده شود، و به آنها ستمى نخواهد شد. » ( جاثیه 21_22) ❕این تعابیر اشاره به برهان عدالت در اثبات معاد و قیامت است به این توضیح که تاريخ گذشته انسان و حوادث امروز به خوبى نشان مى دهد كه احقاق حقّ مظلومان، و كيفر ظالمان، هرگز در اين جهان به طور كامل انجام نشده، ممكن است به صورت «قضيّه جزئيه» اين مسأله ديده شود، ولى نه به صورت يك «قضيّه كليه» و فراگير. پس عدالت حاكم بر اين عالم كه پرتوى از عدالت خداست ايجاب مىكند روزى فرا رسيد كه پرونده اعمال همه انسانها استثناء با دقيقترين حساب، مورد بررسى قرار گيرد، و اين همان روزى است كه رستاخيزش مى ناميم. 📚پیام قرآن ج 5 ص 202 🔸 👇
👇 🔸خداوند به این مقدار هم برای اثبات معاد بسنده نکرده است و در تعابیری برای اثبات معاد از قسم استفاده کرده است و می فرماید ؛ « سوگند به بادهايى كه ابرها را به حركت در مى آورند (و گرد و غبار و بذرهاى گياهان را). و سپس سوگند به ابرهايى كه بار سنگينى (از باران) با خود حمل مى كنند. و سپس سوگند به كشتيهايى كه به آسانى به حركت در مى آيند. و سوگند به فرشتگانى كه كارها را تقسيم مى كنند. (آرى سوگند به همه اينها) كه آنچه به شما وعده داده شده است قطعا است.- و بدون شك جزاى اعمال واقع شدنى است. » ( ذاریات 1_6) 👌در گذشته مفصلا توضیح داده ایم که یکی از حکمت های قسم های خداوند بیان اهمیت مورد بحث است . اگر خداوند بخواهد اهمیت فوق العاده برخی از مسائل مانند معاد را بیان کند آن را همراه با سوگند می کند. واین خود یک نوع فصاحت و بلاغت در کلام است که گوینده علاوه بر بیان وجوب یک مطلب درجه اهمیت آن را نیز با قسم به مخاطب خود می کند ؛ 🔸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1867 👌و از سوی دیگر سوگندهايى كه در آغاز اين سوره آمده پيوند و تناسب روشنى با نتيجه اين قسمها و دارد، چرا كه حركت ابرها و نزول بارانها و در نتيجه زنده شدن زمينهاى مرده، خود صحنه اى از قيامت و را در اين دنيا نشان مى دهد و روشن است که وعده هاى الهى از جمله وعده به معاد و قیامت ، همه صادق است، چرا كه خلف وعده يا ناشى از جهل است، يا عجز . جهلى كه باعث تغيير فكر وعده دهنده مى شود، و عجزى كه او را از وفاى به وعده باز مى دارد، اما خداوند عالم و قادر وعده هايش تخلف ناپذير است. 📚تفسیر نمونه ج 22 ص 311 👌اما این که شبهه افکن در مورد چرایی قسم خداوند به بادها و ابرها و کشتی اظهار کرده است ، مساله ای است که پاسخ روشنی دارد و ما در گذشته مفصلا پیرامون آن بحث کرده ایم که می توانید پاسخ گذشته ما را در این رابطه مطالعه فرمایید ؛ 🔸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1868 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ این شبهه کانال معاند را در زیر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1870
💠پاسخ این شبهه کانال معاند را در زیر بخوانید ؛ ✔️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1871
🤔 ❔اخیرا هر خطبه ای از خطبای مولوی های اهل سنت را می شنویم می گویند در کتاب دین و زندگی مدرسه به ابوهریره پیامبر توهین شده و او دروغگو خوانده شده است ❗️لطفا توضیح دهید که آیا این فرد دروغگو بوده است ❕❕ 💠💠 👌ابوهریره از کسانی است که اهل سنت بسیار او را تکریم می کنند ، و روایات او را دربست می پذیرند ، در حدود یک هفتم روایات صحاح سته اهل سنت از اوست و ابن حجر عسقلانی روایات او را 5734 حدیث نقل می کند ؛ 📚الاصابه ج 4 ص 205 ❕این در حالی است که او تنها سه سال حضور پیامبر را درک کرده است ؛ 📚صحیح بخاری ج 5 ص 145 ❔چگونه می توان پذیرفت کسی که فقط سه سال محضر پیامبر را درک کرده است این همه حدیث از پیامبر نقل کند در حالی که احادیث نقل شده اهل سنت از علی علیه السلام و ابوبکر و عمر و عثمان از 1114 حدیث سرایت نمی کند ؛ 📚الاصابه ج 4 ص 205 ❕لذا امام علیه السلام فرمود ؛ « سه تن بودند که پیوسته بر پیامبر دروغ می بستند که آنان ابوهریره و انس بن مالک و زن بودند » 📚الخصال ج1 ص190 🔸طبق نقل اهل سنت ، عایشه بود که ابوهریره به پیامبر گرامی دروغ می بست ، آنان از عایشه نقل می کنند که می گوید ؛ « روزی ابوهریره کنار حجره ام نشست و مرتب از پیامبر حدیث نقل می کرد ، من در حال نماز بودم ، او قبل از پایان نمازم رفت و اگر او را می یافتم در رد او می گفتم که رسول خدا مثل شما این قدر حدیث نمی کرد » 📚صحیح مسلم ج 4 ص 1940 _ سنن ابی داود ج 3 ص 320 👌مردم هم پی به کذب و دروغگویی او برده بودند چرا که خود ابوهریره می گفت که مردم معتقدند که من بر رسول خدا دروغ می بندم و احادیث جعلی نقل می کنم ؛ « یقول الناس اکثر ابوهریره _ انکم ان اباهریره یکثر الحدیث عن رسول الله » 📚 صحیح بخاری ج 2 ص 85_ صحیح مسلم ج 4 ص 1939 ❕بخاری می نویسد ؛ « چون ابوهریره روایتی از رسول خدا نقل کرد مردم به او گفتند که آیا این حدیث را از رسول خدا شنیدی یا خیر ؟ ابوهریره گفت نه این از ابوهریره بود ( که به دروغ به پیامبر نسبت دادم )» 📚صحیح بخاری ج 7 ص 81 👌و مطابق برخی نقل ها ابن عمر هم تصریح به کذب و جعل احادیث توسط می کرد ؛ 📚صحیح مسلم ج 3 ص 1203 ❕این ملعون کسی بود که علی علیه السلام را متهم به عثمان می کرد ؛ 📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 4 ص 67 🔹و چون معاویه به عراق آمد در حضور او و در جمع مسلمین به علی علیه السلام نمود و معاویه نیز به پاداش این بی حیایی او را والی مدینه گردانید ؛ 📚شرح نهج البلاغه ، حمیدی ، ج 1 ص 358 ❕ابوجعفر اسکافی استاد ابن ابی الحدید می گفت ؛ « ابوهریره نزد استادان ما نا خالص و روایات او ناپسند است ، عمر به خاطر جعل روایت او را با می زد » 📚شرح نهج البلاغه ، معتزلی ، ج 4 ص 67 ❕از علی علیه السلام نقل می کنند که می فرمود ؛ « دروغگوترین مردم بر رسول خدا ( که اکنون زنده اند ) دوسی است » 📚همان مدرک ص 68 👌ابوحنیفه هم به احادیث او عمل نمی کرد و می گفت تمام صحابه پیامبر عادل بودند جز ابوهریره و چند نفر دیگر ؛ 📚قاموس الرجال ج 6 ص 234 ❕بسیاری از روایات دروغین در مورد دیدن خداوند و جسمانیت او و نسبت های دروغین که در کتب اهل سنت به پیامبر داده شده است از اوست و علامه شرف الدین کتابی مستقل با نام « ابوهریره » در مورد روایات دروغ او نوشت . ❕( جهت آگاهی بیشتر در مورد شخصیت ابوهریره دو کتاب « سوالات ما »، حسین تهرانی ص 429 به بعد و « پژوهشی در صحاح سته » ج 7 ( اصحاب در صحاح سته ،حسین طیبیان ،ص 89 به بعد را مطالعه فرمایید که ما مطالب فوق را از ابن دو کتاب کردیم .) 👌آری ما اگر ابوهریره را دروغگو و کذاب می دانیم بر اساس منابع خود اهل سنت است و شایسته است که آنان نیز را کنار بگذارند و بر اساس این نقل پیامبر گرامی که فرمود ؛ « نشانه منافق دروغگویی است » 📚صحیح مسلم ج 1 ص 78 👌حکم به منافق و دروغگو بودن ابوهریره دهند و دفاع دروغین از این شخصیت پلید نکنند و گرد و خاک بی اساس در دفاع از او و هجمه به شیعه به خاطر نقل روایات خود اهل سنت در مورد ابوهریره نکنند . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ شبهات تکراری کانال معاند در مورد « شق القمر » را در زیر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1874
👌پاسخ این شبهه کانال معاند را در زیر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1876
🤔 ❔لطفا به متن زیر پاسخ دهید ❗️❗️ ❕پيامبر صلی الله علیه وسلم ‌مي‌فرمايد: « لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَشَبَّهَ بِغَيْرِنَا، لَا تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ وَلَا بِالنَّصَارَى » (كسي كه خود را شبيه غير ما كند، از ما نيست. خودتان را شبيه به يهود و نصارا نكنيد). اين حديث حسن است كه ترمذي و... روايت كرده‌اند. 👈در اسلام جشنی به اسم تولد گرفتن (جشن میلاد) نیست و حرام است زیرا از عادات و تقالید یهود و نصاری است، ترمذي (2695) و طبراني در الاوسط(7/238-7380) و آلباني در سلسله الصحيحه (2194) و صحيح ترمذي حسن دانسته است. پيامبر صلی الله علیه وسلم ‌مي‌فرمايد: « وَمَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ»: ( و هر كس مشابه قومي باشد از همان‌ها است). احمد(2/50،92)، و ابن ابي شيبه در (مصنف) (19401)‌، و عبد بن حميد در «مسند» (848)، و طبراني در «مسندشاميين (216)، و بيهقي در «الشعب»‌(1199). والله اعلم _مرادزهی خاشی_ زاهدان 💠💠 👌براستی انسان تعجب می کند از چنین کسانی که مدعیان علم و دانش و آگاهی هستند و چنین بی اساسی را ترویج می کنند . ❕حرمت تشبه به یهود و نصاری در جایی است که ما برای انجام فعلی هیچ گونه رجحان عقلی و قرآنی و روایی نداشته باشیم و تنها به دلیل شباهت به کفار آن کار را انجام دهیم ، در حالی که میلاد پیامبر گرامی مستند به آیات قرآن و سنت صحیحه پیامبر گرامی و بر اساس حکم محکم عقلی است که ما در گذشته مفصلا حول این موضوع بحث کرده ایم و استحباب جشن میلاد گرفتن برای پیامبر گرامی را ثابت کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1879_ 👌بد نیست آقای مرادزهی کمی از استادش محمد عمر که از او تعبیر به فقیه می کنند یاد بگیرد ، آنجا که چنین می گوید ؛ « جلسه برای برگزاری ( جشن ) ولادت پیامبر فی نفسه جایز و خوب و مندوب ( و ) است » 📚فتاوی منبع العلوم کوه ون ، محمد عمر سربازی ج 1 ص 365 🔸و خوب است که این مدعی علم و دانش سخن استادش عبد الحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان را خود قرار دهد که در برابر این سوال چنین می گوید ؛ «چه مي فرمايند علماي دين در مسئله ذيل: آيا در ايام ولادت نبي مکرم اسلام کارهايي چون توزيع شيريني، سخنراني و جشن و سرور جايز است؟ و اکنون در بعضي مناط اين کار را ميکنند. چون خود نبي مکرم اسلام فرمودند: نوآوري در دين بدعت است آيا اين جزو بدعت محسوب مي شود؟ و اگر جايز نباشد و کسي آنها را جايز قرار دهد چه حکمي دارد؟ ❕الجواب باسم ملهم الصواب ؛ 👌اگر به اين نيت جلسه منعقد مي کنند که در آن جلسه، سيرت آن حضرت بيان شود و ترغيب به اتباع آن حضرت بوده و افرادي را که از حقيقت اسلام خبر ندارند در جلسه دعوت مي کنند تا از طيبه آن حضرت با خبر شوند؛ با توجه به اين تفاصيل، انعقاد چنين جلسه اي مستحب و موجب اجر و ثواب است دارالافتاء حوزه علميه دارالعلوم زاهدان 📚محمود الفتاوي ج 4 ص 335 ، تحت نظر مولوی عبد الحمید 👌بر این اساس دیار بکری و از علمای اهل سنت می نویسند ؛ «مسلمین پیوسته از زمان های گذشته در ماه میلاد پیامبر به جشن و سرور می پرداختند و دیگران را اطعام می کردند و در شب های آن صدقه می دادند و پیوسته سرور و شادی می کردند» 📚تاریخ الخمیس ج1 ص323 _ المواهب اللدنیه ج1 ص148 🔸شیخ مفید نیز می نویسد ؛ «روز هفدهم ربیع الاول سالروز تولد پیامبر اسلام است و صالحان آل محمد از زمان های گذشته پیوسته این روز را تعظیم کرده و حقش را می شناختند و حرمت پیامبر را در این روز رعایت می کردند و این روز را می گرفتند و از امامان روایت شده است که هر روزه این روز برابری می کند با روزه یک سال» 📚مسار الشیعه ص65 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman