#بررسی_فتوای_آیت_الله_مکارم_شیرازی_پاسخ_به_شبهه_افکنان
🤔#پرسش
❔«دین، تنها یک دکان برای اسلام پناهان جمهوری اسلامی است»؛ تغییر عجیب فتوای «مکار شیرازی» پس از انتشار فیلم نماز خواندن موسوی در یک لحظه
🔹در حالیکه «مکارم شیرازی» تا روز گذشته اقتدا به امام جماعتی که بر روی میز #سجده میکند را بلا اشکال دانسته بود، پس از انتشار فیلم نماز میرحسین موسوی فتوای او تغییر کرد و اقتدا به امام جماعتی که بر روی میز سجده کند را دیگر جایز ندانست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌آیت الله مکارم شیرازی صراحتا در رساله عملیه خود ، اقتدا به فردی که نشسته نماز می خواند را #صحیح ندانسته و می فرماید ؛
« کسی که ایستاده نماز می خواند ، نمی تواند به کسی که نشسته یا خوابیده نماز می خواند اقتدا کند »
📚رساله توضیح المسائل مساله 1270
❕در استفتاءات ایشان هم ، از #محضرشان چنین سوال کرده اند ؛
« کسی که نماز ایستاده می خواند و رکوع را به طور معمولی انجام می دهد اما برای سجده روی صندلی می نشیند و روی میز مهر می گذارد و سجده می کند ، آیا چنین کسی می تواند امام جماعت بشود ؟»
🔸جواب : احتیاط واجب در ترک آن است »
📚استفتاءات ، ج 1 ص 87
👌بنابراین می بینیم ایشان سال ها پیش ، #صراحتا فتوا به عدم جواز اقتدای فرد غیر معذور به فردی که به خاطری عذری ، نشسته نماز می خواند داده اند ، چرا که پیامبر گرامی فرمود ؛
« هیچ یک از شما نباید امامت جماعت را بر عهده گیرد ، در صورتی که نشسته نماز می خواند »
📚الفقیه ج 1 ص 381 _ وسائل الشیعه ج 8 ص 345
🔸لذا مرحوم بحرانی می نویسد ؛
« کسی که نشسته نماز می خواند ، نمی تواند بر کسی که ایستاده نماز می خواند ، امام شود ، این فتوای اجماعی تمام علمای امامیه است »
📚الحدائق الناضره ج 11 ص 193
🔸دفتر آیت الله مکارم شیرازی ، در موردی به اشتباه ، از معظم له نقل می کند که این نحو از اقتدا بی اشکال است ، اما سریعا متوجه اشتباه خود شده و مطلب مذکور را از سایت پاک کرده و در پاسخ به کاربران #سایت ، تصریح میکنند که اشتباه مذکور ناشی از دفتر معظم له بوده است که به اشتباه فتوای ایشان را نقل کرده اند و سریعا هم پاک کرده اند ، اما بهانه جویان در صدد سوء استفاده از این اشتباه سهوی سایت هستند ، که می توانید تصویر پاسخ دفتر ایشان را در ذیل ببینید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/972
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#فرا_رسیدن_سالروز_شهادت_امام_هادی_علیه_السلام_تسلیت_باد
⚫️ویژه نامه کانال #پرسمان_اعتقادی پیرامون فرا رسیدن سالروز شهادت امام #هادی علیه السلام ؛
💠دیدگاه #معاصران و علمای #بزرگ اهل سنت و شیعه در مورد امام هادی علیه السلام ؛
1⃣متوکل #عباسی ؛
❕در نامه اى كه متوكّل عبّاسى به امام هادى عليه السّلام نوشته است چنين آمده:
« بسم اللّه الرّحمن الرّحيم، امّا بعد امير المؤمنين متوكّل قدر تو را مى شناسد و رعايت خويشاوندى تو را نموده و حقّ تو را بر خود واجب مىداند وى همواره و در همه كارها در رابطه با تو و اهل بيت تو آن مى كند كه به صلاح حال تو و اهل بيت تو بوده، سربلندى تو و خاندانت در آن تثبيت گردد و امنيت و بركت بر تو و آنان #داخل گردد، او همه اين كارها را براى جلب رضايت خداوند و به جاى آوردن آنچه را كه خداوند در رابطه تو و خاندانت بر او واجب كرده است به انجام مى رساند.
👌آنگاه در پايان نامه اينگونه آمده است : امير المؤمنين مشتاق ديدن تو مى باشد و خوش مى دارد كه از #نزديك با تو ديدارى تازه كند و با نگاه كردن به چهره ميمون و مباركت تيمّن بجويد .
📚الکافی ج1 ص502
2⃣يحيى بن #هرثمه همان كسى كه متوكّل او را براى بردن امام عليه السّلام از مدينه به سامرا فرستاده بود می گويد: من براى انجام اين مأموريت به شهر مدينه رفتم ، هنگامى كه وارد شهر مدينه شدم مردم شهر كه متوجه مأموريّت من در رابطه با امام هادى عليه السّلام شده بودند و مىترسيدند در اين سفر چشم زخم و گزندى به آن حضرت برسد، ضجّه و ناله عظيمى سر دادند، بدانسان كه تا آنزمان مردم چنين ضجّه و ناله اى در شهر نشنيده بودند تو گويى كه همه دنيا به جوش و خروش آمده بود. چراكه آن حضرت همواره ملازم مسجد و #محراب بوده هميشه به اهل شهر مدينه نيكويى روا مى داشت و هيچگاه به سمت دنيا و زخارف آن ميل و رغبت از خود نشان نمى داد، من منزل آن حضرت را بازرسى كردم. امّا جز كتابهاى قرآن، دعا، و كتابهاى علمى چيزى در آن نيافتم. اينجا بود كه آن حضرت در نظرم بسيار بزرگ آمد و از آن پس خود شخصا خدمتگزارى آن حضرت را به عهده گرفتم و با او بسيار خوب برخورد نمودم، هنگامى كه به بغداد وارد شديم ابتدا به نزد اسحاق طاهرى كه والى بغداد بود رفتم. وى به من گفت: اى يحيى، اين مرد فرزند رسول خدا مىباشد، و تو خود متوكّل را خوب مىشناسى، و مىدانى كه اگر متوكّل را بر ضدّ اين مرد #تحريك كنى او را خواهد كشت، و در اين صورت رسول خدا در روز قيامت دشمن تو خواهد بود، در پاسخ او گفتم: به خدا سوگند كه من در برخورد با اين مرد جز نيكويى از او چيزى نديده ام»
📚تذکره الخواص ص202
3⃣ابو عبد اللّه #جنيدى گويد : به خداوند متعال سوگند كه امام هادى عليه السّلام بهترين فرد از ميان مردمان روى زمين و بافضيلتترين مخلوق خداوند متعال است.
📚ماثر الکبری ج3 ص96
4⃣ابن شهر #آشوب گويد: امام هادى عليه السّلام خوشروترين و راستگوترين مردم بود. هنگامى كه آن حضرت را از نزديك مى ديدى ملاحت او در ميان مردم بى نظير و هنگامى كه از دور با او معاشرت مى كردى، فضل و كمالش در ميان جامعه بى بديل بود، چون سكوت مى كرد هيبت و وقار از وى مى باريد و چون زبان به سخن مى گشود، شكوه و جلالش نمودار مى گرديد، وى از خاندان رسالت و امامت و محلّ استقرار وصايت و جانشينى پيامبر بود. وى شاخه اى از درخت #تناور نبوّت بود، برافراشته و پسنديده، و ميوهاى از درخت رسالت چيده و برگزيده »
📚مناقب ج4 ص432
5⃣كمال الدّين محمّد بن طلحه #شافعى گويد: از ميان مناقب بى شمار آن حضرت منقبتى است كه همچون درّ و گوشواره در گوش مردمان جاى گرفته و گوش جان مردمان همچون درّى گرانبها در صدف آن را دربرگرفته است، كه خود شاهدى است بر اين مطلب كه حضرت ابو الحسن امام هادى عليه السّلام موصوف به #گرانسنگترين اوصاف، بوده و از باشرافتترين شاخه هاى درخت نبوّت نازل گرديده است»
📚مطالب السوول ص88
6⃣ احمد بن محمّد بن ابى بكر بن خلّكان گويد: ابو الحسن علىّ هادى فرزند محمّد جواد فرزند علىّ رضا عليهم السّلام يكى از ائمّه دوازده گانه است، كسانى در نزد متوكّل عبّاسى از او بدگويى كرده، گفتند شيعيان وى برايش اسلحه، نامه، و اسناد ديگرى مىفرستند كه در خانه او موجود است و او را برانگيخته اند تا در طلب حكومت برآيد. متوكّل نيز عدّه اى از مأموران ترك تبار خود را به سمت آن حضرت فرستاد. آنان شبانه و ناگهانى به منزل آن حضرت حمله كردند. امّا تنها صحنه اى كه با آن روبرو شدند اين بود: آنان امام هادى را در اتاقى دربسته يافتند درحالى كه جبّه اى #مويين بر تن و پارچه اى پشمين بر سر داشته، رو به قبله آياتى از قرآن كريم را كه متضمّن وعده و وعيد الهى است زير لب ترنّم مىكرد. و در زير پايش فرشى جز سنگريزه و شن نبود »
📚وفیات الاعیان ج2 ص435
👌#ادامه 👇👇👇
@Rahnamye_Behesht
7⃣عبد اللّه بن اسعد #یافعى گويد:« ابو الحسن علىّ هادى فرزند محمّد الجواد فرزند علىّ رضا فرزند موسى كاظم فرزند جعفر صادق، علوى حسينى، چهل سال زندگى كرد. وى مردى متعبّد و #فقيهى پيشوا بود»
📚مراه الجنان ج2 ص160
8⃣حافظ عماد الدّين اسماعيل بن عمر بن كثير گويد ؛« و امّا ابو الحسن علىّ هادى او مردى عابد و زاهد بود كه متوكّل وى را به سامرا منتقل كرد.
او بيش از بيست سال و چند ماه در آن شهر #سكونت گزيد ودر همان شهر از دنيا رفت. گفته اند كه بدگويان به متوكّل عبّاسى خبر دادند كه در منزل آن حضرت نامه هاى بسيارى از مردم و سلاحهاى زيادى وجود دارد، متوكّل گروهى از سربازان خود را به سمت آن حضرت فرستاد. آنان وى را اين گونه يافتند كه روبروى قبله نشسته، جبّه اى از پشم بر تن دارد و بر روى فرشى از خاك نشسته است. سربازان، آن حضرت را با همين حالت دستگير كرده و به نزد متوكّل عبّاسى بردند ... »
📚البدایه و النهایه ج11 ص15
9⃣احمد بن حجر #هيثمى گويد: « علىّ عسكرى ملقب به هادی به اين دليل عسكرى ناميده شد كه گروهى از جانب حكومت وقت مأمور شدند تا او را از مدينه پيامبر به سامرا آورده در آنجا ساكن كنند منطقه اى كه در آنزمان عسكر ناميده مى شد و بدين جهت امام هادى عليه السّلام به لقب عسكرى ملقّب گرديد. وى از نظر #دانش و سخاوت ميراث دار پدر بزرگوار خويش بود»
📚الصواعق المحرقه ص205
0⃣1⃣. احمد بن يوسف بن احمد دمشقى قرمانى گويد: فصل نهم از كتاب
من درباره خاندان بردبارى، دانش و #نيكوكارى است، امام علىّ بن محمّد هادى- رضى اللّه عنه- در مدينه زاده شد و مادرش كنيزى امّ ولد بود، كنيه مباركش ابو الحسن و لقبش هادى و متوكّل بود. رنگ چهره اش گندمگون و نقش انگشترى او «اللّه ربّى و عصمتى من خلقه» بود. و امّا مناقب او بسيار گرانبها و اوصافش بسيار شريف است»
📚اخبار الدول ص117
1⃣1⃣عبد اللّه شبراوى #شافعى گويد: دهمين امام از پيشوايان علىّ هادى است، وى در ماه رجب سال 214 در مدينه زاده شد و داراى كرامات بسيار مى باشد»
📚الاتحاف بحب الاشراف ص176
2⃣1⃣فضل اللّه بن روزبهان #شافعى گويد: خداوندا سلام و درود بفرست بر امام دهم، مقتداى زندگان و مردگان، سرور حاضران و غايبان، آن كس كه از مقدّمات علوم به نتيجه وصايت و امامت رسيده است، شمشير خشمگين و خروشان بر گردن هر مخالف و دشمن، پناهگاه همه پناه آورندگان در مصائب و دشمنى ها، برطرف كننده #تشنگى از جگرهاى سوخته، آنكس كه دوستان و دشمنان به كمال فضيلتش شهادت داده و در روز ندا دادن منادى يعنى روز قيامت پناهگاه دوستان و مواليان خويش مى باشد، ابو الحسن علىّ نقىّ هادى، فرزند محمّد شهيد، آنكس كه با مكر دشمنان به شهادت رسيد و در «سرّ من رأى» به خاك سپرده گرديد.
📚وسيلة الخادم الى المخدوم/ صلوات الامام الهادى عليه السّلام.
3⃣1⃣خير الدّين #زركلى گويد: ابو الحسن عسكرى على، ملقّب به هادى دهمين امام از پيشوايان دوازده گانه و يكى از پرهيزگاران و صلحا زمان بوده است. وى در شهر مدينه به دنيا آمد. كسانى در نزد متوكّل عبّاسى از او بدگوئى كردند و وى آن حضرت را به #بغداد احضار كرده، سپس در سامرا تبعيد نمود»
📚الاعلام ج5 ص140
4⃣1⃣ محمّد امين غالب طويل گويد: «وى #بسيار خوش اخلاق بود. تا جايى كه هيچكس شكّى در مقام عصمت او نداشت»
📚تاریخ العلویین ص167
5⃣1⃣سيّد عبد الوهاب #بدرى گويد: « امام هادى عليه السّلام در شهر سامرا در مجالس مردم مى گشت و همواره مصيبت ديدگان را دلدارى داده، نيازمندان را يارى رسانده به گدايان و مساكين ترحّم مى نمود. وى با يتيمان مهربانى كرده، شبانگاهان به در خانه بيوه گان و ناتوانان رفته، كيسه هاى درهم و دينار را كه در دامن جامه خود حمل مى كرد به آنان مى داد و مىگفت پاداش و سپاسى از شما نمى خواهيم. آن حضرت روزها به كار و فعّاليت مشغول مى شد. وى در زير اشعه سوزان آفتاب ايستاده در مزرعه خود به كار كشاورزى مشغول مى گشت تا آنجا كه عرق تمام بدن آن حضرت را تر مىكرد و چون سياهى شب آشكار مى شد به سمت پروردگار خود توجّه كرده، در حال ركوع و سجود و خشوع براى پروردگار خويش درمىآمد و پيشانى تابناك خود را بر روى سنگ و شن زمين قرار مىداد، و دعاى مشهور خود را زير لب زمزمه می کرد؛ پروردگارا گامهايى كه به سوى تو برداشته نااميد نگردان، بر وى رحمت آور ...»
📚سیره الامام علی الهادی علیه السلام ص59
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#برابری_مسلمان_و_کافر_در_مجلس_قضاوت
🤔#پرسش
❔در کتاب لمعه که جزء کتب #درسی حوزه است آمده است که اگر مسلمان و کافر تنازع کردند و به نزد قاضی رفتند ، قاضی می تواند به مسلمان بیشتر توجه کند و احترام بیشتری به او عرضه دارد و او را در کنار خود بنشیند ❗️آیا این ناعدالتی نیست ❕شاید حق با کافر باشد نه مسلمان احترام بیشتر مسلمان نوعی بی عدالتی نیست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌 اديان الهى به خاطر پشتوانه اخلاقى نيرومندى كه دارند در مسأله قضاوت و داورى و اصولى كه بر تشكيلات قضائى و مجلس داورى #حاكم است بسيار فراتر از مكتب هاى مادّى رفته اند، بلكه اين دو قابل مقايسه نيستند.
❕در اين دستورات، لطايف و ريزه كارى ها و دقّت هاى فراوانى ديده مىشود، و هر چند پاره اى از آنها مربوط به زمان هاى گذشته است و شايد امروز چندان كاربردى نداشته باشد، ولى از نظر اصولى همان ها نيز داراى مفهوم پر بارى نسبت به مسائل قضائى است از جمله این #دستورات این است ؛
« واجب است قاضی مساوات را در ميان دو طرف دعوا در سلام و جلوس و نگاه كردن و سخن گفتن و گوش فرا دادن و عدالت در حكم رعايت كند ،به اين معنى كه اگر به يكى از آنها با احترام خاصّى سلام مى كند يا جواب سلام مى گويد، عين آن را درباره ديگرى رعايت كند؛ و تفاوت موقعيّت اجتماعى آنها هيچگونه تأثيرى در اين مسأله نداشته باشد؛ و اگر به يكى از آنها لحظاتى نگاه مى كند به ديگرى نيز همان مقدار نگاه كند؛ و هر گاه سخنان يكى را به دقّت مى شنود نسبت به ديگرى اين چنين كند. خلاصه اينكه مساوات #كامل را در مجلس قضا و داورى در تمام جوانب حتّى تشريفات و احترامات جزيى رعايت نمايد، تا جلوى انحرافات كلّى به خوبى گرفته شود.»
📚پیام قرآن ج 10 ص 161
👌در کتاب شریف وسائل الشیعه بابی گشوده شده است تحت این موضوع ؛
« باب در استحباب رعایت #تساوی از سوی قاضی ، نسبت به دو طرف دعوا در اشاره کردن ، نظر و نشستن »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 214 باب 3
🔸علی علیه السلام فرمود ؛
« کسی که عهده دار منصب قضاوت شود ، باید بین طرفین دعوا در اشاره و نگاه کردن و نشستن ، رعایت #مساوات را کند »
📚الکافی ج 7 ص 413
🔸امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« بدان که بر تو ( قاضی ) واجب است که بین دو طرف دعوا رعایت مساوات را کنی حتی در نگاه کردن به صورتی که #نگاه کردن تو به یکی ، بیشتر از طرف دیگر نباشد »
📚فقه الرضا ص 35 _ مستدرک الوسائل ج 17 ص 350
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌این مضمون از روایات لزوم مساوات ، #مطلق است ، و فرقی میان مسلمان و کافر نمیگذارد ، اما برخی از فقها بر پایه روایتی که در ادامه می آید ، معتقدند که رعایت مساوات در صورتی است که دو طرف مسلمان باشد ، اما اگر یک طرف کافر باشد ، قاضی می تواند به مسلمان توجه #بیشتری کند ، و مثلا او را نزدیک خود بنشاند ، یا مسلمان نشسته و کافر ایستاده باشد ، اما باید در حکم بین آنها کاملا #عدالت لحاظ شود .
📚الروضه البهیه ج 3 ص 72 _ ترجمه تحریر الوسیله ، ج 2 ص 436 _ جواهر الکلام ج 40 ص 140
🔸طبیعتا این دسته از علما می گویند ، این احترام بیشتر به سبب برتری اسلام بر کفر است ، احترام بیشتر در صورتی که زمینه برای آن باشد ، بی اشکال است ، اشکال و ناعدالتی آنجایی است که بدون علت و سبب یک #طرف بر دیگری برتری داده شود ، اما در هر صورت رعایت عدالت در حکم کردن لازم است .
❕در روایتی آمده است ؛
« على عليه السلام سپرش را نزد يك نصرانى يافت. او را نزد شريح برد و شكايت كرد. شريح، وقتى به او نگاه كرد، خواست به سمت ديگرى برود.
👌 [على عليه السلام] فرمود: «در جايت باش» و در كنارش نشست و فرمود: «اى شريح! اگر طرف دعوايم مسلمان بود، حتماً در كنارش مى نشستم؛ ولى او نصرانى است و پيامبر خدا فرمود:" اگر شما و آنان (اهل كتاب) در راهى قرار گرفتيد، آنان را به تنگى راه واداريد و آنان را كوچك شماريد، آنگونه كه خدا كوچك شمرده است؛ ولى ستم نكنيد"». آنگاه على عليه السلام فرمود: «اين، سپرِ من است. آن را نفروخته ام و نبخشيده ام». شريح به نصرانى #گفت: امير مؤمنان، چه مى گويد؟
نصرانى گفت: اين سپر، سپر من است و امير مؤمنان، به نظر من دروغگو نيست.
شريح رو به على عليه السلام كرد و گفت: اى امير مؤمنان! آيا بيّنه دارى؟
فرمود: «نه». پس شريح به نفع نصرانى حكم كرد. پس [نصرانى] شادمان، راه افتاد و سپس برگشت و گفت: بدانيد كه من گواهى مىدهم كه اين داورى، [از سنخ] داورى هاى پيامبران است. امير مؤمنان، مرا نزد قاضى خود مى آورد و او بر زيانش داورى مى كند! گواهى مى دهم كه خدايى جز خداى يگانه نيست، يكتاست و همتايى ندارد و محمّد بنده و فرستاده اوست. بهخدا سوگند اى امير مؤمنان! سپر، سپر توست. سپاه به راه افتاده بود و تو به سوى صفّين مىرفتى كه از شتر گندمگون تو افتاد. آنگاه امير مؤمنان فرمود: «حالا كه اسلام آوردى، سپر از آنِ تو» و او را بر اسبى [كه بدو بخشيد] سوار كرد.»
📚الغارات ج 1 ص 124
👌این روایت #مستند ، برای حکم فوق ، فقها قرار گرفته است . اما می توان در این دلیل و روایت #مناقشه کرد که اگر چه جریان فوق ، یک فضیلتی بی نظیر در مورد علی علیه السلام را ثابت می کند که #مضمون آن در نقل های دیگری آمده است ؛
📚ربیع الابرار ج 3 ص 595 _ مناقب خوارزمی ص 98 _ شرح نهج البلاغه ج 17 ص 65
👌اما از چند #جهت اشکالاتی بر آن وارد است ؛
1⃣در سند آن افرادی چون اسماعیل بن ابان ، عمر بن شمر ، سالم الجعفی قرار دارند که #مجهول هستند و توثیقی ندارند ، راوی آن نیز #شعبی است که گفته شده از اهل سنت است و روایات جعلی در فضائل ابوبکر و عمر نقل می کرده است .
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 8 ص 518
2⃣روایات فوق در لزوم رعایت مساوات بین طرفین دعوا که در کتاب وسائل الشیعه نقل شده ، #مطلق است و فرقی میان کافر و مسلمان نگذاشته است ، و روایت مورد استناد نیز ، با سند ضعیفی که دارد ، نمی تواند مخصص آن روایات باشد ، لذا شیخ حر عاملی نیز اصلا روایت مذکور را در #وسائل به عنوان مورد استثناء رعایت مساوات نقل نکرده است .
3⃣این که در روایت مذکور آمده که اگر اهل کتاب را در راهی دیدید ، راه را بر آنان #تنگ کنید و آنان را کوچک شمارید ، با روح تعالیم اسلامی که دستور به حسن معاشرت با اهل کتاب و نیکی کردن به آنان می دهد ، جور در نمی آید که می توانید توضیحات بیشتر در لزوم حسن معاشرت با آنان را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/777
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#توضیح_یک_کلیپ_نامگذاری_فرزند_قبل_تولد
🤔#پرسش
❔کلیپی در کانال های ضد دین و وهابی دست به دست می شود که یک روحانی می گوید وقتی متوجه شدید همسرتان حامله است دست بر شکمش بگذارید و نام واسش انتخاب کنید که اگر نکنید و فرزند سقط شود روز قیامت شکایت می کند و امثال این حرفا ❗️این ها چقدر سندیت دارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌در روايات اسلامى، انتخاب نام نيكو براى نوزاد، نخستين نيكى خانواده به فرزند، شمرده شده است. شايسته است خانواده هاى مسلمان، با بهره گيرى از رهنمودهاى پيشوايان خود، بهترين نام را براى #فرزندان خويش انتخاب نمايند. اين رهنمودها عبارت اند از ؛
🔸الف- خانواده ها مى تواند هر نام زيبايى را براى كودك خود، انتخاب كنند؛
🔸ب- صادق ترين نامها، نامهايى است كه حاكى از عبوديت و پيوند انسان با آفريدگار خود باشد؛
🔸ج- بهترين نامها، نام انبياى الهى و پيشوايان دينى و بهتر از همه، نام محمّد است؛
🔸د- كسانى كه خداوند متعال، چهار فرزند پسر به آنها عنايت كرده، نكوهيده است كه نام يكى از آنها را «محمّد» نگذارند؛
🔸ه- نامگذارى فرزند قبل از تولّد، انجام شود و اگر معلوم نيست كه جنين، دختر است يا پسر، نامى كه با هر دو تناسب دارد، انتخاب گردد. البته تغيير نام پس از تولّد مانعى ندارد؛
🔸و- نامگذارى پسر به «محمّد» تا هفت روز پس از تولّد، و تغيير آن پس از
گذشتن اين مدّت، در صورت تمايل؛
🔸ز- برخى نامها مانند: محمّد و فاطمه، به دليل ارتباط آنها با شخصيتهاى بزرگ اسلامى، احترام ويژهاى دارند كه بايد رعايت گردد؛
🔸ح- نامهايى مانند: شهاب، حريق، حباب، كلب، فرار، حرب و ظالم، كه حاكى از شر و يا اشرارند، مكروه است؛
🔸ط- نامهايى كه حاكى از خودستايى است يا هنگام نفى آنها در گفتگو فال بد زده مىشود (مانند: مبارك)، نكوهيده شمرده شده است.
🔸ى- نامهايى كه شايسته خداوند متعال است (مانند: قدّوس، حَكَمْ، وخالق)، نبايد در نامگذارى مورد استفاده قرار گيرند و برخى، اينگونه نامگذارى را تحريم كرده اند .
📚حکمت نامه کودک ص 84 _ وسائل الشیعه ج 21 ص 387 به بعد
🔸علی علیه السلام فرمود ؛
« بر فرزندانتان، پيش از آن كه زاده شوند، نام بگذاريد و اگر نمى دانيد دخترند يا پسر، آنان را به نامهايى كه هم براى پسر است و هم براى دختر، بناميد؛ چرا كه فرزندان سقط شده شما اگر روز #قيامت در حالى با شما ملاقات كنند كه نام بر آنها نگذاشته باشيد، به پدر خود مى گويد: چرا بر من نام ننهادى؟ پيامبر خدا نيز محسن (فرزند سقط شده زهرا عليها السلام) را پيش از آن كه به دنيا بيايد، نام نهاده بود.»
📚الکافی ج 6 ص 18
🔸پیامبر گرامی فرمود ؛
« ( حتی ) فرزندان سقط شده خود را نیز نامگذاری کنید ، چرا که همگان روز قیامت با اسامی خود ، خوانده می شوند که در این صورت #فرزندان سقط شده به پدران خود می گویند چرا ما را نامگذاری نکردید »
📚قرب الاسناد ص 74
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« زمانی که همسرتان باردار شد و از این بارداری چهار ماه گذشت ، همسر را رو به قبله قرار داده و آیه الکرسی خوانده شود ، و دست بر پهلوی همسر گذاشته شود و بگوید نام این فرزند را #محمد قرار دادم ...»
📚الکافی ج 6 ص 11
🔸در رابطه با سرنوشت اخروی فرزندان #مومنان نیز امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« چون قاسم پسر خديجه از دنيا رفت، پيامبر خدا به نزد خديجه رفت و ديد او گريه مى كند. فرمود: «چرا گريه مى كنى؟». خديجه گفت: اشكم بى اختيار، جارى شد و گريه ام گرفت.پيامبر فرمود: «اى خديجه! آيا حاضر نيستى كه چون روز قيامت شود، به درِ بهشت بيايى و او آن جا ايستاده باشد و دستت را بگيرد و تو را به بهشت بَرَد و تو را در بهترين مكان آن جاى دهد؟ اين، براى هر مؤمنى هست. خداى عز و جل، حكيمتر و كريمتر از آن است كه از مؤمن، #ميوه دلش را بگيرد و سپس با اين حال، او را براى هميشه عذاب كند».
📚الکافی ج 3 ص 218
🔸یا خطاب به عثمان بن مظعون که فرزندش از دنیا رفته بود فرمود ؛
« برای بهشت هشت درب و برای جهنم هفت درب است ، آیا خرسند نمیشوی زمانی که بر هر درب بهشت فرزندت را #ببینی که کمر تو را می گیرد و برای تو به نزد پروردگارت شفاعت می کند ...»
📚وسائل الشیعه ج 3 ص 246
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#پاسخ_به_کانال_معاند_در_باب_حجیت_عقل
🤔#پرسش
❔عقل هیچ جایگاهی در #تشیع نیز ندارد، تا جایی که #ملا_مجلسی در بحار الانوار بابی اورده است تحت عنوان:
ونهوا عن الاتكال على العقول الناقصة في كل باب.
#ترجمه : ائمه از اعتماد بر عقلهای ناقص(عقل ناقص است) در هر بابی نهی کردهاند
#علامه_نعمت_الله_جزائری از علمای بزرگ شیعه میگوید:
«ما تعارض فيه العقل والنقل من غير تأيد بالنقل فهذا لا نرجح فيه العقل بل نعمل بالنقل.»
#منبع: الأنوار النعمانية، نعمة الله الجزائري، مؤسسة الأعلمي، ج 3، ص 116.
#ترجمه : در تعارض عقل با نقل، باید به نقل عمل کرد!
ايشان در ادامه توضیح میدهد :
«قد نهوا عن الاعتماد على العقول لأنها ضعيفة.»
#ترجمه : ائمه از اعتماد بر عقل نهی کردهاند، زیرا عقل انسان ضعیف است.
⚡️در نتیجه عقل و منطق نیز در تشیع مانند مذهب اهل سنت، جایگاهی ندارد و ادعای کانال #پرسمان_اعتقادی دروغ و فريبى بيش نیست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌چگونه می توان گفت عقل در نزد تشیع جایگاهی ندارد ، در حالی که آیات قرآن #مملو است از توجه به عقل و عمل بر طبق عقل و توجه به مدرکات عقلی تا آنجایی که فرمود ؛
« اينگونه خداوند آياتش را براى شما تعيين مى كند تا عقل خود را به كار گيريد و انديشه كنيد. » ( بقره 243)
❕« در آفرينش آسمانها و زمين و آمد و شد شب و روز نشانه هايى است (از عظمت و قدرت و علم پروردگار) براى صاحبان مغز » ( آل عمران 190)
❕خداوند شما را از شكم مادران بيرون آورد در حالى كه هيچ نمى دانستيد و براى شما گوش و چشم و عقل قرارداد (تا علم و آگاهى يابيد) شايد شكر نعمتهاى او را بجا آوريد. » ( نحل 78)
👌در حديثى مى خوانيم كه امام موسى بن جعفر عليه السلام به «هشام بن حكم» فرمود ؛
« خداوند پيامبران و رسولانش را به سوى بندگانش نفرستاد مگر به اين منظور كه درباره خداوند عاقل تر شوند، بنابراين بهترين بندگانى كه دعوت آنها را اجابت كردند كسانى هستند كه معرفت بهتر داشته باشند، و آنها كه از كار خدا آگاهترند عاقل ترند، و آنها كه عقلشان كاملتر است مقامشان در دنيا و آخرت برتر است».
📚الکافی ج 1 ص 16
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« براى هر چيز ابزار و وسايلى است، و ابزار و وسايل مؤمن عقل است، و براى هر چيز مركبى است و #مركب راهوار انسان عقل است، و براى هر چيز هدفى و هدف از عبادت عقل است»
📚بحار الانوار ج 1 ص 95
👌 در حديثى از امام صادق عليه السلام آمده است: « هنگامى كه خداوند بخواهند نعمتى را از بنده اش (به خاطر ناسپاسى) بگيرد اوّلين چيزى را كه از او دگرگون مى سازد عقل اوست»
📚همان ص 94
🔸پیامبر گرامی فرمود ؛
« انسان ممكن است اهل جهاد و اهل نماز و روزه و از امر كنندگان به معروف و نهى كنندگان از منكر باشد، اما روز قيامت تنها به اندازه #عقلش به او پاداش داده مى شود»
📚مجمع البیان ج 10 ص 324
👌و فرمود ؛
« با حقّ باش، هرجا كه باشد و كارهاى شبهه ناك را با عقلت جدا ساز؛ زيرا خرد، حجّت خدا بر تو و امانت او نزد تو و بركت الهى در پيش توست.»
📚کشف الخفاء ج 2 ص 135
👌 امام صادق عليه السلام فرمود ؛
«حجّت خداوند بر بندگان، پيامبر است و حجّت بين بندگان وخداوند، #عقل است.»
📚الکافی ج 1 ص 25
👌امام كاظم عليه السلام به هشام بن حكم فرمود ؛
« اى هشام! خداوند، دو حجّت بر مردم دارد: حجّت آشكار و حجّت پنهان. حجّت آشكار، رسولان، پيامبران و امامان اند، و حجّت پنهانْ عقلهايند.»
📚الکافی ج 1 ص 16
👌و فرمود ؛
« خداوند تبارك و تعالى حجّتها را با عقلْ بر #مردم تمام كرد و پيامبران را با سخن يارى رساند و با براهين، آنان را با ربوبيّت خويش آشنا ساخت.»
📚همان ص 13
❕ابن سكّيت به امام رضا عليه السلام عرض كرد: «... به خدا سوگند، مانند شما كسى را نيافتم؛ امروزه حجّت خداوند بر مردم چيست؟». فرمود: «خرد؛ با آن راستگويان بر خداوند شناخته شده، تصديق مى شوند و دروغگويان، شناسايى شده، تكذيب مى شوند»
📚الاحتجاج ج 2 ص 438
👌می بینیم که خداوند و اهل بیت علیهم السلام به عقل بهاء و حجیت داده اند و عقل را به عنوان یکی از منابع مهم #معرفت بیان کرده اند ، بنابراین سخن در بی ارزشی و عدم حجتیت عقل ، به هیچ عنوان قابل قبول نیست .
🔸#ادامه 👇
🔸#ادامه 👇
👌اساسا عقل و وحى حجيت يكديگر را تأييد مىكنند، و اگر به حكم قطعى عقل، حجيت وحى را اثبات مىكنيم وحى نيز به همينگونه حجيت عقل را در قلمرو خاص آن تأييد مىكند.
❕از آنجا كه وحى يك دليل #قطعى است و خرد هم چراغى است كه خداوند در درون هر انسانى روشن ساخته است، هرگز نبايد ميان اين دو حجت الهى تعارض رخ دهد، و اگر احيانا در موردى تعارضى بدوى به نظر رسيد، بايد بدانيم يا برداشت ما از دين در آن مورد صحيح نبوده و يا در مقدمات دليل عقلى، اشتباهى رخ داده است. چه، خداوند حكيم هيچگاه بشر را به دو راه متعارض دعوت نمىكند.همان گونه كه تعارض حقيقى ميان عقل و وحى متصور نيست، بين «علم» و «وحى» نيز هرگز تعارض رخ نخواهد داد، و اگر در مواردى ميان آن دو، نوعى تنافى به چشم خورد، باز بايد گفت يا برداشت ما از دين در موارد مزبور صحيح نبوده و يا اينكه علم به مرحلۀ قطعيت نرسيده است. غالبا نيز منشأ تعارض همين شق دوم است، كه فرضيههاى علمى #عجولانه به صورت علم قطعى تلقى مىشود، آنگاه تصور تعارض پيش مىآيد.
📚منشور عقاید امامیه ، سبحانی ، ص 16
❕اگر برخی از علما مثلا مرحوم جزائری ، گمان کرده اند که ممکن است میان وحی و عقل تعارض رخ دهد ، روشن است که این گمان آنان اشتباه است و هیچگاه چنین #تعارضی رخ نخواهد داد .
🔸از آنچه گفته شد ، به وضوح حجیت عقل در طریق معرفت به اثبات رسید که درک عقلی برای همگان حجت است ، اما نکته اساسی اینجاست که چنین نیست عقل به تمام امور بتواند آگاهی پیدا کند ، در همین عالم ماده و امور دنیوی ، بسیاری از چیزها است که هنوز عقل #بشری به آن نرسیده است ، از سوی دیگر نیازهای انسان منحصر به این عالم ماده نمی باشد بلکه زندگی بشر مرحله برزخ و قیامت هم دارد که تشخیص مصالح آن مراحل تنها از طریق شرع ممکن است و عقل راهی برای دسترسی به آن ندارد .
📚 الالهیات ج 3 ص 32
👌پس چون مدرکات عقل بشری محدود است و شامل همه آنچه مورد نیاز انسان است نمی شود ، ما نیاز به وحی و نقل داریم که اموری را که از درک عقل خارج است اما در طریق #سعادت ما موثر است ، به ما نشان دهد و نمی توان گفت که ما با تکیه بر عقل از نقل و وحی بی نیاز هستیم .
❕این که ائمه از اعتماد بر #عقول ناقص و محدود نهی کرده اند ، در جایی است که انسان با تکیه بر مدرکات محدود عقلی ، از نقل و وحی بیگانه شود و به تعالیم وحیانی توجه نکند ، نه آنکه به صورت کلی ،حجیت عقل زیر سوال برود ، لذا امام سجاد علیه السلام فرمود ؛
«بى گمان، دين خداى عز و جل با خردهاى ناقص و انديشه هاى باطل و تشبيه هاى نادرست، به #دست نمى آيد و تنها با تسليم مى توان بدان رسيد. پس هر كس در برابر ما تسليم باشد، سالم مى مانَد و هر كس به ما اقتدا كند، هدايت مى شود و هر كس به تشبيه و انديشه [ى خود] عمل مى كند، هلاك مى گردد و هر كس آنچه را ما مى گوييم، نمى تواند بپذيرد و در خود، انكارى نسبت به آن مى يابد، نادانسته، به كسى كفر ورزيده است كه هفت سوره مثانى و قرآن بزرگ را نازل كرده است.»
📚کمال الدین یک جلدی ص 324
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند تحت عنوان ؛ « لعنت کردن کار انسان های ناتوان است ، چرا خداوند بی نیاز دیگران را لعنت می کند » را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1998
#امامت_فرزندان_امام_مهدی_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔در فرازی از صلوات ابوالحسن ضراب که منسوب به امام زمان(عج) می باشد، آمده است : والائمة من ولده
با توجه به اینکه بی شک امامت به آن حضرت ( امام زمان ) خاتمه می یابد و در فرزندان ایشان #امامی نخواهد بود، مراد از آن عبارت چیست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌از روایاتی استفاده می شود که امام زمان علیه السلام پس از ظهور صاحب فرزندانی خواهند بود .
❕امام على عليه السلام در سخنى در مورد امام زمان عليه السلام فرمود ؛
« او و اهلبيتش را در [مكانى به نام] رحبه سكنا مى دهد، آن جا كه سرزمين مقدّس و اقامتگاه نوح عليه السلام بود.»
📚تفسیر العیاشی ج 1 ص 66 _ بحار الانوار ج 52 ص 225
👌از امام صادق عليه السلام نقل شده كه مى فرمايد ؛
« گويا فرود آمدن قائم را در مسجد سهله با اهل و #عيالش مى بينم.»
📚المزار الکبیر ص 134
👌 در عبارتى از زيارت مخصوص امام مهدى عليه السلام در هر روز جمعه چنين آمده است ؛
« اى سَرور من! اى صاحب الزمان! درودهاى خدا بر تو و اهل بيت تو باد! ...
درودهاى خدا بر تو و #خاندان پاك تو باد!»
📚المزار الکبیر ص 102
👌در بخشى از صلوات بسيارى مفصّلى كه در صبح جمعه وارد شده، چنين آمده است ؛
« او و ذريّه اش را پيشوايان و #وارثان زمين قرار دهى.»
📚بحار الانوار ج 89 ص 34
👌حديثى كه شيخ طوسى از امام رضا عليه السلام نقل كرده است كه فرمود ؛
«خدايا! بر #واليان و فرزندان وى، درود فرست.»
📚جمال الاسبوع ص 510
👌 در ضمن صلواتى كه از ناحيه مقدّسه صادر شده که در سوال نیز به آن اشاره شده آمده است ؛
«بر ولىّ امرت و اولياى عهدش و پيشوايان از فرزندان او درود فرست و بر عمر و اجَلشان بيفزاى و آنها را به عالى ترين آرزوهاى دينى، دنيوى و اخروىشان برسان، كه تو حقّاً به هر چيز، توانايى.»
📚بحار الانوار ج 52 ص 22
👌در کتاب جمال الاسبوع ابن طاووس در توضیح نقل فوق آمده است ؛
« ائمه از فرزندان امام زمان ، کسانی هستند که پس از ظهور ، از طرف مهدی علیه السلام ، امام و #پیشوای مردم در اقامه نماز و اجرای احکام در شهر های مختلف هستند ، روایت شده است که آنان از جمله ابرار و نیکان در زمان حیات پدرشان امام مهدی هستند که از طرف امام زمان ، به عنوان والی در #بلاد منصوب می شوند »
📚جمال الاسبوع ص 512
👌بنابراین فرزندان امام زمان علیه السلام ، امام اصطلاحی و منصوب از جانب خداوند مانند دوازده امام نیستند ، بلکه آنان امام لغوی و پیشوا و والی به اذن امام زمان علیه السلام در نقاط مختلف #زمین هستند .
🔸البته برخی ، سند نقل های فوق را ضعیف و غیر قابل اعتماد می دانند .
📚دانشنامه امام مهدی ، ری شهری ، ج 3 ص 55 _ درسنامه مهدویت ، ج 2 ص 133
🔸 و بیان می کنند که اساسا در برخی نقل ها آمده است که امام زمان علیه السلام ، به هیچ عنوان #فرزندی نخواهد داشت .
🔸ابن ابى حمزه به امام رضا علیه السلام عرض کرد : «براى ما روايت شده است كه امام در نخواهد گذشت، تا اين كه جانشين و نسل خود را ببيند».
👌امام رضا عليه السّلام فرمود: «آيا در اين روايت، بيش از اين چيزى براى شما گفته نشده است؟» گفت: «نه». حضرت فرمود ؛ بله؛ به خدا سوگند! برايتان روايت شده است، مگر قائم ( که فرزندی نخواهد داشت )»
📚اثباه الوصیه ص 208 _ رجال کشی ص 465
❕روشن است كه اين روايت نه فقط در دوران غيبت، بلكه در تمام عمر آن حضرت داشتن فرزند براى حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف را منتفى مى داند.
❕ شيخ طوسى نیز در كتاب الغيبه نزديك به همين مضمون را در روايتى ديگر آورده است.
👌حسن بن على خزاز گفت: على بن ابى حمزه وارد بر امام رضا عليه السّلام شد و پرسيد: «آيا تو امام هستى؟» حضرت فرمود: «آرى». على بن ابى حمزه گفت: «از پدربزرگ شما جعفر بن محمد شنيدم كه #امامى نيست، مگر اين كه فرزندى دارد». امام فرمود: «آيا فراموش كردى يا خود را به فراموشى زدى؟ اينچنين كه گفتى نفرمود. بلكه ايشان فرمود ؛
« امامى نيست، مگر اين كه فرزندى داشته باشد مگر امامى كه حسين بن على براى او خارج مى شود (رجعت مى كند یعنی #قائم )؛ پس همانا او فرزندى نخواهد داشت.على بن ابى حمزه گفت: «راست فرمودى. اينچنين فرمود جدّ بزرگوارت».
📚الغیبه طوسی ص 134
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
👌آخوند مذکور ساخته ذهن خود شما است و وجود خارجی ندارد و الا کیست که نداند ، روایت مورد استناد شما در مورد ناراحتی پیامبر گرامی و فاطمه مرضیه از علی علیهم السلام سندا ضعیف است و ادله متعددی بر بطلان آن گواهی می دهد که جهت آگاهی دو پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛
🔸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1999
🔸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2000
👌و جواز چند همسری در اسلام فلسفه روشن و مشخص و عقلائی دارد که نمایه ذیل را در این رابطه مطالعه کنید ؛
🔸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2001
👌حکم اسلام به نجاست کفار ، فلسفه روشن و بدیهی و عقلایی دارد که می توانید پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2003
❕اما با این وجود ، اسلام دستور به همزیستی مسالمت آمیز با غیر مسلمین و نیکی کردن و خوبی کردن به آنان می دهد که جهت آگاهی نمایه های ذیل را مطالعه کنید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/777
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/204
#باز_نشر
#زیارت_قبور_پنج_شنبه_آخر_سال
🤔#پرسش
❓آیا زیارت قبور در پنج شنبه آخر سال که مرسوم است دلیل روایی دارد❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌زیارت قبور خصوصا زیارت قبر پدر و مادر در روزهای شنبه و دوشنبه و پنج شنبه و جمعه در هر هفته استحباب دارد و این استحباب در تمام ایام سال جاری است و اختصاص به پنج شنبه آخر #سال ندارد.
🔶محمد بن مسلم می گوید:
« به امام صادق گفتم ما به زیارت مردگان می رویم.
❗️ امام فرمود کار خوبی است.
🔶گفتم آنان متوجه حضور ما می شوند ؟
👌فرمود:
« بله به خدا سوگند آنان از حضور شما مطلع می شوند و شاد می شوند و با شما انس می گیرند»
📚الفقیه ج1 ص180
🔷حضرت #علی فرمود:
« مردگان خود را زیارت کنید زیرا آنان به زیارت شما خوشحال می شوند و حاجات خود را سر قبر پدر و مادر با دعا برای آنان از خدا بخواهید»
📚الکافی ج3 ص229
🔶در روایت دیگر فرمود:
« فاطمه پس از پیامبر هر جمعه و دوشنبه و پنج شنبه به زیارت قبور شهداء می رفت»
📚وسائل الشیعه ج3 ص224
❗️در روایت دیگر فرمود:
« او هر شنبه به زیارت قبور شهداء و #حمزه می رفت»
📚التهذیب ج1 ص465
👌وفرمود:
« پیامبر در انظار صحابه غروب هر #پنج شنبه به بقیع می رفت و مردگان را با این جمله زیارت می کرد :« السلام علیک یا اهل الدیار رحمکم الله»»
📚کامل الزیارات ص320
👌پیامبر گرامی فرمود:
« هر کس قبر پدر و مادرش و یا یکی از آنان را در هر جمعه زیارت کند خداوند گناهانش را می آمرزد و نام او را در ردیف نیکوکاران می نویسد»
📚بحار الانوار ج82 ص169
👌بنابراین زیارت قبور اموات در هر شنبه و دوشنبه و پنج شنبه و جمعه در هر هفته استحباب دارد و این استحباب #اختصاص به پنج شنبه آخر سال ندارد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#برتری_مردان_بر_زنان
🤔#پرسش
❔امام رضا :خداوند مردان را به زنان برتری داده است
📘ترجمه فروع کافی جلد ۲ صفحه ۲۱۲
⚡️آیا #عقلانیست که مرد را بر زن برتری دهیم؟تا کی قرار است این اراجیف مقدسات باشد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌اگر مقصود از برتری مردان بر زنان ، برتری مردان در قرب به خداوند و رسیدن به کمال و سعادت و محبوب بودن نزد خداوند باشد ، #قطعا این معنا از برتری باطل است .
❕
👌قرآن به صراحت هر گونه برتری در مقام رسیدن به قرب و کمال بین انسانها را نفی کرده و تنها برتری را به تقوی #دانسته و می فرماید ؛
« ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ولی #گرامی ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شما است»
🔶حجرات 13
🔷پیامبر #گرامی نیز فرمود:
« خدای شما یکی است و پدرتان یکی ، نه عرب بر عجم برتری دارد و نه عجم بر عرب ، نه سیاه پوست بر گندمگون و نه گندمگون بر سیاه پوست مگر به #تقوا»
📚تفسیر نمونه ج22 ص201 _ تفسیر قرطبی ج9 ص6162
👌لذا امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« یک زن صالحه از #هزار مرد غیر صالح برتر است»
📚وسائل الشیعه ج20 ص172
🔸اما اگر مقصود از برتری ، برتری از نظر ویژگی های بدنی و قدرت جسمانی برای انجام وظائف #مشخصی باشد ، روشن است مردان در این نوع از ویژگی ها، از زنان برتری دارند ، و کلام امام رضا علیه السلام ناظر به این نوع از برتری است که قرآن نیز در این رابطه می فرماید ؛
« الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ »
❕« مردان سرپرست و خدمتگزار زنانند بخاطر #برتري هايى كه (از نظر نظام اجتماع) خداوند براى بعضى نسبت به بعضى ديگر قرار داده است و به خاطر انفاقهايى كه از اموالشان (در مورد زنان) مى كنند»
🔸نساء 34
❕خانواده يك واحد #كوچك اجتماعى است و همانند يك اجتماع بزرگ بايد رهبر و سرپرست واحدى داشته باشد، زيرا رهبرى و سرپرستى دستجمعى كه زن و مرد مشتركا آن را به عهده بگيرند مفهومى ندارد در نتيجه مرد يا زن يكى بايد" رئيس" خانواده و ديگرى" معاون" و تحت نظارت او باشد، قرآن در اينجا تصريح مى كند كه مقام سرپرستى بايد به مرد داده شود (اشتباه نشود منظور از اين تعبير استبداد و اجحاف و تعدى نيست بلكه منظور رهبرى واحد منظم با توجه به مسئوليتها و مشورتهاى لازم است).
👌اين مسئله در دنياى امروز بيش از هر زمان روشن است كه اگر هيئتى (حتى يك هيئت دو نفرى) مامور انجام كارى شود حتما بايد يكى از آن دو،" رئيس" و ديگرى" معاون يا عضو" باشد و گر نه هرج و #مرج در كار آنها پيدا مى شود ، سرپرستى مرد در خانواده نيز از همين قبيل است.
❕و اين موقعيت به خاطر وجود خصوصياتى در مرد است مانند ترجيح قدرت تفكر او بر نيروى عاطفه و احساسات (به عكس زن كه از نيروى سرشار عواطف بيشترى بهره مند است) و ديگرى داشتن بنيه و نيروى جسمى بيشتر كه با اولى بتواند بينديشد و نقشه طرح كند و با دومى بتواند از حريم خانواده خود دفاع نمايد.
🔸بعلاوه تعهد او در برابر زن و فرزندان نسبت به پرداختن هزينه هاى زندگى، و پرداخت مهر و تامين زندگى آبرومندانه همسر و فرزند، اين حق را به او مى دهد كه وظيفه سرپرستى به عهده او باشد.
👌البته ممكن است زنانى در جهات فوق بر شوهران خود امتياز داشته باشند ولى شايد كرارا گفته ايم كه قوانين به تك تك افراد و نفرات نظر ندارد بلكه نوع و كلى را در نظر مى گيرد، و شكى نيست كه از نظر كلى، مردان نسبت به زنان براى اين كار آمادگى بيشترى دارند، اگر چه زنان نيز #وظائفى مى توانند به عهده بگيرند كه اهميت آن مورد ترديد نيست.
❕جمله بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ اشاره به همين حقيقت است زيرا در قسمت اول مى فرمايد ؛ « اين سرپرستى به خاطر تفاوتهايى است كه خداوند از نظر آفرينش، روى مصلحت نوع بشر ميان آنها قرار داده » در قسمت آخر مى فرمايد: «و نيز اين سرپرستى به خاطر تعهداتى است كه مردان در مورد انفاق كردن و پرداختهاى مالى در برابر زنان و خانواده به عهده دارند »
📚تفسیر نمونه ج 3 ص 369
👌امام رضا علیه السلام نیز در روایت فوق الذکر برتری مردان بر زنان را به لحاظ ویژگی های بدنی و #جسمانی آنان می داند که چون سرپرست و قوام بر خانواده هستند ، برتری فوق الذکر را دارند ، لذا فرمود ؛
« خداوند مردان را به درجه ای بر زنان #برتری داده است ، چرا که زنان عیال مردان هستند ( و مردان سرپرست خانواده اند )»
📚الکافی ج 7 ص 85
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman