eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.7هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
128 ویدیو
38 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 🔰 متصدیان امر قضا 🔻 اولاً و بالذات حکومت و قضا در کف پیامبر (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام است ولی ایشان می توانند ثانیاً و بالعرض آن را به واسپاری نمایند کما اینکه پیامبر اسلام (ص) افرادی را برای تصدی امر قضا به شهرهای مختلف گسیل می داشتند. 🔻 هر مسلمانی فرادست یا فرودست چون ببیند که کسی پیامبر اکرم اسلام (ص) را شتم می کند باید پیش از آنکه امر او به امام ارجاع شود حد قتل را بر او جاری نماید. مفهوم این روایت بر این دلالت دارد که بالاترین مقامی که حق بر چنین کسی را دارد امام است. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 مصلحت در امر قضا 🔻 پیامبر اکرم اسلام (ص) حق بخشیدن و بزهکاران را در اموری داشتند که اختیار عفو در آنها به دست پیامبر اکرم اسلام (ص) بود نه کیفر اخروی گناهان که عفو آنها در قلمرو اختیار خداوند متعال است. این عفوی که اختیار آن در کف پیامبر اکرم اسلام (ص) بوده است بخششی است دنیوی که بزهکار را از به دوش کشیدن بار حد و تعزیر و پرداخت تاوان رها می کند و مربوط به امور جامعه است. 🔻 هنگامی که مصلحت بخشیدن بزهکاران از مصلحت دادن ایشان فزونتر باشد بر ولی امر است که ایشان را ببخشد و یا از کیفر ایشان بکاهد. شاید کسی خرده بگیرد که شخص بزهکار به جان و مال مردم آسیب رسانده است چگونه می شود که ولی امر از سوی خود و بی رضامندی صاحبان حق این شخص را ببخشد پاسخ آن است که اولاً ولی امر اولی از مؤمنین نسبت به ایشان است و ثانیاً با روی نمودن مصالح عمومی، مصالح خصوصی رنگ می بازند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030714.mp3
زمان: حجم: 9.17M
🔊 🔰 جلسه دویست و نود 📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه سوم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 شنبه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 نسبت میان حسبه و قضا 🔻 فقهای شیعه حسبه را اموری دانسته اند که راضی به ترک آنها نیست و در عین حال کسی را نیز به صراحت بر انجام آن امور نگمارده است. اموری مهمی که اگر بر زمین بمانند مردم آسیب دیده و یا به عسر و حرج می افتند. این معنی از حسبه کرانه ی گسترده ای پیدا می کند و امر به معروف و نهی از منکر یکی از افراد آن می شود چرا که خداوند متعال به ترک امر به معروف و نهی از منکر راضی نیست. 🔻 اهل سنت حسبه را معادل دانسته اند ولی شیعه امر به معروف و نهی از منکر را یکی از بخش های حسبه می داند. گرچه اینگونه به نگر می رسد که نسبت میان حسبه و امر به معروف و نهی از منکر عموم و خصوص من وجه است. درباره نسبت میان حسبه و قضا نیز برخی قضا را از اقسام حسبه و برخی دیگر حسبه را بخشی از قضا انگاشته اند ولی به رأی ما نسبت حسبه و قضا نیز عموم و خصوص من وجه است 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030715.mp3
زمان: حجم: 11.24M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و شصت و هشتم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه پنجم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 یکشنبه ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
14030715.mp3
زمان: حجم: 7.7M
🔊 🔰 جلسه دویست و نود و یکم 📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه چهارم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 یکشنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 شؤون و وظائف قاضی القضاة 🔻 در مستوای فروتر از و قاضی القضاة، قضات و کارگزاران و دست اندرکاران دیگر هستند که از خرد و کلان هر یک نقشی را در فرآیند قضا ایفا می کنند. آنچه که از شؤون و وظائف برای قاضی القضاة و کارگزاران فرودست دستگاه قضا هست همگی از سوی ولی امر به ایشان واگذار شده است چرا که در این دوران و با گسترش جمعیتی و جغرافیایی کشور اسلامی شدنی نیست که ولی امر به تنهایی امر قضا را عهده داری کند. 🔻 بر ولی امر بایسته و واجب است که نخست شؤون و وظایف خویش را به خوبی بشناسد و این جز به نیروی علم و به کف نمی آید. گذشته از این ولی امر باید ظروف و شرایط زمانی و مکانی و پیرامونی را به خوبی دریافته و اقتضائات زمانی و مکانی و اقلیمی بلکه جهانی را به خوبی بشناسد. این ظروف و شرایط و ضرورت‌ها که اقتضاءات واقعیت های بیرونی هستند باید در پی ریزی پیش چشم قرار گیرند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 آگاهی ولی فقیه از اقتضاءات زمان و مکان 🔻 باید بر وظایف و اختیارات خویش اعم از ثابتات و متغیرات آنها مشرف بوده و در انجام شؤون و وظایف خود خبره و بر آنها چیره باشد و همچنین باید بر اقتضائات زمانی و مکانی و پیرامونی شؤون و اختیارات خود آگاه باشد چرا اگر چنین نباشد شایستگی آن را نخواهد داشت که مصداق ولی امر و برگمارده ی امام معصوم در این جایگاه باشد. 🔻 این قاعده است که «لایقاس المقاتلون فی الحرب بالبغاة» یعنی اسرای جنگی با سرکشان و گردنکشان داخلی سنجیده نمی شوند. باغی که طغیان کرده و کسی را به ناحق کشته است قصاص می شود ولی اسیری که پیش از آن در جنگ مسلمانی را کشته است چنین حکمی ندارد و لزوماً نمی شود بلکه چه بسا با او برابر با و صلحنامه ای که میان مسلمین و کفار نوشته شده است رفتار شود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030716.mp3
زمان: حجم: 9.84M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و شصت و نهم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه ششم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 دوشنبه ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
14030716.mp3
زمان: حجم: 7.75M
🔊 🔰 جلسه دویست و نود و دوم 📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه پنجم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅دوشنبه ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 خاستگاه مشروعیت احکام قضایی قاضی القضاة و قضات فرودست 🔻 شأن دیگری که برای ولی امر برشمردیم گماردن و نصب یعنی رییس قوه قضاییه است و این در زمانی است که شخص ولی امر به تنهایی توان رسیدگی به همه ی بخش های فرآیند قضا را ندارد. 🔻 این از شؤون ولی امر است یعنی جز او کس دیگری حق نصب رییس را ندارد چرا که مشروعیت تصرفات قاضی القضاة در فرآیند دادرسی و مشروعیت داوری های قضات فرودست همگی بسته به تنفیذ ولی امر است چرا که در زمان برپایی حکومت اسلامی بی تنفیذ ولی امر کسی حتی حق ورود به امر قضا را ندارند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 ششمین جلسه همفکری و هم افزایی شورای تولید سند ملی 🔸 با حضور آیت الله ، صاحبنظران این حوزه و مدیران و نمایندگان دستگاه های ذی‌ربط 📅 دوشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳ 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel