eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
106 ویدیو
37 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
14031015.mp3
13.04M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و نود و هشتم 📌 مبحث (مقاصد الشریعه) جلسه سی و پنجم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 شنبه ۱۵ دیماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 ضرورت تاسیس پارلمان اخلاق! ◾️ما را فراموش کردیم، چون قلب خودمان را فراموش کردیم. به قالب و کالبد و ظواهر چسبیدیم. ما غافل از قلبیم. خسارت عظیمی صورت گرفته است. کارهای زیادی صورت گرفته است، انکار نعمت نمی‌کنم. منتها در این میان نقش ما طلبه‌ها تعیین‌کننده است. ما باید به قلبمان برسیم و بعد هوای دل مردم را داشته باشیم. ◾️ آن زمانی که اهتمام به ظواهر دین داشتیم، به بطن دین اهتمام نداشتیم. فقه باید کار شود ولی را فراموش کردیم. بزرگان ما در هفته گاهی فقه می‌گویند، اما چند نفر از اعاظم ما اخلاق می‌گویند؟ ما به حقوق پرداختیم. ما برای حقوق پارلمان ایجاد کردیم ولی نداریم! 💢 گزیده ای از سخنرانی آیت الله در آیین آغاز همایش ملی فقیه سالک 🆔 @Rashad_ir
15.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯📽 🔰 نماهنگی کوتاه و دیدنی از آیین آغاز همایش ملی فقیه سالک؛ بزرگداشت حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) " 📆 چهارشنبه، دوازدهم دی ماه ۱۴۰۳ 🏢 تهران،‌ تالار همایش های پژوهشکده فقه و علوم انسانی کانال اطلاع‌رسانی حوزه علمیه امام رضــا علیه السلام تهران 🌐 eitaa.com/howzeh_emamreza
📸 🔰 مقاصد الشریعه و علم دینی ◾️ یکی از مولفه های مهم هر نظام علم مربوط به آن نظام است که بخش مهمی از تدابیر اجرایی و تحقق هر نظام را بر عهده دارد. گرچه در عرصه هایی مانند قضا هنوز تولید نشده است. علم دینی یک دستگاه معرفتی پویا است که فراخور شرایط محیطی و زمان و مکان الگوی اجرایی مناسب را تولید می کند. ◾️ کار علم دینی تبدیل نظام به الگوی اجرایی است. الگو باید و ثابت نظام را دارا باشد و افزون بر آنها از شماری مولفه های پویا و متغیر که فراخور شرایط و زمان و مکان است نیز برخوردار باشد. الگوسازی به سیاستگذاری، نقشه ی راه، برنامه ریزی و بودجه نگاری، روش و اسلوب، ابزارها و ساختارها و شماری ادارات نیاز دارد. ◾️ در این میان باید به اولویت های ذاتی و غیر ذاتی برخی از بر برخی دیگر نیز توجه داشت. برای نمونه حفظ جان هماره و ذاتا مهم تر از حفظ مال است. همچنین اجرای نظام باید گام به گام و با رعایت چیدمان انجام شود. با لحاظ و رعایت این شرایط گفته شده فقه پیوسته روز آمدتر و کارآمدتر می شود. 💢 بریده ای از درس (مقاصد_الشریعه) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14031016.mp3
13.07M
🔊 🔰 جلسه سیصد و چهاردهم 📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه بیست و هفتم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 یکشنبه ۱۶ دیماه ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 فرق میان داعی و غایت و خرده ای بر فلاسفه ◾️ در جای خود در آمده است که هر پدیده ای برای پیدایش به دو علت وجودی یعنی علت فاعلی و علت غایی و دو علت ماهوی یعنی و علت مادی نیازمند است. ولی گویا در علت غایی در فلسفه مسامحه ای رخ داده است و گفته اند که علت غایی در مقام تصور پیش و در مقام تحقق پس از معلول است. ◾️ حال آنکه وجود بیرونی غایت نمی تواند علت یک پدیده باشد چون موخر از آن پدیده است و نمی شود که علت موخر از باشد. از این رو باید میان داعی و غایت فرق گذاشت. داعی آن انگیزه ی درونی است که پیش از انجام کار در ذهن آدمی هست و او را برای رسیدن به غایت بر می انگیزاند و غایت آن چیزی است که پس از انجام کار در جهان بیرون محقق می شود. وجود بیرونی ، معلول فعل است و علت انجام آن نیست. 💢 بریده ای از درس (مقاصد_الشریعه) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
28.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯📽 🔰 سخنان مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته که در آیین آغاز همایش ملی فقیه سالک؛ بزرگداشت حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) پخش شد 📆 چهارشنبه، دوازدهم دی ماه ۱۴۰۳ 🏢 تهران،‌ تالار همایش های پژوهشکده فقه و علوم انسانی کانال اطلاع‌رسانی حوزه علمیه امام رضــا علیه السلام تهران 🌐 eitaa.com/howzeh_emamreza
📸 🔰 آزمودن روش های علم اصول با استفاده از مقاصد الشریعه ◾️ می توان با یاری جستن از سنجه ها و معیارهایی را پیدا کرد تا با آنها به سنجش و آزمودن روش های اصول و اجرای آن روش ها بپردازیم. ◾️ بی گمان کارکرد مقاصد الشریعه هر جای دیگر که انکار شود در این مقام قابل وازدن و رد کردن نیست. چون همه ی برای رسیدن به غایتی آمده اند و اگر جز این باشد دین، بیهوده و لغو خواهد بود و از پرودگار حکیم کار بیهوده صادر نمی شود. ◾️ در حقیقت اگر محقق شد خواهیم دانست که هم شریعت را به درستی کشف نموده ایم و هم آن را به درستی اجرا کرده ایم. 💢 بریده ای از درس (مقاصد_الشریعه) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
‼️ قلب مردم را فراموش کردیم... ✖️ این جوانانی که به خیابان آمدند مظلوم هستند؛ زیرا نمی‌دانند و مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفتند. ⚠️ ما حوزویان در این زمینه کوتاهی کردیم و از این اتفاق باید استغفار کنیم. ✴️ ما تقصیر داریم و باید جبران کنیم باید به دل جوانان و مردم برسیم و هوای دل مردم را داشته باشیم. حاج آقا مجتبی تهرانی هوای دل مردم را داشت. 🎙 📖 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید... سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام 🆔 @iictchannel
14031017.mp3
14.26M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و نود و نهم 📌 مبحث (مقاصد الشریعه) جلسه سی و ششم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 دوشنبه ۱۷ دیماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 تعریف انسان در علوم انسانی اسلامی و سکولار ◾️ باید دانست که تاثیرات در علوم انسانی گاه بی واسطه و گاه با واسطه است. برای نمونه تاثیر مقاصد الشریعة در غایت علوم انسانی بی واسطه است چرا که اساسأ مقاصد الشریعة خود غایت شریعت است. برای نمونه دین در پی برپایی عدل و داد است و اگر علوم انسانی هم در پی برپایی عدل و داد باشند به علمی اسلامی بدل می شوند. ◾️ علم اقتصاد نیز اگر در پی باشد اسلامی به شمار می رود. بی گمان اگر با این تنوع مسائل به سبب غایت خویش علم دینی محسوب می شود اقتصاد نیز اگر در پی غایات شریعت از جمله عدالت باشد علم دینی به شمار خواهد رفت. بدین گونه همه ی علوم انسانی می توانند در ظل شریعت بالمعنی الاعم قرار گیرند. ◾️ انسان را حیوان برتر می دانند ولی علوم انسانی اسلامی انسان را موجودی برتر از حیوان به شمار می آورد. علوم انسانی سکولار به انسان زیست شناسانه و نظر می کنند و وجه ملکوتی انسان را در نظر نمی گیرند. پس انسانی که اسلام می گوید غیر از انسانی است که علوم انسانی سکولار می گویند. 💢 بریده ای از درس (مقاصد_الشریعه) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14031018.mp3
12.78M
🔊 🔰 جلسه سیصد و پانزدهم 📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه بیست و هشتم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 سه شنبه ۱۸ دیماه ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir