📸 #عکسنوشت
🔰 خاستگاه حکم
🔻 دین رسالتی است که باید پیام انگارانه بدان نگریست که بخشی از این پیام الهی #شریعت و حکم است. در تعبیر مشهور، خاستگاه حکم را #مقام_جعل_الهی به شمار می آورند ولی به نگره ی صحیح خاستگاه نخست حکم، مصالح و مفاسدی هستند که اراده الهی به جلب و دفع آنها تعلق گرفته است.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هماکنون
📺 شبکه یک سیما
🔰 دیدار اعضای شورای علمی کنگره بینالمللی امام رضا علیه السلام با مقام معظم رهبری
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 حکم فردی یا اجتماعی؟!
🔻 گاه مکلف مردد است که یک حکم، فردی است یا اجتماعی و چه بسا حکمی هم فردی و هم اجتماعی باشد یا به حیثی فردی و به حیث دیگری اجتماعی باشد.
🔻 برای نمونه #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر تا مراحلی هم فردی و هم اجتماعی هستند یعنی هم فرد موظف است که به آنها اقدام کند و هم اگر دستیابی به نتیجه در گرو اقدام جمعی باشد جامعه مکلف به اقدام است.
🔻 کما اینکه اجرا و انجام امر به معروف و نهی از منکر تا مراحلی فردی است و پس از آن حکومی شده و به حیطه وظائف حاکمیت در می آید.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #گزارش_تصویری
🔰 آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران با حضور و سخنرانی حضرات آیات #محمدباقر_تحریری و #علی_اکبر_رشاد
📌 تهران، ۱۹ شهریورماه۱۴۰۳
@Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 فلسفه احکام اجتماعی
🔻 این پرسش پاسخ درخور می طلبد که آیا در #احکام_اجتماعی پاداش و عقاب بندگان اجتماعی است و همه ی افراد جامعه پاداش و کیفر می بینند؟ در نتیجه در اینجا یک بحث فلسفی درباره ماهیت و #چیستی_جامعه پیش می آید.
🔻 برخی برای جامعه هیچ #وحدت و هویتی نمی شناسند و جامعه را تجمع افراد پر شمار در یک موقعیت جغرافیایی قلمداد می کنند و برخی دیگر عقیده دارند که یکپارچگی افراد در جامعه چیزی بیش از تجمع گروهی از افراد در کنار هم است و چیزی بر آنها افزوده می شود که آنها را جامعه می خوانند و جامعه دارای یک وحدت حقیقیه و یک شخصیت واقعیه خارجیه است.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 برخورداری جامعه از وحدت در کثرت!
🔻 جامعه نیز مانند افراد شاکله ی ویژه خود را دارد و شاکله ی آن نیز هم از عناصر انفسی جامعه و هم از عناصر بیرونی و آفاقی یعنی جوامع دیگر متاثر است. مانند جامعه ایران که از سویی از عناصر درونی و انفسی خود مانند سنت های قومی، دینی و ملی متاثر است و از سوی دیگر از جوامع دیگر جهان متاثر است.
🔻 در عین حال جامعه نیز از شاکله ی ویژه ی خود و به تعبیر عرفانی از نوعی #وحدت_در_کثرت و کثرت در وحدت برخودار است.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 همگرایی در جامعه
🔻 تاثیر فرد بر جامعه و جامعه بر فرد از امور مشکک و دارای مراتب مختلف است. گاه فردی بر جامعه تاثیری بسیار و دیگری تاثیری کم دارد و گاه جامعه بر فردی تاثیری فراوان و بر فردی دیگر تاثیری اندک دارد.
🔻 نخبگان از جامعه کمتر اثر پذیرفته و بیشتر اثر می گذارند و عوام از جامعه بیشتر تاثیر پذیرفته و کمتر اثر می گذارند. پس در فرد و جامعه در عین کثرت و #واگرایی گونه ای وحدت و #همگرایی را نیز می توان سراغ گرفت.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #گزارش_تصویری
🔹 جلسه ۱۲۳ شورای اندیشهورزی و راهبری هیئت حمایت از کرسیهای نظریه پردازی نقد و مناظره با حضور آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📌انتصاب دکتر عبدالله معتمدی به عنوان رئیس کرسی علمی علوم رفتاری هیئت حمایت از کرسیهای نظریه پردازی نقد و مناظره
🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📅 دوشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۳
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 هویت جمعی برآمده از خصوصیات فردی مشترک افراد است
🔻 افراد یک جامعه با یکدیگر اشتراکات و افتراقاتی دارند و #همگرایی افراد در آن اشتراکات است که پدیده ی نوین جامعه را می سازد. جامعه در حقیقت برآیند وجوه مشترک افراد است. جامعه «مَن» واحدی است که از همگرایی افراد مختلف در اشتراکاتشان ساخته می شود.
🔻 میلیون ها انسان که هیچ نقطه ی اشتراکی با هم ندارد نمی توانند جامعه ای را پدید بیاورند ولی هزاران نفر که در تاریخ، باور، نژاد، گفتمان و یا #فرهنگ_مشترک هستند جامعه ای را پدید می آورند. جامعه آن #هویت_جمعی است که برآمده از خصوصیات فردی مشترک افراد است.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
🔰 برنامه دروس خارج آیت الله #علی_اکبر_رشاد در سال تحصیلی۱۴۰۳_۱۴۰۴
🔸خارج #اصول : شنبه تا سه شنبه ساعت ۷ صبح، حوزه علمیه امام رضا علیه السلام
🔸خارج #فقه_القضاء : شنبه تا سه شنبه ساعت ۷:۳۰ صبح، حوزه علمیه امام رضا علیه السلام
🔸خارج #فقه_السیاسه : چهارشنبه ها ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ بعد از ظهر، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام
🔸خارج #فقه_زیست_فناوری : پنج شنبه ها یک ساعت و نیم به مغرب به صورت برخط
🔸 جلسه #درس_اخلاق : زمان و مکان متعاقباً اعلام می گردد
📌 علاقمندان می توانند جهت هماهنگی و کسب اطلاع با شماره تلفن ۰۹۱۲۲۸۰۳۳۶۹ (آقای عباس زاده) تماس حاصل نمایند.
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 خاستگاه جامعه نیاز بشر است
🔻 به سبب تاثیر و تاثر متقابل میان جامعه و افراد، انسان های مدرن و #پُست_مدرن با انسان های عصر سنت، همچنین جوامع مدرن و پست مدرن با جوامع عصر سنت تفاوت های ماهوی دارند.
🔻برخی از بزرگان مانند #علامه_طباطبایی(ره) بر این باور هستند که خاستگاه جامعه نیاز بشر است یعنی چون افراد انسان به تنهایی از پس نیازهای خود بر نمی آیند به تشکیل جامعه می پردازد ولی رای صواب همانگونه که فارابی نیز گفته است آن است که انسان #مدنی_الطبع است یعنی فطرتاً و نه از سر نیاز میل به تشکیل جامعه دارد.
🔻 چه بسا آنچه که انسان را وا می دارد که زیست جمعی را برگزیند انس با همنوع باشد چرا که اگر انسانی را در جزیره ای رها کنند گرچه همه ی نیازهای او را برآورند پس از مدتی دلتنگ خواهد شد.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 امتداد واقعیات پس از تشکیل جامعه
🔻 افراد و آحاد جامعه موجوداتی جدا از هم هستند که در کنار هم قرار گرفته اند و پس از تشکیل جامعه نیز همچنان در جایگاه مستقل و خودایستای خویش باقی اند ولی هنگام پدید آمدن جامعه، مجموعه و انبوهه ای از انسان ها یک ترکیب واقعی خارجی را پدید می آورند و در این تركیب نوین واقعیت آحاد از میان نمی رود.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir