📸 #عکسنوشت
🔰 غایت نظام های دینی
🔻 گزاره های بینشی متعلق ایمان انسان بوده و کفر و ایمان آدمی به باور یا انکار آنها وابسته است ولی گزاره های علمی اینگونه نیستند. همچنین گزاره های بینشی از غیب ملکوت خبر می دهند و گزاره های دانشی ما را از مشاهدات ملکی آگاه می نمایند. غایت این پنج #کلان_نظام، کمال فردی نفس آدمی و تدبیر شؤون زندگی جمعی اوست تا رابطه ی انسان با خدا و خود و خلق و دنیا سامان یابد.
🔻 پنج کلان نظام نخست نظام های محتوایی بوده و چهار کلان ارتباطی پسین یعنی ارتباط انسان با خدا، با خود، با خلق و با دنیا را تدبیر می نمایند. این پنج و آن چهار با هم می آمیزند و با کنش و واکنش ایشان یک رشته میان نظام ها و خرده نظام ها ساخته می شوند و این میان نظام ها و #خرده_نظام_ها همه ی ساحات و مساحات نیازهای حیات بشری در حوزه های مختلف اعم از سیاست، اقتصاد، فرهنگ، قضا و غیره را پاسخ می دهند.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_irش
📸 #عکسنوشت
🔰 نظامات اسلامی پدیده هایی مرکب اند که فقه تنها بخش کوچکی از آنهاست
🔻 تنها از فقه یا تنها از #اخلاق نظامی که بتوان با آن جامعه را اداره نمود به دست نمی آید بلکه انسان دارای ابعاد گوناگون است و نظامی که بنابر اداره کردن شؤون دنیوی و اخروی او را دارد نیز باید دارای اضلاع و ابعاد گوناگون باشد. سخت ترین آسیب به نظام سازی و نظامات اسلامی آن است که گمان کنیم تنها با فقه می توان یک نظام اسلامی پدید آورد. بی گمان رها کردن عقاید و اخلاق و معنویت و برساختن نظام قضایی اسلام با فقه شدنی نیست.
🔻 از کنار نهادن توحید و اخلاق و معنویت داوری و #قضای_عادلانه و کارآمد پدید نمی آید. چنین نظامی نه تنها سودمند نیست بلکه چه بسا زیانبار است مانند دارویی مرکب که برخی از عناصر آن کنار گذاشته شوند.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030722.mp3
12.23M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هفتادو دوم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه نهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 یکشنبه ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 نقش نهادسازی و سازماندهی در تبلیغ دین
🔻 حضرت یوسف به فرعون می فرماید که برای بازداری از قحطی مرا بر منابع طبیعی مصر حاکم گردان و آن حضرت با ذخیره ی محصولات مصر در هفت سال فراوانی، آذوقه ی مردم مصر را در هفت سال قحط تامین کردند. اینگونه آن حضرت با تدبیر و #حکمت خویش بدون آنکه صریحاً نامی از خدا و دین بر زبان آورند بذر ایمان را در دلهای ایشان کاشتند و با پایان گرفتن قحطی همه ایمان آوردند. بی گمان این تدبیر شگرف و کار کلان اقتصادی به دست یک نفر ولو پیامبر الهی و بدون برپاکردن یک #نظام_اقتصادی و الگوها و نهادها و روش های پویا شدنی نبود.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030722.mp3
8.84M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه دویست و نود و چهارم
📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه هفتم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅یکشنبه ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ #ببینید
🔰 غیظ و غضب؛ امهات رذائل اخلاقی
⁉️ هم #فضائل و هم #رذائل_اخلاقی داریم که جنبه ریشه ای دارند و امهات فضائل و رذائل هستند و اگر در انسان وجود داشته باشند به تدریج شاخ و برگ هایی به وجود می آورند که مساله غیظ و غضب از این جنس رذائل است!
⚜️ گوشه هایی از جلسه اخلاق و محفل معارفی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📍سه شنبه شب ها؛ حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 نقش پیامبر اسلام (ص) در دگرگونی نظام حکمرانی
🔻 در طول تاریخ به دست گرفتن زمان امور یا به شکل قبائلی و یا با قهر و غلبه بوده است. بیعت نیز بیشتر امری پسینی بوده است یعنی پس از چیرگی نظامی یک قبیله و طایفه و فرمانروایی رئیس آن قبیله مردم برای بیعت و اعلام وفاداری به نزد او بار می یافتند. پیامبر اکرم اسلام (ص) در این زمینه یک دگرگونی کلان پدید آورده و نظامات جاهلی را به #نظامات_اسلامی دگرگون کردند. آن حضرت با برچیدن ساختار قبایلی به جنگ امثال اوس و خزرج پایان داد و ساختاری به نام امت پدید آورد.
🔻 #مدنیت همانگونه که از نامش پیداست به ترک بادیه نشینی و روی آوردن به شهرنشینی اشاره دارد و یکی از عناصر ذاتی آن برپایی نظام ها و نهادهایی برای سامان دادن به زندگی شهری است. به عنوان عناصر دیگر زندگی شهری می توان از قانومندی، آبادسازی و سازمانمندی نام برد. ولی بر وارون نظر مشهور جوهر #تمدن نه عناصر بالا بلکه یکی دیگر از عناصر شهرنشینی یعنی سبک زندگی است. چرا که عناصر بالا همه در خدمت دگرگون کردن #سبک_زندگی_انسان هستند. سیره ی پیامبر اکرم اسلام (ص) نشان می دهد که آن حضرت با به دست گرفتن زمام حکم نظام کهن قبائلی و طائفی را برچیدند و مدنیت را در مدینه بنیان نهادند.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ #ببینید
🔰 انسان ذاتا فطرتمند است!
⁉️ در وجود انسان عناصری وجود دارد که ریشه در فطرت دارد. خداوند متعال انسان را #فطرتمند و دارای استعداد شأنیت #خلافت_الهی آفریده است و اگر بخواهیم به لحاظ تعریف منطقی فصل مقوم برای انسان انتخاب کنیم باید بگوییم انسان موجود عبد است!
⚜️ گوشه هایی از جلسه اخلاق و محفل معارفی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📍سه شنبه شب ها؛ حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 اسلام و تفکیک قوا
🔻 تقسیم قوای حکومتی به سه قوه نیز از دستاوردهای عقل بشری است و چه بسا روزی بر شمار آنها افزوده شود کما اینکه به نگره ی ما #قوه_فرهنگی و امنیتی و یا شاید #قوه_اقتصادی را نیز بتوان بر آنها افزود. یا شاید بتوان برای نیازهای کلان جامعه قوای چندی را برپا ساخت و در درون آن قوا بخشی را برای قانونگذاری، بخشی را برای اجرا و بخش دیگری را برای داوری و قضا در همان حوزه پی ریزی نمود.
🔻 انسان در نهاد خویش در پی آن است که هماره در امور گرانمایه و گرانسنگ از نهادها و روش های سامانمند و سازمانمند بهره ببرد. #فطرت و نحوه ی وجود آدمی اینگونه اقتضا می کند که امور و شؤون خود را به نحو سامانمند اداره کند و لازمه ی این کشش فطری برپایی سامانه و سازمانی به نام قوه ی قضاییه است. همچنین پیآمد این گرایش فطری آن است که انسان امور خطیر را در یک فرآیند و با سلسله مراتب اداری و سازمانی به انجام برساند. چرا که پاسخ دادن به نیاز کلان جامعه در امر قضا بدون سپری شدن یک فرآیند سنجیده و تصمیم سازی گروهی از نخبگان در یک سلسله مراتب کارآمد اداری شدنی نیست.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030723.mp3
13.89M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هفتادو سوم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه دهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 دوشنبه ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
14030723.mp3
6.96M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه دویست و نود و پنجم
📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه هشتم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅دوشنبه ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 امر به معروف و نهی از منکر گونه ای اعمال ولایت است
🔻 در حقیقت امر به معروف و نهی از منکر تذکر نیست بلکه امر و نهی مرتبه و گونه ای از ولایت است. #ولایت دارای دو سویه طولی و عرضی است. در سویه ی طولی سلسله مراتبی است که بر فراز آن ولی امر جای دارد. سویه ی دیگر، ولایت عرضی است که رابطه ای دوسویه میان مؤمنین است.
🔻 امر را در لغت طلب فعل به همراه #استعلاء معنی کرده اند ولی در اصطلاح شرعی وجود استعلاء لازم و بایسته نیست و اینگونه نیست که انسان فقط بتواند افراد فرودست تر خود را امر به معروف و یا تهی از منکر نمایند. آمر به معروف و ناهی از منکر باید خود عامل باشد چرا که اگر خود عامل نباشد سخنش فاقد تاثیر خواهد بود و بنا بر نظر مشهور #علمای_شیعه اگر انسان بداند که سخنش در بازداری از منکر ثمری ندارد امر به معروف و نهی از منکر بر او واجب نخواهد بود.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir