eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
106 ویدیو
37 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 🔰 اسلام و تفکیک قوا 🔻 تقسیم قوای حکومتی به سه قوه نیز از دستاوردهای عقل بشری است و چه بسا روزی بر شمار آنها افزوده شود کما اینکه به نگره ی ما و امنیتی و یا شاید را نیز بتوان بر آنها افزود. یا شاید بتوان برای نیازهای کلان جامعه قوای چندی را برپا ساخت و در درون آن قوا بخشی را برای قانونگذاری، بخشی را برای اجرا و بخش دیگری را برای داوری و قضا در همان حوزه پی ریزی نمود. 🔻 انسان در نهاد خویش در پی آن است که هماره در امور گرانمایه و گرانسنگ از نهادها و روش های سامانمند و سازمانمند بهره ببرد. و نحوه ی وجود آدمی اینگونه اقتضا می کند که امور و شؤون خود را به نحو سامانمند اداره کند و لازمه ی این کشش فطری برپایی سامانه و سازمانی به نام قوه ی قضاییه است. همچنین پیآمد این گرایش فطری آن است که انسان امور خطیر را در یک فرآیند و با سلسله مراتب اداری و سازمانی به انجام برساند. چرا که پاسخ دادن به نیاز کلان جامعه در امر قضا بدون سپری شدن یک فرآیند سنجیده و تصمیم سازی گروهی از نخبگان در یک سلسله مراتب کارآمد اداری شدنی نیست. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030723.mp3
13.89M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هفتادو سوم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه دهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 دوشنبه ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
14030723.mp3
6.96M
🔊 🔰 جلسه دویست و نود و پنجم 📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه هشتم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅دوشنبه ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 امر به معروف و نهی از منکر گونه ای اعمال ولایت است 🔻 در حقیقت امر به معروف و نهی از منکر تذکر نیست بلکه امر و نهی مرتبه و گونه ای از ولایت است. دارای دو سویه طولی و عرضی است. در سویه ی طولی سلسله مراتبی است که بر فراز آن ولی امر جای دارد. سویه ی دیگر، ولایت عرضی است که رابطه ای دوسویه میان مؤمنین است. 🔻 امر را در لغت طلب فعل به همراه معنی کرده اند ولی در اصطلاح شرعی وجود استعلاء لازم و بایسته نیست و اینگونه نیست که انسان فقط بتواند افراد فرودست تر خود را امر به معروف و یا تهی از منکر نمایند. آمر به معروف و ناهی از منکر باید خود عامل باشد چرا که اگر خود عامل نباشد سخنش فاقد تاثیر خواهد بود و بنا بر نظر مشهور اگر انسان بداند که سخنش در بازداری از منکر ثمری ندارد امر به معروف و نهی از منکر بر او واجب نخواهد بود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
با حضور اقشار مختلف مردم، طلاب و خانواده ها برگزار می شود: 🔰 محفل اخلاقی و معارفی با حضور آیت الله 📌 سه شنبه شب ها همراه با نماز جماعت مغرب و عشاء ⚜️ شبستان حوزه علمیه امام رضــا علیه السلام تهران 🌐eitaa.com/howzeh_emamreza
14030724.mp3
14.19M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هفتادو چهارم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه یازدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 سه شنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 رجحان کار و کنش گروهی بر کنش فردی 🔻 بی گمان در رفتار جمعی و سازمانی رجحان و برتری هایی هست. به ویژه در شؤون عامه مانند قضا که ذاتأ اموری هستند کار گروهی و سازمانی بر کار فردی مزیت و برتری دارد. اساسأ در امور خطیری مانند قضا هر روش و راهکاری که مایه ی اتقان امر و کم شدن خطا شود به حکم ‌ بلکه بایسته است و یکی از این راهکارها رجوع به خرد جمعی و راه دیگر کنش گروهی در قالب و پیکره ی یک دستگاه و نهاد است. 🔻 تقریر فطری دیگر آن است که بشر ذاتأ و در نهاد خویش موجودی است. تا آنجا که شاید بتوان در تعریف انسان بجای «الانسان حیوان ناطق» گفت «الانسان حیوان متمدن» گرچه ریشه و خاستگاه تمدن همان نطق باطنی و تفکر انسان است ولی به هر روی فصل ناطق در تعریف انسان به اندازه ی فصل «متمدن» جامع نیست. 🔻 فصل های دیگری مانند «حیوان هنرمند» و «حیوان دارای » نیز گفته اند که همگی در جامع و مانع بودن دارای کاستی هستند. زندگی اجتماعی بر برخی از حیوانات دیگر نیز دیده می شود ولی تنها حیوانی که حیات اجتماعی او به برپایی تمدن می انجامد انسان است. هر اجتماعی بودنی به تمدن نمی انجامد ولی هر تمدنی ریشه در دارد. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 پیوند حکومت اسلامی با احکام وضعیه و تکلیفیه 🔻 واژه ی حکومت اسلامی ولی امر، قوای سه گانه و بخش های خردتر حکومت اسلامی همه را در بر می گیرد. احکام اسلامی به دو بخش تکلیفیه و وضعیه بخش می شوند و احکام تکلیفیه خود یا از گونه ی وظیفه اند و یا از نوع حقوق. 🔻 آنچه که از شؤون ارکان حکومت اسلامی مانند شوون ولی امر و روسای قوا از آن سخن می رود از نوع احکام وضعیه هستند که هر کدام از حیث وظایف و اختیارات مقتضیاتی دارند و برای خود نهادهای مستقل و جداسری را طلب می کنند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 جایگاه دانش هسته ای در منشور آموزه های اسلامی 🔻 موضع گیری جامعه نخبگانی حوزوی در جایگاه ای در منشور آموزه های اسلامی و بیان نظریات عالمان دینی در حالت های گوناگون از قبیل شرایط اضطرار و شرایط تقابلی با دشمن تهدیدگر، می تواند موجب نمایانی هزینه مند بودن یاوه گویی های دشمن صهیونیستی برای جامعه جهانی و بازدارندگی در عرصه گردد. 💢 بیانات آیت الله رشاد در شورای راهبری حوزه علمیه امام رضا(ع) با مدیران 🆔 @Rashad_ir
🖼 📸 🔰 شور و اشتیاق جامعه و عطش اندیشمندان و علاقمندان به مباحث علمی و حضور در نشست های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دهه هفتاد 📌 سلسله نشست های درباب تعیین قلمرو رسالت و هدایت دین با حضور زنده یاد علامه و آیت الله 💢 دانشگاه تهران، پاییز ۱۳۷۴ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 نقش نهادسازی در نصب و نظارت بر قاضی القضاة 🔻 یکی از شؤون ولی امر نصب و گماردن شخصی شایسته در جایگاه و رییس قوه ی قضاییه است و این امری است که شاید به صورت فردی قابل انجام باشد گرچه ممکن است بررسی های پیشینی لازم پیش از نصب قاضی القضاة و نظارت پسینی بایسته پس از گماردن او از توان شخص ولی امر بیرون بوده و به یک نهاد نیاز داشته باشد. 🔻 از شؤون و وظایف ولی امر برپایی عدل و داد است که بی گمان از شخص ولی امر به تنهایی بر نمی آید بلکه برای آن به دستگاهی کلان و نهادهای خرد و کلانی در ذیل آن نیاز است. این دستگاه کلان افزون بر رفع نزاع ها باید با بزه های عمومی که خواهان خصوصی ندارند نیز رویارویی و ستیز کند و به اجرای حدود الهی در جامعه اهتمام ورزد. همچنین بر ولی امر بایسته و واجب است که امنیت را در جامعه برپا نموده و مردم را پاس بدارد و چه مباشرتاً و چه با واسطه به این امور بپردازد روشن است که بدون برپایی نهاد و به تنهایی از انجام این شؤون ناتوان خواهد بود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 لزوم سنجش مبانی دستگاه قضا با یکدیگر 🔻 باید پیرامون نسبت مبادی قضا با یکدیگر گفتگو شود و آشکار شود که هر مبدأ با مبادی دیگر چه نسبتی دارد. برای نمونه مبانی کشف نظام چه تفاوتی با مبانی انسان شناختی آن دارند و این دو چه نسبتی با مبانی علمی آن دارند؟ 🔻گاه میان این مبانی تعارضی رخ می دهد و باید این تعارض چاره شود از این رو باید مبانی را به لحاظ کیفی با هم بسنجیم تا بدانیم که کدام بر دیگری در صورت و ساختار مقدم است چرا که در تبدیل هر یک از این مبانی به دستگاه بایسته است که ارزش و گرانسنگی هر کدام را بدانیم. برای نمونه و شرایط زمان و مکان هر دو پیش انگاره و مبدأ هستند ولی هنگام تعارض میان آنها کدام را باید مقدم بداریم؟ 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir