eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.7هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
102 ویدیو
37 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 🔰 همایش علمی تطور و توسعه فقه و اصول در سده اخیر حوزه 📌 به بهانه یکصدمین سالگشت باز تاسیس حوزه علمیه قم و نکوداشت آیت الله العظمی حاج شیخ (رضوان الله علیه) ⚜️ تهران، پژوهشکده فقه و علوم انسانی 🆔 @aRashad_ir
📸 🔰 عوامل روا و ناروا که در روش علوم دخیل اند 🔻 كه عقل را زير سئوال برد و آن را مطالعه ی انتقادی كرد، برای به زیر کشیدن عقل و ارزيابی كارآمدي و كاركرد عقل باز از عقل استفاده كرد. به هر حال انسان در مقام معرفت و فهم از سيطره و تأثير عقل رهایی ندارد يعنی عقل به حق در روش علم دخيل است. در تحصيل معرفت دينی از ساحت الهی نیز عقل به حق بايد دخالت كند و بحق نیز دخالت می كند. 🔻 پاره‌ای دخيل‌ها هستند كه حقاً دخيل‌اند ولی نابحق دخيل‌اند، دخالت مي‌كنند اما بايد پيشگيری كرد. مثلاً وضعيت‌های و روحی مفسر متن و محقق و مجتهد در فهم و رأی او تأثير به ما حق دارند گرچه این تاثیر علی الاطلاق و به صورت موجبه ی كليه تأثير نیست ولی اجمالاً تأثير عوامل درونی، روحی و روان‌شناختی و اخلاقی مفسر و مجتهد در رأی و فهم او قابل انكار نيست. 🔻 اين البته در همين حد است يعنی اين‌كه می توان استشمام كرد كه اين فرد عرب يا عجم است و فقه را به كلی دگرگون نمی كند اما قابل انكار نيست كه روحيات و عرف و سوابق فرهنگي فرد تأثيرگذار است و حتي وضعيت خانوادگي او اينها همه عناصری هستند كه دخيل‌اند، اما مهم آن است كه اين عناصری كه دخيل‌اند چون بحق دخيل نيستند بايد راهی برای پيشگيری از دخالت آنها پيدا كرد تا فقه به سلامت از ذهن و زبان فقيه به عرصه ی اثر و عمل منتقل شود. 💢 بریده ای از درس (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030822.mp3
13.03M
🔊 🔰 جلسه سیصد و دوم 📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه پانزدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 سه شنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 علم اصول، اصلی ترین دانش مولد فقه است! 🔻 نسبت و رابطه روشن است، علم اصول، زاده فقه است و در متن فقه متولد شده و پدر شده و تولید می‌کند و اصلی ترین دانش مولد فقه است، بدون اصول امکان تولید فقه نیست، در مساله تولید تطور و تحول فقه و هر علمی به اشکال مختلف می‌توان سخن گفت، گاهی تطور کیفی است، گاهی تطور تاریخی است، تعبیر دیگری هم هست که در قالب دو اصطلاح در مورد فقه و اصول مطرح می‌شود، یکی تحت عنوان مدارس اصولی و فقهی مطرح می شد و دیگری تحت عنوان ادوار اصولی و ادوار فقهی؛ 🔻 وقتی می گوییم و اصولی در واقع می‌خواهیم تحولات معرفتی و کیفی را اشاره کنیم، اما وقتی می‌گوییم ادوار در واقع نگاهمان تاریخی است و ممکن است در این نگرش احیانا مدرسه جدیدی ظهور کرده باشد و آن تحول به حد مدرسه ظهور نکرده باشد و فقه دچار وقفه شده باشد اما در تطور معرفتی باید جز این باشد. 💢 بریده ای از سخنرانی آیت الله در همایش علمی تطور و توسعه فقه و اصول در سده اخیر حوزه 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 نقد نظريه‌های رايج مدرن در معرفت‌شناسی 🔻 از نظر ما يك عينی داريم و يك ذهنی و با جهان بیرون مستقيماً روبرو نمی شويم، آنچنان كه ما ناگزیر به واقع دست پيدا نمی كنيم، ما از دالان زمان و مكان برای رویارویی با واقع و عين عبور مي‌كنيم، زمان و مكانی كه واقعيت بیرونی ندارند. درنتيجه آميزه‌ای از عين و ذهن پديد می آيد كه اسم آن را معرفت می گذاريم و هميشه آنچه به كف می آوريم همين آميخته است،‌ در تعامل بين ذهن و عين پديده ی سومی به وجود می آيد كه همان معرفت است 🔻 عجيب است كه كانت خود را و واقع‌گرا می داند ولی نيست و ايدئاليست است، چراكه وقتی شما بگوييد آنچه به كف ماست واقع بیرونی نيست و آميزه‌ای از تعامل و ديالوگ میان عين و ذهن است، پس آنچه به دست آمده خارج نيست، همين‌ اندازه كه بگوييد پنجاه درصد سهم ذهن ماست پس صددرصد واقع به دست نيامده است. بعضی چيزها هم هستند كه اگر صددرصد به دست نيايند با اين‌كه صفردرصد به دست آمده باشند فرقی نمی كنند، چون واقع، واقع است و آنگاه كه آميخته شود ديگر واقع نيست، پس ما هيچگاه به واقع دسترسی نداريم. 💢 بریده ای از درس (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 آیین افتتاح پژوهشکده با حضور آیت الله ، حجج اسلام والمسلمین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه و محمدهادی رحیمی صادق مدیر حوزه های علمیه استان تهران 📌 همزمان با یکصدمین سالگشت بازتاسیس حوزه علمیه قم ⚜️ تهران، ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @aRashad_ir
📸 🔰 سیر دگرگونی علم اصول در طول تاریخ 🔻 از آغاز پيدايش خويش به مثابه ی يك دانش تاكنون دگرگونی های بسياری را به خود ديده است. اگر کتاب الرساله ی شافعی را آنگونه که اهل سنت و برخی از شیعیان پذیرفته اند آغازگر تدوین علم اصول و نخستین اثر مدون اصولی قلمداد كنيم، در درازنای سده ها اين دانش بارها به لحاظ سازمان و ساختار دگرگون شده است. نخستین اثر جامع در دسترس كه الذريعه و العده است، با آخرين آثاری كه امروزه در اختيار ماست مانند که به مثابه ی متن مبنا و معيار مورد بهره‌برداری است بسیار از هم متفاوت اند‌. 🔻در این جستار می توان از نقاط قوت چيدمان كنونی علم اصول نیز سخن گفت چرا که سازمان کنونی علم اصول يكسره ضعف و عيب نيست، سازمانی است كه طی قرون و تحت تأثير تجارب و در حقيقت تبلور و انباشت تجارب بزرگان است پدید آمده و بالیده است و عناصر مثبت و نقاط قوت بسياری دارد و بیشتر بزرگانی كه با تکیه بر سازمان فعلی به درآمده اند بر نقاط ضعف آن نیز آگاه بوده اند. 💢 بریده ای از درس (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 غایت تاسیس و غایت تدوین علم ◾️ هماره گفته می شود كه «غاية العلم ما دوّن لأجله» دستی كه در عبارت مشهور مي‌بریم آن است كه بگوييم: «ما أسس لأجله» چرا که تدوين خاستگاه برگزیدن نيست، بلکه تأسيس خاستگاه آن است. هنگام پایه گذاری و تأسيس علم غايت آن لحاظ می شود ولی تدوين برای سامانبخشی به علم است. اين تأسيس است كه غايت علم به شمار می رود. ولی عبارت مشهور «ما دوّن» است و تدوين مرحله‌‌ای از فرآيند است. ◾️ تدون به توسعه ی علم مربوط است حال آنکه در اينجا غایت توسعه منظور نيست بلکه غایت تأسيس مراد است. مگر آنکه تدوین را به معنای تأسيس گرفته و واژه ی تدوين را به جای لفظ تأسيس به كار بریم. وگرنه طبعاً می بايست میان مقام تأسيس و مقام تدوين تفاوت گذاشت. جهت آن است كه علم در آغاز تأسيس می شود و سپس در يك مقطعی تدوين مي‌ گردد. ◾️ هرچند در آغاز چونان يك علم صورت خودایستا و استقلالی نداشته اما همين اصول فقه مدون در خلال فقه حضور داشته و نیاز فقه را بر آورده و نقش خود را ايفا می كرده است تا زمانی که از فقه جدا شده و تدوين جدا و مستقل یافته است. هر دانش ديگری نیز همينگونه بوده است. پس عبارت «غرض العلم ما أسس لأجله»، را در غرض و غايت علم می توان به کار برد. 💢 بریده ای از درس (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 تفاوت غایت و فایده ی علم ◾️ پرسشی كه می توان طرح كرد آن است كه چه نسبتی میان غرض، و فائدت هست؟ ظاهر آن است که نسبت میان فائدت و غايت عام و خاص من‌وجه است. از حيثی غايت از فائدت اعم است و از حيث ديگر فائدت اعم از غايت است. چرا که غايت فائده ی مقصود است. آن فائده‌ای است كه آن را قصد كرده‌ايم كه به دست آوریم گرچه سرانجام به کف نیاید. ولی غايت آن فائده ی مترتبی است كه ما قصد رسیدن به آن را داریم گرچه که به آن نرسيم. ◾️ غايت از آن جهت كه تنها به اثر مقصود اطلاق می شود كه ما از آغاز كار قصد كرده ايم که آن را به دست آوریم از اين جهت اخص است. از آن سو فایده آن اثر يا آثاری است كه فراچنگ می آیند ولو از پیش قصد نشده باشند. از سوی ديگر غايت هم شامل مايحقق و هم شامل مالايحقق می شود. درست است كه من قصد كردم به آن غایت دست پيدا كنم و فعلی را انجام می دهم ولی الزام و ضمانتی ندارد هر آنچه را كه من قصد كردم فراچنگ آید. شاید من غایتی را قصد كردم ولی حاصل نشد. ولی از آن سو اگر فائده حاصل نشود اصلاً به آن فائده نمی گویند. در نتيجه بسته و مقيد به حصول است و از اين جهت خاص از غايت می شود ولی از اين حيث كه مقصود و غير مقصود را در بر می گیرد فائده اعم است. بنابراين مراد از غايت در حوزه ی علم «ما اُسس لأجله» و مراد از فائده «ما يحصل و يحقق ولو لم يقصدها مؤسسه» است. 💢 بریده ای از درس (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030827.mp3
14.34M
🔊 🔰 جلسه سیصد و سوم 📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه شانزدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 یکشنبه ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 فوائد دنیوی و اخروی دانش اصول ◾️ اگر كسی اصول را فرا گيرد از بلاتكليفی در برابر دستورات الهی رهایی می یابد و اين در دنيا و آخرت برای او فائده دارد. از سوی دیگر و اجتهاد در توسعه ی نهضت‌های اجتماعی شيعه بسيار تأثيرگذار و خاستگاه نهضت‌های دينی در میان شيعه بوده‌اند و اگر بنا بود که راه را سپری کنیم اين نهضت‌ها رخ نمي‌ دادند. در زمان خود ما نیز حضرت امام در واقع بر اساس و توان اجتهادی و مشرب اصولی كه داشت انقلاب كرد، يعنی در اين اجتهاد به ولايت فقيه رسيد كه مي‌تواند آثار دنيوی نیز قلمداد شود. آثار اخروی آن نیز همين تعابيری است كه از تحصيل سعادت ابديه و امثال آن در لسان بزرگان و تعابير ایشان بود و امر روشنی است. ◾️ ثمره ی اصول دو چيز است: یک. فوز به سعادت دينی یعنی اين‌كه كسی به سعادت دينی دست پيدا كند. چون به‌ هر روی هنگامی که اصول را به كار ببريم و احكام الهي را به دست آوریم و به آن ملتزم باشيم، سعادت دينی را به دست آورده ایم، دو. برخاستن از نشیب تقليد و رها شدن از بند آن. چون كسی كه اصول را فرا می گيرد و به كار می برد می شود و از قید آزاد می شود. 💢 بریده ای از درس (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030828.mp3
14.79M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هشتاد و هشتم 📌 مبحث مقاصد الشریعه ( نقش مقاصد الشریعه در علم اخلاق ) جلسه بیست و پنجم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 دوشنبه ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 برتری غایت نسبت به فایده ◾️ اساسأ هر فعل ارادی يك رشته مبادی خاص را سپری می كند تا واقع شود که اصطلاحاً از آنها به مبادی ارادی تعبير می كنيم. هر کنشی كه آگاهانه و ارادی صورت پذيرد بايد اين فرآیند را سپری كند مگر آنکه آگاهانه نباشد که در اینصورت اساسأ فعل به شمار نمی رود چرا که در سرشت کنش و فعل عنصر آگاهی نهفته است. اينكه انسان فعل و آن را در اندیشه آورد سپس بسنجد كه آيا اين فعل سودمند يا زيانبار است و سپس سودمندی را تصديق كند و انگيزش و شوق در فرد پدید آید و آنگاه عضلات و جسم حركت کرده و آن فعل انجام شود اين فرآیندی است كه در مبادی رخ مي‌ دهد. ◾️ يكي از حلقات مهم در سير مبادی اراده و تصديق به است. فائده‌مندی اگر تصور و تصديق نشود، فعل واقع نمی شود، چرا که فعل برخاسته از شوقی است كه انسان به آن دارد. بدون تصور و تصديق فائده‌مندی، شوقی پديد نمی آيد و شوق كه پديد نيامد، انگيزشی رخ نمی دهد و حركتی پیدا نمی شود و فعل نیز واقع نمی شود. درنتيجه تصور و تصديق فائده، شرط وقوع فعل است و واکاوی يك علم و تحصیل و تدریس آن همگی از افعال ارادی انسان هستند و روشن است که بدون تصور و تصديق فائده، فعل تحصيل و تحقيق واقع نمی شود بنابراين تصور و تصديق و طبعاً طلب غايت آكد از فائده است و در انگيزش از فائده مؤكدتر است. 💢 بریده ای از درس (مبحث غایت شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
🍁 پاییز طوفـان زده ام مثـل هـــوای پاییـز پـژمرده و زردم از جفـای پاییـز بـارانی ام ازبس به تو می اندیشـم ای حال بهـار در هـوای پاییـز! دلتـنگم و، جانسوز صدا می زنمت، جانسوز، درست مثل نـای پاییـز انگـار که فصل ها همه پاییـزند، عمرم همه بلکـه سال های پاییـز پنجـاه بهـار، شدخـزان پی درپی، من پیـرشـدم، ولی به پـای پاییـز کی بالأخره، چگونه سرخواهدشد؟ تلخ است چقـدر ماجـرای پاییـز! مـن منـکر دلــربــایـی پـایـیــزم، نفریـن به شکــوه دلـربای پاییـز! هرسال، نمی شـود خــدایــا آیـا تکـرار شـود بهـــار جــای پاییـز؟ البتـه در این غزل، من ازدلتنگی بد گفته ام ازحـال و هــوای پاییـز چون ابر بهار، اگرنه می گریم من دلتنـگ که می شـوم بـرای پاییـز چالاک و فرح فزا و سحرآمیز است هــم قــــدّ بهـار، هــم قبـای پاییز. ▪️ ⚜ تهران، پاییز ۱۳۸۸ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 بدون غایت نه تنها پی ریزی علم اصول بلکه انجام هر کاری ترجیح بلامرجح خواهد بود ◾️ بدون لحاظ انجام فعل ترجيح بلامرجح است. انسان می خواهد فعل آگاهانه‌ای را انجام دهد، اگر برای آن غايتی فرض نكرده باشد انجام دادن و انجام ندادن آن برابر است و برگزیدن سویه ی انجام به جای سویه ی ترك ترجيح بلامرجح می شود. چه دليلی دارد كه اگر قصدی منظور نيست و واقع نخواهد شد، فعل ترجيح پيدا كند؟ چرا ترك ترجيح پيدا نكند، حال آنکه ترك به طبيعت نزديك‌تر است. در واقع فعل و تصور غايت برای علم كه يك فعل است مرجِح است و بدون آن میان فعل و ترك ترجيحی نيست! ◾️ در انجام کار بدون لحاظ غايت دچار نوعی ترجيح بلامرجح مي‌شويم كه محال است. بنابراين غايت برای هر كاری از جمله پی ریزی یک علم، بایسته و ضروری است و بدون آن اصولاً از تأسيس و وضع و تدوين يك علم تا تحصيل و تدرس و تدريس آن بلاوجه خواهد بود. 💢 بریده ای از درس (مبحث غایت شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir