eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
478 دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
3.9هزار ویدیو
1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ ابتنای علوم انسانی بر قرآن از منظر مقام معظم رهبری از نیازهای امروز جامعه است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی‌اصفهانی، رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی‌ العالمیه: 🔹 یکی از این عناصر آن است که علوم انسانی فعلی ترجمه غرب است و براساس مبانی اومانیستی و سکولاریستی مانند جدایی دین از سیاست شکل گرفته است و مقام معظم رهبری در این نظریه به‌ روشنی از این مسئله سخن گفته‌اند. 🔹 علوم انسانی باید براساس قرآن بازسازی ‌شود، زیرا قرآن خطاناپذیر است؛ در نتیجه تغییر علوم انسانی که همان تغییر مبانی، اهداف و اصول علوم است باید براساس قرآن انجام شود و در چنین شرایطی است که علوم انسانی جدید متولد می‌شود. 🔹 روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای تحول در علوم و اسلامی‌سازی آن مانند تفسیر موضوعی میان‌رشته‌ای وجود دارد که از مبانی نظریه ابتناء به‌شمار می‌رود. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31871 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانیِ اسلامی و ششمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی ✅با موضوع روش‌شناسی استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🔻محورهای ویژه کمیسیون قرآن و علوم انسانی 1️⃣ ماهیت، مبانی و شاخصه‌ها: 🌀 ماهیت‌شناسی روش استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🌀 مبانی قرآنی روش استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🌀 شاخصه‌ها و ضوابط استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🌀 تفاوت روش استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان با سایر روش‌ها 2️⃣ قلمرو و گونه‌ها: 🔷 قلمرو دانش‌های مرتبط در استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🔷 الزامات عقلی و نقلی استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🔷 گونه‌شناسی روش‌های استخراج علوم انسانی 3️⃣ پیامدها، آسیب‌ها و چالش‌ها: 🌀 آثار و پیامدهای روش‌شناسی استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🌀 فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی روش‌شناسی استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🌀 موانع استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🌀 شبهات استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 4️⃣ راهکارها: 🔷 چگونگی تحول در علوم انسانی با شناخت روش‌های استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🔷 نقش امامت و رهبری در معرفی روش‌های استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🔷 بهره‌گیری از تجربه‌های بشری در شناخت علوم انسانی قرآن‌بنیان 🔷 جایگاه و وظایف مراکز علمی و حوزه‌های علمیه در روش‌شناسی علوم انسانی قرآن بنیان ✅ مهلت ارسال چکیده مقالات: ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ ✅ مهلت ارسال مقالات: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ✅ زمان برگزاری: آبان ۱۴۰۲ 🌐 سامانه : https://icih.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ معرفی کتاب درآمدی بر ایده علوم انسانی اسلامی 💢 کتاب «درآمدی بر ایده علوم انسانی اسلامی» نوشته‌ی دکتر سید محمدتقی موحد ابطحی استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مدتی است که به همت انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و با همکاری مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شده است. 1️⃣ در بخش اول پس از تعریف اجمالی مفاهیم کلیدی مورد استفاده در این کتاب، برای مثال علم، دین، علوم انسانی، مناسبات علم و دین، تحول علوم انسانی، پارادایم و … تاریخچه مختصری از شکل‌گیری علوم طبیعی و انسانی پوزیتیویستی بیان می‌گردد و در نهایت جریان‌های تحول خواهی که در غرب در مواجهه با علوم انسانی پوزیتیویستی شکل گرفته‌اند در چارچوب پارادایمی معرفی می‌شود. 2️⃣ در بخش دوم پس از اشاره تاریخی به پیدایش ایده علم اسلامی در جهان اسلام و فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام شده است، ادله مربوط به امکان، ضرورت، مطلوبیت و اخلاقی بودن علوم انسانی اسلامی بررسی شده است. 3️⃣ در بخش سوم رویکردهای کلان در زمینه علوم انسانی اسلامی معرفی شده‌اند و به این نکته اشاره شده است که نظریه پردازن این عرصه معمولا از ترکیبی از این رویکردهای کلان بهره گرفته‌اند. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31913 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از کتابخانه صوتی
─इई─इई 📚 ईइ═ईइ═🔻🔻 لیست کتابها ️⃣ 📗کتب صوتی اعتقادی مذهبی کتاب صوتی "انسان دویست و پنجاه ساله" اثر حضرت آیت الله خامنه ای👇 https://eitaa.com/audio_ketab/17435 کتاب صوتی "ایران مقتدر" خلاصه کتاب صعود چهل ساله 👇 https://eitaa.com/audio_ketab/21669 کتاب صوتی "سه دقیقه در قیامت" ( تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم)👇 https://eitaa.com/audio_ketab/16211 مستند صوتی شنود ( تجربه نزدیک به مرگ مامور امنیتی) 👇 https://eitaa.com/audio_ketab/19534 کتاب صوتی "علی از زبان علی علیه السلام " اثر حجت الاسلام محمد محمدیان👇 https://eitaa.com/audio_ketab/16565 کتاب صوتی "خون دلی که لعل شد" ( زندگینامه رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای)👇 https://eitaa.com/audio_ketab/16232 کتاب صوتی " صلح امام حسن (ع) پر شکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ" ترجمه حضرت آیت الله خامنه ای👇 https://eitaa.com/audio_ketab/16322 مرور کتاب "آن سوی مرگ" ( سه خاطره واقعی از تجربه مرگ) توسط استاد مصطفی امینی خواه👇 https://eitaa.com/audio_ketab/16430 تفسیر صوتی قطره ای و آیه به آیه قرآن کریم استاد قرائتی👇 https://eitaa.com/audio_ketab/10594 کتاب صوتی " رساله حقوق" امام زین العابدین علیه السلام + فایل pdf👇 https://eitaa.com/audio_ketab/21280 کتاب "صحیفه سجادیه" امام زین العابدین علیه السلام👇 https://eitaa.com/audio_ketab/14381 کتاب مقتل "لهوف" اثر سید بن طاووس+ فایل pdf👇 https://eitaa.com/audio_ketab/14459 "خطبه غدیر پیامبر اکرم (ص) “+ فایل pdf 👇 https://eitaa.com/audio_ketab/16003 کتاب "فتح خون"(داستان محرم) بصورت خلاصه اثر شهید سید مرتضی آوینی 👇 https://eitaa.com/audio_ketab/13118 کتاب " داستانهای شگفت" ( گزیده) اثر شهید دستغیب + فایل pdf 👇 https://eitaa.com/audio_ketab/21312 کتاب "قصه معراج" اثر دکتر مهدی خدامیان آرانی + فایل pdf👇 https://eitaa.com/audio_ketab/21294 کتاب "فریاد مهتاب" ( خاطرات مادر مظلوم مدینه) اثر مهدی خدامیان آرانی + فایل pdf 👇 https://eitaa.com/audio_ketab/17638 کتاب "با من مهریان باش" دکتر مهدی خدامیان آرانی👇 https://eitaa.com/audio_ketab/13461 کتاب " خاطرات مستر همفر" + فایل pdf👇 https://eitaa.com/audio_ketab/16543 رمان " جان شیعه ، اهل سنت" اثر فاطمه ولی نژاد + فایل pdf👇 https://eitaa.com/audio_ketab/21216 رمان "تنها میان داعش" اثر فاطمه ولی نژاد + فایل pdf👇 https://eitaa.com/audio_ketab/16608 "چگونه یک نماز خوب بخوانیم " ( استاد پناهیان - 5 جلسه سخنرانی)👇 https://eitaa.com/audio_ketab/16658 کتاب صوتی "آه" (ترجمه مقتل نفس المهموم شیخ عباس قمی) اثر یاسین حجازی 👇 https://eitaa.com/audio_ketab/16076 کتاب صوتی " مجمع الفضائل علی علیه السلام" اثر علامه محمد تقی مقدم👇 https://eitaa.com/audio_ketab/14299 کتاب صوتی و pdf "ناگفته هایی از حقایق عاشورا" اثر آیت الله سید علی حسینی میلانی👇 https://eitaa.com/audio_ketab/19477 کتاب صوتی (گزیده کتاب) + pdf "هفت شهر عشق " اثر مهدی خدامیان آرانی👇 https://eitaa.com/audio_ketab/16017 کتاب صوتی "عزادار حقیقی" اثر استاد محمد شجاعی👇 https://eitaa.com/audio_ketab/15784 کتاب صوتی "بشارت های اربعین" اثر استاد محمد شجاعی👇 https://eitaa.com/audio_ketab/16736 کتاب صوتی "مطلع عشق" (گزیده رهنمودهای حضرت آیت الله خامنه ای به زوج های جوان) 👇 https://eitaa.com/audio_ketab/17360 رمان دمشق شهر عشق اثر فاطمه ولی نژاد👇 https://eitaa.com/audio_ketab/15972 کتاب "آخرین عروس" ( سرگذشت داستانی حضرت نرجس مادر امام زمان (عج) از روم تا سامرا)👇 https://eitaa.com/audio_ketab/16632 کتاب صوتی "همرزمان حسین علیه السلام" اثر حضرت آیت الله خامنه ای👇 https://eitaa.com/audio_ketab/16111 کتاب صوتی " پیشوای صادق" ( یادداشت هایی درباره سیره سیاسی امام صادق علیه السلام) اثر حضرت آیت الله خامنه ای👇 https://eitaa.com/audio_ketab/15764 کتاب صوتی "علی حقیقتی بر گونه اساطیر" اثر دکتر شریعتی👇 https://eitaa.com/audio_ketab/15949 برنامه " یک آیه یک قصه " 👇 https://eitaa.com/audio_ketab/20465 بخش هایی از کتاب "خیاط شهر ما" داستاهایی از شیخ رجبعلی خیاط 👇 https://eitaa.com/audio_ketab/16929 سلسله جلسات " محبت درمانی" استاد شجاعی👇 https://eitaa.com/audio_ketab/16968 رمان صوتی " کیمیاگر" اثر رضا مصطفوی (داستانی در اثبات حقانیت امیرمومنان علیه السلام) 👇 https://eitaa.com/audio_ketab/17041 کتاب صوتی "سنن النبی" اثر علامه طباطبایی ( آداب و سنن و روش رفتاری پیامبر اکرم ص) 👇 https://eitaa.com/audio_ketab/19678
هدایت شده از :: مرزبان ::
4_5809717229536677071.pdf
9.92M
💠کتاب ره افسانه حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد شهبازیان 🔰با موضوع نقد مدعی یمانی بصری 📌ما را در ایتا دنبال کنید: https://eitaa.com/marzbane
هدایت شده از کتابخانه صوتی
کتاب صوتی "خاطرات حضرت آیت الله خامنه ای از زندان ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب" ✅لینک دانلود کتاب صوتی خون دلی که لعل شد از گوگل درایو 👇 https://drive.google.com/folderview?id=1U7MgbsCJSkE38jRcWT_bYxE7vWPhS7Ry
هدایت شده از :: مرزبان ::
منشور روحانیت.pdf
2.84M
📃متن کامل منشور روحانیت📄 🖌🖍✏️🖋🖊✒️ ‏‏💠از اول تاریخ بشر تا حالا، دولتهای جائر را مقابلشان انبیا ایستاده بودند و علما ایستاده بودند. آنها عقلشان نمی‌رسید؟! خدای تبارک و تعالی که موسی را می‌فرستد که این‌ شاهنشاه را از بین ببر، خدای تبارک و تعالی مثل من و شما نمی‌دانست قضیه را که نباید با شاه مخالفت کرد؟! در روایت است، [از] «طبری» نقل می‌کنند یا از «ابن اثیر» روایت است که «مَلِکُ الْمُلوک» پیغمبر فرموده است که منفورترین کلمات است پیش من؛ یعنی شاهنشاه. این جزو کلمات منفور است که به کسی از بشر نسبت داده بشود. ‏۱۳۵۰/۰۴/۰۱ ☀️(ره) 🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊 ‏‏💠اسلام تا آخر احتیاج دارد به این علما. این علما اگر نباشند، اسلام از بین می‌رود. اینها کارشناس‌های اسلام هستند و حفظ کردند اسلام را تا کنون و باید اینها باشند تا اسلام محفوظ بماند. اسلام با روشنفکر محفوظ نمی‌ماند. روشنفکرش آن است که آیه صریح قرآن را مسخره می‌کند. ۱۳۶۰/۰۶/۱۸ ☀️ ای 💠🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵💠 ‏💠بزرگترین فرق روحانیت و علمای متعهد اسلام با روحانی‌نماها در همین است که علمای مبارز اسلام همیشه هدف تیرهای‌ زهرآگین جهانخواران بوده‌اند و اولین تیرهای حادثه قلب آنان را نشانه رفته است؛ ولی روحانی‌نماها در کنف حمایت زرپرستان دنیاطلب، مروّج باطل یا ثناگوی ظلمه و موید آنان بوده‌اند. ‏۱۳۶۷/۰۴/۲۹ ☀️ 📌ما را در ایتا دنبال کنید: https://eitaa.com/marzbane
هدایت شده از کانال انقلابی
🔴جنگ ارزی، میدان جدید ستیزگری آمریکاست! ☑️به کانال انقلابی بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/3861118976C7d082fd2da
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شرح حدیث اخلاق از حضرت سجاد(ع) توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🔺 آثار دنيوی و اخروی سخن نیکو: 1⃣افزايش رزق 2⃣تأخير در اجل انسان 3⃣محبوبيت درميان خانواده 4⃣ورود به بهشت 🌷🇮🇷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قسمت مهمی از بیانات رهبرمعظم انقلاب در دیدار مردم تبریز که در هیاهوی رسانه‌ها گم شد/ انتقاد تامل‌برانگیز رهبری از برخی فعالان و کنشگران فضای مجازی! .
هدایت شده از مرکز خدمات‌ حوزه‌
مصوبات جلسه هیئت امنای مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر چهل و چهارمین جلسه هیئت امنای مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه به ریاست آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و رئیس هیأت امناء و با حضور نمایندگان شورای عالی و مدیران حوزه‌های علمیه خواهران، جامعه الزهرا(س) و جامعه المصطفی (ص) برگزار گردید. مهمترین مصوبات این جلسه مدارس سطح یک حوزه‌های علمیه برادران و سطح دو خواهران، موظف شدند حداقل ده درصد از فرصت تدریس خود را به مستعدان برتر اختصاص دهند. ورود بدون آزمون مستعدان برتر در مقاطع تحصیلی بالاتر تسهیل شود به طوری که مستعدان برتر در مراکز حوزوی دارای نظام تحصیلی ناپیوسته، برای ورود به مقطع بالاتر در رشته‌های مشابه و هم خانواده، از شرکت در آزمون کتبی معاف شده و صرفاً به انجام مصاحبه تخصصی اکتفا شود. 📢 کانال روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه https://eitaa.com/joinchat/3359965196C1263113437
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ناگفته‌هایی از اتاق‌های VIP در زندان اوین! ♨️ سلول‌های لاکچری برای دونه درشت‌ها! ⁉️ اختلاسگران در هتل یا زندان؟! 💢 درباره وضعیت زندان اوین بیشتر بدانید! ♨️ زندگى مرفه در زندان! ⁉️ آیا تا به حال از وضعیت چیزی شنیده‌اید؟! ♨️ این حکایت این روزهاست: ژن‌های برتر حتی در زندان وضعیت متفاوت‌تری دارند!!! ________________________ 🔹 برشی @be_vaghte_tabeen
با افتخار برای اولین بار در ایران🇮🇷 نرم افزار اندروید پژوهش یار () 🔹هر آنچه یک پژوهشگر به آن‌، نیاز دارد🔸 دسترسی به امکانات از اینجا دریافت⬅️ بازار ⬅️ مایکت ⬅️ مستقیم
هدایت شده از پژوهشگاه ما ...
🔴 فهرست عناوین آثار منتشر شده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با حمایت دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی (مربوط به معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه): 1. مهارت‌های زناشویی در اسلام اثر دکتر محمدرضا سالاری فر؛ 2. روانشناسی نظامی اثر دکتر محمد کاویانی آرانی؛ 3. مراقبت معنوی بیماران اثر دکتر مسعود آذربایجانی 4. تعارض قوانین (مطالعه تطبیقی حقوق موضوعه و فقه و حقوق اسلامی) اثر حجت الاسلام مصطفی دانش‌پژوه؛ 5. تعارض دادگاه‌ها (مطالعه تطبیقی حقوق موضوعه و فقه و حقوق اسلامی) اثر حجت الاسلام مصطفی دانش پژوه؛ 6. اصول و ضوابط اخلاقی مشاوره با رویکرد اسلامی اثر دکتر علی احمد پناهی؛ 7. فلسفه تربیت دینی اثر دکتر محمد داودی؛ 8. اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم اثر دکتر سیدعلی حسینی زاده؛ 9. خانواده درمانگری معنوی خداسو اثر دکتر مسعود جان بزرگی، دکتر مسعود آذربایجانی و دکتر عباس پسندیده. 10. الگوی مطلوب تکافل اجتماعی در اسلامی اثر دکتر مصطفی کاظمی نجف‌آبادی و دکتر سیدرضا حسینی. 🔴@research_hu
🔸 کرسی علمی- ترویجی مبانی هستی‌شناسانه اخلاق اسلامی 🔰 با همکاری گروه اخلاق و گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه برگزار می شود: 🎙 با حضور: ⏰ سه شنبه 9 اسفند ماه، ساعت 10 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/akhlaghe 🆔 @iictchannel
💢 رونمایی از «وبگاه فقیه‌یار» و هفت محصول جدید مؤسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی ✔️همزمان با مبعث حضرت رسول اکرم(ص)، از هفت محصول «دانش‌بنیان» بدون محدودیت دسترسی و وبگاه «فقیه یار» رونمایی شد. ⬜️ وبگاه مرکزی کلان‌پروژه با نام «فقیه‌یار» ◻️از موتور جستجوی هوشمند «جهد 2.0» ◻️پایگاه ترکیبی دانش ویکی‌های اسلامی «قم‌نت» ◻️ابر هوشمند اسناد متنی-تصویری «سحاب 2.0» ◻️سامانه پاسخ‌یابی هوشمند سوالات دینی «پارسا» ◻️ویراستار هوشمند حوزوی گروهی «تحریر 2.0» ◻️گراف دانش علوم حدیث «ثقات» ◻️آنتولوژی قرآن کریم «هما» 👈 جزئیات بیشتر: http://ijtihadnet.ir/?p=70102
هدایت شده از فلسفه تابع وحی
1401.mp3
8.2M
🔊 بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی مجمع عالی حکمت 📆چهارشنبه 25 آبان 1401 💠 از نیمه سخن، مقایسه خداشناسی فلسفه با وحی را بشنوید...
هدایت شده از فلسفه تابع وحی
هشدار آیت‌الله میرباقری نسبت به مطالعات انبوه و بدون قاعده در حوزه علوم اجتماعی .mp3
2.4M
🎧هشدار آیت‌الله میرباقری نسبت به مطالعات انبوه در حوزه علوم اجتماعی ⚡نحوه فهم ادبیات دین و پرهیز از عرفی سازی آن ⚡تکلیف حوزه در قبال علوم مدرن ⚡نحوه مطالعات در علوم اجتماعی مدرن
هدایت شده از فلسفه تابع وحی
🔶معرفت الهی، محصول رشد و تربیت عقل، توسط وحی 🔸استاد میرباقری معرفتی که انبیاء با خود می‌آورند بعضاً مخاطب آن عقل انسان است و استدلال عقلی در انسان ایجاد می‌کند، لکن این به معنی استقلال عقل نیست. ما باید عقل را هم در تولی به انبیاء قرار دهیم تا شکل محاجه انبیاء با ملحدین را هم در فضای عقلی دریافت کنیم. حتماً آنها در مواجهه با روشن کردن عقل انسان، طریقه خود را داشته اند. بلکه ما ادعا می‌کنیم که علت موفقیت نسبی فلاسفه ما در این است که بیگانه نسبت به فعل انبیاء نبودند و شکل کاری که می‌کنند و استدلالی که طراحی می‌کنند، سعی کرده اند منافات با دستگاه انبیاء نداشته باشد. در سطح کلان معارف خود، هماهنگ بودند و در فروعات معرفتی خود هم عدم مخالفت قطعیه را دنبال می‌کردند. لذا در جایی مثل معاد جسمانی، وقتی با ادله موافق نمی‌بینند کار خود را تخطئه می‌کنند. ولی خود فلاسفه هم ادعا ندارند که در همه فرآیند علمی خود، نهایت تولی و موافقت اکثری با شکل کار انبیاء را دارند. ما در این کار نیاز به تولی حداکثری به حضرات معصومین داریم. البته ما قصد مقابله با علومی مثل فلسفه و عرفان را نداریم بلکه عرض ما این است که باید این علوم ذیل وحی رشد و توسعه پیدا کنند و اینکه منطق آنها مستقل از وحی تصویر شود که خودش به هر چه برسد حجت است با این مخالف هستیم. قوای عقلی و شهودی انسان تحت تعالیم انبیاء به رشد و شکوفایی می‌رسد، و ما در شکل مواجهه با این امور باید به منطق انبیاء برگشت کنیم و جدال احسن انبیاء با منکرین و ملحدین را محور قرار دهیم تا دستگاه عقلی ما در تولی، رشد و توسعه پیدا کند. باید توجه کنیم عقل مخلوق خداست ولی این به معنی استغناء از وحی نیست بلکه عقل در تبعیت از وحی و با اثاره انبیاء شکوفا می‌شود و الا به شیطنت می‌افتد. اینکه مکرر شنیده می‌شود که انسان برای رسیدن به معرفت الهی چندین راه در عرض هم دارد و همه یک چیز را می‌گوید (اشاره به سه گانه عقل و شهود و وحی) این حرف تمامی نیست. چه ادعا کنیم این سه راه در واقع یک راه است و یا ادعا کنیم این سه راه ولو یکی نیستند ولی هر سه حق هستند، این حرف‌های وجهی ندارد. بله قبول داریم که ادبیات عقلی و شهودی که در نزد شیعیان امیرالمومنین ایجاد شده است، هماهنگی بیشتری با وحی الهی دارد زیرا بیشتر تحت تاثیر فعل و دعوت انبیاء بوده است. لذا راه یکی جز وحی نیست و راه‌های دیگر حجیت شان به تبعیت از وحی است. یک شبهه‌ای که بعضاً مطرح این است که گفته می‌شود که الان فلاسفه بدون وحی، با ملحدین استدلال می‌کنند و خدا را اثبات می‌کنند. لکن این حرف حل کردن معما بعد از حل شدن آن است. اینکه اصل و ریشه‌های حرف‌هایی که امروز به عنوان استدلال عقلی مطرح می‌شود، چطور ایجاد شده است محل بحث است. ما حرف مان این است که اگر انبیاء نمی‌آمدند عقل مستقل به معرفت الهی دلالت نمی‌شده است. ما بعد از قرن‌ها رسالت و زحمت انبیاء امروز این حرف‌ها را می‌زنیم و عقل ما چنین توانایی پیدا کرده است. و البته میزان حجیت این حرف‌هایی که دستگاه‌های عقلی زده می‌شود باید در همین ارجاع به منطق وحی سنجه شود. شاهد مهم این حرف ما این است که جوامعی که از تعالیم و دستگاه انبیاء دور شده اند، اینها روز به روز از معرفت به خدا و منطق انبیاء دور شده اند. اگر سرپرستی جوامع را فلاسفه ملحد بدست بگیرند، ولو انسان‌ها عقل دارند ولی عقل مستقلاً آنها را به سمت خدا و معرفت الهی سیر نمی‌دهد. تازه همه این اتفاقات بعد از این همه زحمت‌های انبیاء و بعثت رسل است. عقل اگر تحت سرپرستی طاغوت قرار گیرد، از درون آن معرفت الهی حاصل نمی‌شود بله نتیجه آن الحاد خواهد بود. عقل و شهود ما مستقلاً راهی ندارد و تحت سرپرستی قرار می‌گیرد و البته ممکن است تحت ولایت کفر واقع شود. معرفت الهی در اختیار انبیاء است و عقلی که تحت سرپرستی اولیاء الهی قرار نگیرد، نتیجه اش معرفت الهی نیست. 📚شرح کتاب الحجه، جلسه 31 🏠@fotoooh
بررسی کتب لغت- احمد عابدی.mp3
5.5M
✨بررسی کتب لغت- استاد احمد عابدی 👌 👇 ┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓ 🆔 @Roshdelmi ┗━━━🍃🕊━