eitaa logo
روزنگار کاشان l نقد و نظر
612 دنبال‌کننده
255 عکس
18 ویدیو
0 فایل
کانال «روزنگار» برای پر کردن اوقات فراغت شما با نقل روایت، لطیفه و خاطره نیست، فرصتی برای تأمل‌ و تفکر پیرامون مسائل اجتماعی منطقه کاشان است. خبرنگار: عبدالمجید رفیعی برزکی کارت شناسایی صندوق هنر 19202723 09139992367 @MajidRafieeBarzoki
مشاهده در ایتا
دانلود
روزنگار کاشان l نقد و نظر
رونمایی و نقد کتاب «آقای خان» ماشاءاله خان کاشی ؛ دزد و راهزن یا مصلح اجتماعی ▫️عضو هیئت علمی دانش
شفاف‌تر از شیشه 🔹 فرهنگ و هنر/35🔹 🌺علی مصلحی را خیلی وقت است می شناسم. آدم، سالم تر از این بشر تا الان ندیده‌ام. صاف و ساده و سالم و بی‌ریایی که ترک دنیا کرده است. تمام دل خوشی علی، خواندن و نوشتن و مطالعه کتاب و شرکت در جلسات کتاب خوانی و نقد و شعر و شاعری است. 🌸این یادداشت را در «روزنگار» بخوانید
روزنگار کاشان l نقد و نظر
قاتق نان و قوت لایموت ماده مذاب و آتش انفجار ▪️بخش دوم و پایانی 🔹مدیریت و مسئولیت/77🔹 ▪️یکی دیگر ا
خانه کارگر؛ کارایی و اثرگذاری یا انفعال و رکود 🔸چرا خانه کارگر که خود را نماینده جامعه کارگری برمی‌شمارد در خصوص امنیت شغلی کارگران و همچنین در مورد اجرای قوانینی چون طبقه بندی مشاغل هیچ اتفاقی را رقم نمی‌زند؟ راستی برای جامعه کارگری کاشان چه برنامه‌ای داشته و دارد؟ ⬅️ این یادداشت را در کانال روزنگار بخوانید.
روزنگار کاشان l نقد و نظر
آیین یلدا در فرهنگ آریایی بخش اول ✍️سعید خیرخواه 🌺عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی -واحد کاشان 🔸
آیین یلدا در فرهنگ آریایی بخش دوم 🔹 فرهنگ و هنر/32🔹 ✍️سعید خیرخواه 🌺عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی -واحد کاشان 🔸بنابراین یکی از باورها و خاطرات رنج‌آور ایرانیان وجود سرما در ایرانویچ بوده است که به سبب آن مجبور به مهاجرت از سرزمین مادری خود شده‌اند. این خاطره از حدود پنج هزار سال پیش یعنی هنگام مهاجرت آریاییان به فلات ایران، به تدریج به صورت آیین و اسطورۀ یلدا شکل می‌گیرد و امروزه همان مراسمی است که در دل سیاهی و سردی طولانی‌ترین شب زمستان یعنی شب یلدا برگزار می‌شود. یلدا که با واژۀ ولادت هم ریشه است این باور را القا می‌کند که دراوج سیاهی و سردی دوباره باید خورشیدی حیات‌بخش و گرماآفرین متولد شود پس با تولد این مولود که «خداخورشید» است، دوباره گرما و زندگی به مردم باز می‌گردد. (شمیسا1368: 32) 🔸ویل دورانت در تاریخ تمدن خود می‌نویسد: «اساطیر مختلف مربوط به خورشید به شکل متناسبی با شعایر کشاورزی در هم آمیخته و نتیجه چنان شده است که افسانۀ مرگ خداخورشید و زندگی دوبارۀ وی، مرگ و زندگی گیاهی در زمستان و تجدید آن را در تابستان تعبیر می‌کند.» (دورانت1367: 80) 🔸پس آریاییان با پرداختن این اسطوره و برگزاری مراسمی خاص در واقع واکنشی به سرما و ناتوانی خود در اوج زمستان به نمایش می‌گذاشتند و از آنجا که بشر ابتدایی ریشۀ حوادث را نمی‌شناخت، تخیل خود را با واقعیت یکی می‌دانست و حقیقتاً باور داشت که با برپایی مراسم یلدا می‌تواند وای دردش را بیابد. (آموزگار1374: 4و5) 🔸شیوۀ برگزاری مراسم و خوراکی‌هایی که در این شب مصرف می‌شوند هم بیانگر این ماجراست که خورشید نوباوه‌ای عزیز و دوست داشتنی استت. انواع حبوبات و خوراکی‌ها نشانگر آن است که خورشید الهۀ برکت و افزونی است و در آینده با بزرگ شدن او این برکت‌ها افزون‌تر خواهد شد. 🔸هندوانه با گردی و سرخی دورن نمایانگر خورشید است. همچنین انار و مرکبات دیگر هم به صورت نمادین نمایی از خورشید را بر سفرۀ یلدای ایرانیان به نمایش می‌گذارد. دلیل آن که آیین یلدا جایگاهی در روایت‌های دینی یا مناسک مذهبی مانیافته است آن می‌باشد که این آیین -چنانکه پیش گفتم- مربوطبه اسطوره‌های ایرانیان باستان در ورارودان (=ماوراءالنهر) می‌باشد که به جهت سرمای سخت در آن مناطق شکل گرفته است. 🌺ادامه دارد ⬅️ تاریخ انتشار بخش دوم: چهارم دی‌ماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
مقصر خودمانی! ▪️معرفی 7 متهم اصلی آلودگی هوای کاشان 🔹مدیریت و مسئولیت/88🔹 🔸دستگاه سنجش هوای کاشان
«اهل کاشانم» نشانی اشتباه ندهد ادارۀ حفاظت محیط زیست کنار مردم است! 🔹مدیریت و مسئولیت/88🔹 🔸 «اللهیار دولتخواه» می‌گوید یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتش پذیرش مسئولیت اداره «حفاظت محیط زیست کاشان» است. می‌گوید این مسئولیت سه بار او را راهی بیمارستان کرده و از پای انداخته است ولی همچنان مانده؛ شاید کاری برای محیط زیست کاشان انجام شود! 🌺این گفت‌وگو را در رسانۀ اهل کاشانم بخوانید: https://eitaa.com/ahlekashanam
روزنگار کاشان l نقد و نظر
رونمایی و نقد کتاب «آقای خان» ماشاءاله خان کاشی ؛ دزد و راهزن یا مصلح اجتماعی ▫️عضو هیئت علمی دانش
رونمایی و نقد کتاب «آقای خان» ماشاءاله خان کاشی ؛ دزد و راهزن یا مصلح اجتماعی ▫️عضو هیئت علمی دانشگاه: مولف، نایبیان را مصلح اجتماعی معرفی کرده است ▪️مولف: کتاب، ارائۀ روایت‌های تاریخی بدون حب و بغض و قضاوت است 🔹 فرهنگ و هنر/34🔹 🔸عضو هیئت‌علمی دانشگاه کاشان در جلسه نقد کتاب که در خانه کاج برگزار شد گفت: نویسنده کتاب، زحمت زیاد و طاقت فرسایی برای جمع‌آوری اطلاعات و نوشتن این کتاب تحمل کرده است و شکل خوبی به کتاب داده است، مطالب کتاب به دلیل حوصله خواننده امروزی، می‌توانست کوتاه‌تر باشد. 🔸وی افزود: نویسنده «آقاخان» سعی کرده غائله نایبیان را تطهیر کرده و آنان را به عنوان یک مصلح اجتماعی معرفی کند در صورتی که بر اساس بسیاری از مدارک و اسنادی که به جای مانده است این غائله در طول حدود چهار دهه راه‌های بخشی از کشور را ناامن کرده و به غارت، دزدی و راهزنی پرداختند. 🔸مشهدی نوش‌آبادی در نقد کتاب افزود: کتاب «اسناد قنات سرداری» را مطالعه کرده تا دریابد که افراد نایب حسین کاشی چگونه با مردم برزک رفتار کرده و دست به چه جنایاتی زده‌اند. نویسنده نسبت به گفته‌ها و نوشته‌های خود مسئول است و نمی‌توان با یک مطالعه سطحی به یک نتایج تاریخی دست یافت. 🔸وی تصریح کرد: واقعاً این داوری حیرت‌انگیز و تأسف‌بار است که نویسنده این همه شواهد تاریخی را نادیده می‌گیرد و با اتکا به کتابی مجعول و نادیده گرفتن ده‌ها و بلکه صدها اثر و همچنین برداشت نادرست از منابع و مراجع یک حقیقت تاریخی را وارونه جلوه می‌دهد. 🔸این عضو هیئت‌علمی دانشگاه کاشان، تصریح کرد: این سال‌ها کتاب‌های زیادی در حوزه تاریخ شفاهی کاشان، کار شده که سبک و سیاق متفاوتی دارد، گاهی از کار علمی دور بوده و به داستان نزدیک است و گاهی به رغم تلاش مؤلف هیچ‌کدام از این دو نیست، چون گاو نر می‌خواهد و مرد کهن که هر دو مفقود است. 🔸نویسنده کتاب نیز در این نشست با بیان این که تلاش کرده‌ است خود را از دام نگرش‌های لحظه‌ای و قضاوت‌های سلیقه‌ای برهاند و جانب تحقیق نگه دارد، یادآور شد: کتاب بدون این‌که وارد قضاوت تاریخی شود غبار از یک سند تاریخ شفاهی زدوده است. نصرالله‌خان نیکفرجام، می‌گوید ماشاءالله‌خان به میرزاابوالقاسم‌خان گمرکچی که حاکم کاشان بوده و قورخانه حکومتی را در اختیار داشته مراجعه کرده و درخواست همکاری کرده است. 🔸وی افزود: ماشاءالله‌خان از میرزاابوالقاسم‌خان خواسته اسلحه و مهمات قورخانه را در اختیار نایبیان قرار داده تا در مقابل ظلم حکومت قاجاری قیام کرده و ثروت مال‌اندوزان و ثروتمندان جامعه را گرفته و بین فقرا تقسیم کنند. 🔸عبدالمجید رفیعی برزکی تصریح کرد: نصرالله‌خان نیکفرجام به عنوان یک سند زنده معتقد است این توافق بر دیوار حوضخانه خانۀ حاکم کاشان حک شده و اثر آن تا دو دهه پیش باقی بوده است. هرچند که میرزاابوالقاسم‌خان پس از این که نافرمانی زیردستان سردار ماشاءالله‌خان و آزار برخی از ایشان نسبت به مردم را می‌بینید از این گروه کناره‌گیری می‌کند. 🔸وی تأکید کرد: کتاب بنا ندارد قضاوت تاریخی انجام دهد ولی شایسته است تاریخ را بدون حب و بغض، پیشداوری، قضاوت و همان‌گونه که وجود داشته است از لایه‌های مختلف اسناد و مدارک و تاریخ شفاهی به جا مانده از نسل‌های گذشته که سینه به سینه به ما رسیده روایت کنیم. 🔸نویسنده کتاب آقای خان گفت: همان‌طور که قنات سرداری فی النفسه بیان‌گر آن است که نایبیان درصدد توسعه و احیای زمین‌های کشاورزی در منطقۀ برزک بوده‌اند در صورتی که چگونه می‌توان باور کرد دزد و راهزن دل‌بستۀ زمین شده و به کشاورزی پرداخته و زمین‌گر شود؟! 🔸نصرالله‌خان نیکفرجام از نوادگان عبدالرزاق -حاکم کاشان- است که پدربزرگ او از کاشان به استرک مهاجرت کرده و در آنجا ساکن می‌شود. وی متولد ۱۳۰۹ هجری شمسی است و ارتباط فامیلی با میرزاابوالقاسم‌خان گمرکچی، میرزا حسن مبصرالممالک، اللهیار صالح و بسیاری از سرشناسان منطقۀ کاشان اندوخته‌ای گسترده از تاریخ شفاهی منطقۀ کاشان است که مؤلف سعی کرده است بخشی از آن را در کتاب «آقای خان» در اختیار علاقه‌مندان و تاریخ‌پژوهان قرار دهد. 🌺تاریخ انتشار در رسانه اهل کاشانم و خبرگزاری ایسنا: دوم دی ماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
شفاف‌تر از شیشه 🔹 فرهنگ و هنر/35🔹 🌺علی مصلحی را خیلی وقت است می شناسم. آدم، سالم تر از این بشر تا
شفاف‌تر از شیشه 🔹 فرهنگ و هنر/35🔹 🌸علی مصلحی را خیلی وقت است می شناسم. آدم، سالم تر از این بشر تا الان ندیده‌ام. صاف و ساده و سالم و بی‌ریایی که ترک دنیا کرده است. تمام دل خوشی علی، خواندن و نوشتن و مطالعه کتاب و شرکت در جلسات کتاب خوانی و نقد و شعر و شاعری است. 🌺شناختن علی کار سختی نیست. باطن و ظاهر این بشر یکی است. مثل شیشه می‌ماند. حتی شفاف‌تر از شیشه! آدم با یک نگاه تشخیص می‌دهد سلامت نفس دارد و بدان حسره می‌برد. 🌸البته علی هم مثل من، منتقد بی‌دردسر است. کسی که صبح تا شب، شب تا صبح بنویسد یا به قول امروزی‌ها توئیت کند یا این خانه به آن خانه در کلاب‌هاس برود مثل کبریت بی‌خطر است. چیزی از آن در نمی‌آید ‌و اتفاقی نمی‌افتد. 🌺 اولین بار که برای خودش دردسر درست کرد اگر اشتباه نکنم مربوط به اعتراضات ۸۸ بود. اون موقع مد شده بود دستبند سبز ببندند و خودشان را هوادار جریانی موسوم به «سبز» بدانند. ▪️کار ندارم همان موقع خیلی‌ از آدم‌های موسوم به جریان اصلاح‌طلبی جوری از جوی اتفاقات آن روزها پریدند که پایشان ذره‌ای تر نشد. هم خودشان را پیش رفقا و هم‌خطی‌ها، جنبش سبزی جا زدند و از آن طرف دست از پا خطا نکردند تا بتوانند در شرایط مناسب نان آن را بخورند که خوردند! 🌺ولی علی آش نخورده و دهان سوخته است. الان پانزده سال از آن روزها می‌گذرد. اگر از بزرگ تا کوچک‌شان عقلی کرده و دم فرو بسته بود چه بسا شرایط امروز ما بهتر از این بود که می‌بینیم. 🌸امروز بعد از خیلی وقت در جلسۀ «اولین یلدا گپ بایت» دیدمش. جلسه‌ای که بنا دارد گفت‌وگو را ترویج کند. نماینده‌ای از همۀ نسل‌ها آمده بودند. از اون‌هایی که زمانی خیلی تند و تیز بودند و حکم با اجرا صادر می‌کردند تا این‌ها که هنوز گرفتار تند و تیزی ایشانند! 🌺بگذریم. کاری به این حرف‌ها ندارم. همۀ این‌ها را گفتم که بگویم کار ما به کجا رسیده است که میان این همه گل و بلبل همه را رها کرده و یقۀ علی را چسبیده‌ایم. یعنی دیوار کوتاه‌تر از علی پیدا نکرده‌ایم 🌸 تاریخ انتشار: دوم دی ماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
رونمایی و نقد کتاب «آقای خان» ماشاءاله خان کاشی ؛ دزد و راهزن یا مصلح اجتماعی ▫️عضو هیئت علمی دانش
مسعود قرائتی و آقای خان 🔹 فرهنگ و هنر/36🔹 🔸«مسعود قرائتی» نام‌آشنای رسانه‌های محلی و اصحاب رسانۀ کاشان است. بیشتر با هفته‌نامۀ آرمان شناخته می‌شود. خیلی حیات این هفته‌نامه برایش اهمیت داشت. اگر کاری از دست‌ش برمی‌آمد کوتاهی نمی‌کرد، مدتی به صورت هم‌زمان با «بهشت پنهان» همکاری کرد و پس از توقف «آرمان کاشان» دل در گرو «مردم سیلک» محمود قامت بست. 🔸همۀ این‌ها ناشی از دغدغۀ او برای آگاهی بخشی دارد. دغدغه‌ای که پیش از انقلاب شروع شده و با فراز و فرود بسیار به این روزها رسیده است. او در شمارۀ اخیر «مردم سیلک» کتاب «آقای خان» را معرفی کرده که پس از انتشار دریافتم «آقای خان» دایی خانم اوست و تا اندازه‌ای از جریانات کتاب باخبر است. ⬅️یادداشت «مسعود قرائتی» را در «روزنگار» بخوانید.
روزنگار کاشان l نقد و نظر
خانه کارگر؛ کارایی و اثرگذاری یا انفعال و رکود 🔸چرا خانه کارگر که خود را نماینده جامعه کارگری برمی‌
خانه کارگر؛ کارایی و اثرگذاری یا انفعال و رکود ✍️امضا محفوظبا مسئولیت مدیر مسئول 🔸امروزه سازمان های مردم نهاد و تشکلات مردمی نقش اساسی در مطالبه‌گری دسته و یا گروه و صنفی که نمایندگی ایشان را به عهده دارند دنبال می نمایند، پس از انقلاب صنعتی و خاصه از ابتدای قرن بیستم میلادی جریانات کارگری از جمله نهاد های مردمی بوده و هستند که در جامعه خود در پی احقاق حقوق توده‌های مردمی مرتبط به بخش خویش بوده‌اند. 🔸کاشان و منطقه کاشان نیز لاقل از دهه دوم سده‌ی چهاردهم شمسی پس از راه اندازی کارخانجات ریسندگی و بافندگی هر روز بیش از پیش صنعتی‌تر گردیده و طبیعتاً بر جمعیت کارگری آن افزوده شده است. 🔸اما امروزه که کاشان قطب صنعتی است طبیعتا سهم مهمی ازوضعیت و شرایط اقتصادی و بتبع آن جمعیت کارگری استان و منطقه مرکزی ایران را به خود اختصاص داده است . اما آنچه که مد نظر این نوشتار است آنست که متاسفانه مهمترین و قدیمی‌ترین نهاد کارگری شهرستان لاقل طی بیست ساله اخیر اتفاق مهمی که بتواند صرفا به بیان درد و آلام کارگران عزیز بپردازد رقم نزده است. 🔸چرا خانه کارگر که خود را نماینده جامعه کارگری برمی‌شمارد در خصوص امنیت شغلی کارگران و همچنین در مورد اجرای قوانینی چون طبقه بندی مشاغل هیچ اتفاقی را رقم نمی‌زند؟ راستی برای جامعه کارگری کاشان چه برنامه‌ای داشته و دارد ؟ 🔸آیا صرف برگزاری چند تجمع در سالن‌های خاص و محدود آنهم به صورت سالیانه که هیچ انعکاس برجسته‌ای نداشته و هدف خاصی را نیز دنیال نمی‌کند تمام و کمال رسالت این خانه است؟؟ آیا شایسته چنین نهاد مردمی حضور بزرگوارانی است که فاقد حداقل‌های دانش و تحصیلات دانشگاهی است؟ 🔸تا کی جریانات کارگری باید چوب وجود و حضور افرادی که چندان به روز نیستند و فاقد اندیشه و تفکر منسجم و مدون در حوزه مسائل کارگری هستند را بر جان نحیف خود تحمل نماید. کاش به حد تلاش برای خلق شغل و کارآفرینی برای خدم و حشم و اعضا و جوارح خانوادگی خود به فکر و اندیشه مطالبات و حق و حقوق ۷۵ هزار کارگر شهرستان بودید. 🔸اگر دوری در مجموعه‌های مرتبط و منتسب خانه کارگر کاشان در بخش اداری، دانشکده علمی کاربردی و حتی فروشگاه منتسب به آن بزنید عزیزانی را ملاحظه می فرمایید که ارتباط سببی و یا نسبی به بزرگان خانه‌ی کاشان دارند. بنوعی شاهد حضور آقایان؛ داماد و صبیه‌های محترم و محترمه‌ی تصمیم گیرندگان و تصمیم سازان خانه ی کارگر کاشان بوده و هستیم. 🔸آری متاسفانه بزرگ‌ترین مجموعه منتسب به جامعه کارگری کاشان بزرگ که داعیه یدک کشیدن نمایندگی کارگران ((هرچند نه مطابق قانون صحیح هست و نه در عمل کارکردی دیده نمی‌شود )) را دارد نه عملکرد قابل قبولی دارد و نه خود را جوابگو و پاسخگوی کارگران زحمتکش کاشان می‌داند. 🔸کاش این مجموعه که خود را مجموعه‌ای حزبی و سیاسی ندانسته بلکه صنفی می‌داند، در کاشان ما که این روزها همچون فرزندی یتیم است برای ارتقا حق و حقوق جامعه کارگری بعنوان مخاطبین خود تلاشی درخور این عزیزان از خود بروز می داد. آشفتگی اندیشه ورزی بزرگان خانه همین بس که یک بار از نامزد جناح راست حمایت می‌کنند و بار دیگر خود را در لیست جناح چپ قرار می دهند. 🔸افسوس که آقایان نه علمی اگر داشته باشند بروز است و نه دغدغه‌ای برای این قشر زحمتکش ملاحظه می‌گردد. امید که مهندسین و تحصیل کردندگان شاغل و حقوق بگیر در واحدهای صنعتی منطقه کاشان خود به فکر خویش باشند و با حرکتی جهادی این مهم را رقم بزنند و خود را معطل هیچ ارگان دولتی مانند و حتی نهاد مردمی بمانند خانه کارگر کاشان ننمایند . ⬅️ تاریخ انتشار بخش دوم: ششم دی‌ماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
رونمایی و نقد کتاب «آقای خان» ماشاءاله خان کاشی ؛ دزد و راهزن یا مصلح اجتماعی ▫️عضو هیئت علمی دانش
غسل تعمید نایبیان 🔸روایتی مشهور ازحضرت علی علیه‌السلام داریم که پایداری و استواری علم را وابسته به نقد می داند،حیات العلم بالنقد و الرد، بنابراین نقد و رد درباب مسائل علمی سبب اتقان واستواری موارد مطرح شده می شود. ⬅️ یادداشت «سعید خیرخواه» عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی را در کانال ایتایی روزنگار بخوانید. https://eitaa.com/Roznegarkashan
روزنگار کاشان l نقد و نظر
«اهل کاشانم» نشانی اشتباه ندهد ادارۀ حفاظت محیط زیست کنار مردم است! 🔹مدیریت و مسئولیت/88🔹 🔸 «اللهی
رئیس محیط زیست کاشان «اهل کاشانم» نشانی اشتباه ندهد ادارۀ حفاظت از محیط زیست در کنار مردم است 🔹مدیریت و مسئولیت/88🔹 🔸«اللهیار دولتخواه» می‌گوید یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتش پذیرش مسئولیت اداۀ «حفاظت محیط زیست کاشان» است. این مسئولیت سه بار او را راهی بیمارستان کرده و از پای انداخته است ولی همچنان مانده؛ شاید کاری برای محیط زیست کاشان انجام شود. 🔸او که تجربۀ مدیریت حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل را در کارنامۀ خود دارد می‌گوید: «هیج جا مثل کاشان نیست! مگر آران و بیدگل چقدر با کاشان فاصله دارد؟ اصلاً آنجا قابل قیاس با این جا نیست. اصحاب رسانۀ آران و بیدگل همۀ هم و غم خود را به کار گرفته تا محیط زیست خود را بالاتر از کاشان جلوه دهد ولی خبرنگاران کاشانی‌ خودشان به دست خودشان همه چیز را به درست و نادرست، تیره و تار نشان می‌دهند تا اصفهان را سر خودشان زور کنند! 🔸دولتخواه قبول دارد که هوای کاشان آلوده است. هوای کجا آلوده نیست؟! مگر این آلودگی کار یکی دو سال است؟ سال‌ها طول کشیده تا به اینجا رسیده ولی آیا انصاف است کم‌کاری همۀ سازمان‌های مسئول طی سالیان گذشته را سر ادارۀ حفاظت محیط زیست کاشان خراب کنیم؟! 🔸خودمان می‌گوییم کاشان شهر صنعتی است! آنجا که به نفع ماست می‌گوییم صنعت کاشان از 14 یا 17 یا 21 مرکز استان پیشی گرفته است! خودمان پای صنعت را به منطقه باز کرده و بر کل کشور فخر فروخته‌ایم! حالا هم تبعات آن وبال گردن ما شده است! کسانی که الان از هوای آلودۀ کاشان انتقاد می‌کنند آن موقع که فرش قرمز پیش پای صنایع پهن کرده و به اینجا آورده‌اند کجا بودند؟! سهم ادارۀ صمت از آلودگی کاشان چقدر است؟! 🔸یک شهروندخبرنگار، شب هنگام از جادۀ نوش‌آباد گذشته و بخارات آب متصاعد شده از کارخانۀ «هدیه البرز» را فیلم گرفته و می‌گوید: «آقای اللهیار دولتخواه -رئیس ادارۀ حفاظت از محیط زیست- در خواب است!» و رسانۀ اهل کاشانم آن را بدون بررسی صحت و سقم منتشر می‌کند! 🔸یکی دیگر از شهروندان دوربین دست گرفته و از فاصلۀ دور، دود چاه‌های زغال مرق فیلمبرداری کرده و می‌گوید: «آهای مردم نگاه کنید انفجار یا فعالیت معادن با محیط زیست منطقه چه می‌کند؟ ادارۀ محیط زیست کاشان بیدار شوید!» و باز رسانۀ «اهل کاشانم» بدون بررسی صحت و سقم منتشر می‌کند. 🔸طرح همۀ این مباحث بدان معنی نیست که شهر و صنعت و هوای منطقه گل و بلبل است ولی رئیس و مدیران و کارکنان محیط زیست شبانه‌روزی در دسترس مردم و اهالی رسانه هستند! شهروندان هرجا آلودگی مشاهده کردند مأمور پایش محیط زیست با یک تماس در دسترس است. دوماً «مردم» و «رسانه» و «محیط زیست» مقابل همدیگر قرار ندارند؛ اگر در کنار یکدیگر قرار بگیرند می‌توانند قدمی برای محیط زیست منطقه بردارند. 🔸اگر «مردم» و «رسانه» و «محیط زیست» در کنار هم قرار بگیرند آن وقت می‌توانند از ادارۀ صمت بخواهند فکر و برنامه‌ای برای خروج شهرک‌های صنعتی که با گسترش شهرسازی به دل شهر آمده‌اند بیاندیشد، دیگر اجازۀ استقرار صنایع آلاینده را ندهد، فکر به حال معادن شهر بکند که بدون هیچ استعلام از محیط زیست در شهرستان فعالیت کرده و فعالیت‌شان روز به روز رو به گسترش است. 🔸اگر «مردم» و «رسانه» و «محیط زیست» در کنار هم قرار بگیرند آن وقت می‌توانند از شهرداری کاشان و ادارۀ راه و شهرسازی بخواهند فکری به حال کمربندی شهر کرده تا این تعداد خودروهای سنگین عبوری از داخل شهر نگذرد و به آلایندگی رو به فزون شهر دامن نزند! از شهرداری بخواهند سرانه فضای سبز کاشان را که به قول خودشان 5.5 متر است به استاندارد 15 متر است برساند؛ از شهرداری بخواهند فکری به حال حمل و نقل عمومی و همگانی بکند و شهر را از این دود و آشفته‌بازاری خارج کند و ... 🔸«ادارۀ حفاظت از محیط زیست کاشان» شب و روز بیدار است و در کنار مردم و اصحاب رسانه قرار دارد مشروط بر این که به جای تفرق و انتشار اطلاعات نادرست و نشانی اشتباه، در کنار همدیگر قرار گرفته و ضمن فرهنگ‌سازی محیط زیست مطالبه‌گری را به جایی هدایت کنیم که «منبع» و «منشأ» آلودگی است. 🌺 تاریخ انتشار در رسانه اهل کاشانم: چهاردم دی‌ماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
خانه کارگر؛ کارایی و اثرگذاری یا انفعال و رکود ✍️امضا محفوظبا مسئولیت مدیر مسئول 🔸امروزه سازمان ها
پاسخ‌گویی فارغ از پیش‌داوری 🔹مدیریت و مسئولیت/89🔹 🔸ماشاءالله زهتابی دبیر اجرایی خانۀ کارگر کاشان است. می‌گوید یادداشت «خانه کارگر؛ کارایی و اثرگذاری یا انفعال و رکود» ناشی از عدم شناخت نویسنده از «خانۀ کارگر» و شرح وظایف این خانه است. از طرفی چند سوال مطرح کرده و می‌گوید: نقد نویسنده متوجه عملکرد خانۀ کارگر است یا صرفاً شخص دبیر اجرایی را نشانه رفته است؟ ناشی از ناراحتی یا توقعاتی است که برآورده نشده یا علت دیگری دارد؟ 🔹با این وجود «دبیر اجرایی خانۀ کارگر کاشان» فارغ از هرگونه پیش‌داوری به بخشی از انتقادات مطرح شده در یادداشت، پاسخ گفته و آمادگی خود را برای پاسخ‌گویی رودرو و حضوری اعلام می‌کند 🌸یادداشت «دبیر اجرایی خانۀ کارگر کاشان» را در کانال روزنگار بخوانید.
روزنگار کاشان l نقد و نظر
آیین یلدا در فرهنگ آریایی بخش دوم 🔹 فرهنگ و هنر/32🔹 ✍️سعید خیرخواه 🌺عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اس
آیین یلدا در فرهنگ آریایی بخش سوم و پایانی 🔹 فرهنگ و هنر/32🔹 ✍️سعید خیرخواه 🌺عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی -واحد کاشان 🔸اما روایات و مناسک مذهبی ما ریشه در سرزمین‌های میان رودان (=بین‌النهرین) یعنی در کنار بستر دجله و فرات دارد. این سرزمین‌ها به جهت قرار گرفتن در خط گرمایی استوا، هیچ‌گاه سرما و سوزش و تاریکی آن سرزمین‌های قطبی را تجربه نکرده‌اند و بیش‌تر در این مناطق خشک آب و خشکی مطرح است که اسطوره‌های مربوط به آب و دیو خشکسالی در مناسک عاشورا و تاسوعا جلوه‌ای خاص دارد. 🔸اما درامتداد آیین یلدا مراسمی دیگر هم در همین ارتباط برگزار می‌شود که می‌توان به چهل روزگی تولد خورشید یعنی جشن «بهمنجه» اشاره نمود که مصادف با دهم بهمن‌ماه یعنی پایان «چلۀ بزرگ» می‌باشد و این جشن و مراسم هم درواقع زمانی است که کودک (خورشید) می‌تواند در انظار ظاهر شود و به لحاظ طبیعی هم زمین کمی گرم‌تر شده است، چنانکه کشاورزان این تحول گرمایی را بانام «تبش» خوب می‌شناسند. 🔸پس از آن جشن«سده» می‌باشد که آیین و مناسکی همراه با آتش‌افروزی و سرور و شادی می‌باشد که در واقع پایان چلۀ کوچک خواهد بود. و مراسم بعدی آیین «پنجه» یا «خمسۀ مسترقه» می‌باشد که فاصله‌ایست تا آغاز سال نو و رسیدن به مراسم جشن نوروز یعنی جشن تاج‌گذاری خورشید یا جمشید که در شاهنمامۀ فردوسی هم بدان اشاره شده است: به فر کیانی یکی تخت ساخت چه مایه بدو گوهر اندر نشاخت که چون خواستی دیو برداشتی زهامون به گردون برافراشتی چو خورشید تابان میان هوا نشسته برو شاه فرمانروا (شاهنامه، ج1، ص 41) 🔸و سرانجام آن که برای اقوام کشاورز آریایی تابستان فصل برداشت محصول و گرفتن پاداش زحمات گذشته است یعنی دوران پادشاهی جمشید که سرانجام در پایان تابستان به شهریور یعنی پادشاهی خجسته می‌رسیم. پس از آن آیین مهرگان راداریم که جشن آغاز فصل دوم سال است. چنانکه ایرانیان در قدیم به دو فصل تابستان و زمستان قائل بودند. 🔹نتیجه 🔸آیین‌ها و مراسم و مناسک باستانی، هرکدام گویایی ویژگی‌های خاص از باورهای مردمان این مرز و بوم است که هرچند امروزه آنان ژرف ساخت یا شأن نزول آن را نمی‌دانند اما با برگزاری این مراسم به صورتی ناخودآگاه به آرامشی روحی و روانی می‌رسند که لازمۀ حیات معنوی انسان است. 🔸یلدا و مراسم مربوط به آن هم در همین راستا ارزیابی می‌شود و بهانه‌ای زیبا و نیکو به دست ایرانیان می‌دهد تا شبی را به دور از غم و اندوه و با سلامتی و شادابی همدیگر را دریابند و برای هم فالی نیکو بگیرند. پس یلد به تعبیر حافظ شبی خوش است که باقصه‌های بی‌غصۀ ما درازتر خواهد شد. معاشران گره از زلف یار باز کنید. شبی خوش است بدین قصه‌اش دراز کنید حضور خلوت انس است ودوستان جمعند وان یکاد بخوانید و در فراز کنید نخست موعظۀ پیر صحبت این حرف است که از مصاحب ناجنس احتراز کنید. 🔸یلداتان خوش و خجسته باد. ⬅️ تاریخ انتشار: ششم دی‌ماه 1403