eitaa logo
روزنگار کاشان l نقد و نظر
612 دنبال‌کننده
255 عکس
18 ویدیو
0 فایل
کانال «روزنگار» برای پر کردن اوقات فراغت شما با نقل روایت، لطیفه و خاطره نیست، فرصتی برای تأمل‌ و تفکر پیرامون مسائل اجتماعی منطقه کاشان است. خبرنگار: عبدالمجید رفیعی برزکی کارت شناسایی صندوق هنر 19202723 09139992367 @MajidRafieeBarzoki
مشاهده در ایتا
دانلود
روزنگار کاشان l نقد و نظر
آیین یلدا در فرهنگ آریایی 🔹 فرهنگ و هنر/32🔹 ✍️سعید خیرخواه 🌺عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی -واح
آیین یلدا در فرهنگ آریایی بخش اول ✍️سعید خیرخواه 🌺عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی -واحد کاشان 🔸آیین‌ها و سنت‌های جوامع مختلف در جهانۀ هر یک ریشه در باورهایی دارند که امروزه فراموش شده‌اند. مردم به صورت ناخودآگاه و بر اساس نیازهای فرهنگی و دینی و یا روحی و روانی، کم و بیش این مراسم و آیین‌ها را برپا می‌دارند. 🔸اگر از باورمداران این مراسم و مناسک، از چند و چون و ژرف ساخت مراسم‌شان پرسش شود، بدون شک هیچ یک از آنان پاسخ منطقی و دلنشین برای برپایی این مراسم نخواهند داشت. بخشی از این آیین‌ها که امروزه با عنوان «مستحبات دینی» انجام می‌شود، درست یا نادرست به پیشوایان دینی و بزرگان قرون گذشته منسوب است و پیروان مذاهب و ادیان یا سالکان فرقه‌های مختلف، بر اساس تطبیق این مراسم با زندگی و سلوک بزرگان دینی، همچنان این آیین‌ها را حفظ و برگزار کرده‌اند و گاهی امروزه با دل و جان آن را برپا می‌دارند. چنانکه بسیاری از مناسک باران‌طلبی یا دعاهای مربوط به آب و ... در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی و یا آیین‌های مربوط به امام‌زادگان شهرها و روستاهای مختلف وجود دارد. 🔸مردم از دیرباز باورهای فرهنگی خویش را بر پر و بال خیال نشانده و به همراهی با آیین‌های دینی و زندگی بزرگان و پیشوایان خویش فرا می‌خوانند. از همین جاست که همیشه زندگی بزرگان و پیشوایان دینی که در کتاب‌ها ثبت شده است، در هاله‌ای از قصه‌ها و روایت‌های نامربوط با تاریخ واقعی قرار می‌گیرد. البته پیروان امروزی آن بزرگان هرگز داشته‌ها و یافته‌های میراثی خویش را که صادقانه و مخلصانه با آن زندگی می‌کنند، با واقعیت‌های زندگی بزرگان و تاریخ حقیقی، معاوضه نخواهند کرد. 🔸از همین دست است، مقاتل و روضه‌الشهداهایی که در دسترس می‌باشند و یا بسیاری از احادیث و روایاتی که علما و بزرگان دینی به دیدۀ تردید بدان می‌نگرند. امام مردم با همین روایت‌ها و آیین‌ها به آرامشی خاص می‌رسند که به هر حال هدفی نیکوست. 🔸اما آیین یلدا که ریشه در باورهای باستانی آریاییان دارد و هر سال با شکوهی خاص در خانه‌های مردم برگزار می‌شود. هر چند این آیین مانند نوروز نتوانسته است بر بستر باورهای مذهبی امروز سوار شود، اما به هر حال همچنان جایگاه خود را در میان ایرانیان حفظ کرده است. 🔸 آیین یلدا به روزگارانی بسیار دور یعنی حدود ده هزار سال پیش باز می‌گردد. روزگاری که ایرانیان در سرزمین نیاکانی خویش یعنی «ایرانویچ» زندگی می‌کردند. در آن جا روزها بسیار کوتاه و سرما و تاریکی بسیار زیاد بود. تنها منبع نور و گرما برای آنان خورشید یا مهر بود که به عنوان خدا یا الهۀ آسمانی، ستایش می‌شد. هنوز هم دعاهایی در بعضی از کتاب‌های قدیمی وجود دارد که ناظر به همین معناست. بنابراین آنچه کتیبه‌ها و متون دینی باستانی نشان می‌دهد، آن است که خورشید برای ایرانیان بزرگ‌ترین ایزد بود و به عنوان مظهر قدرت و زندگی در نظر می‌آمد. (گیرشمن1370: 172) 🔸کریستین سن نیز می‌گوید: «در مطالعۀ روایاتی که از منابع نصرانی در دست است بیش از هر چیز یک نکته جلب توجه می‌کند و آن مقام والایی است که خورشید در آیین مزد یسنای ساسانیان دارا بوده است. یزدگرد دوم به این عبارت سوگند یاد می‌کند: «قسم به آفتاب، خدای بزرگ که از پرتو خویش جهان را منور و از حرارت خود جمیع کائنات را گرم کرده است.» (کریستین سن: 164) 🔸همچنین برای آریاییان هر چیز که ضد نور و گرما بود اهریمنی و پلید قلمداد می‌شد. مثلاً گرفتگی خورشید را این گونه توجیه می‌کردند که در آسمان جنگی میان خدا (خورشید) و اهریمن رخ داده است و برای جلوگیری از این رخداد نابودی خورشید با زدن طبل دیو را فراری می‌دادند. (عناصری، 1374: 73) 🌺ادامه دارد ⬅️ تاریخ انتشار: شنبه یکم دی‌ماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
قدر زر 🔹 فرهنگ و هنر/29🔹 🔸 حمیدرضا صادق‌زاده هنرمند هنرهای تجسمی کاشان است. معتقد است از طلا بودن
25.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گله‌ای نیست 🔹 فرهنگ و هنر/33🔹 🔸به نظر می‌رسد «حمید صدقی» نسبت به سایر همکاران حاضر در جلسۀ «هنرمندان» با اعضای شورای اسلامی شهر کاشان بیشتر با واقعیت‌های موجود مأنوس است به همین دلیل همان ابتدای کار خود را معرفی کرده و انتظار ندارد کسی او و هنرش را بشناسد حتی خانواده، دوستان و نزدیکانش! 🔸و از قبل پیش‌بینی کرده است از این جلسه و هم‌نشینی چیزی برای جامعۀ هنری عاید نمی‌شود ولی با این وجود «گفت‌وگو» را بر «قهر» و «دوری‌گزینی» مقدم می‌دارد. 🔸صدقی با وجودی که در سال 1365 مسئولیت واحد هنری قرارگاه را به عهده داشته است اذعان دارد «هنر» امر ناشناخته‌ای برای جریان حاکم است و چنانچه گاهی خُرده حمایتی اتفاق افتاده است ناشی از ارتباطات فردی است و معیار، اصول و ضابطه‌ای بر آن حاکم نبوده است. ⬅️ تاریخ انتشار: شنبه یکم دی‌ماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
شاهد بازاری نقدی بر نقد محمد مشهدی نوش‌آبادی 🔹دانشگاه /38🔹 🔸عصبانیت و از کوره در رفتن «محمد مشهدی
رونمایی و نقد کتاب «آقای خان» ماشاءاله خان کاشی ؛ دزد و راهزن یا مصلح اجتماعی ▫️عضو هیئت علمی دانشگاه: مولف نایبیان را مصلح اجتماعی معرفی کرده است ▪️مولف: کتاب ارائۀ روایت‌های تاریخ بدون حب و بغض و قضاوت است 🔹 فرهنگ و هنر/34🔹 🔸عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان در جلسۀ نقد کتاب که در خانۀ کاج برگزار شد گفت: نویسنده «آقای خان» سعی کرده غائله نایبیان را تطهیر کرده و آنان را به عنوان یک مصلح اجتماعی معرفی کند در صورتی که بر اساس بسیاری از مدارک و اسنادی که به جای مانده است این غائله در طول حدود چهار دهه راه‌های بخشی از کشور را ناامن کرده و به غارت، دزدی و راهزنی پرداختند. 🌺 این گزارش را در رسانۀ اهل کاشانم و خبرگزاری ایسنا بخوانید. https://eitaa.com/ahlekashanam isna.ir/xdSwCr
روزنگار کاشان l نقد و نظر
رونمایی و نقد کتاب «آقای خان» ماشاءاله خان کاشی ؛ دزد و راهزن یا مصلح اجتماعی ▫️عضو هیئت علمی دانش
شفاف‌تر از شیشه 🔹 فرهنگ و هنر/35🔹 🌺علی مصلحی را خیلی وقت است می شناسم. آدم، سالم تر از این بشر تا الان ندیده‌ام. صاف و ساده و سالم و بی‌ریایی که ترک دنیا کرده است. تمام دل خوشی علی، خواندن و نوشتن و مطالعه کتاب و شرکت در جلسات کتاب خوانی و نقد و شعر و شاعری است. 🌸این یادداشت را در «روزنگار» بخوانید
روزنگار کاشان l نقد و نظر
قاتق نان و قوت لایموت ماده مذاب و آتش انفجار ▪️بخش دوم و پایانی 🔹مدیریت و مسئولیت/77🔹 ▪️یکی دیگر ا
خانه کارگر؛ کارایی و اثرگذاری یا انفعال و رکود 🔸چرا خانه کارگر که خود را نماینده جامعه کارگری برمی‌شمارد در خصوص امنیت شغلی کارگران و همچنین در مورد اجرای قوانینی چون طبقه بندی مشاغل هیچ اتفاقی را رقم نمی‌زند؟ راستی برای جامعه کارگری کاشان چه برنامه‌ای داشته و دارد؟ ⬅️ این یادداشت را در کانال روزنگار بخوانید.
روزنگار کاشان l نقد و نظر
آیین یلدا در فرهنگ آریایی بخش اول ✍️سعید خیرخواه 🌺عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی -واحد کاشان 🔸
آیین یلدا در فرهنگ آریایی بخش دوم 🔹 فرهنگ و هنر/32🔹 ✍️سعید خیرخواه 🌺عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی -واحد کاشان 🔸بنابراین یکی از باورها و خاطرات رنج‌آور ایرانیان وجود سرما در ایرانویچ بوده است که به سبب آن مجبور به مهاجرت از سرزمین مادری خود شده‌اند. این خاطره از حدود پنج هزار سال پیش یعنی هنگام مهاجرت آریاییان به فلات ایران، به تدریج به صورت آیین و اسطورۀ یلدا شکل می‌گیرد و امروزه همان مراسمی است که در دل سیاهی و سردی طولانی‌ترین شب زمستان یعنی شب یلدا برگزار می‌شود. یلدا که با واژۀ ولادت هم ریشه است این باور را القا می‌کند که دراوج سیاهی و سردی دوباره باید خورشیدی حیات‌بخش و گرماآفرین متولد شود پس با تولد این مولود که «خداخورشید» است، دوباره گرما و زندگی به مردم باز می‌گردد. (شمیسا1368: 32) 🔸ویل دورانت در تاریخ تمدن خود می‌نویسد: «اساطیر مختلف مربوط به خورشید به شکل متناسبی با شعایر کشاورزی در هم آمیخته و نتیجه چنان شده است که افسانۀ مرگ خداخورشید و زندگی دوبارۀ وی، مرگ و زندگی گیاهی در زمستان و تجدید آن را در تابستان تعبیر می‌کند.» (دورانت1367: 80) 🔸پس آریاییان با پرداختن این اسطوره و برگزاری مراسمی خاص در واقع واکنشی به سرما و ناتوانی خود در اوج زمستان به نمایش می‌گذاشتند و از آنجا که بشر ابتدایی ریشۀ حوادث را نمی‌شناخت، تخیل خود را با واقعیت یکی می‌دانست و حقیقتاً باور داشت که با برپایی مراسم یلدا می‌تواند وای دردش را بیابد. (آموزگار1374: 4و5) 🔸شیوۀ برگزاری مراسم و خوراکی‌هایی که در این شب مصرف می‌شوند هم بیانگر این ماجراست که خورشید نوباوه‌ای عزیز و دوست داشتنی استت. انواع حبوبات و خوراکی‌ها نشانگر آن است که خورشید الهۀ برکت و افزونی است و در آینده با بزرگ شدن او این برکت‌ها افزون‌تر خواهد شد. 🔸هندوانه با گردی و سرخی دورن نمایانگر خورشید است. همچنین انار و مرکبات دیگر هم به صورت نمادین نمایی از خورشید را بر سفرۀ یلدای ایرانیان به نمایش می‌گذارد. دلیل آن که آیین یلدا جایگاهی در روایت‌های دینی یا مناسک مذهبی مانیافته است آن می‌باشد که این آیین -چنانکه پیش گفتم- مربوطبه اسطوره‌های ایرانیان باستان در ورارودان (=ماوراءالنهر) می‌باشد که به جهت سرمای سخت در آن مناطق شکل گرفته است. 🌺ادامه دارد ⬅️ تاریخ انتشار بخش دوم: چهارم دی‌ماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
مقصر خودمانی! ▪️معرفی 7 متهم اصلی آلودگی هوای کاشان 🔹مدیریت و مسئولیت/88🔹 🔸دستگاه سنجش هوای کاشان
«اهل کاشانم» نشانی اشتباه ندهد ادارۀ حفاظت محیط زیست کنار مردم است! 🔹مدیریت و مسئولیت/88🔹 🔸 «اللهیار دولتخواه» می‌گوید یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتش پذیرش مسئولیت اداره «حفاظت محیط زیست کاشان» است. می‌گوید این مسئولیت سه بار او را راهی بیمارستان کرده و از پای انداخته است ولی همچنان مانده؛ شاید کاری برای محیط زیست کاشان انجام شود! 🌺این گفت‌وگو را در رسانۀ اهل کاشانم بخوانید: https://eitaa.com/ahlekashanam
روزنگار کاشان l نقد و نظر
رونمایی و نقد کتاب «آقای خان» ماشاءاله خان کاشی ؛ دزد و راهزن یا مصلح اجتماعی ▫️عضو هیئت علمی دانش
رونمایی و نقد کتاب «آقای خان» ماشاءاله خان کاشی ؛ دزد و راهزن یا مصلح اجتماعی ▫️عضو هیئت علمی دانشگاه: مولف، نایبیان را مصلح اجتماعی معرفی کرده است ▪️مولف: کتاب، ارائۀ روایت‌های تاریخی بدون حب و بغض و قضاوت است 🔹 فرهنگ و هنر/34🔹 🔸عضو هیئت‌علمی دانشگاه کاشان در جلسه نقد کتاب که در خانه کاج برگزار شد گفت: نویسنده کتاب، زحمت زیاد و طاقت فرسایی برای جمع‌آوری اطلاعات و نوشتن این کتاب تحمل کرده است و شکل خوبی به کتاب داده است، مطالب کتاب به دلیل حوصله خواننده امروزی، می‌توانست کوتاه‌تر باشد. 🔸وی افزود: نویسنده «آقاخان» سعی کرده غائله نایبیان را تطهیر کرده و آنان را به عنوان یک مصلح اجتماعی معرفی کند در صورتی که بر اساس بسیاری از مدارک و اسنادی که به جای مانده است این غائله در طول حدود چهار دهه راه‌های بخشی از کشور را ناامن کرده و به غارت، دزدی و راهزنی پرداختند. 🔸مشهدی نوش‌آبادی در نقد کتاب افزود: کتاب «اسناد قنات سرداری» را مطالعه کرده تا دریابد که افراد نایب حسین کاشی چگونه با مردم برزک رفتار کرده و دست به چه جنایاتی زده‌اند. نویسنده نسبت به گفته‌ها و نوشته‌های خود مسئول است و نمی‌توان با یک مطالعه سطحی به یک نتایج تاریخی دست یافت. 🔸وی تصریح کرد: واقعاً این داوری حیرت‌انگیز و تأسف‌بار است که نویسنده این همه شواهد تاریخی را نادیده می‌گیرد و با اتکا به کتابی مجعول و نادیده گرفتن ده‌ها و بلکه صدها اثر و همچنین برداشت نادرست از منابع و مراجع یک حقیقت تاریخی را وارونه جلوه می‌دهد. 🔸این عضو هیئت‌علمی دانشگاه کاشان، تصریح کرد: این سال‌ها کتاب‌های زیادی در حوزه تاریخ شفاهی کاشان، کار شده که سبک و سیاق متفاوتی دارد، گاهی از کار علمی دور بوده و به داستان نزدیک است و گاهی به رغم تلاش مؤلف هیچ‌کدام از این دو نیست، چون گاو نر می‌خواهد و مرد کهن که هر دو مفقود است. 🔸نویسنده کتاب نیز در این نشست با بیان این که تلاش کرده‌ است خود را از دام نگرش‌های لحظه‌ای و قضاوت‌های سلیقه‌ای برهاند و جانب تحقیق نگه دارد، یادآور شد: کتاب بدون این‌که وارد قضاوت تاریخی شود غبار از یک سند تاریخ شفاهی زدوده است. نصرالله‌خان نیکفرجام، می‌گوید ماشاءالله‌خان به میرزاابوالقاسم‌خان گمرکچی که حاکم کاشان بوده و قورخانه حکومتی را در اختیار داشته مراجعه کرده و درخواست همکاری کرده است. 🔸وی افزود: ماشاءالله‌خان از میرزاابوالقاسم‌خان خواسته اسلحه و مهمات قورخانه را در اختیار نایبیان قرار داده تا در مقابل ظلم حکومت قاجاری قیام کرده و ثروت مال‌اندوزان و ثروتمندان جامعه را گرفته و بین فقرا تقسیم کنند. 🔸عبدالمجید رفیعی برزکی تصریح کرد: نصرالله‌خان نیکفرجام به عنوان یک سند زنده معتقد است این توافق بر دیوار حوضخانه خانۀ حاکم کاشان حک شده و اثر آن تا دو دهه پیش باقی بوده است. هرچند که میرزاابوالقاسم‌خان پس از این که نافرمانی زیردستان سردار ماشاءالله‌خان و آزار برخی از ایشان نسبت به مردم را می‌بینید از این گروه کناره‌گیری می‌کند. 🔸وی تأکید کرد: کتاب بنا ندارد قضاوت تاریخی انجام دهد ولی شایسته است تاریخ را بدون حب و بغض، پیشداوری، قضاوت و همان‌گونه که وجود داشته است از لایه‌های مختلف اسناد و مدارک و تاریخ شفاهی به جا مانده از نسل‌های گذشته که سینه به سینه به ما رسیده روایت کنیم. 🔸نویسنده کتاب آقای خان گفت: همان‌طور که قنات سرداری فی النفسه بیان‌گر آن است که نایبیان درصدد توسعه و احیای زمین‌های کشاورزی در منطقۀ برزک بوده‌اند در صورتی که چگونه می‌توان باور کرد دزد و راهزن دل‌بستۀ زمین شده و به کشاورزی پرداخته و زمین‌گر شود؟! 🔸نصرالله‌خان نیکفرجام از نوادگان عبدالرزاق -حاکم کاشان- است که پدربزرگ او از کاشان به استرک مهاجرت کرده و در آنجا ساکن می‌شود. وی متولد ۱۳۰۹ هجری شمسی است و ارتباط فامیلی با میرزاابوالقاسم‌خان گمرکچی، میرزا حسن مبصرالممالک، اللهیار صالح و بسیاری از سرشناسان منطقۀ کاشان اندوخته‌ای گسترده از تاریخ شفاهی منطقۀ کاشان است که مؤلف سعی کرده است بخشی از آن را در کتاب «آقای خان» در اختیار علاقه‌مندان و تاریخ‌پژوهان قرار دهد. 🌺تاریخ انتشار در رسانه اهل کاشانم و خبرگزاری ایسنا: دوم دی ماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
شفاف‌تر از شیشه 🔹 فرهنگ و هنر/35🔹 🌺علی مصلحی را خیلی وقت است می شناسم. آدم، سالم تر از این بشر تا
شفاف‌تر از شیشه 🔹 فرهنگ و هنر/35🔹 🌸علی مصلحی را خیلی وقت است می شناسم. آدم، سالم تر از این بشر تا الان ندیده‌ام. صاف و ساده و سالم و بی‌ریایی که ترک دنیا کرده است. تمام دل خوشی علی، خواندن و نوشتن و مطالعه کتاب و شرکت در جلسات کتاب خوانی و نقد و شعر و شاعری است. 🌺شناختن علی کار سختی نیست. باطن و ظاهر این بشر یکی است. مثل شیشه می‌ماند. حتی شفاف‌تر از شیشه! آدم با یک نگاه تشخیص می‌دهد سلامت نفس دارد و بدان حسره می‌برد. 🌸البته علی هم مثل من، منتقد بی‌دردسر است. کسی که صبح تا شب، شب تا صبح بنویسد یا به قول امروزی‌ها توئیت کند یا این خانه به آن خانه در کلاب‌هاس برود مثل کبریت بی‌خطر است. چیزی از آن در نمی‌آید ‌و اتفاقی نمی‌افتد. 🌺 اولین بار که برای خودش دردسر درست کرد اگر اشتباه نکنم مربوط به اعتراضات ۸۸ بود. اون موقع مد شده بود دستبند سبز ببندند و خودشان را هوادار جریانی موسوم به «سبز» بدانند. ▪️کار ندارم همان موقع خیلی‌ از آدم‌های موسوم به جریان اصلاح‌طلبی جوری از جوی اتفاقات آن روزها پریدند که پایشان ذره‌ای تر نشد. هم خودشان را پیش رفقا و هم‌خطی‌ها، جنبش سبزی جا زدند و از آن طرف دست از پا خطا نکردند تا بتوانند در شرایط مناسب نان آن را بخورند که خوردند! 🌺ولی علی آش نخورده و دهان سوخته است. الان پانزده سال از آن روزها می‌گذرد. اگر از بزرگ تا کوچک‌شان عقلی کرده و دم فرو بسته بود چه بسا شرایط امروز ما بهتر از این بود که می‌بینیم. 🌸امروز بعد از خیلی وقت در جلسۀ «اولین یلدا گپ بایت» دیدمش. جلسه‌ای که بنا دارد گفت‌وگو را ترویج کند. نماینده‌ای از همۀ نسل‌ها آمده بودند. از اون‌هایی که زمانی خیلی تند و تیز بودند و حکم با اجرا صادر می‌کردند تا این‌ها که هنوز گرفتار تند و تیزی ایشانند! 🌺بگذریم. کاری به این حرف‌ها ندارم. همۀ این‌ها را گفتم که بگویم کار ما به کجا رسیده است که میان این همه گل و بلبل همه را رها کرده و یقۀ علی را چسبیده‌ایم. یعنی دیوار کوتاه‌تر از علی پیدا نکرده‌ایم 🌸 تاریخ انتشار: دوم دی ماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
رونمایی و نقد کتاب «آقای خان» ماشاءاله خان کاشی ؛ دزد و راهزن یا مصلح اجتماعی ▫️عضو هیئت علمی دانش
مسعود قرائتی و آقای خان 🔹 فرهنگ و هنر/36🔹 🔸«مسعود قرائتی» نام‌آشنای رسانه‌های محلی و اصحاب رسانۀ کاشان است. بیشتر با هفته‌نامۀ آرمان شناخته می‌شود. خیلی حیات این هفته‌نامه برایش اهمیت داشت. اگر کاری از دست‌ش برمی‌آمد کوتاهی نمی‌کرد، مدتی به صورت هم‌زمان با «بهشت پنهان» همکاری کرد و پس از توقف «آرمان کاشان» دل در گرو «مردم سیلک» محمود قامت بست. 🔸همۀ این‌ها ناشی از دغدغۀ او برای آگاهی بخشی دارد. دغدغه‌ای که پیش از انقلاب شروع شده و با فراز و فرود بسیار به این روزها رسیده است. او در شمارۀ اخیر «مردم سیلک» کتاب «آقای خان» را معرفی کرده که پس از انتشار دریافتم «آقای خان» دایی خانم اوست و تا اندازه‌ای از جریانات کتاب باخبر است. ⬅️یادداشت «مسعود قرائتی» را در «روزنگار» بخوانید.
روزنگار کاشان l نقد و نظر
خانه کارگر؛ کارایی و اثرگذاری یا انفعال و رکود 🔸چرا خانه کارگر که خود را نماینده جامعه کارگری برمی‌
خانه کارگر؛ کارایی و اثرگذاری یا انفعال و رکود ✍️امضا محفوظبا مسئولیت مدیر مسئول 🔸امروزه سازمان های مردم نهاد و تشکلات مردمی نقش اساسی در مطالبه‌گری دسته و یا گروه و صنفی که نمایندگی ایشان را به عهده دارند دنبال می نمایند، پس از انقلاب صنعتی و خاصه از ابتدای قرن بیستم میلادی جریانات کارگری از جمله نهاد های مردمی بوده و هستند که در جامعه خود در پی احقاق حقوق توده‌های مردمی مرتبط به بخش خویش بوده‌اند. 🔸کاشان و منطقه کاشان نیز لاقل از دهه دوم سده‌ی چهاردهم شمسی پس از راه اندازی کارخانجات ریسندگی و بافندگی هر روز بیش از پیش صنعتی‌تر گردیده و طبیعتاً بر جمعیت کارگری آن افزوده شده است. 🔸اما امروزه که کاشان قطب صنعتی است طبیعتا سهم مهمی ازوضعیت و شرایط اقتصادی و بتبع آن جمعیت کارگری استان و منطقه مرکزی ایران را به خود اختصاص داده است . اما آنچه که مد نظر این نوشتار است آنست که متاسفانه مهمترین و قدیمی‌ترین نهاد کارگری شهرستان لاقل طی بیست ساله اخیر اتفاق مهمی که بتواند صرفا به بیان درد و آلام کارگران عزیز بپردازد رقم نزده است. 🔸چرا خانه کارگر که خود را نماینده جامعه کارگری برمی‌شمارد در خصوص امنیت شغلی کارگران و همچنین در مورد اجرای قوانینی چون طبقه بندی مشاغل هیچ اتفاقی را رقم نمی‌زند؟ راستی برای جامعه کارگری کاشان چه برنامه‌ای داشته و دارد ؟ 🔸آیا صرف برگزاری چند تجمع در سالن‌های خاص و محدود آنهم به صورت سالیانه که هیچ انعکاس برجسته‌ای نداشته و هدف خاصی را نیز دنیال نمی‌کند تمام و کمال رسالت این خانه است؟؟ آیا شایسته چنین نهاد مردمی حضور بزرگوارانی است که فاقد حداقل‌های دانش و تحصیلات دانشگاهی است؟ 🔸تا کی جریانات کارگری باید چوب وجود و حضور افرادی که چندان به روز نیستند و فاقد اندیشه و تفکر منسجم و مدون در حوزه مسائل کارگری هستند را بر جان نحیف خود تحمل نماید. کاش به حد تلاش برای خلق شغل و کارآفرینی برای خدم و حشم و اعضا و جوارح خانوادگی خود به فکر و اندیشه مطالبات و حق و حقوق ۷۵ هزار کارگر شهرستان بودید. 🔸اگر دوری در مجموعه‌های مرتبط و منتسب خانه کارگر کاشان در بخش اداری، دانشکده علمی کاربردی و حتی فروشگاه منتسب به آن بزنید عزیزانی را ملاحظه می فرمایید که ارتباط سببی و یا نسبی به بزرگان خانه‌ی کاشان دارند. بنوعی شاهد حضور آقایان؛ داماد و صبیه‌های محترم و محترمه‌ی تصمیم گیرندگان و تصمیم سازان خانه ی کارگر کاشان بوده و هستیم. 🔸آری متاسفانه بزرگ‌ترین مجموعه منتسب به جامعه کارگری کاشان بزرگ که داعیه یدک کشیدن نمایندگی کارگران ((هرچند نه مطابق قانون صحیح هست و نه در عمل کارکردی دیده نمی‌شود )) را دارد نه عملکرد قابل قبولی دارد و نه خود را جوابگو و پاسخگوی کارگران زحمتکش کاشان می‌داند. 🔸کاش این مجموعه که خود را مجموعه‌ای حزبی و سیاسی ندانسته بلکه صنفی می‌داند، در کاشان ما که این روزها همچون فرزندی یتیم است برای ارتقا حق و حقوق جامعه کارگری بعنوان مخاطبین خود تلاشی درخور این عزیزان از خود بروز می داد. آشفتگی اندیشه ورزی بزرگان خانه همین بس که یک بار از نامزد جناح راست حمایت می‌کنند و بار دیگر خود را در لیست جناح چپ قرار می دهند. 🔸افسوس که آقایان نه علمی اگر داشته باشند بروز است و نه دغدغه‌ای برای این قشر زحمتکش ملاحظه می‌گردد. امید که مهندسین و تحصیل کردندگان شاغل و حقوق بگیر در واحدهای صنعتی منطقه کاشان خود به فکر خویش باشند و با حرکتی جهادی این مهم را رقم بزنند و خود را معطل هیچ ارگان دولتی مانند و حتی نهاد مردمی بمانند خانه کارگر کاشان ننمایند . ⬅️ تاریخ انتشار بخش دوم: ششم دی‌ماه 1403
روزنگار کاشان l نقد و نظر
رونمایی و نقد کتاب «آقای خان» ماشاءاله خان کاشی ؛ دزد و راهزن یا مصلح اجتماعی ▫️عضو هیئت علمی دانش
غسل تعمید نایبیان 🔸روایتی مشهور ازحضرت علی علیه‌السلام داریم که پایداری و استواری علم را وابسته به نقد می داند،حیات العلم بالنقد و الرد، بنابراین نقد و رد درباب مسائل علمی سبب اتقان واستواری موارد مطرح شده می شود. ⬅️ یادداشت «سعید خیرخواه» عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی را در کانال ایتایی روزنگار بخوانید. https://eitaa.com/Roznegarkashan