امام صادق علیه السلام فرمود این آیات چهارگانه پناهگاه قرآنی مومنان است در تعجبم که چرا در مواقع لزوم از این آیات بهره مند نمیشودند
لذا امام رضا علیه السلام این آیات را در آن ذکر یادشده به یک راهکار راز آلود تبدیل کرده است
توصیه میکنم با این دعای تعلیم شده امام رضا سلام الله علیه مانوس باشید
تا شاهد برکات آن باشید
در جستجوی خضر فرخ پی ع (19)
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀❤️🍀🍀🍀🍀🍀
✅ارزش علم و تعلم
روشن شد که حضرت موسی (علیه السلام) با اینکه خودش از انبیاء اولوالعزم و صاحب مقام تکلم با حق تعالی بود برای پیدا کردن دانشمندی داناتر از خود، با چنین عزمی پولادین برای یافتن آن پیر فرزانه راهی سفر می شود، نشان دهنده عظمت علم و عالم و قداست تعلیم و تعلم جهت رشد انسانی است.
در آیه دیگر قرآنی در باره لزوم استاد (پیر)، اینگونه فرمود:
قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله و یغفرلکم ذنوبکم و الله غفور رحیم(آل عمران /31).
ای پیامبر بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیروی نمایید تا خداوند دوستتان بدارد و برای شما گناهانتان را ببخشاید و خداوند آمرزنده مهربان است.
اگرچه درک ارزش علم برای عموم مردم دشوار است و برای آنان معنایی ندارد پیامبری عظیم الشان سالیان دراز در جستجوی استادی فرزانه باشد برای بیان ارزش علم و عظمت عالم و دانش آموختن به حکایتی از شیخ شریعت و طریقت و حقیقت علامه ذو فنون شیخ بهایی ره توجه بفرمایید
روزي طلبه جواني نزد شيخ بهايي آمد و گفت: من ديگر از درس خواندن خسته شده ام و مي خواهم دنبال كار و كاسبي بروم چون درس خواندن براي آدم، آب و نان نمي شود.
شيخ گفت: بسيار خب! فعلا اين قطعه سنگ را بگير و به نانوايي برو چند عدد نان بياور با هم غذايي بخوريم و بعد هر كجا مي خواهي برو، جوان با ترديد، سنگ را گرفت و به نانوايي رفت و سنگ را به نانوا داد تا نان بگيرد ولي نانوا او را مسخره نمود و از مغازه بيرون كرد.
پسر جوان با ناراحتي برگشت و گفت: ای استاد مرا مسخره كرده ای مردم به ريش من خنديد.
شيخ گفت: اشكالي ندارد . پس به بازار کاه فروشان برو سعي كن با این سنگ قدري كاه و جو براي اسب هايمان بخري. او دوباره به بازار رفت ولي آن ها نيز چيزي به او ندادند و به او خنديدند دوباره با ناراحتی نزد شيخ برگشت
شیخ گفت: خيلي ناراحت نباش. حالا اين سنگ را به بازار زرگران ببر و به فلان دكان برو و بگو اين سنگ را گرو بردار و در ازاي آن، صد سكه به من قرض بده. طلبه جوان گفت: با اين سنگ، نان و علوفه ندادند، چگونه زرگران بابت آن پول مي دهند؟ شيخ گفت: امتحان آن كه ضرر ندارد. طلبه جوان با ناراحتی و تردید به احترام شيخ به بازار جواهرفروشان رفت و گفت: اين سنگ را در مقابل سد سكه به امانت نزد تو مي سپارم. مرد زرگر نگاهي به سنگ كرد و با تعجب، نگاهي به پسر جوان انداخت و گفت: قدري بنشين تا پولت را حاضر كنم. سپس شاگرد خود را صدا زد و در گوش او چيزي گفت و شاگرد از مغازه بيرون رفت پس از مدتي کوتاه با دو مامور بازگشت.
ماموران پسرجوان را گرفتند و مي خواستند او را با خود ببرد. او با تعجب گفت: مگر من چه كرده ام؟ مرد زرگر گفت: مي داني اين سنگ چيست و چقدر مي ارزد؟
پسر گفت: نه، مگر چقدر مي ارزد؟
زرگر گفت: اين سنگ بيش از ده هزار سکه می ارزد. راستش را بگو، چنين سنگ گران قيمتي را از كجا آورده اي؟ پسر جوان كه از تعجب زبانش بند آمده بود با لكنت زبان گفت: به خدا من دزدي نكرده ام استادم شيخ بهايي این سنگ را به من داد تا براي وام گرفتن به اين جا بياورم.
ماموران با ناباوري او را نزد شيخ بهايي آوردند. ماموران پس از اداي احترام به شيخ بهايي، قضيه مرد جوان را به او گفتند. شیخ گفت: آري اين جوان راست مي گويد. من اين سنگ قیمتی را به او دادم پس از رفتن ماموران، طلبه جوان با شگفتی پرسید: اي شيخ! قضيه چيست؟ امروز با اين سنگ، عجب بلاهايي سر من آمده است! مگر اين سنگ چيست كه با آن كاه و جو ندادند ولي زرگران بابت آن ده هزار سكه مي پردازند
شيخ بهايي گفت: اين سنگ به ظاهر ساده را که مي بيني، گوهر شب چراغ است و اين گوهر كمياب، در شب تاريك چون چراغ مي درخشد. همان طور كه ديدي، قدر زر را زرگر مي شناسد و قدر گوهر را گوهرشناس علم نیز همان گوهر شب چراغ است ارزش آن را همگان نمیدانید
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺✅🌺🌺🌺🌺🌺
21 آذر 97
سید کمال الدین عمادی
هدایت شده از شاخص
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اردوغان آمریکا رو شناخت ، اما غربزده های ایران هنوز آویزون آمریکا و اروپا هستند
اردوغان: از شریک راهبردیمان(آمریکا) هواپیمای بدون سرنشین خواستیم. گفتند امروز برو فردا بیا. گفتیم: خرید نمیکنیم، لااقل اجاره بدهید. گفتند: کنگره اجازه نمیدهد. اما خودمان ساختیم. از غرب چیزی به ما نرسیده و نمیرسد.
❌ یا باید جاهل باشی یا خائن ، که به آمریکا اعتماد کنی
🆘eitaa.com/shakhes_1 ایتا
🆘http://sapp.ir/shakhes.1 سروش
شب سردی بود...
زن بيرون ميوهفروشى زُل زده بود به مردمى كه ميوه مىخريدند. شاگرد ميوهفروش، تُند تُند پاكتهاى ميوه ر ا داخل ماشين مشترىها مىگذاشت و انعام مىگرفت.
زن با خودش فكر مىكرد چه مىشد او هم مىتوانست ميوه بخرد و ببرد خانه... رفت نزديكتر... چشمش افتاد به جعبه چوبى بيرون مغازه كه ميوههاى خراب و گنديده داخلش بود.
با خودش گفت: «چه خوبه سالمترهاشو ببرم خونه.» مىتوانست قسمتهاى خراب ميوهها را جدا كند و بقيه را به بچههايش بدهد... هم اسراف نمىشد و هم بچههايش شاد مىشدند.
برق خوشحالى در چشمانش دويد...
ديگر سردش نبود!
زن رفت جلو، نشست پاى جعبه ميوه.
تا دستش را برد داخل جعبه، شاگرد ميوهفروش گفت:
«دست نزن ننه! بلند شو و برو دنبال كارت!»
زن زود بلند شد، خجالت كشيد. چند تا از مشترىها نگاهش كردند. صورتش را قرص گرفت... دوباره سردش شد...
راهش را كشيد و رفت.
چند قدم بيشتر دور نشده بود كه خانمى صدايش زد :
«مادرجان، مادرجان!»
زن ايستاد، برگشت و به آن زن نگاه كرد.
زن لبخندى زد و به او گفت:
«اينارو براى شما گرفتم.»
سه تا پلاستيك دستش بود، پُر از ميوه؛ موز، پرتقال و انار.
زن گفت: دستت درد نكنه
، اما من مستحق نيستم.
زن گفت:
«اما من مستحقم مادر. من مستحق داشتن شعور انسان بودن و به همنوع توجه كردن و دوست داشتن همه انسانها و احترام گذاشتن به همه آنها بىهيچ توقعى. اگه اينارو نگيرى، دلمو شكستى. جون بچههات بگير.»
زن منتظر جواب زن نماند، ميوهها را داد دست زن و سريع دور شد...
زن هنوز ايستاده بود و رفتن زن را نگاه مىكرد. قطره اشكى كه در چشمش جمع شده بود، غلتيد روى صورتش. دوباره گرمش شده بود... با صدايى لرزان گفت:
« پيرشى!... خير ببينى...»
هيچ ورزشى براى قلب، بهتر از خم شدن و گرفتن دست افتادگان نیست
پیشاپیش #یلدای_مهربانی که نماد
خانواده دوستی و عشق ورزیدن
به هم نوع است را شادباش میگوییم ...
#یلدای امسال در هنگام خرید میوه
سهم تنگدستان آبرومند را فراموش نکنیم.💖💖
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث، اين كتاب تأليف سيد «كمالالدين عمادی»، است و به نقش قرآن در زندگی، اهميت و ضرورت تفسير، لزوم استاد در تكامل انسان، موسی در جستجوی پير جاويد، نشانههای پير فرزانه، ادب حضور استاد، تأويل اسرار پير برای موسی، اهميت داستان خضر(ع) در قرآن میپردازد.
آنچه در اين كتاب آمده است، حاصل تحقيق قرآنی مربوط به آيات ۶۰ تا ۸۲ سوره كهف، مربوط به ديدار حضرت موسی(ع) باحضرت خضر(ع) است.
اين كتاب از چندين فصل تشكيل شده است. فضيلت سوره كهف و اسرار آن از مطالب آغازين كتاب است.
در ادامه به لزوم استاد در تكامل انسان و شرايط سالك برای يافتن استاد پرداخته است. سرگذشت موسی(ع) و خضر(ع) و موسی(ع) و يوشع، ويژگیهای خضر، حيات جاودانه خضر، آب حيات خضر، همراهی خضر با امام زمان(عج)، جبر و تفويض در عالم تكوين و تشريع و مراد از ليلةالقدر از ديگر مباحث اين اثر است.
كتاب «سيره خضر نبی(ع)» تأليف سيد«كمالالدين عمادی»، توسط انتشارات شارق منتشر شد.
☝️🍀🍀🍀🍀🍀☝️
این خبر مربوط به 25 آذر 1387 است اکنون بعد از سالها انتشار و نایاب شدن این کتاب به دلیل شرایط اقتصادی امکان چاپ مجدد آن برای مولف نیست اگر کسی همانند کتاب القارعه اقدام به چاپ مجدد کتاب سیره خضر نبی ع کند مولف هیچ انتظار مالی از ناشر ندارد تنها رسیدن بدست علاقمندان کتاب برایمان مهم است
یا علی دست با حق پرستان
در جستجوی خضر فرخ پی ع (20)
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀❤️🍀🍀🍀🍀🍀
لزوم استاد از نگاه امام خمینی رضوان الله تعالی علیه
آن حضرت بعد از نقل اسفار چهارگانه سلوک(1) از دیدگاه عارف کامل شیخ مشایخ آقا محمد رضا قمشه ای رحمه الله علیه می نویسد:
و عندی ان السفر الاول ومن الخلق الی الحق المقید برفع الحجب التی هی جنبه یلی الخلقی و رویه جمال الحق بظهور الفعلی الذی هو فی الحقیقه ظهور الذات فی مراتب الاکوان و هو جنبه یلی الحقی... فینتهی السفر الاول و یأخذ فی السفر الثانی و هو من الحق المقید الی الحق المطلق فیضمحل الهویات الوجودیه عنده و یستهلک التعینات الخلقیه بالکلیه لدیه و یقوم قیامه الکبری بظهور الوحده التامه و یتجلی الحق له بمقام وحدانیه و عند ذلک لایری الاشیاء اصلا و یفنی عن ذاته و صفاته و افعاله و فی هذین السفرین لوبقی من الأنانیه شی ء یظهر له شیطانه الذی بین جنبیه بالربوبیه و یصدر منه الشطح.
و الشطحیات کلها من نقصان السالک و السلوک و بقاء الانیه و الانانیه و لذلک بعقیده اهل السلوک لابد للسالک من معلم، یرشده الی طریق السلوک عارفا کیفیاته، غیر معوج عن طریق الریاضات الشرعیه...(مصباح الهدایه... ص88 چاپ اول موسسه تنظیم و نشر آثار) .
نزد من سفر اول از خلق به سوی حق مقید است که با رفع حجاب ها که جنبه خلقی دارد و مشاهده جمال حق با ظهور فعلی که در حقیقت ظهور ذات در مراتب هستی است که همان جنبه حقی است، می باشد... پس سفر اول به پایان می رسد و سفر دوم آغاز می گردد که سفر از حق مقید به سوی حق مطلق است. پس هویات وجودی در آن مرحله فانی می گردد و تعینات خلقی بطور کلی در نزدش مستهلک می شود و قیامت کبری با ظهور وحدت تام برپا می شود و حق تعالی برای سالک با مقام وحدانیت تجلی می کند. و در این مرحله سالک هیچ یک از اشیاء را نمی بیند و ذات و صفات و فعلش فانی می گردد. در این سفر اگر از انانیت انسان سالک چیزی بماند شیطانی که در اوست بر او ظاهر می شود و اظهار خدایی می کند و گفتار بیهوده از او صادر می گردد.
و گفتارهای بیهوده همگی از نقصان سالک و سلوک و بقاء انیت و انانیت است لذا به عقیده اهل سلوک برای سالک معلم ضروری است تا وی را به طریق سلوک عارفان و کیفیتش راهنمایی کند بدون آنکه از ریاضت شرعی دچار انحراف گردد.(پایان سخن امام راحل رضوان الله تعالی علیه)
از این روی دلیل سخنان بیهوده و ناپخته خارج از برهان و حکمت و شریعت از برخی عارف نمایان مانند حلاج و دیگران آشکار میگردد
بی پیر به خرابات مرو....... گرچه سکندر زمانی
______________________
1.سفرهای چهارگانه انسان سالک از دیدگاه حکیم الهی قمشه ای ره
اول سفر از خلق به حق
دوم. سفر از حق بسوی حق با حق
سوم. سفر از حق به سوی خلق
چهارم. سفر از خلق بسوی خلق با حق
برای آشنایی بیشتر این مراتب به کتاب نصوص الحکم بر فصوص الحکم تالیف علامه حسن زاده آملی دامت برکاته فص 51 رجوع گردد
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺✅🌺🌺🌺🌺🌺
22 آذر 97
سید کمال الدین عمادی
هدایت شده از محرمانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محرمانه
♻️کمتر از ۶ دقیقه ظهور فرقه جدید و #عرفان کاذب آقای غفاری را از زبان #آیت_الله_ممدوحی بشنوید...
👌 #محرمانه کانال حرفهایها
http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea
محرمانه را به دیگران هم معرفی کنید
هدایت شده از باشگاه خبرنگاران جوان
🔸 سنای آمریکا رای به پایان حمایت واشنگتن از عربستان در جنگ یمن داد
🔹 مجلس سنای آمریکا در واکنش به موضع ترامپ در قبال قتل جمال خاشقجی، روزنامهنگار منتقد سعودی و امتناع او از مقصر دانستن محمد بن سلمان، با تصویب یک قطعنامه خواستار پایان یافتن حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن شد.
🔹 این قطعنامه که با ۵۶ رای موافق در برابر ۴۱ رای مخالف به تصویب رسید، از دولت ترامپ میخواهد ظرف ۳۰ روز تمامی نیروهای آمریکایی دخیل در جنگ یمن را از این کشور خارج کند.
🆔 @YjcNewsChannel
هدایت شده از زمانه
#تحلیل
🔴 یمن ؛ توافقی #مهم اما #شکننده!!
💠 مذاکرات دشوار و پیچیده انصارالله با نمایندگان ائتلاف سعودی _ اماراتی و دولت خودخوانده منصور هادی و تحت نظارت سازمان ملل در سوئد، نهایتا به نتایجی مهم، اما شکننده رسید.
✳️ در این زمینه ، نکاتی گفتنی است:
🔻۱. شاید مهم ترین موفقیت این توافق ، بعد #سیاسی آن باشد. زیرا همه طرف های مقابل اعم از ائتلاف سعودی _ اماراتی ، منصور هادی و مزدوران وابسته و حتی سازمان ملل که تا چند روز پیش انصارالله را #کودتاچی می نامیدند ، رسما این گروه را به عنوان نماینده بخش قابل توجهی از مردم پذیرفته و وارد پروسه گفتگو با انصارالله شدند. این دستاورد بزرگی در عرصه سیاسی داخلی و بین المللی است.
🔻۲. پیش نویس توافق دارای شش مرحله است. در این مرحله از مذاکرات ، صرفا پیرامون مرحله سوم آن یعنی #تبادل_اسراء توافق کتبی حاصل شده است و قرار است تا ۴۰ روز آینده ۱۵ هزار اسیر مبادله شوند. مبادله هشت هزار اسیر از مزدوران و ائتلاف متجاوز با هفت هزار اسیر انصارالله.
🔻۳. در خصوص آتش بس در الحدیده و نحوه کنترل و مدیربت بندر راهبردی آن، چگونگی پروازها به صنعا و ... هرچند توافق شفاهی صورت پذیرفته اما اجرا و پیشرفت آن به میزان پای بندی ائتلاف سعودی _ اماراتی بستگی دارد که البته تا این لحظه علی رغم ادعاهای تبلیغاتی و دروغ های رسانه ای، به هیچ عنوان پای بند نبوده اند. عملیاتی شدن توافق الحدیده ، ابعاد انسانی بسیار مهمی دارد و تا حدود زیادی از فشارهای غذایی و دارویی مردم مظلوم یمن خواهد کاست.
🔻۴. در مجموع ، تا این لحظه، مذاکرات به نفع انصارالله و به ضرر #سعودی ها و بخصوص #اماراتی ها، پیش رفته است از همین رو بعید نیست که طی روزها و هفته های آتی، ائتلاف سعودی _ اماراتی و مزدوران وابسته، با بهانه های مختلف، این توافق را نقض کنند.
📚 #تبیین
👌 #زمانه= آنچه نخبگان باید بدانند
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
🔻کانال تحلیلی زمانه را دنبال کنید:
#تلگرام👇
https://t.me/joinchat/AAAAAEOsJgWAqXvCnsxz-w
#ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/796000260C5d9fc9afdd
#سروش👇
@zamanehh
🔴 #جامع_ترین_کانال_تحلیلی
در جستجوی خضر فرخ پی ع (21)
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀❤️🍀🍀🍀🍀🍀
لزوم پیروی استاد از دیدگاه علامه بحرالعلوم رحمه الله
کسی که بر طلب برآید و غافل و ذاهل نباشد، اول چیزی که بر آن است، آن است که دامن طلب بر میان زند و در تفحص و تجسس ادیان و مذاهب به قدر استعداد خود برآید و به نظر و تتبع در شواهد و آیات بینات و قرائن و امارات حسیه و عقلیه و ذوقیه و حدسیه جهد کند و غایت سعی خود را به قدر میسور به ظهور آورد تا یگانگی خدا و حقیقت راهنمائی او را پی برد، اگرچه به ادنی مرتبه علم یقین باشد بلکه در این مقام مجرد گمان و رجحان نیز به کار او می آید و بعد از حصول این تصدیق علمی یا رجحانی از عالم کفر خارج و به اسلام و ایمان اصغرین(کوچکتر) داخل و این دو مرحله را طی کرده است...
چون این دو مرحله (اسلام و ایمان کوچکتر) را پشت سر انداخت دامن طلب اسلام و ایمان اکبرین(برتر) را بر میان ببندد.
اولین چیزی که در این مرحله لازم است علم به احکام و آداب و وظایف و شرائع راهنمایی است که به اعتماد خود جسته و به شنیدن آنها از خود راهنما یا از خلیفه و نائب آن یا فهمیدن از کلام آن اگر اهلیت آن را داشته باشد یا به متابعت کسی که اهل باشد که او را در شریعت ما فقیه خوانند باید درجه فدرجه بالا رفت تا جمیع اعضاء و جوارح را از حظ آنها از این ایمان عطاء کرد و هیچ عضوی نماند که از حظ خود بی نصیب ماند. و رساند کار را به جائی که جمیع حظوظ هر عضوی از اعضاء ظاهره و باطنه از ایمان به او اعطاء شود از اوامر و نواهی حتمیه و تزیهیه که با اهمال جزئی از آنها به همان قدر از ایمان ناقص است و با وجود قصور ایمان به قدر رأس ابره قدم در عالم بالاتر از آن نتواند نهاد. چه گذشت که عوالم سلوک به راه خدا مشابه ساعات است تا بالمره متقدم طی نشود متاخر را در نیابد... .
و چون جمیع اعضاء و جوارح را از نصیب آنها از ایمان محفوظ و آنها را به حظوظ خود معتاد و از سرکشی محفوظ ساخت به عالم مجاهده پردازد و از مرافقت ابناء زمان و اولیاء شیطان و مقتضیات و هم و شهوت و غضب و عادات و رسوم به مقتضای لا یخافون فی الله لومه لائم (54 / مائده) رحلت هجرت، و به عالم عقل پیوندد و عساکر آن را با خود یار نماید و به محاربه(جنگ) حزب هوی و هوس و جندابالسه(لشکر شیاطین) آغازد.
و در این مرحله نه چنان است که بالکلیه موخر از جمیع مراحل سابقه باشد چه بسا از آثار ایمان جوارح به صلاح باطن منوط و بسی از لوازم و آثار ایمان نفس به اعمال جوارح مربوط است. بلکه این دو مرحله دست در گردن یکدیگر دارند و فعلیت تمام از برای هر دو در یک دفعه حاصل می شود.
بیان علامه بحرالعلوم ادامه دارد
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺✅🌺🌺🌺🌺🌺
23 آذر 97
سید کمال الدین عمادی
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سوال بیجواب فرانسه
🔹چرا فرانسویها با وجود عقبنشینی دولت آرام نمیگیرند؟
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
کمال الدین
🎥 سوال بیجواب فرانسه 🔹چرا فرانسویها با وجود عقبنشینی دولت آرام نمیگیرند؟ 🔴به کمپین #بیداری_م
میدانید چرا با وجود وعده های دولت فرانسه مردم آرام نگرفتند آنان یک پیام به دولت تدبیر و امید دارند
ما به دولت کشور خود اعتماد نداریم شما چگونه به وعده های پوچ دولت فرانسه و دیگر دولت اروپا اعتماد میکنید
در جستجوی خضر فرخ پی ع (22)
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀❤️🍀🍀🍀🍀🍀
ادامه بیان علامه بحر العلوم ره
و بالجمله چون قدم در این مرحله نهاد، اول چیزی که او را لازم است، علم به احکام طب روحانی است که مصالح و مفاسد و فضائل و رذائل و دقائق و حیل و مکاید نفس و سایر جنود ابلیس را بداند و این فقه نفس است چنانکه فروع احکام فقه جوارح است و معلم فقه نفس عقل است چنانکه معلم فقه جوارح فقیه، العقل دلیل المؤمن.
و حدیث (ان لله علی الناس حجتین حجه ظاهره و حجه باطنه اما الظاهره فالرسل و الانبیاء و الائمه و اما الباطنه فالعقول) (کافی ج1 ص16) به این دال (دلیل) است.
لکن چون اکثر عقول به واسطه دخول در عالم طبیعت و مکاوحت جنود و هم و غضب و شهوت، مکدر و از درک دقائق مکائد جند شیطان و طریق غلبه بر ایشان قاصر، لهذا در این مرحله رجوع به شرع و قواعد مقرره در آن چنانکه فرموده اند:
بعثت لاتمم مکارم الاخلاق(کنزالعمال رقم ح5217) ناچار است.
پس طالب در این مرحله نیز از رجوع به راهنما یا خلیفه یا نائب آن یا فهم از کلمات آن چاره ای نیست.
و چون استنباط این مرحله و استخراج دقائق آن و شناختن امراض نفسانیه و معالجات آن و مصالح و مفاسد و مقدار دوای هر شخصی و ترتیب معالجه آن بخصوصه چنانکه در انجام آن ضروری است، چون که امری است بس خفی و دقیق. صاحب این استنباط را باید عقلی تام و نظری ثاقب و قوه ای قویه و ملکه ای قدسیه و علمی غزیر و سعی کثیر و به این سبب حصول این علم قبل از عمل آن امری است متعسر بلکه متعذر. لهذا طالب را چاره ای جزء از رجوع به راهنما یا قائم مقام او که تعبیر از او به استاد یا شیخ می شود، نیست.
و همچنان که از برای استاد فقه جوارح شرائطی است مقرره و رجوع به آن قبل از معرفت آن جائز نه و بدون آن عمل باطل است، همچنین در فقه نفس و طب روحانی نیز چنین است و معرفت استاد در این فن أصعب و شرائط آن اکثر است...
فرق دیگری است میان استاد فقه جسمانی که فقیهش خوانند و استاد فقه روحانی که شیخش گویند و آن این است که: راه فقه جوارح جلی و ظاهر و راه همه کس واحد و دزدان و قاطعان راه خدا در آن قلیل و ظاهرند.
پس استاد این فقه را نمودن راه و شناسانیدن فریبندگان کافی است به خلاف راه فقه نفس و طب روحانی که راه هر کس متفاوت و مرض هر شخصی مختلف و معرفت قدر مرض غیر مقدور و مقدار دوا غیر مضبوط و شناختن مرض هر شخص مشکل و ترتیب علاج صعب و عقبات راه بی حد و گریوه راه بی نهایت و دزدان پنهان بی غایت و شناختن ایشان متعصب.
چه بسا از ایشان به لباس درویش ملبسند پس چاره ای از همراهی استاد و شیخ و مراقبت آن در همه احوال نیست و عرض حال بر او در هر عقبه لازم است و از این است که سالکان راه مدت ها متمادیه در خدمت اوستاد سر برده اند و دقیقه ای از حضرت او غائب نشده اند...
(رساله سیر و سلوک منسوب به علامه بحر العلوم ص 128_113).
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺✅🌺🌺🌺🌺🌺
24 آذر 97
سید کمال الدین عمادی
اعتراف 12
این روزها اعتراف نخبه گان!! اصلاح طلبان بقدری زیاد شد که دیگر لزومی نمیبینم اطلاع رسانی کنم دیگر همه فهمیدند
فقط عالی جناب سرخ پوش!!! با اینکه عملا برگشت به همان دولت زمستانی بهار!!! ولی در بیان قصد ندارد از دلواپسان آن همه اهانت کرد و متهم به نادانی و نفهمی کرده عذر خواهی کند نکند به جنهم عذر خواهی او برای مردم نان نمیشود ولی همینکه برگشته اگر کاملا برگردد جای خوشبختی است حال نگاه کنید از زیباکلام
مشرق 24 آذر 97
«صادق زیباکلام» در یادداشتی در روزنامه سازندگی با عنوان «پاسخ به حجاریان» نوشت: «چه بخواهیم و چه نخواهیم سرنوشت جریان اصلاحات به سرنوشت آقای روحانی گره خورده است...به همین دلیل عملکرد آقای روحانی و تصویری که از ایشان در یک سال گذشته به وجود آمده است، عملاً به پای اصلاح طلبان نوشته میشود. بخشهایی از جامعه هم نه تنها از وی گلایه دارند بلکه فکر میکنند که اصلاً نباید به حرف اصلاح طلبان گوش میدادند.»
زیباکلام در ادامه نوشت: «برخی از اصلاح طلبان با توجه به عملکرد دولت قصد دارند تا به هر نحوی که شده تقصیر را متوجه خودشان ندانند. کسانی مثل آقای حجاریان و علوی تبار می گویند ما اگر میدانستیم که اینطور میشود به روحانی رأی نمیدادیم...شاید بهتر باشد به جای اینکه از زیر بار مسئولیتمان فرار کنیم با مردم صادقانه برخورد کنیم...باید به مردم بگوییم که انتقادها را قبول میکنیم و شریک آقای روحانی هستیم».
👇👇👇👇👇👇👇
اگر دولت در این سالهای پیش رو جبران خرابی های به بار آورده نکنند و ما را حداقل به حد ته دره ای خودشان گفته اند بالا نیاورد میترسم مردم ستم دیده مجددا به دام احمدی نژاد ها گرفتار شوند
ای کاش مردم و مسئولان همه باهم به رعایت مصلحت اشخاص و احزاب کمی به فکر مصالح و منافع ملی و دینی بودند.
هدایت شده از معالم دین
ميلاد مسعود امام حسن عسكرى (ع)
(هشتم ربيع الثّانى،سال 232 هجرى قمرى)
شیعیان مژده كه از پرده برون یار آمد/ عسكرى پورنقى مظهر دادار آمد
گشت از كان كرم گوهر پاكى ظاهر/ ز صدف آن دُر تابنده به بازار آمد
شد تولد ز سلیل آن مه تابنده حق/ سامره از قدمش جنت الانهار آمد
بهر مولود حسن پورنقى از دل عرش/ تهنیت باد ز خلاق، جهاندار آمد
ابومحمد، امام حسن بن على بن محمد(ع)، كه شيعيان وى را "امام حسن عسكرى(ع)" مى نامند، در روز جمعه، مصادف با هشتم ربيع الثانى سال 232 هجری قمرى، در مدينه منوّره ديده به جهان گشود. (1)
وى، امام يازدهم شيعيان و پدر ارجمند امام زمان حضرت مهدی(عج) است و نَسَب شریفش بدین گونه با هشت واسطه به امیرمومنان امام علی بن ابی طالب(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) دختر رسول خدا(ص) می رسد: حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب(ع).
نیاکان آن حضرت همگی از طایفه خوشنام«بنی هاشم» و از نوادگان و بستگان نزدیک پیامبراکرم(ص) بودند. ائمه اطهار(ع) ادامه دهندگان راه رسالت و سیره جدشان حضرت محمد(ص) بوده و مردم به سبب ولایت و پیروی از آنان راه هدایت را پیموده و خود را از مهلکه ضلالت نجات می دهند. امام امیرمومنان(ع) در باره مقام و فضیلت امامان معصوم(ع) فرمود: وَ إِنَّمَا الْأَئِمَّةُ قُوَّامُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ عُرَفَاؤُهُ عَلَى عِبَادِهِ لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَهُمْ وَ عَرَفُوهُ وَ لَا يَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْكَرَهُمْ وَ أَنْكَرُوهُ.(2) یعنی: همانا، امامان(معصوم) از سوی خدا سرپرست و پشتیبان خلق و کارگزاران او بر بندگانش هستند. کسی وارد بهشت نمی گردد، مگر آن که به حقوق آنان معرفت داشته باشد و آنان را به صفتشان بشناسد و کسی داخل دوزخ(جهنم) نمی گردد، مگر آن که حقشان را منکر گردد و امامان نیز از وی روی بر تابند.
امام حسن عسکری(ع) و پدران معصومش از همین بزرگان و شاخص هایی هستند که در روایت علوی(ع) بدان اشاره شده است.
نام مادرش، "حُديث" است و براى اين بانوى پرهيزكار و شايسته، نامهاى ديگرى چون "سليل"، "سوسن" و "جدّه" نيز گفته شده است. وی از بانوان اهل صلاح، تقوی و ورع بود و با انتساب به خاندان پیامبر(ص) ، شرافت مضاعفی یافت و در دامن مهر انگیز خویش وجود امام یازدهم شیعیان را پرورانید و پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) با درایت و تدبیر کم نظیری بازماندگان آن حضرت، از جمله فرزند خردسال وی، یعنی حضرت مهدی حجت بن الحسن(عج) را به مدینه بر گردانید و کفالت آنان را بر عهده گرفت.(3)
به هر روی، با تولد امام حسن عسكرى(ع) ، در مدينه منوّره شور و شعف ويژه اى در خاندان پيامبر(ص) و دوستداران اهل بيت(ع) به وجود آمد و حرم اهل بيت (ع) را غرق در شادى و شادمانى نمود.
درباره تاريخ روز تولدش، روزهاى ديگرى چون چهارم و دهم ربيع الثّانى نيز گفته شده است. وليكن قول مشهور علما و مورخان شيعه، هشتم ربیع الثانی.(4)
تولد امام حسن عسكرى(ع) در مدينه منوّره، مقارن بود با خلافت"متوكل عباسى"(دهمين خليفه سلسله عباسيان).
متوكل، كه از خلفا و حاكمان ستمگر تاريخ و از دشمنان سرسخت خاندان پيامبر(ص) بود، نسبت به عموم علويان، به ويژه "امام على النقّى (ع)" و فرزندش "امام حسن عسكرى(ع)" ، تضييقات و فشارهاى زيادى اعمال نمود و در سال 236 قمرى، آنان را از مدينه منوره به سامرا در شمال غربی عراق فراخواند و از نزديك آن بزرگواران را تحت نظر و مراقبت خويش قرار داد.(5)
سرانجام، در سال 260 قمرى، امام حسن عسكرى(ع) از سوى "معتمد عباسى" (پانزدهمين خليفه سلسله عباسيان) مسموم و پس از چند روزى بيمارى ،در هشتم ربيع الاوّل به شهادت رسيد.
--------------------------
منابع:
1- الارشاد، ص 650؛ منتهى الآمال، ج 2، ص 392
2- نهج البلاغه ،خطبه 152
3- کمال الدین و تمام النعمة، ج 2 ، ص 473
4- منتهى الآمال، ج 2، ص 392؛ مسار الشيعه(از مجموعه نفيس)، ص 30
5- منتهى الآمال، ج2، ص 393
سالروز ولادت امام حسن عسگری علیه السلام مبارکباد
پاکی می بارد از نگاهش ، لطف خانه دارد در دلش، سخاوت زانو زده در برابرش،
نور می تابد از جبینش، مهربانی طلوع می کند از مشرق چشمانش...
سرتا قدم همه حُسن است.
نامش حسن است و مرامش احسان ، کلامش أَحْسَن است و محبتش حسنه.
فَتَبَارَكَ اللَّـهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ
حسن خویش حسن رویش حسن بویش حسن مویش
تمام حسن پیدا شد امام عسگری آمد
چنان پیچید در صبح ازل گلبوی لبخندش
که عقل از شوق، شیدا شد امام عسگری آمد
امروز شرافت یافته است به ولادت یازدهمین پیشوای پرهیزکاران امام حسن عسکری(ع).
شادباش دوستانش این کلام نور آفرین امام باشد که فرمود: ما تَرَکَ الْحَقَّ عَزیزٌ إلاّ ذَلَّ، وَلا أخَذَ بِهِ ذَلیلٌ إلاّ عَزَّ
هيچ عزيزى حق را ترك نكرد، مگر اين كه ذليل شد و هيچ ذليلى به حق عمل نكرد مگر اين كه عزيز شد.
هدایت شده از شبکه ادیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این #پرفسور_اسرائیلی با حرفهای که درباره اسلام و پیامبر زد، کشور اسرائیل را در شوک و بُهت فرو برد! صحبتهایی از استاد برجسته یهودی که #یهودیان را غافلگیر کرد! خوب گوش کنید و برای بقیه هم بفرستید!
#اسلام
#صهیونیست
🌐 @adyan8