eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
673 عکس
715 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎉 ولادت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله بر عموم مسلمین مبارکباد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ تأملی در باب چیستی نیهیلیسم؟! 🔹نیچه در کتاب اراده معطوف به قدرت پیش بینی کرده بود که ظهور نیهیلیسم تاریخ دویست ساله ی آینده ی غرب را شکل می دهد. این پیش بینی متحقق شد با این تفاوت که نیهیلیسم نه فقط عالم غرب، بلکه تمام جهان را در بر گرفت. 🔸نیهیلیسم شرایطی را فراهم ساخته است که در بستر آن کلیه ی ارزش های والای تفکر، یعنی معرفت، حقیقت و فضیلت فاقد اعتبار گشته اند. مرادم از نیهیلیسم انکار وجود حقیقتی استعلایی است که به منزله ی بنیاد جهان، وحدت بخش کثرات و کانون معنابخش جهان، انسان و زندگی و تعیین کننده ی محتوا و مضمون معرفت و درستی یا نادرستی شناخت و کنش آدمی است. مرگ خدا و مرگ حقیقت معنایی جز سیطره ی نیهیلیسم ندارد. 🔻زندگی در جهان نیچه ای با انکار امر فرامحسوس، با فقدان مفهوم غایت روبرو می شود و همین امر وی را به نیهیلیسم کامل سوق می دهد. در یک چنین عالمی، جهان، معرفت، حقیقت، اخلاق، ارزش ها و نیز خود انسان هیچ یک از وصفی قدسی و متعالی برخوردار نیستند. نیهیلیسم در روزگار ما، مهم ترین عنصر قوام بخش دوران کنونی و تعیین کننده ی عالم و نحوه ی زیست ما در همه ی عرصه ها است. نیهیلیسم در وجود ما نیز خانه کرده است. کسی که در دوران ما نیهیلیسم را در وجود خویش تجربه نکرده است، هنوز به ساحت تفکری جدی و عمیق راه نیافته است. نیهیلیسم به ظهور انسانی منتهی شده است که نیچه از آن به "آخرین انسان" تعبیر می کند. 📚ما و جهان نیچه ای_صفحه183 👇👇 @Taammolate_talabegi
8.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 درس فقه رو جدی بگیرید. 🔎 برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است، درس رو باید خوب خوند. 📚طلبه روشنفکر امروزی حق نداره بگه که آقا ول کن این حرف ها رو درس ها رو، نه باید درس خوند! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: برترین ادب آن است که انسان در حد خود بایستد و از اندازه خویش فراتر نرود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ علوم اجتماعی مدرن ❓بررسی موضوع علوم اجتماعی مدرن چه اهمیت و ضرورتی دارد؟ ❓آیا این بحث صرفا نظری است و تنها کسانی که دغدغه علمی دارند به آن می پردازند؟ ❓آیا در صورت فقدان دغدغه علمی و تنها داشتن دغدغه ی تاریخی و فرهنگی، ناگزیر از ورود به این بحث هستیم؟ ♻️به بیان دیگر؛ آیا پرداختن به این موضوع تنها یک دغدغه علمی و نظری است؟ یا یک مسؤولیت انسانی، اجتماعی، و حتی تاریخی است؟ ❓آیا ما با موضوع بحث (علوم اجتماعی مدرن) کار داریم یا او با ما کار دارد؟ ⁉️آیا اگر ما به آن نپردازیم او به ما نمی پردازد، یا این که چه بخواهیم و چه نخواهیم او به ما می پردازد؟ ❗️نکته: موضوع علوم اجتماعی مدرن یک مسئله جدی اجتماعی و تاریخی امروز ماست. مسئله ای است که با شخصیت و هویت، خانواده و زندگی روزانه، فرهنگ و جامعه، تاریخ و تمدن، مبداء و معاد و حشر و نشر ما ربط دارد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: هر کس به آنچه مهم نیست بپردازد کار مهمتر را از دست بدهد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ قلم فقه، زبان فقیه 📑 علم رسمی روزگار سنت و بنیاد روش شناختی و حتی سبک شناختی آن فقه است. فقه به ویژه در حوزه ها چنان سیطره داشته که حتی تدریس فلسفه و عرفان و علوم عقلیه و ذوقیه را همواره در انزوا انداخت، چه رسد به ادبیات و شعر که اساسا جزو هوس های نکوهیده آدمی به شمار می آمد. فتاوی فقیهان در باب شعر از این جهت قابل تأمل است. 📚میان شعر و فقاهت همیشه نسبتی معکوس برقرار بوده است. سید مرتضی، فقیه نامبردار شیعی در دوران جوانی خود کتاب الشهاب في الشيب و الشباب را می سراید ولی به روزگار جاه و جلال خود در فقاهت، به کلی از شعر دامن در می کشد. در روزگار قدیم، در حوزه ها برای خواندن شعر یا پرداختن به دانش های غیر رسمی به خارج از شهر می رفته اند و بیشتر این کار را در شب انجام میداده اند. 📖سیطره ی زبان و بیان فقهی چنان است که هر گونه ادبیات عامیانه نیز در آن نفی می شود. مثلا اگر در کار بسیاری از شاعران و ادیبان و حتی عارفان بازتابی از فرهنگ روزمره و شفاهی مردم را می توان یافت، در آثار فقیهان به ندرت چنین امری دیده می شود. 📝 وظیفه ی اصلی فقیه، فتوا دادن است؛ فهمیدن دستور خداوند و ابلاغ کردن آن به بندگانش. زبان فقه، برنده، قاطع و تک معنایی است و تاب پیچیدگی ها، تشویش و ابهام را ندارد؛ زبانی آمرانه، تحکم آمیز و یک سویه است؛ زبان خداست نه زبان انسان؛ معطوف به عمل است و نه به معرفت؛ زبان یقین است و نه تردید؛ زبان بریدن از دنیاست و نه جاری بودن و زیستن در آن؛ زبان تنزه و تقواست و نه زبان تمتّع و تنعّم و بهره مندی از جهان. 🎙زبان شفاهی علما هم پیچیده، مغلق و دور از سطح محاورات عادی مردم و حتی اشراف جامعه است. البته خودشان هم از این تمایز با دیگران استقبال می کنند و می خواهند فاصله ی برتری جویانه خود را با دیگر طبقات اجتماعی، از راه زبان نیز، ایجاد کنند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا