eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
676 عکس
718 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️تاملی بر ادعای مولوی عبدالحمید : «چندهمسری از نظر عقلی درست است چون جمعیت زنان بیشتر از مردان است.» 🔹مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در گفت‌گوی خود با روزنامه شهروند گفته است: «از لحاظ عقلی هم اگر بخواهیم به این مساله [چندهمسری] نگاه کنیم، عقل هم می‌گوید که درست است. درست است که برای زنان سخت است ولی الان در جامعه ما جمعیت زنان بیشتر از مردان است. جنگ‌ها مثل جنگ ایران و عراق جمعیت مردان را کمتر کرده است. تعدد همسر از لحاظ شرعی درست است و حکمتی در حکم خداوند است ولی خداوند مشروط کرده که باید عدالت رعایت شود. اگر عدالت رعایت شود، حقوق زنان ضایع نمی‌شود.» 🔹دفاع از چندهمسری با استدلالِ جمعیت بیشتر زنان نسبت به مردان، مختص مولوی عبدالحمید نیست و محدود به سال‌های اخیر نمی‌شود. ♦️بررسی ادعا داده‌های سرشماری مرکز آمار ایران معتبرترین منبعی است که می‌توان به آن مراجعه کرد. بر اساس آخرین سرشماری انجام شده، نسبت جنسی (نسبت جمعیت مردان به زنان) در کشور ۱۰۳ درصد و در تمام مناطق بیش از ۱۰۰ درصد است. به این معنی که جمعیت مردان در کشور بیش از زنان است. طبق نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت مردان در کل کشور ۴۰میلیون و ۴۹۸هزار و ۴۴۲ نفر 40498442 و جمعیت زنان کل کشور ۳۹ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۸۲۸ نفر بوده است. به عبارتی جمعیت مردان بیش از یک میلیون نفر بیشتر از زنان بوده است. حتی در خود استان سیستان و بلوچستان جمعیت مردان بیش از ۷۱۵ هزار نفر و جمعیت زنان کمتر از ۷۱۲ نفر بوده است. 🔹جدول الحاقی نشان می‌دهد جمعیت مردان مناطق مختلف کل کشور چقدر از جمعیت زنان بیشتر است. ردیف‌هایی که متن آنها با رنگ قرمز مشخص شده، وضعیت‌هایی است که جمعیت زنان بیشتر از جمعیت مردان است. این جدول به طور دقیق نشان می‌دهد به جز طیف ۵۰ تا ۷۰ سال، به نفع مردان است. این گروه از جامعه در زمان آغاز جنگ بین ۱۴ تا ۳۴ ساله بودند و شاید کاهش جمعیت مردان به دلیل جنگ در این طیف مصداق داشته باشد، با این حال فاصله‌ طیف سنی ۵۰ تا ۷۰ ساله‌ها با میانگین سنی ازدواج فاصله نسبتا زیادی است، و قاعدتا نمی‌تواند افراد مورد اشاره مولوی عبدالحمید باشند. بر اساس آمار مرکز آمار، میانگین سن اولین ازدواج در سال ۱۳۹۰ برای مردان ۲۶ سال و در میان زنان ۲۳ سال بوده است. ♦️نتیجه اینکه استدلال «عقلی» و استناد به این فکت که «جمعیت زنان بیشتر از مردان است»، برای توجیه حکم تعدد زوجات با آمار و اطلاعات معتبر، همخوانی ندارد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️تفاوت روش آیت الله حیدری و دکتر سروش در بازسازی معرفت دینی 🔹استاد سید کمال حیدری : من ضرورت بازسازی و نوسازی معرفت دینی را با رویکرد "درون دینی" اثبات می کنم! در ثانی حکمت مهم است و مهم نیست که اولین بار چه کسی این نظریه را مطرح کرده است . در هر زمانی - در عین اعتقاد به ثابتات دین -، باید فهمی متفاوت و نو نسبت به شرایط و اقتضائات جامعه بشری ارائه داد، تا دین حضور خود را در زندگی مردم حفظ کند ♦️چندی قبل دکتر عبدالحسین خسروپناه در پاسخ به پرسشی در مورد استاد حیدری گفته بودند که " جناب حیدری الان به شدت متاثر از روشنفکران سکولاریسم معاصر شده و اندیشه هایش همانند نصر حامد ابوزید و سروش شده و لذا نقدهای جدی بر ایشان وارد است." 🔹البته این کلام دکتر خسروپناه بی شباهت به مغالطه منشا نیست . 🔹 پ.ن : مغالطه منشا مغالطه ای است که شخصی برای رد یک سخن، آن را به یک شخصیت مذموم تاریخی نسبت دهد و بگوید «اولین بار او این سخن را گفته‌است» و بکوشد تا از منفی بودن آن شخصیت تاریخی، خطا بودن آن سخن را نتیجه بگیرد. پیش‌فرض نادرست این مغالطه آن است که سرمنشأ یک عقیده و رأی در درستی آن مؤثر است؛ در حالی که گاه افراد عادی و بی‌سواد عقاید عالی اظهار کرده‌اند و دانشمندان بزرگ دچار خطاهای بزرگ شده‌اند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️نظریه تفکیک بین دین و معرفت دینی 🔹اگر معرفت و برداشت هر عالمی عین دین باشد، لازمه اش آن است که در خارج صدها دین وجود داشته باشد!؛ 🔹زیرا هر عالمی (مثلاً عالِم شیعی) ادعا می کند نظر خودش عین دین است، حال آنکه عالم دیگر (مثلاً عالِم وهابی) هم که مخالف او است ادعا می کند برداشت او نیز عین دین است؛ پس دین در واقع و نفس الامر، متعدد و متکثّر خواهد بود، نه واحد! 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️تاملی بر ادعای مولوی عبدالحمید : «چندهمسری از نظر عقلی درست است چون جمعیت زنان بیشتر از مردان است
✍️استحباب تعدد زوجات نزد علمای بزرگ معاصر شیعه 🔹 عروه الوثقی از مهم ترین کتب فتوایی نزد شیعه امامیه است که جامع بسیاری از فروع فقهی با عبارات شیوا می باشد. این کتاب از همان ابتدا به سبب ویژگیهای منحصر به فردی که دارد، محور تحقیق و تدریس فقهای بزرگ شیعه گردیده است و بسیاری از مجتهدین بزرگ بر آن تعلیقه و یا شرح نوشته اند. 🔹سید محمد کاظم طباطبایی یزدی در مسئله دوم کتاب النکاح عروه الوثقی چنین می نویسد : ): الاستحباب لا يزول بالواحدة، بل التعدد مستحب أيضا قال تعالى * (فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع) * والظاهر عدم اختصاص الاستحباب بالنكاح الدائم أو المنقطع، بل المستحب أعم منهما ومن التسري بالإماء. (جلد : 5 ، صفحه : 475) 🔹بیش از چهل نفر از فقهای بزرگ بر این کتاب حاشیه زده اند که از این چهل نفر ، سی و یک نفر بر کتاب النکاح عروه حاشیه زده اند . 🔹از این سی و یک نفر ، بیست و نه نفر استحباب تعدد زوجات را قبول دارند و بر کلام سید حاشیه ای نزده اند. ♦️اسامی برخی از این بزرگان بدین قرار است : 1-سید محمد فیروزآبادی 2-میرزا محمد حسین نائینی 3-شیخ عبدالکریم حائری یزدی 4-آغا ضیاء الدین عراقی 5-سید ابوالحسن اصفهانی 6-سید محمد کوه کمره ای 7-سید صدرالدین صدر 8-شیخ محمد حسین کاشف الغطاء‌ 9-سید جمال الدین گلپایگانی 10-سید ابراهیم حسینی اصطهباناتی 11-آیت الله بروجردی 12-سید عبدالهادی شیرازی 13-سید محسن حکیم 14-سید حسن بجنوردی 15-سید عبدالله شیرازی 16-امام خمینی 17-سید علی فانی اصفهانی 18-محقق خویی 19-آیت الله گلپایگانی 20-سید عبدالله سبزواری 21-سید محمد حسینی شیرازی 22-سید حسن طباطبایی قمی 23-سید تقی طباطبایی قمی 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ضرورت تفکیک بین حقیقت دین و قرائت های عالمان از دین -بخش اول 🔹دین دست ما نیست . ما به دین لوح محفوظ و عالم ثبوت دسترسی نداریم . آنچه ما به آن دسترسی داریم قرائتی از دین بوده و اصل دین فقط دست صاحب دین است 🔹لذا بنده قائلم مقام ثبوت دین ( اصل دین )و مقام اثبات دین ( فهم از دین )امکان دارد با هم تطابق داشته باشند و امکان دارد مطابق نباشند 🔹دین واحد ولی قرائت ها از دین متعدد است و این قرائت ها نمی تواند خود دین باشد ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ‏آیت‌الله نجم‌الدین طبسی نقل می‌کند که در عربستان یک وهابی ازم پرسید شیعه هستی؟ گفتم سنی ام. پرسید اگه سنی هستی خلیفۀ اول که بود؟ گفتم ابوبکر. دوم؟ عمر. سوم؟ علی! گفت عثمان بود! گفتم عثمان را که مردم عزل کردند. گفت مردم را با عزل خلیفه چه کار؟ گفتم مردم را با نصب خلیفه چه کار؟! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا