۱۲ آبان ۱۳۹۹
✍️ تعیین زمان ظهور
🔰پیرو ارسال دو کلیپ در مورد تعیین وقت برای ظهور امام زمان، برخی رفقا خواستار شرح و بسط بیشتری شدند.
🔹در روایات معتبر شیعه برای ظهور وقت و زمان مشخصی بیان نشده بلکه تعیین وقت کنندگان دروغگو نامیده شده اند.شیخ کلینی در اصول کافی بابی تحت عنوان کراهیه التوقیت ذکر کرده و در کتب دیگری مثل الغیبه شیخ طوسی و کمال الدین شیخ صدوق هم روایاتی در این موضوع آمده است. ( البته بحث ما در باب حرمت یا کراهت فقهی تعیین وقت نیست ) .
🔻روایت اول
الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّی بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ الْخَزَّازِ عَنْ عَبْدِ الْکَرِیمِ بْنِ عَمْرٍو (عُمَرَ) الْخَثْعَمِیِّ عَنِ الْفَضْلِ (الفضیل) بْنِ یَسَارٍ عَنْ اَبِی جَعْفَرٍ (علیهالسّلام) قَالَ: قُلْتُ: لِهَذَا الْاَمْرِ وَقْتٌ؟ فَقَالَ: کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ اِ ( کافی ج 2 ص 243 ) . روایت به لحاظ سندی موثق است
🔻روایت دوم
عِدَّةٌ مِنْ اَصْحَابِنَا عَنْ اَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ اَبِیهِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ اَبِی حَمْزَةَ عَنْ اَبِی بَصِیرٍ عَنْ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسّلام) قَالَ: سَاَلْتُهُ عَنِ الْقَائِمِ (علیهالسّلام) فَقَالَ: کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ اِنَّا اَهْلُ بَیْتٍ لَا نُوَقِّتُ. ( همان ص 242 )
🔻روایت سوم
مرحوم کلینی بعد از نقل روایت سوم، این روایت را نیز با همان سند آورده است: اَحْمَدُ بِاِسْنَادِهِ قَالَ قَالَ: اَبَی اللَّهُ اِلَّا اَنْ یُخَالِفَ وَقْتَ الْمُوَقِّتِینَ.
🔻روایت چهارم
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِصَامٍ الْکُلَیْنِیُّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ الْکُلَیْنِیُّ عَنْ اِسْحَاقَ بْنِ یَعْقُوبَ قَالَ: سَاَلْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عُثْمَانَ الْعَمْرِیَّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ اَنْ یُوصِلَ لِی کِتَاباً قَدْ سَاَلْتُ فِیهِ عَنْ مَسَائِلَ اَشْکَلَتْ عَلَیَّ فَوَرَدَتْ فِی التَّوْقِیعِ بِخَطِّ مَوْلَانَا صَاحِبِ الزَّمَانِ (علیهالسّلام) اَمَّا مَا سَاَلْتَ عَنْهُ اَرْشَدَکَ اللَّهُ وَثَبَّتَکَ...
وَاَمَّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَاِنَّهُ اِلَی اللَّهِ تَعَالَی ذِکْرُهُ وَکَذَبَ الْوَقَّاتُونَ.. ( کمال الدین ج 2 ص 484 )
🔻روایت پنجم
... وَاَمَّا مَتَی فَاِخْبَارٌ عَنِ الْوَقْتِ وَلَقَدْ حَدَّثَنِی اَبِی عَنْ اَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ عَلَیْهِمُ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ اَنَّ النَّبِیَّ (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) قِیلَ لَهُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَتَی یَخْرُجُ الْقَائِمُ مِنْ ذُرِّیَّتِکَ فَقَالَ مَثَلُهُ مَثَلُ السَّاعَةِ لا یُجَلِّیها لِوَقْتِها اِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَالْاَرْضِ لا تَاْتِیکُمْ اِلَّا بَغْتَةً. ( عیون اخبار الرضا ج 2 ص 265 )
🔻روایت ششم
حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ الْعَطَّارُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنِی عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَیْبَةَ النَّیْسَابُورِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا حَمْدَانُ بْنُ سُلَیْمَانَ النَّیْسَابُورِیُّ قَالَ حَدَّثَنِی اَحْمَدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْمَدَائِنِیُّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْفَضْلِ الْهَاشِمِیِّ قَالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ (علیهالسّلام) یَقُولُ: اِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْاَمْرِ غَیْبَةً لَا بُدَّ مِنْهَا یَرْتَابُ فِیهَا کُلُّ مُبْطِلٍ فَقُلْتُ وَلِمَ جُعِلْتُ فِدَاکَ؟ قَالَ: لِاَمْرٍ لَمْ یُؤْذَنْ لَنَا فِی کَشْفِهِ لَکُمْ...
یَا ابْنَ الْفَضْلِ اِنَّ هَذَا الْاَمْرَ اَمْرٌ مِنْ اَمْرِ اللَّهِ تَعَالَی وَسِرٌّ مِنْ سِرِّ اللَّهِ وَغَیْبٌ مِنْ غَیْبِ اللَّهِ وَمَتَی عَلِمْنَا اَنَّهُ عَزَّ وَجَلَّ حَکِیمٌ صَدَّقْنَا بِاَنَّ اَفْعَالَهُ کُلَّهَا حِکْمَةٌ وَاِنْ کَانَ وَجْهُهَا غَیْرَ مُنْکَشِف ( کمال الدین ج2 ص 482 )
🔸با توجه به روایاتی که برخی آنها موثق میباشد به دست میآید که امر ظهور امام زمان به دست خدا و به اراده اوست. هر زمانی که مصلحت بداند حجت خودش را برای برچیدن ظلم و بیعدالتی و گسترش عدل و اقامه دین ظاهر میسازد و تعیین وقت ظهور نیز به دست خدا است.
🔹شیخ طوسی در کتاب الغیبه بعد از نقل روایاتی میگوید:
و اما وقت خروجه (علیهالسّلام) فلیس بمعلوم لنا علی وجه التفصیل، بل هو مغیب عنا الی ان یاذن الله بالفرج. ( الغیبه ص 425 )
#ظهور
#مهدویت
#توقیت
#تامل
👇👇
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi
۱۲ آبان ۱۳۹۹
✍️قرآن مجید در دلالت خود مستقل است
🔹قرآن مجید که از سنخ کلام است مانند سایر کلام های معمولی از معنی مراد خود کشف می کند و هرگز در دلالت خود گنگ نیست و از خارج نیز دلیلی وجود ندارد که مراد تحت اللفظی قرآن جز آنست که از لفظ عربیش فهمیده می شود . اما اینکه خودش در دلالت خود گنگ نیست زیرا هر کس بلغت آشنایی داشته باشد از جملات آیات کریمه معنی آنها را آشکارا می فهمد چنانکه از جملات هر کلام عربی دیگر معنی می فهمد.
علاوه بر این به آیات بسیاری از قرآن برمیخوریم که در آنها طائفه خاصی را مانند بنی اسرائیل و مومنین و کفار و گاهی عموم مردم را متعلق خطاب قرار داده مقاصد خود را به ایشان القاء می کند یا با آنان به احتجاج می پردازد یا به مقام تحدی برآمده از ایشان می خواهد که اگر شک و تردید دارند در اینکه قرآن کلام خداست مثل آن را بیاورند و بدیهی است که تکلم با مردم با الفاظی که خاصیت تفهیم را واجد نیست معنی ندارد و همچنین تکلیف مردم به آوردن مثل چیزی که معنی محصلی از آن فهمیده نمی شود قابل قبول نیست .
آیاتی که دعوت به تدبر در قرآن می کند هم دال بر اینست که قرآن تدبر را که خاصیت تفهم را دارد می پذیرد و همچنین تدبر اختلافات آیات را که در نظر سطحی و ابتدایی پیش می آید حل می کند.روشن و بدیهی است که اگر آیات در معانی خودشان ظهوری نداشتند تامل و تدبر در آنها و همچنین حل اختلافات صوری آنهابواسطه تامل و تدبر معنی نداشت .
🔸اما اینکه راجع به نفی حجیت ظواهر قرآن دلیلی از خارج نیست زیرا چنین دلیلی وجود ندارد .جز اینکه برخی گفته اند در فهم مرادات قرآن به بیان تنها پیامبر اکرم یا به بیان آن حضرت و بیان اهل بیت گرامش باید رجوع کرد . ولی این سخن قابل قبول نیست زیرا حجیت بیان پیامبر اکرم و امامان اهل بیت را تازه از قرآن باید استخراج کرد و بنابراین چگونه متصور است که حجیت دلالت قرآن به بیان ایشان متوفق باشد بلکه در اثبات اصل رسالت و امامت باید به دامن قرآن که سند نبوت است چنگ زد ( شیعه در اسلام ص 18 و 19 )
#تفسیر_قرآن_به_قرآن
#علامه_طباطبایی
#تامل
👇👇
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi
۱۲ آبان ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌گاهی باید از بچه ها آموخت...
👇👇
@Taammolate_talabegi
۱۲ آبان ۱۳۹۹
تأملات طلبگی
📹 گفتاری از دکتر سروش در نقد روحانیت: 🔻روحانیت برای دین داری عوامانه است. 🔸هیچ عملی وجود ندارد که
🔰 نظرات کاربران:
✍ نوعا یک قاعده کلیه بر صحبت های جناب دکتر سروش حاکم است که شناخت آن در فهم و نقد کلامشان بی تاثیر نیست و آن هم اینکه اساسا سخنان دکتر سروش از چهار نوع گزاره تشکیل میشوند؛ ۱_گزاره های صادق ۲_گزاره های کاذب ۳_گزاره های بلا دلیل یا همان ادعاهای بدون مدرک ۴_گزاره های مبهم و دوپهلو.
💠حال در این سخنان:
🔹گزاره های صادق؛
الف؛ حضور روحانیت شرط صحت اعمال مکلفین نیست( این کلام درست هست و کسی هم مدعی خلاف آن نیست، هرچند ایشان هدفشان از این حرف ها نتیجه گیری حذف روحانیت از جامعه است که آن بحث دیگری است و ما آن را به ادله مختلف رد میکنیم).
ب؛ روحانیون هم آدم و جائز الخطا هستند.
ج؛ راه انتقاد از روحانیت باید باز شود(درست است البته از راه خود و توسط اهلش و باید از ایشان سوال پرسید مگر الان اینجور نیست؟)
و...
🔸گزاره های کاذب؛
الف؛ روحانی یعنی کسی که از دین ارتزاق و با آن کاسبی میکند!(از جزئی نتیجه کلی گرفتن غلط است).
ب؛ ارتزاق و کاسبی از دین چیز مذمومی نیست!(این در حالیست که این کار در روایات ما مذمت شده است).
ج؛ مراجع درست نمیدانند پول خمس را کجا خرج کنند!!(در حالی محل مصرف خمس در رساله های خود این مراجع به صورت واضح بیان و مشخص شده است و اگر اشتباهی هم در مصداق صورت بگیرد این به معنای نداستن محل مصرف خمس نیست).
د؛ روحانیت عوام زده و خرافی است!( خود دکتر سروش بهتر میداند که بیشترین مبارزه و مقابله با خرافه پرستی را عالمان دینی دارند، مگر اینکه مبنای ایشان رو در نظر بگیریم که اساسا قسم عظیمی از معارف اسلام را خرافه میداند که باید بگوئیم این توهم ایشان است).
🔹گزاره های بلادلیل یا ادعاهای بدون مدرک؛
الف؛ مبنای این تقسیم بندی ادعایی ایشان به دینداری معیشت اندیش و مفرفت اندیش و ... کجاست؟
ب؛ روحانیت مال دینداری عوامانه و معیشت اندیش است!(🙃)
و... .
🔸گزاره های مبهم و دوپهلو؛ واژه های روحانیت، نظارت بر روحانیت، نقد روحانیت، ارتزاق و خیلی واژه های دیگر که ایشان استعمال میکنند؛
همه ی این کلمات را باید از دیدگاه ایشان معنا کرد سپس با واقعیت مطلب مقایسه شان کرد.
💠خلاصه مطلب اینکه؛ ایشان از صنعت مغالطه در بیاناتشان زیاد استفاده میکنند حالا یا شکل و صورت منطقی دارند اما موادشون درست نیست و یا اساسا شکل درست منطقی هم ندارند که در اینجا با ادنی تاملی مغالطات و اشتباهاتشون فهمیده میشود.
#دکتر_سروش
#روحانیت
#نظرات_کاربران
👇👇
@Taammolate_talabegi
۱۲ آبان ۱۳۹۹
۱۳ آبان ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜﷽ «لَقَدْ جاءَکُمْ رَسولٌ مِنْ اَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلیْکُمْ بِاْلْمُؤمِنینْ رَئوفٌ رَحیمٌ»
«رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنج های شما بر او سخت است و اصرار به هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است.»
سوره توبه، آیه ۱۲۸
👇👇
@Taammolate_talabegi
۱۳ آبان ۱۳۹۹
۱۳ آبان ۱۳۹۹
۱۳ آبان ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎉 ولادت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله بر عموم مسلمین مبارکباد.
#استوری
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
۱۳ آبان ۱۳۹۹
۱۳ آبان ۱۳۹۹