امام علی علیه السلام:
یاد خدا عقل را آرامش میدهد دل را روشن می کند و رحمت او را فرود می آورد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ آیا انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست؟!
🔹در جامعه شناسی انقلابات متغیر های پیامدی انقلاب در سه بعد مورد توجه قرار می گیرند: پیامد های سیاسی، پیامدهای فرهنگی و پیامد های اقتصادی.
🔸در پیامد های سیاسی باید چهار مورد تغییر یابد تا انقلاب بر آن صدق کند.
۱.نظام سیاسی دولت
۲.سرنگونی رژیم یا نظام سیاسی
۳.تغییر نهاد سیاسی:
اگر تغییر در یک نهاد جنبه سلبی داشته باشد و در تعریف انقلاب به موارد حداقل اکتفا کنیم، تغییر در نهاد هم خود انقلاب محسوب میشود و الا جنبش است چراکه رژیم سرنگون نمیشود، مثال آن انقلاب مشروطه ایران است.
۴.تغییر خاستگاه اجتماعی نخبگان سیاسی
🔸متغیرهای فرهنگی:
ارزشها و اسطورههای اجتماعی تغییر پیدا کند. البته با توجه به اینکه فرهنگ یک امر تدریجی است و فرآیند خاص خودش را دارد لذا ارزشها بهسرعت نمیتوانند تغییر پیدا کند.
🔸متغیرهای اقتصادی:
۱.تغییر اساسی در طبقات اجتماعی
۲.توزیع منابع قدرت، ثروت و منزلت
💠 با تأمل در این مؤلفه ها می توان گفت انقلاب اسلامی در حال شدن هست... .
#حکومت_اسلامی
#انقلاب_اسلامی
#جامعه_شناسی
#سیاسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
دعای مادر از موانع اجابت دعا می گذرد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ روشنفکری دینی چیست؟
🔹روشنفکری دینی طیف فکری رقیب اسلام سنتی است که خاستگاه دینی (اسلام شیعی) داشته، مخاطبانی دینی دارد، دو دغدغهی اصلیش مدرنیته یا تجدد از یکسو و دین بهطور کلی از سوی دیگر است، در مرزهای دین فعالیت میکند یا کرده است، ماتریالیست نیست، و آثار خود را علی الاغلب در قالب خطابه ایراد مینماید.
🔸برجستهترین وجه جامع این طیف خواستگاه دینی اولیهی آن (اسلام شیعی) و رقابت سنگین با اسلام سنتی (فقهای حوزوی) است. علاوه بر آن این طیف مخاطبان خود را از میان دینداران یارگیری کرده است. تردیدی نیست که مولدان و مصرفکنندگان این طیف صبغهی دینی داشتهاند. مشخصا مسلمان شیعه بودهاند، و لبهی تیز نقد آنها متوجه شریعتمداران و فقیهان بوده و هست. بحرانی که به این طیف میدان داده است بحران اسلام سنتی است. علمای اسلام سنتی فرزند دوران تجدد نیستند. آنها نتوانستهاند پاسخگوی پرسشهای زمانهی خود باشند. طبیعی است که کسانی بخواهند این نقیصه را جبران کنند.
🔻دغدغهی اصلی این آغازگران دینی، تجدد یا مدرنیته از یکسو و مطالعات دینی از منظر متجددانه از سوی دیگر بوده و هست. با قصد مدرن کردن دین یا معرفت دینی فعالیت خود را آغاز کردند. رعایت الگوهای مدرن و دینداری را در آن الگوها تنظیم کردن کارکرد اصلی این طیف بوده است.
#روشنفکری
#مرجعیت
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍حلال و حرام محمد (ص)/ محمد ذکاوت صفت
🔹روایت زیبائی در کافی ـ با یکی از صحیح ترین سندها ـ نقل گردیده که در بسیاری از مسائل اصولی و کلامی استفاده شده است. این روایت می فرماید:
🔵 زراره می گوید: از امام صادق علیه السلام درباره ی حلال و حرام سؤال کردم، ایشان فرمودند: حلال محمد، تا روز قیامت حلال است و حرام او تا روز قیامت حرام است، نه غیر از آن می شود و نه غیر از آن می آید.
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ عَنْ يُونُسَ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنِ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ فَقَالَ حَلَالُ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا يَكُونُ غَيْرُهُ وَ لَا يَجِيءُ غَيْرُهُ... . (کافی، ج 1، ص 58، ح 19).
✅ موارد استفاده شده از این روایت ـ به جستجویِ بنده ـ عبارتند از:
1️⃣ اثبات جواز تقلیدِ ابتدائی و استمراری از میّت (النور الساطع فی الفقه النافع، ج 2، ص 364)
2️⃣ اثبات قاعده ی اشتراکِ احکام بین عالم و جاهل (الاجتهاد و التقليد؛ التعليقة على معالم الأصول، ص 337)
3️⃣ اثبات بطلان تصویب (رسالة فی لبس السواد، ص 75)
4️⃣ اثبات صحّت تخطئه (فقه الإمام الصادق عليه السلام، ج 6، ص 370)
5️⃣ اثبات دوام و بقای شریعت تا روز قیامت و عدم نسخ آن (مجمع الفائدة و البرهان، ج 1، ص 8، و رسائل و مسائل نراقی ره؛ ج 2، ص 80)
6️⃣ در مذمّت عمل به رأی (لوامع صاحبقرانی، ج 1، ص 87)
7️⃣ عدم تفاوت بین زمان غیبت و حضور، در حرمتِ اجتهاداتِ ظنّیّه (الفوائد الطوسية، ص 409 و الدرر النجفية، ج 3، ص 299)
8️⃣ عمومیّت و اشتراک احکام بین حاضران و غائبان (الأصول الأصلية و القواعد الشرعية، ص 310)
9️⃣ اثبات خاتمیّت اسلام (دراساتٌ فی ولاية الفقيه، ج 2، ص 704)
🔟 فرا زمانیِ بودنِ سنّت (مجلة فقه أهل البيت عليهم السلام، ج 44، ص 193)
#فقه
#اصول
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
تجربه ها بهترین آموزگارند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۲۷)
💠رکن نهم: متكامل بودن معرفت دینی
🔹مؤلف قبض و بسط، علاوه بر ادعای ترابط و تحول علوم و معارف دینی، از تكامل معرفت دینی نیز سخن گفته است. وی ضمن پذیرش فهم عمیق تر و کامل تر، بر این باور است که فهم عمیق تر در گرو دانستن امور بیشتر است؟ بدین معنا، تکامل معرفت دینی، در تکامل کمی معرفت ها - البته با کنار نهادن امور بیگانه و نامربوط - خلاصه می شود.
🔻تکامل به دو معنا به کار می رود؛ گاهی هندسه معرفتی به لحاظ کمی کامل تر می شود؛ یعنی با افزایش کمی تعداد گزاره های علمی، دانش مربوطه تکامل می یابد و گاهی به لحاظ کیفی، یعنی تعداد گزاره های مطابق با واقع و صادق افزایش می یابند. به معنای نخست، کمال معرفت دینی، تنها کمال عددی و کمی است که بی شک با پرسش های جدید و شبهات نوین و پیش دانسته های پرسشی، تکامل می یابد؛ ولی به معنای دوم - که به مراتب مهم تر از معنای اول است - تنها با داشتن معیار سنجش معرفت صحیح از سقیم تکامل معرفت محقق می گردد.
🔸با توجه به دیدگاه دکتر سروش در زمینه نسبیت معرفت دینی و تأثیر پیش دانسته های تطبیقی در تفسیر قرآن، نمی توان تکامل کیفی و معرفتی را استنتاج کرد. به عبارت دیگر، اگر دکتر سروش در صدد ارایه اثبات تكامل کیفی معارف دینی است باید به وجود معیار معرفت دینی صحیح و ابزار تشخیص آن از سقیم معتقد باشد و آن را در اختیار داشته باشد و به کار گیرد. در حالی که اولا بحث از معیار صحت و سقم یک بحث درجه اول و بازیگرایانه است که سروش از آن پرهیز دارد؛ و ثانیا با توجه به صامت بودن متن دینی و نسبیت معرفت دینی نمی تواند به چنین حکمی فتوا بدهد.
🔻علاوه بر اینکه، ادعای کامل تر بودن معرفت های پسین و تئوری های بعدی نسبت به تئوری ها و معرفت های سابق یک داوری درون علمی است که به اعتقاد سروش معرفت شناس باید از آن پرهیز کند.
#آسیب_شناسی_دینی
#دکتر_سروش
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
هرکس به شما خوبی کرد جبران کنید اگر چیزی برای جبران نداشتید آن قدر به درگاه خدا برایش دعا کنید تا یقین کنید جبران کردهاید.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi