eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
714 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ افزایش معجزات حسی (غیرقرآنی ) و کرامات پیامبر در طول تاریخ 🔹رسول الله غیر از قرآن که معجزه ابدی ایشان است، برای اهل زمان خود نیز یک سری معجزات حسی داشته تا نبوت خویش را برای آنها اثبات کنند .( با فرض اینکه اعجاز روشی برهانی برای اثبات رابطه شخص با خداست نه روشی اقناعی) ولی نکته جالب اینست که این معجزات غیرقرآنی وکرامات در طول تاریخ گویا بسان انسان ها زاد و ولد داشته است به طوری که در سیره ابن هشام که به نوعی قدیمی ترین تاریخ در اسلام است تعداد معجزات فقط ده عدد است. ♦️بعد از دو قرن و در کتاب اعلام النبوه ماوردی این معجزات وکرامات چهار برابر شده و به چهل معجزه وکرامت می رسد !!! 🔸این چهل عدد در کتاب دلائل النبوه بیهقی به 100 عدد می رسد و قاضی عیاض با تلاش خود در کتاب الشفاء آن را به 120 عدد می رساند!!! ♦️جالب تر آنکه این معجزات در تکاثری شگرف در کتاب سیره حلبی به 3000 عدد می رسد یعنی پیامبر سه هزار معجزه حسی و کرامت داشتند!!! ده معجزه کجا و سه هزار معجزه کجا !ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا ▪️ در کتاب اصول اعتقادات شیخ اصغر قائمی پایه یک ایشان در صفحه 108 به نقل از ابن شهر آشوب می گوید که پیامبر 4440 معجزه داشته که سه هزار از آنها ذکر شده است !!! 🔹 البته این معجزه سازی ها فقط منحصر به رسول الله نشده و این کارخانه جعل معجزه برای خلفاء و صحابه و ائمه اربعه مذاهب اهل سنت چنین خدمتی را کرده اند. 🔸فاجعه اینجاست که در فرهنگ تشیع هم شاهد چنین منقبت سازی برای ائمه بوده ایم و چون امام علی بین اهل سنت از این افراد جاعل منقبت نداشت در تشیع این امر صورت گرفت و به عنوان نمونه برای امام علی حدود 555 کرامت در کتب تشیع ذکر شده است !!! 💠 لذا احتمالا به این خاطرست که مرحوم سید جلال آشتیانی در شرح مقدمه قیصری تصریح دارند که اصل در روایات مناقب بحارالانوار عدم صحت آنهاست مگر اینکه با دلیل ثابت شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ مسئله محوری پوششی بر مسئله گریزی 🔹در نظام دانش موجود و مسلط کاملاً بر اهمیت مسئله در فرایند اندیشه و تحقیق تأکید می‌کنند. 🔸این تأکید ظاهری بر اهمیت مسئله، موقعیت مسئله گریزی ما را پنهان ساخته است. این تأکید کردن نوعی استتار کردن موقعیت است. این تأکید کاملاً ظاهری و به شیوه کاملاً تصنعی و نا اصیل و غیر کار کردی است. در اینجا ما درگیر نوعی ریاکاری معرفتی هستیم که به موجب آن تظاهر به پذیرش مسئله می‌کنیم و برای اثبات این ظاهرگرایی و ریاکاری مجموعه ای از مناسک و آئین ها را به جا می آوریم. 📑 این آئین ها را هم در فرم طرح نامه پایان نامه ها و رساله های دانشجویان و محققان مراکز پژوهشی می‌توان دید و هم در لفاظی های سیاسی و دانشگاهی نهادها و سازمانهای اداری نیز به شکل‌های مختلف حامی مسئله محوری تحقیقات و مطالعات اجتماعی و فرهنگی هستند یا این گونه تظاهر می کنند. آن‌ها نیز اولویت های پژوهشیشان را هر سال اعلام می‌کنند و از این طریق بر ضرورت و اهمیت مسئله ها در تحقیقات اجتماعی و فرهنگی تأکید می‌کنند. ⁉️اینکه آیا واقعاً اولویت‌های اعلام شده مسئله اند یا چیزی دیگر؟ و اینکه آیا آنچه اعلام کرده اند در عمل اولویت و نیاز واقعی آن‌ها هست یا نه؟ اینکه آیا پذیرای نتایج تحقیقات انجام شده مطابق مسئله ها و اولویت‌های اعلام شده هستند یا نه؟ اینها همه پرسش‌هایی هستند که در پرتو همین ریاکاری معرفتی برای همیشه پنهان مانده است. 🔎واقعیت این است که مسئله محوری یا مسئله محور کردن نوعی شعار ایدئولوژیک و راهبرد مدیریتی و لفاظی سیاسی هم هست. از طریق این لفاظی های سیاسی و مدیریتی محققان و مراکز آموزشی و پژوهشی می‌توانند موجودیت و عملکرد خود را موجه سازند و بودجه و امکانات بیشتر جذب کنند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎙 محققان و عالمان علوم اجتماعی چهار نقش بر عهده دارند. 1⃣ نخست نقش «منتقد» که هم باید در اجتماع علمی به نقادی دانشی بپردازند که همکارانش تولید می‌کنند و نواقص کارشان را بیان کنند و در عین حال خود بدیل ها و پیشنهادهایی بهتر عرضه کنند. 2⃣ محققان اجتماعی و انسانی همچنین وظیفه «نقد اجتماعی» را نیز عهده دار هستند. از همین جا است که نقش دوم آنها شکل می گیرد یعنی «فعال اجتماعی». محقق اجتماعی در جامعه فرد بی تفاوت نسبت به جامعه نیست بلکه در زندگی اجتماعی و سیاسی باید فعالانه مشارکت نماید. 3⃣ نقش سوم محققان اجتماعی فاصله گرفتن از جامعه و نقش های منتقد و فعال اجتماعی برای ایفای نقش علمی خود به عنوان «فرد بی طرف» اما نه بی تفاوت است. در این نقش محققان اجتماعی باید موضوعات علمی و فکری را به صورت مستقل بررسی کنند. 4⃣ در نهایت محققان اجتماعی نقش «عرضه کنندگان» را هم باید ایفا کنند. فروشنده دانش و نظر کارشناسی به سازمان‌ها نهادهای مدنی، صنایع و متقاضیان علم اجتماعی برای هدف های کاربردی و خدماتی. ♻️ محقق اجتماعی در صورتی می‌تواند نقش‌های چهارگانه بیان شده را ایفا کند که درگیری جدی با پرسشهای جامعه خود داشته باشد و تلاش کند آنها را به صورت مسئله، صورت بندی نماید. محقق اجتماعی و انسانی با این قابلیت ها مسئله شناس فرهنگی می‌شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معرفی فیلم "مصلحت" 🎞فضای فیلم در سال‌های اول بعد از انقلاب و برگرفته از یک ماجرای واقعی است. داستان از آنجایی آغاز می‌شود که «مهدی» پسر آیت‌الله مشکاتیان که یکی از مقامات بلندپایه‌ی قوه‌ی قضائیه است، مرتکب قتل می‌شود، اما از پذیرفتن آن سر باز می‌زند و اطرافیان پدرش به خاطر «مصلحت» انقلاب، سعی می‌کنند کسی دیگر را به جای او متهم جلوه دهند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ سخنی از ادمین/ در این کانال چه مطالبی ارسال می شود؟! 🖌با توجه به اینکه ادمین چند سالی است طلبه درس خارج است و در کنار طلبگی، دانشجو رشته علوم اجتماعی در مقطع ارشد و دکتری بوده و هنوز ادامه دارد، در تمامی این زمینه های مرتبط مطالبی ارسال می شود. 👨‍🎓زیست علمی شکل گرفته شامل مباحث مختلف حوزوی از ادبیات و منطق گرفته تا فقه و اصول و رجال و کلام و دیگر مباحث حوزوی است. از طرفی دغدغه علوم انسانی و علوم اجتماعی مباحث مرتبط در این زمینه را پیش می کشد. از جامعه و فرهنگ هم که به دور نیستیم؛ لذا مباحث فرهنگی، سیاسی مختلف هم به این مطالب اضافه خواهند شد. 📝با توجه به این حوزه های مختلف، مطالب و مباحثی که قابلیت تأمل دارند و برای یک متفکر داری جذابیت علمی و اندکی تفکر باشد با هشتک های مختلف در کانال بارگذاری می شوند. ⚠️ دقت داشته باشیم؛ مطالب، فارغ از سوگیری و داوری ارزشی است و چه بسا بر مطلبی نقد داریم و آن را قبول نداریم، لکن جهت تأمل در پیرامون آن مساله، آن را به اشتراک می گذاریم. 🌺 در آخر نیز از حضور برخی اساتید و مفاخر حوزوی و دانشگاهی که در این کانال با ما همراه هستند نهایت تشکر را دارم، اگرچه اتلاف وقتی است برای آنان؛ لکن حضورشان بسیار دلگرم کننده است برای این حقیر و از نکته نظراتشان استفاده کردیم و خواهیم کرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیش از یک سوم داوطلبین زیر ۱۰۰ کنکور از خانواده های ایثارگران هستند. ❓آیا این سیاست گذاری مطابق با عدالت آموزشی است؟ ⁉️ تکریم خانواده شهدا و ایثارگران یعنی دخالت دادن این امر در رقابت علمی که آینده علمی ایران را تشکیل می دهد؟! ❓آیا نمی توان با سیاست های بهتری از خانواده معظم شهدا و ایثارگران حمایت های آموزشی کرد که منطقی تر هم باشد؟! 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ درگیری سوژه و ابژه در علوم انسانی 🔹در علوم پایه، فنی مهندسی و علوم پزشکی و به صورت مختصر علوم غیر انسانی، متعلق علم و شناخت عالم که از آن به ابژه تعبیر می شود؛ امری غیر از خود انسان است. اگر عالم به این علم که از آن به سوژه تعبیر می شود دچار خطا و فهم اشتباهی در شناخت و اعمال نظر در ابژه غیر انسانی بشود، مشکل چندانی رخ نمی دهد؛ چرا که به دنبال کشف قوانین طبیعت بوده و تصرف در طبیعت کرده است و بحث کارکرد این علم مطرح است که نهایتا در آزمون های دیگر قابل رفع خطاست. 🔸اما در علوم انسانی که ابژه آن خود انسان است، اگر سوژه دچار فهم و تحلیل غلطی باشد و بر اساس مبانی اشتباهی کرده و در ابژه تصرف کند، چون خودش ابژه این سوژه است دچار تغییر ماهیت می شود. به عبارتی در علوم انسانی درگیری سوژه و ابژه مطرح است که به دنبال "ما چه هستیم و چه چیزی می توانیم بشیوم" هستیم. لذا خطای سوژه در این علوم تبعات تحولی در ذات خودش را در پی دارد و اهمیت مبانی معرفت شناسی در این علوم بدین جهت، دو چندان است. 👇👇 @Taammolate_talabegi