May 11
امام باقر علیه السلام:
خدا را نشناخته آنکه نافرمانی اش کند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ لباس دین(۱۵)
💠 آسیب های فردی لباس روحانیت
۴. کم تحرکی
🔹لباسی که به تن ماست، برای غیر منبر و مسجد، محدودیت دارد. لباس بسیار سنگینی است که اجازه تحرک را می گیرد. گذشته از جنبه های روانی که طلبه را منزوی می کند، خود لباس هم سنگین است و عملا اجازه تحرک را از طلبه می ستاند؛ مثلا شما می خواهید بروید سر کوچه و نان بگیرید. اگر لباس عادی و سبک بپوشید، خیلی زود به این تصمیم می رسید؛ چون هم از نظر روانی و هم از نظر جسمی سختتان نیست؛ اما اگر بنا باشد برای رفتن به سر کوچه عمامه و عبا و قبا بپوشید و تصور کنید که احتمالا باید با این لباس صف هم بایستید و نگاه های مردم را هم تحمل کنید، خیلی سختتان می شود و شاید اگر مجبور نشوید، اقدام نکنید یا اگر فرد دیگری را سراغ داشته باشید، وی را بفرستید.
🔸من به عنوان یک طلبه دقت کرده ام، اغلب طلبه ها بعد از معمم شدن، وزن زیاد می کنند و این نه از پرخوری بلکه از کم تحرکی بعد از پوشیدن لباس است. کم تحرکی هم مادر بسیاری از بیماری ها است.
#لباس_روحانیت
#لباس_دین
#تحول
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷🍃 #نسیم_یار_مهربان🍃🌷
#یاایهاالعزیز
انگار آدینهها،
یشتر دلم برایتان تنگ است ...
انگار بیشتر چشم بهراهتان هستم...
انگار مرغ دلم
بی تاب تر به دیوار قفس
میکوبد ...
انگار قلبم بیقرارتر است ...
آدینه ها انگار،
جانم فقط
در آسمان یاد شما میل پرواز دارد ...
انگار در وجودم
هزار پروانه
زیر طاق رنگین کمان مهرتان صف کشیده اند ...
آدینه ها روز شماست ...
روز منتظران امیدوار ...
روز خوبِ آمدنتان ...
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
✍ آیا «فخر رازی» شیعه بوده است!؟
💠 آیت الله حسینی قزوینی:
🔹بعضی از اعاظم، بر اساس سخن «فخر رازی»، معتقد هستند که وی شیعه بوده است! حتی حضرت آیة الله حسن زاده آملی، که ما مدتی بخشی از قسمت های فلسفه را محضر ایشان خواندیم، خیلی مصر بود که بر اینکه فخر رازی، شیعه است. و دلیل بر گفتار خود را هم، همین کلام فخر رازی می آورد.
🔻ما نظرمان، صد در صد خلاف این است؛ چون تلاشی که «فخر رازی» برای تثبیت خلافت ابوبکر کرده است، شاید در شش قرن اول اسلام، کمتر کسی اینقدر تلاش کرده باشد. و کسی که واقعاً عقیده شیعه داشته باشد، اینچنین عمل نمی کند.
🔸شما آیه «غار» را ببینید، من در این چهارده قرن، شبهاتی را که آقای فخر رازی در این آیه جواب داده و با آیه غار، آیه 40 سوره توبه؛ اثبات کرده، خلافت و حقانیت و همراهی ابوبکر با نبی مکرم را؛ احدی از علمای اهل سنت این تلاش را نکرده اند.
🔸هر کس که بعد از «فخر رازی» آمده، یا عین کلمات او را نقل کرده، یا مضمون سخنان او بوده است. اگر کسی شیعه باشد، و حتی بخواهد تقیه هم بکند، چند سطری برای حفظ جانش، سخن می گوید و رد می شود، نه اینکه اینگونه خوش رقصی بکند.
🔻بنابراین ما خدمت حضرت آیة الله حسن زاده و دیگران، عرض می کنیم که اگر اینها می گویند که «من اقتدي في دينه بعلي بن أبي طالب فقد اهتدي»؛ آن دینی را که اینها می گویند باعث هدایت است، غیر از آن دینی است که ما از امیرالمؤمنین می شناسیم! غیر از دینی است که شیعه به آن اعتقاد دارد.
🔻دینی که «فخر رازی» می گوید که علی(سلام الله علیه) داشته و باعث هدایت است، دینی است که با «ابوبکر» بیعت کرده، و مشروعیت خلافت او را قبول کرده است؛ با «عمر» بیعت کرده، و مشاور او بوده؛ خودش را خلیفه چهارم می دانسته است و... بنابراین دینی از علی باعث هدایت است، که فخر رازی از علی سراغ دارد، نه آن دینی را که شیعه نسبت به علی بن ابی طالب معتقد است.
🔻در هر صورت، باز به عنوان یک «صغری»، فخر رازی حرف قشنگی می زند: «من اقتدي في دينه بعلي بن أبي طالب فقد اهتدي»؛ صغرویتش، صغرویت خوبی است. حال تفسیر این صغری و اینکه کبرای این قضیه چگونه باشد، بحث دیگری است.
کلام مقارن 94/02/15
#امامت
#ولایت
#اهل_سنت
#فخر_رازی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️شکافته شدن کعبه برای ولادت حضرت علی ؛ مشهوری بی اصل یا روایتی معتبر(3)
🔹به سبب مهمتربودن بحث بررسی دلالی دو حدیث در مورد شکافته شدن کعبه بررسی رجالی حدیث امالی شیخ طوسی به زمان دیگری موکول شده و در این پست بررسی دلالی صورت می گیرد.
💠اما ملاحظاتی که بر این دو خبر وارد است:
♦️1- مضمون این خبر به گونه ای است که گویا فاطمه بنت اسد قبل ازنزول قرآن، همه داستان های قرآنی را می دانسته است. در حالی که این داستانها در جامعه ی آنروز مکه و حجاز رواج نداشته است.به عنوان مثال فاطمه بنت اسد شبیه عبارات قرآنی در باب ولادت حضرت عیسی بیان می کنند (مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ حَيْثُ اخْتَارَهَا اللَّهُ، وَ يَسَّرَ عَلَيْهَا وِلَادَةَ عِيسَى، فَهَزَّتِ الْجِذْعَ الْيَابِسَ مِنَ النَّخْلَةِ فِي فَلَاةٍ مِنَ الْأَرْضِ حَتَّى تُسَاقِطَ عَلَيْهَا رُطَباً جَنِيًّا،)
♦️2- این خبر با سخن خود امیر المومنین که فرموده است مادرم مرا حیدر نام نهاد، در تعارضی آشکار است. در این خبر آمده که موقع بیرون آمدن از کعبه هاتفی به فاطمه بنت اسد می گوید که : یا فَاطِمَةُ، سَمِّيهِ عَلِيّاً، فَأَنَا الْعَلِيُّ الْأَعْلَى، وَ إِنِّي خَلَقْتُهُ مِنْ قُدْرَتِي، وَ عِزِّ جَلَالِي، وَ قِسْطِ عَدْلِي، وَ اشْتَقَقْتُ اسْمَهُ مِنْ اسْمِي. این در حالیست که در جنگ خیبر حضرت علی در جواب رجز مرحب اسمی که مادرشان انتخاب کرده بود را حیدر ذکر می کنند. (أنا الذي سَمَّتنْي أًمّي حَيْدَرة . الارشاد ج 1ص 127 ). فی الواقع همین اشکال برای رد خبر کفایت می کند.
♦️3- در این خبر فاطمه بنت اسد خود را، از زنانی چون آسیه، که در قرآن به عنوان الگوی ایمان ( تحریم/11-12) معرفی شده و یا مریم که سرور زنان جهان اعلام شده (آل عمران/42) برتر دانسته است که خلاف صریح آیات قرآن کریم است(وَ إِنَّ اللَّهَ اخْتَارَنِي وَ فَضَّلَنِي عَلَيْهِمَا، وَ عَلَى كُلِّ مَنْ مَضَى قَبْلِي مِنْ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ ). همچنین با روایت مشهور نبوی در مورد چهار زن بهشتی نیز در تعارض است.
♦️4- ظاهرعبارت وَ بِمَا جَاءَ بِهِ مِنْ عِنْدِكَ الرَّسُولُ، نشانگر اینست که فاطمه بنت اسد به رسالت پیامبر اسلام معتقد بوده است در حالی که رسالت پیامبر اسلام حدودا ده سال بعد شروع خواهدشد.
♦️5- سخن گفتن حضرت علی وقتی در رحم مادر بوده است (وَ بِهَذَا الْمَوْلُودِ الَّذِي فِي أَحْشَائِي الَّذِي يُكَلِّمُنِي وَ يُؤْنِسُنِي بِحَدِيثِهِ) و موقعی که اولین بار پدر خود را می بینید (قَالَ: فَلَمَّا رَآهُ أَبُو طَالِبٍ سَرَّهُ وَ قَالَ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَتِ، وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ)
♦️6- جالب اینکه عباس بن عبدالمطلب و یزید بن قعنب که راویان بی واسطه این ماجرا بودند بعد از دین این عمل خارق العاده اسلام نیاورده اند.عباس حداقل تا هجرت پیامبر اسلام نیاورده و یزید هم با فرض وجود خارجی او هرگز مسلمان نشد.این دو حتی بعد از دیدن نوری که ازدهان حضرت علی خارج شده و به سمت آسمان رفته هم باز تغییری درخود اعمال نکردند که جای شگفتی دارد!!!
ادامه دارد...
#تأمل
#نقد_مشهورات
#جعلیات
#اخبار_جعلی
#شکافته_شدن_کعبه
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11