امام علی علیه السلام:
با فرو گذاشتن کارهای بیهوده
خردت کامل می گردد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
6.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹خاطره ای از حاج مهدی رسولی از یک مرد سوریه ای
اینو می گم تا قدر بدونید!!!
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹چرا گیرپاچ کردی کافر!!!!!!!!
😉 لقمه بزرگتر از دهن به این میگن
#استوری
#سیاسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۳)
💠نگاهی به زندگانی دکتر سروش(۲)
🔹 مطلب دیگر درباره شخصیت علمی دکتر سروش، رویکرد پرسشگری او است؛ توضیح اینکه، اگر بتوانیم اندیشه ورزان را به دو دسته تقسیم کنیم نخست: اندیشه ورزان که با پرسش های تعجب زا و کنجکاوی به سوی اندیشه و تأمل می رفتند و دوم: اندیشه ورزانی که با پرسش های اضطراب آور، باعث تشویش درونی اهل تفكر می شدند؛ در آن صورت، دکتر سروش به اعتراف خودش، جزء دسته اول می باشد؛ یعنی اضطراب و تشویشی به خاطر نداشته و بیش تر کنجکاوی و عشق به دانستن و فهمیدن او را به طرف اندیشیدن می کشانده است.
🔸ولی با این وجود، او اعتراف می کند که ذهنش به شدت گرفتار مسأله جبر و اختیار بوده است تا آنجایی که وی گمان می کرده که همه انسان ها مجبورند و دلیل متقن و روشن برای اختیار وجود ندارد. خلاصه اینکه، قصه جبر و اختیار در کلاس یازدهم، قصه فوق العاده گریبان گیری برای او می شود. مسأله دیگری که در آن دوران ذهن دکتر سروش را درگیر کرده، اندیشه مرگ بود که به گونه ای او گلاویز شده بود که بالای جلد همه کتاب های دبیرستان نوشته بود: «مرگ» تا آنجا که می گوید: با من موجودی مرگ اندیش هستم. علاوه بر مسأله وجود، و مسأله جبر و اختیار و مسأله مرگ، مسأله دیگری به نام مساله شرور، ذهن سروش را در سال اول دانشگاه در گیر کرد و مشغولیت خیلی عمیقی در او به وجود آورد.
🔻تمام این دغدغه هانشان می دهد که دکتر سروش تا حدود زیادی جزو اندیشمندان دسته دوم به شمار می آید و بیش از آنکه کنجکاوی و عشق به دانستن، او را به اندیشیدن وادار کند، پرسش های اضطراب آور و تشویق درونی، او را به مسایلی مانند جبر و اختیار و مرگ و شرور وا داشت؛ علاوه بر اینکه اصولا این گونه پرسش ها از سنخ پرسش های اگزیستانسیالیستی و اوضاع حدی و مرزی است که انسان را از درون، گرفتار آشفتگی می کند و آشفتگی درونی، او را به پرسش و اندیشیدن وا می دارد.
#آسیب_شناسی_دینی
#دکتر_سروش
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
در برابر سفیه بردباری کن
تا یاوران تو علیه او زیاد شود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️آیا امام خمینی بهصراحت حضور نظامیان در انتخابات را ممنوع کرده بود؟
♦️در بحثهای مرتبط با فعالیت سیاسی نظامیان در ایران، مکررا به سخنان امام در نفی ورود نیروهای مسلح به سیاست استناد شده است.
♦️این استناد در شرایطی صورت می گیرد که برخی حامیان حضور نظامیان در سیاست، به ارائه تفسیرها یا روایتهایی ابتکاری از اظهارات بنیان گذار انقلاب پرداخته اند. نمونهای معروف از این روایتها، اظهارات ۲۰ تیر ۹۰ آیت الله علمالهدی امام جمعه مشهد بود که با انکار کلی مخالفت آیتالله خمینی با فعالیت سیاسی بسیج و سپاه بود.
♦️این در حالی است که امام در وصیتنامه خود، هم برای بسیج و هم برای سپاه ورود به «بازیهای سیاسی» –و نه فقط عضویت در احزاب یا فعالیت انتخاباتی- را ممنوع کرده که در کلیپ فوق مشاهده می فرمایید.
#تأمل
#سیاسی
#ریاست_جمهوری
#حضرت_امام
#انقلاب_اسلامی
#جمهوری_اسلامی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر ادله تاریخی وجود حضرت رقیه (4)
♦️منتخب طریحی از منابع اثبات وجود تاریخی حضرت رقیه نام برده می شود. استناد به این کتاب در دو مورد آن است: 1- ذکر نام فاطمه صغری 2- ذکر نام رقیه
افرادی که بدین کتاب استناد می کنند در این گمان هستند که فاطمه صغری قابل تطبیق بر همان کودکی است که در شام از دنیا رفته است. از جمله مولف کتاب ریحانه کربلا(کتابی که برای اثبات وجود حضرت رقیه نگاشته شده است) اینگونه می نویسد:
...رقیه نام دیگر زینب(دختر سوم) یا نام دختر چهارم که نامش نیامده و یا نام دیگر فاطمه صغری یا صغیره که نام مادرش ام اسحاق بوده می باشد( ریحانه کربلا صص 66 و 67).
ولی این تطبیق کاملا ناآگاهانه است زیرا فاطمه صغری سالها پس از واقعه کربلا زیسته و بعد از ورود به کوفه در حال اسارت خطبه خواند. فاطمه صغری همسر حسن مثنی و مادر عبدالله بن حسن است و طبیعی است که دختری سه ساله نمی تواند به عقد کسی درآید و بچه ای از او متولد شود.
طبق نقل ها امام سجاد هم از ایشان روایت نقل کرده است.
♦️مطلب دوم اینکه هیچ یک از مواضع ذکر نام رقیه در منتخب طریحی ارزش تاریخی یا دلالت روشن ندارد مثلا در قصیده محمود بن طریح نجفی اسم رقیه آمده است ولی مشکل این است که شاعر این ابیات از رجال خاندان طریحی و از متاخرین است و کلامش قابل استناد نیست و اصلا جنبه تاریخی ندارد.
طریحی به اشعار سیف بن عمیره هم استناد می کند که قبلا نقد آن گذشت. در همین قصیده هم فرض شده که رقیه از شهادت پدر مطلع بوده است در حالی که طبق نقل منتخب طریحی و کامل بهائی شهیده شام از شهادت پدر بی خبر بود.
در یک مورد تصریح شده مراد رقیه بنت علی است( المنتخب ص 472).
♦️مطلب سوم در مورد اعتبار مطالب کتاب منتخب طریحی است. این کتاب یکی از کتبی است که کارخانه تولید روضه کذب راه انداخته است. گویی مولف آن قائل به حرمت کذب نبوده و تا جایی در نقل مطالب مسامحه داشته که محدث نوری با آنکه در برخی جهات مذاق اخباری دارد و خود از بزرگترین مسامحه گران در قبول روایت است کتاب منتخب طریحی را غیر معتبر می داند. شیخ عباس قمی و میرزا محمد ارباب نیز این کتاب را معتبر نمی دانند.
♦️کتاب منتخب طریحی از اشکالات زیر رنج می برد:
1-ارسال سند و حتی عدم ذکر مصادر
2-تفرد مضامین روایات
3-نقل از رجال مجهول و غیرقابل شناسایی
4-تحریف شدید و نقصان و زیاده در متن روایات
5-ترکیب متون روایات
6-تغییر اسناد روایات
7-نقل از مصادر بی پایه دروغ پردازان مثل روضه الشهداء
8-مخالفت نقل ها با تواریخ معتبر و بعضا بدیهیات تاریخی
♦️آخر سر به برخی مطالب غیرمعتبر این کتاب اشاره می شود:
1-امام حسین(ع) ده هزار سواره را در روز عاشورا کشت، اما از بس که در سپاه بسیار بودند، شکافی دیده نشد.
2-افسانه عروسی قاسم
3-اسقونی شربة من الماء
4-سپاه ابن سعد، هفتاد هزار سواره بود.
5-افسانه ساربان
6-خبر مسلم جصّاص؛ حاکی از اینکه حضرت زینب(س) در کوفه سر به چوب محمل کوبید.
7-روایتی که حذیفه از زمان نابینایی ابن عباس نقل کرده در حالی که حذیفه سال ها قبل و در روزهای آغازین حکومت امام علی و قبل از جنگ جمل از دنیا رفته است!!!
و ده ها بلکه صدها مورد دیگر که سستی این کتاب را اثبات می کند.
#تأمل
#نقد_مشهورات
#حضرت_رقیه
#اخبار_جعلی
#جعلیات
👇👇
@Taammolate_talabegi
وصیت امام علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام:
دل جوان، مانند زمین کشت نشده است
آنچه در آن افکنده شود می پذیرد
از این رو پیش از آنکه دلت سخت گردد و خردت سرگرم شود به تربیت تو همت گماشتم.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi