امام حسن عسکری علیه السلام:
او پسر من و جانشین من بعد از من است و او کسی است که مدتی طولانی غایب خواهد برد و آنگاه که زمین پر از جور و ستم شده باشد ظهور می کند و جهان را پر از عدل و داد می کند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ درسنامه vs دست نامه در حوزه علمیه
📚در حوزههای علمیه ما از قدیمالایام تفاوت میان Text book و Hand book گذاشته نشدهاست. در واقع تقریباً تمام کتابهای ما در حوزههای علمیه به جای اینکه Text book باشند Hand book هستند.
🔹من گاهی از Text book به «درسنامه» نیز تعبیر میکنم و معتقدم در «درسنامه» چندین نکته باید رعایت شدهباشد؛ نخست آنکه معلوم باشد مخاطبان این کتاب درسی شاگردان کدام کلاساند، شما نمیتوانید کتاب درسی سال آخر دبیرستان را به دانش آموزان سال دوم راهنمایی درس بدهید. کتاب درسی همیشه مخاطبان معین و مشخصی دارد.
🔻دوم اینکه در کتاب درسی هیچ مطلبی نباید پیشفرض گرفته شدهباشد یعنی برای مثال اگر کتاب درسی فیزیک سال آخر دبیرستان مطلبی را پیشفرض میگیرد این مطلب باید در کتابهای سالهای قبل آمده باشد؛ نمیشود نکتهای را مسلم بگیریم که دانشآموزان و دانشجویان ما حتماً به آن نکته اشراف داشتهباشند در حالی که تا قبل از این و در سالهای گذشته با آن مواجه نشدهاند و به آنها تدریس نشدهاست؛ به تعبیری باید «اصل تدریج» در کتابهای درسی رعایت شدهباشد.
🔻اما ویژگی دیگر «درسنامه» این است که باید در باب هر مسأله، موضوع و مشکل، همه آرا و نظرات طرح شود نه اینکه فقط رأی و نظر خود نویسنده کتاب درسی عنوان شود. مثلا من که نویسنده کتاب درسی هستم چون میخواهم به دانش آموزانام فیزیک تدریس کنم نباید فیزیک را تنها از منظر خود ارائه کنم بلکه باید برای آرا و نظرات دیگران نیز جایگاهی قائل شوم و آرا و نظرات آنان را نیز بررسی کنم.
🔻ویژگی دیگر آن که در کتاب درسی همیشه باید روانشناسی آموزش و پرورش رعایت شود. چون میدانیم که مخاطبان ما الآن در چه سن و در چه مقطعی به لحاظ علم، فهم، قدرت تفکر و تجارب ذهنی قرار دارند پس باید این امر را در طرز ارائه مطلب مورد توجه قرار دهیم.
🔸 اما موضوع دیگر، درباره «دستنامه» یا Hand book است. «دستنامه» اصلاً کتاب درسی نیست بلکه به عنوان مثال منِ نویسنده در مقام عالم یک علم میآیم و آرا و نظرات خود را در باب موضوعی ارائه و دفاع میکنم و سپس آرا و ادلهای که به سود من است تأیید و در مقابل آرای مخالف نظر خود را رد میکنم.
🔻زمانی که «دستنامه» نوشته میشود فرض منِ نویسنده آن است که دارم برای همقطاران خود مینویسم نه برای شاگردانام و فرض آن است که مخاطبان کتاب بهاندازه منِ نویسنده میدانند و من در این اثر تنها نظر خود را ارائه میکنم. حال اگر ما آمدیم و صرفاً دستنامه را تدریس کردیم باید بگویم جز تضییع وقت و گرفتن نیرو از مخاطبان هیچ نکردهایم. جریان این است که در حوزههای علمیه ما فرض بر این است که هرچیزی را که یک دانشمند یا فقیه نوشته باید عیناً کتاب درسی کنند با اینکه هیچ کدام از این آثار، کتاب درسی قلمداد نمیشوند.
🔻تصور کنید که طلاب چه نیرویی صرف میکنند تا این «دستنامه»ها را یاد بگیرند. من واقعاً از سر نیک خواهی میگویم؛ ساعتهای بسیاری در حوزههای علمیه ما وقت گذاشته میشود و چقدر نیرو و استعدادهای مغزی و دماغی طلاب صرف این قضیه میشود در حالی که به این مهم کمتر توجه میشود که حتی اگر طرف ما مهمترین نویسنده یک حوزه معرفتی باشد به این معنا نیست که باید کتاباش را تدریس کنیم بلکه ما باید کتاب درسی بنویسیم.
#دکتر_ملکیان
#تحول_حوزه
#سیستم_آموزشی_حوزه
#اجتهاد
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿یا علی نام تو بردم نه غمی ماند و نه همّی
❤️بأبی انت و امّی
📲کلیپ کامل شعر از استاد شهریار:
https://www.aparat.com/v/B6Ax7/
#شعر
#شهریار
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام صادق علیه السلام:
هان! پیش از آن که به حساب شما رسیدگی شود، خود به حسابتان رسیدگی کنید.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎉 ولادت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله بر عموم مسلمین مبارکباد.
#استوری
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ تأملی در باب چیستی نیهیلیسم؟!
🔹نیچه در کتاب اراده معطوف به قدرت پیش بینی کرده بود که ظهور نیهیلیسم تاریخ دویست ساله ی آینده ی غرب را شکل می دهد. این پیش بینی متحقق شد با این تفاوت که نیهیلیسم نه فقط عالم غرب، بلکه تمام جهان را در بر گرفت.
🔸نیهیلیسم شرایطی را فراهم ساخته است که در بستر آن کلیه ی ارزش های والای تفکر، یعنی معرفت، حقیقت و فضیلت فاقد اعتبار گشته اند. مرادم از نیهیلیسم انکار وجود حقیقتی استعلایی است که به منزله ی بنیاد جهان، وحدت بخش کثرات و کانون معنابخش جهان، انسان و زندگی و تعیین کننده ی محتوا و مضمون معرفت و درستی یا نادرستی شناخت و کنش آدمی است. مرگ خدا و مرگ حقیقت معنایی جز سیطره ی نیهیلیسم ندارد.
🔻زندگی در جهان نیچه ای با انکار امر فرامحسوس، با فقدان مفهوم غایت روبرو می شود و همین امر وی را به نیهیلیسم کامل سوق می دهد. در یک چنین عالمی، جهان، معرفت، حقیقت، اخلاق، ارزش ها و نیز خود انسان هیچ یک از وصفی قدسی و متعالی برخوردار نیستند.
نیهیلیسم در روزگار ما، مهم ترین عنصر قوام بخش دوران کنونی و تعیین کننده ی عالم و نحوه ی زیست ما در همه ی عرصه ها است. نیهیلیسم در وجود ما نیز خانه کرده است. کسی که در دوران ما نیهیلیسم را در وجود خویش تجربه نکرده است، هنوز به ساحت تفکری جدی و عمیق راه نیافته است. نیهیلیسم به ظهور انسانی منتهی شده است که نیچه از آن به "آخرین انسان" تعبیر می کند.
📚ما و جهان نیچه ای_صفحه183
#دکتر_عبدالکریمی
#فلسفه
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
8.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام علی علیه السلام:
برترین ادب آن است که انسان در حد خود بایستد و از اندازه خویش فراتر نرود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ علوم اجتماعی مدرن
❓بررسی موضوع علوم اجتماعی مدرن چه اهمیت و ضرورتی دارد؟
❓آیا این بحث صرفا نظری است و تنها کسانی که دغدغه علمی دارند به آن می پردازند؟
❓آیا در صورت فقدان دغدغه علمی و تنها داشتن دغدغه ی تاریخی و فرهنگی، ناگزیر از ورود به این بحث هستیم؟
♻️به بیان دیگر؛ آیا پرداختن به این موضوع تنها یک دغدغه علمی و نظری است؟ یا یک مسؤولیت انسانی، اجتماعی، و حتی تاریخی است؟
❓آیا ما با موضوع بحث (علوم اجتماعی مدرن) کار داریم یا او با ما کار دارد؟
⁉️آیا اگر ما به آن نپردازیم او به ما نمی پردازد، یا این که چه بخواهیم و چه نخواهیم او به ما می پردازد؟
❗️نکته: موضوع علوم اجتماعی مدرن یک مسئله جدی اجتماعی و تاریخی امروز ماست. مسئله ای است که با شخصیت و هویت، خانواده و زندگی روزانه، فرهنگ و جامعه، تاریخ و تمدن، مبداء و معاد و حشر و نشر ما ربط دارد.
#علوم_انسانی
#حکومت_اسلامی
#جامعه_شناسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi