♻️ سیر کلّی مراحل بررسی یک سند
1⃣ انتساب متن به معصوم(ع): اگر متن روایت به معصوم انتساب داده نشده باشد یا انتساب متن به معصوم به دلیل اضمار روایت یا احتمال این که متن بیان شده شرح و تفسیر محدّث باشد یا ... به اثبات نرسد، منقول فاقد اعتبار خواهد بود.
2⃣ اعتبار منبع روایت: انتساب کتاب به مولّف ادّعایی، اعتبار نسخه موجود از کتاب و وثاقت مولّف کتاب در این مرحله مورد بررسی قرار می گیرند.
3⃣ شناخت سلسله سند صحیح و واقعی روایت با مراجعه به نسخ مختلف کتابی که روایت در آن یافت شده است و کتب دیگر روایی یا فقهی که این روایت را نقل کرده اند؛ و همچنین با توجّه به قواعد و شواهد رجالی.
4⃣ تشخیص افراد واقع شده در سند با توجّه به قواعد رجالی تمییز مشترکات، توحید مختلفات و ... .
5⃣ تشخیص اِسناد یا اِرسال سند با توجه به شناخت زمان و مکان راویان (طبقات).
6⃣ بررسی وثاقت افراد واقع شده در سند با استفاده از توثیقات خاصّ یا توثیقات عام.ّ
گاهی شخص واقع شده در سند مردّد بین چند عنوان است که برای تصحیح سند، لازم است وثاقت همه ی آنها به اثبات رسیده باشد یا از قرائنی بتوان اثبات کرد که شخص موجود در این سند، ثقه است ولو عنوان دقیق آن را نتوان تمییز داد.
7⃣ گاهی سند روایت قابل تصحیح نیست، اما با پذیرش قاعده تعویض سند و اجرای آن می توان سند روایت را تصحیح کرد.
#رجال
#اجتهاد
#فقه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
💡کنیه شناسی در روایات (۱)
ابو القاسم👈 حضرت رسول(ص) و امام مهدی(عج)
ابو الحسن👈 امام علی(ع)، امام كاظم(ع)، امام رضا(ع) و امام هادی(ع).
اگر با قید الاول ذکر شود، مراد امام کاظم(ع)
اگر با قید الثانی ذکر شود، مراد امام رضا(ع)
اگر با قید الثالث ذکر شود، مراد امام هادی(ع)
این کنیه به طور مطلق غالبا و بر اساس طبقه بر وجود مقدس امام کاظم(ع) تطبیق میشود.
ابو محمد👈 امام حسن عسکری(ع)
ابو جعفر 👈 امام باقر(ع) و امام جواد(ع).
اگر با قید الأول ذکر شود، مراد امام باقر(ع)
اگر مقید به الثانی باشد، مراد امام جواد(ع)
در استعمال مطلق نیز غالبا مراد امام باقر(ع) است.
ابو عبد الله👈 در اکثر موارد امام صادق(ع)
ابواسحاق👈 امام صادق(ع)
ابو ابراهیم👈 امام کاظم(ع)
📚مجلسی اول، روضه المتقين، ج ۱۴، ص ۵۰۱ قهپائی، مجمع الرجال، ج ۷، ص ۱۹۲ و مازندرانی حائری، منتهى المقال، ج ۱، ص ۲۵
#رجال
#اجتهاد
#فقه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
💡کنیه شناسی در روایات (۲)
العبد الصالح👈 امام کاظم(ع)
ابی محمد👈 امام حسن عسکری(ع)
الفقیه👈 غالب امام هادی(ع) گاهی امام حسن عسکری(ع) و نادر امام کاظم(ع)
الشیخ👈 امام صادق(ع) و امام کاظم(ع)
الرجل👈 غالب امام حسن عسکری(ع)
العالم👈 مطلق معصوم و بیشتر در امام باقر(ع)، امام صادق(ع) و امام کاظم(ع)
صاحب الناحیه👈 امام مهدی(عج)
📚مرحوم مجلسی اول در روضه المتقین، ج ۱۴، ص ۵۰۲
📓مرحوم مازندرانی در منتهی المقال، ج ۱، ص ۲۶ معتقد است:
في الأكثر يراد بالعالم، والشيخ، والفقيه، و العبد الصالح:
الكاظم عليه السلام، لنهاية شدة التقية في زمانه صلوات الله عليه، وخوف الشيعة من تسميته وذكره بالقابه الشريفة، وكناه المعروفة.
#رجال
#اجتهاد
#فقه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
🎙استاد پارسانیا
📚اگر عقبه نظری و فلسفی پوزیتیویسم، پراگماتیسم و یا فلسفههای قارهای با صرف نظر از صحت و سقم آنها بتوانند بر علوم تجربی و از جمله بر جامعه شناسی اثر بگذارند و جامعه شناسی پوزیتیویستی، پراگماتیستی، قارهای و مانند آن تولید کنند
دین و یا فرهنگ دینی هم به لحاظ تاریخی باید بتواند بر ابعاد تجربی علوم و نیز بر علم جامعه شناسی تاثیر گذارده و در قبال رویکردهای سکولار، جامعه شناسی دینی تولید کند.
#علوم_انسانی
#جامعه_شناسی
#علم_دینی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11
✍️تغييرِ منشِ فقها
♦️در قديم الايام، كه تكنولوژى و امكانات ارتباطى پيشرفته اى وجود نداشت، غالباً فقها "خط مشى" عرف و افكار آنها را مشخص مى كردند؛ و اكثر مردم و "عرف مردم" تابع نظرات شخصى و فقهىِ فقها بودند (البته جداى از آنكه قدرت نفوذ كلام فقها هم، به دلايلى، خيلى بيشتر از دوران معاصر بوده است).
♦️اكنون كه امكان "تجميع آراء مردم" و "اعلام نظرات مردم" در دامنه وسيع اجتماعى فراهم شده است؛ كم كم و به مرور، به سمتى مى رويم كه، فقها تابع "عرف مردم" و افكار عمومى مى شوند.
♦️نشانه هايى از آراء فقها معاصر مشاهده مى شود كه پيداست، توانايى مقابله با افكار عمومى را ندارند؛ و حداقل اگر فتاواى مطابق افكار عمومى ارايه ندهند، آراء فقهى "خاص" خود را كه خيلى باب طبع مردم نيست، نمايان نمى كنند؛ و نهايتاً در پستوى "كتب استدلالى" خود باقى مى گذارند.
♦️بنابراين؛ به نظر مى رسد كه ميزان "روشنفكرى فقها" در آينده، بسيار بيشتر از گذشته خواهد شد؛ و نقش "زمان و مكان"، در آراى اجتهادى آنها، چشم گيرتر خواهد شد.
#تأمل
#فقه_سنتی
#فقه
#مرجعیت
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ فهرست ۱۰ فتوای آیت الله صانعی که باعث شد او را تحت فشار قرار دهند.
1. تساوی دیه زن و مرد.
2. قصاص مردی که زنی مسلمان را کشته باشد بدون نیاز به پرداخت نصف دیه یک مرد مسلمان به قاتل.
3. منع ازدواج موقت برای مرد مسلمان متأهل که با همسرش زندگی می کند.
4. محرم دانستن فرزندخواندگان به مرد و زنی که آنها را به فرزندی پذیرفته اند.
5. مجاز دانستن دریافت بهره در قرض هایی که برای رفع نیاز نیست بلکه برای افزایش رونق فعالیت اقتصادی است.
6. پاک دانستن پوست و چرم خارجی.
7. تردید در جاری شدن حکم ارتداد در مورد کسانی که "آگاهانه" و "از روی تحقیق" دین خود را عوض کرده اند.
8.ارث بردن غیر مسلمان از مسلمان.
9. مشروط دانستن ازدواج مجدد مرد مسلمان به رضایت همسر اول.
10. سن بلوغ دختران 13 سال تمام است.
#تأمل
#فقه_سنتی
#مرجعیت
#فقه
#عرف
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙خاطره ای جالب از آقای حامد عسکری
🤲 بیا پسر خوب!
#شعر
👇👇
@Taammolate_talabegi
🎙گفتاری در باب تکفیر، استاد سبحانی:
🔸ریشه تکفیر در اعصار گذشته به عصر رسالت باز می گردد، آنگاه که یکی از مسلمانان ناآگاه، به بهانه اینکه اسلام یکی از افراد، اسلام صوری است، او را به قتل رساند و اموال او را به غنیمت گرفت! قرآن کریم از آن شخص قاتل به نکوهش یاد کرد و فرمود:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا ضَرَبْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُوا وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَىٰ إِلَيْكُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا...» نساء/۹۴
🔹ایمان و کفر در قرآن مجید و سنت و كلمات علما، حد معینی دارد و کاملا مرزبندی شده اند. بر همین اساس ملاک ایمان و کفر در اختیار بنده و یا فرد دیگری نیست که هر کس را بخواهیم مؤمن و هر کس را نخواهیم و نپسندیم، کافر معرفی نماییم، و جملگی باید از مرزی که وحی الهی معرفی کرده است، پیروی کنیم.
در تشرف به دایره ایمان کافی است که به سه چیز ایمان بیاوریم: ۱) توحید خدا؛ ۲) رسالت پیامبر خاتم ؛ ۳) معاد روز قیامت
اعتقاد اجمالی به این هر سه موضوع، انسان را در دایره ایمان وارد کرده، او را از پلیدی کفر نجات می دهد.
🔻تکفیر در دوران های پیشین غالبا زبانی بوده و کمتر به خونریزی منجر میشد مگر در دوران خوارج. اما امروز تكفير آلت دست قدرت های بزرگ شده و با بکارگیری گروه هایی، مسلمانان را به جان هم انداخته و زیرساخت تمام کشورهای اسلامی را نابود می سازند. با یک نگاه به وضع رقت بار مردم سوریه روشن می شود که این فراخوان جهاد علیه مرز و بوم این کشور، که تنها کشور مقاوم در مقابل اسرائیل است، هرگز برای بازپس گیری اراضی اشغالی فلسطین صورت نگرفته است. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!
#کلام
#عقاید
#تکفیر
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ چهار نوع معرفت از واقعیت میتوان داشت:
1⃣ معرفت فلسفی از واقعیت که عبارت است از شناخت هستیشناختی، معرفتشناختی و انسانشناختی از واقعیت.
2⃣ معرفت پارادایمی از واقعیت که عبارت است از شناخت مجموعه پیش فرضهای فلسفی و اصولی و اینکه چگونه میتوان درباره جهان تحقیق کرد.
3⃣ معرفت علمی عام و خاص که عبارت است از شناخت قانون عام حاکم بر واقعیت (نظریه) و شناخت قانون خاص حاکم بر واقعیت (مدل).
4⃣ معرفت الگویی که عبارت است از شناخت سلسله معرفتی و روابط سه نوع معرفت فلسفی و معرفت پارادایمی و معرفت علمی عام و خاص که شناختی؛ مرتبه دوم است.
#علوم_انسانی
#فلسفه_علم
#علم_دینی
#معرفت_شناسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر مستند "عمامه صورتی"
🎞 عمامه صورتی تلاشی است برای مروری دوباره بر پدیده ی امر به معروف و نهی از منکر در ایران.
#مستند
#عمامه_صورتی
#روحانیت
#لباس_روحانیت
#نظام_اسلامی
#حجاب
👇👇
@Taammolate_talabegi
14.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 برشی از مستند "عمامه صورتی"
🎙مقدار نفرتی که برخی جوانان از نظام اسلامی دارند جوان انقلابی از آمریکا و اسرائیل نداره متاسفانه!
#مستند
#عمامه_صورتی
#روحانیت
#لباس_روحانیت
#نظام_اسلامی
#حجاب
👇👇
@Taammolate_talabegi