eitaa logo
تدبر حسینی
236 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
118 فایل
مباحث تدبر استادضرابی "تدبردر کلمات قصار امام حسین علیه السلام _ " محرم ۱۴۴۲ "وتدبر در کلمات ائمه اطهار علیهم السلام" جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
تدبر حسینی
•┈┈••✾»☘️🕊☘️«✾••┈┈•ا بِسْمِ الله الرَّحْمن الرَّحیم‏ مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره
•┈┈••✾»☘️🕊☘️«✾••┈┈•ا بِسْمِ الله الرَّحْمن الرَّحیم‏ مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۹ شرح اصطلاحات عرفانی 🌅برزخ البرازخ: واژه به معنای وسط بین دو طرف می‌باشد، که طبیعتاً شیء برزخ شامل جمله‌ای از خصوصیات یا همه خصوصیات دو طرف نیز می‌باشد. 🎇لکن این وسطیت گاهی به معنای وسطیت در جایگاه است مثل که بین دو و قرار دارد و خصوصیات هر دو را تا اندازه‌ای که تناسب از هر دو طرف حاصل شود، داراست، 🎆 اما گاهی مراد از وسطیت، جامعیت و شاملیت نسبت به دو طرف هست که هر دو طرف را در خود هضم و جمع کرده است و گویا در وسط اعتدالی و اوجی قرار دارد و دو طرف در دو جانب آن می‌باشند. گاهی واژه برزخ به‌ کار می‌رود و مراد عالی‌ترین مرتبه آن است که واسطه میان وجود واجب و وجود ممکن یا برزخ میان وجوب و امکان است و در مقایسه با برزخ‌های دیگر به «برزخ اکبر» یا «برزخ اُولی» و یا «برزخ البرازخ» موسوم می‌باشد. 📗 (نقد النصوص، ص36) 🎙استاد ضرابی / خرداد ۱۴۰۲/ بخش نهم سرالصلوه / صفحه هفتم @Tadaborehussaini
•┈┈••✾»☘️🕊☘️«✾••┈┈•ا بِسْمِ الله الرَّحْمن الرَّحیم‏ مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۹ شرح اصطلاحات عرفانی 🌌مرتبه عمائیه یا مرتبه عما: اطلاق شده بر غيم رقيق (ابر نازك) كه حايل است بين چشم ناظر و قرص خورشيد و مانع رؤيت نور خورشيد مى‏گردد. و يا مراد از عماء ابرى است كه حائل بين آسمان و زمين و قهرا مانع از تابش نور بر زمين و يا آنكه اين عما، خود واسطه نزول برکات است ، 🎆 هر چه باشد، عماء ازمباحث مهم عرفان است که در آن از جایگاه پروردگار قبل از خلقت مخلوقات و از حقیقت وجود قبل از ظهور و تعین بحث می‌شود. این موضوع از یک سو مربوط به مقام وجایگاهی است که منشأ خلقت است و فرایندهای غیبی منجر به خلقت موجودات در آنجا رخ می‌دهد و از سوی دیگر به گستره شهود و معرفت عارف و نهایت تعالی و اوج‌گیری وی و ساحت یا ساحت‌های تاریک و رمزآلودی که از دسترس هر سالک تیزپروازی خارج است مربوط می‌گردد. 🌅در روایت‏‏، آمده است:‏ « ‏ وَ رُوِيَ فِي حَدِيثِ أَبِي رَزِينٍ اَلْعُقَيْلِيِّ بِرِوَايَةِ حَمَّادِ بْنِ سَلَمَةَ : أَنَّهُ سَأَلَهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَيْنَ كَانَ رَبُّنَا قَبْلَ خَلْقِ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضِ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ فِي عَمَاءٍ مَا فَوْقَهُ هَوَاءٌ وَ مَا تَحْتَهُ هَوَاءٌ . » . 📘( عوالی اللئالی، ج 1، ص 54، ح 79.) ‏‏در حدیث ابی رزین عقیلی که حمّاد بن سلمه آن را نقل کرده، آمده است که از پیامبر ‏‏صلی الله علیه و آله‏‎ ‎‏پرسید: پروردگار ما پیش از آفرینش آسمان ها و زمین در کجا بود؟ حضرت فرمود: در عماء؛ نه‏‎ ‎‏فراتر از آن هوایی بود و نه در زیر آن».‏ 🕌 بین اصحاب عرفان دو نظریه مشهور درخصوص عماء وجود دارد. برخی آن را مقام احدیت و تعین اول و برخی آن را مقام واحدیت و تعین دوم دانسته‌اند. اما امام خمینی در این خصوص نظریه‌ای بدیع و اختصاصی مبنی بر انطباق مقام عماء با «فیض اقدس» را مطرح ساخته‌اند:.... ای خوش آن روزی که پیش از روز و شب فارغ از اندوه خالی از تعب متحد بودیم با شاه وجود نقش غیریت به کلی محو بود 🎙استاد ضرابی / خرداد ۱۴۰۲/ بخش نهم سرالصلوه / صفحه هشتم @Tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•┈┈••✾»☘️🕊☘️«✾••┈┈•ا بِسْمِ الله الرَّحْمن الرَّحیم‏ مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۹ شرح اصطلاحات عرفانی 🌄فیض اقدس و فیض مقدس : این دو اصطلاح، از اصطلاحات رایج در علم عرفان نظری است و از ارکان اساسی آن به شمار می آیند و آگاهی نسبت به آن ها، در فهم بسیاری از مسائل عرفانی، مفید و مؤثر است. عرفا برای خداوند دو قائل می باشند: یکی تجلّی علمی، و دیگری تجلّی عینی خارجی. ✨ تجلّی اول عبارت است از تجلّی ذات بر ذات خود که باعث تحقق اسماء و صفات می گردد. و این را « _اقدس» گویند. ✨ تجلّی دوم ـ که تجلّی خارجی و عینی است ـ تجلّی اسمائی و صفاتی است که موجب پیدایش ممکنات و حقایق موجود در عالم می شود و از آن، تعبیر به «» می نمایند. 🌔 به عبارتی دیگر، الهی بر دو قسم است: فیض اقدس که با آن اعیان ثابته و استعدادهای آن ها در علم ربوبی حاصل می شود. [منظور از ] اصطلاح «اعیان ثابته» همان وجود علمی ماسوی در ذات باری تعالی است. و دیگری فیض مقدس که به وسیلۀ آن، اعیان ثابته در خارج و عالم کَوْن با آنچه از لوازم و توابع آن ها است، حاصل می شوند. 📗 (نقد النصوص، ص 42) 🏞وجه نام گذاری فیض اقدس به این دلیل است که «أقدس عن الإمکان ولواحقه، والکثرة و توابعها»؛ 📒( مصباح الهدایه، ص 67.) یعنی : منزّه است از حالت امکانی و لواحق آن، و از کثرت و آنچه از توابع آن است؛ چرا که فیض اقدس ملاحظۀ اسماء و صفات الهی است بدون حالت امکانیه ـ که خود نقص است ـ در ممکنات خارجی. و فیض مقدس ملاحظۀ حقایق خارجی است از آن نظر که حقایق وجودیه اند و هر یک مجلی و مظهری از اسماء و صفات الهی می باشند، بی شایبۀ نقایص و حدود عدمی آن ها. 📒( مصباح الهدایه، ص 42) 🌇خلاصه آن که مراد از فیض اقدس، حصول اعیان ثابته و استعدادات اصلی آن ها در علم باری تعالی است؛ و مراد از فیض مقدس، حصول آن اعیان در خارج است با لوازم و توابع آن ها. 📗(هزار و یک نکته، نکته 3.) 🎙استاد ضرابی / خرداد ۱۴۰۲/ بخش نهم سرالصلوه / صفحه نهم @Tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•┈┈••✾»☘️🕊☘️«✾••┈┈•ا بِسْمِ الله الرَّحْمن الرَّحیم‏ مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۹ شرح اصطلاحات عرفانی 🪴نتیجه بحث اینکه امام راحل(ره) در تطبیق آنچه فرموده‌اند با تقسیمات متداول در لسان عرفا، می‌فرماید: 1⃣ « ... و به اعتباری() دارای چهار مقام است: و و و‏‎# ‎‏لاهوت.‏ 2⃣ و به اعتباری دارای پنج مقام است: شهادت مطلقه، و غیب مطلق، و‏‎ ‎‏شهادت مضافه، و غیب مضاف، و مقام کون جامع؛ مطابق ‏‎ ‎‏متداول در لسان عرفا 3⃣و به اعتباری دارای هفت مقام،معروف به وهفت‏‎ ‎‏ اقلیم وجود،درالسنه عرفا است 4⃣و به اعتباری تفصیلی دارای صد منزل یا هزار منزل است، که تفصیل‏‎ ‎‏آن از حوصلۀ این مختصر خارج است.‏» 🕋🕋🕋 تعالی الله زهی دریای پرشور کز او بر تشنه آرد تشنگی زور گر از وی تشنه ای صد جرعه نوشد برای جرعه ای دیگر خروشد گذشت این جست وجوی از چون و از چند نه آب آخر شود، نی تشنه خرسند 🌷 🎙استاد ضرابی / خرداد ۱۴۰۲/ بخش نهم سرالصلوه / صفحه ششم @Tadaborehussaini پایان بخش نهم 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌕الإمامُ الجوادُ عليه السلام : الثِّقَةُ باللّه ِ تعالى ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ ، و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ . اعتمادِ به خداوند متعال، بهاى هر چيز گرانى است و نردبان رسيدن به هر بلندايى. 📕بحارالانوار 🪴شرح آیت الله جوادی آملی در باب توکل واطمینان به خدای هستی بخش ⚡️این اطمینان سرمایه عالم شدن است ⚡️به خدا مطمئن باشید @Tadaborehussaini
💌 🍃 من به این نتیجه رسیده‌ام ڪه شهادتـــــ دستـــــ خودمان استـــــ، انتخابـــــ شهادتـــــ را خداوند به عهده خودمان گذاشته استـــــ این ما هستیم ڪه میتوانیم شرایط آن را فراهم ڪنیم ما هستیم ڪه تعیین ڪننده ‌این مسئله هستیم. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ @talangoremazhabi ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈