«طـلـبـه نـوشـت»
#ابن_ابی_الحدید #کتاب_شناسی #آراء_کلامی 📝ابن ابی الحدید و رد نظر شیعه درباره عصمت انبیاء از گناهان ص
#ابن_ابی_الحدید #کتاب_شناسی #آراء_کلامی
📝اعتقاد ابن ابی الحدید به افضلیت ملائکه بر بنی آدم
🔻ابن ابی الحدید معتقد است ملائکه بر حضرت آدم و دیگر انبیاء حتی رسول الله (صلی الله علیه و آله) برتری دارند و مقام شان بالاتر از مقام بنی آدم(چه نبی چه رسول چه امام) است که این سخن خلاف اتفاق و اجماع شیعه است که معتقدند انبیاء خصوصا حضرت خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله) افضل از ملائکه اند و هر فردی حتی اگر نبی و رسول و امام هم نباشد می تواند با تقوی و اطاعت الهی به حدی برسد که افضل از ملائکه شود و ممکن است با معصیت الهی به جایی برسد که بدتر و گمراه تر از چهارپایان شود.
📌متن عربی: فإن قیل فما الذی یقوله شیوخکم فی آدم و الملائکة أیهما أفضل. قیل لا خلاف بین شیوخنا رحمهم اللّه أن الملائکة أفضل من آدم و من جمیع الأنبیاء ع.
📚شرح نهج البلاغه ج ۱ ص ۱۰۹ (القول فی آدم و الملائکة أیهما أفضل؟)
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#الاسس_الحدیثیه_و_الرجالیه #عند_العلامة_محمّد_تقي_المجلسي 💠ابن غضائری و توثیقات و تضعیفات او 🔻علامه
#الاسس_الحدیثیه_و_الرجالیه
#عند_العلامة_محمّد_تقي_المجلسي
💠آیا "تضعیف" مفید جرح است و راوی را از عدالت و وثاقت ساقط می کند؟!
🔻بنظر علامه محمّد تقی مجلسی رحمة الله علیه صرف تضعیف مفید جرح در هر جا نسبت به راوی و عدالتش و وثاقتش نیست، و ایشان می نویسد:
1⃣حکم به ضعف مفید جرح نسبت به راوی در عدالتش نیست چرا که به فرد عادل و ثقه که در ضبط حدیث دقیق نیست نیز می گویند او ضعیف است.
2⃣گاهی علمای رجال به فردی که عادل و ثقه است نیز "ضعیف" می گویند بخاطر نقل کردن اون فرد از ضعفاء و ارسال در احادیثی که نقل می کند با اینکه ثقات مثل شیخ کلینی و صدوق و طوسی دأب شان نقل از ضعفاء و ارسال در اخبار بود.
📝متن عربی: الحکم بالضعف لیس بجرح، فإنّ العادل الّذی لا یکون ضابطاً یقال له: إنّه ضعیف! بل تراهم یطلقون الضعیف علی من یروی عن الضُعَفاء ویرسل الأخبار مع أنّ رئیس المُحَدّثین وثقة الإسلام وشیخ الطائفة دأبهم ذلک.
📚روضة المتّقین، ج ۱۴، ص ۳۹۶
@Talabeh_nevesht110
هدایت شده از امام زمان سلام الله علیه ✨
🔰اقوال در روز ظهور وجود مقدس حضرت امام زمان صلوات الله و سلامه علیه
🔖پانزدهم ماه شعبان المعظم
🔸شیخ اجل و اعظم کلینی و شیخ صدوق و شیخ طوسی و شیخ مفید و علامه محمّد باقر مجلسی رحمة الله علیهم در کتب شان احادیث ۱۵ شعبان را نقل کرده اند، این قول قوی ترین و مشهور ترین قول در ولادت آن حضرت دانسته شده است.
📜روایت: امام حسن عسکری علیه السّلام فرمود: قَدْ وُلِدَ وَلی اللهِ وَ حُجَّتُهُ عَلی عِبَادِهِ ، وَ خَلیفَتِی مِنْ بَعْدی ، مَخْتُونا لیلَهَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ ، سَنَهَ خَمْس وَ خَمْسینَ وَ مِأَتَیْنِ ، عِنْدَ طُلُوعِ الْفَجْرِ. (یعنی: حجت خدا بر بندگان ، ولی خدا و جانشین من پس از من ، در شب نیمه شعبان ، به سال 255 به صورت ختنه شده ، به هنگام طلوع فجر ، دیده به جهان گشود.)
📚اثبات الهداه ج ۵ ص ۱۹۷
🔖هشتم ماه شعبان المعظم
🔸حسین بن حمدان خصیبی و حسن بن محمد بن حسن قمی و طبری شیعی رحمة الله علیهم فقط احادیث ۸ شعبان را نقل کرده اند و به این روز قائل هستند.
📜روایت: امام صادق علیه السّلام فرمود:وِلَادَتِهِ وَقْتُ الْفَجْرِ، مِنْ لَیْلَهِ الْجُمُعَهِ لِثَمَانٍ خَلَوْنَ مِنْ شَعْبَانَ سَنَهَ سَبْعٍ وَ خَمْسِینَ وَ مِائَتَیْنِ. (یعنی: ولادتش موقع فجر شب جمعه هشتم ماه شعبان سال 257 است.)
📚مختصر البصائر ص ۴۱۵
🔖پانزدهم ماه مبارک رمضان
🔸این قول را شیخ طوسی رحمهُ الله تعالی از حکیمه نقل کرده است، البته همانطور که شیخ طوسی اشاره فرموده که به مثل همین روایت نیز از حکیمه نقل شده که تنها تفاوت شان این است که یکی ۱۵ شعبان را روز ولادت فرموده و در یکی ۱۵ ماه رمضان را روز ولادت ذکر فرموده است.
📜عَنْ حَكِيمَةَ بِمِثْلِ مَعْنَي الْحَدِيثِ الْأَوَّلِ إِلَّا أَنَّهُ قَالَ: قَالَتْ بَعَثَ إِلَيَّ أَبُو مُحَمَّدٍ (عليه السلام) لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ سَنَةَ خَمْسٍ وَ خَمْسِينَ وَ مِائَتَيْنِ.
📚الغیبة للطوسی، ص ۱۸۱
✍قولی دیگر نیز است که ابو سهل بن نوبخت از عقید الخادم(یکی از اصحاب امام حسن عسکری علیه السّلام) نقل کرده که امام زمان علیه السّلام در شب جمعه اول ماه رمضان بدنیا آمدند. (📚کمال الدین ج ۲ ص ۱۸۸) در میان این اقوال روز ۸ و ۱۵ ماه شعبان قوی ترین اقوال می باشد(هم عدداً هم سنداً هم متناً) و شایسته است شیعیان و محبین اهل بیت علیهم السّلام به هر دو این روز ها اهمیت دهند و به ذکر فضائل و احادیث اهل بیت علیهم السّلام بپردازند.
🆔 @mohadesin_marefat_110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #تقدم_خلق_ارواح 🔵روایات تقدم خلق ارواح بر اجساد ⚜ #سند_چهارم 💠محدث صفار در بصائر الدرجات ب
#شیخ_مفید #تقدم_خلق_ارواح
🔵روایات تقدم خلق ارواح بر اجساد
⚜ #سند_پنچم
💠محدث صفار بسند صحیح از امام صادق علیه السّلام نقل می کند که امیرالمومنین صلوات الله علیه در خطاب به مردی که مدعی محبت حضرت بود فرمود:
🔻کَیْفَ یَکُونُ ذَلِکَ وَ هُوَ رَبُّنَا تَبَارَکَ وَ تَعَالَی خَلَقَ الْأَرْوَاحَ قَبْلَ الْأَبْدَانِ بِأَلْفَیْ عَامٍ ثُمَّ عَرَضَ عَلَیْنَا الْمُحِبَّ مِنَ الْمُبْغِضِ فَوَ اللَّهِ مَا رَأَیْتُکَ فِیمَنْ أَحَبَّ فَأَیْنَ کُنْتَ؟
⬅️چگونه این شدنی است با این که پروردگار ما (تبارک و تعالی) ارواح را دو هزار سال پیش از بدن ها آفریده سپس دوست و دشمن ما را به ما عرضه نموده، به خدا من تو را در میان دوستان خود ندیدم تو کجا بودی؟
📚بصائر الدرجات ج ۱ ص ۱۸۷ ح ۴
✅📝سند شریف حدیث: الحسن بن علیّ بن عبد اللّه(ثقة) عن عیسی ابن هشام(ثقة) عن عبد الکریم(ثقة) عن سماعة بن مهران(ثقة).
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢نمونه هايى از رياضات عجيب صوفيها 1⃣خود را در وسط چاه معلق ساخت! 💠در حالات شيخ «ابو
#تصوف #نقد_تحلیل
💢نمونه هايى از رياضات عجيب صوفيها
2⃣هفت من نمك در چشم خود كرد!
💠درباره «ابوبكر شبلى» كه در اواخر قرن سوم و اوايل قرن چهارم هجرى مى زيست، چنين مى خوانيم: «به اول كه مجاهده بر دست گرفت سالهاى دراز شب نمك در چشم كشيدى تا در خواب نشود و گويند كه هفت من نمك در چشم كرده بود! ».
📚تذكرةالاولياء، ج ۲، ص ۱۶۴
🔻آیت الله مکارم در ادامه می نویسد: راستى عجب چشم بادوامى داشته! «شيخ ابوسعيد ابوالخير» خطاب به مريدى زير درخت بيدى گفت: اى جوانمرد! اين درخت كه تو مى بينى هشتاد ختم قرآن كردم سرنگونسار! (پاهايم) از اين درخت در آويخته!
📚جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۸۰
📚تذكرةالاولياء، ج ۲، ص ۳۲۹
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی ✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت هشتم) 8⃣شیخ مفید و حدیث اتقوا فراس
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی
✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت نهم)
9⃣استثنای در آیه مودت فی القربی
🔻شیخ مفید در تصحیح، شیخ صدوق را بخاطر گفتارش که خداوند اجر نبوت پیامبر را در وجوب مودت امت به اهل بیت قرار داد تخطئه کرده و فرموده استثنا در آیه مودت استثنای منقطع بمعنی لکن است و شیخ صدوق را بخاطر قائل شدن به استثنای متصل متهم به جهل در لسان عرب کرده! و گفته طبق آیات قرآن انبیای گذشته هیچ اجری(چه مالی چه مودت فی القربی) از قوم شان نخواستند و اجر رسالت پیامبر هم بر عهده خدا بوده و از امت چیزی نخواسته است.
📚تصحيح اعتقادات ص ۱۴۱ و ۱۴۲
💠به شیخ مفید اشکال می شود که:
1⃣اهل بیت علیهم السّلام مثل امام رضا علیه السّلام بسند صحیح استثناء را در آیه متصل گرفتند و فرمودند از اختصاصات نبینا الکریم همین است که خداوند اجر نبوت او را وجوب دوستی امت با خاندانش قرار داد. (📚عیون اخبار الرضا ج ۲ ص ۲۱۲ ما بعث الله عز وجل نبيا إلا اوحى إليه ان لا يسال قومه اجرا لأن الله عز وجل يوفيه اجر الانبياء ومحمد (ص) فرض الله عز وجل طاعته وموده قرابته على امته وامره ان يجعل اجره فيهم ليؤدوه في قرابته)
2⃣به تعبیر آیت الله صافی رحمة الله علیه: ما نیز قبول داریم رسالت امری برای خداست و اجرش هم بر خداست نه بر امت! ولی ما میگوییم خداوند اجر رسول خدا را با واجب قرار دادن مودت اهل بیت بر امت اداء کرد لذا منافاتی بین شان نیست. (📚بين العلمين الشيخ الصدوق والشيخ المفيد ص ۶۳)
@Talabeh_nevesht110
#جعفر_کذاب #آیت_الله_میلانی
✳️از بزرگواران اعضای کانال خواستاریم این روایت را بفرمایند در کدام منبع و کتاب وارد شده؟ کجا حضرت فرمودند: قولوا التواب!! ما که تمام کتب روایی را زیر رو کردیم چنین حدیثی با این تعبیر نیافتیم!!! تا جایی که ما تحقیق کردیم روایات همگی از کذاب و فاسق بودن جعفر خبر دادند نه از توبه یا ایمانش!!
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢نمونه هايى از رياضات عجيب صوفيها 2⃣هفت من نمك در چشم خود كرد! 💠درباره «ابوبكر شبل
#تصوف #نقد_تحلیل
💢نمونه هايى از رياضات عجيب صوفيها
3⃣ترك حيوانى در چهل روز
💠موضوع ترك حيوانى در چهل روز يا بيشتر، از رياضات ساده و معمولى صوفيان است كه در ميان بسيارى از آنها رايج مى باشد. اين موضوع نيز برخلاف دستورات اسلامى است، زيرا روايات متعددى در مذمت اين عمل نقل شده است. مرحوم شيخ حر عاملى در جلد سوم كتاب «وسائل الشيعة» ده حديث از معصومين عليهم السلام به اين مضمون نقل كرده است: «من ترك اللحم اربعين صباحا ساء خلقه: «كسى كه چهل روز گوشت نخورد اخلاق او بد مى شود» و در چند حديث دستور داده شده كه در گوش چنين شخصى اذان بگوييد (شايد منظور اين است كه چون اين شخص از دستورات اسلام دور افتاده بايد روح ايمان را در او با اذان تجديد كنيد) و در يكى از آنها دارد كه چنين شخصى حتما قرض كند و گوشت بخورد و خدا قرض او را ادا مى كند!
🔻از نظر طبى و بهداشتى هم ترك گوشت حيوانى در يك مدت طولانى، زيانهاى مسلمى دارد، همان طور كه افراط در خوردن گوشت هم بسيار زيان بخش است، بديهى است وقتى انسان انحراف جسمى و مزاجى پيدا كند آثارش در اخلاق و افكار او آشكار مى كردد، شايد اخبار مزبور هم اشاره به اين موضوع باشد. بنابراين ترك حيوانى در چهل روز يا بيشتر، نه تنها انسان را به خدا نزديك نمى كند بلكه آثار سوئى در اخلاق و اختلالاتى در مزاج و سلامت روح و جسم توليد مى نمايد.
📚جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۸۳
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی ✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت نهم) 9⃣استثنای در آیه مودت فی القر
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #آراء_کلامی
✳️آراء خاص کلامی شیخ مفید (قسمت دهم)
🔟عدم به شهادت رسیدن بعضی از امامان علیهم السّلام
🔻شیخ مفید با اینکه همه امامان به شهادت رسیده باشند مخالف است، و به اعتقاد شیخ بعضی از ائمه علیهم السّلام که بشهادت(مقتول و مسموم) از دنیا رفتند و شهادت شان قطعی است: امیرالمومنین و امام حسن و حسین و موسی کاظم علیهم السّلام می باشد. برای شهادت بقیه اهل بیت دلیلی محکم ک یقینی نداریم. در مقابل شیخ صدوق با اصل قرار دادن ما منا الا مقتول او مسموم معتقد است تمامی اهل بیت از پیامبر تا به امام حسن عسکری بشهادت رسیدند.
📌متن عربی: فأما ما ذكره أبو جعفر رحمه الله من مضي نبينا و الأئمة ع بالسم و القتل فمنه ما ثبت و منه ما لم يثبت و المقطوع به أن أمير المؤمنين و الحسن و الحسين ع خرجوا من الدنيا بالقتل و لم يمت أحدهم حتف أنفه و ممن مضى بعدهم مسموما موسى بن جعفر ع و يقوى في النفس أمر الرضا ع و إن كان فيه شك فلا طريق إلى الحكم فيمن عداهم بأنهم سموا أو اغتيلوا أو قتلوا صبرا فالخبر بذلك يجري مجرى الإرجاف و ليس إلى تيقنه سبيل.
📚تصحیح الاعتقاد ص ۱۳۱(فصل في الغلو و التفويض)
@Talabeh_nevesht110
#تصوف
سلام علیکم و رحمة الله
1⃣ریاضت های شاقه که صوفیه ابداع کردند و خلاف معارف اهل بیت علیهم السّلام است، تماماً استباهه.
2⃣طبق روایات اهل بیت زهد بمعنای ترک دنیا و لذاید آن از حلال نیست(لیس الزهد بتحریم الحلال و اضاعة المال) بلکه زهد به معنای عدم وابستگی به دنیا است طوری که در نظر زاهد بود و نبود دنیا و ثروت برایش مساویست. صوفیه از زهد اینطور توهم دارند که زهد به معنای ترک لذاید حلال و واداشتن نفس به مشقت های غیر معقول است مثل ترک یا کم کرن جماع یا عدم خوردن خوراکی های لذیذ یا ترک خوردن عسل و گوشت یا ترک پوشیدن لباس درست حسابی یا گوشه گیری و ذکر بی فکر که صوفیه این امور غیر معقول و غیر طبیعی را زهد می دانند.
3⃣آقای نخودکی را نیز نمی شناسیم فرد مجهول الحال و العقیده است.
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢نمونه هايى از رياضات عجيب صوفيها 3⃣ترك حيوانى در چهل روز 💠موضوع ترك حيوانى در چهل
#تصوف #نقد_تحلیل
💢يك نمونه از منطق اسلام درباره رياضت
💠امام على عليه السلام در بصره به عيادت «علاء بن زياد حارثى» كه از دوستان و ارادتمندانش بود رفته بود، در ضمن گفتگوها «علاء بن زياد» عرض كرد: اى امير مؤمنان شكايت برادرم «عاصم بن زياد» را به شما عرض مى كنم. فرمود: «مگر چه شده؟ » عرض كرد: عبايى بر خود پوشيده و از دنيا كناره گيرى كرده. فرمود: «فوراً او را بياوريد». همين كه «عاصم بن زياد» آمد، حضرت رو به او كرده و فرمود: «اى دشمن جان خود! شيطان عقلت را ربوده، تو به زن و فرزند خود چرا رحم نكردى؟ گمان مى كنى خداوند نعمتهاى پاكيزه را بر تو حرام كرده است؟ تو در پيشگاه خدا كوچك تر از اين هستى»! عاصم عرض كرد: اى اميرمؤمنان! شما خودتان اين لباس خشن و آن غذاى ناگوار را داريد (و به من اين طور مى فرماييد)؟ على عليه السلام فرمود: «بس كن! من مثل تو نيستم، خداوند به زمامداران عادل دستور داده مانند ضعيف ترين مردم زندگى كنند تا با فقرا همدردى كرده و درد فقر و پريشانى آنها را از پاى در نياورد! »
📚نهج البلاغه، خطبه ۲۰۷
🔻اين گفتار يك نمونه گويا از طرز منطق اسلام و دستوراتى است كه براى جلوگيرى از افراط و تفريط در زندگى داده است، زيرا امام على عليه السلام نخست به خانه «علاء بن زياد» كه وارد شد از وسعت بى حساب (و زرق و برق) آن تعجب كرد و او را نصيحت به اعتدال فرمود و در نقطه مقابل، برادرش را كه گرفتار تفريط شده بود نيز شديداً مورد ملامت قرار داد.
📚جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۸۵
@Talabeh_nevesht110
#سهو_النبی #شیخ_صدوق
💠نقد یک مشهور/اعتقاد شیخ صدوق به سهو النبی (قسمت اول)
📌آنچه که امروزه در السنه عوام و حتی بعضی علماء جاریست مسأله اعتقاد شیخ صدوق رحمة الله علیه به سهو النبی صلی الله علیه و آله است، طوری این مسأله در رابطه با صدوق مشهور شده که هر وقت سخن از سهو النبی می شود دنباله اش سخن صدوق است، در حالی که شیخ صدوق معتقد است انبیاء و ائمه صلوات الله علیهم سهو نمی کنند آن سهوی را که بخاطر تسلط شیطان بر انسان صورت بگیرد بلکه سهوی که ایشان نهایتا دارند اسهاء من الله است یعنی خدا بنابر مصالحی بعضی امور را از یاد امام یا نبی می برد که این مسأله عقلاً ممکن است و سمعاً روایاتی در وقوع اش است الا اینکه فردی حمل بر تقیه کند. (من لا يحضره الفقيه ج ۱ ص ۳۶۰)
🔻صدوق در این اعتقاد خود تنها نیست بلکه افرادی مثل شیخ طوسی نیز با شیخ صدوق همراهی کردند و حکم به جواز وقوع مطلق هر نوع سهوی بر امام دادند چه برسد به صدوق که هر سهوی را قبول ندارد. شیخ طوسی در تفسیر تبیان ذیل آیه وَإِمَّا یُنسِیَنَّکَ الشَّیْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْرَی مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ.. گفته است: زعم کسی که بگوید امامیه سهو را بر نبی جائز نمی دانند باطل و غلط است بلکه ما طایفه امامیه سهو و نسیان را بر ایشان جائز می دانیم الا در مواردی معتقدیم ایشان سهو نمی کنند مثل سهوی که نشان از اخلال در عقل باشد یا سهو در اوامر و نواهی و اموری که خداوند به پیامبرش دستور داده تا به امت برساند. انبیا می خوابند خواب خود سهو است و مریض یا بیهوش می شوند که این همه سهو است. (التبيان في تفسير القرآن ج ۴ ص ۱۶۵)
@Talabeh_nevesht110