࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🔖نكته های کوتاه وجذاب از #قرآن و احاديث
🔻تاويل «صمد » در كلام مولاي متقيان علي (علیه السلام )
🖌محمد بن حنفيه" از" امير مؤمنان" على ع در باره" صمد" سؤال كرد حضرت فرمود:
▫️تاويل صمد آن است كه او نه اسم است و نه جسم، نه مانند و نه شبيه دارد، و نه صورت و نه تمثال نه حد و حدود، نه محل و نه مكان، نه" كيف" و نه" اين" نه اينجا و نه آنجا، نه پر است و نه خالى، نه ايستاده است و نه نشسته،
🖌نه سكون دارد و نه حركت، نه ظلمانى است نه نورانى، نه روحانى است و نه نفسانى، و در عين حال هيچ محلى از او خالى نيست، و هيچ مكانى گنجايش او را ندارد، نه رنگ دارد و نه بر قلب انسانى خطور كرده، و نه بو براى او موجود است، همه اينها از ذات پاكش منتفى است"
🔻#نکته
🖌اين حديث به خوبى نشان مىدهد كه" صمد" مفهوم بسيار جامع و وسيعى دارد كه هر گونه صفات مخلوقات را از ساحت مقدسش نفى مىكند، چرا كه اسمهاى مشخص و محدود،
▫️و همچنين جسميت و رنگ و بو و مكان و سكون و حركت و كيفيت و حد و حدود و مانند اينها، همه از صفات ممكنات و مخلوقات است، بلكه غالبا اوصاف جهان ماده است، و مىدانيم خداوند از همه اينها برتر و بالاتر است.
✨هدیه به لبخند#امام_زمان(عج)
📚تفسير نمونه، ج27، ص: 440 به نقل از
بحار الانوار" جلد 3 صفحه 230 حديث 21.
📖#قرآن_کریم
#نکات_ناب ۱۳
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
29.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🎞#فیلم_آموزشی
🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه125 #قرآن_کریم
معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری
🔻#صفحه125 قرآن کریم
و آیات 104تا 108مائده
📌#تفسیر_قطره_ای
📖#قرآن_کریم
#عثمان_طه
#سوره_مائده
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🔖🔎 #تدبر_قرآنی
📌 "نعمت پنهان..."
📖 «أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَهً وَ باطِنَهً وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدي وَ لا کِتابٍ مُنیر» ( لقمان ۲۰)
✨ امام کاظم علیه السلام در مورد این آیه فرمود: «نعمت آشکار، امام آشکار است و نعمت پنهان، امام غایب...»
✨ امام نعمت است، آن هم اساس و رأس همهی نعمتها؛ اگر کسی این نعمت را نداشته باشد، انگار همه نعمت ها را از دست داده است. چرا که انسانیت ما و رسیدن به اهداف خلقتمان در گرو بهرهمندی از این #نعمت الهی است.
✨ و امان از ما که غافلانه سرگرم لهو و لعب دنیا هستیم و تلاشی برای #ظهور و آشکار کردن نعمت پنهانِ وجود #امام_زمان علیه السلام نمیکنیم.
📚 کمال الدین ، ج۲ ص۳۶۸
#مهدویت_در_قرآن
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
📖#نکات_کلیدی_جزء_دوم۵
🔎فراز پنجم:دو شرط مهم در اجابت دعا
📖 وَ إِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنیِّ فَإِنیِّ قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ (186- بقره)
▫️هنگامی که بندگانم از تو سراغ مرا میگیرند، همانا من نزدیکم؛ دعای دعا کنندهای که مرا بخواند #اجابت میکنم. در این آیه، خداوند متعال با مقید کردن وعده اجابت به «إِذا دَعانِ»، دو شرط مهم در دعا را به ما گوشزد میکند:
1⃣یکی اینکه #دعا باید حقیقتاً دعا باشد. «أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ» مانند آن است که بگوییم:
عالم را احترام کن در صورتی که عالم باشد. این جمله یعنی آن عالمی را احترام کن که حقیقتاً عالم باشد و به علم خود عمل کند.
▫️جمله إِذا «دَعانِ» نیز میفهماند که وعده اجابت در مورد دعایی است که حقیقتاً دعا باشد
🔺یعنی قلب دعاکننده آن با زبانش موافق باشد؛ چون دعای حقیقی آن دعائی است که قبل از زبان سر، زبان قلب و فطرت که دروغ در کارش نیست آن را بخواهد.
2⃣دوم اینکه فرمود «دَعَانِ؛ مرا بخواند». دعایی وعده اجابت دارد که دعاکننده واقعاً آن را از خدا بخواهد؛
▫️ پس اگر کسی به زبان، خدا را خواند و در دل، امیدش به اسباب عادی و امور وهمی بود چنین کسی خدا را به دل نخوانده و شرط اجابت دعا را رعایت نکرده است.
🌷هدیه به لبخند #امام_زمان(عج)
📖#قرآن_کریم
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
📗#پرسشها_وپاسخهای_قرآنی
🔻« ١٩»#پرسش:
⁉️تفسير به رأى چيست؟
🔻#پاسخ: تفسير به رأى آن است كه معنايى را بر #قرآن تحميل كنيم،بدون آنكه از ظاهر قرآن دليلى داشته باشيم؛ولى اگر با تكيه بر ظاهر قرآن مصاديق جديدى نقل كنيم، #تفسير به رأى نيست.
🔻به چند نمونه دقت كنيد:
الف)،امام در حديثى در ذيل آيه،
📖«فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ» ۱
مىفرمايد:
مراد از غذا،علمى است كه انسان مىآموزد؛يعنى يكى از مصاديق طعام،طعام علمى و معنوى است.
ب)در حديث مىخوانيم:
امام براى خريد لباس احرام حج،به بازار رفتند و اين آيه را تلاوت فرمودند:
📖«وَ لَوْ أَرادُوا الْخُرُوجَ لَأَعَدُّوا لَهُ عُدَّةً»۲
يعنى اگر قصد رفتن به ميدان جهاد داشتند،خود را آماده مىكردند.
🔺با اينكه آيه در مورد جهاد است؛ولى امام اين آيه را در مورد #حج نيز بكار مىبرد؛زيرا آمادهباش براى حج و جهاد دو مصداق از يك حقيقت و آن انجام تكاليف الهى مىباشد. ۳
ج)نجاشى به خاطر شرابخوارى در ماه مبارك رمضان،صد ضربه شلاق خورد؛هشتاد ضربه به خاطر شراب و بيست ضربه به خاطر رعايت نكردن احترام ماه رمضان. او از حضرت على عليه السلام ناراحت شد و به معاويه پيوست و عليه حضرت شعرى گفت.
▫️طارق بن عبدالله رئيس قبيلهى نجاشى نزد حضرت على عليه السلام گلايه كرد كه چرا شما بين دوست و بيگانه تفاوت قائل نمىشويد!
شخص معروفى مثل نجاشى نبايد شلاق بخورد! ما اين گونه رفتار را تحمّل نمىكنيم.
✨امام اين آيه را تلاوت فرمود: «وَ إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلاّ عَلَى الْخاشِعِينَ» ۴
▫️طارق نيز به معاويه و دشمنان على پيوست با اينكه همه مىدانيم اين آيه مربوط به نماز است؛ولى حضرت على خود را يكى از مصاديق آيه دانست.
🌷هدیه به لبخند#امام_زمان(عج)
🔻پی نوشت:
(۱).عبس،۲۴
(۲).توبه،۴۶
(۳).هدایه الامه،ج۵،ص۱۴
(۴).بقره،۴۵
📌حجت الاسلام #قرائتی
📖#قرآن_کریم
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🎞#فیلم_آموزشی
🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه126 #قرآن_کریم
معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری
🔻#صفحه126 قرآن کریم
و آیات 109تا 113مائده
📌#تفسیر_قطره_ای
📖#قرآن_کریم
#عثمان_طه
#سوره_مائده
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
📌#تدبر_قرآنی
✨بخشش،دل میخواهد نه ثروت
📖 «.....أعدّت للمتّقين ¤
الّذين ينفقون فى السرّاء و الضرّاء»
(آل عمران ۱۳۳ - ۱۳۴)
✨ #قرآن كريم يكى از اوصاف پرهيزكاران را #انفاق در حال توانگرى و تنگدستى معرفى میكند.
✨ پس، انفاق نياز به #ثروت ندارد، بلكه نيازمند روح سخاوت است، گرچه انفاق كننده تنگدست باشد.
✨ از اين رو پيامبر صلی الله علیه وآله وسلم میفرمايد:
«الجنّة دار الأسخياء».
#بهشت خانه سخاوتمندان است.
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
📖#نکات_کلیدی_جزء_دوم۶
🔎فراز ششم:ورود ممنوعهای الهی
📖 تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَ مَن یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُوْلَئکَ هُمُ الظَّالِمُونَ(229- بقره)
▪️این فراز در پایان آیهای قرار دارد که خداوند متعال تعدادی از #احکام الهی را در آن بیان کرده و در نهایت فرموده است:
📖 اینها حدود و مرزهای الهی است؛ از آن تجاوز نکنید و آنها که از آن تجاوز میکنند ستمگرند.
▫️در این آیه تعبیر لطیفی درباره قوانین الهی به چشم میخورد و آن تعبیر به «حد» و «مرز» است.
▪️بر این اساس، در میان کارهایی که انسان میتواند انجام دهد یک سلسله مناطق ممنوعهای وجود دارد که ورود در آنها فوقالعاده خطرناک است.
✨خداوند متعال با قوانین و احکام این مناطق را مشخص کرده و بسان علائمی هشدار دهنده انسان را از ورود به آن منع میکند.
▫️ بنابراین کسی که معصیت کرد و به این قوانین بی اعتنایی نمود در حقیقت با تجاوز از حد و مرز الهی خود را به دست خود به هلاکت انداخت و بدبخت کرد.
▪️با توجه به این اصل است که در آیه 187 همین سوره میبینیم که حتی از نزدیک شدن به این مرزها هم نهی شده است
📖تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوها؛ زیرا نزدیکی به این مرزها، انسان را بر لب پرتگاه قرار میدهد و نیز در روایات وارده از طرق اهل بیت علیهم السلام میخوانیم که از موارد شبههناک نهی فرمودهاند و گفتهاند:
▫️این کار در حکم نزدیک شدن به مرز است و چه بسا با یک غفلت انسانی که به مرز نزدیک شده گام در آن طرف بگذارد و گرفتار هلاکت و نابودی شود.
🌷هدیه به لبخند #امام_زمان(عج)
📖#قرآن_کریم
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🔖نكته های کوتاه وجذاب از #قرآن و احاديث
🔻معناي « لم يلد و لم يولد »
🖌از بعضى روايات استفاده مىشود كه تولد در آيه" لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ" معنى وسيعترى دارد، و هر گونه خروج اشياء مادى و لطيف را از او، و يا خروج آن ذات مقدس از اشياء مادى و لطيف ديگر را نفى مىكند.
▫️چنان كه در همان نامهاى كه امام حسين علیه السلام در پاسخ اهل" بصره" در تفسير صمد مرقوم فرمود، جمله" لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ" چنين تفسير شده:
🖌" لَمْ يَلِدْ" يعنى چيزى از او خارج نشد، نه اشياء مادى مانند فرزند، و ساير اشيايى كه از مخلوقين خارج مىشود (مانند شير از پستان مادر)
▫️ و نه چيز لطيف، مانند نفس، و نه عوارض گوناگون، مانند خواب و خيال و اندوه و حزن و خوشحالى و خنده و گريه و #خوف و #رجاء و شوق و ملالت و گرسنگى و سيرى، خداوند برتر از اين است كه چيزى از او خارج شود.
🖌و نيز برتر از آن است كه او متولد از شىء مادى و لطيف گردد ... مانند خارج شدن موجوده زندهاى از موجود ديگر، و گياه از زمين، و آب از چشمه و ميوه از درختان، و خارج شدن اشياء لطيف از منابعش، مانند ديدن از چشم، و شنيدن از گوش، و استشمام از بينى، و چشيدن از دهان، و سخن از زبان، و معرفت و تشخيص از دل، و جرقه آتش از سنگ"
✨هدیه به لبخند#امام_زمان(عج)
📚تفسير نمونه ج 27 ص 442 به نقل از بحار ج 3 ص 224
📖#قرآن_کریم
#نکات_ناب ۱۴
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
📗#پرسشها_وپاسخهای_قرآنی
🔻« ٢٠»#پرسش:
⁉️بزرگترين نعمت كدام است؟
🔻#پاسخ: گرچه از نگاه و ديدگاه بعضى،بزرگترين نعمت، زندگى همراه با رفاه و امكانات و مقام و ثروت و قدرت و محبوبيّت است؛
امّا حقيقت اين است كه بزرگترين #نعمت آن است كه انسان را به هدف واقعى برساند.
▫️كسى كه انواع نعمتها را داشته باشد؛ولى به هدف نرسد، مثل كسى مىماند كه انواع ماشينها را دارد،ولى خود در خيابانها سرگردان است.
▫️ بنابراين،بزرگترين نعمت،هدايت الهى و معرفت و اطاعت كامل و داشتن هاديان معصوم و نجات از هوسهاى درونى و طاغوتهاى بيرونى است.
🔻قرآن مىفرمايد:
📖 «أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً» ١
🔺يعنى با آمدن #قرآن و پيامبر اسلام و تعيين رهبرى معصوم براى بعد از پيامبر نعمت بر مردم تمام و دين كامل و خدا راضى شد و در ذيل آيه «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» ٢
▫️همچنين امام رضا عليه السلام فرمود:مراد از نعمت،#ولايت ما اهل بيت است،خواه در رفاه و زندگى باشد يا در تلخى و شهادت.
▫️با اين نگاه است كه فرزند ١٣ سالهى امام حسن مجتبى عليه السلام (حضرت قاسم)در #كربلا در پاسخ به عموى خود مىگويد:
مرگ براى من از عسل شيرينتر است؛
🔺زيرا حق را فهميدم و رهبرم امام معصوم است و هدفم مبارزه با ظلم و جانم را با خدا معامله مىكنم.
🌷هدیه به لبخند#امام_زمان(عج)
🔻پی نوشت:
(۱).مائده، ۳
(۲).تکاثر،۸
📌حجت الاسلام #قرائتی
📖#قرآن_کریم
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🎞#فیلم_آموزشی
🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه127 #قرآن_کریم
معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری
🔻#صفحه127 قرآن کریم
و آیات 114 تا 120 مائده
📌#تفسیر_قطره_ای
📖#قرآن_کریم
#عثمان_طه
#سوره_مائده
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
🔖🔎 #ترنم_وحی
📌عدم اختصاص خلافت به حضرت آدم
📖فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ ۚ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ ۖ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَنْ تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُلْ لَكُمَا إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُبِينٌ (اعراف/۲۲)
◽️در مسأله #خلافت گرچه خطاب گاهی به آدم است و گاهی ضمير به صورت مفرد يا مذكر و مانند آن است، اما اين به آن معنا نيست كه خليفه بودن يا مسجود شدن، مخصوص #حضرت_آدم يا مختص به مرد است برای آن كه :
1⃣ محور تعليل قرآن كريم تعليم است و تعليم عام است.
2⃣ در همين قضيه حضرت آدم :
❶ اولاً، جريان دشمنی شيطان با آدم و حوا را در يك سوره با ضمير مفرد ذكر مي كند و در سوره ديگر با ضمير تثنيه میآورد و از اين نحوه بيان معلوم میشود كه مفرد آوردنِ ضمير در يك مورد، برای اشعار به اين است كه نماينده، يك نفر است، نه برای آن كه كار، با يك نفر است، و به همين جهت است كه عداوت #شيطان را در سوره ديگر با ضمير تثنيه ذكر میكند و میفرمايد :
📖 «لَكُما عَدُوُُّ مُبين؛ شيطان برای شما دشمنی آشكار است.»(اعراف/۲۲)
❷ آنجا كه سخن از #وسوسه و تأثيرپذيری آدم است، همين معنا را در بخشی از #قرآن به ضمير مفرد ذكر میكند و در بخشی ديگر با ضمير تثنيه میفرمايد.
◽️ در يكجا به صورت گزارشی میفرمايد :
📖 «وَ قاسَمَهُمَا اِنّي لَكُمَا لَمِنَ النّاصِحينَ؛
#قسم خورد براي آنها كه حقيقتاً من ناصح شما هستم.»
▪️شيطان در اينجا كلام خدا را #تفسير به رأی میكند و اين تحريف از كسی كه ادعا میكند «أنَا خَيرُُ مِنهُ» بعيد نيست! میگويد اين كه خدا شما را نهی كرد و فرمود: «و لا تَقرُبا هذِهِ الشَّجَرة؛
نزديك اين #درخت نشويد.
◽️براي آن است كه اگر از اين شجره بخوريد، #فرشته مي شويد، و تا ابد مي مانيد. خدا شما را براي اين كه ابدی نشويد و از زندگی جاودانه برخوردار نگرديد نهی كرد.
▪️و يا میگويد : ای آدم میخواهی من تو را دلالت و راهنمايی كنم به كاری كه اگر آن را انجام دادی واز #ميوه آن درخت خوردی جاودانه میشوی؟
◽️شيطان مستقيماً در هر دو نفوذ كرد، نه از راه زن، مرد را فريب داد ـ چه اين كه برخي بر اين اعتقادند ـ و نه از راه مرد ، زن را فريب داد، چه اين كه ممكن است شخص ساده انديشی از آيه «هَل أدُلّكَ عَلي شَجَرةِ الخُلد» چنين استفادهای بكند.
❸ ثالثاً، امر به هبوط نيز گاهی تثنيه است و میفرمايد: «اِهبِطا» (طه/۱۲۳)
➖و گاهي به صورت جمع است «اِهبِطوا»(بقره/۳۶)
◽️ اين مطلب اشعار به اين امر دارد كه آنچه به خلافت برمیگردد، انسانيت است و آنچه مورد عداوت شيطان است، نيز انسانيت انسان است.
📔کتاب زن در آیینه جلال و جمال
✍ آیت الله جوادی آملی
#تدبر_درقرآن
@Tarannome_Vahy
°❈※☆═🎶═☆※❈°