تربیت و آموزش
استفاده از #فهرست_مشاهدات 🔹روش ساده و سریعی است که از طریق آن #معلم می تواند دانش آموزان را در بسی
👈 ۳) ارزشیابی پوشه ای
🔸یک پوشه کارنما مانند یک جورچین یا پازل مجموعه قطعاتی از کارهای دانش آموز است که با اتصال آنها می توان تصویر کامل و روشن تری از دانش آموز به عنوان یک یادگیرنده مادام العمر به نمایش گذاشت.
🔹پوشه می تواند شامل
#فهرست های ارزشیابی معلم،
#گزارش کارهای دانش آموز،
#یادداشت های معلم،
#گزارش های #گردش_های_علمی
و #کارهای_عملی
و #پروژه های دانش آموز باشد.
🔸پوشه بیش از این که قطعاتی از کارهای دانش آموز باشد که بی هدف جمع آوری شده است، مجموعه ای از کارهای مشخص، هدفدار و آگاهانه دانش آموز است که به او امکان می دهد تا توانایی های خود را از جهات مختلف به نمایش بگذارد.
https://eitaa.com/Tarbiatm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 چرا در آموزش و پرورش، مثل بنیامیه دین را آموزش میدهیم؟!
https://eitaa.com/Tarbiatm
✅به کم ها قانع شده ایم
🔶استاد #علی_صفایی_حائری
🔹 ما در زندگی خود به کم ها قانع شده ایم، تمام زندگی ما به یک حساب بانکی و دو تا خانه و یک ماشین و یک زن و چند بچه و ... ختم شده است .
🔹تمام عمر خود را می دهیم؛ تا همین ها را بدست آوریم و در نهایت هم آنها را می گذاریم و جدا می شویم ، در حالی که تمام دعوت انبیاء این است که: " أَرَضِيتُم بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيل"ٌ ﺁﻳﺎ ﺑﻪ ﺟﺎﻯ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﻝﺧﻮﺵ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﺪ ﻣﺘﺎﻉ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﺧﺮﺕ ﺟﺰ ﺍﻧﺪﻛﻰ ﻧﻴﺴﺖ.
🔹به خدا قسم بهره های زندگی دنیا خیلی کم است! همه انبیاء الهی آمدند و ما را صدا زدند ، فریاد زدند ، شمشیر زدند ، زمین گیر و زندانی شدند و فرقشان شکافته شد که به کم ها قانع نشوید ! این دنیا کم است ، آدمی برای زندگی هفتاد سال نیست ، اما ما دعوت آنها را ندیده و فریاد آنها را نشنیده گرفتیم ؛ چرا که زمین گیر و به دنیای کم قانع شده ایم.
📚 اخبات ، ص ۳۵۶
https://eitaa.com/Tarbiatm
#تولد_دوباره
🔸تو يک بار از مادر متولّد شدى
و اين بار بايد از خودت بيرون بيايى؛
از #نفس، از #غريزه_ها، از #عادتها متولّد شوى؛
🔹كه عيسى مىگفت: «لا يَلِجُ فِى الْمَلَكُوتِ مَنْ لايُولَدُ مَرَّتينِ»؛ كسى كه دو بار متولّد #نشود، به ملكوت خدا راهى #ندارد.
🔸 و پس از اين تولّد، بايد #توليد كنى و زاد و ولد كنى كه تنها نمانى و در تنهايى هم مأنوس باشى.
📖نامههاى بلوغ ص 17
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان ادامه 🔵 اصل مسئولیت دادن به فرزندان 🔸وقتی اعمال غیرمسئولانه از نوجوانت
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان
🔵 توجه به نیازهای همه جانبه
🔸انسان موجودی چند بعدی است و سلامت روانی و جسمانی فرزندان در سایه توجه به نیازهای همه جانبه آنها تأمین می شود.
فراموش نکنید فرزند نوجوان شما دیگر #کودک_نیست، که نیاز به سرپناه و غذا داشته باشد واسباب بازی بخواهد،
🔹نوجوان شما برای اینکه سلامت جسمانی و روانی داشته باشد یک حیطه وسیعی از نیازها را دارد، او نمی داند آن خدایی که درباره اش صحبت می کردم وجود دارد یا نه؟
👈 #تفکر_انتزاعی در او شکل می گیرد.
👈 همه چیز را باید به او توضیح بدهیم.
✅وقتی شما همه جانبه به نیازهایش توجه می کنید او هم #همه_جانبه رشد می کند.
⛔ اشتباه ما این است که او را در #بهترین_دبیرستانِ_علمی شهر ثبت نام می کنیم...
🔸ادامه دارد....
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#دست_خطِ_فرزند ◀اگر فرزندتون دستخط نامناسب دارد # علت آن #ضعف در #هماهنگی_چشم و #دست یا مشکلاتی در
#دست_خطِ_فرزند
◀اگر فرزندتون دستخط نامناسب دارد
# علت آن #ضعف در #هماهنگی_چشم و #دست یا مشکلاتی در #حوزه_دیداری و #ادراک دیداری حرکتی می باشد.
🔵 تمریناتی برای بهبود هماهنگی چشم و دست، تثبیت برتری طرفی و در نتیجه بهبود "دستخط و نوشتن" 👇👇
👈۴- استفاده از قلاب ماهيگيری: برای اين كار دو نوع وسيله بازی در بازار موجود می باشد
در نوع اول ماهی ها را با دست روی زمين می چينيم دانش آموز آنها را با قلابي كه يك آهن ربا به سرش وصل است می گيرد اما در نوع پيشرفته تر ماهی ها درون يک صفحه چرخان هستند كه دانش آموز علاوه بر هماهنگی چشم و دست بايد سرعت عمل و دقت و تمركز نيز داشته باشد چون زمانی كه صفحه مي چرخد دهان ماهی ها باز و بسته می شود و دانش آموز همزمان با باز شدن دهانشان بلافاصله ان ها را بايد بگيرد.
👈۵-كوبيدن ميخ ، مچاله كردن كاغذ های باطله با انگشتان دست و درست كردن شكل های حجم دار
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#هفت_سال_دوم 🔸در هفت سال دوم و مرحله #دبستانی، در رشد فکری کودک تغییر و تحول چشمگیری پیدا می شود و
#عبرت
#مرحله_نوجوانی
#مرحله_سوم_رشد
🔸 در مرحله نوجوانی که همزمان با بلوغ شرعی است، رشد شناختی و ادراکی نوجوان اوج می گیرد و از واقعیات عینی و محسوس، به امور انتزاعی و ذهنی منتقل می شود.
🔹نوجوان می تواند به تهیه و تنظیم فرضیه های ذهنی بپردازد.
🔸و هر مسأله ای را به صورت اصولی و منطقی آن بررسی کند.
🔹 او می تواند مسائل مجرد و انتزاعی را تجزیه و تحلیل نماید و به نتایجی منطقی دست یابد.
✔ چنین فردی، برای عبرت گرفتن از حوادث، کافی است که از پیش درآمد فوق خبردار شود.
👆 آنگاه به تجزیه و تحلیل، کشف روابط و علل و در نهایت نتیجه گیری آن بپردازد و آن را به عنوان تجربه ای در کنار تجارب زندگی خویش ثبت کند.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#تربیت_در_محیط_آموزشی ◀رابطه تعلیم و تربیت در معارف اسلامی 👈بحث اوّل این است که رابطه تعلیم و ترب
#تربیت_در_محیط_آموزشی
🔽کنار هم بودن تعلیم و تزکیه در آیات قرآن
ما آیات متعددی داریم که در باب تعلیم و تزکیه مطرح شده است که تزکیه همان تربیت نفس است.
#مثلاً در سوره بقره دارد: «كَما أَرْسَلْنا فيكُمْ رَسُولاً مِنْكُمْ يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِنا وَ يُزَكِّيكُمْ وَ يُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُون».
🔹 این آیه شریفه، سه مأموریت را برای انبیا مطرح می کند؛
👈 #ماموریت_اوّل: «يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِنا»؛ تلاوت آیات الهی است که به طور خلاصه اوّلین هدف و وظیفه انبیاء این است که آنها به ابناء بشر «بیدار باش» می دهند تا آنها را از خواب غفلت بیدار کنند.
🔹وقتی که بشر از خواب غفلت بیدار شد و متوجه انسانیت و جنبه الهی خود شد،
👈 #مأموریت_دوم مطرح می شود که فرمود: «وَ يُزَكِّيكُمْ»؛ یعنی بحث تزکیه را مطرح می کند.
حالا که انسان چشم باز کرد و از خواب غفلت بیدار شد،
⬅مسأله #تربیت و #تطهیر نفس مطرح می شود.
🔹این به جهت اهمیت مسأله تربیت نفوس است.
بعد از آن هم
👈 #مأموریت_سوم است که می فرماید: «وَ يُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ»؛ این هم جزء مأموریت انبیا است.
✅لذا انبیا هم مأمور به تعلیم انسانها هستند و هم تربیت آنها.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
👈 ۳) ارزشیابی پوشه ای 🔸یک پوشه کارنما مانند یک جورچین یا پازل مجموعه قطعاتی از کارهای دانش آموز است
#پوشه، چیزی بسیار فراتر از یک ظرف پر از خرت و پرت است.
🔸 پوشه مجموعه ای سازماندهی شده از مدارک مستندی است که #معلم و دانش آموز با استفاده از آن، میزان پیشرفت دانش آموز را در حیطه های مختلف دانش، مهارت و نگرش در موضوعات معین درسی، به نمایش می گذارند.
🔹 #مرور_پوشه دانش آموز به #معلم امکان می دهد تا با اطمینان بیشتر و براساس #دلایل_مستند در مورد دانش آموز قضاوت کند.
🔸 مرور پوشه دانش آموز به #معلم فرصت می دهد تا قابلیت های او را به درستی شناسایی و باتوجه به تئوری #هوش_های_چندگانه، برای آموزش او برنامه ریزی کند.
https://eitaa.com/Tarbiatm
#تربیت_باید_از_ریشه_ها_شروع_شود
📌 آنهایی كه داغ شدهاند، با عوض شدن محيط، حرارتشان زود سرد مىشود و هنگام تنهايى، مثل بچههاى لوس كه بغلى شدهاند، همين كه زمينشان بگذارى نق مىزنند.
✅ بهجاى آن كه افراد را به چشمههایى تبدیل کنیم، آنها را مثل استخرى به آب بستهايم و اين است كه به مرور زمان رنگ عوض مىكنند و لجن می گیرند.
✅ نمىشود با چند شعار اخلاقى و مقدارى نصيحت، آنها را از هوسهايى كه در اعماقشان ريشه دارد، جدا كرد. چگونه مىشود آنها را از عشقها، غريزهها و شهوتها رها كنيم؟ مگر هنگامى كه آنها را به يك عشق بزرگتر رسانده باشيم.
🍀 هنگامى كه عشقى بزرگتر دل را بگيرد، عشقهاى كوچكتر نردبان آن خواهند بود.
https://eitaa.com/Tarbiatm
♦️شرایط بیعت با امام زمان (عج)
#عید_بیعت
🔷بیعت با امام زمان (عج) نباید فقط زبانی باشد.
♦️حرکت در راه امام زمان (عج) ایجاد زمینه ظهور و حرکت به سوی آینده است، زندگی دسته جمعی و سازماندهی شده توأم با صمیمیت و وحدت یکی از ضرورتهای جامعه مهدوی است.
🔶بیعت با امام زمان (عج) خیلی سخت است، بیعت با امام زمان (عج) نباید فقط زبانی باشد بلکه در عرصه عمل و رفتار نیز باید جاری باشد.
🔺 بیعت به معنای فدای امام زمان (عج) شدن نیست، اکنون امام زمان (عج) در مقام گفتار خیلی فدایی دارد، اما آیا کسی هست که یاور واقعی ایشان باشد، یاور امام زمان (عج) وقتی به مسئولیت رسید رفتار منتظرانه خویش را هرگز ترک نمیکند.
🔖تجدید بیعت با امام امری پسندیده است، تجدید بیعت با ائمه (ع) در دورههای گذشته نیز صورت میگرفته است حتی در دعای عهد هر روز مومنان با امام زمانشان تجدید بیعت میکنند.
🔑 طبق فرموده قرآن یاران امام زمان (عج) با هم وحدت دارند، از سرزنش نمیترسند، در راه خدا جهاد میکنند و برخورد سخت با کافران دارند، اکنون به شکرانه الهی بخش زیادی از این ویژگیها در منطقه ایجاد شده البته برخی از افراد این ویژگیها را ندارند.
♦️صمیمت در اجتماع مومنان از مهمترین شاخصههای یاوران مهدوی است، زندگی دسته جمعی و سازماندهی شده یکی از ضرورتهای جامعه مهدوی است؛ نمیشود کسی با گوشهنشینی به دنبال خودسازی باشد، باید در اجتماعات ما فردیت که برگرفته از فرهنگ غربی است، کنار رود و زندگی جمعی سرلوحه ما قرار گیرد.
🔷 این رفتار برخی دوستان که در یک شهر با هم جمع نمیشوند یا یک برنامه مشترک برگزار نمیکنند با شاخصههای تجدید بیعت با امام زمان (عج) در تضاد است. پیادهروی و زیارت اربعین الگو و مصداق اجتماع زیبا و آزادیخواهی بهشمار میرود که همه مهدییاوران باید به آن توجه ویژه داشته باشند.
🗂شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، یکی از مصادیق «برخورد سخت با کافران» است، البته برخی میخواهند این شعار گفته نشود، اما مردم این شعار را ترک نکردهاند.
💎بعضیها مهدویت بدون سیاست، بدون جنگ و بدون استکبارستیزی دارند، انگار امام زمان (ع) میخواهند تشریف بیاورند و برای ما کلاس اخلاق بگذارند، نماز بخوانند و به زیارتشان مشرف شویم و دیگر هیچ، حضرت که برای این چیزها نمیآیند، برای آزاد کردن جهان از قید ستم میآیند که اینکار طبیعتا با سختی همراه است.
🔷 حرکت در راه امام زمان (عج) ایجاد زمینه ظهور و حرکت به سوی آینده است، و هر کاری که برای امامزمان (عج) انجام میدهیم مستقیما ارتباط با ولایت الهی دارد، بسیاری از مشکلات سیاسی و اقتصادی جامعه ناشی از بیتوجهی به فرهنگ و مدیریت مهدوی است.
https://eitaa.com/Tarbiatm
هدایت شده از تربیت و آموزش
👈ایا اخلاق و رفتار ما مهدوی هست؟
◀اللهم عجل لولیک الفرج
بحق الحسین علیه السلام
هدایت شده از تربیت و آموزش
🌸#امام_سجاد(ع):🌸
✍... #بهترين_مردم هر زمان، كسانى هستند كه #ظهور_مهدى(عج) را #انتظار میکشند.
📚بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۲۲.
◀اللهم عجل لولیک الفرج
https://eitaa.com/Tarbiatm
هدایت شده از تربیت و آموزش
#امر_و_نهی_فرزند
#مغز_و_جملات_مثبت_و_منفی
😕شاید تعجب کنید اگر بگویم مغز ما با همه پیچیدگیش قادر نیست جملات #منفی را از #مثبت #تفکیک_کند:
🔸به جمله ً منفی ً زیر توجه کنید:
" لطفا به #خیابان_قرمز فکر نکنید "
ذهن شما اکنون به چه چیزی فکر می کند
بدون شک ذهن شما اکنون در حال فکر کردن به #خیابان_قرمز است.
🔹به نظر شما اگر به کودکی گفته شود
❌دست مرا ول نکن،
❌به پریز برق دست نزن،
❌امروز با بچه ها در مدرسه دعوا نکن،
📣چه پیغامی در مغز او مخابره می شود؟
🔹همه این جملات در ذهن او مثبت برداشت شده و گویی که به او دستور داده اید که این کار را انجام دهد،
✅ در واقع در فرمان دادن باید به کودک گفته شود چه کاری باید انجام دهد نه اینکه چه کاری نباید انجام دهد.
👈بنابراین با کودک خود اینگونه سخن بگویید:
✅ به جای مخالفت نکن بگو کاری که گفتم را انجام بده
✅ به جای فحش نده بگو حرف خوب بزن
✅ به جای دستم را ول نکن بگو دستم را محکم بگیر
✅ به جای ندو بگو آرام راه برو
و ...
https://eitaa.com/Tarbiatm
#یُسرِ_وجود
🔸خدا اراده كرده و مىخواهد كه ما راحت باشيم؛ «يُريدُاللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ».
🔹 و اين يُسر، يُسر وجود ماست، نه يُسر كارها و امور؛
🔸چون كارها براى كسانى راحت مىشود كه وجودشان راحت شده باشد.
🔹 فراغت براى كسانى است كه به وسعت قلب و سعه ى صدر رسيده باشند.
📖نامه هاى بلوغ، ص: 28
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان 🔵 توجه به نیازهای همه جانبه 🔸انسان موجودی چند بعدی است و سلامت روانی و
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان
ادامه
🔵 اصل توجه به نیازهای همه جانبه
⛔ اشتباه ما این است که او را در بهترین #دبیرستان_علمی_شهر ثبت نام می کنیم.
او در #بعد_تحصیلی خوب #رشد می کند اما آیا از #دبیرستان که بیرون آمد. می داند در جامعه چکار کند؟
👈 آیا می داند با حسی که دارد چکار کند؟
👈 آیا وقتی او را به مهمانی می بریم آداب معاشرت بلد است؟
👈آیا احترام به بزرگتر بلد است؟
👈 وقتي بابا وارد می شود از جایش بلند می شود؟
👈آیا می داند تفریح چیست؟
👈چقدر از ساعت عمرش را باید با تفریح بگذراند؟
👈آیا میداند مذهب چیست؟
👈 آیا میداند معنویت چیست؟
👈 آیا برای جسمش ارزش قائل است ؟
👈 آیا می داند با جسمش چکار کند؟
✅والدینی که به #تأمین نیازهای همه جانبه فرزندان خود #می_اندیشند، #رشد_همه_جانبه آنان را موجب می شوند و افراد رشد یافته از تمامی جنبه ها را به جامعه #عرضه می کنند.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#دست_خطِ_فرزند ◀اگر فرزندتون دستخط نامناسب دارد # علت آن #ضعف در #هماهنگی_چشم و #دست یا مشکلاتی د
#دست_خطِ_فرزند
🔼اگر فرزندتان دستخط نامناسب...
👈۶- تيراندازی با تفنگ پلاستيكی
👈۷- بازی با توپ و راكت
👈۸- استفاده از توپ چسبناک به سوی هدف معين برای دانش آموزان كوچک تر و استفاده از دارت برای سنين بالاتر
👈۹- پيچاندن نخ دور قرقره
👈۱۰- حمل استكان پر آب به شكلی كه هنگام راه رفتن آب آن نريزد.
👈۱۱- حمل يک زنگوله با راه رفتن آرام و سريع به نحوی كه به صدا در نيايد.
👈۱۲- چند شكل هندسی را روی كاغذ رسم كرده از كودک بخواهيم با قيچی آن ها را در آورد.
ادامه دارد
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#عبرت #مرحله_نوجوانی #مرحله_سوم_رشد 🔸 در مرحله نوجوانی که همزمان با بلوغ شرعی است، رشد شناختی و ادر
#عبرت
#مرحله_نوجوانی
#مرحله_سوم_رشد
🔹این دوره به بعد، هر چه سن بالاتر رود و به مراحل سنی بالاتری برسد، بر تجارب او افزوده می شود و همین تجارب،او را ورزیده و کارآزموده تر می کند.
🔸به طوری که با دیدن یا شنیدن بسیاری از امور، به درک حقایق بسیاری در ورای آنها نائل می گردد.
🔹🔹🔹از آنچه گذشت، معلوم می شود که گستره به کارگیری #روش_عبرت، در مراحل اولیه زندگی #متربی، کمتر است.
چرا که دایره درک کودک کمتر است،
و هر چه بر سن کودک افزوده می شود و کودک به مراحل بالاتری می رسد، دامنه کاربرد این روش، #گسترده_تر می گردد.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#تربیت_در_محیط_آموزشی 🔽کنار هم بودن تعلیم و تزکیه در آیات قرآن ما آیات متعددی داریم که در باب تعل
#تربیت_در_محیط_آموزشی
🔽 تربیت نفوس، اوّلین مأموریت انبیا
✅ در سوره آل عمران آمده است:
«لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَة»
خداوند بر مومنین منّت گذاشت که پیامبری از خودشان برای تلاوت آیات، تزکیه جانها و تعلیم کتاب برانگیخت.
✅ آیه دوم سوره جمعه هم که معروف است که می فرماید: «هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ»
🔸 از همه این آیات فهمیده می شود که مأموریت اوّلیه انبیا، همین مسأله تربیت و تزکیه نفوس است.
✔ توجه به تربیت، #پیش_از_تشکیل_کلاس_درس
🔄 بحث ما درباره «محیط آموزشی» است.
🔽 #محیط_آموزشی_یعنی_چه؟
👈هر محیطی که در رابطه با مسأله تعلیم و تعلّم است، داخل در این بحث است.
🔹 مثلاً وقتی می خواهید #کلاسِ_درس درست کنید،
بحث تعلیم و تعلّم مطرح است؛
حالا چه می خواهد این کلاس برای #یک_نفر باشد، چه #هزار_نفر.
🔸تعلیم، در کنارش خواه ناخواه تزکیه هم مطرح می باشد.
👈این یک مأموریت الهی است که در هر محیط درسی و تعلیمی، باید بحث تزکیه و تربیت باشد.
👈 شما نگاه کنید که سرآمد مأموریت انبیا در این آیات، مسأله تعلیم و تزکیه است.
🔸🔸لذا می بینیم خداوند در بحث محیط آموزشی که برای انبیای خود ترسیم می کند، این دو مورد را در کنار هم مطرح می کند؛ یعنی #تعلیم_و_تربیت.
⛔ پس به هیچ وجه #جداسازی این دو مقوله صحیح نیست.
https://eitaa.com/Tarbiatm