eitaa logo
تسنیم هدایت ( آمرین آذربایجان غربی )
89 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.7هزار ویدیو
404 فایل
🌷سنگرهای مردمی🌷 آموزش و احیای تنهاترین فریضه با "بیتفاوتی" مبارزه میکنیم و شیوه های صحیح "بیتفاوت" نبودن را ترویج میکنیم ، امر به معروف و نهی از منکر سنگر مستحکم رزمندگان در جبهه فرهنگی ♻ ️تشکل های مردم نهاد آتش به اختیار ارتباط باما @Goleyas6111
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20210117-WA0000.mp3
2.39M
🎤 ◀️ آیا جزء دهم از است⁉️ به نهضت ما بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/1655439360C3ac9fe7eda این پیام را منتشر کنید... 💎مرکز تخصصی آموزش و احیای واجب فراموش شده... تنها کانال رسمی نشر آثار 🆔️@aamerin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 کارگاه آموزشی هزار نفره ی امربه معروف و نهی ازمنکر با تدریس: مکان: مصلای بزرگ قم ╔═💎💫═══╗ @aamerin_ir ╚═══💫💎═╝ 📡به کانال آمرین بپیوندید👆
🔵 میگه حمایت شد 😁 😱 بزرگوار! فکر میکنی خودت رفتی یه رای مثبت دادی یعنی حمایت کردی؟؟؟ نه عزیزم! این که کمترین حد وظیفه بود🤪 👏👈👈حمایت اینه که با گوشی ها و سیمکارت های خانواده ات هم بری رای بدی و ده ها نفر دیگه رو وادار کنی به رای دادن و حمایت کردن از کمپین✊ هنوز اهمیّت امر به معروف رو نفهمیدیم...😭 حتما《حمایت》کنید👇👇👇👇 farsnews.ir/my/c/49900 کمپین مطالبه آموزش امر به معروف در رسانه ملی
السلام علیک یافاطمه المعصومه💚 استادتقوی بزرگوار و همراهان دراین سفر به نیابت از همه ی موسسه و و و کانال های آمرین، زیارت کردند... زیارت همگی قبول باشه ان شاءالله 💕 ╔═💎💫═══╗ @aamerin_ir ╚═══💫💎═╝ 📡به کانال آمرین بپیوندید👆
🔵 کارگاه آموزشی هزار نفره، امربه معروف و نهی ازمنکر با تدریس: مکان: مصلای بزرگ قم ╔═💎💫═══╗ @aamerin_ir ╚═══💫💎═╝ 📡به کانال آمرین بپیوندید👆
👇 برای مومنین ✅محتوای ✅صدور ✅با حمایت‌ ✅بدون محدودیت سنی و جغرافیایی 🧕ثبت نام خواهران با ارسال کلمه "معروف" به:👇 🌹🍃بله ble.ir/vajeb123 🌹🍃سروش sapp.ir/vajeb123 🌹🍃ایتا eitaa.com/vajeb123 🌹🍃روبیکا https://rubika.ir/vajeb123 🌹🍃گپ Gap.im/vajeb123 🧔 ثبت نام برادران با ارسال کلمه "معروف" به:👇 Eitaa.com/aseman_2020 📆 طول دوره مقدماتی: ۲۵ روز ✅ آشنایی با مرکز: b2n.ir/Moarefi 🌺دانلود رایگان آموزش مجازی: 👉 b2n.ir/vajeb1 http://eitaa.com/joinchat/1655439360C3ac9fe7eda این پیام را به صد نفر بفرست...
🔵 درخواست آموزش امر به معروف و نهی از منکر در رسانه ملی ❗️ 🤝 لطفا حمایت کنید👇 b2n.ir/004451
هدایت شده از غنچه های فاطمی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ✅ فرا رسیدن ایام الله دهه فجر برشما فرزندان و جوانان انقلاب اسلامی پیشاپیش مبارک باد🌹 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 سلام سلام به بچه های نازنین سلام سلام به بچه های ایران زمین عزیزان دل داریم کم کم نزدیک میشیم به روزهای خاطره انگیز و زیبا دهه فجر انقلاب اسلامی😊😊 روزهایی که همیشه و هرساله در اون در مدرسه بهترین جشنهارو میگرفتیم😍 اما امسال بخاطر این ویروس زشت و بد😡 مجبوریم داخل خانه باشیم... اما👌👌👌😍 ما ناامید نمیشیم..و بازهم جشن های زیبا میگیریم درخانه🏡.... براتون پویش داریم.. اونم چه پویشی👌👌 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 بچه های عزیز درقالب پیشنهادات زیر میتوانید یک رشته را انتخاب و برامون ارسال کنید 👈 بیان خاطرات از زبان بزرگترها و نوشتن✍ خاطرات به صورت زیبا و خوانا و ارسال خاطرات برای ما 👈 بیان خاطرات دهه فجر زمانی که در مدرسه بودید 👈 شما میتوانید خاطرات خودرا به زبان نقاشی بیان کنید و برامون ارسال کنید.. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ۱-نصب پرچم ایران 🇮🇷داخل خانه یا درب منزل ۲-ساخت پرچم ایران🇮🇷(کاردستی) ۳_درست کردن ژله به رنگ پرچم ایران🇮🇷 ۴_نقشه ایران و رنگ امیزی کنید صورت پرچم ایران🇮🇷 ۵-خواندن شعر درمورد پرچم ایران 🇮🇷و ارسال فیلم ازخودتون به همراه پرچم ۶_نقاشی پرچم ایران🇮🇷 ۷.یک‌جمله زیبا درمورد پرچم بگین و فیلم یا عکس جمله رو ارسال کنید..البته جمله باید زیباو خوانا باشد... ❇️ منتظر ارسال آثار شما تا رو ۲۲ بهمن ماه می باشیم...👌 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ┏━━━ 👦 👧 ━━━┓ @Gonchehayefatamion ┗━━━ 👦 👧 ━━ 👦 👧 غنچه های فاطمیون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شایعه: بیرون بودن زلف زنان ایل جزیی از پوشش زیبایشان است. و.هیچ مرد اصیل قشقایی وبختیاری به زلف زنان ایل توجهی نمیکند. همانگونه که مردان شالیکار به ساق برهنه زنان شالیکار بی اعتنا اند. گرگ اگر هوس گوشت کند، پوست شکار برایش مهم نیست.. حجاب باید باطنی باشد نه ظاهری. . از نسل آلودهء من گذشت. . به فرزندان خود خوب دیدن را بیاموزید .... حسین پناهی ✅✅ : 1◀️ - به طور کل حجاب بخصوص پوشاندن موي سر زن در اسلام از یک مسئله کلّی و اساسی ریشه گرفته است. اسلام می‏خواهد انواع کامجویی های جنسی (چه بصری و لمسی و چه نوع دیگر)👈 به محیط خانواده و در چهارچوب شرع و قانون اختصاص یابد و اجتماع تنها 👈برای کار و فعالیت باشد، بر خلاف سیستم غربی که حضور در جامعه را با لذت جویی جنسی به هم می‏آمیزد و تعدیل و تنظیم امور جنسی را به هم می‏ریزد. 2 ◀️- این ادعا که هیچ مرد اصیل قشقایی وبختیاری به زلف زنان ایل توجهی نمیکند، باید اثبات شود .🤔 از کجا معلوم که مردان به این مسئله بی توجه هستند . اگر مردی زلف و ساق پای زن را خوب برانداز کند و از کنار آن بی اعتنا بگذرد مسلماٌ از جنبه جنس مرد بدن مشکل دارد و این خلاف فطرت و خلقت مرد بودن است.😐 3◀️ – کجا زنان شالیکار ساق پایشان را برهنه کردند . آیا این دروغ بزرگی نیست که به زنان شالیکار نسبت داده می شود تا مسئله حجاب را زیر سوال ببرند.😱 http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1393/03/28/13930328112748860_PhotoL.jpg 4 ◀️– « حجاب باید باطنی باشد نه ظاهری. » این ادعا خلاف قرآن است و مدعی این حرف علاوه بر اینکه کلام خدا را زیر سوال برده شناخت ضعیفی از انسان و نیازجنسی انسان دارد .👌 در غرب که زنان بدون پوشش و حچاب هستند آیا مشکل جنسی و تجاوز به زنان و دختران برطرف شده ؟ سال گذشته میلادی، لیستی در رسانه‌ها منتشر شد، آنچه در این لیست قابل توجه است، وجود کشورهای توسعه‌یافته در رده‌های بالای این جدول است. آمریکا، سوئد، فرانسه، کانادا، انگلستان و آلمان از جمله کشورهایی هستند که جزو ١٠ کشور پرتجاوز شناخته شده‌اند.! http://asremrooz.ir/vdca6uno.49nu015kk4.html 5◀️- اینکه این جمله از شادروان حسین پناهی است، در هیچ منبعی یافت نشد. همانطور که دختر حسین پناهی اعلام کرده، ۹۹ درصد جملات منسوب به پدرم متعلق به او نیست. http://jamejamonline.ir/sima/1974258870539822744 عده ای با نشر جملات جعلی زهرآگین و منتسب کردن آنها به چهره های محبوب در بین دیگران، تلاش می کنند، عقاید خود را ترویج دهند. هشیار باشیم 🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دلیل قیام امام حسین علیه السلام قطعا و قطعا امر به معروف و نهی از منکر نبود... دفاع از جایگاه ولایت بود هیچ وقت ولایت که اصل دین است فدای امربه معروف که فروع دین است نمی شود. با همین مدل جملات مخالفم... 👇👇👇
تسنیم هدایت ( آمرین آذربایجان غربی )
#پاسخ_شبهات دلیل قیام امام حسین علیه السلام قطعا و قطعا امر به معروف و نهی از منکر نبود... دفاع از
نگاه شما به داستان کربلا و موقعیت امام و جامعه آنروز نگاه دقیق و درستی نیست .این نوع شبهات هم برمی گرده به عدم اطلاع دقیق از اوضاع جامعه آنروز...شما لازم است تاریخ را از زمان رحلت پیامبر تا واقعه عاشورا به دقت بخوانید و از زمینه های قیام عاشورا مطلع شوید تا شرایط روزگار مسلمانان را بهتر درک کنید و خیلی از شبهات حل می شود. و توصیه می کنیم کتاب انسان ۲۵۰ ساله منسوب به صحبت های مقام معظم رهبری در خصوص اهل بیت را مطالعه کنید. عده ای با ارائه برخی نظریات پیرامون فلسفه قیام عاشورا، تصویری وارونه و یا حداقل نامناسب با شأن رهبر قیام ارائه کرده‌اند همچنین آنان در ارائة یک تصویر روشن و جامع از انگیزه های قیام امام حسین ـ ع ـ توفیق نداشته اند . کسی که بخواهد به ماهیّت، جوهرة و فلسفه قیام عاشورا تا حدّ زیادی پی ببرد، باید در گام نخست، با نگاه و مطالعة جامع و کامل در بارة امام حسین ـ ع ـ، به زندگی، شخصیّت و مقام حضرت به عنوان امام معصوم، شناخت لازم و کافی پیدا کند و سپس با مطالعه و تعمّق لازم در بیانات و گفتار حضرت که در مقاطع مختلف قیام و حتّی پیش از آغاز آن در بارة انگیزة حرکت خویش بیان کرده است، با فلسفه و ماهیّت قیام آن حضرت تا حدّ زیادی آشنا خواهد شد . اکنون با این مقدمه و با توجّه به این که بهترین و مطمئن ترین سند برای شناخت فلسفه و اهداف نهضت سیدالشهدا ـ ع ـ، کلمات خود آن حضرت و یا امامان دیگر در این باره است، مجموع خطبه ها، سخنان، نامه ها و وصیت نامة امام حسین ـ ع ـ که در بارة اهداف و انگیزه های قیام عاشورا است و نیز برخی از تعابیر زیارت نامه های متعدّد و مختلف که از امامان دیگر در بارة حضرت رسیده است و در آنها به انگیزة قیام پرداخته شده است، مورد مطالعه و بررسی قرار داده و سپس با استخراج فهرست‌وار اهداف قیام، به تفسیر و تحلیل آنها، می‌پردازیم : ۱ ـ امام حسین† در مکه در جمع گروهی از علما و نخبگان دیگر مناطق اسلامی با ایراد خطبه ای شور انگیز و کوبنده، ضمن یادآوری وظیفة سنگین و تکلیف خطیر علما و بزرگان شهرها در بارة پاسداری از کیان دین و اعتقادات مسلمانان و پیامدهای سکوت در برابر جنایات امویان، از خاموشی آنان در برابر سیاست های دین‌ستیزانة حاکمان اُموی انتقاد کرده و هرگونه همراهی و سازش با آنان را گناه نابخشودنی دانستند . حضرت در پایان سخنان خود، هدف از اقدامات و فعالیت هایش را برضدّ نظام ستم گر حاکم (که چند سال بعد خود را در قالب یک نهضت نشان داد) چنین اعلام فرمودند : «... اَللّهُمَّ اِ نَّکَ تَعْلَمُ انَّهُ لَمْ یَکُنْ ما کان مِنا تَنافُساً فی سُلطان، و لا التماساً من فُضول الحُطام، ولکن لِنُُرِیَ (لِنَرُدَّ) المَعالمَ من دینک، ونُظهِرَ الاصلاحَ فی بلادک، ویَأْمَنَ المظلومونَ من عِبادک، و یُعمَلَ بِفَرائِضِکَ و سُنَنِکَ و اَحکامِکَ ...»[۱] خدایا تو می دانی آنچه از طرف ما انجام گرفته است (از سخنان و اقدامات برضدّ حاکمان اُمَوِی) به خاطر رقابت و سبقت جویی در فرمانروایی و افزون‌خواهی در متاع ناچیز دنیا نبوده است، بلکه برای این است که نشانه های دینت را (به مردم) نشان دهیم ( برپاگردانیم) و اصلاح در سرزمین هایت را آشکار کنیم . می خواهیم بندگان ستمدیده ات در امان باشند و به واجبات و سنّت ها و احکامت عمل شود . از این جملات می توان چهار هدف را برای اقدامات و فعالیت های امام حسین ـ ع ـ که در عصر حاکمیّت یزید جزء اهداف قیام حضرت به شمار می رفت، استخراج کرد: الف ـ احیای مظاهر و نشانه های اسلام اصیل و ناب محمدی ب ـ اصلاح و بهبود وضع مردم سرزمین‌های اسلامی ج ـ مبارزه با ستمگران اُموی جهت تأمین امنیّت برای مردم ستمدیده د ـ فراهم ساختن بستری مناسب برای عمل به احکام و واجبات الهی ۲ـ امام حسین ـ ع ـ ضمن وصیّت‌نامه ای که هنگام خروج از مدینه و در زمان وداع با برادرش محمّد بن‌حنفیّه برای وی نوشت، هدف از حرکت خویش را چنین بازگو کرد: «انِّی لَمْ اَخْرُجْ اَشِراً وَ لا بَطِراً ولا مُفْسِد اً وَ لا ظالِماً، وَ اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الِاصلاحِ فِی اُمةِ جَدِّی محمدˆ اُریدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْروفِ و اَنْهی عَنِ المُنْکَرِ و اَسیرَ بِسیرةِ جَدِّی محمدˆ و اَبی عَلیِّ بنِ‌اَبِی‌طالِبٍ†...»[۲] من نه از روی سرمستی و گستاخی و نه برای فساد و ستم گری حرکت کردم . بلکه تنها برای طلب اصلاح در امّت جدم حرکت کردم. می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیرة جدم و پدرم علی بن‌ابی‌طالب عمل کنم . ودر جای دیگر می فرمایند : «اَلّلهُمَّ اِنِّی اُحِبُّ الْمَعْرُوفَ و اَ کْرَهُ الْمُنْکَرَ»[۳] خدایا من به معروف اشتیاق و از منکر تنفر دارم . و در زیارت های مختلف که در بارة امام حسین ـ ع ـ از امامان ـ ع ـ وارد شده، این تعابیر فراوان دیده می شود: «اَشْهَدُ اَنَّکَ قَدْ اَقَمْتَ الْصَّلوةَ وَ آتَیْتَ الزَّکوةَ وَ اَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ ال
تسنیم هدایت ( آمرین آذربایجان غربی )
#پاسخ_شبهات دلیل قیام امام حسین علیه السلام قطعا و قطعا امر به معروف و نهی از منکر نبود... دفاع از
ْمُنْکَرِ»[۴ ] گواهی می دهم که تو نماز را بپا داشتی و زکات دادی و امر به معروف و نهی از منکر کردی . از این عبارات، اهداف ذیل را از قیام حضرت، می توان استفاده کرد : الف ـ طلب اصلاح در امور امّت پیامبر ـ ص ـ ب ـ امر به معروف ج ـ نهی از منکر د ـ عمل به سیرة رسول‌خداـ ص ـ و امیرالمؤمنین ـ ع ـ همانند برپایی نماز و پرداخت زکات ۳ ـ حضرت در نامه ای که در زمان اقامت خویش در مکّه در پاسخ دعوت به نامه های اشراف و بزرگان کوفه مبنی بر آمدن به کوفه، نوشتند، فلسفة قیام خود را چنین بیان فرمودند: «فَلَعَمْرِی مَا الاِمامُ الا العَامِل بِالکِتابِ، و الآخِذ بِالقِسْطِ، و الدّائِنُ بالحَقِّ، و الحابِسُ نَفْسَهُ عَلَی ذاتِ‌اللهِ. والسّلام.»[۵] به جانم سوگند، پیشوا کسی است که به کتاب خدا عمل کند، عدل و داد را محقق سازد، معتقد به حقّ باشد، خود را به آنچه در راه خدا هست پایدار بدارد . امام† در این نامه، هدف از قیام را، تلاش در جهت برپایی حکومتی می داند که رهبر و پیشوای آن، صفات و امتیازات ذیل را دارا باشد: الف ـ به کتاب خدا حکم کند . ب ـ عدالت را در جامعه حاکم کند . ج ـ متدیّن ومعتقد به دین خدا باشد . د ـ خود را وقف خدا و اهداف الهی کند . ۴ـ حسین بن‌علی در نامه ای که ضمن آن از بزرگان بصره دعوت به همیاری و همراهی با وی کرده است، علّت و هدف از نهضت خویش را چنین بیان می کند: «اَنَا اَدْعُوکُمْ اِلی کِتابِ الله ِوَ سُنَّةِ نَبِیِّهˆ فَاِنَّ الْسُنَّةَ قَدْ اُمیتَتْ وَ اِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ اُحْیِیَتْ»[۶] من شما را به کتاب خدا و سنّت پیامبرش می خوانم . همانا سنّت پیامبر ـ ص ـ از بین رفته است و بدعت زنده شده است . و در جواب عبدالله بن‌مُطیع می فرماید : «اِنَّ اَهْلَ الْکُوفَةَ کَتَبُوا اِلَیَّ یَسْأَلُونَنَی اَنْ اَقدِمَ عَلَیْهِمْ لِما رَجَوْا مِنْ اِحْیاءِ مَعالِمِ الْحَقِّ وَ اِماتَةِ الْبِدَعِ»[۷] کوفیان به من نامه نوشته و از من خواسته اند به نزدشان بروم ، چون امیدوارند (که با رهبری من) نشانه‌ های حقّ زنده و بد عت ها نابود شود . و نیز در نامه ای که به شیعیان بصره نوشتند، فرمودند: «فَاِنِّی اَدْعُوکُمْ اِلی اِحْیاءِ مَعالِمِ الْحَقِ وَ اِماتَةِ الْبِدَعِ»[۸] من شما را به زنده کردن نشانةهای حقّ و نابود کردن بدعت ها می خوانم . از مجموع نامه و پاسخ حضرت، این اهداف را می توان برای نهضت عاشورا استفاده کرد : الف ـ دعوت (و عمل) به کتاب خد ا و سنّت پیامبر ـ ص ـ ب ـ احیای سنّت پیامبرˆ که از بین رفته است، و برپایی مظاهر حقّ و حقیقت ج ـ از بین بردن بدعت ها (که جایگزین احکام خدا و سنّت پیامبرˆ شده است .) ۵ـ ابا عبدالله درخطبه ای که پس از برخورد با حرّ بن‌یزید رِیاحی در منزل «بَیْضَه» ایراد فرمودند، انگیزة قیام خود را با استناد به فرمایش پیامبر ـ ص ـ، چنین بیان کردند : ای مردم ! رسول‌خدا ـ ص ـ فرمودند: کسی که فرمانروای ستمگری را ببیند که حرام خدا را حلال کرده و پیمان الهی را شکسته و با سنّت رسول‌خدا ـ ص ـ مخالفت ورزیده در میان بندگان خدا با گناه و تجاوزگری رفتار می کند، ولی در برابر او با کردار و گفتار خود برنخیزد، برخدا است که او را در جایگاه (عذاب‌آور) آن ستمگر قرار دهد . هان (ای مردم ) بدانید که این ها تن به فرمانبری از شیطان داده و اطاعت از فرمان الهی را رها کرده و فساد را نمایان ساخته و حدود خدا را تعطیل نموده اند، درآمدهای عمومی (بیت المال) مسلمانان را به خود اختصاص داده اند و حرام خدا را حلال و حلا لش را حرام کرده اند و من شایسته ترین فرد برای تغییر دادن (سرنوشت و امور مسلمانان) هستم[۹] از این خطبه و یا نامه، علّت قیام سیدالشهدا† را می توان این امر دانست که حاکمان بنی اُمَیّه (به ویژه یزید) اقدامات ضدّ دینی زیر را مرتکب شده اند: الف ـ فرمانبری از خدا را رها کرده و به اطاعت از شیطان رو آورده اند ؛ ب ـ فساد را (در زمین) آشکار کرده اند ؛ ج ـ حدود الهی را تعطیل کرده اند ؛ د ـ بیت‌المال را به خود اختصاص داده اند ؛ ﻫ ـ حرام خدا را حلال و حلال الهی را حرام کرده اند . از این رو است که در زیارات وارد ه در بارة امام حسین ـ ع ـ، شهادت به برپایی احکام الهی و سنّت پیامبرˆ و امیرالمؤمنین† توسط حضرت، داده شده است: شهادت می دهم که تو حلال خدا را حلال و حرام خدا را حرام کردی و نماز را بپا داشتی و زکات دادی و امر به معروف و نهی از منکر کردی و (مسلمانان را) با پند و اندرز نیکو، به راه روش خود، فراخواندی .[۱۰] و همچنین: «اَشْهَدُ اَنَّکَ قَدْ اَمَرْتَ بِالْقِسْطِ وَ الْعَدْلِ وَ دَعَوْتَ اِلَیْهِما»[۱۱] شهادت می دهم که تو به عدل و داد امر کردی و( مسلمانان را) به سوی این دو دعوت کردی . ۶ـ پیشوای سوّم درمنزل «ذوحُسَم» در توجیه حرکت خویش چنین فرمودند: آیا نمی بینید که به حقّ عمل نمی شود و از باطل بازداشته نمی شود؟ (در چنین شرایطی) باید مؤمن، به حقّ خواهان دیدار خدا باشد . م
ن چنین مرگی را جز شهادت و زندگی با ظالمان را جز ننگ و خواری نمی بینم .[۱۲] امام† در بارة ذلت‌ناپذیری خود به عنوان هدف دیگر از قیام خویش، بیانات دیگری نیز دارد، از جمله در مقابل پیشنهاد عبیدالله که حضرت را بین کشته شدن و بین بیعت کردن با یزید مخیّر کرده بود، می فرماید: «... هیهاتَ مِنَّا الذِلّة یأبی اللهُ ذلکَ لَنَا وَ رَسُولُهُ وَ المؤمنُونَ ...»[۱۳] و یا فرمود: هیهاتَ مِنّا اخذ الدنیّة اَبَی اللهُ ذلک وَ رسولُه ...[۱۴] از ما دور باد که پستی را پیشة خود کنیم، (چرا که) خدا و رسول او از آن ابا دارند. نکتة شایان توجّه در این فراز آن که امام حسین† عدم ذلت‌پذیری خود را مستند به امر خدا و سیرة رسول‌خدا و مؤمنان می داند، چرا که مؤمن واقعی با پیروی از فرمان خدا و تأسّی به سیرة رسول‌خداˆ، به هیچ رو تن به ذلّت نمی دهد. و نیز در جای دیگر فرمود: «لا والله لا اعطیکم بیدی اعطاءَ الذلیلِ و لا اَفِرُّ فِرارَ العبید.[۱۵] به خدا سوگند، من دستم را (به نشانة بیعت) همانند شخص خوار به آنان (پیروان یزید) نمی دهم و همانند فرار بردگان، فرار نمی کنم. و باز فرمود: موتٌ فی عِزٍّ خیرٌ من حیاةٍ فی ذُلٍّ.[۱۶] مرگ در عزت، بهتر از زندگی در ذلّت است. از مجموع این سخنان، این اهداف را می توان استفاده کرد: الف ـ ترویج حقّ و عمل به آن ب ـ نهی از ترویج باطل و بازداشتن از عمل به آن ج ـ عدم پذیرش زندگی ذلّت‌بار و ننگین دنیا و انتخاب زندگی با سعادت آخرت. ۷ـ امام صادق† در زیارت اربعین، هدف از نهضت حسینی را چنین بیان می فرماید: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَیْرَةِ الْضَلالَةِ».[۱۷] (حسین بن علی ـ ع ـ) جان خویش را در راه تو (خدا) فدا کرد تا بندگانت را از بی خبری و سرگردانی گمراهی نجات دهد . از دیدگاه امام ششم، سیدالشهدا ـ ع ـ با نهضت عاشورا، اهداف زیر را تعقیب می کردند: الف ـ نجات مسلمانان از بی خبری نسبت به احکام دین و وظایف خویش در برابر پروردگار ب ـ رهایی بندگان خدا از گمراهی با آگاه ساختن آنان به لزوم پیروی از رهبران واقعی دین نتیجه بحث با اندکی دقّت در اهداف استخراج شده از این بیانات، ملاحظه می شود که امام ـ ع ـ علّت، انگیزة و حقیقت قیام خویش را، مبارزه با منکرات فراوان در جامعه اسلامی و تبلیغ و ترویج معروف در بین مسلمانان، اعلام می کنند . بنابراین، فلسفة اصلی و نهایی نهضت حضرت را می توان در یک هدف جا مع و کلّی یعنی «احیای فرهنگ اسلام اصیل و ناب محمدی ـ ص ـ و زدودن زنگارهای تحریف و بدعت از دین جدّشان» خلاصه کرد . البته حضرت راهکار و ابزار لازم جهت جامة عمل پوشاندن به این هدف را، در عنصر «امر به معروف و نهی از منکر» می دانند . از این رو در وصیّت‌نامه خود به محمّد بن‌حنفیه می نویسند: «ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر» و یا (چنان که گذشت) در زیارت نامه های مربوط به حضرت آمده است: «... وَ اَمَرْتَ بالمعروف وَ نَهَیْتَ عَن المنکر» توضیح مطلب آن که: اگر حضرت علّت حرکت خویش را مبارزه با اموری، هم چون رواج بدعت ها، مخالفت با کتاب خدا و حلال و حرام الهی، نابودی سنّت پیامبر ـ ص ـ ، شیطان محوری و ترک خدا محوری، فساد، ظلم، بی عدالتی و ناامنی در جامعة اسلامی، تعطیلی حدود الهی، در انحصار گرفتن و تاراج بیت‌المال مسلمانان و ... می دانست، تمام این امور حاکی از فراوانی و شیوع امری به نام «مُنْکَر» در جامعة اسلامی بود ، که حضرت خود را موظّف به نهی از آن می دانستند . و نیز اگر اباعبدالله ـ ع ـ جامعة اسلامی را به اموری از قبیل: عمل به کتاب خدا و سنّت پیامبر ـ ص ـ، احیای مظاهر و نشانه های حقّ، ایجاد امنیّت، اصلاح و بهبودی وضع امور امّت و مسائلی از این قبیل، فرامی خواند، این مسأله نشان گر آن است که امری به نام «معروف» در جامعه از بین رفته یا دست کم در حال نابودی بود . از این رو اگر حضرت از بیعت با یزید امتناع کرده و با این عمل، از یک سو، آمادگی خود را برای شهادت و مقاومت در برابر حکومت یزید اعلام کرد، و از سوی دیگر، تلاش خود را جهت برانداختن حکومت یزید و تأسیس حکومت اسلامی، به کار گرفت، در واقع سرباززدن از بیعت، به معنای نهی از منکر، ترویج معروف و اتمام حجّت با مسلمانان در بارة حرمت سکوت در برابر بدعت ها و جنایات بنی اُمَیّه بود و بیعت و یا حتّی سکوت در مقابل چنین حکومتی، افزون بر آن که ترویج منکر و مبارزه با معروف بود، عذر و بهانه ای نیز برای افراد عادّی در همکاری با حاکمان اُموی می شد . به دیگر سخن ، آنچه در سیرة حسین بن‌علی‡ به عنوان امام معصوم، مسلم و غیرقابل تردید به نظر می رسد، آن است که شخصیّتی همانند امام حسین ـ ع ـ حاضر نبودند با شخصی هم چون یزید بیعت کرده و حکومت وی را به رسمیّت بشناسند ، چرا که حضرت با مشاهده و بررسی عمق انحرافات امّت اسلامی در عصر حکومت معاویه و سپس حکومت یزید، به این نتیجه رسیده بودند که دیگر نمی توان
با موعظه و خطبه های آتشین و سخنرانی های تهدیدآمیز و تحریک‌کننده، انحرافی را که در مبانی اعتقادی و سیا سی جامعة اسلامی و نیز در دستگاه خلافت رسوخ کرده، از بین ببرند . بلکه تنها راه درمان و نجات امّت اسلامی، برپایی یک نهضت عمیق است که بازتاب و گسترة آن، افزون بر آن که فرامکانی باشد، فرازمانی نیز بوده و در گسترة زمان، الگویی برای آزاد مردان تاریخ باشد . البته در مقابل، یزید کسی نبود که بدون بیعت گرفتن از امام ـ ع ـ، ساکت بنشیند، چرا که به رسمیّت نشناختن حکومت از سوی افرادی هم چون حسین بن‌علی ـ ع ـ، به معنای ردّ مشروعیّت آن و آمادگی برای مبارزه با حکومت بود و یزید به خوبی به این موضوع آگاهی داشت . به امید خداوند به زودی کتابی تحت عنوان «مقتل جامع امام حسین (ع)» وارد بازار خواهد شد که زحمات بسیاری برای آن کشیده شده و کار گروهی از محققان تاریخ است. ۱. به نظر می‌رسد مناسب ترین کتاب : «اللهوف» سید بن طاووس، ‌باشد که توسط مترجمان بسیاری ترجمه شده است. همچنین: ۲. مرتضى مطهرى، حماسه حسینى ۳. دکتر سید جعفر شهیدی، قیام امام حسین(ع) ۴. نجم الدین طبسی، با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه . این کتاب، جامع تمام تمامی وقایع از حرکت امام حسین از مدینه تا بازگشت اسرا از شام به این شهر می‌باشد. پی نوشت: [۱] . ابن‌شعبة حرانی، تحف العقول، ص۲۳۹ ؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۹۷، ص۸۱ ـ ۸۰ . [۲] . ابن‌اعثم کوفی، کتاب الفتوح، ج۵، ص۲۱؛ خوارزمی، مقتل‌الحسین، ج۱، ص۱۸۹ ـ ۱۸۸؛ و نزدیک به این تعابیر: ابوجعفر محمّد بن‌علی بن‌شهراشوب ، مناقب آل‌ابی‌طالب ، ج۴، ص۹۷ . [۳]. ابن‌اعثم ، همان، ج ۵، ص ۱۹؛ خوارزمی، همان، ج ۱، ص۱۸۶ . [۴] . کلینی، الفروع من الکافی، ج۴، ص ۵۷۸؛ ابن‌قولویه، کامل‌الزیارات، صفحات ۳۷۱، ۳۷۶، ۳۷۸ ـ ۳۸۰، ۴۰۲ و ۵۱۸؛ شیخ طوسی، مصباح‌المتهجد، ص۷۲۰ و تهذیب الاحکام، ج۶، ص۶۷؛ ابن‌طاووس، اقبال‌الاعمال، ج۲، ص۶۳ و ج۳، ص۱۰۳. هم چنین ر. ک: شیخ عباس قمی، کلیات مفاتیح الجنان، ترجمة مهدی الهی قمشه ای، تهران، انتشارات علمی، [بی تا]، زیارت مخصوصة امام حسین ـ ع ـ، ص ۷۵۸، زیارت های مطلقة امام حسین ـ ع ـ، صفحات ۷۷۵، ۷۷۷، ۷۷۸ ـ ۷۷۹، ۷۸۳، زیارت امام حسین ـ ع ـ در نیمة رجب، ص ۸۰۷ ، زیارت امام حسین ـ ع ـ در شب های قدر، ص۸۱۱ ، زیارت امام حسین ـ ع ـ در روزهای عید فطر و قربان، ص ۸۱۶ و زیارت امام حسین ـ ع ـ در روز عرفه ، ص ۸۲۵. ناگفته نماند «شهادت دادن» در اینجا به مفهوم متعارف آن یعنی گواهی کردن و تأیید یک موضوع مادّی و حقوقی نیست، بلکه بیان یک حقیقت معنوی و اعتراف به یک واقعیت است که با انگیزة معنوی صورت گرفته است . یعنی من این واقعیت را درک می کنم که نهضت تو به انگیزة امر به معروف و نهی از منکر بوده است نه به علّت دعوت کوفیان یا علل دیگر . بنابراین اگر تلاش ها و کارهای دیگری صورت گرفته است، همه برای رسیدن به آن هدف و آرمان بزرگ بوده است . [۵]. طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۳۵۳؛ شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۳۹ . [۶] . طبری، همان، ج ۵، ص۳۵۷ ؛ بَلاذُری، انساب‌الاشراف، ج۲، ص۳۳۵ . [۷] . ابوحنیفه دینوری، الاخبار الطِّوَال، ص۳۶۴ . [۸] . همان، ص۳۴۳ ـ ۳۴۲ . [۹]. طبری، تاریخ الامم والملوک، ج۵، ص۴۰۳ ؛ بَلاذُری،انساب الاشراف، ج۳، ص۳۸۱ ؛ بَلاذُری خطبة یاد شده را از عبارت: «انّ هؤلاء ...» به بعد نقل کرده است. [۱۰]. شیخ‌عباس قمی، کلیات مفاتیح الجنان، زیارت مطلقة امام حسین، ص۷۷۹ . [۱۱]. شیخ‌عباس قمی، کلیات مفاتیح الجنان، ص۸۰۳. [۱۲]. طبری، تاریخ طبری، ج۵، ص۴۰۴؛ طبرانی، المُعجَم الکبیر، ج۳، ص۱۱۵؛ خوارزمی، مقتل‌الحسین، ج۲، ص۵ (با اندک تفاوتی در عبارات) . [۱۳]. مسعودی، اثبات‌الوصیة، ص ۱۶۶؛ طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۹۹؛ ابن‌نما، پیشین، ص۴۰؛ ابن‌ابی الحدید، شرح نهج‌البلاغه، ج۳، ص۲۵۰. [۱۴] . خوارزمی، پیشین، ج۲، ص ۷. [۱۵]. شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص ۹۸؛ طبرسی، إعْلامُ الوَرَیٰ بِأعْلامِ الهُدَیٰ، ص۲۳۸؛ خوارزمی، پیشین، ج۱، ص۲۵۳؛ ابن‌شهراشوب، مناقب آل‌ابی‌طالب، ج۴، ص۷۵؛ ابن‌نما، مُثِیرُ‌الاحزان، ص۵۱. [۱۶] . ابن‌شهراشوب، پیشین، ج۴، ص ۷۵. [۱۷]. شیخ طوسی، تهذیب‌الاحکام، ج۶، ص۱۲۶؛ شیخ طوسی مصباح‌المتهجد، ص۷۸۸؛ محمّد بن‌جعفر المشهدی، المزار الکبیر، تحقیق جواد القیومی الاصفهانی، ص۵۱۴؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۹۸، ص۳۳۱.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
این خلاصه یکی دوستان هست