eitaa logo
باشگاه نویسندگی.
1.6هزار دنبال‌کننده
255 عکس
47 ویدیو
9 فایل
'EnNombreDeDios' . اینجا هستم تا بهت کمک کنم که همیشه بنویسی. پا به پای هم‌ باشیم، اینجا باهام حرف بزن: https://daigo.ir/secret/920567090
مشاهده در ایتا
دانلود
🗣نکته‌هایی برای طبیعی درآوردن دیالوگ ۱. اصالت: دیالوگ باید جوری به گوش برسه انگار مردم واقعی دارن حرف می‌زنن، نه ربات. می‌تونید از مخفف‌ها و مکث‌های طبیعی استفاده کنید تا دیالوگ‌ها زنده‌تر بشن. ۲. نگو، نشون بده: به‌جای این‌که با صفات احساسات شخصیت‌ها رو بگید، بذارین حرف‌ها و کُنش‌های خودشون عواطفشون رو آشکار کنه. مثلاً زبان بدن خشم می‌تونه گویای عصبانیت شخصیت بشه. ۳. منحصر به فرد: هر شخصیت باید صدای مخصوص خودش رو داشته باشه. بهشون الگوهای گفتاری ویژه، اصطلاحات و خصوصیت‌های خودشون رو بدین که اونا رو فراموش‌نشدنی بکنه. ۴. قطع کردن سخن: گفت‌وگوهای واقعی، آشفته و پیش‌بینی‌ناپذیرند. بذارید شخصیت‌ها وسط حرفِ همدیگه بپرن، هم‌زمان حرف بزنن و افکار نیمه‌تمامشون رو بیان کنن (زیاده‌روی نکنید). ۵. فرامتن: لازم نیست همه‌چیز رو یه راست بیان کنید. بذارید حرف‌های گفته‌نشده رو خود خواننده بفهمه. معانی پنهان و تنش رو در بین دیالوگ‌ها قرار بدید. ۶. صحبت روزمره: نیازی به سر بردن حوصله‌ی مخاطب با صحبت‌های روزمره، احوال‌پرسی و چاق‌سلامتی و غیره نیست. برید سراغ بخش جالب! ۷. سکوت: همیشه به کلمات نیاز نداریم. می‌تونید با سکوت، تنش ایجاد کنید و خواننده رو به حدس زدن وادارید. ۸. نقص‌ها: مردم واقعی بی‌نقص صحبت نمی‌کنن: کلماتشون رو می‌جون یا اشتباه می‌گن، و مرتکب اشتباهاتی می‌شن. این نقص‌ها به دیالوگ اصالت و زندگی می‌بخشن. 🏠‧₊˚@WriteClub
🔖 همسایگی معنایی واژه دفتر را در نظر بگیرید. دفتر وسیله‌ای است ساخته شده از کاغذ که در صفحات آن می‌نویسیم. همین کلمه را گرفته‌ایم و به معنی دفتر کار هم از آن استفاده کرده‌ایم. اما، مثلاً انگلیسی‌ها این کار را نکرده‌اند. آنها یک notebook دارند به معنی دفتر نوشت‌افزار و یک office دارند به معنی دفتر کار. - ما در دفتر اولی چه قابلیتی دیده‌ایم که معنای دفتر دومی را بر آن سوار کرده‌ایم؟ - به سخن دیگر، چرا این قابلیت را انگلیسی ها ندیده‌اند؟ از سوی دیگر انگلیسی‌ها واژۀ pirate را دارند که به معنی دزد دریایی است. در فرهنگ ما بین معنی این واژه و سارق ادبی خیلی تفاوت است، اما آنها هر دو معنی را با همین کلمه بیان می‌کنند. ⏰️ به نظر می‌رسد بتوان نتیجه گرفت که فرهنگی که سرقت ادبی را با همان برچسبی می‌نامد که به دزدی دریایی اشاره می‌کند، فرهنگی است که در آن سرقت ادبی بسیار مذموم است. آیا هنگامی که piracy را به سرقت ادبی ترجمه می‌کنیم آن بخش از معنای ضمنی مربوط به دزدی دریایی را همراه آن منتقل می کنیم؟ مسلماً نه. این هم دلیلی دیگر برای ناممکن بودن ترجمه کامل. 🏠‧₊˚@WriteClub
🧳 تعریف داستان ۱. تعریف اول: داستان را نقل وقایع به‌ترتیب توالی زمان می‌گویند که باید شنونده را بر‌آن‌دارد که بخواهد بداند بعد چه‌پیش خواهد آمد (ای. ام. فورستر). ۲. تعریف دوم: اصطلاح «داستان» را به‌ هر روایت منثوری که در آن فرایند بازآفرینی یا آفرینش حقیقتی تاریخی یا واقعی رخ‌داده‌باشد، اطلاق می‌کنند (ام. اچ. آبرامز). ۳. تعریف سوم: داستان روایتی است منثور از باز‌آفرینی وقایعی درباره‌ی اشخاص به‌گونه‌ای که موجد انتظار و صمیمیت باشد. 🏠‧₊˚@WriteClub
عزیزان لطفا اگر براتون مقدوره، این دعا رو برای شفای بیمار بخونید، ازتون ممنون میشم: لا اله الا انت العلی العظیم ولی الکلمات التامات و الدعوات المستجابات خل ما اصبح. یا چند مرتبه‌ای، صلوات بفرستید.🌱
روشی برای تداوم و پیوستگی صحنه‌های داستانی📋 برای وصل‌کردن صحنه‌ها خساست به‌خرج دهید! به جای حرام‌کردن دویست یا سیصد کلمه، می‌توانید با یک حرکت سریع، حال و هوای مناسب را در داستان ایجاد کنید. به طور مثال از طریق بیان آب و هوا انتقال میان صحنه‌ها را به‌وجود آورید. در این‌جا مثالی از نقل و انتقال صحنه به‌وسیله‌ی آب و هوا می‌آورم: «شماره پلیس را گرفت و وقتی گروهبان جواب داد بریده‌بریده و درحالی‌که نفس‌نفس می‌زد گفت: «در آپارتمان من قتلی اتفاق افتاده است.» 🧑🏻‍💻نویسنده می‌توانست بنویسد: «در همان حال که شخصیت درباره جزییات قتل و آدرسش با گروهبان حرف می‌زد، ضرب آهنگ یکنواخت باران را از بیرون می‌شنید.‌ هنوز باران می‌بارید که پلیس با کفش‌های خیس و کثیف، وارد آپارتمانش شد. کفش‌های خیس لکه‌های بزرگی بر روی فرش به‌وجود آورده بودند. پلیس با نگاه‌هایی پر از سوءظن به او می‌نگریست.» کلمات را نگه دارید و در وقت مناسب برای آشکارکردن اوج و فرود قلب انسانی، آن‌گاه که خود را میان دو نیروی ترس و شوق گرفتار می‌بیند، از آن‌ها استفاده کنید. با کلماتتان همان‌طور رفتار کنید که با پولتان می‌کنید. 🏠‧₊˚@WriteClub
وقتی نویسنده با تنبلی شاخ‌به‌شاخ می‌شود!💤 WhatToRead تنبلی در ساده‌ترین تعریفش بی‌رغبتی به کار است. شخصیت نقاش چشم‌انداز در داستان «خانه‌ای با یک شیروانی» چخوف می‌گوید: «چون به ایستایی ابدی محکوم بودم، در زندگی هیچ نکردم. ساعت‌ها از پشت پنجره به آسمان و پرندگان و خیابان‌ها خیره شدم، هرچه از پست برایم آمد، خواندم و خوابیدم. گاهی از خانه بیرون رفتم و تا نیمه‌شب در خیابان‌ها پرسه زدم.» 🌓 با اینکه نمی‌شود گفت کسی که نشسته و برای کاراکترهای داستانی یا ذرات زیر اتمی دنبال اسم و توضیح می‌گردد، هیچ کار نمی‌کند، ولی تلقی عمومی و کلیشه‌ای از تنبلی همچنان غالب است. بله بله همه این‌ها را شنیده‌ایم. اما گول نخورید: تنبلی شکل واحدی ندارد. آدم‌های پرانرژی ممکن است شبیه هم باشند اما تنبل‌ها هرکدام باسرعت‌های مختلف ساز خودشان را می‌زنند. تنبلی عمیق بیش از آنکه به‌معنای هیچ کارنکردن باشد به‌معنای تقلای و رنج بیش از اندازه برای هرکار است.🥀 واقع‌بین باشیم بعضی از پسرها و دخترها نویسنده می‌شوند چون تنها دفتر کاری که دوست دارند، داخل سرشان است و همان میل و انگیزه‌ای که آنها را به نوشتن سوق می‌دهد، می‌تواند مانع کارکردن‌شان شود. یادتان باشد احساس نارضایتی کلی نسبت به جهان که ریشه همهٔ نوشتن‌هاست می‌تواند نویسنده را پایین بکشد، از انگیزه تهی کند و به صرافت بیندازد که آیا اصلا ارزشش را دارد یا نه؟ لم کار این است که آدم‌ این تهدید را به فرصت تبدیل کنید. رابرت برتون پر تلاش نوشت :«من از اندوه می‌نویسم که مشغول باشم و از اندوه حذر کنم.» من هم اتفاقا همیشه برای خودم کلی آرزو و برنامه داشتم، می‌خواستم رمان‌های کت و کلفت بنویسم اما جاه‌طلبی بدون انرژی به چه درد می‌خورد؟ چیزی غیر از خیالبافی است؟👤 🏠‧₊˚@WriteClub
💢 وب‌کامیک و لایت ناول چیست؟ وب‌کامیک و لایت ناول هر دو شکل‌های محبوب داستان‌نویسی هستند که از ژاپن نشأت گرفته‌اند و به واسطه فضای دیجیتال به جهانیان معرفی شده‌اند. هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و سبک خاص خود را دارند که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود. 🏠‧₊˚@WriteClub
باشگاه نویسندگی.
💢 وب‌کامیک و لایت ناول چیست؟ وب‌کامیک و لایت ناول هر دو شکل‌های محبوب داستان‌نویسی هستند که از ژاپن
🏓‌ وب‌کامیک وب‌کامیک‌ها نوعی از داستان‌های تصویری هستند که به صورت آنلاین منتشر می‌شوند و معمولاً به صورت قسمت به قسمت ارائه می‌شوند. برخی از ویژگی‌های مهم آن‌ها عبارتند از: دسترسی آنلاین: وب‌کامیک‌ها عمدتاً به صورت آنلاین و رایگان یا با اشتراک در دسترس هستند. خوانندگان می‌توانند از طریق پلتفرم‌هایی مثل Webtoon، Tapas و سایر سایت‌ها به این محتوا دسترسی پیدا کنند. رنگ‌آمیزی و طراحی بصری: بسیاری از وب‌کامیک‌ها برخلاف مانگا که سیاه و سفید است، رنگی طراحی می‌شوند. این امر باعث می‌شود تصویرها جذاب‌تر و واقعی‌تر به نظر برسند. فرمت عمودی: بسیاری از وب‌کامیک‌ها به صورت عمودی طراحی می‌شوند تا روی دستگاه‌های موبایل به‌خوبی قابل خواندن باشند. این باعث می‌شود خواندن آن‌ها روی گوشی‌ها یا تبلت‌ها آسان‌تر باشد. تنوع ژانر: وب‌کامیک‌ها به شدت از نظر ژانر متنوع هستند و شامل فانتزی، عاشقانه، اکشن، ترسناک و حتی داستان‌های روزمره می‌شوند. این تنوع باعث جذب مخاطبان مختلف می‌شود. انتشار سریالی: هر وب‌کامیک به صورت سریالی منتشر می‌شود، که باعث می‌شود خوانندگان هر هفته یا هر ماه برای خواندن قسمت جدید به پلتفرم مراجعه کنند. این روش سریالی خواننده را به دنبال کردن مداوم داستان تشویق می‌کند. 🏠‧₊˚@WriteClub
نویسندگی یعنی کیمیاگری کیمیاگران واقعی مس را به طلا تبدیل نمی‌کنند، آن‌ها جهان را به کلمات بدل می‌کنند. 🖊 ویلیام گس 🏠‧₊˚@WriteClub
📺 دو گونه‌ی پیش‌آگاهی (Foreshadow) پیش‌آگاهی یعنی نویسنده قبل از این‌که اتفاقات مهم داستان رخ بدن، نشانه، اشاره یا سایه‌ای ازشون نمایش بده. 1⃣ پیش‌آگاهی مستقیم: توی داستان به‌صورت واضح اعلام می‌کنیم که یک مشکل، رخداد یا تغییر ناگهانی قراره رخ بده. • معمولاً از طریق دیالوگ، نظرات راوی، پیشگویی یا پرولوگ به این هدف می‌رسیم. • برای مثال در نمایشنامه‌ی «مکبث»، پیشگوییِ جادوگران به ما پیش‌آگاهی می‌ده که مکبث قراره شاه بشه. 2⃣ پیش‌آگاهی غیرمستقیم: در این حالت، با سرنخ‌های ظریفی که سرتاسر داستان می‌ذاریم اشاره‌هایی به ادامه‌ی داستان می‌کنیم. • خواننده‌ها احتمالاً معنی سرنخ ما رو متوجه نمی‌شن تا وقتی که اتفاقی که ازش خبر می‌دادیم، رخ بده. • در فیلم «امپراتوری ضربه می‌زند»، لوک توی رویاش می‌بینه چهره‌ی پشت نقابِ دارث ویدر چهره‌ی خودشه. بعدها که می‌فهمیم لوک پسر دارث ویدره، این رویا معنی پیدا می‌کنه. 🏠‧₊˚@WriteClub
WhereToRead 🥊 چطور کشمکش درونی رو بنویسیم؟ کشمکش درونی چیه؟ شخصیت زمانی دچار کشمکش درونی می‌شه که با خودش در تضاد و ستیزه. ممکنه توی دوراهیِ اخلاقی‌ای گیر کنه، به چیزهای مختلفی میل داشته باشه یا ترسی عمیق و درونی گریبانش رو بگیره. این مبارزه‌های درونی روی تصمیم‌های شخصیت تاثیر می‌ذارن و باعث رشد شخصیتیش و افزایش عمق و پیچیدگی داستان می‌شن. ♦️ قوس شخصیتی اهمیت داره. کشمکش درونی باید با قوس شخصیتی پیوند بخوره و کلید اصلی رشد و توسعه شخصیت باشه. نتیجه هرچی باشه، تغییر شخصیت رو نشونمون می‌ده. با پیروز شدن یا شکست خوردن در مبارزه‌های درونی، شخصیت به رشد یا تکامل یا سقوط می‌رسه. 🏠‧₊˚@WriteClub