eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
ghafer-034 p2.pdf
2.17M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر 🔹 جلسه: 34 تاریخ: 1393/12/19 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Qadr -01 ss 04-01-1399.mp3
6.72M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #قدر 🔹 جلسه: 1 تاریخ: 1399/01/04 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Qadr 01 p2.pdf
3.01M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #قدر 🔹 جلسه: 1 تاریخ: 1399/01/04 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارزش انسان.mp3
929.8K
💠 روز هشتم ماه #شعبان 1441 🔸 ارزش انسان #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 ارزش انسان 🔸 یک بیان نورانی از حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) در نهج البلاغه است که «قِیمَةُ كُلِ‏ امْرِئٍ مَا یحْسِنُه‏»؛[1] ارزش هر کسی به هنر اوست، نفرمود: «قیمة کل امرء ما یعلمه». علم هنر نیست، ممکن است که وسیله باشد، برای گمراه‌ کردن یا وسیله باشد برای اینکه انسان خود را بفروشد. ما عظمت خودمان، آن آزادی خودمان را باید حفظ بکنیم. 🔸 اگر انسان خود را خوب بشناسد و کرامتش را بشناسد هنر جزء ساده ‌ترین کارهاست، برای اینکه تمام ابزارها در آن هست، مخاطبش هم همین است. چطور او از آهنگ خوب لذّت می ‌برد، از منظره خوب لذّت می ‌برد، از قیافه خوب لذّت می ‌برد؟ اینها را خدا به او داد، به ما هم داد. آن وقت آسان ‌ترین کار می ‌شود هنرمندی، چون همه را هم ما داریم و هم مخاطب ما؛ اما وقتی که ما مثل همین شب‌ های فروردین که می‌ شود، حاجی فیروزی شده و همه را سیاه کرد، خودمان را سیاه کردیم و مخاطب را سیاه کردیم، نه ما از زیبایی لذّت می ‌بریم، نه او، چون هر دو سیاه شدیم. حضرت فرمود ارزش هر کسی به هنر اوست. 🔸 بنابراین اوّلین کار این است که ما خودمان را به عنوان یک هنرمند بدانیم و بدانیم که یک موجود أبدی هستیم، موجود أبدی خروجی‌ آن هم أبدی است! نه به این سمت وابسته است و نه به آن سمت، حرف ‌های پوسیدنی، حرف‌ هایی که تاریخ مصرف دارد و حرف ‌هایی که بازی است، این هنر نیست. 🔸 حرف مولوی این است که شما اینجا می ‌نشینید و می‌ گویید بهشتی هست، تازه حرف حکیم و متکلم را می گوید هنر نیست، می‌ گوید عارف هنرمند است. شما می ‌گویید بهشتی هست، جهنمی هست، ما باید مواظب باشیم، این حرف فیلسوف است و متکلم، این هنر نیست. هنر آن است که عارف دارد، اینجا که نشسته، جهنم را ببینی، بهشت را ببینی: خود هنر دان دیدن آتش عیان ٭٭٭ نی گپ دلّ علی النار الدخان[2] آن حکیمی که می‌ گوید ما از دود می‌ فهمیم آتشی هست، او دارد گپ می‌ زند، نه اینکه هنرمندانه سخن بگوید! آن کسی که آتش را می ‌بیند، او هنر دارد. [1]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت81، ص482. [2]. مثنوی معنوی, دفتر ششم، بخش 83. 📚 دیدار اعضای سازمان هنری سینمایی با حضرت استاد تاریخ: 1395/10/25 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ghafer-34ms ss.mp3
6.69M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #غافر 🔹 جلسه: 34 تاریخ: 1393/12/19 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-034 p2.pdf
2.17M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر 🔹 جلسه: 34 تاریخ: 1393/12/19 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Qadr -02 ss 05-01-1399.mp3
4.31M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #قدر 🔹 جلسه: 2 تاریخ: 1399/01/05 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Qadr 02 p2.pdf
1.95M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #قدر 🔹 جلسه: 2 تاریخ: 1399/01/05 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نورانیت فرزندان 🔸 مستحضرید كه ولیمه در اسلام مستحب است. ولیمه ‌هایی كه مستحب است مثل اینكه كسی سفر مكه رفته ولیمه می ‌دهد، ازدواج كرده ولیمه می‌ دهد، ساختمان درست كرده ولیمه می‌ دهد، خدا به او فرزند داده ولیمه می ‌دهد؛ این ولیمه ‌ها هر كدام یك اسم خاصّی دارند. وقتی فرزندی به دنیا آمد ولیمه ‌ای كه می ‌دهند یك نام دارد، وقتی موی سر او را روز هفتم می ‌تراشند این ولیمه اسم خاص دارد که آن به صورت عقیقه است، وقتی او را ختنه می ‌كنند یك اسم خاص دارد، همه این ولیمه ‌ها مستحب است؛ اما یكی از آن ولیمه ‌ها كه مستحب است «ولیمة الحِذاق» یا «ولیمة الحَذاق»، این است كه اگر پدری یا مادری بچه‌ اش را فرستاده مكتب تا قرآن بیاموزد و او در خواندن قرآن حاذق شده مستحب است پدر ولیمه بدهند، این متأسفانه اصلاً برای ما مطرح نیست! ما خیال می ‌كنیم این ولیمه دادن‌ ها فقط برای همان مسافرت مكه و امثال اینهاست. 🔸 وقتی كه انسان, نونهالی را فرزندی را فرستاد در مهد قرآن در مكتب قرآن او قرآن یاد گرفت و حاذق شد كه قرآن را خوب می ‌خواند و غلط نمی ‌خواند مستحب است که پدر ولیمه بدهد، این اندازه پدر و مادر باید بكوشند كه بچه ‌هایشان نورانی باشند! این مربوط به وظیفه پدر و مادر است، اولیای مدرسه هم همین سِمت را دارند. 📚 دیدار دانش آموزان و اولیای مربیان با حضرت استاد تاریخ: 1391/12/20 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ghafer-35ms ss.mp3
9.73M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 35 تاریخ: 1393/12/20 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-035 p2.pdf
2.12M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 35 تاریخ: 1393/12/20 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Qadr 03 p2.pdf
2.37M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 3 تاریخ: 1399/01/06 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 شعب رحمت الهی 🔸 این ماه را كه ذات اقدس الهی به عنوان ماه شعبان مشخص كرده است، برای شعبه شعبه بودن رحمت ‌های الهی است؛ گاهی پیامبر خود را به نام شعیب معرفی می‌ كند كه شعبه ‌های گوناگون رحمت الهی به وسیله این پیامبر به جامعه منتقل می ‌شود و گاهی زمانی مشخّص را به نام ماه را شعبان می ‌نامد كه از شعبه ‌های گوناگون رحمت الهی است؛ برخی‌ ها از شعبه ‌های كوچك، برخی ‌ها از شعبه ‌های بزرگ، برخی‌ ها از شعبه‌ های كمتر و برخی ‌ها هم از شعبه‌ های بیشتری از فیض ذات اقدس الهی بهره می ‌برند. 🔸 مطلب دیگر آن است كه در این دعای نورانی كه بین دو نماز خوانده می ‌شود و گفته شد که در هنگام زوال خوانده شود ـ همین درود مخصوص ـ در این درود و تحیت خاصّی كه نسبت به وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) عرض ارادت می ‌كنیم، به خدا عرض می‌كنیم خدایا! گرچه در سوره «احزاب» فرمودی كه پیامبر اُسوه و الگوست، [1]گرچه ما موظّف هستیم «ائتسا» یعنی اقتدا و تأسّی به آن حضرت كنیم، لكن آن توفیق را به ما مرحمت كن یك و آن لطف را به وجود مبارك حضرت مرحمت كن دو كه نسبت به ما پدری كند سه، یك راه وسیعی برای ما باشد چهار، «وَ اجْعَلْهُ‏ لِی‏ شَفِیعاً مُشَفَّعاً وَ طَرِیقاً إِلَیكَ‏ مَهْیعاً».[2] 🔸 وجود مبارك حضرت سیره و سنّت و روشِ او راه است. ما یك راه مستقیمی نداریم كه پیغمبر برابر آن راه حركت كند، هر چه او می ‌كند و می ‌گوید و هر جا می ‌رود این راه است! ما یك وقت راهی راهی هستیم كه مهندسان برای ما ترسیم كردند و یك وقت است كه نقشه و راه و هندسه ـ هندسه غیر از مهندس است ـ راه را تنظیم می ‌كند كه مهندس برابر آن حركت می ‌كند. ما راهِ از پیش تعیین ‌شده ‌ای نداریم و راه را با اینها تشخیص می ‌دهیم، اینكه درباره امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) گفته شد علی ‌بن ‌ابی‌ طالب «مَعَ الْحَقِّ» است و حق با علی است «یدُورُ مَعَهُ‏ حَیثُ‏ مَا دَارَ»،[3] این «یدُورُ» ضمیر آن به «حق» برمی ‌گردد «یدُورُ حَق مَدار عَلی حَیثُ‏ مَا دَارَ». یك راه از پیش تعیین ‌شده ‌ای نیست كه ائمه از آن راه بروند، راه را خدای سبحان به وسیله امام و پیغمبر مهندسی می ‌كند، هندسه ترسیم می ‌كند، راهنمایی می ‌كند و آنچه آنها گفتند می‌ شود راه، آنچه آنها كردند می ‌شود راه و آنچه آنها نوشتند می‌ شود راه، زیرا خدای سبحان به وسیله اینها مهندسی جهان را ترسیم می‌ كند، هر جا اینها رفتند می ‌شود راه. 🔸 ما در این دعاها و تحیت ‌ها از خدای سبحان مسئلت می ‌كنیم كه وجود مبارك پیامبر كه این همه درودها را به پیشگاه او تقدیم می ‌كنیم او را برای ما راهِ وسیع قرار دهد. [1]. احزاب، آیه21؛ ﴿لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾. [2]. مصباح المتهجد، ج2، ص829. [3]. بحارالانوار، ج28، ص368. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/04/05 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa