Al-Qadr -02 ss 05-01-1399.mp3
4.31M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #قدر
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1399/01/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Qadr 02 p2.pdf
1.95M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #قدر
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1399/01/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 نورانیت فرزندان
🔸 مستحضرید كه ولیمه در اسلام مستحب است. ولیمه هایی كه مستحب است مثل اینكه كسی سفر مكه رفته ولیمه می دهد، ازدواج كرده ولیمه می دهد، ساختمان درست كرده ولیمه می دهد، خدا به او فرزند داده ولیمه می دهد؛ این ولیمه ها هر كدام یك اسم خاصّی دارند. وقتی فرزندی به دنیا آمد ولیمه ای كه می دهند یك نام دارد، وقتی موی سر او را روز هفتم می تراشند این ولیمه اسم خاص دارد که آن به صورت عقیقه است، وقتی او را ختنه می كنند یك اسم خاص دارد، همه این ولیمه ها مستحب است؛ اما یكی از آن ولیمه ها كه مستحب است «ولیمة الحِذاق» یا «ولیمة الحَذاق»، این است كه اگر پدری یا مادری بچه اش را فرستاده مكتب تا قرآن بیاموزد و او در خواندن قرآن حاذق شده مستحب است پدر ولیمه بدهند، این متأسفانه اصلاً برای ما مطرح نیست! ما خیال می كنیم این ولیمه دادن ها فقط برای همان مسافرت مكه و امثال اینهاست.
🔸 وقتی كه انسان, نونهالی را فرزندی را فرستاد در مهد قرآن در مكتب قرآن او قرآن یاد گرفت و حاذق شد كه قرآن را خوب می خواند و غلط نمی خواند مستحب است که پدر ولیمه بدهد، این اندازه پدر و مادر باید بكوشند كه بچه هایشان نورانی باشند! این مربوط به وظیفه پدر و مادر است، اولیای مدرسه هم همین سِمت را دارند.
#وظیفه_والدین
#ولیمه_الحذاق
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 دیدار دانش آموزان و اولیای مربیان با حضرت استاد
تاریخ: 1391/12/20
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-35ms ss.mp3
9.73M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
🔹 جلسه: 35
تاریخ: 1393/12/20
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-035 p2.pdf
2.12M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
🔹 جلسه: 35
تاریخ: 1393/12/20
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Qadr -03 06-01-1399.mp3
5.49M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #قدر
🔹 جلسه: 3
تاریخ: 1399/01/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Qadr 03 p2.pdf
2.37M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #قدر
🔹 جلسه: 3
تاریخ: 1399/01/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 شعب رحمت الهی
🔸 این ماه را كه ذات اقدس الهی به عنوان ماه شعبان مشخص كرده است، برای شعبه شعبه بودن رحمت های الهی است؛ گاهی پیامبر خود را به نام شعیب معرفی می كند كه شعبه های گوناگون رحمت الهی به وسیله این پیامبر به جامعه منتقل می شود و گاهی زمانی مشخّص را به نام ماه را شعبان می نامد كه از شعبه های گوناگون رحمت الهی است؛ برخی ها از شعبه های كوچك، برخی ها از شعبه های بزرگ، برخی ها از شعبه های كمتر و برخی ها هم از شعبه های بیشتری از فیض ذات اقدس الهی بهره می برند.
🔸 مطلب دیگر آن است كه در این دعای نورانی كه بین دو نماز خوانده می شود و گفته شد که در هنگام زوال خوانده شود ـ همین درود مخصوص ـ در این درود و تحیت خاصّی كه نسبت به وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) عرض ارادت می كنیم، به خدا عرض میكنیم خدایا! گرچه در سوره «احزاب» فرمودی كه پیامبر اُسوه و الگوست، [1]گرچه ما موظّف هستیم «ائتسا» یعنی اقتدا و تأسّی به آن حضرت كنیم، لكن آن توفیق را به ما مرحمت كن یك و آن لطف را به وجود مبارك حضرت مرحمت كن دو كه نسبت به ما پدری كند سه، یك راه وسیعی برای ما باشد چهار، «وَ اجْعَلْهُ لِی شَفِیعاً مُشَفَّعاً وَ طَرِیقاً إِلَیكَ مَهْیعاً».[2]
🔸 وجود مبارك حضرت سیره و سنّت و روشِ او راه است. ما یك راه مستقیمی نداریم كه پیغمبر برابر آن راه حركت كند، هر چه او می كند و می گوید و هر جا می رود این راه است! ما یك وقت راهی راهی هستیم كه مهندسان برای ما ترسیم كردند و یك وقت است كه نقشه و راه و هندسه ـ هندسه غیر از مهندس است ـ راه را تنظیم می كند كه مهندس برابر آن حركت می كند. ما راهِ از پیش تعیین شده ای نداریم و راه را با اینها تشخیص می دهیم، اینكه درباره امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) گفته شد علی بن ابی طالب «مَعَ الْحَقِّ» است و حق با علی است «یدُورُ مَعَهُ حَیثُ مَا دَارَ»،[3] این «یدُورُ» ضمیر آن به «حق» برمی گردد «یدُورُ حَق مَدار عَلی حَیثُ مَا دَارَ». یك راه از پیش تعیین شده ای نیست كه ائمه از آن راه بروند، راه را خدای سبحان به وسیله امام و پیغمبر مهندسی می كند، هندسه ترسیم می كند، راهنمایی می كند و آنچه آنها گفتند می شود راه، آنچه آنها كردند می شود راه و آنچه آنها نوشتند می شود راه، زیرا خدای سبحان به وسیله اینها مهندسی جهان را ترسیم می كند، هر جا اینها رفتند می شود راه.
🔸 ما در این دعاها و تحیت ها از خدای سبحان مسئلت می كنیم كه وجود مبارك پیامبر كه این همه درودها را به پیشگاه او تقدیم می كنیم او را برای ما راهِ وسیع قرار دهد.
[1]. احزاب، آیه21؛ ﴿لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾.
[2]. مصباح المتهجد، ج2، ص829.
[3]. بحارالانوار، ج28، ص368.
#ماه_شعبان
#مهندسی_الهی
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/04/05
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-01ms ss.mp3
6.43M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1393/07/02
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar_01p2s.pdf
1.46M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1393/07/02
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Bayyina -01ss 07-01-1399.mp3
5.15M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بینه
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1399/01/07
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Bayyina 01 p2.pdf
2.18M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #بینه
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1399/01/07
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 بذر معارف
🔸 دل جوان مثل یك زمین خالی است هر بذری بیفشانند می رویاند، این اصلی است كه حضرت در نهج البلاغه به كار میبرند،[1] در كنار این اصل این اصل نبوی هم هست كه فریقین نقل كرده است كه «مَنْ أَحْیا أَرْضاً مَیتَةً فَهِی لَهُ»؛[2] هر كسی كه زمین مرده را احیاء كرد مالك می شود و هر كس زمینه مرده را هم احیاء كرد مالك می شود. خب اگر دل جوان به منزله یك مزرعه خالی است و اگر هر بذری بیفشانند می رویاند و اگر هر كسی زمینی را آباد كرد یا زمینه ای را آباد كرد مالك می شود، این خطر جوان ها را تهدید می كند كه صاحب دل ما كیست؟! این را باید به چه كسی بسپاریم؟ هر كس بذر و فکر خاص خود را در دل ما نهاد چه بخواهیم و چه نخواهیم مالك دل می شود، اگر كسی زمین مرده را آباد كرد بر اساس قانون احیاء مالك آن زمین می شود كه «مَنْ أَحْیا أَرْضاً مَیتَةً فَهِی لَهُ»، لكن می شود با زور از دست چنین مالكی زمین را غصب كرد، ولی اگر زمینه فکری یك دانشجو را كسی احیاء كرد، دل غصب پذیر نیست! با هیچ زوری نمی شود اندیشه را از ذهن كسی بیرون برد، نه نمی شود گفت بفهم، نه می شود گفت نفهم، آن گاه این دل در اختیار صاحب دل خواهد بود.
🔸 آن مردان شاگردان علوی اند و بسیار كم اند، اگر دریا هستند به سرمایه خودشاناند و اگر معدن هستند «النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ»[3] به سرمایه خودشان اند. ذات اقدس الهی انسان را بی سرمایه خلق نكرد! فرمود من گوهرهای فراوانی دادم، منتها شما این گوهر را به جای اینكه شكوفا كنید دفن كردید؛ آن راه كمتر بهره ما می شود. ما گوشمان متوجه سخنان اساتید است و چشممان متوجه نوشتار مؤلفان دیگر، پس ما مثل یك سرزمین مواتی هستیم كه از بیرون بذر افشانی می شویم، غالب ما هم این هستیم! برای غالب ما گفتند كه شما راه خدا را به این آسانی ها نمی توانید طی كنید، خدا مثل گوهر نیست، خدا مثل شمس و قمر نیست كه تا بجویید و پیدا كنید، «همه چیز را تا نجویی نیابی، جز این دوست را تا نیابی نجویی».[4] گوهر را انسان گم كرده است بالأخره میفهمد یك گوهری هست، یك علمی هست، شنیده، باور كرده، می جوید و می یابد؛ اما خدا نه شنیدنی است، نه دیدنی است، نه بوییدنی است، انسان به دنبال چه برود؟ «همه چیز را تا نجویی نیابی، جز این دوست را تا نیابی نجویی» و این از نهان ما برمی خیزد كه آن راه متأسفانه كمتر تردد می شود.
🔸 پس ماییم و نوشته های مؤلفان و گفته های معلمان، باید بكوشیم و ببینیم كه این سرزمین را به دست چه كسی میخواهیم بدهیم؟! چه كسی میخواهد این را احیاء كند؟! اگر ما دل را به دست یك نویسنده یا گوینده دادیم، بخواهیم از او جدا بشویم، از آن فکر فاصله بگیریم ممكن نیست، چون «اُصلُ اَلْمَرْأِ لُبُّهُ»[5] برد آنجا كه این دل می طلبد! وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) به فرزند جوانش فرمود كه قلب جوان مثل زمین خالی است، پسرم قبل از اینكه دیگران آن زمین را بذرافشانی كنند و مالك بشوند من در این زمین بذر معارف می كارم.
[1] . نهج البلاغه، نامه 31؛ «قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْأَرْضِ الْخَالِیةِ مَا أُلْقِی فِیهَا مِنْ شَیءٍ قَبِلَتْهُ».
[2] . معانی الاخبار، ص292.
[3] . الکافی (ط _ الاسلامیه)، ج8، ص177.
[4] . فیه ما فیه(مولوی)، فصل پنجاهم.
[5] . ر.ک، الامالی (للصدوق)، ص240؛ «أَصْلُ الْإِنْسَانِ لُبُّهُ».
#جوان
#سرمایه_الهی
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1379/04/16
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-02ms ss.mp3
6.37M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1393/07/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa