eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
10.6هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
4.6هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 هویت و شناسنامه آدم 🔸 اگر ذات اقدس الهی به موسای كلیم تو از ما خواستی گفتی: ﴿رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی ٭ وَ یسِّرْ لِی أَمْرِی﴾[1] شرح صدر طلب كردی و خواسته‌های دیگری را با ما درمیان گذاشتی ما هم به تو گفتیم: ﴿قَدْ أُوتیتَ سُؤْلَكَ یا مُوسَی﴾[2] به تو دادیم و دل تو را را نورانی كردیم، حالا دست خود را به دل خود بگذار بیرون بیاور, ببین آفتاب می ‌شود یا نه؟ این‌چنین نیست كه اگر كسی دل تیره داشته باشد صاحب بشود و این‌چنین نیست كه سرمایه آدم در جیب آدم باشد در جَیب آدم است، در گریبان آدم است، در یقه آدم است، در صدر و دل آدم است. دشمن بخواهد حمله بكند شما چه كار می ‌كنید؟ به هر حال این عصا باید اژدها بشود یا نشود؟ آن دستی كه به جیب می ‌رود وقتی به عصا برسد كه عصا را اژدها نمی‌ كند! 🔸 اگر دست به جَیب مشروح, به , به قلب نورانی برسد آن دست نورانی است كه عصا را اژدها می ‌كند این راه برای همه است; منتها انبیای الهی ائمه معصومین (علیهم الصلاة و علیهم السلام) در قله این مقام‌ اند درجه هزارند شاگردانشان در درجه یك و دو در دامنه دشت ‌اند به هر حال راه باز است. این‌ چنین نیست كه آدم خودش را در جیب و كیف جستجو كند، هویت و شناسنامه آدم در جان آدم است. [1]. سوره طه، آیات25 و 26. [2]. سوره طه، آیه36. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1385/02/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مهدویت شخصی 🔹 بشر منتظر یک است این حرفی در آن نیست؛ منتظر است، عدل جهانی است می ‌خواهد سلاح اتمی نباشد، جنگی نباشد، شرّی نباشد، فتنه ‌ای نباشد این جزء آرمان همه است که را همه تعقیب می‌ کنند اما همه به تفکر مهدوی نمی ‌رسند. آنها که بنای آنها بر دموکراسی است، دموکراسی که با مهدویت سازگار نیست، حکومت مردم بر مردم اینکه با جریان مهدویت و حکومت امامت و امت هماهنگ نیست. کم نیستند صلح‌ طلبان، عدل ‌طلبان، آرمان ‌خواهان که آنها منتظر جهان بدون جنگ هستند اما نباید بگوییم همه مهدوی هستند باید اینها را توجیه کرد که با تفکر حکومت مردم برمردم، با تفکر دموکراسی، با تفکر رای‌ گیری، با تفکر انتخاباتی کسی مهدوی نخواهد شد؛ به هر حال این جهان را خدا آفرید او باید منظم بکند! ما بگوییم همه این صلح ‌خواهان، خواهان ظهور حضرت‌ هستند خیر! آنهایی که می‌ گویند صلح جامعه به انتخابات آزاد است، به حکومت مردمی است و به دموکراسی است بر فرض صحتش این مادون سقف امامت است، می ‌شود انتخاب. ما از راه دور آمدیم و به راه دور داریم می‌رویم، نه از گذشته باخبریم و نه از آینده باخبریم، کسی باید باشد که از آینده و گذشته ما را باخبر بکند و آن است. مگر ما با مردن می‌پوسیم یا با مردن از پوست به در می‌آییم؟! اگر با مردن از پوست به در می‌آییم کجا می ‌رویم؟ این را دموکراسی می ‌داند؟ این را حکومت مردم بر مردم می‌ داند؟ این را آزادی می‌ داند؟ یا این را ولی‌الله ‌اعظم می‌داند. قبر یعنی چه، برزخ یعنی چه، صراط مستقیم یعنی چه، تطایر کتب یعنی چه، انطاق جوارح یعنی چه؛ ماییم و مجهولات و مهمات و اسئله فراوان. اگر سخن از است باید زمینه روشن بشود که به هر حال کسی که خلیفه اوست جهان را باید اداره بکند و خلیفه او غیر از انسان کامل و معصوم که نیست؛ «الیوم» وجود مبارک حضرت است. 🔹 بنابراین ما باید آن نتیجه را بپذیریم که همه خواهان هستند هستند و این در درون همه ما نهادینه شده است. باید به اینها بفهمانیم که بیراهه می‌روید، حکومت مردم بر مردم آن آرمان درونی و فطری را تأمین نمی‌ کند، بر مردم آن آرمان درونی را تأمین می‌ کند؛ بعد وقتی حکومت مردم بر مردم رخت بر بست حکومت ‌الله بر مردم شکل گرفت، آن گاه باید بحث داخلی و درون گروهی داشته باشیم که ما برهانی برای مهدویت نوعی نداریم برای اینکه دلیلی بر خلافش داریم باید مهدویت، باشد؛ تازه می‌رسیم به حرفی که می ‌گوید. پس ما باید دو مقطع را پشت سر بگذاریم: یکی اینکه درست است که بشر به آن عدل نهایی و می‌رسد اما نه با حکومت مردم بر مردم بلکه با بر مردم، و خلیفه الله هم مهدی نوعی نیست است؛ وقتی مهدی شخصی شد فصل سوم باز می‌شود که (ارواحنا فداه) باید به ما حیات ببخشد؛ حالا که این است همه کارهای ما را او می‌داند ما هم می‌توانیم با او ارتباط تنگاتنگ برقرار کنیم. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1388/02/31 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات هر روز با مفاتیح الحیات و جام معرفت در کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی: 👇👇👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 معرفت نفس 🔹 ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ﴾،[1] قرآن كریم نه تنها به ما می‌ گوید كه هر كسی بررسی كند ببیند برای فردای او چه فرستاده است، بلكه بهترین راه را همین و سیر و سلوك نفس می ‌داند. آیه 105 سوره مباركه «مائده» هم كه از غرر آیات آن سوره است این است كه: ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾؛ این ﴿عَلَیكُمْ﴾ اسم فعل است؛ یعنی «الزموا»، تكان نخورید! سرِ جایتان باشید، جایمان كجاست؟ ﴿أَنْفُسَكُمْ﴾ از جانتان تكان نخورید بیرون نروید! ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾، «الزموا أنفسكم»، اگر خواستید سفر كنید كنید نه سفر بیرونی! ﴿لاَ یضُرُّكُم مَن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیتُمْ﴾؛ اگر شما نجات پیدا كردید ضلالت دیگران به شما آسیبی نمی ‌رساند، شما وظیفه‌ تان را انجام بدهید؛ اگر وظیفه را انجام دادید و به مقصد رسیدید گمراهی دیگران به شما آسیب نمی ‌رساند. 🔹 یك وقت كسی در اولِ راه می ‌گوید به من چه دیگران گمراه شدند، یك وقت در آخر راه می‌ گوید نه در اول راه. هیچ كس در اول راه حق ندارد بگوید به من چه دیگران چه می‌ كنند، چون یكی از مهم ‌ترین وظایف دینی، همان است. اگر كسی در اول راه گفت به من چه و احساس مسئولیت نكرد، این اصلاً در وارد نشد. اگر كسی هم به ، هم به پرداخت و دیگران را با امر به معروف و نهی از منكر هدایت كرده است عده‌ ای مُهتدی شدند و عده ‌ای مهتدی نشدند؛ آن‌گاه در پایان راه این شخص می‌ تواند بگوید به من چه چون من وظیفه ‌ام را انجام دادم تا آنجا كه باید بگویم یا بنویسم یا بحث كنم كه كردم، از این به بعد به من مربوط نیست. این ﴿لاَ یضُرُّكُم مَن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیتُمْ﴾ برای آغاز راه نیست، نمی‌ فرماید شما اگر به مقصد رسیدید، ضلالت دیگران به شما آسیب نمی ‌رساند، شما اگر امر به معروف یا نهی از منكر نكردید كه نیستید. اگر كسی این دو واجب مهم را عمل نكرد كه هدایت نشد و به وظیفه خود عمل نكرد. پس اگر این دو واجب مهم را عمل نكرد، او هم مانند دیگران به دام ضلالت افتاده است مهتدی نیست، اگر به این دو واجب مهم عمل كرده است و خود شد ، دیگران عده ‌ای هدایت شدند و عده ‌ای هدایت نشدند، اینجاست كه در آخر راه هم خدا می ‌فرماید تو مسئول نیستی، هم انسان مجاز است بگوید به من چه! ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾.[2] [1] . سوره حشر، آیه18. [2] . سوره مائده، آیه105. 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 17 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_066 ay ss.mp3
4.4M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 66 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_066p2.pdf
176.9K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 66 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
noor_031 ads ss.mp3
10.11M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 31 تاریخ: 1390/09/23 🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_31p2.pdf
216.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 31 تاریخ: 1390/09/23 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حرمت زائر 🔹 خدا فرمود اینها كه آمینِ بیت ‌الحرام ‌اند؛ یعنی بیت ‌الحرام دارند، قصد طواف دارند، قصد زیارت دارند، قصد حجّ و عمره دارند اینها جزء هستند؛ نه تنها مشعر و مِنیٰ جزء شعائر خداست، نه تنها زمزم و صفا جزء شعائر خداست، حاجی جزء شعائر خداست، معتمر جزء شعائر خداست. 🔹 فرمود اینها مهمان الهی‌ اند، ضیوف ‌الرحمن ‌اند، اینها را سبك نشمارید، اینها را اهانت نكنید، اینها را تحقیر نكنید. حُرمات الهی تنها اشیای خارجی نیستند، انسان ‌هایی كه از قداست برخوردارند جزء ضیوف ‌الرحمان ‌اند اینها هم جزء هستند؛ این قَدرِ انسان است، خدا فرمود حاجی جزء شعائر خداست! 📚 سوره مبارکه حج جلسه 18 تاریخ: 1389/12/09 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ثقَل اكبر ▪️ عنصر محوری ولایت از منظر حضرت ، عَرْضِ هویت خود بر قرآن حكیم است، زیرا آن محقّق علوم به جابر بن ‌یزید جُعفی چنین فرمود: «وَ اعْلَمْ بِأَنَّكَ لَا تَكُونُ لَنَا وَلِیاً ... وَ لَكِنِ اعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ فَإِنْ كُنْتَ سَالِكاً سَبِیلَهُ زَاهِداً فِی تَزْهِیدِهِ رَاغِباً فِی‏ تَرْغِیبِهِ‏ خَائِفاً مِنْ‏ تَخْوِیفِهِ‏ فَاثْبُتْ‏ وَ أَبْشِرْ».[1] از این بیان نورانی بر می ‌آید كه بهترین راه برای معرفت نفس كه دقیق‌ ترین معرفت پروردگار است، توزینِ هویتِ انسانی خویش بر یعنی قرآن كریم است، چنانكه لازم ‌ترین روش برای تشخیصِ صحّت و سُقمِ حدیث، عَرض آن بر قرآن مجید است تا مخالف آن طرد شود و غیر مخالف پذیرفته گردد. از این ضابطِ فاخر بر می ‌آید كه تنها محورِ تحقیق در جهاد اكبر كه قلمرو آن فقه اكبر است و در جهاد اصغر كه حوزة آن فقه اصغر است، ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است كه با یعنی قرآن كریم سنجیده شود تا نه با آن مخالف باشد و نه مختلف، چون وحی الهی از هر نقص، مُنزّه و از هر عیب، مُبرّاست. [1] . تحف ‌العقول، ص284. 📚 پیام - به کنگره امام باقر(ع) تاریخ: 1389/10/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 به مناسبت شهادت ؛ ▪️فرازهایی از معارف و سیره امام محمد باقر(علیه السلام) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت هفتم ذی الحجه، شهادت امام محمد باقر علیه السلام، بخش هایی از پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، به کنگره ملی امام محمد باقر(ع) که در سال 1389 برگزار گردید، را از نظر می گذرانیم: لینک آدرس: https://b2n.ir/r76237 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بهترین علوم و معارف ▪️ امام باقر (سَلامُهُ اللَّهِ وَ صَلَوَاتُ عَلَیه‏) فرمود: «لَا عِلْمَ كَطَلَبِ السَّلَامَةِ وَ لَا سَلَامَةَ كَسَلَامَةِ الْقَلْبِ وَ لَا عَقَلَ كَمُخَالَفَةِ الْهَوَی ... وَ لَا مَعْرِفَةَ كَمَعْرِفَتِكَ بِنَفْسِك‏»![1] این بیان‌ ها نشان می ‌دهد که معرفت ‌شناسی و فطرت ‌شناسی و معادشناسی در دامنه توحید و وحی و نبوت ‌شناسی از هستند که هم دنیای ما را و هم آخرت ما را تأمین می‌ کنند. هرگز نگوییم فلان شخص چنین می‌ گوید؛ همواره بگوییم خدا چنین فرمود، پیامبر او چنین آورد، ائمه چنین گفتند، علی و اولاد علی(صَلَوَات اللَّهِ وَ سَلامُه عَلَیهِمْ أَجْمَعِین) چنین گفتند. [1]. تحف العقول، ص286. 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1396/09/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عرضه بر قرآن ▪️ در آستانه شهادت امام پنجم هستیم، در آستانه روز ترویه که حاجیان کوی دوست احرام می ‌بندند و از مکه به سرزمین عرفات و مشعر و منا حرکت می‌ کنند قرار داریم. از وجود مبارک امام باقر (سلام الله علیه) رسیده است که شما خودتان را بر کتاب خدا عرضه کنید این یکی از مهم‌ ترین دستورات وجود مبارک امام پنجم است[1] ▪️ اینکه وجود مبارک فرمود خودتان را با قرآن بسنجید یعنی آن بحث تنها مخصوص فقیه و اصولی نیست، مخصوص روایات متعارض یا روایت بی ‌معارض نیست، جمیع عقاید و شئون را، اخلاق و اوصاف و افعال را باید بر قرآن کریم عرضه کرد، اگر کسی قرآن را نداند، وقتی ترازو را ندارد و نمی‌ داند چگونه ترازو را به کار ببرد عقاید را با چه چیزی بسنجد؟ اخلاق را با چه چیزی بسنجد؟ درست است که روز شهادت امام باقر جامه مشکی پوشیدن خوب است، عزاداری خوب است، گریه کردن خوب است، ثواب دارد اما اصل فرمایش حضرت را ما باید عمل بکنیم فرمود خودتان را چه در مسایل فردی چه در مسایل جمعی بر قرآن کنید و با قرآن بسنجید، این گسترش تفسیر قرآن را به ما می ‌فهماند البته هر کسی در حدّ خواست خود به هر حال یک دوره قرآن را باید بداند، خطوط کلی آن را باید بداند، ولو از عمق مطالب آن با خبر نباشد، این از آن وصایای برجسته وجود مبارک امام باقر است. ▪️ حالا وجود مبارک امام باقر شهید شدند، ما باید این را زنده نگه داریم، امام صادق (سلام الله علیه) اولین کسی است که دارد این را احیا می ‌کند، این فکر را این روش را احیا می‌ کند، به ما می ‌فهماند که ما نام مبارک امام باقر, حیات امام باقر، خانه امام باقر و مآثر و آثار وجود مبارک امام باقر را ، اولین کاری که کرده وجود مبارک امام صادق دستور داد تا خودش زنده بود آن امام باقر را هر شب چراغ روشن می ‌کردند[2] اگر آن روزها چراغ عادی بود چراغ شمع بود شمع; نگذاشت آن اتاق تاریک بماند این و گرنه اتاقی است کسی نیست چه روشن چه تاریک چه اثر دارد! این می ‌خواهد بگوید این فکر باید همیشه روشن باشد؛ یعنی این را، این طرح را، این رهنمود را، این ارائه طریق را همیشه زنده نگه دارند. [1]. هدایة الأمة إلى أحكام الأئمة علیهم السلام، ج8، ص364; «لَا تُصَدِّقْ عَلَینَا إِلَّا مَا وَافَقَ كِتَابَ اللَّهِ وَ سُنَّةَ نَبِیهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِه‏». [2]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏3، ص: 251؛ «لَمَّا قُبِضَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَمَرَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع بِالسِّرَاجِ فِی الْبَیتِ الَّذِی كَانَ یسْكُنُهُ حَتَّی قُبِضَ أَبُو عَبْدِ اللَّه‏ ... ». [1] . تحف ‌العقول، ص284. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1387/09/14 🆔 @a_javadiamoli_esra