eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 وحی الهی 🔹 انسان اندیشه ‌اش و عقلش یك خوبی است، چراغ بدون که مشكل را حل نمی‌ كند! شما حالا آفتابی هم در دستتان باشد، وقتی راه نباشد كجا را می‌ خواهی ببینی؟ عقل ذرّه ‌ای در مهندسی دین سهمی ندارد؛ نه موضوع را آفریده، نه محمول را آفریده، نه رابطه موضوع و محمول را می ‌شناسد، كه دین‌ ساز نیست! قانون ‌‌گذار نیست! عقل یك خوبی است. راه را انبیا نشان می‌ دهند، موضوعات را خدا آفرید، محمولات را خدا آفرید، انسان را خدا آفرید، رابطه انسان با جهان را خدا آفرید، رابطه جهان «بعضها ببعض» را خدا آفرید، او باید دین تعیین كند. ذرّه‌ای از ذرّات دین به دست نیست، عقل یك چراغ خوبی است نه عقل قانون ‌گذار است, عقل یك خوبی است. حالا قانون‌ شناس چراغِ خوب و سراج منیر اگر راه نباشد او كجا را ببیند؟ بنابراین تا هست تا هست, هست؛ این اصل كلّی است، ممكن نیست جایی بشر زندگی كند و نباشد این ممكن نیست. 📚 سوره مبارکه شعراء جلسه 22 تاریخ: 1391/02/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 🔸 سوره مباركه «حدید» با تسبیح حق تعالی شروع شده، مانند سایر سُوَری كه به «مسبحات ستّ» معروف هستند كه اول آنها تسبیح یا به صورت فعل ماضی یا به صورت فعل مضارع [است]. سرّ اینكه اول این سوَر ششگانه تسبیح است، چون در این سوَر صحبت از انفاق و دین خدا و دادن به خدا و مانند آن مطرح است. برای اینكه مبادا توهم بشود خدا نیازی به غیر خود دارد؛ لذا می‌ فرماید دین خدا را كنید یا به خدا بدهید یا در راه خدا كنید، برای رفع این گونه از اوهام اوایل این سور تسبیح و تنزیه حق مطرح است؛ یعنی خداوند سبحان از هر نقص و از هر عیبی منزه است، پس حاجتی به هیچ شخص یا چیزی ندارد و اگر در متن این سوره‌ها دستور به داده شد، این برای خود انسان است، نه برای نیاز و رفع نیاز خداوند سبحان، چون خدا از هر حاجتی منزه است. 🌐 صندوق اسراء: http://sq.esra.ir 📚 سوره مبارکه حدید جلسه 2 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) فرمود: امیرموٴمنان (علیه السلام) هیزم جمع می‌ كرد و آب از چاه می‌كشید و شخم می‌ زد و از دسترنج خود هزار برده آزاد كرد و به جارو كردن خانه می ‌پرداخت و فاطمه (سلام الله علیها) نیز با دستانش گندم را آرد و آن را خمیر می ‌كرد و نان می ‌پخت.[1] راوی گوید: وقتی امیرمؤمنان (علیه السلام) از جهاد فارغ می ‌شد به آموزش مردم و داوری در میان آنان می ‌پرداخت و هرگاه از آن نیز فارغ می ‌شد در باغ خویش مشغول به کار می ‌شد و با این وصف به ذکر خدای جل جلاله اشتغال داشت.[2] [1] . و كَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیهِ یضْرِبُ بِالْمَرِّ وَ یسْتَخْرِجُ الأَرَضِینَ... وَ إِنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) أَعْتَقَ أَلْفَ مَمْلُوكٍ مِنْ مَالِهِ وَ كَدِّ یدِه (الكافى، ج5، ص74) و كَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) یحْتَطِبُ وَ یسْتَقِى وَ یكْنُسُ وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ (سلام الله علیها) تَطْحَنُ وَ تَعْجِنُ وَ تَخْبِزُ (الفقیه، ج3، ص169). [2] . أَنَّهُ لَمَّا كَانَ یفْرُغُ مِنَ الْجِهَادِ یتَفَرَّغُ لِتَعْلِیمِ النَّاسِ وَ الْقَضَاءِ بَینَهُمْ فَإِذَا یفْرُغُ مِنْ ذَلِكَ اشْتَغَلَ فِى حَائِطٍ لَهُ یعْمَلُ فِیهِ بِیدِهِ وَ هُوَ مَعَ ذَلِكَ ذَاكِرٌ لِلَّهِ جَلَّ جَلالُهُ (عدة الداعی، ص111). 📚 مفاتیح الحیات ص 94 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 رحمت الهی 🔹 «یا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَه‏»،[1] رحمت خدا اوست نه بیش از غضب او! البته شواهد دیگری هست كه رحمت او بیش از غضب اوست. برای این عالَم چه كسی نقشه كشید؟ آن مهندس كه دارد نقشه می ‌كشد، خوب نقشه كشیده است. می ‌بینید یك مهندس ساختمان یك جا را هال درست می ‌كند، یك جا را اتاق پذیرایی درست می ‌كند، یك جا را اتاق مطالعه درست می‌ كند، یك جا را آشپزخانه درست می كند و یك جا هم جای دیگر درست می ‌كند كه انسان باید بینی ‌اش را بگیرد. خب آن جایی كه به نام دستشویی است، در برابر آشپزخانه و هال و پذیرایی جای بدی است؛ اما چه كسی این جای بد را به طور صحیح و درست تنظیم كرد؟ آن مهندس. مهندس كه نقشه كشید نقشه كشید، این دستشویی نسبت به آشپزخانه بد است وگرنه نسبت به مهندسی كه بد نیست. مهندسی عالَم را نه به دست غضب دادند، نه به دست رحمت و غضب دادند، بلكه فقط به دست دادند. آن بیان نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) این است كه «وَ أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه‏»؛[2] خدا كجا می ‌خواهد غضب بكند؟ این غضب منتظر است ببیند كه چه دستور می ‌دهد. خب اگر دادِ مظلوم را از ظالم نگیرند كه ﴿یوْمَئِذٍ یفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ﴾ نخواهد بود، این بیچاره چگونه تَشفّی پیدا كند؟ ﴿یشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ﴾ و مانند آن, صدام و صهیونیسم و استكبار را باید كیفر كرد؟ بله باید كیفر كرد این عدل است, چرا؟ چون جناب نقشه كشیده عالَم را رحمت دارد اداره می ‌كند. از رحمت آمدند و به رحمت روند خلق ٭٭٭ من رحمة بدا و إلی رحمة یئول[3] 🔹 مهندسِ عالَم, است «وَ أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه» اینكه صحیفه را ما می ‌بوسیم بر اساس این نكات است، اینكه صحیفه را بالای سر می‌گذاریم به خاطر این نكات است. غرض این است كه نقشه عالَم است، صدام و امثال صدام را كیفر دادن رحمت است نه عذاب! بله نسبت به امور دیگر كه می‌ سنجیم بله عذاب است، نسبت به خود صدام می ‌سنجیم عذاب است، وگرنه در كلّ عالمَ وقتی شما این را حساب می ‌كنید می ‌بینید ﴿مَا تَرَی فِی خَلْقِ الرَّحْمنِ مِن تَفَاوُتٍ﴾[4] صدر و ساقه عالَم, است. [1]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص696. [2]. الصحیفة السجادیة، دعای16. [3] . ر.ک: مجموعهٴ آثار حکیم صهبا (آقا محمدرضا قمشه ای): آنِ خدای دان همه مردود یا قبول ٭٭٭ من رحمة بدا و الی رحمة یئول از رحمت آمدند و به رحمت روند خلق ٭٭٭ این است سرّ عشق که حیران کند عقول [4] . سوره ملك, آیه 3. 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 7 تاریخ: 1391/09/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 حسن بن علی بن أبی‌حمزه از پدرش نقل می‌ كند كه گفت: امام موسی كاظم (علیه السلام) را دیدم كه در زمین خود كار می ‌كرد و پاهای او غرق عرق شده بود. گفتم: فدایت شوم! كارگران كجایند؟ فرمود: ای علی! كسانی با دست خود در زمین خویش كار كردند كه از من و پدرم برتر بودند. گفتم: كدام كسان؟ فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و امیرموٴمنان (علیه السلام) و همه پدرانم با دست خود كار می‌كردند و این سیره انبیا، رسولان و صالحان است.[1] [1] . رَأَیتُ أَبَاالْحَسَنِ (علیه السلام) یعْمَلُ فِى أَرْضٍ لَهُ وَ قَدِ اسْتَنْقَعَتْ قَدَمَاهُ فِى الْعَرَقِ، فَقُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ! أَینَ الرِّجَالُ؟ فَقَالَ: یا عَلِىُّ! عَمِلَ بِالْیدِ مَنْ هُوَ خَیرٌ مِنِّى وَ مِنْ أَبِى فِى أَرْضِهِ، فَقُلْتُ لَهُ: مَنْ هُوَ؟ فَقَالَ: رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) وَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ آبَائِى (علیه السلام) كُلُّهُمْ قَدْ عَمِلُوا بِأَیدِیهِمْ وَ هُوَ مِنْ عَمَلِ النَّبِیینَ وَ الْمُرْسَلِینَ وَ الصَّالِحِینَ (الفقیه، ج3، ص162). 📚 مفاتیح الحیات ص 94 و 95 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 هویت و شناسنامه آدم 🔸 اگر ذات اقدس الهی به موسای كلیم تو از ما خواستی گفتی: ﴿رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی ٭ وَ یسِّرْ لِی أَمْرِی﴾[1] شرح صدر طلب كردی و خواسته‌های دیگری را با ما درمیان گذاشتی ما هم به تو گفتیم: ﴿قَدْ أُوتیتَ سُؤْلَكَ یا مُوسَی﴾[2] به تو دادیم و دل تو را را نورانی كردیم، حالا دست خود را به دل خود بگذار بیرون بیاور, ببین آفتاب می ‌شود یا نه؟ این‌چنین نیست كه اگر كسی دل تیره داشته باشد صاحب بشود و این‌چنین نیست كه سرمایه آدم در جیب آدم باشد در جَیب آدم است، در گریبان آدم است، در یقه آدم است، در صدر و دل آدم است. دشمن بخواهد حمله بكند شما چه كار می ‌كنید؟ به هر حال این عصا باید اژدها بشود یا نشود؟ آن دستی كه به جیب می ‌رود وقتی به عصا برسد كه عصا را اژدها نمی‌ كند! 🔸 اگر دست به جَیب مشروح, به , به قلب نورانی برسد آن دست نورانی است كه عصا را اژدها می ‌كند این راه برای همه است; منتها انبیای الهی ائمه معصومین (علیهم الصلاة و علیهم السلام) در قله این مقام‌ اند درجه هزارند شاگردانشان در درجه یك و دو در دامنه دشت ‌اند به هر حال راه باز است. این‌ چنین نیست كه آدم خودش را در جیب و كیف جستجو كند، هویت و شناسنامه آدم در جان آدم است. [1]. سوره طه، آیات25 و 26. [2]. سوره طه، آیه36. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1385/02/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مهدویت شخصی 🔹 بشر منتظر یک است این حرفی در آن نیست؛ منتظر است، عدل جهانی است می ‌خواهد سلاح اتمی نباشد، جنگی نباشد، شرّی نباشد، فتنه ‌ای نباشد این جزء آرمان همه است که را همه تعقیب می‌ کنند اما همه به تفکر مهدوی نمی ‌رسند. آنها که بنای آنها بر دموکراسی است، دموکراسی که با مهدویت سازگار نیست، حکومت مردم بر مردم اینکه با جریان مهدویت و حکومت امامت و امت هماهنگ نیست. کم نیستند صلح‌ طلبان، عدل ‌طلبان، آرمان ‌خواهان که آنها منتظر جهان بدون جنگ هستند اما نباید بگوییم همه مهدوی هستند باید اینها را توجیه کرد که با تفکر حکومت مردم برمردم، با تفکر دموکراسی، با تفکر رای‌ گیری، با تفکر انتخاباتی کسی مهدوی نخواهد شد؛ به هر حال این جهان را خدا آفرید او باید منظم بکند! ما بگوییم همه این صلح ‌خواهان، خواهان ظهور حضرت‌ هستند خیر! آنهایی که می‌ گویند صلح جامعه به انتخابات آزاد است، به حکومت مردمی است و به دموکراسی است بر فرض صحتش این مادون سقف امامت است، می ‌شود انتخاب. ما از راه دور آمدیم و به راه دور داریم می‌رویم، نه از گذشته باخبریم و نه از آینده باخبریم، کسی باید باشد که از آینده و گذشته ما را باخبر بکند و آن است. مگر ما با مردن می‌پوسیم یا با مردن از پوست به در می‌آییم؟! اگر با مردن از پوست به در می‌آییم کجا می ‌رویم؟ این را دموکراسی می ‌داند؟ این را حکومت مردم بر مردم می‌ داند؟ این را آزادی می‌ داند؟ یا این را ولی‌الله ‌اعظم می‌داند. قبر یعنی چه، برزخ یعنی چه، صراط مستقیم یعنی چه، تطایر کتب یعنی چه، انطاق جوارح یعنی چه؛ ماییم و مجهولات و مهمات و اسئله فراوان. اگر سخن از است باید زمینه روشن بشود که به هر حال کسی که خلیفه اوست جهان را باید اداره بکند و خلیفه او غیر از انسان کامل و معصوم که نیست؛ «الیوم» وجود مبارک حضرت است. 🔹 بنابراین ما باید آن نتیجه را بپذیریم که همه خواهان هستند هستند و این در درون همه ما نهادینه شده است. باید به اینها بفهمانیم که بیراهه می‌روید، حکومت مردم بر مردم آن آرمان درونی و فطری را تأمین نمی‌ کند، بر مردم آن آرمان درونی را تأمین می‌ کند؛ بعد وقتی حکومت مردم بر مردم رخت بر بست حکومت ‌الله بر مردم شکل گرفت، آن گاه باید بحث داخلی و درون گروهی داشته باشیم که ما برهانی برای مهدویت نوعی نداریم برای اینکه دلیلی بر خلافش داریم باید مهدویت، باشد؛ تازه می‌رسیم به حرفی که می ‌گوید. پس ما باید دو مقطع را پشت سر بگذاریم: یکی اینکه درست است که بشر به آن عدل نهایی و می‌رسد اما نه با حکومت مردم بر مردم بلکه با بر مردم، و خلیفه الله هم مهدی نوعی نیست است؛ وقتی مهدی شخصی شد فصل سوم باز می‌شود که (ارواحنا فداه) باید به ما حیات ببخشد؛ حالا که این است همه کارهای ما را او می‌داند ما هم می‌توانیم با او ارتباط تنگاتنگ برقرار کنیم. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1388/02/31 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 ابوعمرو شیبانی گوید: امام صادق (علیه السلام) را دیدم كه بیلی در دست و پوششی درشت بر تن داشت و در باغ خود كار می‌ كرد و عرق از بدنش فرو می ‌ریخت. عرض كردم: فدایت شوم! بیل را به من بدهید تا به جای شما كار كنم. فرمود: من چنان دوست دارم كه شخص، در گرمای آزار دهنده آفتاب، برای تأمین نیازهای زندگی خود رنج بكشد.[1] [1] . رَأَیتُ أَبَاعَبْدِاللَّه (علیه السلام) وَ بِیدِهِ مِسْحَاةٌ وَ عَلَیهِ إِزَارٌ غَلِیظٌ یعْمَلُ فِى حَائِطٍ لَهُ وَ الْعَرَقُ یتَصَابُّ عَنْ ظَهْرِهِ، فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ! أَعْطِنِى أَكْفِكَ. فَقَالَ لِى: إِنِّى أُحِبُّ أَنْ یتَأَذَّی الرَّجُلُ بِحَرِّ الشَّمْسِ فِى طَلَبِ الْمَعِیشَةِ (الكافى، ج5، ص76). 📚 مفاتیح الحیات ص 95 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 معرفت نفس 🔹 ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ﴾،[1] قرآن كریم نه تنها به ما می‌ گوید كه هر كسی بررسی كند ببیند برای فردای او چه فرستاده است، بلكه بهترین راه را همین و سیر و سلوك نفس می ‌داند. آیه 105 سوره مباركه «مائده» هم كه از غرر آیات آن سوره است این است كه: ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾؛ این ﴿عَلَیكُمْ﴾ اسم فعل است؛ یعنی «الزموا»، تكان نخورید! سرِ جایتان باشید، جایمان كجاست؟ ﴿أَنْفُسَكُمْ﴾ از جانتان تكان نخورید بیرون نروید! ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾، «الزموا أنفسكم»، اگر خواستید سفر كنید كنید نه سفر بیرونی! ﴿لاَ یضُرُّكُم مَن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیتُمْ﴾؛ اگر شما نجات پیدا كردید ضلالت دیگران به شما آسیبی نمی ‌رساند، شما وظیفه‌ تان را انجام بدهید؛ اگر وظیفه را انجام دادید و به مقصد رسیدید گمراهی دیگران به شما آسیب نمی ‌رساند. 🔹 یك وقت كسی در اولِ راه می ‌گوید به من چه دیگران گمراه شدند، یك وقت در آخر راه می‌ گوید نه در اول راه. هیچ كس در اول راه حق ندارد بگوید به من چه دیگران چه می‌ كنند، چون یكی از مهم ‌ترین وظایف دینی، همان است. اگر كسی در اول راه گفت به من چه و احساس مسئولیت نكرد، این اصلاً در وارد نشد. اگر كسی هم به ، هم به پرداخت و دیگران را با امر به معروف و نهی از منكر هدایت كرده است عده‌ ای مُهتدی شدند و عده ‌ای مهتدی نشدند؛ آن‌گاه در پایان راه این شخص می‌ تواند بگوید به من چه چون من وظیفه ‌ام را انجام دادم تا آنجا كه باید بگویم یا بنویسم یا بحث كنم كه كردم، از این به بعد به من مربوط نیست. این ﴿لاَ یضُرُّكُم مَن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیتُمْ﴾ برای آغاز راه نیست، نمی‌ فرماید شما اگر به مقصد رسیدید، ضلالت دیگران به شما آسیب نمی ‌رساند، شما اگر امر به معروف یا نهی از منكر نكردید كه نیستید. اگر كسی این دو واجب مهم را عمل نكرد كه هدایت نشد و به وظیفه خود عمل نكرد. پس اگر این دو واجب مهم را عمل نكرد، او هم مانند دیگران به دام ضلالت افتاده است مهتدی نیست، اگر به این دو واجب مهم عمل كرده است و خود شد ، دیگران عده ‌ای هدایت شدند و عده ‌ای هدایت نشدند، اینجاست كه در آخر راه هم خدا می ‌فرماید تو مسئول نیستی، هم انسان مجاز است بگوید به من چه! ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾.[2] [1] . سوره حشر، آیه18. [2] . سوره مائده، آیه105. 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 17 🆔 @a_javadiamoli_esra
◾️ مراسم سوگواری سالروز شهادت در دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مد ظله العالی شهر مقدس قم ▫️ زمان : یکشنبه ۱۴۰۰/۴/۲۷ _ مصادف با هفتم ذی الحجه _ ساعت ۱۱صبح ▫️ مکان : قم _ خیابان صفائیه کوچه ۱۹ _ پلاک ۷ ⬅️ با رعایت پروتکل های بهداشتی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حرمت زائر 🔹 خدا فرمود اینها كه آمینِ بیت ‌الحرام ‌اند؛ یعنی بیت ‌الحرام دارند، قصد طواف دارند، قصد زیارت دارند، قصد حجّ و عمره دارند اینها جزء هستند؛ نه تنها مشعر و مِنیٰ جزء شعائر خداست، نه تنها زمزم و صفا جزء شعائر خداست، حاجی جزء شعائر خداست، معتمر جزء شعائر خداست. 🔹 فرمود اینها مهمان الهی‌ اند، ضیوف ‌الرحمن ‌اند، اینها را سبك نشمارید، اینها را اهانت نكنید، اینها را تحقیر نكنید. حُرمات الهی تنها اشیای خارجی نیستند، انسان ‌هایی كه از قداست برخوردارند جزء ضیوف ‌الرحمان ‌اند اینها هم جزء هستند؛ این قَدرِ انسان است، خدا فرمود حاجی جزء شعائر خداست! 📚 سوره مبارکه حج جلسه 18 تاریخ: 1389/12/09 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امیرموٴمنان (علیه السلام) می ‌فرماید: اگر كار، سخت و توانفرساست‌، بی‌ كاری دایمی هم فسادآور است.[1] امام باقر (علیه السلام) نیز می ‌فرماید: تنبلی برای دین و دنیا زیانبار است.[2] [1] . إِنْ یكُنِ الشُّغُلُ مَجْهَدَةً فَاتِّصَالُ الْفَرَاغِ مَفْسَدَة (الارشاد، ج1، ص298). [2] . الْكَسَلُ یضُرُّ بِالدِّینِ وَ الدُّنْیا (تحف العقول، ص300). 📚 مفاتیح الحیات ص 95 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ثقَل اكبر ▪️ عنصر محوری ولایت از منظر حضرت ، عَرْضِ هویت خود بر قرآن حكیم است، زیرا آن محقّق علوم به جابر بن ‌یزید جُعفی چنین فرمود: «وَ اعْلَمْ بِأَنَّكَ لَا تَكُونُ لَنَا وَلِیاً ... وَ لَكِنِ اعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ فَإِنْ كُنْتَ سَالِكاً سَبِیلَهُ زَاهِداً فِی تَزْهِیدِهِ رَاغِباً فِی‏ تَرْغِیبِهِ‏ خَائِفاً مِنْ‏ تَخْوِیفِهِ‏ فَاثْبُتْ‏ وَ أَبْشِرْ».[1] از این بیان نورانی بر می ‌آید كه بهترین راه برای معرفت نفس كه دقیق‌ ترین معرفت پروردگار است، توزینِ هویتِ انسانی خویش بر یعنی قرآن كریم است، چنانكه لازم ‌ترین روش برای تشخیصِ صحّت و سُقمِ حدیث، عَرض آن بر قرآن مجید است تا مخالف آن طرد شود و غیر مخالف پذیرفته گردد. از این ضابطِ فاخر بر می ‌آید كه تنها محورِ تحقیق در جهاد اكبر كه قلمرو آن فقه اكبر است و در جهاد اصغر كه حوزة آن فقه اصغر است، ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است كه با یعنی قرآن كریم سنجیده شود تا نه با آن مخالف باشد و نه مختلف، چون وحی الهی از هر نقص، مُنزّه و از هر عیب، مُبرّاست. [1] . تحف ‌العقول، ص284. 📚 پیام - به کنگره امام باقر(ع) تاریخ: 1389/10/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 به مناسبت شهادت ؛ ▪️فرازهایی از معارف و سیره امام محمد باقر(علیه السلام) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت هفتم ذی الحجه، شهادت امام محمد باقر علیه السلام، بخش هایی از پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، به کنگره ملی امام محمد باقر(ع) که در سال 1389 برگزار گردید، را از نظر می گذرانیم: لینک آدرس: https://b2n.ir/r76237 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بهترین علوم و معارف ▪️ امام باقر (سَلامُهُ اللَّهِ وَ صَلَوَاتُ عَلَیه‏) فرمود: «لَا عِلْمَ كَطَلَبِ السَّلَامَةِ وَ لَا سَلَامَةَ كَسَلَامَةِ الْقَلْبِ وَ لَا عَقَلَ كَمُخَالَفَةِ الْهَوَی ... وَ لَا مَعْرِفَةَ كَمَعْرِفَتِكَ بِنَفْسِك‏»![1] این بیان‌ ها نشان می ‌دهد که معرفت ‌شناسی و فطرت ‌شناسی و معادشناسی در دامنه توحید و وحی و نبوت ‌شناسی از هستند که هم دنیای ما را و هم آخرت ما را تأمین می‌ کنند. هرگز نگوییم فلان شخص چنین می‌ گوید؛ همواره بگوییم خدا چنین فرمود، پیامبر او چنین آورد، ائمه چنین گفتند، علی و اولاد علی(صَلَوَات اللَّهِ وَ سَلامُه عَلَیهِمْ أَجْمَعِین) چنین گفتند. [1]. تحف العقول، ص286. 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1396/09/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا