میراث فرهنگی.mp3
1.48M
💠 روز بیست و هفتم ماه #جمادی_الاول 1442
🔹 میراث فرهنگی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 میراث فرهنگی
🔹 امام باقر (سلام الله علیه) فرمود: «فِی وَصِیةِ النَّبِی صَلَّی الله عَلَیه وَ آلِهِ وَ سَلَّم لِعَلِی عَلَیه السَّلام قَالَ یا عَلِی إِنَّ عَبْدَ الْمُطَّلِبِ سَنَّ فِی الْجَاهِلِیةِ خَمْسَ سُنَنٍ أَجْرَاهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ فِی الْإِسْلَامِ»؛[1] ـ این حدیث مبسوط است ـ وجود مبارک امام باقر (سلام الله علیه) از آباء گرامی و کرام خود نقل کرد که وجود مبارک پیغمبر به حضرت علی (سلام الله علیهما) فرمود: یا علی! عبد المطلب در جاهلیت پنج مطلب را سنّت گذاشت. ما یک #اجتهاد_فقهی داریم که در حوزه ها رایج است و یک #اجتهاد_موضوعی داریم که جامعه فعلاً به چه چیزی احتیاج دارد. آن اجتهاد فقهی راه آن از راه علمی باز است؛ اما این اجتهاد موضوعی راه آن از راه جامعه شناسی، اقتصادشناسی، فرهنگ شناسی و مردم شناسی باز است که الآن جامعه ما به چه چیزی محتاج است.
🔹 یک مطلبی که شرعاً جایز است، یک؛ زمان و زمین خاص هم ندارد، دو؛ البته اطلاق ادلّه همه موارد را شامل می شود. یک کسی که «نافذ الکلمه» است، او می گوید فلان زمان مناسب است که همه شما جمع بشوید و این کار را انجام بدهید، این می شود «سنّت»؛ مانند کاری که امام (رضوان الله علیه) در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان حمایت از قدس کرده است. اصل حمایت از مظلوم، مشمول اطلاقات اولیه است، دیگر نگفتند حمایت از قدس در چه روزی باشد؛ همیشه جایز است، همیشه مستحب است و همیشه رجحان دارد. فرمود برای اینکه این حمایت شما اثر سازنده داشته باشد، یک روزی را انتخاب بکنید یا این هفته وحدتی که منشأ برکت است یا دهه ولایتی که منشأ برکت است، اینها سنّت هایی است که هم زمینه شناسی و جامعه شناسی و مردم شناسی می خواهد و هم نفوذ کلمه؛ این می شود «مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا»،[2] این از هر کسی هم ساخته نیست! نه مردم حرف هر کسی را گوش می دهند، نه هر کسی آن جامعه شناسی را دارد که تشخیص بدهد چه چیزی را باید راه انداخت، این را دین ترغیب کرده است! این راهپیمانی روز قدس این است، این ایام وحدت این است، این ایام ولایت این است.
🔹 حضرت هم فرمود: در جاهلیت، این بزرگان از قریش چند مطلب را سنت گذاشتند. ظاهراً اینها چون جزء #حنفاء بودند، تابع دین انبیای ابراهیمی (سلام الله علیهم) بودند، این حرف ها را از آنجاها یاد گرفتند. اینها منزّه بودند از اینکه به آداب جاهلی آلوده بشوند، غالب اینها «لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِیةُ بِأَنْجَاسِهَا»[3] بودند و سنّت گذاری اینها بر اثر آن #میراث_فرهنگی بود که از بزرگان داشتند. چند کار است که عبدالمطلب به عنوان #سنت_حسنه در جاهلیت طرح کرد و ذات أقدس الهی هم در اسلام آنها را امضاء کرد؛ ظاهراً آن سنن پنجگانه اموری بود که جناب عبد المطلب به عنوان #میراث_دینی از انبیای ابراهیم (علیهم السلام) داشت.
[1]. وسائل الشیعة، ج20، ص415.
[2]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج5، ص9.
[3]. مصباح المتهجد و سلاح المتهجد، ج2، ص721.
#سالروز_وفات_حضرت_عبدالمطلب_علیه_السلام
#اجتهاد_فقهی_و_موضوعی
#سنت_حسنه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه 157
تاریخ: 1395/10/04
🆔 @a_javadiamoli_esra
بالاترین مخلوق.mp3
1.92M
💠 روز بیست و هشتم ماه #جمادی_الاول 1442
🔹 بالاترین مخلوق
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بالاترین مخلوق
🔹 موجودی در بین مخلوق ها نه تنها از انسان بالاتر خلق نشد، بلکه همتای انسان هم چیزی خلق نشد. فرمود ما انسان را خلق کردیم، او را از نطفه آفریدیم، تطوّراتی را برای او در نظر گرفتیم، [همچنین] آن بخش های نهایی او که ﴿وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی﴾[1] در آن مطرح است؛ آن وقت انسان این مراحل طولانی را که پشت سر گذاشت و هم اکنون دارد، در هر بخشی با موجودی از موجودات شریک است؛ در بخش جسم با اجرام شریک است، در بخش نباتی با گیاهان شریک است، در بخش حیوانی با حیوانات شریک است، در بخش وهم و خیال با جن شریک است، در بخش انسانی آن مراحل میانی را با فرشته ها شریک است، در اوج انسانیت هم شریکی ندارد و مظهر ﴿لاَ شَرِیكَ لَهُ﴾[2] است؛ زیرا اگر در آن مرحله نهایی شریکی می داشت دیگر #خلیفة_الله نبود.
🔹 اینکه ذات اقدس الهی فرمود: ﴿إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً﴾ و فرشته ها عرض کردند: ﴿نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ﴾ ذات اقدس الهی تفهیم کرده است که ﴿إِنِّی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ﴾،[3] بعد آنها هم در پایان امتحان باور کردند و تصدیق کردند که ﴿لا عِلْمَ لَنا إِلاَّ ما عَلَّمْتَنا﴾.[4] جریان تعلیم اسما را که ذات اقدس الهی به #انسان_کامل آموخت ﴿وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها﴾،[5] آنگاه همین اسما معلّمه را به عنوان امتحان از فرشته ها سؤال کرد که این چیست؟ آنها عرض کردند: ﴿لا عِلْمَ لَنا﴾؛ ما بلد نیستیم، آن گاه ذات اقدس الهی به انسان کامل می فرماید شما #معلم_فرشته_ها باش آن هم نه در حدّ تعلیم بلکه در حدّ انباء.
🔹 دو نقص در فرشتهها هست: یکی اینکه توان شاگردی بلافصل خدا را ندارند، برای اینکه صادره اول نیستند، چون اگر اینها در حدّی باشند که بتوانند شاگرد بلافصل خدای سبحان باشند، در طرف ذات اقدس الهی که بُخلی نیست یاد می دهد؛ همان طوری که اسمای الهی را به #انسان_کامل آموخت به فرشته ها هم یاد می دهد، در او که بُخلی نیست. پس شاگرد بلافصل خدا نمی توانند باشند، باید از آدم یعنی شاگرد مع الفصل این علوم را فرا بگیرند. در بخش دوم که شاگرد مع الفصل اند در حدّ تعلیم اسما قابل نیستند، بلکه در حدّ انباء اسماء قابل هستند؛ لذا ذات اقدس الهی به آدم (سلام الله علیه) نفرمود «یا آدم علمهم بأسماء هؤلاء» فرمود: ﴿یا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ﴾[6] در حدّ نبأ، خبر و گزارش با اینها در میان بگذار؛ لذا هیچ فرشته ای همتای #انسان_کامل نیست. اینکه در روایات هست که «اوّل مَا خَلَقَ الله نُورُ نَبِینَا (صلی الله علیه و آله و سلم)»،[7] «اول ما خلق الله نور جدنا» که ائمه (علیهم السلام) فرمودند، برای اینکه این اولین صادر است، اولین فیض ذات اقدس الهی است؛ هم در بخش اصل تعلیم، هم فراگیری اسمای الهی، اینها میشوند #مظهر_اسم_اعظم و غیر از اینها کسی مظهر اسم اعظم نیست.
[1]. سوره حجر، آیه29؛ سوره ص، آیه72.
[2]. سوره انعام، آیه163.
[3]. سوره بقره، آیه30.
[4]. سوره بقره، آیه32.
[5]. سوره بقره، آیه31.
[6]. سوره بقره، آیه33.
[7]. ر.ک: بحارالانوار، ج15، ص28؛ «فَأَوَّلُ مَا خَلَقَ نُورُ حَبِیبِهِ مُحَمَّدٍ(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) ... خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَی نُورَ نَبِینَا مُحَمَّدٍ(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم)».
#مظهر_اسم_اعظم
#انسان_کامل
#صادره_اول
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه انسان ـ جلسه 3
تاریخ: 1398/07/06
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خُلود
🔹 یك اصل كلی خدای سبحان دارد و آن این است كه هر کسی كه بد كرد كیفر می بیند ﴿بَلَىٰ مَن كَسَبَ سَیئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ﴾؛[1] هر كه بدی كسب كرد و گناهان او به او احاطه كرده است ﴿وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ﴾ كه این نشانه #خلود است. یك وقتی كسی معصیت می كند، از او تعبیرش به این صورت است كه ﴿مَن یعْمَلْ سُوءًا یجْزَ بِهِ﴾،[2] یك وقت تنها معصیت نیست بلكه معاصی به او محیط است، تعبیر درباره این گروه آن است: ﴿بَلَىٰ مَن كَسَبَ سَیئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ﴾، این ﴿أَصْحَابُ النَّارِ﴾ بودن مُشعر به #خلود است، گرچه صریح نیست و ظهور تام ندارد، امّا وقتی گفتند این اصحاب «نار» است، یعنی در «صُحبت» آتش است، این به نحو ملكه است؛ یعنی این پیشه آنهاست! فرمود: اگر كسی معصیت كرد خب كیفر می بیند ﴿مَن یعْمَلْ سُوءًا یجْزَ بِهِ﴾، ولی ﴿مَن كَسَبَ سَیئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ﴾ كه گناهان او را محیط كرده است و او محفوف به گناهان شد ﴿فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ﴾؛ لذا فرمود ﴿هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ﴾. خدای سبحان #خلود را برای هر تبهكاری به عنوان #وعید یاد نكرده است؛ اگر كسی #محفوف_به_معاصی شد و گناهان به او احاطه كردند این شخص #أصحاب_نار است.
🔹 فرق گناه و ثواب آن است كه انسان وقتی ثواب كرد #محیط_به_ثواب است و ثواب در اختیار اوست. وقتی گناه كرد #محاط_به_گناه است، او در اختیار گناه است؛ لذا تعبیر قرآن درباره سیئات این است كه سیئات به آدم محیط است ﴿وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ﴾. ولی درباره #حسنات این چنین نیست كه حسنات به آدم محیط باشند. حسنات در #اختیار انسان هستند و انسان است كه محیط بر حسنات است. حسنات هرگز، دست و بال انسان را نمی بندد، سیئه است كه انسان را می بندد و در رَهن قرار می دهد که ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِینٌ﴾،[3] سیئه است كه انسان را در دام می اندازد. فرمود: اگر كسی #محفوف_به_خطیئات شد این اصحاب نار است و برای همیشه می ماند.
[1] . سوره بقره، آیه 81.
[2] . سوره نساء، آیه 123.
[3] . سوره طور، آیه 21.
#محیط_به_ثواب
#محاط_در_گناه
#فرق_گناه_و_ثواب
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه بقره ـ جلسه 164
🆔 @a_javadiamoli_esra
لینک سامانه مجازی سلسله مباحث اخلاقی استاد حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی
👇👇👇👇
https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
🔸 پنج شنبه ۹۹/۱۰/۲۵ - ساعت ۱۰ صبح
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 صراط مستقیم
🔹 ذات اقدس الهی وقتی در قرآن كریم نعمت را به انبیای الهی می دهد، سیره آنها را هم بازگو میكند تا انسان بداند که چه چیزی نعمت است و چگونه باید از #نعمت استفاده كند. سوره مبارکه قصص آیه هفدهم سخنان موسای كلیم (سلام الله علیه) را تشریح می كند، می گوید موسای كلیم فرمود: ﴿قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَی فَلَنْ أَكُونَ ظَهِیراً لِلْمُجْرِمِینَ﴾؛ پروردگارا به شكرانه نعمتی كه بر من روا داشتی، من و پشتیبان تبهكاران نیستم؛ این نعمت خداست! آن كه خود مجرم نیست و آن كه از مجرم حمایت نمی كند از #نعمت_خاص خدا برخوردار است، او همانند موسای كلیم (سلام الله علیه)توان طی این راه را دارد. مگر نه آن است كه ما می گوییم ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ﴾؟![1] مگر نه آن است كه این #صراط مستقیم را قرآن بیان كرد كه ﴿صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾؟![2] مگر نه آن است كه این ﴿أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾ را هم بیان كرده است كه «نبیین» هستند؟! مگر نه آن است كه موسای كلیم ﴿مِنَ النَّبِیینَ﴾[3] (علیهم السلام) است؟! مگر نه آن است كه موسی از نعمت خاص برخوردار است؟! حالا ببینیم #نعمت چیست و روش او چیست.
🔹 می گوید: ﴿قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَی فَلَنْ أَكُونَ ظَهِیراً لِلْمُجْرِمِینَ﴾؛ من پشتیبان مجرم نخواهم بود. این میشود نعمت! این صرف نعمت در جای خودش است. انسان كه بتواند نه مجرم باشد نه از یك مجرمی حمایت كند، این راه، #راه_انبیاست. آن گاه توفیق طی این راه نصیبش میشود.
🔹 چرا انسان مجرم است یا از مجرم حمایت می كند؟ برای محبت دنیاست! اگر کسی نه مجرم بود، نه با سكوت از مجرم حمایت كرد، این از راه خاص و از #نعمت_مخصوص برخوردار است. گاهی انسان با سكوتش از یك ظالمی حمایت میكند. گاهی با حرفش از یك ظالمی حمایت میكند. موسای كلیم میفرماید من با هیچ كارم ﴿فَلَنْ أَكُونَ﴾ كه یك نفی تأكیدی است ﴿فَلَنْ أَكُونَ ظَهِیراً لِلْمُجْرِمِینَ﴾، این #راه_نعمت است. حالا اگر كسی گفت: ﴿صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾، آن گاه خود یا مجرم بود یا حامی مجرمین بود، او هرگز این راه را طی نمیكند، در وسط میماند؛ این یا «مغضوب علیه» است یا «ضالین»، گرچه هر روز بگوید: «غیر المغضوب» یا «غیر الضالین».
🔹 این چنین نیست كه قرآن #تمام_خطوط را بیان نكرده باشد! اگر خدای سبحان فرمود این كتاب #نور است، در نور كه جای مبهمی نیست كه چیزی را بیان نكرده باشد. اگر همه ابعاد این راه را بیان كرد، آن گاه خود انسان باید داور باشد كه آیا من جزء كسانی ام كه شایسته ام بگویم: ﴿غَیرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ﴾[4] یا خودم ـ معاذ الله ـ یكی از این دو گروهم؟! اگر كسی مجرم بود یا حامی مجرم بود، او می تواند به جد بگوید: ﴿غَیرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ﴾؟! من هرگز از مجرم حمایت نمی كنم، خواه فرزندم باشد، بستگانم باشد، خواه از خودم هم اگر اشتباه كردم حمایت نمی كنم! نه اشتباه میكنم، نه سعی میكنم از یك انسان اشتباه كننده حمایت بكنم. این راه پیمودن این #صراط_مستقیم است، توفیق صراط مستقیم است.
[1] . سوره فاتحة الکتاب، آیه6.
[2] . سوره فاتحة الکتاب، آیه7.
[3] . سوره نساء، آیه69؛ سوره مریم، آیه58؛ سوره احزاب، آیه7.
[4] . سوره فاتحة الکتاب، آیه7.
#نعمت_خاص
#نور_قرآن
#نعمت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فاتحة الکتاب ـ جلسه 31
تاریخ: 1363
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 فهم فاطمی
▪️ مرحوم کلینی [در کتابشان] دو قسمت را برای چهارده معصوم (علیهم السلام) ذکر می کند: یکی موالید و دیگری تاریخ این ائمه است. ایشان نقل می کند که جبرئیل (سلام الله علیه) بعد از رحلت حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بر وجود مبارک فاطمه (سلام الله علیها) نازل می شد که [در این حدیث] به صورت «کان» دارد؛ این «کان» نشان می دهد که یک بار و دوبار جبرئیل (سلام الله علیه) نیامده است! بین رحلت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) تا رحلت زهرا (سلام الله علیها) «وَ كَانَ یأْتِیهَا»؛[1] مکرّر می آمد و مطالبی را می گفت، وجود مبارک حضرت استماع می کرد، بعد به وجود مبارک حضرت امیر می گفت، املا می کرد و وجود مبارک حضرت امیر هم یادداشت می کرد که شد #مصحف_فاطمه (سلام الله علیها). اینها را ما فقط با اشک خلاصه نکنیم! #فهمیدن کمتر از گریه کردن ثواب ندارد.
▪️ آیه یازده سوره مبارکه «مجادله» می فرماید: اگر ما به یک آدم عادی یک درجه می دهیم، به عالِم چندین درجه می دهیم: ﴿یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنكُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ﴾، فرمود عالِم درجاتی دارد. غیر عالِم رفعتش به چیست؟ ﴿یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنكُمْ﴾، چقدر؟ ذکر نشده است، چون «و حذف ما یعلم منه جائز»، تمییز جمله دوم ذکر شد تا تمییز جمله اوّل معلوم بشود. ﴿یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنكُمْ﴾، تمییز ذکر نشده است. جمله دوم: ﴿وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ﴾؛ یعنی «یرفع الله الذین اوتوا العلم» چه چیزی؟ ﴿دَرَجَاتٍ﴾. این ﴿دَرَجَاتٍ﴾ تمییز جمله دوم است، آن «درجةً» که یک مورد است، تمییز جمله اُولیٰ است؛ یعنی مؤمنِ غیر عالم یک درجه دارد، مؤمنِ #عالم چندین درجه. هر دو در عزای حضرت زهرا (سلام الله علیها) شرکت می کنند؛ اما یکی خطبه او را می فهمد و بحث می کند، اما یکی آن آتش زدن را فقط درک می کند و گریه می کند. فاصله خیلی است! حالا چرا ما آن اولی را نرویم؟
▪️ دو نحوه می شود از فاطمه (سلام الله علیها) بهره برد: یکی #خطبه_فدکیه آن حضرت را درسی کرد و بعد گریه کرد؛ یکی اینکه فقط گریه کرد؛ دو نحو است. و خدا هم فرمود تا می توانید ترقّی کنید و بالا بروید؛ اوّل به شما درجه می دهند، بعد خودتان #درجه می شوید! این آیه سوره مبارکه «انفال» و «آل عمران» که قبلاً گذشت. در «آل عمران» و «انفال» این دو آیه دو پیام دارد: یکی اینکه فرمود: ﴿لَهُمْ دَرَجَاتٌ﴾،[2] یک وقت است که وقتی بالا رفتند میفرماید: ﴿هُمْ دَرَجَاتٌ﴾،[3] دیگر «لام» نیست، نه اینکه «لام» محذوف است. خود این آقا #درجه میشود! چطور آن ظالم میشود هیزم، این درجه نشود؟! اگر ﴿وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ فَكانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبا﴾[4] ظالم هیزم شود، خود این #روح_و_ریحان نشود؟ چرا نشود؟! آنجا مگر «لام» در تقدیر است؟ آنجا مگر «علیٰ» و «فی» و اینها در تقدیر است؟ نخیر! خودش گُر میگیرد. این جا هم اگر مقرّبین بود، ﴿جَنَّةُ نَعِیمٍ﴾[5] است، #روح_و_ریحان است، خودش درجه است! آنکه به این معارف بار نیافت، می گوید «لام» در تقدیر است. اگر «لام» تقدیر بود، آن را در سوره «آل عمران» می گفت چرا یک جا را ﴿لَهُمْ﴾ می گوید یک جا را ﴿هُمْ﴾ می گوید؟ فرق است بین دو نحوه بهره برداری کردن از #فاطمیه حضرت زهرا (سلام الله علیها): یکی آن روایاتی که جبرئیل می آید و مطالب را می گوید و می خواند و گریه می کند و لو کسی برایش مدّاحی نکند؛ یکی تا کسی برایش دو تا مدّاحی نکند گریه نمی کند. خیلی فرق است! فرمود شما می توانید این گونه باشید، چرا حالا آن طوری هستید؟ اگر درجات برای انسان ممکن است، چرا به درجه واحده اکتفا کند؟
[1]. الكافی (ط _ الإسلامیة)، ج1، ص458؛ «...إِنَّ فَاطِمَةَ ع مَكَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص خَمْسَةً وَ سَبْعِینَ یوْماً وَ كَانَ دَخَلَهَا حُزْنٌ شَدِیدٌ عَلَى أَبِیهَا وَ كَانَ یأْتِیهَا جَبْرَئِیلُ ع فَیحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَى أَبِیهَا وَ یطَیبُ نَفْسَهَا وَ یخْبِرُهَا عَنْ أَبِیهَا وَ مَكَانِهِ وَ یخْبِرُهَا بِمَا یكُونُ بَعْدَهَا فِی ذُرِّیتِهَا وَ كَانَ عَلِی ع یكْتُبُ ذَلِكَ».
[2]. سوره انفال، آیه4.
[3]. سوره آل عمران، آیه163.
[4]. سوره جن، آیه15.
[5]. سوره واقعه, آیات88 و 89.
#فاطمیه
#درجات_مؤمن
#روح_و_ریحان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه مجادله ـ جلسه جلسه 9
تاریخ: 1396/11/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
37.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 ویژه برنامه تلویزیونی #فاطمه_سلام_الله_علیها_اسوه_بشر
▪️ جلسه اول
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما
#فاطمیه
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 اطلاعیه
#مجلس_سوگواری
▪️ به مناسبت شهادت حضرت ام ابیها فاطمه زهرا سلام الله علیها ، مجلس روضه و عزاداری در انتهای جلسه درس خارج فقه آیت الله العظمى جوادی آملی و با حضور معظم له برگزار می گردد.
علاقه مندان می توانند به صورت مجازی و از لینک های ذیل در این محفل نورانی شرکت نمایند.
🔷زمان: شنبه 1399/10/27 ساعت 9:30 صبح
🔷سایت وب تی وی :
تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir
🔸کلاس مجازی:
https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴هم اکنون
مجلس سوگواری به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ، با حضور آیت الله العظمى جوادی آملی
شرکت در این محفل نورانی از لینک های ذیل
🔷سایت وب تی وی :
تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir
🔸کلاس مجازی:
https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli
🏴 زیارت فاطمی
▪️ مرحوم علامه (رضوان الله تعالی علیه) در كتاب شریف منتهی المطلب فی تحقیق المذهب جلد سیزدهم صفحه 275 به بعد زیارت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را ذكر می كند؛ همین زیارت «یا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ» كه مشكل ترین و پیچیده ترین زیارت حضرت همین زیارت است. اگر مسئلهٴ حضرت آدم (سلام الله علیه) به هر نحوی برای ما حل شد كه قبل از اینكه وارد زمین بشوند یك صحنه آزمونی داشتند، با آن فضا این زیارت قابل حل است؛ منتها آدم (سلام الله علیه) گرفتار آن نسیان و لغزش شد و در این زیارت وجود مبارك فاطمه (علیها السلام) مصون ماند. مرحوم علامه (رضوان الله علیه) این چنین می فرماید: «الفصل الثانی فی زیارة فاطمة (علیها السلام) و فیها فضلٌ كثیر و ثوابٌ جَزیل». اولین روایتی كه ایشان نقل می كند از مرحوم شیخ طوسی این است كه «رَوَی الشیخ عن زید بن عبد الملك عن أبیه عن جدّه قال: دَخَلْتُ عَلَى فَاطِمَةَ (علیها السلام)» من بعد از همین جریان خدمت وجود مبارك فاطمه (سلام الله علیها) رسیدم، «فَبَدَأَتْنِی بِالسَّلَامِ»؛ حضرت اول شروع كرد به سلام كردن! بعد فرمود: «مَا غَدَا بِكَ»؛ چطور شد آمدی؟ «قُلْتُ طَلَبُ الْبَرَكَةِ»؛ آمدم بركت و رحمت دریافت بكنم. آن گاه فاطمه (سلام الله علیها) فرمود: «أَخْبَرَنِی أَبِی»؛ پدر من خبر داد «وَ هُوَ ذَا» آن خبری این است كه «أَنَّهُ مَنْ سَلَّمَ عَلَیهِ وَ عَلَی ثَلَاثَةَ أَیامٍ أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ»؛ وجود مبارك حضرت فرمود كه پدرم به من خبر داد كه اگر كسی سه روز بر پیغمبر و بر منِ فاطمه سلام بفرستد اهل بهشت است. راوی عرض می كند به حضرت عرض كردم كه «قُلْتُ لَهَا فِی حَیاتِهِ وَ حَیاتِكِ»؛ این عرض سلام مخصوص زمان حیات شماست؟ «قَالَتْ» در زمان حیات ماست ولی مخصوص نیست «قَالَتْ نَعَمْ وَ بَعْدَ مَوْتِنَا».
▪️ محمد عُرَیضی می گوید كه «حَدَّثَنی أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام ذَاتَ یوْمٍ قَالَ: إِذَا صِرْتَ إِلَى قَبْرِ جَدَّتِكَ فَاطِمَةَ علیها السلام فَقُلْ» سلام عرض بكن بگو «یا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ الَّذِی خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ یخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً». ما اگر جریان آدم را بالأخره خصوصیاتش را اگر به طور جزم نتوانیم ثابت كنیم كه چطور بود، بالجمله اگر برای ما روشن نشده باشد فیالجمله روشن شد؛ حالا یا تمثّل بود یا تمثیل بود یا هر چه بود، قبل از اینكه وارد سرزمین شریعت بشود امتحانی داد، در بخش های وسیعی موفق شد ولی در یك گوشه لرزید، این دیگر روشن شد برای ما كه آیه این را می خواهد بگوید. در چنین نشئهای وجود مبارك صدیقه كبرا سرفراز از امتحان الهی برآمده است، این معنای مُمتحنه بودن حضرت است قبل از خلقتش «یا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ الَّذِی خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ یخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً»، آن جا ﴿لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً﴾[1] این جا «فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً» خب، «وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَكِ أَوْلِیاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ (صلّی الله علیه و آله و سلّم) وَ أَتَی بِهِ وَصِیهُ فَإِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ إِلَّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِیقِنَا لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوَلَایتِكِ».
[1] . سوره طه، آیه 115.
#فاطمیه
#برکت_و_رحمت
#امتحان_فاطمی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه طه ـ جلسه 58
تاریخ: 1389/02/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
همزمان با سالروز شهادت ام ابیها سلام الله علیها؛
مجلس سوگواری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد
به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، مجلس سوگواری و ذکر توسل در محل دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد.
زمان: یکشنبه 3 جمادی الثانی برابر با 28 دی ماه،
ساعت ۱۰/۳۰ صبح،
دفتر معظم له واقع در قم، خیابان شهداء (صفائیه)، کوچه ۱۹، با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی
🆔 @a_javadiamoli_esra
38.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 ویژه برنامه تلویزیونی #فاطمه_سلام_الله_علیها_اسوه_بشر
▪️ جلسه دوم
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما
#فاطمیه
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra