فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز ششم ماه #رجب 1445
28 ماه #دی
🔹
معجزه برین#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
معجزه برین🔹 خود #پیغمبر_معجزه_است؛ در هر عصری كه پیغمبری ظهور می كند معجزه است و دیگر احتیاجی به معجزه جدید نیست، زیرا این طور تربیت كردن، در هیچ مكتبی و از هیچ كسی ساخته نیست. 🔹 هیچ حوزه ای, هیچ دانشگاهی هیچ آکادمی ای این قدرت را ندارد كه پیغمبر تربیت کند یا امام تربیت كند یعنی آدم چندین سال درس بخواند و متخصّصین، استاد او باشند، تا بشود پیغمبر یا بشود امام، اینها نیست. پیدایش هر نبی ای و هر امامی, فی نفسه معجزه است، البته آنچه اینها به همراه خود می آورند، آیات و معجزات دیگر است. 🔹 اگر كسی خُبره باشد دیگر از پیغمبر معجزه نمی خواهد. شما هیچ نشان ندارید كه مثلاً وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) ـ آن وقت كه به مقام امامت نرسیده بود ـ به وجود مبارك پیغمبر (علیهما الصلاة و علیهما السلام) بفرماید تو كه ادّعا می كنی پیامبری، معجزه ات كجاست! همین كه وجود مبارك پیغمبر ادّعا كرد، وجود مبارك حضرت امیر به او ایمان آورد. 🔹 اگر كسی معجزه شناس باشد كه دلیل نمی خواهد؛ اگر كسی كارشناس باشد، از پیغمبر معجزه نمی خواهد، چون از معجزه, معجزه خواستن درست نیست! دیگران كه كارشناس نیستند و معجزه بودن پیغمبر را درك نكردند، از او معجزه می خواهند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه یس ج 14 تاریخ: 1392/11/01 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 لیلة الرغائب
🔸 امیدواریم که در #لیلة_الرغائب، رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو، لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه #شب_رغبت_ها و گرایش ها و مجذوب شدن هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می گویند رغبت، در برابر رهبت... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#در_محضر_استاد
👇👇👇👇
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
نیم نگاهی به عظمت اولین شب جمعهٴ ماه رجب / لیلة الرغائب شب آرزوها یا رغبت ها؟!
🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:امیدواریم که در #لیلة_الرغائب، رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو، لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه #شب_رغبت_ها و گرایش ها و مجذوب شدن هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می گویند رغبت، در برابر رهبت. خدای سبحان جنّاتی دارد که ما را به آنها ترغیب کرده و برای روح ما هم بهشتی دارد که ما را به آن هم ترغیب کرده است. 🔸 صاحب تفسیر تسنیم ضمن توجه دادن به رغبتهای گوناگون در این شب، به توفیق کسب جنّت جسمانی و جنّت روحانی در این شب با عظمت اشاره داشته و فرمودند: در بخش پایانی سوره مبارکه «قمر» چنین آمده ﴿إنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ یعنی مردان باتقوا بهشتی دارند همین ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِیْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ جنت جسم و بدن است و لذایذ مادی که در آن نهرِ عسل جاری است نهرِ آب جاری است نهر شیر جاری است نهر خمر جاری است این انهار چهارگانه در این بهشت هست؛ اما یک بهشت دیگری دارد که آن برای روح ماست و این را با واو عطف بیان نکرده بلکه فرمود: ﴿إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ نه «و فی» ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت برای روح ماست برای جان ماست که نزد خدا قرار بگیریم و اوساط اهل ایمان، رغبتشان در #لیلة_الرغائب به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ است و اوحدی از اهل ایمان گذشته از اینکه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و میل و گرایش و انجذاب خود قرار می دهند آنگاه درباره چنین گروهی گفته می شود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است که ـ ان شاء الله ـ در لیلة الرغائب به این رغبت ها بار می یابیم چه اینکه ـ خدای ناکرده ـ اگر کسی گرفتار هراس و رهبت شد او هم دو جهنم دارد جهنمی است که جسم را می سوزاند که در سوره مبارکه «نساء» مشخص شده است که فرمود: ﴿کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَیْرَهَا لِیَذُوقُوا الْعَذَابَ﴾ که این پوست و جسم و بدن را می سوزاند و یک عذاب معنوی است که روح را می سوزاند که ﴿نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ٭ الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَی الْأَفْئِدَةِ﴾... . ↙️ مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/988088 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #در_محضر_استاد #باز_نشر 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/02/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره921
#بخش_سوم
#تعامل_مردم_و_نظام_اسلامی
#فصل_یکم
#نظام_سیاسی
🔸 اوصاف حاكمان اسلامی
در متون اسلامی حاكمان و كارگزاران به خصلت هایی وصف شده اند كه به برخی از آنها در اینجا اشاره می شود.
3. خیرخواهی برای مردم: امام علی (ع) در خطبه ای، خطاب به مردم می فرماید: ای مردم! به راستی من بر شما حقی دارم و شما نیز بر من حقی دارید؛ اما حق شما بر من این است كه خیرخواه شما باشم. [1]
[1]. أَیهَا النَّاسُ! إِنَّ لِى عَلَیكُمْ حَقّاً وَ لَكُمْ عَلَىَّ حَقٌّ؛ فَأَمَّا حَقُّكُمْ عَلَىَّ فَالنَّصِیحَةُ لَكُمْ... (نهج البلاغة، خطبهٴ 34).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 438.
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
بهترین شکر گزاری این است که نعمت در جای خود صرف شود / قرائت دعای طلب باران در پایان درس
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته نیز در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح حکمت 127 نهج البلاغه پرداختند. معظم له بیان داشتند: کلام حضرت این است که اگر کسی در عمل کوتاهی بکند، به اندوه مبتلا می شود، و آن کس که با خدا ارتباطی ندارد، نه از نظر مالی و نه بدنی، از فیض خدا محروم است... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #درس_اخلاق 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
بهترین شکر گزاری این است که نعمت در جای خود صرف شود / قرائت دعای طلب باران در پایان درس
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته نیز در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح حکمت 127 نهج البلاغه پرداختند. معظم له بیان داشتند: کلام حضرت این است که «وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ قَصَّرَ فِی الْعَمَلِ ابْتُلِی بِالْهَمِّ، وَ لَا حَاجَةَ لِلَّهِ فِیمَنْ لَیسَ لِلَّهِ فِی مَالِهِ وَ نَفْسِهِ نَصِیبٌ»؛ اگر کسی در عمل کوتاهی بکند، به اندوه مبتلا می شود، و آن کس که با خدا ارتباطی ندارد، نه از نظر مالی و نه بدنی، از فیض خدا محروم است. 🔹 در تفسیر ایمان و اسلام بیان داشته اند که عناصر محوری آن سه عنصر است، 1️⃣ یکی اعتقاد قلبی، 2️⃣ دومی عمل به ارکان 3️⃣ و سوم اقرار به زبان؛ گاهی در بیانات حضرت امیر این سه عنصر در یک حدیث نورانی طرح می شود و گاهی جداگانه به این سه عنصر پرداخته شده است، در این کلمه نورانی 127، به قسمت دوم یعنی #عمل_به_ارکان اشاره شده است. 🔹 حضرت امیر در این کلام نورانی می فرماید: «مَنْ قَصَّرَ فِی الْعَمَلِ ابْتُلِی بِالْهَمِّ»، اگر کسی در عمل کوتاهی بکند، به اندوه مبتلا می شود، یعنی مشکلاتش فراوان می شود، کسی که عادت به کار نکرده، راه حل ها را هم نمی داند و لذا گرفتار اندوه می شود، اگر کسی #به_اندازه_توان خود کار بکند، با #مشورت و #انگیزه عمل بکند، هم مشکل داخلی خود را حل کرده و هم نیاز خارجی دیگران را برطرف می کند. سپس حضرت می فرماید: «وَ لَا حَاجَةَ لِلَّهِ فِیمَنْ لَیسَ لِلَّهِ فِی مَالِهِ وَ نَفْسِهِ نَصِیبٌ». و آن کس که ارتباطی با خدا ندارد نه از راه بدن، یعنی نه جهاد و تلاش و کوششی دارد و نه از نظر مال خدمات احسانی و اجتماعی دارد، چنین کسی که نه در مال او نه در بدن او، دین هیچ سهمی ندارد، از #فیض_خدا محروم است... . 🔹 از بیانات نورانی ائمه معصومین (علیهم السلام) هست کسی انفاق بکند، خدا فوراً جبران میکند، بعد می فرمایند که این جبران کردن، نظیر آن است که کسی از نهر روان یک ظرف آبی بردارد که همان وقت جای آن پر می شود، برخلاف برداشتن سنگ از باغ که شاید جای خالی آن به زودی پر نشود، ولی برداشتن ظرف آب از نهر روان این گونه نیست، همچنین است که اگر کسی کار خیری انجام دهد، خداوند فوراً جای آن را پر می کند... . 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی سپس در پایان درس خود #دعای_استسقاء حضرت سجاد (علیه السلام)، در صحیفه سجادیه را قرائت نمودند و دعا فرمودند تا خداوند باران رحمت خود را بر سراسر جامعه بشری، علی الخصوص جهان اسلام و بالاخص کشورمان ایران نازل بفرماید. مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2206866 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #درس_اخلاق 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/10/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
16.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
شهد آرزو🔸 تمام #آرزوی_ما این است که امام زمان را ببینیم، این آرزوی همه ماست؛ اما از این بالاتر هم آرزویی هست یا نه؟! آرزوی از این بالاتر این است که او ما را ببیند و این راه باز است... #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #لیلة_الرغائب 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شهد آرزو🔸 تمام #آرزوی_ما این است که امام زمان را ببینیم، این آرزوی همه ماست؛ اما از این بالاتر هم آرزویی هست یا نه؟! آرزوی از این بالاتر این است که او ما را ببیند و این راه باز است. 🔻 ما باید بدانیم که دو آرزو داریم: یک آرزو این است که خدمت حضرت برسیم که این آرزوی همه ماست؛ 👈 امّا آرزوی برتر آن است که حضرت ما را ببیند! 🔸 این چهارده نفر «کُلُّهُم نورٌ واحدٌ»؛ اگر بیانی را وجود مبارک حضرت امیر فرمود، همان بیان را وجود مبارک حضرت حجت هم دارد. اگر ما خواستیم ببینیم، منطق حضرت حجت (سلام الله علیه) چیست، اگر فرمایش حضرت امیر (سلام الله علیه) را داشته باشیم، می فهمیم که وجود مبارک #ولی_عصر هم چه چیزی می خواهد بفرماید. وجود مبارک حضرت امیر فرمود مردانی تربیت میشوند که «أُولَئِكَ شِیعَتُنَا وَ أَحِبَّتُنَا وَ مِنَّا وَ مَعَنَا آهاً شَوْقاً إِلَیهِم». 🔸 این علی است؛ می گوید دلم می خواهد شیعیانم را ببینم! خب این حرف، حرف امام زمان هم است. حضرت آه می کشد، می گوید #ای_کاش_من_شیعیانم_را_می_دیدم، دوستانم را می دیدم! این ممکن است؛ نه بی راهه برویم نه راه کسی را ببندیم؛ این راه باز است! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/OKirC ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/spbuqyeloZk #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #لیلة_الرغائب #کلیپ 📚 سخنرانی در جمع طلاب و اساتيد شهرستان آمل تاریخ: 1395/11/07 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هفتم ماه #رجب 1445
29 ماه #دی
🔹
پرتو تزکیه#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
پرتو تزکیه🔹 انسان طرزی باید #در_خدمت_قرآن باشد که متکلم را ببیند نه کلام را بفهمد و اگر این وصف، مقدور نبود، به ما امر نمی کردند؛ این شدنی است! 🔹 این ﴿عَلَّمَهُ الْبَیانَ﴾ یک کار می کند، ﴿وَ یزَكِّیهِمْ﴾ کار دیگر می کند. این ﴿عَلَّمَهُ الْبَیانَ﴾؛ یعنی #قدرت_تفسیر و قدرت تبیین به انسان داده شد. انسان مثل حیوان نیست، حیوان اگر مریض شد بیان نمی کند که بیماری ام چیست و چه دردی دارم، فقط ناله می زند و آن دامپزشک باید با عوارض بفهمد؛ اما انسان بیماری اش را، صحّتش را، حالات گوناگون خشم و رضا و غضبش را، محبت و عداوتش را، همه را می تواند شرح بدهد و بیان کند. آنچه در درون او ذات اقدس الهی به عنوان ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾ قرار داد، آن را هم اگر مواظب باشد می یابد و می تواند شرح کند؛ یعنی مشهود را مفهوم کند و به اصطلاح، علم حضوری را علم حصولی کند. 🔹 ﴿عَلَّمَهُ الْبَیانَ﴾ این دو کار را می کند؛ اما ﴿یزَكِّیهِمْ﴾، به او نشان می دهد، می گوید همان طوری که تو دیده های خود را، شنیده های خود را، یافته های خود را که از درون خودت یافتی، برای دیگران بازگو می کنی، آنچه از انبیا و اولیا (علیهم السلام) شنیدی، آن مفهوم ها را هم مشهود بکن، ببین! این می شود: ﴿كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیقینِ ٭ لَتَرَوُنَّ الْجَحیمَ﴾. تنها این نباشد که شما آنچه را یافتید بگویید، بلکه آنچه را هم که از رهبران الهی شنیدید، آن را هم بیابید! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه الرحمن ج 3 تاریخ: 1397/07/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره922
#بخش_سوم
#تعامل_مردم_و_نظام_اسلامی
#فصل_یکم
#نظام_سیاسی
🔸 اوصاف حاكمان اسلامی
در متون اسلامی حاكمان و كارگزاران به خصلت هایی وصف شده اند كه به برخی از آنها در اینجا اشاره می شود.
4. مهربانی با مردم: امام سجاد (ع) می فرماید: حاكم باید همانند پدری مهربان برای مردم باشد. [1]
[1]. وَ تَكُونَ لَهُمْ كَالْوَالِدِ الرَّحِیمِ (الفقیه، ج2، ص621).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 438.
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra