eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
33.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به دهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
دهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران با عنوان«اخلاق و مسئولیت اجتماعی» امروز صبح در مرکز همایش های بین المللی باغ موزه انقلاب اسلامی دفاع مقدس با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار گردید. 👈 جریان پزشکی مستحضرید که از شریف ترین علوم اسلامی است! از دیرباز گفتند «طبیب اگر دوا دهد ـ در آن دوا شفا بود» ولی «حبیب اگر جفا کند ـ در آن جفا وفا بود»؛ یعنی طبیب همان حبیبی است که جفای او وفاست و حبیب همان طبیبی است که داروی او همان شفا است... . ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/KUtDB ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/NK6NQRTrtys 📚 پیام به دهمین همایش اخلاق پزشکی تاریخ: 1402/11/25 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
رمز و راز و پیام اصلی قرآن به برکت روایات حل می شود / فرمایشات حضرت امیر در نهج البلاغه همان تفسیر قرآن کریم است 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی امروز چهارشنبه در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه با تبریک ، بیان داشتند: این اعیاد پربرکت شعبانیه برای همه ما ذخیره دنیا و آخرت است امیدواریم ذات اقدس الهی آن توفیق را عطا بکند که این راه وسیع و بی مزاحمت را ما به خوبی طی کنیم... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
رمز و راز و پیام اصلی قرآن به برکت روایات حل می شود / فرمایشات حضرت امیر در نهج البلاغه همان تفسیر قرآن کریم است 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی امروز چهارشنبه در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه با تبریک ، بیان داشتند: این اعیاد پربرکت شعبانیه برای همه ما ذخیره دنیا و آخرت است امیدواریم ذات اقدس الهی آن توفیق را عطا بکند که این راه وسیع و بی مزاحمت را ما به خوبی طی کنیم. 🔸در این صلوات خاصه ای که امام سجاد به ما آموخت که «عند الزوال» هر روز در ماه پربرکت شعبان بخوانیم، فرمود راه هم است هم است هم . این سه عنصر در هر راهی نیست. بیان نورانی حضرت این است که خدایا، پیامبر(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را برای همه مَهیعه قرار بده. این در دعای نورانی هر روز ماست. 🔸 نسبت به همه ما هر کدامشان مهیعه اند. راه برای همه باز است. بنابراین این را ما از دست ندهیم. آن تبریک گفتن ها آن نشاط ها آن شعف ها آن شوق ها آنها همه سرجایش محفوظ است. ولی این توسل ها که اساس کار است و هیچ بهانه ای برای ما نیست کسی بخواهد راه اینها را طی کند است. راه وسیع است صاف است رونده می خواهد و این رونده شما بزرگان هستید. 🔸 در تفسیر نهج البلاغه بهترین راهش همانند تفسیر قرآن کریم است. در تفسیر قرآن کریم با راهنمایی یعنی خود ائمه (علیهم السلام) 1️⃣ اولاً کلمات مفرده اینها را باهم ردیف می کنند نتیجه می گیرند. 2️⃣ ثانیاً محتوای این آیه یا این بخش از آیات را با بخش های دیگر هماهنگ می کنند. 🔸تفسیر تنها به این نیست که در این آیه فلان کلمه استعمال شده است، عمده این است که خود این آیه محتوایش برای ما روشن بشود این محتوا در موارد دیگر هم که بازگو شده، روشن بشود بعد جمع بندی بشود که سخن از لفظ و سخن از کلمه و سخن از لغت و امثال ذلک نیست. خطبه های نهج البلاغه هم همین طور است... . ↙️ مطالعه کامل: https://esra.ir/fa/web/news/w/2364015 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/11/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 حِصن قرآن

🔸 وجود مبارك امام سجاد (علیه السلام) می ‌فرماید اگر همه مردم مشرق و مغرب عالم از بین بروند و هیچ كس روی زمین نباشد و تنها من باشم، مادامی كه با من است، من احساس وحشت و هراس ندارم... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حِصن قرآن

🔸 وجود مبارك امام سجاد (علیه السلام) می ‌فرماید اگر همه مردم مشرق و مغرب عالم از بین بروند و هیچ كس روی زمین نباشد و تنها من باشم، مادامی كه قرآن با من است، من احساس وحشت و هراس ندارم. فرمود: «لَوْ مَاتَ مَنْ بَینَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ أَنْ یكُونَ الْقُرْآنُ مَعِی‏»؛ این كتاب، راهنمای من است؛ ◀️ من از كجا آمدم به كجا می‌ روم، با خودم چطور عمل بكنم، با جهان هستی چطور عمل بكنم، با خالق خودم چطور رابطه داشته باشم، بنابراین من نگران نیستم و وحشت هم ندارم. 🔸 قرآن و عترت، عِدل یكدیگرند همتای یكدیگرند؛ هم قرآن در آیات فراوان نظیر آیه مباهله، آیه تطهیر، آیه ولایت، آیات سوره مباركه «هل أتی» و مانند اینها ما را به دعوت می کند و هم عترت طاهرین، ما را به فرا می ‌خوانند. 🔸 وجود مبارك در صحیفه سجادیه مخصوصاً در بعضی از ادعیه پربركت آن، بیش از هر چیز ما را به قرآن آشنا می ‌كند؛ هم آیات قرآن را برای ما معنا می ‌كند، هم ترغیب می ‌كند كه ما به مصادیق این آیات برسیم و هم دعا می کند که خدا توفیقی عطا كند كه این كمالات را بفهمیم و كنیم و بشویم و کنیم و كنیم. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/6SXdR ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/decNU01tGZE 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/14 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  تازیانه فقر
🔹 فقر یعنی فقر! ائمه (علیهم السلام) یك بیان نورانی فرمودند که «ما ضَرَبَ اللّهُ العِبادَ بِسَوطٍ أوجَعَ مِنَ الفَقر» _ سوط یعنی تازیانه _ فرمود خدا هیچ كسی را با تازیانه ‌ای دردناك ‌تر از فقر نزد. اگر كسی مبتلا بشود به فقر، آن وقت می‌فهمد یعنی چه! خب این همه امكانات در این كشور هست و ما هم به جان هم افتادیم یا اختلاس می ‌كنیم یا باندبازی در می‌ آوریم! 🔹 امام پنجم امام باقر (سلام الله علیه) می‌فرماید پدرم امام (سلام الله علیه) در هنگام ارتحال، وصیتی كرد، به من گفت پسرم! پدرم حسین بن علی (سلام الله علیهما) در آخرین لحظه، سفارشی كرد كه من آن سفارش را به تو دارم و آن این است: «إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا الله»؛ ظلم همه جا بد است اما به كسی كه هیچ پناهگاهی جز خدا ندارد ستم نكنید؛ زیرا او فقط می ‌گوید یا الله، آن وقت آن كارساز است. 🔹 مسئله فقر, چیزی نیست كه انسان همین طور عادی بگوید یك عدّه فقیرند؛ بیست درصد فقیرند سی درصد فقیرند! بیان نورانی حضرت امیر این است كه «مَنْ وَجَدَ مَاءً وَ تُرَاباً ثُمَّ اِفْتَقَرَ فَأَبْعَدَهُ اَللَّه»؛ كشوری كه آب دارد خاك دارد، مع ذلك بیكار داشته باشد گرانی باشد تورّم باشد، چنین كشوری از رحمت خدا دور باد! 📚 دیدار جمعی از اعضای جامعه اسلامی مهندسین با حضرت استاد تاریخ: 1391/03/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
آموزه های رفتاری امام سجاد (علیه السلام) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
امام سجّاد (علیه‌السلام) می‏ فرماید: حق خدای بزرگ بر تو آن است كه او را بندگی كرده، چیزی را شریك او قرار ندهی، هرگاه این حق خداوندی را با عمل نمودی، خدای بزرگ بر خود واجب كرده كه امور دنیا و آخرت تو را كفایت كند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
آموزه های رفتاری امام سجاد (علیه السلام) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به مناسبت میلاد باسعادت امام سجاد علیه السلام فرازهایی از بیانات حکیم متأله حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص سیره متعالی سید الساجدین (ع) را از نظر می گذرانیم. ◀️ امام سجاد(ع) و دستیابی به حكمت عبادات سخنان امام سجاد (سلام‏ الله‌علیه) كه بر منبر شام ایراد فرمود، نشان می‏ دهد كه حضرات معصومین (علیهم‏السلام) به رسیده ‏اند. در بخش هایی از سخنان آن حضرت آمده است: «أنا بن مكّة ومنی، أنا بن زمزم وصفا» من فرزند مكه و منا هستم؛ یعنی آن عبادتی كه باید در مكه و منا انجام بگیرد من به آن رسیده ‏ام و آن عبادت مرا به اینجا رساند، نه اینكه من فرزند سرزمین مكه و منا هستم. آنان كه در منا زندگی می‏ كنند و اهل آن سرزمین ‏اند فرزند منا نیستند؛ آنكه قربانی می‏ دهد تا دین زنده و محفوظ بماند او فرزند مناست. با اینكه در این مسافرت حسین‏ بن علی(سلام ‏الله‌علیه) از مكّه برگشت و دیگر به مشعر و منا و عرفات نرفت و در منی قربانی نكرد، قبل از روز دهم ذی الحجه حضرت از مكّه به طرف كوفه حركت كردند، امام سجاد (علیه ‏السلام) هم به منا نرفت و قربانی نكرد، با این وجود فرمود: من فرزند مكه و منا هستم. 🔹 آن كسی كه حاضر است بهترین شهدا را نثار و ایثار كند تا دین خدا محفوظ بماند، او به حقیقتِ قربانی رسیده است؛ او فرزند مناست گرچه منا نرفته باشد... . 🔹 معظم له در قلمی زیبا به کلام گهربارزینت عبادت کنند گان در رابطه با حقوق قلب و چشم در راستای بینش واقعی حقایق الهی پرداخته و مرقوم داشتند: پوشاندن چشم از نگاه حرام و نگریستن به آنچه را كه خدا امر فرموده، از حقوق چشم به شمار می ‏آید.چشم را پیامبرِ دلْ نامیدند كه فرمان او می‏ برد و هرگونه نگاه بیجا، ظلم و تعدی در حق اوست و آن را تیر زهرآگین از تیرهای شیطان دانسته ‏اند كه با نگاه حرام، تیرِ آن به جان انسان اصابت می‏ كند. 🔹 خداوند چشم را در انسان قرارداد تا حقایق هستی را مشاهده نموده و به عظمت خالق پی برد؛ نه اینكه هر چه در مقابلش افتاد بنگرد و دل را تحریك كند. بسیاری از اضطراباتِ قلب به واسطه نگاه های آلوده و حرام است. زمانی كه نگاه پاك باشد دل روشن می‏ شود، ولی زمانی كه چشم آلوده به گناه شد، لغزش دل بر صاحبش آشكار می ‏گردد و زمانی كه ادا شود، شخص اهل بصیرت می ‏شود و حق آن را امام سجاد(علیه‌السلام) در راستای آیه كریمه سوره نور تفسیر می‏فرماید كه :«حق البصرِ اَنْ تغضَّه عما لا یحلُّ لك و تعتبر بالنظر به»؛ حق بینایی آن است كه آن را بپوشانی از آنچه دیدن آن حرام است و با دیده عبرت‏ انگیز به حوادث بنگری. ↙️ مطالعه بیشتر: https://esra.ir/fa/web/news/w/1123499 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 وظایف مردم در برابر حاكم اسلامی 5. همكاری اطلاعاتی: هنگامی كه قوم «بنی ناجیه» از حضرت امیرمؤمنان (ع) سرپیچی كردند آن گرامی شخصی به نام عبدالله بن قُعین را مأمور تعقیب آنان كرد. او پس از تحقیق، به امیرمؤمنان (ع) به صورت رمزی گزارش داد كه آن‌ها از كوفه كوچ كرده ‌اند. سپس حضرت علی (ع) در بخشنامه‌ ای به همه كارگزاران و فرمانداران شهرها چنین نوشت: این، نامه ‌ای است از بنده خدا امیرمؤمنان به همه كارگزاران حكومتی كه این نامه بر آن‌ها خوانده می ‌شود: گروهی كه با ما بیعت كرده و از كوفه گریخته ‌اند. گمان می ‌كنیم به سوی بصره رفته باشند. از مردم درباره آن‌ها پرس ‌و جو كنید و در همه اطراف و مناطق دیدبانانی قرار دهید و در نهایت اخبار رسیده را گزارش كنید. [1] [1]. ‏ (الغارات، ج1، ص225). 📚 مفاتیح الحیات ص 447. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
وسائل وصال

🔸 در اولاً عظمت و جلال و شکوه خدا مطرح است. بعد می ‌گوید من اقرار دارم که بنده ‌ام و فرمودی: ﴿وَ ابْتَغُوا إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ﴾... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 وسائل وصال

🔸 در اولاً عظمت و جلال و شکوه خدا مطرح است. بعد می ‌گوید من اقرار دارم که بنده ‌ام و فرمودی: ﴿وَ ابْتَغُوا إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ﴾. وسیله، فراوان است؛ همه عقاید حقّه وسیله است، همه انبیا وسیله ‌اند، همه اهل بیت وسیله ‌اند، تمام دستورهای دینی وسیله‌ اند و نردبان ‌اند که به تو نزدیک بشوم. گاهی من از شما وسیله استفاده می‌ کنم و گاهی از خودم. 🔸 از شما [استفاده می‌ کنم] «یتَوَسَّلُ إِلَیكَ بِرُبُوبِیتِكَ»؛ من معتقد هستم و غیر از تو هم ربّی نیست، همین را وسیله قرار می ‌دهم. از طرف خودم هم این است: «فَقَدْ جَعَلْتُ الإِقْرارَ بِالذَّنْبِ الَیكَ وسِیلَتِی‏»؛ از طرف خودم دارم_که_بد_هستم؛ این اقرار به بدی و گناه را وسیله قرار می دهم! هم «یتَوَسَّلُ إِلَیكَ بِرُبُوبِیتِكَ» و هم «جَعَلْتُ الإِقْرارَ بِالذَّنْبِ الَیكَ وسِیلَتِی‏». ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/XOac0 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/PGIduJUSGp8 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 118 تاریخ: 1395/03/05 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  قضای فضل
🔹 قاضی وقتی بعد از بررسی، می خواهد جزا بدهد، گاهی به عنوان قاضی عدل است، گاهی به عنوان قاضی فضل و احسان. اینكه در دعاها در نماز و غیر نماز عرض می ‌كنیم: «اَللّهم عامِلْنا بِفَضْلِكَ وَ لا تُعامِلْنا بِعَدْلِكَ» همین است. 🔹 یعنی خدایا چه در دنیا و چه در آخرت، مخصوصاً در محكمه آخرت، وقتی ما را حاضر كردی، با ما عادلانه رفتار نكن با ما فاضلانه و محسنانه رفتار كن! اگر بخواهی با عدل با ما رفتار كنی ما مشكل داریم و اگر بخواهی با فضل و احسان با ما رفتار كنی ما امیدواریم؛ «اَللّهم عامِلْنا بِفَضْلِكَ وَ لا تُعامِلْنا بِعَدْلِكَ». 📚 سوره مبارکه یس جلسه 21 تاریخ: 1392/11/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 وظایف مردم در برابر حاكم اسلامی 5. همكاری اطلاعاتی: ... امام رضا (ع) فرمود: سیره پیامبر (ص) چنین بود هرگاه سپاهی را به جایی می ‌فرستاد و به فرمانده آن اعتماد نبود، آن حضرت فردی مورد اعتماد را همراه سپاه می ‌فرستاد تا اوضاع و احوال سپاه و فرمانده آن را زیر نظر داشته و به آن گرامی گزارش دهد. [1] گفتنی است: برای این كار حساس، هر كسی گزینش نمی ‌شود، بلكه كسانی كه صلاحیت لازم مانند صداقت و دینداری دارند می‌ توانند این رسالت را بر عهده بگیرند. حضرت امیرموٴمنان (ع) خطاب به مالك اشتر می‌ نویسد: برای كنترل كارگزاران خود دیدبانانی از اهل صدق و وفا تعیین كن. [2] [1]. (وسائل الشیعة، ج15، ص60). [2]. وَ ابْعَثِ الْعُیونَ مِنْ أَهْلِ الصِّدْقِ وَ الْوَفَاءِ عَلَیهِمْ (نهج البلاغة، نامهٴ 53). 📚 مفاتیح الحیات ص 448. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی: 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/a_javadiamoli_esra 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_esra 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_esra 4️⃣ ویسگون: Wisgoon 🆔 https://wisgoon.com/a_javadiamoli_esra 5️⃣ روبیکا: Soroush 🆔 https://rubika.ir/a_javadiamoli_esra 6️⃣ اینستاگرام: instagram 🆔 https://www.instagram.com/a_javadiamoli_esra 7️⃣ آپارات: aparat 🆔 https://www.aparat.com/a_javadiamoli_esra 8️⃣ یوتیوب: youtube 🆔 https://www.youtube.com/channel/UCYY3qeaauftQxsPwfKCWMrA 🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حکمت ثابت
🔹 انسان در نیایش‌ ها و دعا كردن باید باشد. این از بیانات نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) است که به منزله قانون اساسی است و هیچ چیزی بر آن حاكم نیست _ می ‌دانید بعضی از اصول اند،‌ بعضی از عمومات اند و‌ بعضی از اطلاقات اند كه غیر قابل تخصیص و تقیید هستند؛ این بیان نورانی امام سجاد در صحیفه هم از همین قبیل است _ فرمود: «یا مَنْ‏ لَا تُبَدِّلُ‏ حِكْمَتَهُ الْوَسَائِلُ»؛ ای خدایی كه با هیچ وسیله‌ نمی ‌شود تو را عوض كرد. 🔹 توسّل چیز خوبی است و دستور هم دادی؛ هم به نماز هم به روزه هم به ولایت دستور دادی؛ اما با توسل نمی ‌شود که تو مسیر حكمتت را تغییر بدهی و ـ معاذ الله ـ كاری كنی غیرِ حكیمانه، این شدنی نیست! «یا مَنْ‏ لَا تُبَدِّلُ‏ حِكْمَتَهُ الْوَسَائِلُ». 📚 سوره مبارکه ص جلسه 10 تاریخ: 1393/02/29 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 وظایف مردم در برابر حاكم اسلامی
6. اعراض از حاكمان باطل: 
در فرهنگ اسلامی دوری از خدای سبحان و تخطی از راه اهل بیت پیامبر (ص) انحراف از صراط مستقیم است و هرگونه حكومتی كه به اجازه اهل بیت (ع) نباشد و به نیابت از آنان نینجامد، طاغوت معرفی شده است، بنابراین تبعیت از آن حكومت، پیروی از طاغوت و مایه گمراهی است، از این ‌رو امام باقر (ع) به یكی از اصحابش می ‌فرماید: ای ابا الصباح! از دوستی با غیر ما اهل بیت و گرایش به آن‌ها بپرهیز، زیرا هر دوستی با غیر اهل بیت و گرایش به آنان به نوعی دوستی با طاغوت است. [1] [1]. یا أَبَا الصَّبَّاحِ! إِیاكُمْ وَ الْوَلائِجَ، فَإِنَّ كُلَّ وَلِیجَةٍ دُونَنَا فَهِىَ طَاغُوتٌ (تفسیر العیاشی، ج2، ص83). 📚 مفاتیح الحیات ص 448. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
بازتاب عمل

🔸 ﴿مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا﴾؛ ما با خودمان بد می کنيم يا به خودمان احسان می کنيم... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 بازتاب عمل

🔸 ﴿مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَسَاءَ فَعَلَیهَا﴾؛ ما با خودمان بد می کنیم یا به خودمان احسان می کنیم. ◀️ بیان مطلب این است که اگر کسی شخصی را کُشت _ دیگر بدتر از کشتن که ظلمی نیست _ این یک خطر و یک مار سمّی است که اصلش در درون جانِ او لانه کرده و سایه اش به بیرون رسیده است. این نیشی زده به دیگری ولی اصل این مار در درون او لانه کرده است، چرا؟ برای اینکه این شخص یک لحظه جان او را گرفته، او یک لحظه آسیب دید، بعد هم چون مظلومانه کشته شد مورد عنایت الهی است و جبران می شود؛ اما این شخص در سوخت و سوزِ غیر قابل تحمّل و احصاء است! 🔸 چه اینکه هم همین ‌طور است؛ اگر کسی به دیگری احسان کرده، مِلکی داده، خانه ای داده و زندگی ای داده است، این هزارها برابر برای خودش گرفته، یک هزارم از این خیرات به دیگری رسیده است! در سوره مبارکه «إسراء» دارد: ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾؛ اگر کار خوبی کردی برای خود شماست و اگر کار بد کردی برای خود شماست. 🔸 اگر کسی در درون منزل خودش بوستانِ پُر گُل و ریحان به پا کند، همه منافع آن برای اوست، البته گاهی نسیم می وزد و مشام آن رهگذر را هم معطّر می کند ؛ ولی اساس بهره این بوستان برای صاحب باغ است و اگر یک «کنیف» و یک فاضلاب و یک چاه بدبو در درون منزلش داشته باشد، تمام آسیب آن برای خود اوست، البته گاهی هم باد می وزد و بوی بد را به مشام عابر می رساند. 🔸 کار بد ما مثل آن «کنیفی» است که در درون جانمان کَندیم که گاهی بویش به دیگری می رسد، وگرنه اصل آن کنیف در درون جان ما هست؛ کار خوبی کردیم، اصل آن بوستان و گلستان در درون ما هست و گاهی رایحه ای از آن به مشام رهگذر می رسد؛ فرمود: ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾. 🔸 عمل، ، چرا؟ برای اینکه عمل، موجودی شد در عالَم، این موجود که رها نیست، یک تافته جدابافته نیست، به هر حال به جایی مرتبط است. به غیر عامل خودش هم به هیچ وجه مرتبط نیست، برای اینکه فعل متعلق به فاعل خودش است و او را رها نمی کند. اینکه فرمود: ﴿ لیسَ لِلاْنسَانِ إِلاّ مَا سَعَی﴾ که به صورت حصر بیان کرده همین است، برای اینکه این عمل به چه کسی مرتبط است؟ این عملی که انجام داد معدوم شد؟ نه! موجود است؟ آری! این موجود، تَک است و بی ارتباط است؟ نه! حتماً مرتبط است؟ آری! به چه کسی مرتبط است؟ به فاعل خودش. 👈 بنابراین عمل چه خوب چه بد، بالذات جز با عامل با احدی ارتباط ندارد اما آثار و تبعات آن احیاناً ممکن است به غیر برسد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/heW16 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/Ks5ed6nO6iw 📚 سوره مبارکه جاثیه جلسه 5 تاریخ: 1394/12/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
جمهوریت
🔹 این استدلال وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، استدلال بر جمهوریت است؛ فرمود: ﴿لَقَد لَبِثْتُ فیكُمْ عُمُراً مِن قَبْلِهِ﴾؛ من عمری امتحان دادم. این معنی جمهوریت است؛ نه اینکه جمهوریت را مردم آوردند و اسلام را انبیا آوردند، نه، انبیا هم آوردند هم آوردند و مردم هم پذیرفتند. 🔹 فرمود پیغمبر باید سابقه خوب داشته باشد، من هم كه چهل سال _ تقریباً یك عمر _ : ﴿لَبِثْتُ فیكُمْ عُمُراً مِن قَبْلِهِ﴾. خب این معنا را كه ذات اقدس الهی نقل می ‌كند و امضا می‌ كند، معلوم می‌ شود كه جمهوریت, اسلامی است؛ نه اینکه جمهوریت، مردمی است و اسلام، محتواست! هر دو را خدای سبحان آورده است. محتوا حق است، مردم هم باید بفهمند و بپذیرند. 🔹 این ﴿لَبِثْتُ فیكُمْ عُمُراً مِن قَبْلِهِ﴾ حرف همه انبیاست منتها در بیان نورانی حضرت تبیین شده است. این ‌چنین نیست كه اسلام را انبیا آورده باشند و جمهوریت را مردم! جمهوریت را هم دین آورده است. 📚 سوره مبارکه شعراء جلسه 18 تاریخ: 1391/01/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸
پاداش‌ها و كیفرها
رعایت وظایف كارگزاران و مردم آثار و پاداش‌ هایی دارد و كوتاهی در آن‌ها نیز كیفر و عذاب خواهد داشت. در اینجا بر برخی از روایات مربوط به این پاداش‌ها و كیفرها مرور می ‌شود. 1. پاداش حاكمان عادل: رسول خدا (ص) فرمود: حاكم و كارگزار عادل و متواضع، سایه خدا و نسیم قدرت او در زمین است، پس اگر خیرخواه خود و مردم باشد، خدا او را در روزی كه سایه ‌ای جز سایه او نیست به عنوان [مهمان] وارد بر خود محشور كند [1]؛ همچنین آن حضرت فرمود: محبوب ‌ترین مردم و نزدیك ‌ترین آنان به خدا در روز قیامت، حاكم عادل است. [2] [1]. (الآداب الدینیة للخزانة المعینیة، طبرسی، ص151). [2]. أَحَبُّ النَّاسِ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ أَقْرَبُهُمْ مِنَ اللَّهِ مَجْلِساً إِمَامٌ عَادِلٌ (روضة الواعظین، ج2، ص467). 📚 مفاتیح الحیات ص 449. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 به سوی معبود 🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می ‌بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می ‌شود که دستشان خالی است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra