eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.9هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 22. امر به معروف و نهی از منكر 🔹 پیامدهای ترك این دو فریضه
زوال بركات: 
رسول خدا (ص) فرمود: مردم تا هنگامی كه امر به معروف و نهی از منكر می ‌كنند و همدیگر را در احسان، نیكوكاری و تقوا یاری می ‌كنند پیوسته در خیر و خوبی ‌اند، پس هرگاه چنین نباشند، خیر و بركت از آن‌ها برداشته می ‌شود. [1] [1]. لا یزَالُ النَّاسُ بِخَیرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی‏، فَإِذَا لَمْ یفْعَلُوا ذَلِكَ نُزِعَتْ مِنْهُمُ الْبَرَكَات (تهذیب الاحكام، ج6، ص181). 📚 مفاتیح الحیات ص 514 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
9.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
کمال معارف
🔸 وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) از انبیای اولواالعزم و مورد تأسّی ماست. مهم ‌ترین كاری كه آن حضرت كرده است این است که یك بخش به همراه آورد و یك بخش ... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کمال معارف 

🔸 در آستانه میلاد مبارك حضرت ختمی نبوّت و وجود مبارك امام صادق (علیهما آلاف التحیة و الثناء) هستیم؛ این را به همه علاقه‌مندان به قرآن و عترت تهنیت عرض می‌ كنیم! وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) از انبیای اولواالعزم است و این پیامبری كه از انبیای اولواالعزم است مورد تأسّی ماست كه در سوره «احزاب» خدای سبحان ما را وادار كرده كه به آن حضرت تأسّی كنیم: ﴿لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾. 🔸 مهم ‌ترین كاری كه آن حضرت كرده است این است که یك بخش به همراه آورد و یك بخش . آن بخش علمی كه فرمود: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الْأَخْلَاق»، این تمثیل است و نه تعیین؛ یعنی معنای آن این نیست كه من آمدم فقط اخلاق جامعه را تكمیل كنم؛ وقتی تمثیل شد؛ یعنی اخلاق، علوم، معارف، سیاست، اجتماع و مانند آن! «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ العُلوم، بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ الحُقوق، بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ المنهج»؛ من آمدم تا راه باسواد شدن را به شما یاد بدهم. 🔸 تنها خُلق به معنای آدم معتدل بودن در برابر علم نیست؛ اگر جامعه ‌ای پیشرفت نكند، آن قطعاً متوسّط خواهد بود. منظور از این اخلاق به عنوان مثال ذكر شده است؛ تمثیل است و نه تعیین؛ یعنی یكی از كارهای من تتمیم مكارم اخلاق است. 👈 آن حضرت آمده است كه تمام نیازهای بشری را چه در بخش علم، چه در بخش اخلاق، چه در بخش حقوق و چه در بخش شهود بیان كند. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/wex03jn ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/FJAR2ArmJ-c 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/10/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
عذاب اختلاف
🔹 اختلاف دو قسم است: یک اختلاف در اثر مال است، در اثر عقیده‌ های شخصی است و مانند اینها که اینها با نشست و با کنگره و با این همایش‌ ها و با نصیحت ‌ها و با کتاب نوشتن‌ ها حلّ می ‌شود؛ برای اینکه این اختلاف، اختلاف نظر است و وقتی جمع‌بندی شد، بالاخره راه‌ حلّی پیدا می ‌شود. 🔹 اما یک اختلاف مثل غده بدخیم سرطان است که خدا می فرماید من اینها را به جان هم انداختم! آن را با چه می ‌خواهیم حلّ کنیم؟ آن با کنگره و نشست و و اینها حلّ می ‌شود؟! آن فقط با ناله و اشک حلّ می‌ شود، آنکه با هفته وحدت حلّ نمی‌ شود. 🔹 اگر ـ خدای ناکرده ـ اختلاف، عذابی بود که خدا در بین ما انداخت، این فقط با ناله و توبه حلّ می‌ شود. درباره یهودی ‌ها و مسیحی‌ ها در سوره مبارکه «مائده» فرمود من اینها را به جان هم انداختم. ـ درباره مسیحی ‌ها دارد که ﴿فَأَغْرَینَا بَینَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَ الْبَغْضَاءَ إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ﴾، ـ درباره یهودی ‌ها که بدخیم ‌اند فرمود: ﴿وَ أَلْقَینا بَینَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلی‏ یوْمِ الْقِیامَةِ﴾، ـ ما را هم تهدید کرد که گاهی زلزله گاهی شهاب ‌سنگ گاهی هم : ﴿أَوْ یلْبِسَكُمْ شِیعاً﴾. اینکه با هفته وحدت حلّ نمی ‌شود. 🔹 آن اختلاف علمی، آن اختلاف نظر، آن اختلاف ممشا، آن اختلافات فکری، با گفتگو و قدر مشترک گرفتن حلّ می ‌شود؛ اما ـ خدای ناکرده ـ اگر بی راهه رفتیم و عالماً عامداً در برابر و ایستادیم، این خطر است؛ فرمود من اینها را به جان هم می ‌اندازم! 📚 سوره مبارکه ملک جلسه 10 تاریخ: 1397/09/07 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سفارش به اُخوّت ایمانی 🔸 خدای سبحان می فرماید: ﴿اِنَّمَا المُؤمِنونَ اِخوَةٌ فَاَصلِحوا بَینَ اَخَوَیکُم واتَّقوا اللهَ لَعَلَّکُم تُرحَمون﴾. این آیه، مؤمنان را به اخوّت و دعوت کرده است و از هرگونه تفرقه بازمی دارد تا بر اساس ﴿اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم﴾ به خوبی و مهربانی در زیر سایه اسلام، زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سفارش به اُخوّت ایمانی 🔸 خدای سبحان می فرماید: ﴿اِنَّمَا المُؤمِنونَ اِخوَةٌ فَاَصلِحوا بَینَ اَخَوَیکُم واتَّقوا اللهَ لَعَلَّکُم تُرحَمون﴾؛ در حقیقت، مؤمنان با هم برادرند، پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا بدارید؛ امید که مورد رحمت قرار گیرید! ◀️ این آیه، مؤمنان را به اخوّت و برادری دعوت کرده است و از هرگونه تفرقه بازمی دارد تا بر اساس ﴿اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم﴾ به خوبی و مهربانی در زیر سایه اسلام، زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند. 🔸 بنابراین باید کسی را که در دایره حوزه اسلامی به داعیه مؤمن بودن خود، به جان مردم می افتد و اختلاف ایجاد می کند، از این کار بازداشت و آن اختلاف را حلّ کرد، چنان که قرآن می فرماید که اگر دو گروه از مؤمنان، بر اثر برداشت های گوناگون یا تشخیص باطل، با هم به مبارزه برخاستند. 1️⃣ نخست باید از راه موعظه و نصیحت بین آنان را اصلاح کنید 2️⃣ و اگر اصلاح نشدند و گروهی بر گروه دیگر ستم روا داشتند، باید طایفه و گروه باغی و ستمگر را با مبارزه بر سر جایشان بنشانید تا به قانونِ الهی تَن دهند. 🔸 اگر آنان تابع قانون خدا شدند، و عادل باشید نه صرف صلح طلب، چون صلح و سازش در اینجا محمود و ممدوح نیست؛ یعنی حقّ ستمدیده را از ستمگر بگیرید و به او بدهید؛ نه آنکه ستمدیده را وادار کنید که از حقّش بگذرد، زیرا این کار، گرچه صلح و مصلحت ظاهری ایجاد می کند، از عدل و عدالت واقعی فاصله دارد: ﴿واِن طائِفَتانِ مِنَ المُؤمِنینَ اقتَتَلوا فَاَصلِحوا بَینَهُما فَاِن بَغَت اِحدهُما عَلَی الاُخری فَقتِلوا الَّتی تَبغی حَتّی تَفیءَ اِلی اَمرِاللهِ فَاِن فاءَت فَاَصلِحوا بَینَهُما بِالعَدلِ واَقسِطوا اِنَّ اللهَ یُحِبُّ المُقسِطین﴾. 👈 امیر مؤمنان(علیه السلام) به اخوت ایمانی تصریح کرده و می فرماید: «إنَّما أنتُم إخوانٌ عَلى دينِ اللّه ِ ما فَرَّقَ بَينَكُم إلاّ خُبثُ السَّرائِرِ وسوءُ الضَّمائِرِ»؛ شما بر اساس دین خدا با هم برادرید؛ چیزی جز زشتی درون و بدی باطن، شما را از هم پراکنده نکرده است. 📚 روابط بین الملل در اسلام ص 79 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
نهمین نمایشگاه تخصصی كتب حوزوی و معارف اسلامی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: نهمین نمایشگاه تخصصی و ، از سوی معاونت علمی حوزه علمیه خراسان (مدیریت پژوهش)، در ۹۵ غرفه و ۲۰ هزار عنوان کتاب در محل مجتمع حوزوی آیت‌الله العظمی شاهرودی (ره)، برگزار می ‌شود. 🟢 مکان: خیابان امام رضا (علیه السلام) ۱۹،(چهار‌راه دانش، کوچه آیت‌الله مصباح یزدی ۴)، سالن اصلی نمایشگاه _ غرفه اول _نشر بین المللی اسراء 🟢 زمان: ۲۶ شهریور تا پایان روز ۲ مهر ماه، ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 22. امر به معروف و نهی از منكر 🔹 پیامدهای ترك این دو فریضه
سلطه نااهلان و نداشتن دادرس: 
رسول خدا در بخش دیگر این حدیث فرمود: اگر مردم امر به معروف و نهی از منكر را ترك كنند بعضی از آن‌ها (: نااهلان ستمگر) بر بعضی دیگر سلطه می ‌یابند و یاوری در زمین و در آسمان ندارند. [1] [1]. قَال... فَإِذَا لَمْ یفْعَلُوا ذَلِكَ ... وَ سُلِّطَ بَعْضُهُمْ عَلَی بَعْضٍ وَ لَمْ یكُنْ لَهُمْ نَاصِرٌ فِى الأَرْضِ وَ لا فِى السَّمَاء (تهذیب الاحكام، ج6، ص181). 📚 مفاتیح الحیات ص 514 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
8.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
  آموزگاران هدایت

🔸 خدای سبحان توفیقش با و است: «یدُ اللهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ».... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  آموزگاران هدایت

🔸 شما علمای بزرگوار اهل
سنت 
مثل علمای بزرگوار
شیعه
، ممکن است مرکّب شما علما، تعلیم شما علما، کتاب شما علما، یا بالاتر را داشته باشد، چون شما هستید که شهید را می ‌پرورانید، این شهدا شاگردان مکتب شما هستند و پای سخنان شما نشسته‌ اند و یاد گرفتند. 🔸 باید بگوییم خدایا این نعمت را که تو در و و قرار دادی نصیب ما هم بفرما؛ این دعای ماست. این وعده را ذات اقدس الهی داد که عده ‌ای با مرکّب خودشان جامعه را هدایت می ‌کنند. خدای سبحان در قرآن به مرکّب علما قَسم خورد فرمود: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا یسْطُرُونَ﴾؛ ﴿ن﴾ یعنی مرکّب، ﴿قَلَم﴾ هم که مشخص است. این شهدا را چه کسی تربیت کرد؟ همین شما آقایان تربیت کردید، شاگردان شما بودند، پای منبر شما بودند، پای سخنان شما بودند. 🔸 خداوند به مرکّب علما قَسم خورد، به قلم علما قَسم خورد، به کتاب علما قَسم خورد؛ سه چیز است فرمود: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا یسْطُرُونَ﴾؛ ، و علما مورد سوگند است. خدا سیدنا الاستاد مرحوم را غریق رحمت کند! می‌فرمود قَسَم خدا به دلیل است؛ در محاکم، قسم در مقابل بینه است و بینه در مقابل قسم است؛ اما قسم ‌های خدا به بینه است نه در قبال بینه قسم خدا به خود دلیل است لذا وقتی ذات اقدس الهی به مرکّب علما، به قلم علما، به کتاب علما، به مقاله علما، به نوشته ‌های علما قسم می ‌خورد، اینها هستند، خب چرا ما نباشیم؟! امیدواریم همیشه کنار هم باشید همیشه با هم باشید؛ خدای سبحان توفیقش با و است: «یدُ اللهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ». یوتیوب: https://youtu.be/TOpABL9CHWY آپارات: https://aparat.com/v/guPN4 📚 دیدار جمعی از علمای اهل سنت استان گلستان و گیلان با حضرت استاد تاریخ: 1398/09/12 🆔 @a_javadiamoli_esra