eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عناصر محوری كارگزاران 🔹 یك مسئله مدیریتی، كلامی و غیر كلامی است در این آیه است؛ آن مسئله مدیریتی كه در آیه است [این است که] عرض كرد: ﴿وَ إِنِّی عَلَیهِ لَقَوِی أَمِینٌ﴾[1] كسانی در خدمت سلیمان (سلام الله علیه) بودند و كارگزاران آن حضرت بودند این دو ویژگی را داشتند كه هم در كارشان كارشناس و و مقتدر بودند و هم و پاك بودند؛ این دو ركن, دو عنصر محوری یك كارگزار است. اگر كسی مدیر لایق نباشد مدبّر لایق نباشد در آن كار كارآمد نباشد موفق نیست، اگر كارآمد بود ولی امین و پاك نبود موفق نیست. اگر قرآن كریم سیاست را كارگزاری را مدیریت و مدبریت را مطرح می ‌كند، می ‌گوید هر كسی در هر سِمتی كه است این دو وصف عنصری را باید داشته باشد؛ یعنی در آن كار كارآمد باشد (یك) و پاك باشد (دو) ﴿إِنِّی عَلَیهِ لَقَوِی أَمِینٌ﴾. 🔹 مشابه این بحث در جریان سوره مباركه «یوسف» گذشت؛ در سوره «یوسف» آیه 55 هم وجود مبارك یوسف فرمود در شرایطی كه مصر گرفتار گرانی و قحطی و خشكسالی است و مردم در زحمت‌ اند این احتیاج دارد به یك مسئول اقتصادی كه هم كارشناس خوب باشد بتواند كشور را در حال بحران اقتصادی اداره كند و هم پاك باشد و من هر دو صفت را دارم در آیه 55 سوره مباركه «یوسف» فرمود: ﴿قَالَ اجْعَلْنِی عَلَی خَزَائِنِ الْأَرْضِ﴾ چرا برای اینكه ﴿إِنِّی حَفِیظٌ﴾ (یك)، ﴿عَلِیمٌ﴾ (دو)، من اموال را خوب حفظ می ‌كنم و كارشناس هم هستم، گاهی آن پاك بودن بر كارشناسی مقدم است و گاهی نیرومندی بر پاك بودن! این مربوط به رعایت فواصل آیات است، گاهی قوی بر امین مقدم است، گاهی حفیظ كه به معنای امین است بر علیم مقدم ذكر می ‌شود. وجود مبارك یوسف فرمود كشور را كسانی اداره می ‌كنند كه داشته باشند عنصر اول و باشند عنصر دوم و من این دو سِمت را دارم در حالی كه مصر قحطی ‌زده است یك مسئول اقتصادی چون یوسف لازم دارد ﴿اجْعَلْنِی عَلَی خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ﴾ خب اگر كسی بخواهد یك داشته باشد راهش همین است؛ ولی اگر قرآن بخوانیم و به دستور قرآن عمل نكنیم خب مشكلات فراوانی دارد. بالأخره یا انسان است یا جن, جن هم یا مسلمان است یا كافر, جنّ كافر كه این حرف را نمی ‌زند اگر كسی مسلمان شد ولو جن هم كه باشد نباید به كشور بكند! [1] . سوره نمل، آیه39. 📚 سوره مبارکه نمل جلسه 13 تاریخ: 1391/02/31 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) سر و محاسنش را با سدر می‌ شست[1] و برپایه روایتی آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) هنگام خواب مسواك را بالای سرش می ‌نهاد تا پس از بیدار شدن ابتدا مسواك زند.[2] امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: هرگاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌خواست بخوابد مسواك می ‌زد.[3] [1] . وَ كَانَص إِذَا غَسَلَ رَأْسَهُ وَ لِحْیتَهُ غَسَلَهُمَا بِالسِّدْرِ (مكارم الاخلاق، ص32). [2] . وَ رُوِىَ أَنَّهُص كَانَ لا ینَامُ إِلاَّ وَ السِّوَاكُ عِنْدَ رَأْسِهِ، فَإِذَا نَهَضَ بَدَأَ بِالسِّوَاکِ (مكارم الاخلاق، ص39). [3] . وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِص یسْتَاكُ إِذَا أَرَادَ أَنْ ینَامَ... (مكارم الاخلاق، ص291). 📚 مفاتیح الحیات ص 133 و 134. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کرامت وحدت 🔸 بهترین دستوری كه دین به ما داده است، است؛ هیچ وقت كینه كسی را در دل نداشته باشیم... . 👇👇👇👇👇
💠 کرامت وحدت 🔸 بهترین دستوری كه دین به ما داده است، است؛ هیچ وقت كینه كسی را در دل نداشته باشیم. به ما خدای سبحان فرمود من بهشت را خلق كردم، بهشت خصوصیاتی دارد، شما جامعه ‌تان را می ‌توانید؛ بسازید؛ این را در قرآن مشخص كرد، بهشت جایی است كه دیگر معادل ندارد. فرمود بهشت اوصافی دارد, مردانی دارد, طرز زندگی هست؛ شما می ‌توانید در دنیا آن شهرتان, آن محلّتان را یك بهشت كوچك بسازید. فرمود در بهشت هیچ كسی با هم اختلاف ندارند؛ اگر چنانچه مطلبی هست، آرام حل می ‌كنند، كینه كسی در دل نیست، فرمود: هیچ بهشتی ای با بهشتی دیگر كینه ندارد, اگر یك اختلاف باشد، حل می ‌كنند، آن‌جا اختلافی در كار نیست. 🔸 فرمود، مردان با نماز, ، جامعه خود را مثل بهشت می‌ سازند؛ فرمود اینها می ‌گویند: «ربّنا»، ﴿لا تَجْعَلْ فی‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾،[1] این را در دنیا می ‌گویند! با خدا مناجات می ‌كنند، می‌گویند خدایا كینه هیچ كسی را در دل ما قرار نده! یعنی ما می‌ خواهیم؛ مثل یک بهشت زندگی كنیم, از این بهتر! چرا قرآن كریم بهشت را آن ‌طور معرفی كرد، بعد فرمود، یك عده در دنیا هستند كه همان را می ‌زنند. اگر ما نه بی راهه برویم و نه راه كسی را ببندیم، كسی با ما اختلاف ندارد، ما هم با كسی كینه نداریم، این زندگی می ‌شود راحت! «ربّنا»، ﴿لا تَجْعَلْ فی‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾، این كم كرامتی نیست! [1]. سوره حشر، آیه10. آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/hs9VX 📚 سخنرانی عمومی در دماوند تاریخ: 1396/06/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سنّت الهی در وحدت 🔸 است، ما بیش از هر چیزی نیازمند به وحدتیم. مشكلات علمی را انسان می‌تواند با تدوین كتاب های علمی حل كند و در هیچ جا مخصوصاً در ایران اسلامی شما نمی ‌یابید كسانی كه نسبت به بی ارادت باشند. حالا ممكن است آن مقامات خاص ولایت و امامت را درست ارزیابی نكرده باشند؛ اما نسبت به اینها ارادتمندند. دوستی اینها را پیغمبر می ‌دانند ﴿قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾[1] این را فخر رازی[2] گفته بسیاری از بزرگان اهل سنت گفتند این را هم قبول كردند برادران اهل سنت كه بیت مزد رسالت پیامبر است. خب وقتی ما یك دوست مشتركی داریم فرمایشات آنها، كلمات آنها، رهبری ها و هدایت های آنها برای همه ما خواهد بود. بنابراین ضمن حفظ آن معارف كلامی، ما وحدت خودمان را هم حفظ می كنیم. 🔸 چند بیان نورانی در نهج ‌البلاغه است كه وجود مبارك حضرت امیر ـ در یكی از نامه نوشت ـ فرمود در امت رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) هیچ كس نیست «وَلَیسَ رَجُلٌ فَاعْلَمْ أَحْرَصَ عَلَى جَمَاعَةِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ وَأُلْفَتِهَا مِنِّی»[3] این امت «مِنِّی»؛ فرمود از من حریص ‌تر كه جامعه را یكسان نگه بدارد نمی ‌یابی! فرمود بیش از همه و پیش از همه من داعی دارم، این نسبت به دیگران كه او را قبول نداشتند مرقوم فرمود. این نامه‌ها را حتما در نهج ‌البلاغه ملاحظه بفرمایید، فرمود: «وَلَیسَ رَجُلٌ فَاعْلَمْ أَحْرَصَ عَلَى جَمَاعَةِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ وَأُلْفَتِهَا» آن حضرت «مِنِّی»، بعد در آن خطبه معروف دیگر كه فرمود: «وَ الْزَمُوا السَّوَادَ الْأَعْظَمَ فَإِنَّ یدَ اللَّهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ»؛[4] فرمود از جامعه جدا نشوید، اختلاف نیندازید، اختلاف نكنید، داعی اختلاف نداشته باشید، در آنجا فرمود بدانید هیچ امتی با اختلاف به مقصد نمی‌ رسد! بعد یك بیانی دارد كه به ما می ‌فهماند این را حضرت آن علم به دارد، نه به تجارت تاریخی. فرمود: «وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ خَیراً مِمَّنْ‏ مَضَى‏ وَ لَا مِمَّنْ‏ بَقِی»؛[5] فرمود ذات اقدس الهی هیچ امتی را با تفرقه خیر نداد، اگر دو نفر در یك روستا یا در یك بخش یا در یك شهر یا در یك شهرستان یا در یك استان یا در یك كشور خدای ناكرده با هم اختلاف داشته باشند ؛ فرمود خدای سبحان هیچ كسی را در اثر اختلاف خیر نداد، نه در گذشته نه در آینده. گذشته را حالا ممكن است انسان بر اساس تجربه ‌های تاریخی بیان كند، اما آینده چه؟ یعنی این است «وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ» با تفرقه و اختلاف «خَیراً مِمَّنْ‏ مَضَى‏ وَ لَا مِمَّنْ‏ بَقِی». [1] . سوره شوری، آیه23. [2] . تفسیر الکبیر، ج27، ص596. [3] . نهج البلاغه، نامه78. [4] . نهج البلاغه، خطبه127. [5] . نهج البلاغه، خطبه176. 📚 سخنرانی در جمع طلاب شهرستان کامیاران تاریخ: 1385/01/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هر شب سه بار مسواك می ‌زد: پیش از خواب، هنگام برخاستن برای مناجات شب و پیش از رفتن برای نماز صبح.[1] امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هر جمعه موهای زاید بدن خویش را می‌ زدود.[2] [1] . وَ كَانَص یسْتَاكُ كُلَّ لَیلَةٍ ثَلاثَ مَرَّاتٍ: مَرَّةً قَبْلَ نَوْمِهِ وَ مَرَّةً إِذَا قَامَ مِنْ نَوْمِهِ إِلَی وِرْدِهِ وَ مَرَّةً قَبْلَ خُرُوجِهِ إِلَی صَلاةِ الصُّبْحِ (مكارم الاخلاق، ص39). [2] . كَانَ رَسُولُ اللَّهِص یطْلِى الْعَانَةَ وَ مَا تَحْتَ الأَلْیتَینِ فِى كُلِّ جُمُعَةٍ (الكافى، ج6، ص507). 📚 مفاتیح الحیات ص 134. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 وسعت دید 🔸 این دینی که از آسمان آمده که برای یک متر جا در مسجد آیه نازل می ‌کند، برای اقتصاد ما، رفاه ما، جامعه ما آیه نازل نمی ‌کند؟! اینکه فرمود: ﴿تَفَسَّحُوا فِی الْمَجَالِسِ﴾،[1] این یک قید در خصوص آن مورد هست و گرنه دخیل نیست. داشته باشید، تنگ‌ نظر نباشید. اگر خواستید در حوزوی علم باشد، برای همه بخواهید. اگر برای دانشگاهی خواستید، برای همه بخواهید. اگر کار و اشتغال بخواهید تنها برای خودمان و فرزندانمان نخواهیم. خدایا! برای هر جوانی کار، برای هر جوانی همسر، برای هر جوانی شغل! این دید، ماست. در مدینه این دید تقویت شده، همه فهمیدند که انسان وقتی خدای سبحان مشکلات او را حلّ می‌ کند که او در صدد حلّ مشکل باشد. این است که خدا فرمود: ﴿مَا هِی إِلاّ ذِكْرَی لِلْبَشَرِ﴾[2] نه «ذکریٰ للمسلمین»، «ذکریٰ للموحّدین»، چه رسد «ذکریٰ للشیعه»! حصر هم کرد، فرمود این است. حالا شما چه کار دارید ما چه کار داریم که فلان شخص مسلمان است یا کافر! او که ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوه﴾‎ را که تعطیل نکرده است، فرمود شما می ‌خواهید راحت زندگی کنید این را برای همه بخواهید، این آرامش را برای همه بخواهید. تبلیغ بکنید، ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِمْ﴾،[3] اینها سرجایش محفوظ است؛ اما در آن مرحله، این فُسحت دید و وسعت دید را هم داشته باشید. آن مراحل بعدی را هم که خدا درِ جهنم را نبسته است. آن‎جا هم ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ﴾،[4] سر جای خود محفوظ است؛ ولی شما بخواهید راحت باشید، به دیگران جا بدهید. بخواهید راحت باشید، تنها برای فرزندانتان دعا نکنید. 🔸 در روایتی وجود مبارک حضرت یعنی رسول خدا (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) دید یکی از اصحاب دعا می ‌کند. حضرت فرمود چرا می ‌گویی پیغمبر و من؟ بگو را، جمیع انسان ‌ها را خدایا مورد رحمت قرار بده! فرمود: «تَحَجَّرْتَ‏ وَاسِعاً».[5] شما [شاید] دیدید دشت‌ های وسیع بیابان ‌های وسیع کسی که قدرت اداره آنها را ندارد، یک گوشه آن را سنگ‌چین می‌کند، این حق التّحجیری که در فقه مطرح است همین است. در اماکن عمومی که مباهات است یک وقت کسی بخواهد مقداری از آن را بگیرد، تحجیر می ‌کند؛ یعنی یک چند متر دورش را سنگ ‌چین می ‌کند. این حجرچینی، این سنگ ‌چینی را می ‌گویند حق تحجیر، این شخص اوّل این حق التّحجیر را که اولویت است مالک می ‌شود، بعد اگر احیا کرد خود زمین را هم مالک می ‌شود؛ این کتابی که در فقه ماست به نام کتاب تحجیر، همین است. حضرت فرمود: «لَقَدْ تَحَجَّرْتَ وَاسِعاً»؛ این دشت وسیع را سنگ ‌چین کردی، گفتی خدایا! پیغمبر را بیامرز، مرا بیامرز! لذا در بعضی از ادعیه پایان دعا این است که خدایا! هر کس نفس می ‌کشد به او عنایت بکن! این راحت می ‌شود. الآن هر جا شما می ‌بینید در اثر این استکبار جهانی یا جنگ بلاواسطه است یا جنگ مع الواسطه، نجات آنها را انسان از خدا بخواهد، از همین قبیل است. پس فرمود: ﴿تَفَسَّحُوا﴾ در دینتان، ﴿تَفَسَّحُوا﴾ در علمتان، ﴿تَفَسَّحُوا﴾ در فکرتان تا شما راحت باشید. اگر دیگران این حد قابل قبول زندگی را داشته باشند، شما راحت ‌تر به سر می ‌برید. [1]. سوره مجادله، آیه11. [2]. سوره مدثر، آیه31. [3]. سوره بقره، آیه129. [4]. سوره حاقة, آیات30 و 31. [5]. المجازات النبویة، ص359. 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 15 تاریخ: 1396/11/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از ادرار زیر درخت میوه ‌دار و یا سر راه نهی فرمود.[1] امام سجاد (علیه السلام) فرمود: برای دستشویی رفتن از این مكان ‌ها پرهیز شود: كنار رودها، راه‌ های عبور و مرور، زیر درختان میوه و جاهایی كه مورد لعنت است مانند جلوی دَرِ خانه‌ ها. در روایت دیگر آمده است: خدا لعنت كند كسی را كه در زیر سایبان ‌ها تغوّط می‌ كند.[2] [1] . نَهَیص أَنْ یبُولَ أَحَدٌ تَحْتَ شَجَرَةٍ مُثْمِرَةٍ أَوْ عَلَی قَارِعَةِ الطَّرِیقِ (الفقیه، ج4، ص424). [2] . و قَالَ رَجُلٌ لِعَلِىِّ بْنِ الْحُسَینِع أَینَ یتَوَضَّأُ الْغُرَبَاءُ؟ فَقَالَ: یتَّقُونَ شُطُوطَ الأَنْهَارِ وَ الطُّرُقَ النَّافِذَةَ وَ تَحْتَ الأَشْجَارِ الْمُثْمِرَةِ وَ مَوَاضِعَ اللَّعْنِ، فَقِیلَ لَهُ: وَ أَینَ مَوَاضِعُ اللَّعْنِ؟ قَالَ: أَبْوَابُ الدُّورِ وَ فِى خَبَرٍ آخَرَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُتَغَوِّطَ فِى ظِلِّ النُّزَّل... (الفقیه، ج1، ص25). 📚 مفاتیح الحیات ص 134. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جلوه الهی 🔸 همه ما برابر آنچه در سوره مبارکه «احزاب» است وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را اُسوه قرار می ‌دهیم ﴿لَقَدْ کانَ لَکمْ فی رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾[1] آن حضرت گذشته از ارتباطات الهی و عبودیتی که داشت، إسراء نصیب او شد، معراج نصیب او شد و مانند آن، همان پیام و همان خلافت را در هم حفظ کرد. شما می ‌بینید در سُنن رسول گرامی این مطلب به عنوان یک ستاره درخشان است حضرت با کسی حرف می ‌زد او را نگاه می‌ کرد.[2] اینکه شما می‌ بینید در مصاحبه ‌هایی که مسئولین با مردم دارند یا با یکدیگر دارند نیم رُخ نگاه می‌ کنند، حواسشان پیش دوربین است که عکس اینها درست بیفتد؛ این روش، نبود. حضرت با کسی حرف می ‌زد با تمام چهره با او حرف می ‌زد، نه یک گوشه رخ او به این طرف باشد و اساس به طرف دوربین [باشد]، حواس او نزد خودش بود نه نزد دیگری! 🔸 این معنا را که وجود مبارک پیامبر که خلیفه خداست از کجا یاد گرفته؟ بزرگانی که سیره نویس هستند و خلافت وجود مبارک حضرت را تبیین می ‌کنند، می ‌گویند این را وجود مبارک رسول گرامی از ذات أقدس الهی یاد گرفته است. خدا هرگز نیم رخ به بنده‌ خود نگاه نمی کند![3] اگر کسی گفت «یا الله» خدا با او را نگاه می ‌کند می ‌گوید «لبیک»؛ منتها در آینه هستی این شخص بیش از این تابش نیست! با صدهزار جلوه بیرون آمدی که من ٭٭٭ با صدهزار دیده تماشا کنم تو را[4] او با صدهزار جلوه خود را نشان می‌ دهد، او با تمام اسمای حُسنایی که در »[5] است خود را نشان می ‌دهد؛ منتها این گیرنده کم می ‌گیرد، هر اندازه از برخوردار بود بیشتر می‌ گیرد. 🔸 بنابراین ما معنای خلافت را خوب باید مشخص کنیم، یک؛ اگر معنای خلافت مشخص شد باید حرف «مستخلف عنه» و «منوب عنه» را بزنیم نه حرف خودمان را بزنیم، این دو؛ اگر کسی حرف خود را زد نیست، «خلیفة الله» نبود مشمول طرد آیات دیگر است. [1]. سوره احزاب, آیه21. [2]. ر.ک: شرح الاربعین حدیثاً (قونوی)، ص163؛ «فَأَقْبَلَ عَلَی النَّاسِ بِوَجْهِه»‏. [3]. الأمالی شیخ صدوق، ص272؛ شرح اربعین صدر الدین قونوی، ص163 و 164؛ «إِذَا الْتَفَتَ الْتَفَتَ جَمِیعاً». [4]. فروغی بسطامی، غزل شماره9. [5]. البلد الأمین و الدرع الحصین، ص402. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1387/12/22 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ مراسم چهلمین روز ارتحال حضرت در صحن مسجد اعظم قم ⬅️ حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی مسئول محترم دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت مد ظله العالی و ریاست بنیاد بین المللی علوم و حیانی اسراء در این مراسم . 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 🔸 آب‌ها: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: در آب راكد بول نكنید، چرا كه عقل را زایل می‌ كند.[1] امیرمؤمنان می‌ فرماید: آب ساكنانی دارد، با بول و غایط (مدفوع) آن‌ ها را نیازارید.[2] روایت شده كه بول كردن در آب جاری موجب سلس (تكرّر ادرار) و در آب راكد موجب گرفتگی ادرار می ‌شود.[3] [1] . نَهَیص أَنْ یبُولَ أَحَدُكُمْ فِى الْمَاءِ الرَّاكِدِ، فَإِنَّهُ مِنْهُ یكُونُ ذَهَابُ الْعَقْلِ (مكارم الاخلاق، ص424). [2] . الْمَاءُ لَهُ سُكَّانٌ فَلا تُؤْذُوهُمْ بِبَوْلٍ وَ لا غَائِطٍ (عوالی اللئالی، ج2، ص187). [3] . و رُوِىَ أَنَّ الْبَوْلَ فِى الْمَاءِ الْجَارِى یورِثُ السَّلَسَ وَ فِى الرَّاكِدِ یورِثُ الْحُصْرَ (عوالی اللئالی، ج2، ص187). 📚 مفاتیح الحیات ص 135. 🆔 @a_javadiamoli_esra