💠 مفاتیح الحیات
#شماره 325
#فصل_یازدهم
#خواب_و_بیداری
#آداب_خوابیدن
🔸 رهایی از فکر گناه
مصداق ذکر: امام صادق (علیه السلام) می فرماید: ذکر خدا، تنها گفتن «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ» نیست، بلکه ذکر خدا، به این است، هرگاه به چیزی فرمان دهد پیروی کنی و از چیزی نهی کند ترکش کنی.[1]
همان طور كه اصل ذكر در اسلام توصیه شده است، كیفیت آن نیز بیان شده است كه ذاكر باید از ذکر مأثورِ از شارع مقدس بهره گیرد و هرگز به دنبال ذكر اختراعی نرود، چنان كه سفارش بزرگان اهل معرفت نیز همین است. ذكر مأثور هرچند با زبان یا قلم باشد، عملی صالح است؛ ولی هرگز سید اعمال صالح نخواهد بود، بلكه ذكر قلبی ـ كه بر همه اعضا اشراف دارد و ذاکر بدون رضای الهی، قبض و بسط، اخذ و اعطا و بطش و نشط ندارد ـ سیادت همه كارهای صالح حتی ذکر زبان یا قلم را عهده دار خواهد بود؛ یعنی در سیرت و روش خود انصاف و مواسات دارد و حیثیتی غیر از حیثیت دینی ندارد، پس ذكر آنها ذكر خداست.[2]
[1] . ذِكْرُ اللَّهِ عَلَی كُلِّ حَالٍ، لَیسَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ، فَقَطْ، وَ لَكِنْ إِذَا وَرَدَ عَلَیكَ شَىْءٌ أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ، أَخَذْتَ بِهِ، أَوْ إِذَا وَرَدَ عَلَیكَ شَىْءٌ نَهَی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ، تَرَكْتَهُ (الكافی، ج2، ص144).
[2] . ر.ك: تسنیم، ج7، ص555.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 219
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 غفلت تبهکاران
🔹 كسی كه خود را در جامعه «مسلوب الحیثیة» احساس می كند یا برای جامعه حرمتی قائل نیست، او #متجاهر_بالفسق است و چون «متجاهر بالفسق» است، برای خود و برای جامعه, حریم و #حرمت و حیثیتی قائل نیست، لذا گفتند #غیبت از این گروه جایز است؛ امّا آنكه «متجاهر بالفسق» نیست، برای حفظ آبروی خود، مخفیانه گناه می كند که البته این خفا از مردم است.
🔹 ذات اقدس الهی می فرماید شما خودتان را از مردم مخفی می كنید ولی خود را از #اعضاء_و_جوارح مخفی نمی كنید كه «علیه» شما #شهادت می دهند، یك؛ از من خودتان را مخفی نمی كنید، چون من همه جا هستم ﴿هُوَ مَعَكُمْ أَینَ ما كُنْتُمْ﴾، دو. فرمود: ﴿یسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَ لا یسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ﴾؛ اینها در خفا سعی می كنند كه مردم اینها را نبینند و كار خلاف می كنند؛ امّا دیگر نمی دانند كه ﴿هُوَ مَعَكُمْ أَینَ ما كُنْتُمْ﴾، ﴿یسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَ لا یسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ إِذْ یبَیتُونَ﴾؛ فرمود اینكه پشت درهای بسته تصمیم می گیرند، اینكه «تبییت» یعنی بیتوته می كنند و شب نشینی هایی دارند كه كسی نباشد، خیال می كنند ما آنجا حضور نداریم. ﴿یسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ﴾؛ ولی ﴿وَ لا یسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ إِذْ یبَیتُونَ ما لا یرْضی مِنَ الْقَوْلِ﴾. در آن «تبییت» و شب نشینی ها و پشت درهای بسته، هر چه بگویند ما آنجا حضور داریم! فرمود اینها از مردم مخفی می كنند، برای اینكه آبرویشان محفوظ باشد؛ از «اعضاء» و «جوارح» خودشان مخفی نمی كنند، برای اینكه نمی دانند «اعضاء» و «جوارح» با خبر هستند و «علیه» اینها شهادت می دهند و از ما هم مخفی نمی كنند!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 11
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 326
#فصل_یازدهم
#خواب_و_بیداری
#آداب_خوابیدن
🔸 رهایی از فکر گناه
مصداق ذکر: ... امام صادق (علیه السلام) می فرماید: کسی که زیاد به یاد خدا باشد، خدا او را در سایه بهشتش جای دهد.[1]
نکته: كثرت ذكر خدا، دشمن او را دفع و منع می کند؛ زیرا ابلیس با همه سپاه و ستاد داخلی و خارجی خود در صدد وسوسه و نفوذ در حریم دل است که با ذكرِ مدام می توان او را رجم كرد و مانع نفوذ او شد، چنانکه از آسیبهای او نیز رافع است؛ زیرا اگر در اثر سستی شخص، شیطان در او نفوذ كرد می توان اثر تلخ پدید آمده را با کثرت ذکر رفع كرد، همچنین وسیله جذب است؛ زیرا جذب یاد خدا نسبت به بنده، مرهون یاد خدا بودن است، بنابراین باید دائماً به یاد پروردگار بود، تا از این بركات فراوان بهرهمند شد.[2] اگر چنین شد، خوف الهی سراسر وجودش را فرا گیرد و دلش نرم و درونش آرام گردد و اشک شوقش از دیده فرو ریزد.
هركه دریاهای اشكش حاصل است گو بیا كو در خور این منزل است
وانكه او را دیده خونبار نیست گو برو كو را بَرِ ما كار نیست[3]
[1] . مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ اللَّهِ أَظَلَّهُ اللَّهُ فِى جَنَّتهِ (الكافی، ج2، ص500).
[2] . ر.ك: تسنیم، ج7، ص555.
[3] . منطق الطیر، ص256.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 221
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
#اطلاعیه:
🔸 به مناسبت اول خرداد؛ روز بزرگداشت ملاصدرا (صدرالمتالهین)، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی جلسه درس اسفار روز یکشنبه (۱خرداد 1401) خود را به موضوع #حیات_علمی_ملاصدرا اختصاص خواهند داد.
▫️ علاقه مندان می توانند از طریق آدرس زیر، ساعت 11 صبح به صورت زنده آن را پیگیری نمایند.
https://el.esra.ir/ch/falsafe-asfar-jelde9
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 کار پهلوانانه ملاصدرا آزادسازی علم بود
🔸 از منظر صدرالمتألهین #قطب_فرهنگی اسلام و قطب خردورزی، دانش ورزی و دانشمندی، #عقل است. اگر قطب به اسارت برود و به بند کشیده شود، نه آن ملت #طعم_آزادی را میچشد و نه آن مملکت از فیض آزادی طرفی می بندد.
🔸 بر اثر ناکام بودن محققان در نبود رشته #فلسفه_و_عقل، این دو مفهوم دست و بال علم را بسته است، در اثر #غفلت برخی از خودی ها، علم به بند کشیده شده و از طرفی دیگر، در جریان روز، علم را به بند دیگر کشیدند و آن را برای رفع نیاز زندگی می دانند، می گویند کار به واقع نداریم می خواهیم مشکل ما با علم حل شود و در صدد کشف حقیقت علم نیستیم.
🔸 صدرالمتألهین #علم را هم از سیاه چال ماهیت به درآورد و هم عنوان کرد که علم، متحرک است و عالِم متحرک است؛ بدینمعنا او علم را به مثابه حرکت جوهری تعریف کرد که به اوج می رسد، او همچنین عقل را #سراج دانست و نه #صراط و در این مفهوم عقل #راه_شناس است.
متن کامل پیام:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/a36941
📚 پیام به همایش صدر المتألهین ملا صدرا ـ سال 1399
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
28.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 پیام استاد حجت السلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی به مناسبت روز بزرگداشت حکیم صدرالمتالهین.
آپارات:
https://aparat.com/v/BtYde
#خرداد1401
#ویژه_برنامه_تلویزیونی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 والی حکمت
🔹 صدرالمتألّهین نظیر دیگر حكما نبود؛ مرحوم میرابوالقاسم فندرسکی ذوق عرفانی داشت، در عصر میرداماد مُدرس رسمی حوزه اصفهان بود، مرحوم شیخ بهایی هم همین طور، اینها ذوق عرفانی داشتند؛ اما ذوق در حد چشیدن است و نه نوشیدن!
🔹 اینكه چهار قرن حكیمانی را به دنبال خود بكشد، برای آن است كه او #امام_حكما شد. خواستم ببینم كه مرحوم صدرالمتألّهین در حكمت چه كرد، گفتم نقدترین و واضح ترین مثَل برای تقریب ممثَّل این است: همان كاری كه #امام_راحل (رضوان الله علیه) در محدوده فقاهت با فقه كرد و شد امام، صدرالمتألّهین هم همان کار را کرد؛ او ولی حكمت است نه حكیم، او #امام_حكمت است نه حكیم.
🔹 همه حكمای بزرگی که در این چهار قرن آمدند كه كم هم نبودند، افرادی مثل مرحوم ملاعلی نوری و فرزندش، بعد ملاعبدالله زنوزی و فرزندش، بعد مرحوم آقا علی حكیم كه بسیاری از اساتید ما به یك واسطه یا دو واسطه در محضر او درس خواندند و بزرگان دیگر، همه اینها شدند امت چنین امامی! اینها خیلی تلاش كردند كه چیز تازه ای ارائه كنند، نشد، بعد به امامت او تن در دادند.
چنین نبود كه تنها سید مشایخ ما حكیم جلوه (قدس سره) در برابر حرکت جوهری ایستاده باشد، بلکه از همان اوایل مرحوم ملا رجبعلی تبریزی در برابر حرکت جوهری ایستاد، شاگرد بلافصل مرحوم صدرالمتألّهین یعنی مرحوم ملاعبدالرزاق لاهیجی در برابر حركت جوهری ایستاد، معاصرانش در برابر حركت جوهری ایستادند، مرحوم میرابوالقاسم فندرسکی در رد حركت جوهری رساله ای نوشت، میرداماد حرکت جوهری را نپذیرفت، دیگران نپذیرفتند؛ اساتید او رد كردند، شاگردان او رد كردند، معاصران او رد كردند ولی او #امامت خود را تثبیت كرد و این نیست مگر برای اینكه خود متحول شد. چنین حكیمی را می گویند #حكیم_متعالی؛ او #ولی_حكمت است، #والی_حكمت است كه این معارف از جان او می جوشد.
#روز_بزرگداشت_ملا_صدرا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در همایش حكمت متعالیه و صدر المتألهین
تاریخ: 1378/03/02
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 327
#فصل_دوازدهم
# تفریحات_سالم_و_ورزش
تفریحات سالم و ورزش از عوامل تأمین كننده سلامتی آدمی اند كه در روایات اهل بیت (علیهم السلام) اهمیت ویژه ای به آنها داده شده و برای آنها مصادیقی را ذكر كرده اند. یكی از آثار بهره مندی از تفریحات سالم و حلال، تقویت و یاری انسان در انجام دیگر امور دینی و زندگی است.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: خردمند اوقات روزانه اش را به چهار بخش قسمت می كند:... بخشی از آن را برای بهره جویی از حلال قرار می دهد و این بخش قسمت های دیگر را تقویت می كند و مایه آرامش و آسایش قلب می شود.[1]
[1] . عَلَی الْعَاقِلِ مَا لَمْ یكُنْ مَغْلُوباً عَلَی عَقْلِهِ أَنْ یكُونَ لَهُ سَاعَاتٌ... سَاعَةٌ یخْلُو فِیهَا بِحَظِّ نَفْسِهِ مِنَ الْحَلالِ وَ إِنَّ هَذِهِ السَّاعَةَ عَوْنٌ لِتِلْكَ السَّاعَاتِ وَ اسْتِجْمَامٌ لِلْقُلُوبِ وَ تَفْرِیغٌ لَهَا (معانی الاخبار، ص334).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 223
🆔 @a_javadiamoli_esra
27.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی به روز بزرگداشت ملاصدرا؛ لزوم شناخت راه تحول فکری صدر المتألهین
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت اول خرداد، بزرگداشت #حکیم_ملا_صدرا (صدرالمتالهین)، پیامی به همایش ملی ملاصدرا در استان فارس صادر فرمودند.
آپارات:
https://aparat.com/v/zqyCp
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی به روز بزرگداشت ملاصدرا؛ لزوم شناخت راه تحول فکری صدر المتألهین
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام به همایش ملاصدرا که امروز عصر (اول خرداد 1401) در استان فارس برگزار شد، اظهار داشتند: #فلسفه_اسلامی تنها فلسفه مسلمانها نیست، بلکه بهره وافری که مسلمین از رهنمودهای قرآن و عترت بهره بردهاند این فلسفه را شکوفا کردند. مرحوم صدر المتألهین که این ایام بنام این #بزرگ_حکیم_الهی است اقرار کرده است که من ابتدا میگفتم ماهیت اصیل است نه وجود و از این فکر حمایت و دفاع می کردم تا اینکه خدا مرا هدایت کرد. این #هدایت_الهی یک هدایت ویژه است، زیرا هر کسی به هر نعمتی بار می یابد به عنایت الهی است. این هدایت الهی در سایه تأمل مرحوم صدر المتألهین در #قرآن_و_عترت است.
ایشان بیان داشتند: مرحوم صدر المتألهین میگوید من از اصالة الماهیة به اصالة الوجود منتقل نشدم مگر به #هدایت_الهی.
لزوم شناخت راه تحول فکری صدر المتألهین
🔸 معظم له در بخش دیگری از پیام خود اظهار داشتند: کسانی که در خدمت فلسفه و الهیات فلسفه هستید، باید راه #تحول_فکری صدر المتألهین و همچنین راه #تکامل_فلسفه را بدانند که چیست، باید بدانند که هم فیلسوف هدایت شد هم فلسفه کامل شد به #برکت_قرآن_و_عترت.
🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار داشتند: علم تفسیر حتماً باید در حوزه علمیه سراسر کشور مخصوصاً در استان فارس تدریس شود، بحث شود، پایان نامه نویسی شود، شرح شود، تا این علوم بیش از پیش #احیا بشود. من انتظار دارم استان فارس که جای این حرف ها بود مبادا کسی خیال بکند در خلال این جمعیت چند نفری بودند که نسبت به فلسفه بی مهری کردند رنجیده بشوند. اینطور نبود در خود عرب، در حجاز، در خود خانواده پیغمبر همه شان که یکسان نبودند. در زمین جاهلیت که همه شان یکسان نبودند؛ ولی بالاخره #نور_نبوت در آن فضای تاریک تابید، #نور_ولایت و امامت در آن فضای تاریک تابید خدای سبحان فضل خود را به هر کس بخواهد عطا می کند.
▫️ از شما متوقع است که #تفسیر در درجه اول، #نهج_البلاغه در درجه دوم، علوم رایج حوزوی فقه و اصول و اخلاق و حقوق و اینها که امری ضروری است برای همه ما اینها باید هماهنگ باشند تا این حوزه ها به بارگاه امن حضرت ختمی امامت حجت ابن الحجج الواقعه #ولی_عصر(ارواحناه فداه) تقدیم بکنیم.
لینک خبر:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/u12642
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ازلی نامتناهی
🔸 از ازل تا ابد، از ابد تا ازل همه یک امرند؛ این یک واحد از خدایی که ازلی و ابدی را زیر پوشش خود دارد، این خدایی که #واحد_غیر_متناهی ازلی و ابدی است «سَبَقَ الْأَوْقَاتَ كَوْنُهُ وَ الْعَدَمَ وُجُودُه»... .
👇👇👇👇
💠 ازلی نامتناهی
🔸 وقتی که قرآن و همچنین ذات مقدس حضرت علی (صلوات الله و سلامه علیه) «الله» را معرفی می کند، می گوید خدا #نامتناهی است. پس خدا واحد است یک، واحد هم «لا یصدر منه الا الواحد» دو، اما مشکل فلسفه این بود که از همان ابتدا وحدت را درست تبیین نکرد که #وحدت_نامتناهی_است؛ این وحدت نامتناهی، ازل و ابد را بیافریند واحدی است که «لا یصدر منه الا الواحد»:
این همه عکس می و نقش نگارین که نمود ٭٭٭ یک فروغِ رخِ ساقی ست که در جام افتاد
🔸 از ازل تا ابد، از ابد تا ازل همه یک امرند؛ این یک واحد از خدایی که ازلی و ابدی را زیر پوشش خود دارد، این خدایی که #واحد_غیر_متناهی ازلی و ابدی است «سَبَقَ الْأَوْقَاتَ كَوْنُهُ وَ الْعَدَمَ وُجُودُه»، اصلاً در حرم اَمن واجب به هیچ وجه عدم راه ندارد؛ نه سابق نه «مع» به بعد. این ازلی بودن با اصرار آن خطبه ها که او نامتناهی است، یک موجود #ازلی_نامتناهی واحد است، از این واحد «لا یصدر الا الواحد» ﴿وَ ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ﴾ با یک «صیحه» ﴿إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ ٭ لَمَجْمُوعُونَ إِلَىٰ مِيقَاتِ يَوْمٍ مَعْلُومٍ﴾. آن روز دیگر رقم نیست، شما ابررایانه هم بیاورید فرو می افتد، حدی ندارد!
اعمال همه، اقوال همه، آرای همه و اعتقادات همه با خود همه یکجا با ﴿وَ ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ﴾ پیدا می شود؛ این معنا #قاعده_الواحد و #فلسفه را زنده کرد.
📚 پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش ملی ملاصدرا ـ استان فارس
تاریخ: 1401/03/01
پیام کامل در آپارات:
https://aparat.com/v/zqyCp
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تعالیِ الهی
🔹 در آیه 122 سوره مباركه «انعام» فرمود: ﴿أَوَمَن كَانَ مَیتاً فَأَحْیینَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُوراً یمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ كَمَن مَثَلُهُ فِی الظُّلُمَاتِ لَیسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا﴾.
برخی ها #حیات_گیاهی دارند كه فقط تغذیه می كنند بالنده اند و جامه خوب می پوشند و غالباً به فكر عواطف و پدر و مادر و قبیله و مسائل خانوادگی و اینها نیستند، اینها نامی بالفعل اند و حیوان بالقوّه. مقداری كه رشد كردند مسائل عاطفی و همسرداری و فرزندداری و اینها پیدا شد یعنی همین كاری كه حیوان ها هم دارند، چنین فردی حیوان بالفعل است و انسان بالقوّه. اگر در همین حد ماند كه در حد حیوان می ماند و می میرد و اگر از این حد بالاتر آمد، #انسان_بالفعل است و مَلك بالقوّه و اگر از این مرحله هم بار دیگر مقرّب شد و پرّان شد و بالاتر رفت، مَلك بالفعل است و دیگر آنجا قوّه ای در كار نیست.
🔹 فرمود عدّه ای مُرده اند ما به اینها حیات می دهیم، عدّه ای بعد از حیات در ظلمت اند ما به اینها نور می دهیم اینها روشن می شوند که ﴿جَعَلْنَا لَهُ نُوراً یمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ﴾، مؤمن می شوند؛ این كارِ خداست! این هدایتی كه در قلب نورانیتی پیدا بشود گرایشی پیدا بشود، #حیات_نورانی، حیات قلبی پیدا بشود، این در اختیار ذات اقدس الهی است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه قصص جلسه 24
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 328
#فصل_دوازدهم
# تفریحات_سالم_و_ورزش
🔸 اهمیت تفریحات سالم
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: به سرگرمی و بازی بپردازید، زیرا دوست ندارم سختگیری و خشونت در دینتان مشاهده شود.[1]
امیرمؤمنان (علیه السلام) در تفسیر آیه ﴿لا تَنسَ نَصیبَكَ مِنَ الدُّنیا﴾[2] می فرماید: سلامتی، توانایی، فراغت، جوانی، نشاط، بی نیازی و ثروت خود را فراموش نكن و با بهره گیری [سالم] از آنها در پی آخرت باش.[3]
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: در حکمت داود آمده كه برای مسلمان خردمند سزاوار است که جز میان سه کار نگردد: ترمیم زندگی، توشه یابی برای آخرت و لذتی در غیر حرام.[4]
[1] . اُلهُوا وَ الْعَبُوا، فَإنّى أَكرَهُ أن یری فِى دینِكُم غِلظَةٌ (الجامع الصغیر، ج1، ص239).
[2] . سورهٴ قصص، آیهٴ 77.
[3] . قَالَ فى قُولِهِ تعالی: ﴿لا تَنْسَ نَصِیبَكَ مِنَ الدُّنْیا﴾ أَىْ لا تَنْسَ صِحَّتَكَ وَ قُوَّتَكَ وَ فَرَاغَكَ وَ شَبَابَكَ وَ نَشَاطَكَ وَ غِنَاكَ أَنْ تَطْلُبَ بِهِ الآخِرَةَ (الدعوات، ص122).
[4] . إِنَّ فِى حِكْمَةِ آلِ دَاوُدَ: ینْبَغِى لِلْمُسْلِمِ الْعَاقِلِ أَنْ لا یرَی ظَاعِناً إِلاَّ فِى ثَلاثٍ: مَرَمَّةٍ لِمَعَاشٍ أَوْ تَزَوُّدٍ لِمَعَادٍ أَوْ لَذَّةٍ فِى غَیرِ ذَاتِ مُحَرَّمٍ (الكافى، ج5، ص87).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 224
🆔 @a_javadiamoli_esra
#خرمشهر
🔹 #امام_رضوان_الله_علیه در فتح #خرمشهر و مانند آن فرمودند من بر دست #بسیجی که دست خدا بالای آنهاست بوسه می زنم؛ یعنی نه دست بسیجی را! آن «ید» بی یدی «ید الله»ی را بوسه می زنم، آن دستی را که دست خدا بالای اوست بوسه می زنم! بسیاری از سخنان امام را وقتی بررسی می کنید میبینید که #ترجمه_حدیث_یا_آیه است.
📚 سخنرانی در مسجد اعظم ـ شهر مقدس قم
تاریخ: 1377/09/18
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra