💠 مفاتیح الحیات
#شماره 500
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و این نیکی، سه محور عمده دارد: «حمایتهای مادی»، «حمایتهای معنوی» و «ارتباط حسنه» كه به خوبی قابل ارایه اند.
الف.
حمایتهای مادیپاداش تأمین نیازمندی ها ابن عباس گوید: با [امام] حسن بن علی (ع) در مسجد حرام بودم و او در حالی كه معتكف بود و طواف [مستحب] كعبه می كرد، مردی از شیعیان به او گفت: ای پسر پیامبر! به فلانی بدهكارم، آیا قرض مرا می پردازی؟ آن امام (ع) فرمود: به خدای این كعبه سوگند، امروز چیزی نزدم نیست. آن مرد گفت: اگر صلاح می دانی از او برای من مهلت بگیر زیرا او مرا به زندان تهدید كرده است. ابن عباس می گوید: امام حسن (ع) طواف خود را رها كرد و با آن مرد برای تأمین نیازش حركت كرد. گفتم: ای پسر رسول خدا! مگر در حال اعتكاف نیستی؟ فرمود: چرا، ولی از پدرم شنیدم كه به نقل از رسول خدا (ص) می فرمود: هركس نیاز برادر مؤمن خود را برآورد، همانند كسی است كه نُه هزار سال با روزه داری روزها و نماز شب هایش خدا را عبادت كرده است.[1] [1] . (عدّة الداعی، ص224 ـ 225). #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #هر_روز_با_مفاتیح_الحیات 📚 مفاتیح الحیات ص 307 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فلسفه، مهندسی سلوک
فلسفه الهی مهم ترین بنیان معرفتی است که تأمینِ مبادی تصدیقی علوم دیگر را در نهاد خود دارد
🔹 فلسفه متعالی، این مهندسی را فراسوی سالکان کوی وصال ارائه نمود که هم راه رشد یعنی تقرّب به پروردگار موجود است و هم عبور در آن ممکن. نکته فاخر اینکه مقصود از نزدیک شدن و منظور از لقای الهی، ارتباط با برخی از اسمای حسنای خداست وگرنه دو منطقه وجوبی برای همگان و نیز برای همیشه ممنوع و ممتنع است: یکی نیل به ذات واجب که بسیط صِرف است و دیگری اکتناهِ اوصافِ ذات که عین ذات می باشند... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
فلسفه، مهندسی سلوک
فلسفه الهی مهم ترین بنیان معرفتی است که تأمینِ مبادی تصدیقی علوم دیگر را در نهاد خود دارد
🔹 فلسفه متعالی، این مهندسی را فراسوی سالکان کوی وصال ارائه نمود که هم راه رشد یعنی تقرّب به پروردگار موجود است و هم عبور در آن ممکن. نکته فاخر اینکه مقصود از نزدیک شدن و منظور از لقای الهی، ارتباط با برخی از اسمای حسنای خداست وگرنه دو منطقه وجوبی برای همگان و نیز برای همیشه ممنوع و ممتنع است: یکی نیل به ذات واجب که بسیط صِرف است و دیگری اکتناهِ اوصافِ ذات که عین ذات می باشند.
🔹 فلسفه کلّی، تأمینکننده صبغه الهی بودن همه علومی است که درباره موجودهای امکانی بحث می کنند یعنی فلسفه، مهمترین خدمتی که به علوم می کند این است که آنها را الهی و دینی مینماید زیرا ثابت می نماید که یکی از اصولِ و جامعِ هستی شناسی، نظام علّت و معلول است و معلول نسبت به علت خود، وجود رابط (نه رابطی) بوده و علت در قیاس به معلول، مستقل است و سلسله به هم پیوسته علل و معالیل به واجبالوجود منتهی میشود که صدر و ساقه جهان آفرینش، صنع اوست و چون خداوند، حکیم محض است، صنعت او با حکمت و هدفمندی مطرح است و سلسله علل فاعلی به فاعل بالذات ختم میشود و سلسله علل غایی به غایت و هدف بالذات مختوم میگردد و خداوند، فاعل بالذات: ﴿هو الاول﴾ و غایتِ بالذات: «هوالاخر» است پس جهان، مخلوق خداست و تمام علوم به خلقت شناسی بر میگردد یعنی موضوعاتِ مسائل، محمولاتِ آنها و ترتّب محمول ها بر موضوع ها همگی صنع خداست و هر رشته ای از علوم تجربی و ریاضی و تجریدی، پژوهش کار خدا را به عهده دارد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام حضرت آیتالله جوادی آملی(مد ظلّه) به همایش روز جهانی فلسفه
آبان 1388
🌐 http://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
حقيقت آشکار.mp3
1.25M
💠 روز بیست و چهارم ماه #ربیع_الثانی 1444
🔹
حقیقت آشکار#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حقیقت آشکار🔹 قرآن كریم #جریان_توحید را بین الرشد میداند؛ نمیفرماید شما دو نفر دو نفر یا یك نفر یك نفر درباره توحید فكر كنید، می فرماید توحید, اصلی است كه شما چه بخواهید چه نخواهید در نهاد شما #نهادینه_شده است. 🔹 می فرماید برای #رضای_خدا قیام كنید درباره مسئله نبوت و معاد؛ نه اینكه فكر كنید که آیا خدایی در عالَم هست یا نه, اصلاً خدا قابل انكار نیست! وجود مبارك حضرت فرمود: «مَعرُوفٌ عِند كُلِّ جَاهِل»؛ خدا اصلاً قابل انكار نیست؛ هر خدانشناسی خداشناس است, هر ملحدی خداشناس است! او كه نمی تواند حقیقت را منكر بشود، این حقیقت, فعل خداست صُنع خداست، قابل انكار نیست. این دو اصل را مرحوم کلینی در جلد اول اصول كافی از امام (علیه السلام) نقل كرده است: «عَارِفٌ بِالمَجهُولِ مَعرُوفٌ عِند كُلِّ جَاهِل»؛ هر چیز ناشناخته ای نزد خدا شناخته شده است و هر انسان خدانشناسی #خدا_شناس است؛ خدا قابل انكار نیست! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه سبأ جلسه 17 تاریخ: 1392/07/22 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مودّت الهی
🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: اگر ما قرآن را دوست داریم چون كلام خداست، پس متكلّم را هم دوست داریم و اگر اهل بیت را دوست داریم چون خلیفه الهی اند و اگر كسی خلیفه الهی را دوست داشت یعنی «مستخلف عنه» را دوست دارد؛ بنابراین تمام این مودّت ها و محبّت ها بر می گردد به محبّت و #مودت_الهی كه ما خدا دوست باشیم و چون ذات اقدس الهی با همه هست، این دوستی یك #دوستی_جهانی خواهد بود، جهان را محبّت اداره می كند نه جنگ، جهان را كُشتن و خون اداره نمی كند، جامعه را محبّت اداره می كند... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مودّت الهی
🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: اگر ما قرآن را دوست داریم چون كلام خداست، پس متكلّم را هم دوست داریم و اگر اهل بیت را دوست داریم چون خلیفه الهی اند و اگر كسی خلیفه الهی را دوست داشت یعنی «مستخلف عنه» را دوست دارد؛ بنابراین تمام این مودّت ها و محبّت ها بر می گردد به محبّت و #مودت_الهی كه ما خدا دوست باشیم و چون ذات اقدس الهی با همه هست، این دوستی یك #دوستی_جهانی خواهد بود، جهان را محبّت اداره می كند نه جنگ، جهان را كُشتن و خون اداره نمی كند، جامعه را محبّت اداره می كند. 🔸 مدینه كه به معنی مدنیت، تمدّن و تدین است اول كه مدینه نمی گفتند. وجود مبارك رسول گرامی كه نور است، وقتی در مكه زندگی می كند خدا این را #بلد_امین می داند. وقتی حضرت از مكه به مدینه میآید، ذات اقدس الهی برای گرامیداشت مكتبی كه در این شهر رواج پیدا كرد، فرمود مردمِ این شهر مهاجردوست هستند: ﴿یحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَیهِمْ﴾ كسانی كه از مكه به مدینه آمدند مردم مدینه محبّتشان نسبت به مهاجرین عملی و علنی شد، اینها ﴿وَ یؤْثِرُونَ عَلی أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ﴾ ولو خودشان خیلی هم نیازمند باشند آن ویژگی های مالی و مختصّات اقتصادی خودشان را به این مهمان های اهل هجرت می دهند. 🔸 مستحضرید #جهاد اگر بالاتر از هجرت نباشد كمتر از هجرت نیست، وقتی تمدّن در این است كه مردم یك منطقه هجرت و مهاجرت را دوست داشته باشند، یقیناً جهاد و مجاهدها را هم دوست دارند، اینها محبّ مجاهدت ها و #مجاهدان هستند و مستحضرید اگر كسی جهاد را دوست داشت و #شهادت_شهدا را دوست داشت، مردمی كه در فراز و منطقه های علمی به سر می برند، #عالمانه زندگی می كنند، مركّب آنها اگر از خون شهید بالاتر نباشد كمتر نیست كه مِداد علما ارجح و افضل است. 🔸 تمدّن اگر در این است كه مردم یك شهر #مهاجر را دوست داشته باشند، تمدّن در این است كه #مجاهد را هم دوست دارند، تمدّن در این است كه #علم و #اهل_علم را دوست دارند، حوزه های علمیه را دوست دارند، طلاّب را دوست دارند و اگر كسی طلبه ها و عالِم ها و حوزه ها را دوست داشت خودش سعی می كند در این سِلك بیاید، وقتی انسان اینها را می بیند خستگی های انسان رفع می شود، اینها كسانی اند كه #حاملان_علم، شاگردان امام صادق، شاگردان امام رضا هستند كه اگر قلمی داشتند، مركّبی داشتند، از قرآن و عترت بر چهره كاغذ چیزی نوشتند اجر آنها اگر بیش از هجرت و جهاد نباشد كمتر نیست. اینها همه از دستورات وجود مبارك امام هشتم است كه فرمود #جامعه_را_محبت_اداره_می_كند وگرنه سنگ روی سنگ بند نمی شود، با خشونت نمی شود جامعه را اداره كرد! مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir #در_محضر_استاد #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/05/15 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 501
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و این نیکی، سه محور عمده دارد: «حمایتهای مادی»، «حمایتهای معنوی» و «ارتباط حسنه» كه به خوبی قابل ارایه اند.
الف. حمایتهای مادی
پاداش تأمین نیازمندی ها
… امام باقر (ع) می فرماید: انجام دادن یك حجّ نزد من خوشایندتر از آن است كه یك برده یا حتّی ده برده یا حتی هفتاد برده را آزاد سازم؛ ولی اگر سرپرستی خانواده ای مسلمان را بر عهده بگیرم و گرسنگی آنان را برطرف كنم و برهنگی آنان را بپوشانم و مانع گدایی آنها شوم این كار برای من از این كه یك یا دو حج یا حتی هفتاد حجّ بگزارم خوشایندتر است.[1]
[1] . (ثواب الأعمال، ص141).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 308
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نقطه تمایز بسیج🔸 وقتی تمام عزّت و نفوذ ناپذیری و اقتدار در اختیار خدای سبحان باشد، مجالی برای هراس كاذب از دشمن و اندوه ناصواب از او نیست... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #هفته_بسیج 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نقطه تمایز بسیج🔸 رسالت اندیشمندانِ بسیج، گذشته از تعلیمِ متونِ تألیف یافته از ره آورد عقل و نقل، #تأمین_آرامش_دل_و_طمأنینه قلب سالكان نوپا است. مهم ترین عاملی كه سبب نا آرامی دل ها است، همانا هراس از تهاجم و پیروزی دشمن از یك سو و اندوه از انبوهِ تهدیدهای متخاصم از سوی دیگر است. 🔸 برای رفع نگرانی موجود در برخی افراد و دفع آن نسبت به بعض دیگر، باید به دژی پناه برد كه دژبان آن خدایی است كه سراسر موجودهای طبیعی و فرا طبیعی ستاد و سپاه اجرایی اویند؛ «کلِمَةُ لا اِلهَ اِلَّا الله حِصنِی فَمَن قالَهَا دَخَلَ حِصنِی وَ مَن دَخَلَ حِصنِی اَمِنَ مِن عَذَابی»، ﴿وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْض﴾، لذا #خداشناسان_راستین از غیر خدا نمی هراسند، زیرا در تمام شئون زندگی كه خوف و رجا از مظاهر بارز آن است، موحّداند... . 🔸 وقتی تمام عزّت و نفوذ ناپذیری و اقتدار در اختیار خدای سبحان باشد، مجالی برای هراس كاذب از دشمن و اندوه ناصواب از او نیست. آنچه بسیجیان عزیزِ متحصّنِ در حِصنِ توحید را از دیگران ممتاز می كند، همین #تأمین_الهی است. لذا نه از بیگانه امان نامه می طلبند و نه نوشیدن كاسه زهر را به هم دیگر تعارف می كنند، چون #كأس_لبریز_ولایتمداری كاسه زهرآگین شكست را به كام دیگران می ریزد. #هفته_بسیج #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #باز_نشر 📚 پیام به همایش بسیج اساتید، انقلاب اسلامی، رسالت ها و راهكارها تاریخ: 1382/03/14 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra