💠 مفاتیح الحیات
#شماره 518
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1.
تعامل با مؤمنان🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی نقد خیرخواهانه: امیرمؤمنان (ع) به فرزندش امام حسن (ع) فرمود: در خیرخواهی برادرت بی غرض باش؛ چه در كار خوب و چه در كار بد او و در هر حال وی را یاری كن.[1] امام صادق (ع) فرمود: محبوب ترین برادرانم نزد من كسی است كه عیبهای مرا به من هدیه كند.[2] [1] . امْحَضْ أَخَاكَ النَّصِیحَةَ، حَسَنَةً كَانَتْ أَوْ قَبِیحَةً وَ سَاعِدْهُ عَلَی كُلِّ حَال (تحف العقول، ص81). [2] . أَحَبُّ إِخْوَانِى إِلَىَّ مَنْ أَهْدَی إِلَىَّ عُیوبِى (الكافى، ج2، ص639). امام صادق ع از هرگونه عیبی منزّه بود و با این بیان ظریف و دقیق وظیفه هر دو طرف را به خوبی بیان فرمود؛ هم بیان عیب برادر مؤمن لازم است و شیوه بیان نیز باید همانند اهدای یك هدیه باشد و هم شنونده نقد باید از روی محبّت آن را دریافت كند و نه تنها نرنجد بلكه خشنود گردد. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #هر_روز_با_مفاتیح_الحیات 📚 مفاتیح الحیات ص 316 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تلاقی وحی و فطرت🔹 ... جمع بین جوششِ دل و كوشش گوش مطلوب برین است كه جوان #دانشجو بر اثر #قرب_عهد_الهی خویش توان چنین جمع مباركی را دارد كه هم نغمه دل انگیز فطرت را بشنود، هم آهنگ دلنواز وحی خدا را استماع كند... . #روز_دانشجو #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تلاقی وحی و فطرت
🔹 گرچه هر موجودی به نوبه خود در صدد وصال كوی خداست؛ ﴿أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِیرُ الْأُمُورُ﴾ و این سیر جوهری با صیرورت گوهر هستی او همراه می باشد، لیكن در این راه انسان سالك، به ویژه جوان صالح، كامیاب تر از دیگر پویندگان راه الهی است؛ زیرا صبغه ی: ﴿أَحْسَنِ تَقْوِیم﴾ را او در بر دارد و نغمه ی: ﴿فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ﴾ با آفرینش او شنیده شده است، لیكن برای رهایی از رهزنِ درون و بیرون، باید ره نوردان درون و بیرون را پالایش كند و آنان را با سِلاحِ صَلاح و فلاح مجهّز نماید تا در مصاف اهریمنان داخلی و خارجی پیروز گردد و فاتح فتوحات سه گانه «فَتحِ قریبْ» و «فتحِ مبین» و سرانجام «فتحِ مطلق» شود.
برای چنین پیروزی، دو بال نیرومند به انسان داده شد كه یكی از درون آوای فطرت را بشنود و با او هماهنگ گردد و دیگری از بیرون ندای پیك حقیقت را استماع نماید و با او هم آوا گردد: ﴿إِنَّ فِی ذلِكَ لَذِكْرى لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِیدٌ﴾.
🔹 البته جمع بین جوششِ دل و كوشش گوش مطلوب برین است كه جوان #دانشجو بر اثر #قرب_عهد_الهی خویش توان چنین جمع مباركی را دارد كه هم نغمه دل انگیز فطرت را بشنود، هم آهنگ دلنواز وحی خدا را استماع كند. در كنار قلبِ فطری، تسویل و تأمیر نَفْسِ مُسَوّله و امّاره بالسوء رهزنی درون و در قبالِ گوش شنوای پیام وحی، وسوسه شیاطینِ جن و انس از بیرون هماره انسان سالك را به همایش و چالش فرا می خوانند.
اگر شعار مشئوم و گوش خراشِ: ﴿أَنَا خَیرٌ مِنْهُ﴾ شنیده شود، یا عمل طالح و تباه با اتكا به قدرت موهوم خویش، فرعون گونه به صورتِ: ﴿فَتَوَلّٰى بِرُكْنِهِ﴾ مشاهده گردد، معلوم خواهد شد كه در این مصاف، دیو خشم بر فرشته مهر پیروز آمد و اهرمن جهل بر مَلَك عقل فاتح شد و گوهر ایمان به غارت رفت و نَقْد عمر به غرامت گرفته شد و جز خسران چیزی نماند.
🔹 ولی اگر در پرتو عنایت ازلی و ظلّ لطف ابدی حضرت دوست صدای دلاویز: «سُبوُحٌقُدّوس» شنیده شد و غبار اغیار زدوده گشت و سرّ سویدای دل، حَرَم امن توحید ناب شد و نه در مرحله نظر و نه در مقام عمل، چیزی جز خواسته خدا از جان سالك بر نخاست و لعل ملكوت را به نَعل مُلك معامله نكند، معلوم خواهد شد كه در این پیكار فرشته مِهر و عقل بردیو قَهْر و جهل فائق آمد، گوهر دین مغتنَم شد، نَقْد عمر بهای وصال محبوب گشت، تجارت رابِح و بَیعِ رَبیحْ بهره چنین سالكِ نوسال و شابِّ خاشع و جوانِ متعبّد و خردپیشه شد.
#روز_دانشجو
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به چهارمین اردوی آموزشی فرهنگی دانشجویی مشهد مقدس
تاریخ : تابستان 1377
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نور علم🔸 به ما گفتند علم فرا بگیرید و علم شما را بالا می برد؛ اینكه وجود مبارك رسول گرامی فرمود: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ»، برای آن است كه این #علم_نور_است. ما اگر خواستیم ببینیم، عالم شدیم یا نه، دو راه دارد: یك راه عادی دارد كه خیلی مهم نیست و آن این است كه در امتحان ها موفق شویم و نمره ای بیاوریم تا ما را بپذیرند، این به دردِ همین زمان و زمین می خورد؛ دوم آن است که آن کسی كه به ما فرمود طلب علم واجب است و خدایی كه علم را ایجاد كرده است و علم را به ما عطا كرده است که فرمود: ﴿عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾، به ما فرمودند که علم نور است و اگر كسی عالم شد، نورانی است؛ این #عنصر_نورانی نه بی راهه می رود و نه راه كسی را می بندد، چون خاصیت نور این است كه راه را نشان می دهد. 🔸 در قرآن كریم فرمود، عالِم برجسته است؛ مؤمنِ غیر عالِم، یك درجه دارد و مؤمن عالِم، چندین درجه: ﴿یرْفَعِ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ﴾. اگر آن علم نصیب ما شد، خدا را شاكر باشیم، که این علم، آدم را بالا میبرد و آدمِ بالا هرگز فكر پستی ندارد! تمام گناهان، پَستی است، تمام #انحرافات، پستی است, تمام #جهل و جهالت ها، پستی است! به ما گفتند عالِم شوید که هم راه خود را بیابید و هم به دیگران راه نشان دهید. #روز_دانشجو #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 دیدار جمعی از دانشجویان استان فارس با حضرت استاد تاریخ: 1393/11/13 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 519
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
ب. حمایت معنوی
ترك دوستی با دشمنان مؤمن: امیرموٴمنان (ع) می فرماید: دشمن دوست خود را دوست مگیر كه با دوست خود دشمنی می كنی[1] و فرمود: دوستان و دشمنانت سه دسته اند؛ امّا دوستانت عبارت اند از دوستت و دوست دوستت و دشمن دشمنت؛ امّا دشمنانت نیز عبارتاند از دشمنت و دشمن دوستت و دوست دشمنت.[2]
[1] . لا تَتَّخِذَنَّ عَدُوَّ صَدِیقِكَ صَدِیقاً فَتُعَادِىَ صَدِیقَك (الفقیه، ج4، ص390).
[2] . أَصْدِقَاؤُكَ ثَلاثَةٌ وَ أَعْدَاؤُكَ ثَلاثَةٌ فَأَصْدِقَاؤُكَ صَدِیقُكَ وَ صَدِیقُ صَدِیقِكَ وَ عَدُوُّ عَدُوِّكَ وَ أَعْدَاؤُكَ عَدُوُّكَ وَ عَدُوُّ صَدِیقِكَ وَ صَدِیقُ عَدُوِّك (نهج البلاغة، حكمت 295).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 316
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_اول 💠 زن در قرآن ▫️ با توجه به این كه رسالت وجود مبارك نبی اكرم جهان شمول است و تمام جوامع بشری قوم او هستند، باید او به زبان همه حرف بزند، هم به زبان صاحبان علوم حسّی و از تجارب، سخن گوید، و هم به زبان صاحبان علوم عقلی صرف، و از برهان حكایت كند، و هم به زبان شاهدان عارف، و از وجدان سخن گوید. #قرآن نیز وقتی موضوع زن را مطرح می كند از همین سه راه وارد می شود، یعنی هم از راه تجربی سخن می گوید، و هم راه عقلی را طی می كند، و هم راه عرفان و شهود را می پیماید... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_اول 💠 زن در قرآن ▫️ از آن جهت كه قرآن از عترت جدا نیست و عترت هم از قرآن منفك نیست، قهراً آن موضوع از نظر قرآن و عترت مطرح خواهد بود، و چون اسلام به صورت قرآن و عترت ظهور می كند، لذا بحثی را كه قرآن و عترت ارائه می دهد، در واقع اسلام ارائه داده است. بنابراین «زن در قرآن» یعنی زن در پیشگاه قرآن و عترت، و به عبارتی #زن_در_اسلام. ▫️ قرآن می فرماید: نبی اكرم ـ علیه آلاف التحیة و الثناء ـ #معلم_انسان_ها است، و به انسان ها حكمت می آموزد، كتاب آسمانی یاد می دهد، نفوس آنان را تزكیه می كند و... اساساً راهی را كه هر معلّمی می رود، نشان دیگران نیز می دهد تا آنان هم راه را بشناسند و طی كنند. اما راهی را كه رسول اكرم و انبیاء مرسلین علیهم السلام رفته اند راهی نیست كه دیگران توان شناختن و رفتن آن را داشته باشند! بلكه آن اندازه كه مقدور دیگران است، به آنها نشان می دهند، تا همان اندازه مقدور را بشناسند و طی كنند. لذا تعلیم پیامبران غیر از تعلیم دیگران است. ▫️ علم پیامبر، #علم_شهودی_و_قلبی است. در مقام تعلیم نیز، همان را از سه راه یاد دیگران می دهد: هم از راه «تجربه» به دیگران یاد داد، به عنوان «جدال احسن» نه به عنوان «سند تعلیم» به طوری كه خود از راه تجربه حسّی آموخته باشد. هم به عنوان «برهان» یاد حكیمان داد نه به طوری كه خود از مدرسه فرا گرفته باشد، و هم به عنوان «ارائه» در منظر قلب شاگردان شاهد و عارف قرار داد. ▫️ و امّا، آن راهی كه مخصوص نبی اكرم (صلی الله علیه وآله و سلم) است، راهی نیست كه كسی با تهذیب نفس و تزكیه به آن برسد، چه رسد با برهان های عقلی یا با علوم حسّی. او یك هبه خاصّه است كه با كسب، تهذیب، تزكیه و مانند آن فراهم نخواهد شد، یك ربط خاصّی است بین انسان كامل و ذات اقدس اله، كه ﴿اللَّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسَالَتَهُ﴾، آن هم فوق بحث ما است، یعنی یك انسان متعارف در آن زمینه سخنی ندارد، چرا كه هیچ سهمی ندارد. ▫️ پس تعلیم قرآن كریم از سه راه است، چون با ما به زبان ما، سخن میگوید، این كه می فرماید: ﴿ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسانِ قَوْمِهِ﴾ پیامبری را نفرستادیم مگر به زبان خویشانش. و با توجه به این كه رسالت وجود مبارك نبی اكرم جهان شمول است، و تمام جوامع بشری قوم او هستند، باید او به زبان همه حرف بزند، هم به زبان صاحبان علوم حسّی و از تجارب، سخن گوید، و هم به زبان صاحبان علوم عقلی صرف، و از برهان حكایت كند، و هم به زبان شاهدان عارف، و از وجدان سخن گوید. #قرآن نیز وقتی موضوع زن را مطرح می كند از همین سه راه وارد می شود، یعنی هم از راه تجربی سخن می گوید، و هم راه عقلی را طی می كند، و هم راه عرفان و شهود را می پیماید، و عظمت زن را با همه این راه های مختلف به ما می آموزد. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کتابخوانی #زن_در_آینه_جلال_و_جمال 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص63 و 68 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مقام علمی حضرت زهرا سلام الله علیها در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی
▫️ آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس امروز خود (16 آذر 1401) با اشاره به ایام فاطمیه، اظهار داشتند: این ایام، ایام فاطمیه است که باید ذکر مصیبتی داشته باشیم، اما اولی در ذکر مصيبت اينها، بازگويي معارف اينها و فضائل علمی اينهاست.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
مقام علمی حضرت زهرا سلام الله علیها در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس امروز خود (16 آذر 1401) با اشاره به ایام #فاطمیه، اظهار داشتند: این ایام، ایام فاطمیه است که باید ذکر مصیبتی داشته باشیم، اما اولی در ذکر مصیبت اینها، بازگویی معارف اینها و فضائل علمی اینهاست. ▫️ معظم له سپس به ذکر حدیثی از کتاب شریف کافی پرداختند و ابراز داشتند: مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) در کتاب شریف کافی در جلد اول «بَابُ جَوَامِعِ التَّوْحِید» یک روایت مفصلی را از وجود مبارک حضرت امیر نقل می کند «وَ هَذِهِ الْخُطْبَةُ مِنْ مَشْهُورَاتِ خُطَبِهِ ع» این خطبه ای که از اول از اینجا شروع می شود که در جنگ با معاویه در دوره دوم وقتی مردم جمع شدند فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْأَحَدِ الصَّمَدِ الْمُتَفَرِّدِ الَّذِی لَا مِنْ شَیءٍ كَانَ وَ لَا مِنْ شَیءٍ خَلَقَ مَا كَانَ» این خطبه مفصل است، و اگر کسی بخواهد موحدانه بیندیشد، براهین را از همین می شود گرفت. بعد فرمایش مرحوم کلینی این است: اگر جن و انس جمع بشوند، پیغمبر در بین اینها نباشد، فقط موجودات عادی باشند، بشر باشد و جن، بخواهند مثل حضرت امیر (سلام الله علیه) درباره توحید سخن بگویند که پدر و مادرم فدای او «مَا قَدَرُوا عَلَیهِ» ممکن نیست. و اگر حضرت گره را باز نمی کرد، این شبهه برای خیلی ها می ماند و زمین گیر می کرد. ▫️ ایشان در تبیین مطلب اظهار داشتند: یک شبهه ای است که از دیرباز پیش ملحدان و منکران توحید بود و آن اینکه خدایی که شما می گویید موجود است از چیست؟ خدا یا «من شیء» است یا «من لا شیء». از دو طرف نقیض که بیرون نیست. اگر «من شیء» باشد پس قبل از خدا چیزی بود و خدا از آن خلق شد. اگر «من لا شیء» باشد، از عدم که چیزی خلق نمی شود. این مال خود خدا. درباره خلقت: خدا جهان را «من شیء» خلق کرد؟ یعنی ذراتی بود این ذرات را خدا جمع کرد و به آن صورت داد؟ اگر «من لا شیء» کرد یعنی عدم را جمع کرد و از عدم عالم را ساخت، اینکه ممکن نیست. پس هم وجود خدا مسئله دارد هم خالقیت خدا! این شبهه از دیرزمان در ملحدان بود، مرحوم کلینی می فرماید این #شبهه_گلوگیر و نفسگیر را حضرت امیر با آن خطبه نورانی حل کرد که اگر انبیاء و اولیایی نباشند، کسی نمی تواند این جور حرف بزند. ▫️ ایشان ادامه دادند: وجود مبارک حضرت امیر فرمود اصل تناقض را شما متوجه نشدید! نقیض «من شیء»، «من لا شیء» نیست، اینها هر دو موجبه هستند. نقیض «من شیء»، «لا من شیء» است. حالا که فهمیدی سر را بلند کن تا بفهمی. اصلاً اصل تناقض را شما نفهمیدی، حالا جواب سؤال اول: خدا «من شیء» است یا «لا من شیء»؟ می گوییم: «لا من شیء» است، چون هستی او عین ذات اوست. رفع نقیضین نشد. خدا «لا من شیء» است، نه «من لا شیء» تا شما بگویید که «من شیء» باشد اشکال دارد، «من لا شیء» باشد اشکال دارد. نخیر! پس درباره ذات اقدس الهی چون هستی او عین ذات اوست، «لا من شیء» است، از چیزی خلق نشد. اما درباره خلقت عالم؛ سؤال کردید که خدا آیا عالم را «من شیء» خلق کرد یا «من لا شیء»؟ می گوییم: این سؤال غلط است! اصلاً شما نقیضین را متوجه نشدید. درست سؤال بکن. بگو: خدا عالم را «من شیء» خلق کرد یا «لا من شیء»؟ می گوییم: «لا من شیء». این مبدع است. خدا عالم را از چیزی خلق نکرد، نوآوری کرد. چون نوآوری کرد، «لا من شیء» است، نه «من لا شیء»! ▫️ ایشان سپس به #مقام_علمی_حضرت_زهرا (سلام الله علیها) اشاره کرده و بیان داشتند: این عظمت خطبه امیرالمومنین روشن شد، ولی آغاز #خطبه_فدکیه حضرت زهرا همین فرمایش است. 25 سال قبل از اینکه حضرت امیر این خطبه را بخواند. حالا دست مرحوم کلینی نرسیده بود به آن خطبه که بگوید حضرت زهرا چه بود! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس خارج فقه تاریخ: 1401/09/16 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
مقام علمی حضرت زهرا سلام الله علیها در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آی
💠 پخش سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله پیرامون مقام علمی حضرت زهرا س از شبکه قرآن
▫️ امشب چهارشنبه 16 آذر 1401
▫️ ساعت پخش: 18:50 از شبکه قرآن و معارف سیما
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 مقام علمی حضرت زهرا سلام الله علیها در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی
▪️
آیت الله العظمی جوادی آملی:این ایام، ایام فاطمیه است که باید ذکر مصیبتی داشته باشیم، اما اولی در ذکر مصیبت اینها، بازگویی معارف اینها و فضائل علمی اینهاست... . آپارات: https://aparat.com/v/GwCZk #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس خارج فقه تاریخ: 1401/09/16 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نور محشر
▫️ ذیل این آیه که فرمود: ﴿وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیتُهُمْ بِإیمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ﴾، در تفسیر روایی کنز الدقائق دارد که ابن عباس می گوید: ﴿وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیتُهُمْ بِإِیمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ﴾، «قال: نزلت فی النّبی (صلّی اللَّه علیه و آله و سلم) و علی و فاطمة و الحسن و الحسین (علیهم السّلام)»؛ یعنی مصداق کاملش اینها هستند.
▫️ آنگاه درباره زمانی که وجود مبارک #حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها در قیامت دارد عبور می کند می فرماید: «عن الإمام جعفر ابن محمّد الصّادق، عن أبیه (علیهما السّلام) قال: إذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ نَادَی مُنَادٍ: یَا مَعْشَرَ الْخَلائِقِ غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ»؛ یک ﴿قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ﴾ در دنیا داریم، خب این حکم تکلیفی است و مربوط به شریعت است؛ اما آنجا که سخن از شریعت نیست، محرم و نامحرم نیست، آنجا یک نظام تکوینی است لذا این «غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ» یعنی نمی توانید ببینید؛ نه اینکه بر شما واجب است که چشم را ببندید بلکه یعنی این #نور نمی گذارد شما ببینید! این چه مقامی است؟! «غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ»، چرا؟ «حَتَّی تَمُرَّ فَاطِمَةُ علیها السَّلاَمُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیهِ وَ آله».
#سالروز_شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه طور جلسه 8
تاریخ: 1395/11/26
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
همتای ولایت▫️ قال مولینا جعفر بن محمد الصادق: «لولا أن اللّه تبارك و تعالی خلقَ أمیرالمؤمنین (علیهالسلام) #لفاطمة ما كان لها كفو علی ظهر الأرض مِن آدمَ و مَنْ دونه». ▫️ هرچه هستی چیزی محدودتر باشد، همتاهای فراوانی خواهد داشت و هرچه هستی چیزی وسیع تر باشد، همانندهای كمتری خواهد داشت تا به هستی محض برسد كه نه همانند خواهد داشت: ﴿لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ﴾ و نه همتایی برای آن وجود صرف، فرض می شود: ﴿وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ﴾. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سرچشمه اندیشه، ج2، ص65. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 خطبه فدک حضرت زهرا سلام الله علیها
▪️ درس خارج فقه نکاح جلسه : 516
#باز_پخش
تاریخ: 1398/11/06
#فاطمیه
#روضه
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 http://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_ar
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_اول 💠 زن در قرآن ▫️ اگر جسم نقشی در انسانیت انسان می داشت ـ به عنوان تمام ذات یا جزو ذات ـ ممكن بود سخن، از مذكر و مؤنت قابل طرح باشد، و باید بحث می شد كه آیا، این دو صنف متساویند یا متفاوت؟ ولی اگر حقیقت هر كسی را روح او تشكیل داد ـ جسم او ابزاری بیش نبود، و این ابزار هم گاهی مذكر است و گاهی مؤنث ـ و روح نه مذكر است و نه مؤنث... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_اول 💠 زن در قرآن ▫️ اگر جسم نقشی در انسانیت انسان می داشت ـ به عنوان تمام ذات یا جزو ذات ـ ممكن بود سخن، از مذكر و مؤنت قابل طرح باشد، و باید بحث میشد كه آیا، این دو صنف متساویند یا متفاوت؟ ولی اگر حقیقت هر كسی را روح او تشكیل داد ـ جسم او ابزاری بیش نبود، و این ابزار هم گاهی مذكر است و گاهی مؤنث ـ و روح نه مذكر است و نه مؤنث، قهراً بحث از تساوی زن و مرد یا تفاوت این دو صنف در مسائل مربوط به حقیقت انسان رخت برمیبندد، یعنی سالبه به انتفاء موضوع، خواهد بود، نه به انتفاء محمول. و چون تساوی و تفاوت، عدم و ملكه هستند، نه سلب و ایجاب، اگر در یك موردی، سخن از تساوی به میان نیامد، سخن از تفاوت هم پیش نخواهد آمد. ▫️ قرآن كریم حقیقت هر انسانی را روح او دانسته و بدن را، ابزار وی می داند و این منافات ندارد با این كه انسان در نشئه دنیا و برزخ و قیامت، بدنی متناسب با همان نشئه و مرحله داشته باشد، البته همان طوری كه در دنیا بدن دارد، و بدن فرع است ـ نه اصل، و نه جزو اصل ـ در برزخ و قیامت نیز چنین است. چه این كه قرآن كریم بدن را كه فرع است به طبیعت، و خاك و گل، نسبت می دهد و روح را كه اصل است به خداوند اسناد میدهد و می فرماید: ﴿قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی﴾ قهراً روح انسان منزّه از ذكورت و اُنوثت می باشد. وقتی منكران معاد می گفتند، انسان با مرگ نابود می شود و حیاتی پس از مرگ نیست. ﴿وَ قالُوا أَ إِذا ضَلَلْنا فِی الْأَرْضِ أَ إِنَّا لَفِی خَلْقٍ جَدِیدٍ﴾ و گفتند آیا وقتی در دل زمین گم شدیم، آیا باز در خلقت جدیدی خواهیم بود؟ ▫️ ما با مرگ در زمین گم می شویم؟ ذات اقدس اله فرمود: ﴿ققُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ﴾ بگو فرشته مرگی كه بر شما گمارده شده، جانتان را می گیرد. به نبی اكرم ـ علیه آلاف التحیة والثناء ـ فرمود: به اینها بگویید شما با مرگ در زمین گم نخواهید شد بلكه تمام حقیقت شما متوفّی میشود. فوتی در كار نیست، توفی است، وفات است، نه فوت، شما متوفّی هستید، فرشته مأمور توفّی است و اگر در مرگ چیزی از انسان فروگذار بشود كه استیفاء و توفّی نخواهد بود، پس تمام حقیقت انسان جان اوست كه قبض می شود اگرچه بدن بپوسد. ▫️ اگر انسان بخواهد ببیند این دو صنف زن و مرد مساویند، یا مُتمایز، یا اصلاً دو صنفی در كار نیست، راه تحقیقش این است كه ببیند آنچه كه مایه ارزش و فضیلت است چیست؟ و آن كه ارزشمند و فاضل می شود كیست؟ یك فصل عهده دار بیان مسائل ارزشی، و فصل دیگر عهده دار بیان ارزشمندها و فاضل هاست. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کتابخوانی #زن_در_آینه_جلال_و_جمال 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص77 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 520
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
▫️ نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
ب. حمایت معنوی
نگهداری راز مؤمن: امیرموٴمنان علی (ع) فرمود: وقتی برادر دینی تو مورد وثوق باشد مال و جانت را به او بذل كن و با دوستانش دوست و با دشمنانش دشمن باش. اسرار و زشتی هایش را بپوشان و خوبی هایش را آشكار كن.[1]
[1] . فَإِذَا كُنْتَ مِنْ أَخِیكَ عَلَی حَدِّ الثِّقَةِ فَابْذُلْ لَهُ مَالَكَ وَ بَدَنَكَ وَ صَافِ مَنْ صَافَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ اكْتُمْ سِرَّهُ وَ عَیبَهُ وَ أَظْهِرْ مِنْهُ الْحَسَن (الكافى، ج2، ص248ـ249).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 316
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
▫️ به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی شنبه 19 آذر به علت ایام فاطمیه برگزار نمی گردد.
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ مراسم اقامه عزاداری شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#فاطمیه
📚 مراسم عزاداری پس از درس خارج فقه
تاریخ: 1401/09/16
🌐 http://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
تاکید آیت الله العظمی جوادی آملی بر حل مشکلات اقتصادی کشور
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:حجت الاسلام و المسلمین محمد اشرفی اصفهانی امروز پنج شنبه هفدهم آذرماه با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
تاکید آیت الله العظمی جوادی آملی بر حل مشکلات اقتصادی کشور
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:حجت الاسلام و المسلمین محمد اشرفی اصفهانی امروز پنج شنبه هفدهم آذرماه با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار اظهار داشتند مرحوم کلینی روایتی را از پیامبر گرامی اسلام نقل کرده است که خدایا بین مردم و نان آنها جدایی نیانداز، اگر بین مردم و نان مردم فاصله بیافتد دیگر خبری از دین نخواهد بود، اقتصاد یعنی نان مملکت، دینداری مردم بدون اقتصاد سخت است. 🔹 ایشان ادامه دادند: در زبان فارسی کسی که جیبش خالی است را گدا می گویند، کلمه گدا بار علمی ندارد، قرآن کریم از چنین شخصی با نام «فقیر» یاد می کند، فقیر یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است و قدرت قیام ندارد، ملتی که جیبش خالی باشد قدرت قیام نخواهد داشت؛ لذا مسئولین باید برای #حل_مشکلات_اقتصادی ملت تلاش کنند. 🔹 معظم له اذعان داشتند: در یکی از دعاهای نورانی #صحیفه_سجادیه آمده است که خدایا آن توفیق را بده که ما «حُسن الولایه» داشته و «سوء الولایه» نداشته باشیم؛ حسن الولایه یعنی مدیریت خوب، مسئولیت خوب، یعنی فرد بتواند کسانی که زیرمجموعه و تحت امرش هستند را خوب اداره کند. هر کسی در حوزه کاری خودش به نوعی والی است. ان شاء الله با توجه به سرمایه های عظیم کشور و با مدیریت خوب، مشکلات جامعه هر چه سریعتر رفع شود. 📚 دیدار تاریخ: 1401/09/17 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra