eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
حصن توکل
🔸 این است كه انسان خواسته ‌ای دارد و بررسی می ‌كند می ‌بیند كه علمِ محیطِ به جمیع علل و عوامل در اختیار او نیست، قدرتِ محیطِ به جمیع اسباب و شرایط در اختیار او نیست، ناچار است وكیل بگیرد. خواسته ‌ای دارد و می‌خواهد به خواسته برسد؛ اما است است، كسی را وكیل می ‌گیرد كه علمش نامتناهی است و قدرتش هم نامتناهی. 🔸 ما از نظر شرایط عادی، ! این مقداری هم كه می‌ دانیم و می ‌توانیم و اینها را هم انجام دادیم، فعلاً از نظر علم، مورد آگاهی ماست و از نظر قدرت مورد توانایی ماست؛ اما آیا این علم ما به نسیان تبدیل می ‌شود یا نه، این قدرت ما به عجز تبدیل می‌ شود یا نه، این را نمی دانیم. ما هر لحظه در معرضِ خطر هستیم! چه كسی است كه می ‌تواند جلوی نسیانش را بگیرد؟! چه كسی است كه می ‌تواند جلوی عجزش را بگیرد؟! عجز و نسیان در راه ‌اند! بنابراین . 📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 54 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 610 🔸 اقسام دشمن 1. دشمن شخص سكوت و حلم در برابر دشمن: جابر گوید: امیرمؤمنان (ع) شنید مردی به قنبر دشنام می ‌دهد و قنبر می‌ خواست به وی پاسخ گوید. امیرموٴمنان (ع) به قنبر فرمود: آرام باش ای قنبر! از او صرف نظر كن تا رضایت رحمان را فراهم كنی و شیطان را به خشم آوری و دشمنت را كیفر دهی. سوگند به آن كسی كه دانه را شكافت و انسان را آفرید، هرگز موٴمن با چیزی مانند حلم، خدایش را خشنود نكرده و با چیزی مانند خاموشی، شیطان را خشمگین نكرده و با چیزی مانند سكوت، احمق را كیفر نداده است.[1] [1]. سَمِعَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع رَجُلاً یشْتِمُ قَنْبَراً وَ قَدْ رَامَ قَنْبَرٌ أَنْ یرُدَّ عَلَیهِ، فَنَادَاهُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع: مَهْلاً یا قَنْبَرُ! دَعْ شَاتِمَكَ ... (الأمالی، مفید، ص118). 📚 مفاتیح الحیات ص 330 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دعا در ماه شعبان 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
دعا در این ماه شعبان سهم تعیین‌ کننده‌ ای دارد! دعا جزء قضا و قدَر است در قبال قضا و قدر نیست. آنچه که در روایات ما آمده که دعا در متن قضا و قدَر قرار دارد بیگانه نیست، جلوی قضا و قدَر را نمی ‌گیرد، خودش جزء قضا و قدر هست، اگر جلوی قضا را می ‌گیرد این یک قضای نسبی است نه قضای مطلق… . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
دعا در ماه شعبان 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
دعا در این ماه شعبان سهم تعیین‌ کننده‌ ای دارد! دعا جزء قضا و قدَر است در قبال قضا و قدر نیست. آنچه که در روایات ما آمده که دعا در متن قضا و قدَر قرار دارد بیگانه نیست، جلوی قضا و قدَر را نمی ‌گیرد، خودش جزء قضا و قدر هست، اگر جلوی قضا را می ‌گیرد این یک قضای نسبی است نه قضای مطلق. بخشی از قضاها در خارج دعا است، بخشی از قضاها در حوزه دعا انجام می ‌گیرد، همین حرف‌ ها را بزرگان حکمت ما مثل مرحوم بوعلی و امثال ایشان آورده‌اند که دعا در قبال قانون علیت نیست، بلکه خودش در ردیف علل قرار می‌ گیرد. 🔹 دعا خودش است اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ اهل دعا نباشد مذموم است یک نحوه استکباری است، یک نحوه خودخواهی است که ﴿إِنَّ الَّذینَ یسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی‏ سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین﴾ گفتند کسی که دست او به دعا برنمی‌آید، لب او به دعا نمی‌جنبد، قلب او به دعا نمی ‌تپد، او خوی استکباری دارد. در بارگاه ذات أقدس الهی با دست لرزان و قلب تپنده عرض کنیم «یا رب العالمین إدفع عنّا کل بلاء»! 📚 پیام فرارسیدن نیمه شعبان 1441 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   تکاثر
🔸 حضرت فرمود اگر كسی افتخار كند كه بند كفش من از بند كفش دیگری بهتر است این مشكل دارد، این علوّ فی الأرض است! خب این یك نحو تفسیر است؛ یك تفسیر ساده هم هست كه بگوییم , علوّ فرعون است و , فساد قارون! 🔸 بالأخره آدم سعی می ‌كند لباس خوب بپوشد لباس بادوام بپوشد، این چیز خوبی است؛ اما با تفاخر و فخرفروشی لباس بپوشد كه بند كفش من بهتر از اوست این مشكل دارد. چنین کسی، ﴿تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ﴾ نصیب او نیست، برای اینكه این «یرید علوّاً فی الأرض». 🔸 خب بالأخره انسان می‌ خواهد به بهشت برسد، به ﴿تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ﴾ برسد؛ ﴿تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ﴾ را ذات اقدس الهی به انبیا و اولیا و ائمه (علیهم السلام) داده است و شاگردان آنها هم سهمی می ‌برند؛ اما در آن دعای نورانی ما چه می ‌خوانیم؟ می‌ گوییم: «بعد أن شَرطْتَ علیهم الزّهد فی درجات هذه الدنیا الدنیة»؛ این اصل است نه اینكه اگر كسی علوّ فرعون را نداشت فساد قارون را نداشت، ﴿تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ﴾ برای اوست! ممكن است او را نسوزانند، اما اگر به ﴿تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ﴾ ببرند است. 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 31 تاریخ: 1391/08/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 611 🔸 اقسام دشمن 1. دشمن شخص حقوق شاكی از مؤمن: شایسته نیست كه مؤمن، حقوق دشمن خود را نادیده بگیرد كه این خود ظلم است و مؤمن از ظلم پرهیز می ‌كند. امام سجاد (ع) می ‌فرماید: حق كسی كه با تو خصومتی دارد و از تو شكایت كرده این است كه اگر مدعایش حق است، تو شاهد او ضدّ خود باشی به او ستم نكنی و حق او را كامل ادا كنی و اگر مدعایش دروغ است با او مدارا كنی و جز با مدارا در این مسئله با وی رفتار نكنی و خدایت را درباره او به خشم نیاوری و هیچ توانایی نیست مگر از جانب خدا و حق كسی كه تو بر ضد او شكایت كرده‌ای این است كه اگر تو در ادعای خود بر حقّی با وی زیبا و كوتاه سخن بگویی و حقّ او را انكار نكنی و اگر در این ادعای خود بر حق نیستی از خدا پروا كنی و به سوی او بازگردی و از دعوای خود دست برداری.[1] [1]. (الفقیه، ج2، ص624). 📚 مفاتیح الحیات ص 330 و 331 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اهمیت و ضرورت محاسبه نفس در ماه شعبان المعظم 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: ماه پُر بركت شعبان كه در مراحل نهایی آن هستیم، به حسب روایات و ادعیه، آخر سال است. سرّش این است كه سالك سالی دارد، اینكه به ما گفتند: «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا» برای همین است ! 🔹 «اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی‏ مِنْ شَعْبانَ»، این در ادعیه ماه‌ های دیگر نیست كه خدایا‌! اگر ما را در ماه ربیع نیامرزیدی تا آخر ماه بیامرز، در ماه جمادی هم این طور نیست، امّا در ماه شعبان این طور است؛ خدایا! اگر تاكنون ما را نیامرزیدی، از این به بعد ما را مشمول رحمت خودت قرار بده! چون است. مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1194116 📚 سخنرانی در جمع طلاب مازندرانی تاریخ: 1394/03/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩
حق شهید 

🔸 مسئله شهادت باعث است! درست است که آب بخشی از آلودگی ‌ها را پاک می ‌کند آفتاب بخشی از آلودگی ‌ها را پاک می ‌کند اما آن آلودگی‌ های مهم را نه آفتاب پاک می ‌کند و نه آب؛ آلودگی استکبار را، آلودگی استبداد را، استحمار را، استذلال را و مانند آن را فقط پاک می ‌کند کشور را خون شهید طاهر می‌ کند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🚩
 حق شهید 

🔸 مسئله شهادت باعث است! درست است که آب بخشی از آلودگی ‌ها را پاک می ‌کند آفتاب بخشی از آلودگی ‌ها را پاک می ‌کند اما آن آلودگی‌ های مهم را نه آفتاب پاک می ‌کند و نه آب؛ آلودگی استکبار را، آلودگی استبداد را، استحمار را، استذلال را و مانند آن را فقط پاک می ‌کند کشور را خون شهید طاهر می‌ کند: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ». 🔸 وظیفه همه مردم به ویژه مسئولان محترم این است که کشوری که طیب و طاهر شد از آن بهره طیب و طاهر ببرند، چون در قرآن کریم آمده است: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّه﴾. عزیزانی که شربت شهادت نوشیدند بسیار عظیم و بزرگ بودند؛ زیرا وجود مبارک امیر بیان (سلام الله علیه) فرمود پَستی و فرومایگی را فقط ملت پَست می‌ پذیرد. و بلند، کسانی که معارف الهی را چشیدند و با خدای «علی حکیم» در ارتباط هستند و خدا درباره آنها فرمود مردان مؤمن درجات رفیعه ‌ای نزد خداوند دارند، اینها پَستی ‌پذیر نیستند فرومایگی را تحمل نمی ‌کنند. دفاع از مرز و بوم، می ‌طلبد که شهدا واجد این فضیلت بودند. 🔸 اگر ذات أقدس الهی در قرآن کریم فرمود بلدی که طیب شد باید میوه طیب بدهد، را میوه طیب می ‌داند! را میوه طیب می‌ داند! جامعه ‌ای که با عقلانیت وحیانی به سر می‌ برد را طیب و طاهر می ‌داند، جامعه ‌ای که اعضای آن نه راه کسی را می ‌بندند و نه بی ‌راهه می ‌روند را طیب و طاهر می ‌داند. اگر این است، ما را باید ادا کنیم و آن این است که خود طیب باشیم جامعه طیب بسازیم همه امور را در سایه حل کنیم این ما را از هر گونه اختلاس و نجومی نجات می ‌دهد و از هر گونه پلیدی می ‌رهاند. پلید نشدن آسان ‌تر از آن است که انسان پلید، خودش را تطهیر کند و طاهر باشد! 📚 پیام به مراسم بزرگداشت شهدای آمل تاریخ: 1398/11/01 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 حیات شهید
🔸 به خیلی ‌ها بعد از جریان سؤال نكیر و منكر یا بشیر و مبشّر بعد از مدتی می ‌گویند: «نَمْ»؛ بخواب! اگر ـ ان ‌شاء الله ـ مؤمن باشد كه می ‌گویند: «نَمْ قَرِیرَ الْعَینِ»؛ با «قرّة عین» بخواب و اگر ـ خدای ناكرده ـ تبهكار باشد كه خواب ترسناكی می‌ بیند. 🔸 خیلی ‌ها در حال خواب هستند و این ‌چنین نیست كه بیدار باشند، گرچه خیرات و مَبرّات به آنها می‌ رسد؛ اما این ‌چنین نیست كه آنها باخبر باشند، بر خلاف شهدا, كه ﴿یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِمْ﴾. شهدا باخبر هستند كه راهیان راه آنها چه كسانی هستند، از ذات اقدس الهی بشارت طلب می ‌كنند و می ‌گویند مژده دهید که اینهایی كه راهیان راه ما بودند الآن در كدام مقطع هستند: ﴿وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِمْ﴾. این ﴿الَّذینَ لَمْ یلْحَقُوا﴾ عدم ملكه است؛ به آنهایی كه هستند و هنوز نرسیدند می ‌گویند: ﴿الَّذینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِمْ﴾ اما به آنها كه راه نیفتاد ند که نمی ‌گویند هنوز نرسید! 🔸 ﴿الَّذینَ لَمْ یلْحَقُوا﴾ كه عدم ملكه است، برای راهیان راه شهداست؛ یعنی کسانی كه راه اینها را ادامه می‌دهند ولی به آن كوی نرسیدند، شهدا از ذات اقدس الهی بشارت می‌خواهند و می‌ گویند خدایا به ما مژده بده اینها الآن كجا هستند و چقدر مانده به ما برسند. و خواب نیستند؛ ولی به بسیاری از افراد گفته می‌ شود: «نَمْ قَرِیرَ الْعَینِ»؛ بخواب. 📚 سوره مبارکه یس جلسه 17 تاریخ: 1392/11/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 612 🔸 اقسام دشمن 1. دشمن شخص عوامل كاهش دشمنی: مؤمن اگر مورد دشمنی كسی قرار گرفت، سزاوار است برای كاهش آن تدبیری بیندیشد. امیرموٴمنان علی (ع) در این باره می ‌فرماید: حكما در گذشتهٴ روزگار همواره می‌ گفتند سزاوار است با چند گروه رفت ‌و آمد داشته باشیم... نهمین گروه دشمنان ‌اند كه فتنهٴ آنان با مدارا آرام گیرد و با تدبیر و نرم خویی و ملاطفت و به دیدار آنان رفتن، دشمنی ایشان دفع می ‌شود.[1] [1]. كَانَتِ الْحُكَمَاءُ فِیمَا مَضَی مِنَ الدَّهْرِ تَقُولُ: ینْبَغِى أَنْ یكُونَ الاخْتِلافُ إِلَی الأَبْوَاب...ِ التَّاسِعُ أَبْوَابُ الأَعْدَاءِ الَّذِینَ تَسْكُنُ بِالْمُدَارَاةِ غَوَائِلُهُمْ وَ تُدْفَعُ بِالْحِیلِ وَ الرِّفْقِ وَ اللُّطْفِ وَ الزِّیارَةِ عَدَاوَتُهُم (كتاب الخصال، ص426ـ427). 📚 مفاتیح الحیات ص 331 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  سنت ناپسند
🔸 در آستانه هستیم؛ این سنّت سیئه ‌ای است كه بسیار تلخ است و از همان روزی كه این را بنا گذاشتند، بزرگان دینی ما، مراجع ما (رضوان الله علیهم اجمعین) موضع گرفتند و گفتند كسی ترقّه بزند، جایی را بسوزاند، رهگذری را آسیب برساند، است و . 🔸 مرحوم میرزای بزرگ (رضوان الله علیه) صاحب فتوای حرمت تنباكو گذشته از مقام علمی، وقتی آن فتوا را داد و قداستی هم داشت، مورد اجلال و تكریم مراجع بعدی واقع شد؛ سالیان متمادی سعی می ‌كردند كه رساله مرحوم میرزای بزرگ، اصل باشد و بزرگان و فقهای نجف (رضوان الله علیهم اجمعین) بر آ‌ن حاشیه داشته باشند. فرمایش مرحوم میرزای بزرگ این است: تیر هوایی، ترقّه زدن، اتلاف مال و لهو است و حرام، بلكه ساختن و بیع و شراء و اعانت بر آنها تماماً حرام است _ این همان غائله چهارشنبه سوری است _ و اگر جایی را بسوزانند، آن‌كه آتش زده است آنها را . این فتوای آن بزرگ و بزرگوار است كه حالا مرحوم آخوند خراسانی و مرحوم آقا سید محمدكاظم یزدی و همه آنها به دنبال آن حاشیه زدند. 🔸 این را همه علما و بزرگواران باید به فرزندان خودشان، جامعه، آموزش و پرورش و دیگران بگویند كه این کارِ مذمومی است که بر خلاف عقل، نقل و شریعت است و آسیب ‌رسانی است و یك سنّت بسیار پلید و زشت است كه ـ ان ‌شاء الله ـ سعی كنیم این را برطرف كنیم. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 14 تاریخ: 1392/12/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 613 🔸 اقسام دشمن 1. دشمن مكتب (دینی) دشمن دین بسی خطرناك ‌تر از دشمن شخصی است، از این رو خدا در قرآن فرمود: «شیطان دشمن شماست پس او را دشمن بدانید»[1]، بنابراین برخورد مناسب با دشمن دین، بسیار حساس ‌تر و ظریف ‌تر و نیازمند هوشیاری، تدبیر و مراقبت بیشتر است. در اینجا به برخی تدبیرهایی كه در آیات و روایات نسبت به دشمن دین آمده‌اند اشاره می‌ شود: كوتاه نیامدن از هدف: قرآن می ‌فرماید: قطعاً در گفتار و رفتار ابراهیم و كسانی كه با او بودند برای شما اقتدای نیكویی است؛ آن‌گاه كه به قوم خود گفتند: ما از شما و آنچه به جای خدا می ‌پرستید دوری می‌ جوییم و با شرك ورزیدن شما مخالفت می ‌كنیم و میان ما و شما برای همیشه دشمنی و كینه پدید آمده است، مگر اینكه به خدای یكتا ایمان بیاورید.[2] [1]. ﴿اِنَّ الشَّیطـٰنَ لَكُم عَدُوٌّ فَاتَّخِذوهُ عَدُوًّا﴾ (سورهٴ فاطر، آیهٴ 6). [2]. سورهٴ ممتحنه، آیهٴ 4. 📚 مفاتیح الحیات ص 332 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
ائمه (علیهم السلام) از هر فرصتی برای ایجاد سنت های حسنه در جامعه استفاده می کردند 🔹 گرچه اجرائیات در دست ائمه (علیهم السلام) نبود، اما ائمه از هر فرصتی برای ایجاد در جامعه استفاده می کردند و مصادیق فراوانی از این گونه امور در کتب روایی وجود دارد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
ائمه (علیهم السلام) از هر فرصتی برای ایجاد سنت های حسنه در جامعه استفاده می کردند 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: یک داریم و یک و تدبیری؛ اجتهاد دوم باید همواره در کنار اجتهاد اول باشد و از او ریشه بگیرد، حسن سنت را از اجتهاد نوع اول می گیریم که آیا این عمل خوب است یا بد، حلال است یا حرام، هر جا سنت، حسن خود را از فقه گرفت می توان به آن عمل کرد و در غیر این صورت سنت سیئه خواهد بود. 🔹 گرچه اجرائیات در دست ائمه (علیهم السلام) نبود، اما ائمه از هر فرصتی برای ایجاد در جامعه استفاده می کردند و مصادیق فراوانی از این گونه امور در کتب روایی وجود دارد مانند تلاش های ائمه برای ➖ احیاء و آبادانی باغ ها و مزارع ➖ رواج صلح و رفع اختلاف در جامعه و موارد بسیار دیگر، اکنون نیز وظیفه فقها این است که این نکات را از روایات استخراج کنند و برای آنها قاعده ایجاد کنند و آنها را به سنت های حسنه در جامعه تبدیل نمایند. 🔹 استنباط کلیات برعهده اجتهاد نظری است، اما تطبیقش با شرایط زمانی و مکانی را می توان با و انجام داد، در نتیجه اگر حسنِ سنت را شریعت تایید کرد مصادیق آن را می توان با توجه به نمونه های رفتاری پیامبر و ائمه (علیهم السلام) و بر اساس بنای عقلا مدل سازی کرد. 📚 دیدار جمعی از اساتید، مبلغان و دانش پژوهان با حضرت استاد تاریخ: 1397/07/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   طلب غفران
🔸 این دعای نورانی ماه شعبان را ملاحظه می ‌کنید: «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِی مِنْه‏»؛ خدایا اگر تا به حال ما را نیامرزیدی بعد بیامرز! این یعنی چه؟ این دعای است و برای آخرهای ماه شعبان این دستور را دادند، برای اینکه آخر سال است و انسان وارد سال جدید می شود. راحتِ راحت هم است، سخت نیست، کمی می ‌خواهد! آن وقت از حرف زدن زائد، از حرف بی‌ خود، از اعتراض به این و آن پرهیز می کند. خب نصحیت می‌ کند اما معنای «نصیحت»، نیش زدن نیست. 🔸 یعنی انسان، جامه آبرومندی بدوزد و بر پیکر جامعه بیندازد و اینها را از برهنه بودن در بیاورد. این چیز بسیار خوبی است، اینکه آبرو بردن نیست! بر همه ما هم لازم است نصیحت بکنیم. گفتن لازم است، امر به معروف لازم است، نهی از منکر لازم است؛ اینها همه جامه است، است، اینها چیز خوبی است! 🔸 اصرار اینکه در آخرهای ماه شعبان آدم مرتّب این دعا را بخواند که «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِی مِنْه‏»، برای اینکه آخر سال است. ؛ اگر ما باور کردیم، جامعه هم ـ إن‌ شاء الله ـ باور می ‌کند! 📚 سوره مبارکه قیامت جلسه 1 تاریخ: 1398/02/07 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 614 🔸 اقسام دشمن 1. دشمن مكتب (دینی) كوتاه نیامدن از هدف: ... رفتار حضرت ابراهیم (ع) و پیروان او [در برخورد با دشمن] الگوی شماست؛ وقتی گفتند: تا ایمان نیاورید این دشمنی ادامه دارد، چرا كه دشمنی با كافر جلوهٴ محبّت به خداست. امام صادق (ع) فرمود: هركس كافری را دوست بدارد، با خدا دشمنی كرده است و هركس از كافری نفرت داشته باشد، خدا را دوست دارد. سپس فرمود: دوستِ دشمنِ خدا همانا دشمن خداست.[1] رسول خدا (ص) نیز فرمود: محكم ‌ترین دستگیره ایمان، محبّت برای خدا و نفرت برای خدا و دوست داشتن دوستان خدا و بیزاری از دشمنان خداست.[2] [1]. مَنْ أَحَبَّ كَافِراً فَقَدْ أَبْغَضَ اللَّهَ وَ مَنْ أَبْغَضَ كَافِراً فَقَدْ أَحَبَّ اللَّهَ، ثُمَّ قَالَ ع: صَدِیقُ عَدُوِّ اللَّهِ عَدُوُّ اللّهِ (الأمالی، صدوق، ص605). [2]. أَوْثَقُ عُرَی الإِیمَانِ الْحُبُّ فِى اللَّهِ وَ الْبُغْضُ فِى اللَّهِ وَ تَوَالِى أَوْلِیاءِ اللَّهِ وَ التَّبَرِّى مِنْ أَعْدَاءِ اللَّه (الكافى، ج2، ص126). 📚 مفاتیح الحیات ص 332 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra