eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
 سعادتمند حقیقی

🔸 حضرت پس از گرفتن علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) در روز ، به مردم فرمود: «اِعْلَمُوا أَنَّكُمْ إِنْ أَطَعْتُمْ عَلِیاً سَعِدْتُمْ وَ إِنْ خَالَفْتُمُوهُ شَقِیتُمْ». 🔸 به گزارش حضرت زهرا ( علیها السلام ) پیامبر اسلام ( صلی الله علیه وآله وسلم ) در شب عرفه، پس از نوید آمرزش همه گناهان، به مردم فرمود: جبرئیل امین ( علیه السلام ) مرا خبر داد که سعادتمند حقیقی کسی است که علی ( علیه السلام ) را و دوست بدارد و آن که در این زمان با او دشمنی کند، شقیّ واقعی به شمار می رود: «اَنَّ السَّعید كُلَّ السَّعید حَقَّ السَّعید مَن اَحَبَ عِلیاً فى حَیاتِه وَ بَعدَ مَوتهِ وَ اَنّ الشَّقِىَّ كُلَّ الشَّقِی حَقَّ الشَّقِی مَن اَبْغضَ عَلِیاً فى حَیاتِه وَ بَعْدَ وَفاتِه». 📚 ادب فنای مقربان، ج8، ص229 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 5. مردگان ادب برخورد با مردگان رو به قبله كردن مرده: امیرمؤمنان علی (ع) فرمود: رسول خدا (ص) بر مردی از فرزندان عبدالمطّلب وارد شد كه در حال جان دادن بود و او را به سویی جز قبله قرار داده بودند. پیامبر (ص) فرمود: او را رو به قبله كنید، زیرا در این صورت فرشتگان به وی روی كنند و خدا هم به وی رو كند و این‌گونه خواهد بود تا جان سپارد. [1] [1]. دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلَی رَجُلٍ مِنْ وُلْدِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ هُوَ فِى السَّوْقِ وَ قَدْ وُجِّهَ لِغَیرِ الْقِبْلَةِ، فَقَالَ: وَجِّهُوهُ إِلَی الْقِبْلَةِ، فَإِنَّكُمْ إِذَا فَعَلْتُمْ ذَلِكَ أَقْبَلَتْ عَلَیهِ الْمَلائِكَةُ وَ أَقْبَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیهِ بِوَجْهِهِ، فَلَمْ یزَلْ كَذَلِكَ حَتَّی یقْبَضَ (الفقیه، ج1، ص133). 📚 مفاتیح الحیات ص 408 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 سفاهت اختلاف
🔸 در دو جا از نهج ‌البلاغه حضرت امیر (سلام الله علیه) این تعبیر را دارد که یک جا درباره است و یک جا درباره ؛ می ‌فرماید: «شَحَّتْ عَلَیهَا نُفُوسُ قَوْمٍ وَ سَخَتْ عَنْهَا نُفُوسُ آخَرِینَ»؛ فرمود فدک در دست ما بود خلافت در دست ما بود، عده‌ ای طمع كردند و عده ‌ای هم سخاوتمندانه گذشتند؛ متعلق به ما بود ولی ما سخاوتمندانه گذشتیم و نگذاشتیم اختلاف داخلی پیش بیاید. در نامه‌ ای هم كه برای ابوموسای اشعری می ‌نویسد، می ‌فرماید ابوموسی بدان، اگر در تمام امّت اسلامی بگردی، احدی مثل من ندارد! اگر می ‌گویید اتّحاد خوب است، ما معلّم وحدتیم. 🔸 قرآن كریم فرمود اینها چون عاقل نیستند با هم اختلاف دارند: ﴿تَحْسَبُهُمْ جَمِیعاً و قُلُوبُهُمْ شَتَّی ذلِكَ بَأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَ یعْقِلُونَ﴾. در چند جای نهج‌ البلاغه، حضرت امیر (سلام الله علیه) مردم را از تشتّت بر حذر می ‌دارد و جریان تشتّت را عامل شكست می‌ شمارد؛ حضرت، عامل شكست را می‌داند و عامل اختلاف را می ‌شمارد. 📚 سوره مبارکه حشر – جلسه 14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه سیمای حج 🔹 موضوع: احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته 🔹 جلسه: 14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
خلیفه الهی

🔸 سرّ تعلیم حضرت امام صادق ( علیه السلام ) وظیفه عصر غیبت خاتم الأوصیاء ( علیه السلام ) را به زراره با عبارت : «أَللهُم عَرفْنی نَفْسَک. . . » آن است که پیامبر خلیفه خدا و امام معصوم ( علیه السلام ) خلیفه پیامبر است، تا مستخلفٌ عنه شناخته نشود، خلیفه او شناخته نخواهد شد و عنصر اصلی و همین بود که چون امامت را خلافتِ از نبوّت ندانسته و امام را خلیفه شخصیّت حقوقی پیامبر یعنی نبوت او نیافتند، ره افسانه زدند، چنان که مُتَنَبّی های جهان چون نفهمیدند یا نخواستند بفهمند که نبیّ خلیفه خداست و چنین خلافتی به هر کسی نمی رسد، کژراهه رفتند، هرچند تعمّد برخی جاه طلبان چاه افتاده را نمی توان انکار کرد؛ لیکن اشتباه نابخشودنی را نیز نمی شود نادیده گرفت. 📚 ادب فنای مقربان، ج8، ص383 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 5. مردگان ادب برخورد با مردگان تلقین شهادت: رسول خدا (ص) فرمود: نزد محتضرها (آنان كه در حال جان دادن‌ اند) حاضر شوید و كلمه «لا إلَهَ إلاَّ اللَّهُ» را به آنان تلقین كنید و آنان را به بهشت بشارت دهید، زیرا مردان و زنان بردبار در این مكان مرگ دچار حیرت می ‌شوند و شیطان نزدیك‌ ترین فرد به فرزندان آدم در این مكان مرگ است. سوگند به آن كه جانم به دست اوست مشاهده فرشته مرگ از هزار ضربه شمشیر دشوارتر است. سوگند به آن كه جانم به دست اوست جان آدمی ستانده نمی‌ شود تا اینكه تمام رگ ‌هایش بر اثر مشاهده فرشته مرگ، به درد آید. [1] [1]. (كنز العمال، ج15، ص556). 📚 مفاتیح الحیات ص 408 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠  از امام هادی (علیه السلام) روایت شده است:

🔸 خداوند، قلوب ائمّه را محلّ اراده خویش قرار داده است. هرگاه خدا چیزی را بخواهد، آنها نیز می خواهند. معنای کلام خدا که فرمود: «شما چیزی را نمی خواهید مگر آن که خدا بخواهد» همین است؛ «إِنَّ اَللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ اَلْأَئِمَّةِ مَوْرِداً لِإِرَادَتِهِ فَإِذَا شَاءَ اَللَّهُ شَیئاً شَاءُوهُ وَ هُوَ قَوْلُ اَللَّهِ ﴿وَ مٰا تَشٰاؤُنَ إِلاّٰ أَنْ یشٰاءَ اللّٰهُ﴾». 📚 ادب فنای مقربان جلد 1، ص179. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
مطیع خدا
🔸 صالح ‌بن ‌سعید به حضور امام هادی (علیه السلام) مشرف شد دید حضرت را در كوی فقرا تحت نظر دارند، به عرض كرد: «أَرَادُوا إِطْفَاءَ نُورِكَ وَ التَّقْصِیرَ بِكَ‏»؛ مأموران عباسی خواستند نور تو را خاموش كنند؛ حضرت فرمود نتوانستند، نگاه كن ببین در این كوی فقرا چه می ‌بینی، نگاه كرد دید بوستان هایی است؛ همان ﴿جَنّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا اْلأَنْهارُ﴾؛ تقریباً آنچه را قرآن درباره بهشت یاد فرموده است، صالح ‌بن ‌سعید با چشم ملكوتی دید. حضرت به صالح‌ بن‌ سعید فرمود: «فَهَذَا لَنَا عَتِیدٌ»؛ این برای ما آماده است. 🔸 «مَنِ‏ اتَّقَی‏ اللَّهَ‏ یتَّقَی»؛ چیزی را گرفتار خود نمی ‌كند و اگر كسی بود ماسوای خدا از او اطاعت می ‌كنند، چه اینكه از حضرت هادی (سلام الله علیه) اطاعت كردند. فرمود اگر كسی بود باكی از خشم مردم ندارد چون سود و زیان به دست مردم نیست. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1372/09/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 تفسیر امامت
🔸 زیارت که از وجود مبارك
 امام هادی (سلام الله علیه)
است به منزله است. مستحضرید كه اهل بیت (علیهم السلام) همسان قرآن كریم ‌اند؛ چیزی در عالَم نیست كه انسان، آن چیز را با ائمه (علیهم السلام) همسان و همتا بداند، فقط قرآن كریم است كه همسان و عصمت و طهارت است. 🔸 قرآن, تفسیر دارد كه مفسّران فراوانی به این نعمت موفق شدند؛ ولایت هم تفسیر می‌ خواهد. آن روایت‌ ها و جمله ‌های كوتاه كه امامت و ولایت را شرح می‌ دهد لازم بود ولی كافی نبود لذا وجود مبارك امام دهم ، امامت و ولایت را تفسیر كرده است. این به منزله تفسیر امامت و ولایت است كه امامت یعنی چه، مقام ولایت یعنی چه، امام در جهان هستی چه کاره است. همان‌ طوری كه , احتیاج به تفسیر دارد، هم احتیاج به تفسیر دارد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/05/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه سیمای حج 🔹 موضوع: احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته 🔹 جلسه: 15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فقدان ایمان

🔸 از آیه ﴿و جَحَدوا بِها و استَیقَنَتها اَنفُسُهُم ظُلمًا و عُلُوّا﴾ برمی آید که نیروی عزم نسبت به نیروی جزم نارساست ، ازاین رو مشرکان عنود و کافران لَدود با یقین و جزم علمی به حق بودن دعوت پیامبر ( صلی الله علیه وآله وسلم ) اهل جحود و انکار عملی شدند؛ یعنی قبول درونی و ایمان نفسانی که از سنخ عمل جانحه و درونی است ، مفقود بوده است ، با اینکه جزم علمی که از سنخ علم جانحه و باطنی است ، موجود بود . 🔸 آنچه از جَحد منکران ولایت با حضور آگاهانه در ساحت مشهود است ، از همین قبیل است؛ یعنی بیماری بخش انگیزه و عمل درونی با سلامت بخش اندیشه و عقل نظری بوده است . 📚 ادب فنای مقربان، ج8، ص287 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢 سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی با موضوع فلسفه غدیر 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در شب عید سعید غدیر خم با موضوع در تهران مسجد امام حسن عسکری سخنرانی می نماید. 📅 زمان: پنجشنبه 15 تیر ماه : بعد از نماز مغرب و عشاء ↙️ مکان: تهران، میدان هروی، خیابان شهید موسوی غربی مسجد امام حسن عسکری علیه السلام 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 5. مردگان ادب برخورد با مردگان تلقین شهادت: ... رسول خدا (ص) فرمود: مردگانتان را كلمه «لا إلَهَ إلاَّ اللَّهُ» تلقین كنید، زیرا هركس واپسین كلامش «لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ» باشد به بهشت در می ‌آید. [1] امام صادق (ع) فرمود: هیچ‌كس مرگش فرا نمی ‌رسد مگر اینكه ابلیس یكی از شیطان‌ های خود را بر او می ‌گمارد تا او را به كفر فرمان دهد و در دینش تردید افكنَد تا جان دهد، پس هركس مؤمن باشد شیطان بر او قدرتی ندارد. هرگاه بر محتضرهایتان وارد شدید، شهادت «لا إله إلاّ الله» و «محمد رسول الله» را به آنان تلقین كنید تا بمیرند. [2] [1]. لَقِّنُوا مَوْتَاكُمْ «لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ»، فَإِنَّ مَنْ كَانَ آخِرُ كَلامِهِ لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ دَخَلَ الْجَنَّة (الفقیه، ج1، ص132). [2]. (الكافى، ج3، ص123). 📚 مفاتیح الحیات ص 409 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 آزادگی 

🔹 قلم و بیان هر کسی اوست، تا جان آزاد نباشد، بنان و بیان آزاد نخواهد بود. جان بسته و دربند، گفتار و نوشتار آزاد ندارد؛ جان که آزاد شد، افزون بر این که گفتار و نوشتار از خود بروز می دهد، علوم بسته را نیز تحریر و آزاد می کند و به پرواز درمی آورد. 📚 حوزه و روحانیت، ص39 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 مکتوبات مقدس
🔸 تلاش و کوشش ما فقط این نیست که مجتهد شویم، بله مجتهد شدن چیز خوبی است، تهیه نردبان است؛ اما چیزی بنویسیم که خدا به آن قسم یاد کند، اینکه مخصوص انبیا نیست. آدم ممکن است کتابی بنویسد که خدا به این کتاب قَسم بخورد؛ این کم مقامی است؟! 🔸 فرمود: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُونَ﴾؛ قَسم به آن و آن و آن ! مسطورات یعنی مکتوبات. یک وقت می ‌بینید کسی محقق حلّی می ‌شود یک وقت علامه می ‌شود یک وقت شیخ انصاری می ‌شود یک وقت امام می‌ شود یک وقت علامه طباطبایی می ‌شود و کتاب می ‌نویسد، خدا به این کتاب قَسم بخورد کم مقامی است؟! معلوم می ‌شود که این آقا از نردبان ترقّی کرده و بالا آمده، دین هم همین را می‌ خواهد. اگر ما در جامعه، این گونه از افراد داشته باشیم جامعه راه می ‌افتد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/09/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه سیمای حج 🔹 موضوع: احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته 🔹 جلسه: 16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پخش زنده سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در روز پنجشنبه به مناسبت عید سعید غدیر 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: همزمان با فرارسیدن ، آیت الله العظمی جوادی آملی جلسه درس اخلاق پنجشنبه این هفته خود را به موضوع غدیر اختصاص داده و در این باره سخنرانی خواهند نمود. علاقه مندان می توانند از طریق لینک های ذیل به صورت زنده در درس معظم له شرکت نمایند 👈 پنجشنبه 15 تیر ماه : ساعت 10 صبح ⭕️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir ⭕️ سامانه مجازی آموزش https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli ❇️ لازم به ذکر است، درس اخلاق هفتگی حضرت استاد، ادامه مبحث شرح نهج البلاغه، پنج شنبه ها ساعت 10 صبح به صورت مجازی برگزار می گردد. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 دین جهانی

🔸 در سوره « مائده » کمال دین و تمام نعمت و رضایت الهی را به نصب امام وابسته کرده است : ﴿الیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَـکُم و اَتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتی و رَضیتُ لَکُمُ الاِسلـٰمَ دینًا ﴾؛ امروز ، دین شما را کامل و نعمت خود را بر شما تمام کردم و اسلام را آیین پسندیده شما قرار دادم ، [چون دین غیر کامل و نعمت ناتمام ، خداپسند نیست .] ... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 دین جهانی

🔸 در سوره « مائده » کمال دین و تمام نعمت و رضایت الهی را به نصب امام وابسته کرده است : ﴿الیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَـکُم و اَتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتی و رَضیتُ لَکُمُ الاِسلـٰمَ دینًا ﴾؛ امروز ، دین شما را کامل و نعمت خود را بر شما تمام کردم و اسلام را آیین پسندیده شما قرار دادم ، [چون دین غیر کامل و نعمت ناتمام ، خداپسند نیست .] این بیان قرآن ، نگاه درون دینی به اسلام را به روشنی بازگو می کند و هر گونه قرائتی را که بر پذیرش امامت اهل بیت ( علیهم السلام ) استوار نباشد ، ناپسند و مردود می شمارد . 🔸 این آیه به پیوست آیه 3 سوره « مائده » لزوم معیت دین و رهبری معصوم را بازگو می کند و نشان می دهد که دین جهانی و مرضی الهی که خدا استقرار آن بر گستره زمین را وعده داده ، دینی است که با مقام ولایت و رهبری معصوم همراه باشد ، زیرا مطابق این آیات ، اسلام بدون مقام ولایت و رهبری معصوم ، به هیچ رو مورد رضایت الهی و تأیید قرآن کریم نخواهد بود ، بنابراین مراد از دین حاکم بر جهان نیز که خدا آن را وعده داده ، همان دین معهود در غدیر است که در آینده ، جهانی می شود و در سراسر جهان حاکم خواهد شد . در این آیه ، وعده حاکمیت جهانی اسلام ، به گونه ای بیان شده که تنها به آخرین امامِ معصوم ، حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) انصراف دارد و با توجه به بیان اوصاف مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در لسان پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) تنها وجود شریف آن حضرت ، مصداق عینی این آیه است . 📚 ادب فنای مقربان، ج10، ص293 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra