eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 سید الشهداء ▪️ وجود مبارك امام سجاد فرمود اینجا نِی فراوان است، حصیر هست، بروید حصیری بیاورید، این بدن مطهر را ما با حصیر كفن كنیم. چون شهید احتیاجی به كفن ندارد، احتیاج به غسل هم ندارد، خون شهید غسل اوست و لباس شهید كفن اوست، فقط بر شهید نماز میت می‌ خوانند و او را با همان لباس دفن می ‌كنند. ▪️ سالار شهیدان از آن جهت كه شهید بود احتیاج به غسل نداشت، اما احتیاج به كفن داشت، چون لباس های بدن مطهر او را به غارت بردند، این بدن هم زیر سُم اسب ها آن قدر آسیب دید كه لباسی نماند؛ لذا وجود مبارك امام سجاد فرمود: حصیری حاضر كنید كه بدن سالار شهیدان را در آن حصیر كفن كنم. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/G9Sce 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/04 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شیخ الطائفه
🔹 اینکه می بینید افرادی مثل مرحوم هزار سال می مانند، برای این است که هستند! آن روز فهمیدند که چه کار باید کنند؛ هم در فقه کار کردند هم در اصول کار کردند هم در تفسیر کار کردند هم در کلام کار کردند و هم در حدیث. 🔹 دو کتاب از «کتب اربعه» را همین شیخ طوسی نوشته، تفسیر چند جلدی را هم نوشته، فقه هم نوشته، در کلام، کتاب تلخیص الشافی را هم او نوشته است. اینکه می بینید اینها هزار سال می مانند به این علت است. 🔹 روزی چند هزار نفر می گویند: «قال الشیخ رحمه الله»؛ این کم نیست! درباره آنها که بحث تفسیری دارند، آنها که بحث تهذیب و استبصار دارند، آنها که بحث مبسوط و نهایه دارند، آنها که بحث های عُدّه و امثال اینها دارند، می گویند: «قال الشیخ رحمه الله»؛ چند هزار نفر در روز در حوزه های علمی شیعه می گویند شیخ طوسی (رحمه الله) چنین گفت. ـ این اوج فضیلت است؛ ـ این کم نیست؛ ـ این شدنی است! 📚 سوره مبارکه شوری جلسه 25 تاریخ: 1394/07/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
انتظار یعنی به قدری خودسازی کنیم که وقتی دستمان به حکومت رسید نه اختلاسی شویم و نه نجومی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: معنای «انتظار» آن است که انسان بتواند در صحابت خلیفه خدا انجام بدهد... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
«انتظار» یعنی به قدری خودسازی کنیم که وقتی دستمان به حکومت رسید نه اختلاسی شویم و نه نجومی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: از بهترین عبادات است، زیرا معنای انتظار آن است که انسان بتواند در صحابت خلیفه خدا کار جهانی انجام بدهد. 🔹 یک وقت است یک حکومت علوی است که انسان خدمتگزار حکومت علوی است، آن گرچه وجود مبارک حضرت امیر (صلوات الله و سلامه علیه) طبق نقل مرحوم کلینی فرمود: «مَا لِلَّهِ عزّوجلّ آیةٌ هی أَكْبَرُ مِنِّی» اما چون قلمرو خلافت و وصایت و مدیریت آن حضرت محدود بود خدمتگزاران در آن حکومت هم ثواب محدودی دارند؛ یک وقت است که کسی وجود مبارک خاتم ائمه (علیهم السلام) است که این خلیفة الله است و انجام می دهد، ـ چه ثوابی بالاتر از این! ـ چه اجری ارزنده تر از این که انسان خدمتگزار یک حکومت جهانی باشد! 🔹 کسانی می توانند باشند که اولا از آن قبیل باشند که دارد: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ» و ثانیا وقتی به حکومت رسیدند نه دست به اختلاس بزنند و نه حقوق نجومی را در نظر داشته باشند؛ این کار بسیار کم است! در این حکومت اسلامی ما که خون های بسیاری از جوان ها نثار شده است عده ای حدوثاً فداکار بودند و بقائاً طرز دیگری در آمدند! کمتر کسی موفق است یکسان و مستقیم باشد. در حکومت وجود مبارک حضرت، فرمود ما از همان اول بررسی می کنیم احدی که حدوثش یک نحو و بقائش نحو دیگری باشد در دستگاه و حرم امن ما نیست! 🔹 خدا فرمود عالم را من اداره می کنم، از مُلک تا ملکوت، از سماوات و أرضین، من عالَم را اداره می کنم، مدبّرات امر هم فراوان دارم؛ اما من یک مدبّر نالایق ندارم؛ این کار خداست! فرمود: ﴿وَ مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾. 👈 این پیام خداست و خلیفه او یعنی وجود مبارک هم در آن بین راه با اینکه نیاز داشت فرمود من بی عرضه را به کربلا نمی برم؛ قوی تر و بالاترش و محکم ترش را وجود مبارک ولی عصر اعلام می کند که ﴿وَ مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾. ما که امیدواریم باشیم؛ یعنی باید خودسازی کنیم؛ به قدری خودسازی کنیم که وقتی دستمان به حکومت رسید نه اختلاسی شویم و نه نجومی! این است. ↙️ مطالعه کامل: https://javadi.esra.ir/fa/w/-9-38 📚 فرازی از پیام به هفدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت تاریخ: 1400/12/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
📣 بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی با محوریت بررسی قوت و غنای حکمت متعالیه 💢 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) برگزار می‎کند: ❇️ میهمان: حضرت حجت الاسلام و المسلمین رئیس بنیاد بین المللی اسراء و استاد درس خارج حوزه علمیه قم ❇️ میزبان: حجت الاسلام و المسلمین مدیر مؤسسه سطح چهار آموزش عالی اسراء 🗓 یکشنبه 07/ 05/ 1403 🕰راس ساعت 17:30 📍 مکان: قم، خیابان باجک، کوچه10، اولین فرعی سمت چپ، مجمع عالی حکمت، سالن همایش. 👈 شرکت حضوری در نشست برای عموم برادران و خواهران بلامانع است. ✅ پخش آنلاین در کانال مؤسسه پژوهشی امام علی‎(ع): http://eitaa.com/joinchat/3181904050C32a22f4cab 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 كیفر بی‌ توجهی به نیاز مردم گرفتار گناه شدن: ... امام صادق (ع) می ‌فرماید: کسی که از انفاق حقی در راه خدا مانع شود دو چندان آن را در راه باطل هزینه خواهد کرد. [1] [1]. مَنْ مَنَعَ حَقّاً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْفَقَ فِى بَاطِلٍ مِثْلَیه (الكافى، ج3، ص506). 📚 مفاتیح الحیات ص 500 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 انقلاب سید الشهداء ▪️ یك وقت است در حال عادی عقیده مردم محفوظ است اخلاق مردم محفوظ است؛ ولی گاهی سیئاتی در جامعه مورد ارتكاب است، در چنین فضایی كارهای فكری، ، رهنمودهای تبلیغی سودمند هستند؛ اما یك وقت حادثه تلخی پدید آمد، حادثه شوم و مشئومی خود را نشان داد، در آن روزگار، كارهای فرهنگی و فكری و سخنرانی ها اثر ندارد، چاره جز نیست؛ مثلاً یك وقت كسی بیماری عادی دارد این با دارو و شربت و قرص و كپسول قابل حل است؛ اما یك وقت است حادثه سنگینی رخنه كرده است كه چاره جز جراحی و عمل كردن نیست. 👈 ائمه دیگر فراغتی و فرصتی داشتند كه با كارهای فرهنگی و فكری آن مشكلات جامعه را حل كنند؛ ولی (سلام الله علیه) دید با روی كار آمدن یزید با كار فكری و فرهنگی نمی ‌توان جامعه را زنده كرد؛ پس كار ابی عبدالله با كار ائمه دیگر فرق دارد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/7xMqf 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/04 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مَحرمان معرفت 🔹 جناب و این‌ گونه از افراد، بعد از ائمه (علیهم السلام) كسانی ‌اند كه حرف اولیای الهی را خوب درك كردند و برای ماها نقل می ‌كنند. امیرالمومنین (سلام الله علیه) فرمود: «لاَ یقَاسُ بِنَا أَحَدٌ»؛ هیچ كس را با ما نمی‌ شود قیاس كرد؛ حساب آنها جداست. 👈 هرگز انسان در ارزیابی، نقطه را با خط نمی‌ سنجد یا خط را با سطح نمی‌ سنجد یا سطح را با حجم نمی‌ سنجد، چون اصلاً تناسب ندارند، بلکه همیشه خط را با خط سطح را با سطح و حجم را با حجم می‌ سنجند. 🔹 افراد عادی، نقطه یا حداكثر خط ‌اند، خط را كه كسی با حجم نمی ‌سنجد. حساب ائمه واقعاً جداست. بعد از آنها شاگردان برومندی چه در رشته‌ های حكمت و كلام و عرفان و چه در رشته‌ های دیگر توانستند حرف هایی را از آنها یاد بگیرند و به ما هم منتقل كنند. 🔹 این بزرگواران كه به این بارگاه رسیده ‌اند، برای اینكه آمادگی ای داشتند تا آن حرف ها را بشنوند. اینها از هستند كه هم دردمندند و هم حرف را از دردمند گرفتند و به دیگران منتقل می ‌كنند. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1380/01/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حکمت متعالیه ورود عقلانی متعالی ایجاد کرده است / الهیات باید دغدغه علمی حوزه‌ ها باشد 🔹
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی؛
استاد حوزه و رئیس مؤسسه اسراء هفتم مردادماه 1403 در نشست علمی «بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی با محوریت حکمت متعالیه» با بیان اینکه هرقدر بیشتر پیرامون می‌ اندیشیم می ‌بینیم بیشتر جای کار دارد، گفت: هرقدر جامعه حکمی ما بتوانند ویژگی ‌ها و امتیازات این حکمت را دریابند در فراچنگ آوردن آن تلاش خواهند کرد و از آنجا که مبنای علمی جامعه ما و حتی بشری خواهد شد لذا باید با این حکمت آشنا شویم. 🔹 این حکمت از زمان موجودیت، عقبه ‌ها و گردنه ‌های سنگینی را پشت سر گذاشته است و البته این مسیر دشوار را پیمود ولی هنوز ابعاد این حکمت خیلی شناخته شده نیست و اگر خوب بشناسیم کمک زیادی به علوم انسانی خواهد کرد؛ لذا باید ابتدا به عوامل تولید این نوع حکمت پی ببریم و ببینیم مصالح حکمت متعالیه و عوامل زمینه ‌ساز آن چیست. ◀️ وقتی این حکمت را واکاوی کنیم به حق عمیق و وسیع است و با اینکه ۴۰۰ سال از این حکمت می ‌گذرد باز در مورد آن سخن و صحبت است و همه اقران خود را تحت پوشش درآورده است و اگر بخواهیم مباحث تفسیری و... را از منظر حکمت بررسی کنیم، لاجرم به حکمت متعالیه نیاز داریم. 🔹 اینکه ما مطالبی را از فصوص و مطالب قونوی و... جمع کنیم، مقاله توسعه ‌یافته نیست؛ لذا شخصی مانند می‌ خواهد که مشهودات عرفانی و وحیانی را معقول کند؛ و را نمی‌ توانیم حکمت توسعه ‌یافته بدانیم زیرا با مجموعه دستاوردهای خودش در حال حرکت است و ارتباطی با وحی ندارد. شاهد دیگر در این عرصه هم است؛ عرفان، علم با جلال و شکوه است به گونه ‌ای که از حکمت بالاتر است ولی ملاصدرا بر اساس همین توسعه علمی، راه فلسفی خود را با عرفان هم باز کرد و وحدت شخصیه را وارد دستگاه حکمت متعالیه کرد. 🔹 مسئله در حکمت معنا نداشت و مطرح نبود؛ استادان ایشان مانند میرداماد و شیخ بهایی در غرق بودند و این حکمت سلطه داشت ولی ملاصدرا اصالت وجود را در دستگاه حکمت متعالیه پرورش داد و گفت ما یک ماهیت و یک اصالت داریم و کدام یک اصل است ولی در عرفان فقط مسئله وجود مطرح بود یا در اتحاد عاقل و معقول هم چنین چیزی وجود دارد. 🔹 عامل دیگری که سبب توسعه ‌یافتگی حکمت متعالیه شد، پیشرفت بود و پیشرفت یعنی اینکه دانش و حکمتی بر اساس مبانی و اصول و امکانات قوی و غنی چند قدم مباحث را پیش برده است؛ در وحدت و کثرت و علیت شاهد این مسئله هستیم زیرا وجود و تشکیک و اشداد وجودی را طراحی کرد؛ در بحث حقیقت و مجاز و حدوث و قدم هم شاهد این مسئله هستیم ولی در اشراق و مشاء از آن خبری نیست بنابراین . 🔹 تقسیم به موجود حقیقی و اعتباری و اینکه وجود ذهنی هم یک وجود است در حکمت متعالیه مورد توجه قرار گرفت؛ البته حکمت می ‌تواند پیشرفته و توسعه تا بی ‌نهایت داشته باشد یا در جایی متوقف شود و به تعبیر ما باید ببینیم که ملاصدرا در کجا قلم بر زمین گذارده است و از همانجا قلم جدید بزنیم و این راه باز است و خیلی از مسائلی که از سوی مرحوم و شاگردان ایشان مطرح شده و قدم ‌هایی برداشته شده، مؤید این مطلب است. 👈 امروز برای حوزه ما دغدغه علمی نیست و چیزی نیست که حوزه را بی‌ خوابی بکشاند؛ زیرا برخی از کارهای ما در حوزه کار عمیق نیست. ↙️ مطالعه بیشتر: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/2968169 📚 نشست علمی تاریخ: 1403/05/07 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
🚩 مراسم سوگواری به مناسبت فرا رسیدن شهادت امام سجاد (سلام الله علیه) ▪️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
به مناسبت فرا رسیدن شهادت امام سجاد (سلام الله علیه) مراسم سوگواری در محل دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل دفتر معظم له واقع در قم، خیابان شهداء (صفاییه)، کوچه 19 پلاک 7 برگزار می گردد. ▫️ زمان: چهارشنبه ۱۰ مردادماه ▫️ ساعت: ١۰:٣۰ صبح 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 كیفر بی‌ توجهی به نیاز مردم گرفتار گناه شدن: ... پیامبر (ص) فرمود: کسی که مالش را با اراده و اختیار خود از خوبان دریغ دارد خدا مالش را به ناچار هزینه اشرار خواهد کرد. [1] [1]. مَنْ مَنَعَ مَالَهُ مِنَ الأَخْیارِ اخْتِیاراً صَرَفَ اللَّهُ مَالَهُ إِلَی الأَشْرَارِ اضْطِرَاراً (جامع الاخبار، ص176؛ مستدرك الوسائل، ج12، ص436ـ435). 📚 مفاتیح الحیات ص 500 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 ایثار ▪️ یك وقت كسی می ‌خواهد شهری را اصلاح كند، آن با سخنرانی‌ ها، با جلسات، با كتاب، با پرورش شاگرد مقدور اوست، اما اگر خواست و به مردم عالم بگوید شما یا مسلمان یا كافر هستید من به هر دوی شما درس می ‌دهم! ـ اگر مسلمان هستید را احیا كنید. ـ اگر كافر هستید و مسئله شهادت، فرهنگ شهادت و بهشت را نشناختید، «هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة»را احیا كنید. 👈 اگر كافری ذلیل نباش اگر مسلمانی شهید باش. این كه با تدریس حل نمی ‌شود، با كتاب نوشتن حل نمی ‌شود، این با خون خودش، بچه و اصحاب و انصارش محقق می شود، می‌ خواهد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/I4kDm 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/04 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مدرسه همگانی
🔹 هم گزارش هایش، هم فیلم هایش، هم سریال هایش، هم كارتن هایش، هم مناظره ‌هایش و مانند آن، است. این اختصاصی به خبررسانی و بُعد سیاسی ندارد، آن زیرنویسی هم كه می ‌شود در جامعه اثر می‌ گذارد. 🔹 صدا و سیما هم كار دانشگاهی را می ‌كند كه با وزارت علوم و آموزش عالی همكاری دارد، هم كار آموزش و پرورش را می ‌كند كه برای متفكران میانی است، هم كار دبستان را می‌ كند، هم كار مهد كودك را می ‌كند؛ برای كودكان هم برنامه دارد كه باید اینها را بپروراند. 🔹 قبلاً [در زمان طاغوت] اصلاً كسی گوش به حرف صدا و سیما نمی ‌داد؛ اگر در جریان اول ماه و آخر ماه مثلاً رادیو خبر می‌ داد كه فلان جا ماه دیده شده، كسی اعتنا نمی ‌كرد؛ اما الآن همه منتظرند ببینند صدا و سیما چه می ‌گوید. 🔹 این رسانه‌ ای كه معتمَد نبود، الآن شده مهره اصلی یك نظام! این به آسانی هم به دست نیامده است؛ این قدر خون ریخته شد تا مردم به صدا و سیما اعتماد پیدا كردند. چون به آسانی به دست نیامده، حفظش هم آسان نیست. 👈 بنابراین طوری باید باشد كه همه اینها یعنی هم آنچه به منتقل می ‌كنند داشته باشد منتها ، هم خدماتی كه به و ارائه می‌ دهند صبغه دینی داشته باشد منتها كارشناسانه و هم خدماتی كه به و دانشگاهی ها و هم خدماتی كه به اقشار دیگر. 🔹 شما همه‌ اش بخواهید مسجد و نماز و نماز جماعت و تكبیر را نشان دهید، این كارشناسانه نیست؛ آن كارشناس می‌ داند كه جوان را یا كودك را چطور به سوی نماز بكشاند، به سوی دین بكشاند. 📚 دیدار معاون سیاسی صدا و سیما با حضرت استاد تاریخ: 1385/01/02 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
ثواب عجیب ((کمک هزینه)) به دیگران برای سفر به کربلا و زیارت امام حسین (علیه السلام) 🌐 www.Tasharrof.sqesra.ir 🆔 https://eitaa.com/tasharrofsqesra
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 كیفر بی‌ توجهی به نیاز مردم عذاب قبر: امام كاظم (ع) فرمود: كسی كه برادر مؤمنش جهت درخواست حاجت نزد او آید و او نیازش را برنیاورد در حالی كه قدرت دارد، خدا در قبرش ماری آتشین بر وی مسلط می ‌كند كه تا قیامت او را نیش می ‌زند. [1] [1]. مَنْ أَتَاهُ أَخُوهُ الْمُؤْمِنُ فِى حَاجَةٍ... وَ إِنْ رَدَّهُ عَنْ حَاجَتِهِ وَ هُوَ یقْدِرُ عَلَی قَضَائِهَا سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیهِ شُجَاعاً مِنْ نَارٍ ینْهَشُهُ فِى قَبْرِهِ إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ (الكافى، ج2، ص196). 📚 مفاتیح الحیات ص 500 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 مرثیه یا حسین ▪️ در شب های عملیات در خاكریز مقدم مرثیه «یا حسین! یا حسین»! بود؛ الآن هم وقتی شما به می ‌روید، بعضی از این لوح نوشته ‌ها را كه می ‌خوانید می ‌بینید نام حسین بن علی و كربلا در این لوح ها نوشته است. خاك شهیدان عشق گر بشكافی هنوز آید از آن كشتگان زمزمه یا حسین 👈 این در لوح قبور شهدای ما نوشته است، چون اینها را كربلا پرورانده است. سرّ تشكیل این ‌گونه از حسینیه‌ ها این است كه اگر ـ خدای ناكرده ـ این غرب مستكبر، دیوانگی كرده، همین ایران و همین ایرانی هست و همین تظاهرات و همین ! چون همین حسین بن علی هست و همین حسینیه! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/pLd9o 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/04 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نفرت از ظلم
▫️ قرآن یك اصل كلی را در ذیل بعضی از آیات در سوره «بقره» یاد كرد كه فرمود: ﴿لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ﴾؛ ◀️ این آیه دو دستور می ‌دهد: اینكه نه باش و نه ! ▫️ در آن دعا مطلب عمیقی را تفهیم می ‌كند؛ عرض می ‌كند: «اللَّهُمَّ فَکمَا کرَّهْتَ إِلَیّ أَنْ أُظْلَمَ فَقِنِی مِنْ أَنْ أَظْلِم»؛ خدایا ظالم شدن بد است مظلوم شدن هم بد است؛ اما شما در ما سرمایه ای گذاشتی كه ما بدمان می ‌آید مظلوم بشویم یعنی اگر كسی نسبت به ما ظلم بكند، ما واقعاً منزجریم متنفریم و كراهت داریم. 👈 خدایا توفیقی به ما بده كه ما از ظلم به دیگران هم كراهت داشت باشیم، بدمان بیاید كه به حق دیگران تعدی كنیم و منزجر باشیم از تعدی. ▫️ آن است که آدم احساس بكند كه ظلم، سمّ است و تعدّی به غیر، نفرت ‌آور است. این با درس و بحث پدید نمی ‌آید، این را باید بچشد؛ تلخی گناه را باید آدم بچشد. ▫️ یك وقت آدم درس می‌ خواند كتاب می ‌نویسد كه ظالم شدن حرام است، بعد هم دستش در هنگام ظلم می‌ لرزد؛ اما اگر از ظالم شدن منزجر باشد همان طور كه از مظلوم شدن متنفر است، این را به همراه دارد. ▫️ وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) عرض می ‌كند خدایا هر دو كار بد است هم ظلم كردن هم ظلم ‌پذیری؛ همان طوری كه نسبت به ما لطف كردی که جان ما را از منزجر كردی، جان ما را از هم منزجر كن. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1375/03/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
شماره چهل و چهارم «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» منتشر شد 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: ویژگی مهم این شماره، اختصاص سه مقاله به بسط و ترویج مبانی «عقلانیت وحیانی» است که از اندیشه های ناب حضرت استاد علامه جوادی آملی (حفظه الله) سرچشمه گرفته و نیز یادداشت ویژه و معاصرانه سردبیر است. ☑️عناوین مقالات: ✍️ یادداشت سردبیر: پرسش‎های فلسفی و صعوبت آن‎ها 1️⃣معاد جسمانی از نظر آقا علی مدرس زنوزی و آیت الله جوادی آملی 2️⃣سعادت از نظر آیت الله جوادی آملی، غایت جامع یا غالب؟ 3️⃣بررسی و نقد راه‌حل عدمی انگاری شرور در دیدگاه آیت الله جوادی آملی 4️⃣مبانی انسان شناختی شکل گیری و حجیت سیره عقلاء 5️⃣هم‎بودی اگوی استعلایی و تجربی در پدیدارشناسی هوسرل 6️⃣همدلی در سنت پدیدارشناختی ↙️ مطالعه متن كامل مقالات: www.isramags.ir ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/-181 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra