eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
منطقِ حق
▫️ چرا ائمه (علیهم السلام) اصرار دارند بر گرامی داشت تعزیت و تسلیت سالار شهیدان؟ می‌ بینید او حرف ‌های جهانی می ‌زند؛ تنها وارث خلیل حق نیست تنها وارث موسای کلیم و عیسای مسیح (علیهما السلام) نیست. او به عنوان ، مثل اینکه دارد جهان را اداره می ‌کند و کاری که مستخلف عنه او دارد، او هم همان حرف را می‌ زند: ﴿وَمَا كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُدًا﴾. این استدلال خداست که در دستگاه من آدم فاسدی نیست، هم فرمود در دستگاه من آدم گمراهی نیست؛ کسی که بین واجب و غیر واجب، بین اهمّ و غیر اهمّ فرق نگذارد، در دستگاه ما نیست. دستگاه ما دستگاهی است که همه را با می ‌بیند. ▫️ همه ما شنیدیم که وجود مبارک حسین بن علی، در بالای سر علی بن الحسین خم شد و این پسر را بوسید، یک غلام سیاه هم در کربلا بود، وجود مبارک حسین بن علی خم شد و صورت این غلام سیاه را بوسید: یکجا رخ غلام و پسر بوسه داد و گفت ٭٭٭ در دین ما سیه نکند فرق با سفید 👈 این یک است، اختصاصی به جریان آن روز ندارد و بساط اموی را بالکل برچید. ▫️ سخنان نورانی زینب کبرا این طور بود، سخنان نورانی امام سجاد این طور بود که فرمودند ما آمدیم آنچه ما بود انجام دادیم و ذات اقدس الهی این قربانی را پذیرفته و این هدف را به مقصد رسانده و ما را پیروز کرد و : «إذا أرَدتَ أن تَعلَمَ مَن غَلَب ودَخَلَ وَقتُ الصَّلاة فَأذِّن ثُمَّ أقِم». 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1397/06/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🚩 کاروان روشنگری ▫️ فاصله مكه تا كوفه تقریباً سیصد فرسخ بود، (حضرت سید الشهدا) در این سیصد فرسخ پیام ها داد، نامه‌ ها داد، مصاحبه‌ ها كرد، گفت‌ و ‌گو‌ها داشت، گفتمان ها داشت، مناظره‌ ها داشت، كلّ این سیصد فرسخ را روشن كرد. ▫️ مانده بود شام و اطراف شام كه دسترسی نداشت؛ بعد از او و عائله‌ اش رفتند و شام را هم روشن كردند. از آنجا خبر به جاهای دیگر رسید؛ لذا طولی نكشید كه بالأخره دولت اموی منقرض شد. 📚 سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان تاریخ: 1387/02/09 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 كیفر بی‌ توجهی به نیاز مردم گرفتار لعنت ابدی: رسول خدا (ص) فرمود: كسی كه نیاز نیازمندی را برنیاورد در حالی كه می ‌تواند، گناه او مانند گناه باجگیر است. در این هنگام مالك بن عوف برخاست و پرسید: ای رسول خدا! گناه باجگیر در چه حدی است؟ آن حضرت فرمود: در هر روز و شب لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر او باد و هر كسی را خدا لعنت كند یاوری ندارد. [1] [1]. مَنْ مَنَعَ طَالِباً حَاجَتَهُ وَ هُوَ یقْدِرُ عَلَی قَضَائِهَا فَعَلَیهِ مِثْلُ خَطِیئَةِ عَشَّارٍ، فَقَامَ إِلَیهِ مَالِكُ بْنُ عَوْفٍ فَقَالَ: وَ مَا یبْلُغُ مِنْ خَطِیئَةِ عَشَّارٍ یا رَسُولَ اللَّهِ؟ فَقَالَ: عَلَی الْعَشَّارِ فِى كُلِّ یوْمٍ وَ لَیلَةٍ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ وَ مَنْ یلْعَنِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ نَصِیراً (وسائل الشیعة، ج16، ص390). 📚 مفاتیح الحیات ص 499 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 عقل و دین ▪️ مسئولان محترم هیئات حسینیه ‌ها مساجد تكایا و دسته ‌جات بگذارید حرف شما باشد، قدری بلندتر فكر كنید! آزادتر فكر كنید! ▪️ این را من به مسئولان سراسر كشور عرض می‌ كنم كه مبادا خدای ناكرده این دوربین را به دست كسی بدهند كه دوربین نباشد! چهار تا علَم و علامت دیدند آن علامت ها را اصلاً نشان ندهند، بگذارید این پارچه‌ نوشته‌ ها كه پیام دارد نشان داده شود آن تظاهرات و آن سینه ‌زنی كه حمایت از آزادی فكر در آن نباشد، فقط چهار تا آهن سرد به دنبال آن باشد این را قبول دارد؟! 👈 شما مسئولان محترم هیئات! این هیئات را رهبری كنید، اینها را هدایت كنید، پارچه‌ نوشته ‌های تان را خوب بررسی كنید ـ به لطف الهی ـ كه پیام داشته باشد، در آن باشد، باشد، باشد! ▪️ خطبه ‌هایی را از كلام نورانی ابی‌ عبدالله، از زینب كبری، از بچه ‌های حسین، از زین ‌العابدین، انتخاب كنید تا سعادت و سیادت دنیا و آخرت ـ ان ‌شاء الله ـ نصیب شما بشود. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/DuZVO 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/07 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
اصول انسانیت
🔹 وجود مبارك امام صادق این حدیث را از جدّ بزرگوارش امیر مؤمنان علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیه أفضل صلوات المصلّین) نقل كرد، فرمود: «أَصلُ الإِنسَانِ لُبُّهُ وَ عَقلُهُ دِینُهُ وَ مُرُوَّتُهُ حَیثُ یجعَلُ نَفسَه». 🔹 عناصر محوری این سه اصل است: ـ یكی اینكه انسان بداند او چیست. ـ دوم اینكه بداند او در چیست. ـ سوم اینكه بداند مردانگی و مروّت و و رادمردی و آزادگی او در چیست. 1️⃣ فرمود: «أَصلُ الإِنسَانِ لُبُّهُ»؛ یعنی آن كه لُبّ ندارد مغز ندارد، انسان نیست و اگر انسان نبود دین نخواهد داشت. 2️⃣ «وَ عَقلُهُ دِینُهُ»؛ دین انسان، در عقل او, عقلانیت او, فطرت او, هوشمداری او و مانند آن است. 3️⃣ «وَ مُرُوَّتُهُ حَیثُ یجعَلُ نَفسَه»؛ آزادگی انسان, مردانگی انسان، به دست خود اوست؛ هر جا خود را نهاد، به همان اندازه می‌ارزد. 👈 طبق بیان نورانی امام صادق كه از امیر بیان و بنان علی ‌بن ‌ابی‌طالب (سلام الله علیه) نقل كرد فرمود: «أَصلُ الإِنسَانِ لُبُّهُ»، اگر كسی لبیب نبود انسان نیست. 📚 سخنرانی در جمع طلاب فیروزکوه تاریخ: 1393/05/29 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🚩 کربلایی باش ▫️ حضرت سید الشهدا (علیه السلام) در خطبه ‌های نورانی مكه این چنین فرمود: «مَن كان باذلاً فینا مُهْجَته و مُوطّناً علی لقاء الله نفسه فَلْیرْحَل مَعنا»؛ یعنی كسی كه (بخواهد) خود را به برگرداند و اشتیاق به وطن را در خود احیا كند؛ باید بشود! ▫️ وطن مألوف همه ما هم است. اگر خدای سبحان فرمود: ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾ و اگر روح انسان منسوب به ذات اقدس الهی است و اگر از طرف خدای سبحان آمده وطنش است؛ بازگشت به لقاءالله بازگشت به وطن اصلی است. 📚 پیام به همایش ملی شعر عاشورایی تاریخ: 1391/10/13 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 كیفر بی‌ توجهی به نیاز مردم گرفتار گناه شدن: امام صادق (ع) می ‌فرماید: بدان كسی كه مال خود را در راه اطاعت خدا صرف نكند به هزینه كردن آن در راه معصیت خدا گرفتار می ‌شود و هركس در راه برآوردن نیاز ولی خدا قدم برندارد خدا او را به گام زدن در جهت رفع گرفتاری دشمنان خدا مبتلا می‌ كند. [1] [1]. وَ اعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ لَمْ ینْفِقْ فِى طَاعَةِ اللَّهِ ابْتُلِی بِأَنْ ینْفِقَ فِى مَعْصِیةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنْ لَمْ یمْشِ فِى حَاجَةِ وَلِىِّ اللَّهِ ابْتُلِىَ بِأَنْ یمْشِىَ فِى حَاجَةِ عَدُوِّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل (الفقیه، ج4، ص412). 📚 مفاتیح الحیات ص 500 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 سید الشهداء ▪️ وجود مبارك امام سجاد فرمود اینجا نِی فراوان است، حصیر هست، بروید حصیری بیاورید، این بدن مطهر را ما با حصیر كفن كنیم. چون شهید احتیاجی به كفن ندارد، احتیاج به غسل هم ندارد، خون شهید غسل اوست و لباس شهید كفن اوست، فقط بر شهید نماز میت می‌ خوانند و او را با همان لباس دفن می ‌كنند. ▪️ سالار شهیدان از آن جهت كه شهید بود احتیاج به غسل نداشت، اما احتیاج به كفن داشت، چون لباس های بدن مطهر او را به غارت بردند، این بدن هم زیر سُم اسب ها آن قدر آسیب دید كه لباسی نماند؛ لذا وجود مبارك امام سجاد فرمود: حصیری حاضر كنید كه بدن سالار شهیدان را در آن حصیر كفن كنم. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/G9Sce 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/04 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شیخ الطائفه
🔹 اینکه می بینید افرادی مثل مرحوم هزار سال می مانند، برای این است که هستند! آن روز فهمیدند که چه کار باید کنند؛ هم در فقه کار کردند هم در اصول کار کردند هم در تفسیر کار کردند هم در کلام کار کردند و هم در حدیث. 🔹 دو کتاب از «کتب اربعه» را همین شیخ طوسی نوشته، تفسیر چند جلدی را هم نوشته، فقه هم نوشته، در کلام، کتاب تلخیص الشافی را هم او نوشته است. اینکه می بینید اینها هزار سال می مانند به این علت است. 🔹 روزی چند هزار نفر می گویند: «قال الشیخ رحمه الله»؛ این کم نیست! درباره آنها که بحث تفسیری دارند، آنها که بحث تهذیب و استبصار دارند، آنها که بحث مبسوط و نهایه دارند، آنها که بحث های عُدّه و امثال اینها دارند، می گویند: «قال الشیخ رحمه الله»؛ چند هزار نفر در روز در حوزه های علمی شیعه می گویند شیخ طوسی (رحمه الله) چنین گفت. ـ این اوج فضیلت است؛ ـ این کم نیست؛ ـ این شدنی است! 📚 سوره مبارکه شوری جلسه 25 تاریخ: 1394/07/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
انتظار یعنی به قدری خودسازی کنیم که وقتی دستمان به حکومت رسید نه اختلاسی شویم و نه نجومی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: معنای «انتظار» آن است که انسان بتواند در صحابت خلیفه خدا انجام بدهد... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
«انتظار» یعنی به قدری خودسازی کنیم که وقتی دستمان به حکومت رسید نه اختلاسی شویم و نه نجومی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: از بهترین عبادات است، زیرا معنای انتظار آن است که انسان بتواند در صحابت خلیفه خدا کار جهانی انجام بدهد. 🔹 یک وقت است یک حکومت علوی است که انسان خدمتگزار حکومت علوی است، آن گرچه وجود مبارک حضرت امیر (صلوات الله و سلامه علیه) طبق نقل مرحوم کلینی فرمود: «مَا لِلَّهِ عزّوجلّ آیةٌ هی أَكْبَرُ مِنِّی» اما چون قلمرو خلافت و وصایت و مدیریت آن حضرت محدود بود خدمتگزاران در آن حکومت هم ثواب محدودی دارند؛ یک وقت است که کسی وجود مبارک خاتم ائمه (علیهم السلام) است که این خلیفة الله است و انجام می دهد، ـ چه ثوابی بالاتر از این! ـ چه اجری ارزنده تر از این که انسان خدمتگزار یک حکومت جهانی باشد! 🔹 کسانی می توانند باشند که اولا از آن قبیل باشند که دارد: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ» و ثانیا وقتی به حکومت رسیدند نه دست به اختلاس بزنند و نه حقوق نجومی را در نظر داشته باشند؛ این کار بسیار کم است! در این حکومت اسلامی ما که خون های بسیاری از جوان ها نثار شده است عده ای حدوثاً فداکار بودند و بقائاً طرز دیگری در آمدند! کمتر کسی موفق است یکسان و مستقیم باشد. در حکومت وجود مبارک حضرت، فرمود ما از همان اول بررسی می کنیم احدی که حدوثش یک نحو و بقائش نحو دیگری باشد در دستگاه و حرم امن ما نیست! 🔹 خدا فرمود عالم را من اداره می کنم، از مُلک تا ملکوت، از سماوات و أرضین، من عالَم را اداره می کنم، مدبّرات امر هم فراوان دارم؛ اما من یک مدبّر نالایق ندارم؛ این کار خداست! فرمود: ﴿وَ مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾. 👈 این پیام خداست و خلیفه او یعنی وجود مبارک هم در آن بین راه با اینکه نیاز داشت فرمود من بی عرضه را به کربلا نمی برم؛ قوی تر و بالاترش و محکم ترش را وجود مبارک ولی عصر اعلام می کند که ﴿وَ مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾. ما که امیدواریم باشیم؛ یعنی باید خودسازی کنیم؛ به قدری خودسازی کنیم که وقتی دستمان به حکومت رسید نه اختلاسی شویم و نه نجومی! این است. ↙️ مطالعه کامل: https://javadi.esra.ir/fa/w/-9-38 📚 فرازی از پیام به هفدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت تاریخ: 1400/12/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
📣 بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی با محوریت بررسی قوت و غنای حکمت متعالیه 💢 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) برگزار می‎کند: ❇️ میهمان: حضرت حجت الاسلام و المسلمین رئیس بنیاد بین المللی اسراء و استاد درس خارج حوزه علمیه قم ❇️ میزبان: حجت الاسلام و المسلمین مدیر مؤسسه سطح چهار آموزش عالی اسراء 🗓 یکشنبه 07/ 05/ 1403 🕰راس ساعت 17:30 📍 مکان: قم، خیابان باجک، کوچه10، اولین فرعی سمت چپ، مجمع عالی حکمت، سالن همایش. 👈 شرکت حضوری در نشست برای عموم برادران و خواهران بلامانع است. ✅ پخش آنلاین در کانال مؤسسه پژوهشی امام علی‎(ع): http://eitaa.com/joinchat/3181904050C32a22f4cab 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 كیفر بی‌ توجهی به نیاز مردم گرفتار گناه شدن: ... امام صادق (ع) می ‌فرماید: کسی که از انفاق حقی در راه خدا مانع شود دو چندان آن را در راه باطل هزینه خواهد کرد. [1] [1]. مَنْ مَنَعَ حَقّاً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْفَقَ فِى بَاطِلٍ مِثْلَیه (الكافى، ج3، ص506). 📚 مفاتیح الحیات ص 500 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 انقلاب سید الشهداء ▪️ یك وقت است در حال عادی عقیده مردم محفوظ است اخلاق مردم محفوظ است؛ ولی گاهی سیئاتی در جامعه مورد ارتكاب است، در چنین فضایی كارهای فكری، ، رهنمودهای تبلیغی سودمند هستند؛ اما یك وقت حادثه تلخی پدید آمد، حادثه شوم و مشئومی خود را نشان داد، در آن روزگار، كارهای فرهنگی و فكری و سخنرانی ها اثر ندارد، چاره جز نیست؛ مثلاً یك وقت كسی بیماری عادی دارد این با دارو و شربت و قرص و كپسول قابل حل است؛ اما یك وقت است حادثه سنگینی رخنه كرده است كه چاره جز جراحی و عمل كردن نیست. 👈 ائمه دیگر فراغتی و فرصتی داشتند كه با كارهای فرهنگی و فكری آن مشكلات جامعه را حل كنند؛ ولی (سلام الله علیه) دید با روی كار آمدن یزید با كار فكری و فرهنگی نمی ‌توان جامعه را زنده كرد؛ پس كار ابی عبدالله با كار ائمه دیگر فرق دارد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/7xMqf 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/04 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مَحرمان معرفت 🔹 جناب و این‌ گونه از افراد، بعد از ائمه (علیهم السلام) كسانی ‌اند كه حرف اولیای الهی را خوب درك كردند و برای ماها نقل می ‌كنند. امیرالمومنین (سلام الله علیه) فرمود: «لاَ یقَاسُ بِنَا أَحَدٌ»؛ هیچ كس را با ما نمی‌ شود قیاس كرد؛ حساب آنها جداست. 👈 هرگز انسان در ارزیابی، نقطه را با خط نمی‌ سنجد یا خط را با سطح نمی‌ سنجد یا سطح را با حجم نمی‌ سنجد، چون اصلاً تناسب ندارند، بلکه همیشه خط را با خط سطح را با سطح و حجم را با حجم می‌ سنجند. 🔹 افراد عادی، نقطه یا حداكثر خط ‌اند، خط را كه كسی با حجم نمی ‌سنجد. حساب ائمه واقعاً جداست. بعد از آنها شاگردان برومندی چه در رشته‌ های حكمت و كلام و عرفان و چه در رشته‌ های دیگر توانستند حرف هایی را از آنها یاد بگیرند و به ما هم منتقل كنند. 🔹 این بزرگواران كه به این بارگاه رسیده ‌اند، برای اینكه آمادگی ای داشتند تا آن حرف ها را بشنوند. اینها از هستند كه هم دردمندند و هم حرف را از دردمند گرفتند و به دیگران منتقل می ‌كنند. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1380/01/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حکمت متعالیه ورود عقلانی متعالی ایجاد کرده است / الهیات باید دغدغه علمی حوزه‌ ها باشد 🔹
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی؛
استاد حوزه و رئیس مؤسسه اسراء هفتم مردادماه 1403 در نشست علمی «بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی با محوریت حکمت متعالیه» با بیان اینکه هرقدر بیشتر پیرامون می‌ اندیشیم می ‌بینیم بیشتر جای کار دارد، گفت: هرقدر جامعه حکمی ما بتوانند ویژگی ‌ها و امتیازات این حکمت را دریابند در فراچنگ آوردن آن تلاش خواهند کرد و از آنجا که مبنای علمی جامعه ما و حتی بشری خواهد شد لذا باید با این حکمت آشنا شویم. 🔹 این حکمت از زمان موجودیت، عقبه ‌ها و گردنه ‌های سنگینی را پشت سر گذاشته است و البته این مسیر دشوار را پیمود ولی هنوز ابعاد این حکمت خیلی شناخته شده نیست و اگر خوب بشناسیم کمک زیادی به علوم انسانی خواهد کرد؛ لذا باید ابتدا به عوامل تولید این نوع حکمت پی ببریم و ببینیم مصالح حکمت متعالیه و عوامل زمینه ‌ساز آن چیست. ◀️ وقتی این حکمت را واکاوی کنیم به حق عمیق و وسیع است و با اینکه ۴۰۰ سال از این حکمت می ‌گذرد باز در مورد آن سخن و صحبت است و همه اقران خود را تحت پوشش درآورده است و اگر بخواهیم مباحث تفسیری و... را از منظر حکمت بررسی کنیم، لاجرم به حکمت متعالیه نیاز داریم. 🔹 اینکه ما مطالبی را از فصوص و مطالب قونوی و... جمع کنیم، مقاله توسعه ‌یافته نیست؛ لذا شخصی مانند می‌ خواهد که مشهودات عرفانی و وحیانی را معقول کند؛ و را نمی‌ توانیم حکمت توسعه ‌یافته بدانیم زیرا با مجموعه دستاوردهای خودش در حال حرکت است و ارتباطی با وحی ندارد. شاهد دیگر در این عرصه هم است؛ عرفان، علم با جلال و شکوه است به گونه ‌ای که از حکمت بالاتر است ولی ملاصدرا بر اساس همین توسعه علمی، راه فلسفی خود را با عرفان هم باز کرد و وحدت شخصیه را وارد دستگاه حکمت متعالیه کرد. 🔹 مسئله در حکمت معنا نداشت و مطرح نبود؛ استادان ایشان مانند میرداماد و شیخ بهایی در غرق بودند و این حکمت سلطه داشت ولی ملاصدرا اصالت وجود را در دستگاه حکمت متعالیه پرورش داد و گفت ما یک ماهیت و یک اصالت داریم و کدام یک اصل است ولی در عرفان فقط مسئله وجود مطرح بود یا در اتحاد عاقل و معقول هم چنین چیزی وجود دارد. 🔹 عامل دیگری که سبب توسعه ‌یافتگی حکمت متعالیه شد، پیشرفت بود و پیشرفت یعنی اینکه دانش و حکمتی بر اساس مبانی و اصول و امکانات قوی و غنی چند قدم مباحث را پیش برده است؛ در وحدت و کثرت و علیت شاهد این مسئله هستیم زیرا وجود و تشکیک و اشداد وجودی را طراحی کرد؛ در بحث حقیقت و مجاز و حدوث و قدم هم شاهد این مسئله هستیم ولی در اشراق و مشاء از آن خبری نیست بنابراین . 🔹 تقسیم به موجود حقیقی و اعتباری و اینکه وجود ذهنی هم یک وجود است در حکمت متعالیه مورد توجه قرار گرفت؛ البته حکمت می ‌تواند پیشرفته و توسعه تا بی ‌نهایت داشته باشد یا در جایی متوقف شود و به تعبیر ما باید ببینیم که ملاصدرا در کجا قلم بر زمین گذارده است و از همانجا قلم جدید بزنیم و این راه باز است و خیلی از مسائلی که از سوی مرحوم و شاگردان ایشان مطرح شده و قدم ‌هایی برداشته شده، مؤید این مطلب است. 👈 امروز برای حوزه ما دغدغه علمی نیست و چیزی نیست که حوزه را بی‌ خوابی بکشاند؛ زیرا برخی از کارهای ما در حوزه کار عمیق نیست. ↙️ مطالعه بیشتر: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/2968169 📚 نشست علمی تاریخ: 1403/05/07 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
🚩 مراسم سوگواری به مناسبت فرا رسیدن شهادت امام سجاد (سلام الله علیه) ▪️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
به مناسبت فرا رسیدن شهادت امام سجاد (سلام الله علیه) مراسم سوگواری در محل دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل دفتر معظم له واقع در قم، خیابان شهداء (صفاییه)، کوچه 19 پلاک 7 برگزار می گردد. ▫️ زمان: چهارشنبه ۱۰ مردادماه ▫️ ساعت: ١۰:٣۰ صبح 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 كیفر بی‌ توجهی به نیاز مردم گرفتار گناه شدن: ... پیامبر (ص) فرمود: کسی که مالش را با اراده و اختیار خود از خوبان دریغ دارد خدا مالش را به ناچار هزینه اشرار خواهد کرد. [1] [1]. مَنْ مَنَعَ مَالَهُ مِنَ الأَخْیارِ اخْتِیاراً صَرَفَ اللَّهُ مَالَهُ إِلَی الأَشْرَارِ اضْطِرَاراً (جامع الاخبار، ص176؛ مستدرك الوسائل، ج12، ص436ـ435). 📚 مفاتیح الحیات ص 500 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra