مهمترين پيام رسان كربلا.mp3
2.52M
💠 روز دوازدهم ماه #محرم 1443
▪️ مهمترین پیام رسان كربلا
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مهمترین پیام رسان كربلا
▪️ #مهمترین_پیام_رسان_كربلا امام سجاد (سلام الله علیه) است. حضرت دیگر فراغتی نداشت كه با تأسیس حوزه و تألیف كتاب معارف را منتقل كند، با دعا [منتقل کرد]. یك مفسّر عمیق همان طور كه برای حل مطالب به آیات قرآنی و روایات تفسیری مراجعه می كند، بشرح ایضاً [همچنین] به ادعیه هم مراجعه می كند. آن مفسّر عمیق هرگز دعا را از نظر دور نمی دارد. برای فهمیدن آیه به خیلی از این ادعیه مراجعه می شود، به خیلی از این زیارات مراجعه می شود. آن روز اینها برای نشر معارف راهی نداشتند مگر از راه زیارت و دعا. وقتی كه شما می بیند امام هادی دستور #زیارت_جامعه می دهد یا وجود مبارك امام سجاد دستور ادعیه خاص می دهد، یك مفسر، یك فقیه، یك حكیم و یك متكلم برای حل بسیاری از آیات قرآن كریم همان طوری كه به روایات امام باقر و صادق (سلام الله علیهما) مراجعه می كند، #ادعیه_امام_سجاد را هم ملاحظه می كند. شما می بینید آن روایت ها را ائمه دیگر از همین ادعیه دارند.
▪️ یك وقتی از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) سؤال كردند این ﴿خُذُوا ما آتَیناكُمْ بِقُوَّةٍ﴾[1] یعنی چه؟ «أَ قُوَّةٌ فِی الْأَبْدَانِ أَمْ قُوَّةٌ فِی الْقُلُوب»؟[2] منظور آن است كه با قدرت فكر بگیریم یا با قوت بازو؟ فرمود: «فِیهِمَا جَمِیعاً»؛ یعنی سپاه و ارتش عموماً و شما برادران بزرگوار لشكر 25 كربلای مازندران خصوصاً ﴿خُذُوا ما آتَیناكُمْ بِقُوَّةٍ﴾ «ای بقوة القلوب و بقوة الابدان». این بیان نورانی امام صادق (سلام الله علیه) را شما ببینید از تحلیل عمیق دعای امام سجاد به دست میآورید. وجود مبارك امام سجاد همین معارف را عمیق تر، عریق تر و دقیقتر در آن دعای اهل ثغور بیان و تحلیل میكند؛ عرض می كند خدایا آنچه كه باعث پیشرفت یك لشكر اسلام است #معرفت اوست، #علم اوست و #بینایی اوست. لشكری كامیاب است كه در طلیعه امر #صاحب_نظر در اواسط امر #صاحب_بصر و در پایان امر #اهل_معرفت باشد؛ همه اینها را امام سجاد در این دعا آورده موانع موفقیت را هم ذكر كرده و رفع آن موانع را از ذات اقدس الهی مسئلت كرده است؛ به خدا عرض می كند و «وَ عَرِّفْهُمْ مَا یجْهَلُونَ، وَ عَلِّمْهُمْ مَا لَا یعْلَمُونَ، وَ بَصِّرْهُمْ مَا لَا یبْصِرُونَ»؛ خدایا اینها را اهل معرفت بكن كه #جهل_علمی را بزدایند و #جهالت_عملی را ترك كنند «عَرِّفْهُمْ مَا یجْهَلُونَ، وَ عَلِّمْهُمْ مَا لَا یعْلَمُونَ» هم #اهل_معرفت باشند آن جزئیات را ریز را دقیق بفهمند، هم #اهل_علم و دانشوری باشند خطوط كلی را خوب ارزیابی كنند. این جاها كه بین علم و معرفت جمع می شود «إذا اجتمعا افترقا» معرفت معنای خاص خودش را دارد، علم معنای مخصوص خودش را دارد «عَرِّفْهُمْ مَا یجْهَلُونَ، وَ عَلِّمْهُمْ مَا لَا یعْلَمُونَ»، بعد از انضمام آن معرفت امور جزئی و این علم امور كلی فرمود اینها تازه شدند #صاحب_نظر، یك ارتشی یك سپاهی اگر صاحب نظر باشد كافی نیست باید #صاحب_بصر باشد. نظر یعنی نگاه، بصر همان رؤیت را تداعی می كند یعنی دیدن، خیلی ها اهل نظرند و نظریه پردازند و نگاه می كنند، ولی نمی بینند
▪️ هر اهل نظری اهل بصر نیست، اگر آن بزرگوار در شعرش گفت هر شجر ثمر ندارد، هر نظر بصر ندارد ناظر به این قسمت است. امام سجاد می فرماید اگر سپاه ما #اهل_معرفت شد در امور ریز، اهل علم شد در قوانین كلی این نظر ریز و درشت زمینه بشود تا او را اهل بصر كند «وَ بَصِّرْهُمْ مَا لَا یبْصِرُونَ» آنچه را كه دیگران نمی بینند و قبلاً نمی دیدند الآن بصیر بشوند اینها #شرایط_موفقیت است.
▪️ وجود مبارك امام سجاد در این دعاها عرض می كند خدایا #یاد_دنیا، نام دنیا، نام جاه و مقام و پول را از یاد این عزیزان سپاهی در خط مقدم جبهه از یادشان ببر «وَ أَنْسِهِمْ عِنْدَ لِقَائِهِمُ الْعَدُوَّ ذِكْرَ دُنْیاهُمُ الْخَدَّاعَةِ الْغَرُورِ، وَ امْحُ عَنْ قُلُوبِهِمْ خَطَرَاتِ الْمَالِ الْفَتُونِ».
[1]. سوره بقره، آیه63.
[2]. تفسیر العیاشی، ج1، ص45.
#سالروز_شهادت_امام_سجاد_علیه_السلام
#معرفت_و_بصیرت
#فتنه_مال
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع لشکریان 25 کربلای مازندران
تاریخ: 1385/11/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ کلیپ تسنیم ولایت
#باز_نشر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 روضه خوانی در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی
تاریخ: 1395/05/26
🆔 @a_javadiamoli_esra
آسیب شناسی واقعه کربلا.mp3
1.74M
💠 روز سیزدهم ماه #محرم 1443
▪️ آسیب شناسی واقعه کربلا
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آسیب شناسی واقعه کربلا
▪️ خدای سبحان ما را به منزله یك #معدن آفرید نه یك بستر خاكی و كویری؛ فرمود انسان سطح زمین نیست، انسان معدن است: «اَلّناسُ معادِنُ كَمَعادِنِ الَّذهَبِ وَ الْفِضَّةِ»[1] بستر انسان، ظاهر انسان، خلق و خوی انسان یك امر روشنی است؛ امّا در درون او چه چیز نهادینه شده است و كدام گوهر دفن شده است این را نه خود میداند نه دیگری می بیند. انبیاء كه معدن شناسان انسانی اند [و] برای كندوكاو مأمور شدند، اینها را خدای سبحان فرستاد تا درونِ درون را بشكافند، به ما نشان دهند كه شما گوهری در درون خود نهادینه شده دارید، این گوهر را بشناسید، از این گوهر مبانی را استخراج كنید و از آن مبانی مواد را. این اوّلین خطبه نهج البلاغه كه وجود مبارك امیر كلام علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) فرمود انبیا آمدند: «وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»، یعنی این.
▫️ انسان قدرت پركشیدن دارد، پر و بالی دارد، می تواند به سپهر سفر كند و آن اوج سپهر را از نزدیك ارزیابی كند. این كار را انبیاء به انسان آموختند و به او پر و بال دادند تا او بتواند پرواز كند، این كار را می گویند #اندیشوری، #پژوهشگری و تحقیق؛ یعنی انسان هم قدرت پركشیدن تا #سپهر_معرفت را دارد، هم قدرت غوّاصی تا عمق دریا را؛ یكی را حكمت و كلام به عهده میگیرد دیگری را عرفان. انسان یا در درونِ درون خود فرو می رود می شود #عارف؛ یا در برون و برون پر می كشد میشود #حكیم و متكلم، یا جامع بین مشهود و معقول است مانند عارفان كُمّل، یا جامع كلّ است مانند انبیاء و اولیاء.
▪️ وجود مبارك ابی عبدالله آن قدر مردم را [گرفتار] شستشوی مغزی دید، فرمود كه نه گذاشتند شما چیزی بفهمید نه نان حلالی به شما دادند ـ بالأخره انسان یا باید #اهل_گوش باشد، یا #اهل_دل: ﴿لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِيدٌ﴾[2] ـ فرمود نه خود می فهمید، نه حرف های من در شما اثر می كند؛ خود نمی فهمید چون با شستشوی مغزی روبرو هستید، حرف من در شما اثر نمی كند برای اینكه مال حرام شكم شما را پُر كرده است، كسی كه حرام خورد آن مالِ حرام می شود اندیشه. اگر گفتند «ای برادر تو همان اندیشه ای» همان طوری كه روح جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء است، اندیشه این چنین است، اخلاق این چنین است؛ این غذا به صورت #اندیشه در می آید، این غذا به صورت #اخلاق در می آید، هیچ توقع نداشته باشید كه غذای حرام به صورت اندیشه ناب در بیاید [و] این بشود حوزوی خوب یا بشود دانشگاهی خوب، #اندیشه_پاك از غذای پاك است!
▫️ وجود مبارك امام صادق فرمود: كسب حرام «يَبينُ فِي الذُّرِيَّةِ»[3] در اعقاب اثر می گذارد، چه رسد به انسان [خورنده حرام]. وجود مبارك ابی عبدالله فرمود: غذای حرام نمی گذارد شما حرف امام زمانتان را بشنوید ـ وجود مبارك ابی عبدالله امام آن زمان بود! هر كدام از این دوازده امام در عصر خود امام آن زمان بودند، الآن وجود مبارك امام دوازدهم (ارواحنا فداه) ولی ماست ـ وجود مبارك ابی عبدالله فرمود: #غذای_حرام در شما اثر كرده كه حرف من در شما اثر نمی كند.
[1]. كافی، ج 8، ص 177.
[2]. سوره ق، آیه 37.
[3]. كافی، ج 5، ص 125.
#تدفين_پيكرهاي_مقدس_شهيدان_كربلا
#اهل_گوش_و_اهل_دل
#اندیشه_سپهری
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1384/11/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره90
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#عوامل_مادی
🔸 امام صادق (علیه السلام) میفرماید: سه چیز بدن را از پا در می آورد و چه بسا موجب مرگ شود: با شكم پر وارد حمام شدن و با معده پر آمیزش كردن و آمیزش با پیرزنان.[1]
روایت شده: هر كس غذا بسیار خورد بدنش بیمار شود و سنگدل گردد.[2]
[1] . ثَلاثَةٌ یهْدِمْنَ الْبَدَنَ وَ رُبَّمَا قَتَلْنَ: دُخُولُ الْحَمَّامِ عَلَی الْبِطْنَةِ وَ الْغِشْیانُ عَلَی الامْتِلاءِ وَ نِكَاحُ الْعَجَائِز (الفقیه، ج3، ص555).
[2] . ... وَ مَنْ كَثُرَ طَعَامُهُ سَقُمَ بَدَنُهُ وَ قَسَا قَلْبُهُ (الدعوات، ص77).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 111.
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تصویری #ویژه_برنامه_محرم
#تسنیم_ولایت
▪️ موضوع: #غدیر_خونین_کربلا ــ جلسه 1
▪️ تاریخ: 1387/10/08
آپارات:
https://aparat.com/v/skjiB
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حکیم
🔹 وقتی اسلام علوم را به مردم معرفی كرد، در عین گرامی داشت تمام دانش های نافع و سودمند، فرمود آن #علوم_برجسته و سایه افكن سه رشته است «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آیةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَة»،[1] «فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَة» به بخش اخلاق و حقوق و مانند آن بر می گردند و آیه محكمه به بخش اعتقادات بر می گردد. آن علمی كه جهان بینی مستدل را ارایه می كند، آن دانشی كه درباره آغاز و انجام سیر تحقیقی دارد و آن علمی كه از مبدأ و معاد و بین مبدأ و معاد یعنی وحی و نبوت سخن به میان میآورد آن علم به نام #حكمت_اسلامی و الهی است و آن حكیم موحّدی كه درباره مبدأ منتها و بین مبدأ و منتها بحث عمیق دارد و بعد از اندیشه عمیق انگیزه عمیق دارد؛ یعنی در بحث علم صاحب اندیشه است و در بحث عمل صاحب انگیزه است، میشود #حكیم_مسلمان كه مرحوم #ابن_سینا از بزرگترین مفاخر اسلامی است در این سرزمین است. بنابراین هم مرز حكمت مشخص می شود كه چیست و هم اقلیم حكیم مشخص می شود كه تا كجاست؛ او یك #انسان_متعالی است كه هم در آغاز و انجام و بین آغاز و انجام #اندیشور كامل است و هم در پذیرش صاحب #انگیزه است.
🔹 #حكیم كسی است كه هم با دست توانای #اندیشه بتواند بین موضوع و محمول گره عمیق علمی بزند، هم با دست #ایمان محصول علم را با جان خود گره بزند بشود عقیده. اگر اندیشه بود نه انگیزه یا انگیزه عالمانه و محققانه نبود، حكیم پرورش پیدا نمیكند. #حكمای_الهی ما مخصوصاً مرحوم #بوعلی (قدس سره) ایشان هم در معارف الهی و اسلامی اندیشور ماهری بود، هم در پذیرش رهآورد دین معتقد و مسلمان كافی بود؛ اگر كسی در عرض او بخواهد مسلمانی پیدا كند دچار زحمت می شود. یك بیانی را امام راحل (رضوان الله علیه) در وصف مرحوم بوعلی در كتاب شریف مصباح الهدایه دارد، می فرمایند #بوعلی_سینا «و هو مع اخطائه الكثیرة لم یكن له كفواً احد»؛[2] یعنی این بزرگ مرد موحد الهی با گذشت هزار سال گرچه اشتباهات فراوانی دارد، ولی در طی این هزار سال مردی همتای بوعلی نیامده است. این بیان امام است، می دانید امام كسی نیست كه نسبت به اساتید خود چنین حرفی را بزند، او فقه را پیش بعضی ها خوانده، اصول را پیش بعضی ها خوانده، عرفان را پیش بعضی ها خوانده، علوم اسلامی رایج آن روز یا خصوصی یا عمومی پیش اساتید آن عصر خوانده است، برای هیچ كدام از آن اساتید یك چنین حریمی رو نگرفته، برای بسیاری از صاحبنظران و صاحب بصران یك همچنین حریمی را نگرفته است، درباره مرحوم #بوعلی در كتاب شریف مصباح الهدایه دارد او با اشتباهات فراوان در طی این هزار سال ثانی پیدا نكرده است!
[1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص32.
[2]. مصباح الهدایة إلى الخلافة والولایة، ج1، ص69؛ «... مع أنّ خطایاه فی ذلك العلم الأعلى أكثر كثیر؛ كما یظهر بالمراجعة إلى كتبه. فإذا كان هذا حال الشیخ الرئیس، النابغة الكبرى و الأعجوبة العظمى، الّذی لم یكن له فی حدّة الذهن و جودة القریحة كفوا أحد، فكیف بغیره من متعارف الناس! و هذه نصیحة منّی على إخوانی المؤمنین لئلّا یهلكوا من حیث لا یعلمون.».
#سالروز_ولادت_ابن_سینا_و_روز_پزشک
#محصول_اندیشه_و_انگیزه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش جناب بوعلی سینا در همدان
تاریخ: 1383/06/01
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره91
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#عوامل_مادی
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرماید: مداومت بر خوردن سه چیز لاغری می آورد: تخم مرغ، ماهی و شكوفه خرما.[1]
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: شانه كردن در حمام موها را ضعیف و كم پشت می كند.[2]
[1] . ... وَ أَمَّا الَّتِى یهْزِلْنَ فَإِدْمَانُ أَكْلِ الْبَیضِ وَ السَّمَكِ وَ الطَّلْعِ (كتاب الخصال، ص155؛ وسائل الشیعة، ج2، ص32).
[2] . ... وَ لا تُسَرِّحْ فِى الْحَمَّامِ، فَإِنَّهُ یرَقِّقُ الشَّعْرَ... (الفقیه، ج1، ص116).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 111
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تصویری #ویژه_برنامه_محرم
#تسنیم_ولایت
▪️ موضوع: #غدیر_خونین_کربلا ــ جلسه 2
▪️ تاریخ: 1387/10/09
آپارات:
https://aparat.com/v/5kgBh
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 معادل فتح خیبر
🔹 خیلیها مسافرت می کنند بر می گردند، اما وقتی که علی بن جعفر (رضوان الله علیه)، بلکه (سلام الله علیه) از حبشه برگشت، پیغمبر درباره او چه گفت؟ وجود مبارک جعفر بن ابیطالب برادر وجود مبارک حضرت امیر، همان اوایل بعثت از مکه مهاجرت کرده برای حبشه #کارهای_فرهنگی بکند بیش از ده سال نزدیک پانزده سال در حبشه ماند پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که از مکه به مدینه مهاجرت کردند ایشان همچنان در حبشه بودند. یکی از بدترین غده های بدخیم مدینه همین یهودیهای #خیبر بودند، مشکلات فراوانی را برای مسلمان ها إیجاد کردند، اهل ثروت و سرمایه بودند رباخوار فراوانی بودند، این #رباخواری_سرسام_آور یهودی های مدینه عده ای را خسته کرده بود و مانند آن؛ اینها یک غده ای بودند، اینها #کاخ_نشین بودند مسلمان ها هم #کوخ_نشین بودند نمی توانستند با اینها مبارزه بکنند. وجود مبارک حضرت امیر در جریان #فتح_خیبر با آن #قدرت_الهی این درِ قلعه را کَند و به هر حال خیبری ها تسلیم شدند یک عده از بین رفتند یک عده حاضر شدند که صلح نامه و عهدنامه و مانند آن را امضا کنند. وقتی خیبر فتح شد، مسلمان های مدینه یک نفس تازه ای کشیدند، برای آنها خیلی روح و ریحان بود برکت بود، سعادت بود، امنیت و آسایش بود. در روز #فتح_خیبر وجود مبارک علی بن جعفر از حبشه که مهاجرت کرده بود وارد مدینه شد ببینید پیغمبر چه فرمود؟ فرمود: امروز دو تا حادثه خیلی شیرین برای من اتفاق افتاد: یکی اینکه جعفر را دیدم از مسافرت برگشت، یکی #فتح_خیبر. فتح خیبر اسلام را نجات داد، مسلمان ها را نجات داد، عظمتی بود! حالا پسرعموی شما از سفر برگشت این چه کار به #فتح_خیبر دارد؟ یک #آخوند_با_عرضه وقتی برود در کشوری فضای فرهنگی را دینی بکند، به اندازه #فتح_خیبر می ارزد؛ مگر حضرت برای هر کسی این حرف را می زد؟! بسیار أعمام و پسرعموها داشت، یک آدم بفهم مستدلّ عقل مدار وقتی حبشه برود و فرهنگ حبشی ها را برگرداند، آنها را مایل به اسلام بکند، شبهات آنها را برطرف بکند، بیش از ده سال کار فرهنگی علمی جان کَندن بکند، کار #فتح_خیبر را کرده است وگرنه پسرعموی پیغمبر بود یک آدم معمولی از سفر برگشت، حضرت فرمود به کدام یک از این دو من خوشحال بشوم؟ به #فتح_خیبر یا به قدوم جعفر.[1] آدم باعُرضه به اندازه #فتح_خیبر می ارزد! چه کسی برود غرب؟ چه کسی برود شرق؟ چه کسی برود حرفهای اسلام را برساند؟ این است که گفتند شما اینجا باید با دست پر حرکت کنید که هر شبهه ای اگر در غرب یا شرق به شما عرضه شد بتوانید محققانه آن را برطرف کنید.
🔹 ما این #زیارت_جامعه را خوب می خوانیم بله خوب می خوانیم ولی به هر حال باید رویمان بشود که در حرم مطهر امام هشتم ایستادیم بگوییم «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ»[2] آدم باید خجالت بکشد اگر دستش پر نباشد؛ این #مکتب_امام_رضا را نمی داند، همه مکاتبی که در عصر حضرت از یونان و غیر یونان آمده، حضرت هیچ وقت نگفت نیاید. شما هیچ جا روایتی پیدا نمی کنید که حضرت جلوی ترجمه فلسفه از یونان را گرفته باشد فرمود بیاید، حضرت یک دریایی بود! نفرمود اینها را چرا ترجمه می کنید؟ این حرف ها چرا از یونان می آید؟ این حرف ها چیست؟ ما در برابر حضرت ایستاده و میگوییم آنچه را شما تحقیق کردی من محقق هستم. آدم به حرم که مشرف می شود تنها برای بخشش گناهان که نیست برای شفای مریض که نیست اینها گوشه ای از حاجتهای ماست، اما «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ».
[1]. إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - القدیمة)، النص، ص101.
[2]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص275.
#سالروز_غزوه_خیبر
#سلوک_علمی_امام_رضا_علیه_السلام
#غده_بدخیم_ربا_خواری
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه انفطار جلسه 3
تاریخ: 1398/10/02
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره92
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#عوامل_مادی
🔸 به فرموده امام رضا (علیه السلام) كسی كه می خواهد از معده اش آزار نبیند [بلافاصله] روی غذا آب نخورد تا از غذا خوردن فارغ شود و هر كس چنین كند بدنش مرطوب [سرد مزاج] و معده اش ناتوان شود و رگ ها نیروی غذا را دریافت نكنند.[1]
همان حضرت می فرماید: خوردن تخم مرغ با ماهی، نقرس و قولنج و بواسیر و درد دندان می آورد[2] و می فرماید: خوردن گوشت خام مایه تولید كرم در شكم است.[3]
[1] . وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ لا تُؤْذِیهُ مَعِدَتُهُ فَلاَ یشْرَبْ عَلَی طَعَامِهِ مَاءً حَتَّی یفْرُغَ وَ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ رَطِبَ بَدَنُهُ وَ ضَعُفَتْ مَعِدَتُهُ وَ لَمْ تَأْخُذِ الْعُرُوقُ قُوَّةَ الطَّعَامِ... (بحار الانوار، ج59، ص323).
[2] . وَ احْذَرْ أَنْ تَجْمَعَ بَینَ الْبَیضِ وَ السَّمَكِ فِى الْمَعِدَةِ فِى وَقْتٍ وَاحِدٍ، فَإِنَّهُمَا مَتَی اجْتَمَعَا فِى جَوْفِ الإِنْسَانِ وَلَدَا عَلَیهِ النِّقْرِسَ وَ الْقُولَنْجَ وَ الْبَوَاسِیرَ وَ وَجَعَ الأَضْرَاسِ (مستدرك الوسائل، ج16، ص359).
[3] . أَكْلُ اللَّحْمِ النِّىءِ یوَلِّدُ الدُّودَ فِى الْبَطْنِ (بحار الانوار، ج59، ص319).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 112.
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تصویری #ویژه_برنامه_محرم
#تسنیم_ولایت
▪️ موضوع: #غدیر_خونین_کربلا ــ جلسه 3
▪️ تاریخ: 1387/10/10
آپارات:
https://aparat.com/v/S08CY
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عدل در حوزه مسلمین
🔹 عدالت تلفیقی از حق و تكلیف است. آن كس كه همه حقوق خود را ادا می كند ولی #منظلمانه به سر می برد، این عادل نیست؛ برای اینكه آزاد نیست و اگر آزاد بود عدالت را احساس می كرد: «مَنْ قَضَى حَقَّ مَنْ لَا یقْضِی حَقَّهُ فَقَدْ عَبَدَهُ».[1] پس ما هم موظفیم #حقوق_دیگران را تأدیه كنیم، هم مكلفیم كه #حقوق_خود را استیفا كنیم.
پذیرش ستم با عدل سازگار نیست و این معنا در هر سه حوزه محترم است؛ هم حوزه ای كه ما با مسلمان ها و همدینمان داریم هم در حوزه ای كه با موحّدان عالم داریم و هم در حوزه ای كه با بشرهای جهان اعم از ملحد و موحّد داریم؛ باید با آنها زندگی مسالمت آمیز و عادلانه داشته باشیم و اگر كسی در هر یكی از این سه حوزه بخواهد حق مسلم ما را ادا نكند، ما موظفیم قیام كنیم؛ ارشاد كنیم (اولاً)، امر به معروف و نهی از منكر كنیم (ثانیاً)، نشد با دست باز و زبان مسلط [برخورد كنیم].
🔹 وجود مبارك امیرمؤمنان (سلام الله علیه) درباره انصار فرمود اینها اسلام را پروراندند؛ نه [اینكه] تبلیغ كردند! نه [اینكه] تعلیم كردند! نه [اینكه] تحقیق كردند! تبلیغ اسلام یعنی سخنرانی خیلی سهل است و روان، چه اینكه رایج است. تعلیم اسلام درسگفتن و بحث كردن سهل است، چه اینكه فراوان است. تحقیق اسلام، پژوهش اسلامی، كتاب نوشتن، محققانه چیزی تألیف كردن این هم سهل است، چه اینكه فراوان است؛ اما #پرورش اسلام، #پیاده_كردن اسلام، جامعه را با اسلام #آشنا_كردن (آشنایی جامعه و اسلام)، اینها پرورش می خواهد [و] پرورش كار آسانی نیست! فرمود همان طوری كه بچه آهو را می پرورانند بزرگ می كنند انصار اسلام را پروراندند بزرگش كردند؛ اینها دست باز داشتند مبسوط بود، با #زبان_مسلط! زبان مسلط نه یعنی سخنرانی خوب، [بلكه یعنی] زبانی كه با سلطان حرف بزند ـ آن #برهان را می گویند سلطان ـ هم حرف خوب بزند، اگر گفتند سند این سخن چیست ماهرانه از قرآن و روایات و برهان عقلی سلطان اقامه كند! آن سخنرانی كه قدرت بر تسلیط برهانی ندارد زبانش شدید است و نه سدید، فرمود: ﴿ وَ قُولُوا قَولًا سَدیدًا﴾[2] نه «قولوا قولا شدیدا»! فرمود انصار در هنگام استدلال زبان مسلط داشتند، در هنگام مبارزه دست باز داشتند، اینها دین را پروراندند نه [اینكه] سخنرانی كردند، دیندار بودند، #دین_باور بودند [و] با #علم_و_عمل خودشان دین را در جامعه گسترش دادند، اینها اسلام را تربیت كردند «بِأَیدِیهِمُ السِّبَاطِ وَ أَلْسِنَتِهِمُ السِّلَاطِ»،[3] چنین چیزی می شود عدالت اجتماعی.
[1] . نهجالبلاغه، حكمت 164.
[2] . سوره احزاب، آیه70.
[3] . نهج البلاغه، حكمت 465.
#پرورش_اسلام
#علم_و_عمل
#تأدیه_حقوق_خود_و_دیگران
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1384/11/19
🆔 @a_javadiamoli_esra