eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 گستره قیام ▫️ سالار شهیدان (سلام الله علیه) گرچه به عنوان و نهی از منكر قیام كرد؛ لكن معروف ها، برخی اعتقادی ‌اند و برخی فرعی، چه اینكه منكرها هم برخی اعتقادی ‌اند و برخی فرعی. ▫️ گناه دو قسم است: برخی از گناهان ‌اند كه كفرند و برخی از گناهان ‌اند كه كفر نیستند ولی معصیت اند با ؛ معروف هم دو قسم است: برخی از معروف ها جزء اصول دین ‌اند مثل و برخی از معروف ها جزء فروع دین ‌اند مثل نماز. یك وقت انسان نماز نمی ‌خواند، این مسلمانی است كه معصیت كرده است؛ اما یك وقت _ معاذ الله _ می‌ گوید نماز را كه خدا در قرآن كریم فرمود، من قبول ندارم؛ این منكری است كه كفر است و آن یكی منكری است كه معصیت است. ▫️ در عصر سالار شهیدان حسین ‌بن‌ علی بن‌ ابی ‌طالب (سلام الله علیهما) جریان منكر كه ابی ‌عبدالله فرمود: «من برای نهی از منكر قیام كردم»، تنها منكر فرعی و عملی نبود تنها معصیت نبود تنها بد اخلاقی نبود، بلكه آن منكر ریشه‌ ای و اعتقادی بود؛ یعنی به جای توحید بود، جاهلیت به جای عقلانیت بود، به جای اسلام بود. وقتی شرك به جای توحید برگشت، جاهلیت به جای عقلانیت برگشت و كفر به جای اسلام برگشت، قهراً معاصی مناسب خود را هم به همراه دارد. در جریان معروف هم همین طور است ▫️ اینكه سالار شهیدان (سلام الله علیه) فرمود: «من به قصد معروف قیام كرده ‌ام» تنها معروف فرعی و اخلاقی و عملی نبود، بلکه هم بود هم بود و هم ؛ یعنی شرك به جای توحید نشست، توحید، معروف است؛ تواضع رخت بربست و تكبر به جای تواضع نشست، تواضع، اخلاق است؛ صدق رخت بربست و دروغ به جای صدق نشست، صدق، یك واجب فرعی است. ▫️ سالار شهیدان هم برای آن قیام كرد هم برای قیام كرد و هم برای تا جامعه موحّد بشود در بخش اعتقاد، متخلّق به اخلاق الهی بشود در بخش صفات نفس، عامل به دستورهای دینی بشود در بخش فروع دین. آپارات: https://aparat.com/v/odPpI 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/20 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حقیقت فائق ▫️ حق با باطل كنار نمی ‌آید و حق همیشه در مصاف با باطل پیروز است. اگر زینب كبرا (صلوات الله و سلامه علیها) سوگند یاد كرد و فرمود قسم به خدا، كه نام ما، برنامه ما و هدف ما را محو كنید به همین جهت است؛ برای اینكه اینها در قیام كردند كه عقل و عدل در محور حق می ‌گردد و حق همیشه پیروز است. ▫️ نظام عالَم بر و با مصالح ساختمانی حق خلق شده است. در همین جهت زیارت ‌هایی كه درباره سالار شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) آمده است، این جمله ‌ها در آنها هست كه به وجود مبارك حضرت عرض می ‌كنیم: «غَذَّتْكَ یدُ الرَّحْمَةِ وَ رُضِعْتَ مِنْ ثَدْی الإِیمانِ وَ رُبِّیتَ فِی‏ حِجْرِ الإِسْلامِ»؛ یعنی دست رحمت غذای شما را تأمین كرد، شما رحمت نوشیدید و از پستان ایمان شیر مكیدید و در دامن اسلام تربیت شدید. این جمله ‌ها در زیارت‌ های آن حضرت، شناسنامه و سیره آن حضرت را تبیین می ‌كند تا زائر وقتی وارد حرم آن ذات مقدس می ‌شود، بداند كه نهضت حضرت، است و جاودانه است و باید بگوید من هم آمدم «أنَا أَسِیرَ بِسِیرَةِ مَولای حسین ‌بن‌ علی ‌بن ‌ابی طالب»، البته به اندازه توان خود. ▫️ این زیارتنامه‌ ها دستوری است به زائران كه شما اینها را بخوانید اولاً، معانی اینها را بفهمید ثانیاً، مطالب اینها را باور كنید ثالثاً، شوید رابعاً و در گفتار و رفتار و نوشتارتان اینها را رعایت كنید خامساً؛ این است. 📚 ویژه برنامه نهضت سید الشهدا در مقام عقل و عدل تاریخ: محرم 1393 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 کربلایی باش ▫️ حضرت سید الشهدا (علیه السلام) در خطبه ‌های نورانی مكه این چنین فرمود: «مَن كان باذلاً فینا مُهْجَته و مُوطّناً علی لقاء الله نفسه فَلْیرْحَل مَعنا»؛ یعنی كسی كه (بخواهد) خود را به برگرداند و اشتیاق به وطن را در خود احیا كند؛ باید بشود! ▫️ وطن مألوف همه ما هم است. اگر خدای سبحان فرمود: ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾ و اگر روح انسان منسوب به ذات اقدس الهی است و اگر از طرف خدای سبحان آمده وطنش است؛ بازگشت به لقاءالله بازگشت به وطن اصلی است. 📚 پیام به همایش ملی شعر عاشورایی تاریخ: 1391/10/13 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
28.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی» 🔹 با حضور کارشناسان حوزوی و دانشگاهی برنامه تلویزیونی «شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی» حول محور کتاب شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی اثر گران سنگ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تولید گردیده است. ◀️ جلسه: هفتم تاریخ: محرم 1401 علاقمندان می توانند این برنامه را از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسرء در فضای مجازی مشاهده نمایند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 عبد صالح ▪️ در مدینه نوحه سرایی می کند می گوید گزارشگران کربلا به من گفتند که عباس تو مشک را به دندان گرفت، دستان پسرم چه شد؟ دستان عباس چه شد که او مشک را به دندان گرفت؟ وجود مبارک دید دست چپش هم قطع شد، اینجا که مشک را به دندان گرفت با بقیه دو تا دست این علم را نگه داشت، آن وقت طولی نکشید که تیری به چشمان مطهّرش فرود آمد. ▪️ همه اینها را به چشیدند؛ چقدر برای اینها شیرین بود، چقدر برای اینها شیرین بود چقدر برای اینها شیرین بودند که آن آخرین لحظه وجود مبارک ابی عبدالله را به عنوان برادر صدا زد عرض کرد: «یا أخا أدرک أخا»؛ لذا امام صادق (سلام الله علیه) در زیارت نامه مخصوص وجود مبارک قمر بنی هاشم فرمود: «السَّلَامُ عَلَیكَ أَیهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِه‏». 📚 سخنرانی تاسوعا تاریخ: 1399/06/06 🆔 @a_javadiamoli_esra
37.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت معاونت رسانه بنیاد اسراء، همزمان با دهه اول ماه محرم ۱۴۰۱، برنامه تلویزیونی با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی تولید و آماده پخش می گردد. ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. ⏪ جلسه: سوم تاریخ: محرم 1401 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 الگوی جهاد ▫️ سالار شهیدان حسین بن علی(صلوات الله و سلامه علیه) قیام كرد و به جوامع بشری عموماً و به امّت اسلامی خصوصاً فرمود: «خُذُوا عَنِّی دِفَاعَكُمْ وَ جِهَادَكُمْ»... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 الگوی جهاد ▫️ سالار شهیدان حسین بن علی(صلوات الله و سلامه علیه) قیام كرد و به عموماً و به امّت اسلامی خصوصاً فرمود: «خُذُوا عَنِّی دِفَاعَكُمْ وَ جِهَادَكُمْ»؛ مردم! اگر شنیدید دین جهادی دارد و دفاعی دارد دفاع این‌ گونه است، این ‌گونه است. ▫️ حضرت در آن بحبوحه صبر كرد تا ظهر بشود، نماز ظهر را بخواند و بعد دست به شمشیر ببرد؛ این «لأحدی الأمرین» است: یا شروع جنگ قبل از نماز، مكروه است و یا شروع جنگ بعد از نماز مستحب است كه خلاصه ظهر باید بگذرد كه زودتر شب بشود و جنگ خاتمه پیدا كند. این «خُذُوا عَنِّی دِفَاعَكُمْ وَ جِهَادَكُمْ» اینهاست كه آیین را, آیین را, آیین را یاد بگیرید. ▫️ حضرت چندین بار هم اتمام حجّت فرمود؛ به پیروان خود فرمود این سرزمین, است احدی زنده نمی ‌مان،د هیچ كس را زنده نمی‌گذارند، من هم كه امام زمان شما هستم بیعت را از عهده شما برداشتم برای اینكه حكومت اموی با شما كار ندارد با من كار دارد، دست زن و بچه ‌هایتان را بگیرید و بروید و اگر هم می ‌رفتند اهل جهنم نبودند چون به اذن امام زمانشان بود. حسین بن علی (صلوات الله و سلامه علیهما) فرمود مردم! كردن را از ما یاد بگیرید؛ هرگز اظهار ذلّت نكرد با اینكه همه توان را از او گرفتند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/09/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 صراط رستگاری ▫️ اگر كسی حق‌ مدار بود, عقل‌ مدار بود و عدل ‌محور بود، سعی می ‌كند جهانی را عاقل و عادل كند. وجود مبارك در تمام سخنرانی ‌های خود جز چیزی نگفته بود جز و چیزی نگفته بود. ▫️ این زیارتنامه ‌هایی كه می‌ خوانیم ما را مأمور و موظف می ‌كند كه به این عمل كنیم. در زیارتنامه ‌های حضرت می خوانیم: «وَ دَعَوْتَ‏ ﴿إِلى‏ سَبِیلِ‏ رَبِّكَ‏ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ﴾» و در بخشی از زیارت‌ ها می‌ خوانیم: «لَبَّیكَ‏ دَاعِی اللَّهِ إِنْ كَانَ لَمْ یجِبْكَ بَدَنِی عِنْدَ اسْتِغَاثَتِكَ»؛ وقتی كه شما گفتی «هَل مِن ناصِر ینْصُرُنی» من نبودم كه با بدنم شما را یاری كنم، هم ‌اكنون با عقلم, با درایتم, با هوشم, با «سمع» و «بصر» و «فؤاد» خود شما را یاری می ‌كنم؛ یعنی مكتب شما را می ‌فهمم, مكتب شما را می ‌فهمم و عمل می ‌كنم. اگر به ما گفتند دعا در كنار قبّه آن حضرت مستجاب است و اگر گفتند شفا در تربت اوست و اگر گفتند صدها بركت به وسیله حسین ‌بن ‌علی نصیب جامعه اسلامی شده است، همه اینها تفسیر عملی این دو عنصر محوری است. ▫️ شما روایات عقل را نگاه كنید, روایات عدل را نگاه كنید، بعد آنچه درباره زیارت حضرت و برنامه‌ های حسین ‌بن‌ علی(سلام الله علیهما) هست را بررسی كنید، می ‌بینید همه اینها تفسیر عقل و عدل است. اگر بركات فراوانی در عقلانیت جامعه هست آن بركات را در زیارت حضرت سیدالشهداء می ‌بینید; یعنی راه عاقل شدن جامعه, است؛ راه عادل شدن جامعه, حسینی شدن است؛ آ‌ن‌كه است از مسیر حسین ‌بن ‌علی دارد به كمال می‌ رسد و آن‌كه می ‌شود از مسیر حسین ‌بن‌ علی است. 📚 ویژه برنامه نهضت سید الشهدا در مقام عقل و عدل تاریخ: محرم 1393 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 عامل ترین عالم ▫️ حضرت سید الشهدا (علیه السلام) در مكه فرمود: «مَن كان باذلاً فینا مُهْجَته..». اول كسی هم كه به این خطبه نورانی خود كرد خودش بود. ▫️ در زیارت اربعین عرض می ‌کنیم خدایا كسی بود كه «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ» او خون جگرش را داد، خون گلوی خود را داد، خون رگ‌ های بدن و حیات خود را داد تا بندگانت را از نظر اندیشه و از نظر انگیزه كند. 📚 پیام به همایش ملی شعر عاشورایی تاریخ: 1391/10/13 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
28.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی» 🔹 با حضور کارشناسان حوزوی و دانشگاهی برنامه تلویزیونی «شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی» حول محور کتاب شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی اثر گران سنگ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تولید گردیده است. ◀️ جلسه: هشتم تاریخ: محرم 1401 علاقمندان می توانند این برنامه را از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسرء در فضای مجازی مشاهده نمایند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 قیام هدایت ▫️ در تمام این عصرها می ‌بینید حسین‌ بن ‌علی (سلام الله علیهما) زنده است كه فرمود به حق عمل نمی ‌شود و از باطل پرهیز نمی ‌شود. در فضایی كه دعوت به سوی خدا با و موعظه حسنه سودمند نیست، و مناظره احسن سودمند نیست و و مباحثه و كتابت و كتبیه بی اثر است، چاره‌ ای جز نیست... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 قیام هدایت ▫️ در تمام این عصرها می ‌بینید حسین‌ بن ‌علی (سلام الله علیهما) زنده است كه فرمود به حق عمل نمی ‌شود و از باطل پرهیز نمی ‌شود. در فضایی كه دعوت به سوی خدا با و موعظه حسنه سودمند نیست، و مناظره احسن سودمند نیست و و مباحثه و كتابت و كتبیه بی اثر است، چاره‌ ای جز نیست آن هم قیامی كه هرگونه ایثاری را به همراه داشته باشد! ▫️ جریان كربلا در حقیقت است و را به عنوان هزینه احیای حق پذیرفتن است، را پذیرفتن است، زیر بار ستم نرفتن است و مانند آن. بنابراین زنده نگاه داشتن یعنی احیای همین كلمه حسین ‌بن ‌علی (سلام الله علیهما) كه فرمود آن كس كه وطن او است او قیام كند تا حق را احیا كند و باطل را امحا كند. فرمود شرطش آن است كه انسان شیدای «لقاء الله» باشد كسی كه به طبیعت می ‌اندیشد، هرگز مرغ باغ ملكوت نیست، او توانمند نیست كه علیه ستم به مبارزه برخیزد. ▫️ اسلام یعنی تسلیم شدن در برابر حق، یعنی توحید و عدل و نبوت، یعنی قرآن و عترت، یعنی عدل و آزادی و استقلال یعنی علیه هر گونه هر گونه هر گونه و و مبارزه كردن! اگر انسان چنین مكتب رهایی بخش را در كام خطر ببیند چاره ‌ای جز مبارزه ندارد. 📚 پیام بزرگداشت مقام حضرت زینب سلام الله علیها تاریخ: سال 1384 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 عاشورا ▪️ (سلام الله علیها) با وجود مبارك (سلام الله علیه) چگونه با یكدیگر رفتار می ‌كنند؟ یكی از این دو كنار این بدن بی ‌سر خیلی بی‌ تابی می ‌كند، دیگری می‌ گوید غصّه نخور اینجا شهر می ‌شود، اینجا آباد می شود «وَ كَأَنِّی بِالْأَسْوَاقِ»؛ اینجا شهر می ‌شود، الآن اینجا بیابان است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 عاشورا ▪️ (سلام الله علیها) با وجود مبارك (سلام الله علیه) چگونه با یكدیگر رفتار می ‌كنند؟ یكی از این دو كنار این بدن بی ‌سر خیلی بی‌ تابی می ‌كند، دیگری می‌ گوید غصّه نخور اینجا شهر می ‌شود، اینجا آباد می شود «وَ كَأَنِّی بِالْأَسْوَاقِ»؛ اینجا شهر می ‌شود، الآن اینجا بیابان است. ▪️ حالا كم كم كه شد گفتند به طرف حمله كنید. مظلومیت وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) را نگاه كنید! دامن یكی از این بچه ‌ها آتش گرفت، یك عربی آمده این آتش را خاموش کرد، این دخترك دید كه نسبت به او محبّت كرد، گفت یا شیخ! راه نجف كجاست؟ نجف بیابان است! نجف چه خبر است! نمی‌ دانستند قبر حضرت امیر(سلام الله علیه) آن جاست، از ترس سالیان متمادی قبر علی (سلام الله علیه) مخفی بود، فقط بچه‌های أبی‌ عبدالله (سلام الله علیه) می‌ دانستند نجف چه خبر است. گفت نجف یك بیابان است، نجف می‌ خواهی بروی چه كار كنی؟! گفت ما كه بی‌ صاحب نیستیم. تا آن روز این مرد نشنیده بود قبر علی ‌بن ‌ابی طالب (سلام الله علیه) در نجف است! ▪️ حالا اینها ریختند و دارند خیمه‌ ها را غارت می‌ كنند. این (سلام الله علیها) چه حالتی دارد از یك طرف باید مواظب بچه‌ها باشد، از طرفی به حسب ظاهر پرستار رسمی (سلام الله علیه) است گفت: همی ترسم كه آتش برفروزد ٭٭٭ میان خیمه بیمارم بسوزد «اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَینِ وَعَلی‏ عَلِی بْنِ الْحُسَینِ وَعَلی‏ اَوْلادِ الْحُسَینِ وَعَلی‏ اَصْحابِ الْحُسَینِ» 📚 سخنرانی عاشورا تاریخ: 1397/06/29 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 قرآن مذبوح ▫️ همان‌ طوری كه با فقدان پیامبر، قرآن مهجور می‌ شود، با فقدان امام معصوم هم قرآن مهجور می‌ شود. كه در آیه ﴿اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً﴾ آمده است، تنها به معنای متروك و دور نگه داشتن و مفارقت از آن نیست، زیرا این آیه در مكه نازل شد و در مكه توقّع نبود كه مردم در صحابت قرآن, در خدمت قرآن و محشور با قرآن باشند. ▫️ اینکه عرب جاهلی در مكه قرآن را مهجور كردند; یعنی می‌گفتند این ـ معاذ الله ـ «هُجر» و «هذیان» است؛ گاهی می ‌گفتند این «كهانت» است، گاهی می ‌گفتند این «شعر» است، گاهی می‌ گفتند این «فریه» و «افترا» و «دروغ» است و مانند آن. این تهمت‌ها را که به قرآن می ‌زدند، همین حرف‌ ها باعث مهجور شدن قرآن است؛ یعنی ـ معاذ الله ـ می ‌گفتند قرآن هذیان است نه اینكه مهجور است یعنی متروك است. عرب جاهلی كه مشرك بود و قرآن را سِحر و شعبده و امثال آن می ‌دانست، مهجور بودن قرآن نزد آنها; یعنی این ـ معاذ الله ـ «هُجر»، «هذیان»، باطل، سفاهت و امثال آن است. ▫️ «وَ أَصْبَحَ كِتَابُ اللَّهِ بِفَقْدِكَ‏ مَهْجُوراً»؛ هم قرآن مهجور شد و هم مسئله امامت؛ اگر درباره قرآن می‌گفتند «سِحر» و «شعبده» و «جادو» است، درباره امام معصوم كه «وَ حُجَّتَهُ الْبَالِغَةَ عَلَی مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَی» است، گفتند ـ معاذ الله ـ او خارجی است؛ یعنی خروج كرده و آشوب‌گر است. «أَصْبَحَ كِتَابُ اللَّهِ بِفَقْدِكَ‏ مَهْجُوراً»؛ با شهادت این کسی كه شریك قرآن است یعنی ، قرآن را مهجور كردند؛ یعنی هم ـ معاذ الله ـ عملاً ترك كردند و هم اهانت ‌هایی كه عرب جاهلی مشرك درباره قرآن روا می ‌داشت، اینها هم روا داشتند؛ یعنی ـ معاذ الله ـ حقانیت و وحیانیت او را انكار كردند، چه اینكه درباره خود حسین ‌بن‌ علی (سلام الله علیهما)، حقانیت او, عصمت او, بودن او و امامت او را انكار كردند و می گفتند كه او جزء خوارج است. 📚 ویژه برنامه نهضت سید الشهدا در مقام عقل و عدل تاریخ: محرم 1393 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra