💠 سنت نبوی
🔸 پیامبر در تلقّی قرآن چگونه بود؟ این مطلب را مرحوم شیخ طوسی[1] و مرحوم امین الاسلام طبرسی[2] نقل كردند، البته بسیاری از بزرگان دیگر (رضوان الله علیهم) هم نقل كردند. وجود مبارك رسول گرامی به ابن مسعود فرمود برای من قرآن بخوان! این گوش دادن برای آن است كه خود گوش لذت ببرد؟ اینكه گفتند اگر شما قرآن می خوانید از روی قرآن بخوانید، ولو كه حافظ قرآنید ولی از خود قرآن بخوانید، برای اینكه چشم هم عبادت كند. اگر كسی یك سوره ای را از حفظ بخواند یا همان شخص سوره را از خود قرآن بخواند، ثواب دومی بیشتر است؛ برای اینكه این چشم او هم عبادت كرده، زبان او هم عبادت كرده، گوش او هم عبادت كرده است؛ ولی آن اولی فقط زبان و گوش او عبادت كرده است.
▫️ حضرت به ابن مسعود فرمود قرآن بخوان تا من بشنوم، ابن مسعود شروع كرد سوره مباركه «نساء» را خواندن تا رسید به این آیه ﴿فَكَیفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهیدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلی هؤُلاءِ شَهیدًا﴾[3] كه دید اشك چشمان پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را فرا گرفته است. خب به این آیه كه رسید دید وجود مبارك آن حضرت دارد گریه می كند و اشك چشمانش را فرا گرفته، برای اینكه سخن از #قیامت است، سخن از #محكمه_عدل_الهی است و سخن از #شهادت است. او با اینكه #شاهد بود اشك ریخت، ما كه مشهود علیه هستیم!
🔸 استنان به سنت او [باید داشته باشیم]، انسان وقتی بداند كه «عَلی رُؤُوسِ الأَشْهادِ» دارد محاكمه می شود، همین مناجات شعبانیه جریان شهود «عَلی رُؤُوسِ الأَشْهادِ» را یادآوری می كند، می گوید خدایا تو در دنیا كه آبروی ما را حفظ كردی، از این به بعد هم نسبت به ما احسان بكن كه آبروی ما را در قیامت نبری «الهِی قَدْ احْسَنْتَ الَی إِذْ لَمْ تُظْهِرْها لأَحَدٍ مِنْ عِبادِكَ الصَّالِحِینَ » آنگاه آن روز هم «فَلا تَفْضَحْنِی یوْمَ الْقِیامَةِ عَلی رُؤُوسِ الأَشْهادِ»[4] ما را رسوا نكن! خب او كه شاهد است ﴿فَكَیفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهیدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى هؤُلاءِ شَهیدًا﴾ او با این كه شاهد است مضطرب است و می نالد، ما كه مشهود علیه ایم چه كار باید بكنیم؟! استنان به سنت آن حضرت همین است كه انسان گذشته از اینكه در خدمت قرآن است، اگر این احساس را به او دست داد كه این تفسیر و این قرآن غیر از فقه است، غیر از اصول است، غیر از فلسفه و كلام است، این معلوم می شود كه طنابی را گرفته كه احساس می كنی یك طرفش به دست خداست. ما یك وقت دست به طنابی می زنیم و درك نمی كنیم كه آیا طرف دیگر در دست كسی هست یا نیست؛ اما یك وقت می فهمیم نه خیلی محكم است، معلوم می شود كسی گرفته است، ما این چنین باید قرآن را بخوانیم! آنگاه اگر حرف زدیم، حرف ما هم در جامعه اثر دارد.
[1]. التبیان فی تفسیر القرآن، ج3، ص201 و 202.
[2]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج3، ص77.
[3]. سوره نساء، آیه41.
[4]. الإقبال بالأعمال الحسنة(ط - الحدیثة)، ج3، ص297.
#یا_رسول_الله
#استنان_به_سنت_نبوی
#قرآن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع حافظان قرآن
تاریخ: 1388/05/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جوامع الكلم
🔸 وجود مبارك رسول گرامی (علیه آلاف التحیة و الثناء) برنامه های جامعی ارائه كرده اند كه به درد همه #جوامع_بشری می خورد؛ ولی برای حوزویان و دانشگاهی ها دستورهای خاصی دارند. حضرت فرمود: «أُعْطِیتُ جَوَامِعَ الْكَلِم»،[1] جوامع الكلم آن قوانین جامع است كه همه مصالح را در نظر گرفته و مصالح همه مردم را هم لحاظ كرده است. بعضی از مطالب است كه بخشی از مصالح مردم را در بر دارد یا مصالح بخشی از مردم را به عهده دارد، ولی بعضی از قوانین اند كه جامع اند؛ هم مصالح عموم را و هم همه مصالح را [در بر دارد]، اینگونه از قوانین و معارف را به عنوان جوامع الكلم یاد می كنند كه وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود: «أُعْطِیتُ جَوَامِعَ الْكَلِم»، چون وجود مبارك حضرت جوامع الكلم دارد، برای همه مخصوصاً ما حوزویان و دانشگاهی ها برنامه های جامعی دارد، این مطلب اول.
🔸 مطلب دوم، [حضرت] بیش از هر چیزی ما را به #علم و #عقل و #تقوا و #عدل دعوت كرده است. در مسائلی كه مربوط به خانواده و خانوادگی را ذكر می كرد، عدل و عقل و تقوا و علم را ذكر می كرد؛ مسائلی كه مربوط به صنف تاجران، تجارت و اقتصاد بود بحث های خصوصی آنها را ذكر می كرد، آن وقت عدل و عقل و تقوا و علم را ذكر می كرد؛ مسائل نظامی را كه مطرح می فرمود، دستورهای خاص آنها را ذكر می كرد، در كنارش عدل و عقل و تقوا و علم را ذكر می كرد؛ اینها یك #كلیدهای حساس بودند كه در غالب سخنان آن حضرت بود، این هم مطلب دوم.
🔸 درباره ما حوزویان كه فرمود #تحصیل_علم واجب است، فرمود چه چیزی بخوانیم! نه تنها به ما گفت تحصیل علم واجب است، به ما گفت چه چیزی بخوانیم؛ هم به ما گفت تحصیل علم واجب است، هم به ما گفت چه چیزی درس بخوانیم. آن ««طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ»[2] این را برای همه فرمود، اما این بیان را كه مرحوم كلینی به وسیله وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) از رسول گرامی نقل كرد، این بود كه فرمود: «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آیةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَة»؛[3] یعنی آیه محكمه بخوانید، فریضه عادله بخوانید و سنت قائمه بخوانید. حضرت كه آمد مبعوث شد این دو اصل را به ما آموخت: یكی اینكه با سواد شدن واجب است و یكی اینكه چه درسی بخوانیم. فرمود آیه محكمه بخوانید، فریضه عادله بخوانید و سنت قائمه؛ #معارف_اعتقادی بخوانید، #تفسیر بخوانید، #فقه بخوانید و #اخلاق بخوانید. اینچنین نباشد كه حوزه فقط در یك مسیر حركت كند، فقط در فقه حركت كند یا در اصول و فقه حركت كند، فرمود آیه محكمه بخوانید، فریضه عادله بخوانید سنت قائمه، اینهم مطلب سوم.
[1]. من لا یحضره الفقیه، ج1، ص241.
[2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص30.
[3]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص32.
#یا_رسول_الله
#کلید_واژه
#علم_عقل_تقوا_عدل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع حوزویان و دانشجویان
تاریخ: 1387/12/25
🆔 @a_javadiamoli_esra
فردا همزمان با سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام؛
پخش پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی در همایش «رسول الله(ص) الگوی انسانیت»؛ فرانسه ـ پاریس
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همایش «رسول الله (ص) الگوی انسانیت» به همت مرکز اسلامی فرانسه به صورت وبینار برگزار می گردد.
این همایش همزمان با سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، با پخش پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی آغاز به کار خواهد کرد.
علاقه مندان می توانند جهت حضور مجازی در این وبینار فردا 13 آبان ماه ساعت 22 به وقت تهران (19:30 به وقت پاریس) از طریق آدرس های ذیل اقدام نمایند.
www.youtube.com/cifrance
www.instagram.com/cifrance
news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
23.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #فقه_موضوعی
🔸 فرازی از درس خارج فقه نکاح جلسه 550
تاریخ: 1399/08/07
🔸 پیرامون رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)
#ویژه_ولادت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 روح جهان هستی
🔸 وجود مبارك پیامبر گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) به منزله #جان_عالم است؛ یعنی سماوات و أرضین از یك سو، انبیا و اولیا از سوی دیگر همه اینها كه خلق شدند و زمینه فراهم شد، وجود مبارك #پیامبر_اعظم آفریده شد. همان طوری كه خدای سبحان مجاری ادراكی و تحریكی ما را آفرید، ابزار درك و كار ما را خلق كرد، بدن ما، مغز و قلب ما را همه این شئون ظاهر و باطن را آفرید، بعد فرمود: ﴿ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ﴾[1] یا فرمود: ﴿فَإِذَا سَوَّیتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ﴾؛[2] یعنی اول من ابزار بدنی انسان را فراهم كردم، بعد #روح منسوب به خودم را به او افاضه كرده ام. در ساختار انسان این طور بود كه اول بدن خلق شد، بعد روح به او تعلق پیدا كرد؛ در كل جهان هم همین طور است، كل این جهان خلق شد، سماوات و أرضین و همچنین انبیا و اولیا، بعد وجود مبارك پیامبر را ذات اقدس الهی به جهان اعطا كرد که ﴿لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی المُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً﴾.[3]
🔸 ما باید بدانیم که عضو فلج یا عضو سالمی هستیم! بالأخره این جهان كه یك بدنی دارد و یك جانی ما چه كاره ایم! ما اگر ـ معاذ الله ـ هیچ ارتباطی با پیامبر نداشته باشیم، نه معارف او را درك كنیم، نه احكام او را بفهمیم و عمل بكنیم، معلوم می شود که یك عضو فلج و یك عضو مرده ایم. خب عضو فلج و عضو مرده این نه سخنان روح را درك می كند و نه دستورهای روح را اطاعت می كند؛ یك فلج همین طور است! اگر كسی دستش فلج بود، او نه سرما و گرما را احساس می كند، نه رطوبت و یبوست را احساس می كند، نه نرمی و درشتی را احساس می كند، نه سایر ملموسات را درك می كند و فرمان هم نمی برد؛ یعنی روح اگر فرمان داد مثلاً گفت این ظرف را بردار، این دست فلج نمی تواند اطاعت كند؛ نه می فهمد و نه كار می كند، چون فلج است، در حقیقت مرده است. آن اعضایی كه سالم اند، هم می فهمند كه روح چه اراده كرده است، هم توان تدبیر را دارند و اطاعت می كنند. چشم میفهمد كه روح دستور به دیدن داد، این درك را دارد، بعد هم می بیند. سامعه می فهمد كه روح دستور شنیدن داد، او هم شروع می كند به گوش دادن و استماع، اعضا و جوارح دیگر هم همین طورند؛ دست سالم می فهمد كه روح دستور داد كه این ظرف را باید بردارد و همچنین برمی دارد، پس عضو مرده نه می فهمد و نه امتثال دارد، اما عضو زنده و سالم هم می فهمد و هم اطاعت می كند؛ حالا این مربوط به #درجات_حیات و درجات #قدرت_امتثال است.
🔸 ما عضوی از این جهانیم، این پیكر یك روحی دارد به نام وجود مبارك پیامبر گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء)، ما باید خودمان را با آن حضرت بسنجیم كه چه اندازه احكام و حِكَم او را چه در بود و نبود، چه در باید و نباید، چه در حكمت نظری و چه در حكمت عملی، چه در جهان بینی و چه در فقه و اخلاق بفهمیم و عمل بكنیم. اگر خدای ناكرده نه فهمیدیم که پیامبرمان چه فرمود، نه [اینکه] اگر [هم] فهمیدیم عمل می كنیم، معلوم می شود یك عضو زنده ای از این #جامعه_جهان موجود نیستیم، ما عضو این جهان نیستیم! تعبیر قرآن كریم هم درباره بعضی ها این است كه اینها مرده اند، اینكه می فرماید ﴿مَا یسْتَوِی الأَحْیاءُ وَلاَ الأَمْوَاتُ﴾؛[4] آیا زنده و مرده یكسان اند؟ خب معلوم است كه زنده و مرده یكسان نیستند، این دیگر احتیاج به وحی ندارد! وحی از عرش اعلا از ﴿دَنَا فَتَدَلَّی﴾[5] نازل بشود، ﴿نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الأَمِینُ ٭ عَلَی قَلْبِكَ﴾[6] وحی نازل بشود كه زنده و مرده یكسان نیستند، خب این را همه می دانند که زنده و مرده یكسان نیستند؛ منظور این نیست كه این كسی كه مُرد و اجازه دفنش را صادر كردند این با دیگران فرق دارد، منظور این است كه آن كسی كه معارف را درك نمی كند و دستورهای الهی را عمل نمی كند مرده است و این مطلب است كه محتاج به وحی است، به چه دلیل مرده است؟ برای اینكه با آن #روح_عالم ارتباط ندارد، نه می فهمد كه پیامبر چه دستور داد و نه دستورش را عمل می كند. پس ما هر روز باید این ارزیابی را بكنیم كه ما در كجای عالم قرار داریم و در این #هندسه_معرفتی جایمان كجاست.
[1] . سوره مومنون، آیه 14.
[2] . سوره حجر، آیه 29؛ سوره ص، آیه72.
[3] . سوره آل عمران، آیه 164.
[4] . سوره فاطر، آیه 22.
[5] . سوره نجم، آیه 8.
[6] . سوره شعراء، آیه 193 و 1394.
#یا_رسول_الله
#جان_عالم
#هندسه_معرفتی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان
تاریخ: 1385/01/08
🆔 @a_javadiamoli_esra
28.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔹 همایش #رسول_الله (ص) الگوی انسانیت
به همّت مرکز اسلامی فرانسه
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/08/13
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra