تحيّت مبارک.mp3
2.53M
💠 روز بیست و دوم ماه #محرم 1445
🔹
تحيّت مبارک#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تحیت مبارک🔹 فرمود: ﴿فَإِذَا دَخَلْتُم بُیوتاً فَسَلِّمُوا عَلَی أَنفُسِكُمْ تَحِیةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَیبَةً﴾؛ اگر کسی در خانه بود «فلْیسلّم بعضكم علی بعضٍ» و اگر كسی در خانه نبود بگویید: #السلام_علینا؛ مثل اینكه در نماز این كار را میكنیم می گوییم: «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین». 🔹 یك وقت خود انسان تحیت دارد می گوید درود عرض می كنم تحیت عرض می كنم می گوید «سلامٌ علیكم»؛ یك وقت می گوید: ﴿تَحِیةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ﴾. در نماز كه ما می گوییم: «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین»، ما نسبت به خود سلام بكنیم یعنی چه؟ «السلام علینا» یعنی چه؟ اینجاست كه گفتند این شخص #نمازگزار، شده خلیفة الله، وقتی خلیفة الله شد، #ترجمان_خدا_در_مقام_فعل است، وقتی ترجمان خدا شد، رسالت الهی را دارد؛ این #رسول_الله است كه دارد سلام خدا را می رساند! 🔹 اگر خدا بفرماید: ﴿سَلاَمٌ عَلَی نُوحٍ فِی الْعَالَمِینَ﴾ بجاست، اگر بفرماید: ﴿سَلاَمٌ عَلَی إِبْرَاهِیمَ﴾ بجاست، اگر بفرماید: ﴿سَلاَمٌ عَلَی مُوسَی وَهَارُونَ﴾ بجاست، اگر بفرماید: «سلام علی عباد الله الصالحین» بجاست؛ همین خدا به نمازگزار اجازه می دهد می فرماید شما از طرف من به نمازگزاران عالَم سلام بفرست. این كم مقامی نیست كه ﴿تَحِیةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ﴾! یعنی یك نمازگزار، #خلیفة_الله می شود و فرستاده خدا می شود، مُصلّی میشود رسول الله! این فرستاده خدا این خلیفه خدا، بر همه نمازگزاران سلام می فرستد: «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین». اینجا هم فرمود: ﴿فَإِذَا دَخَلْتُم بُیوتاً فَسَلِّمُوا عَلَی أَنفُسِكُمْ تَحِیةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَیبَةً﴾. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه نور جلسه 37 تاریخ: 1390/10/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
احیای امر به معروف و نهی از منکر
🔹 از پیام های سالار شهیدان در نهضت عاشورا نشر #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر و احیای این عزم ملّی بود... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
احیای امر به معروف و نهی از منکر
🔹 از پیام های سالار شهیدان در نهضت عاشورا نشر #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر و احیای این عزم ملّی بود. خداوند در سوره «لقمان» وقتی که حکمت را معنا کرد و حکیم را معرّفی نمود و لقمان را به وصف صاحب حکمت ستود، فرمود: چنین انسان حکیمی به فرزندش نصیحت حکیمانه کرد و گفت: ﴿وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ اصْبِرْ عَلى ما أَصابَكَ إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ﴾ .
#معروف یعنی چیزی که عقل و نقل (قرآن و روایات) او را به رسمیّت می شناسند؛ خلاف #منکر که پیش عقل و نقل، نکره و ناشناس است و او را به رسمیّت نمی شناسند. حضرت لقمان فرمود: امر به معروف و نهی از منکر کن. سپس فرمود: امر به معروف، عزم ملّی می خواهد و این راه، مصیبت و رخداد تلخ به همراه دارد و باید در آن صبر پیشه کنی... .
🔹 امر به معروف و نهی از منکر از وظایف اختصاصی حوزه های علمیه نیست؛ چون کار اختصاصی آن ها تعلیم و تزکیه است. همچنین از اختیارات دانشگاه ها نیست؛ زیرا کار ویژه آن ها دانشوری و نشر اندیشه و دانش است. نیز در قلمرو آموزش و پرورش نیست؛ چون کار مخصوص آن ها پرورش و تربیت نوسالان و جوانان است. امر به معروف و نهی از منکر، امری ملّی، مصمّم و جزمی است که با #عزم_همه_مردم همراه است... .
🔹 فریضه امر به معروف و نهی از منکر با حدّ و تعزیر فرق جوهری دارد. در امر به معروف به انجام کار فرمان می دهند و در نهی از منکر جلوی کار زشت را می گیرند و به عامل آن می گویند: این کار خوب را انجام بده یا کار بد را نکن، ولی در حدّ و تعزیر، شخص بزهکار را تنبیه می کنند که چرا فلان کار قبیح را مرتکب شدی. از این رو، چنین کاری به عهده #مسؤولان_قضای_شرعی است؛ خلاف امر به معروف و نهی از منکر که وظیفه همگان است، نه خصوص قاضی... .
🔹 حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: هیچ کس نباید در جامعه اسلامی از خود سلب مسؤولیت کند و بگوید: به من چه! ... مسؤولیت عمومی برای آن است که انسان دارای #حیثیت_جمعی است... و چون حیثیّت جمعی دارد، به دیگران وابسته است.
🔹 ... امر به معروف و نهی از منکر، جنبه ای دارد که نمی گذارد #سیاست_بازان وارد صحنه شوند. اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، افراد شرور والی مردم می گردند؛ آنگاه ولایت فقیه عادل مطرح نخواهد بود، بلکه سرپرستی سفیه و فاسق پذیرفته می شود. در این حال، مردانِ برجسته دعا می کنند و مستجاب نمی شود.
... از این جاست که در کلمات قصار حضرت علی (علیه السلام) چنین آمده است: جهاد در راه خدا نسبت به امر به معروف، مانند آب دهان است در برابر دریا؛ یعنی آن جهاد نرم در برابر این جهاد شدید و سخت، چنین است. هر دو جهادند؛ امّا یکی بالاتر از دیگری است.
📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص108 تا 114
#بر_آستان_اندیشه
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره761
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
7. مهمانان
پاداش گرامیداشت مهمان
تقویت روحی: امیرموٴمنان (علیه السلام) فرمود: نیروی تن آدمیان به غذا خوردن است و نیروی جانشان به غذا دادن. [1]
[1]. قُوتُ الأَجْسَامِ الطَّعَامُ وَ قُوتُ الأَرْوَاحِ الإِطْعَام (الدعوات، راوندی، ص142).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 387
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد ـ ادامه مبحث شرح نهج البلاغه، این هفته نیز طبق روال پنجشنبه ها ساعت 10 صبح به صورت مجازی برگزار می گردد. سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #اطلاعیه 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اصناف امت.mp3
1.55M
💠 روز بیست و سوم ماه #محرم 1445
🔹 اصناف امت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اصناف امت
🔹 امت اسلامی بالجمله خوب نیستند فی الجمله خوب اند: ﴿فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَیرَاتِ﴾. ائمه (علیهم السلام) فرمودند: ﴿ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ﴾، انسان #خود_محور است كه «یحوم حوم نفسه»؛ هر چه دلش می خواهد انجام می دهد!
اینكه می گوید من هر چه دلم بخواهد انجام می دهم, هر جا دلم بخواهد می روم, هر چه دلم بخواهد می نویسم، این «یحوم حوم نفسه». این قسم اول است كه از او به «ظالم» یاد شده است و بدترین ظلمش هم همان است كه گرفتار الحاد می شود و به خودش ستم می كند.
🔹 ﴿وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ﴾؛ یعنی #میانه_روها هستند كه در روایت دارد اینها «یحوم حوم قلبه»؛ اینها مشكل خودشان را حل می كنند.
🔹 #گروه_عالی ﴿وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَیرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ﴾؛ اینها پیشگام اند اینها سابق اند ﴿بِالْخَیرَاتِ﴾، وقتی سابق به خیرات شدند مواظب دیگران هم هستند. درباره این گروه در روایت دارد که ﴿سَابِقٌ بِالْخَیرَاتِ﴾ كسانی اند كه «یحوم حوم ربّه عزّ وجل»؛ نه حوم نفس اند و خودمحورند كه فرقه اولی بود نه حوم قلب اند كه فرقه میانی و ثانیه است، بلكه به #اراده_الهی كار می كنند و هر چه او پسندد می پسندند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه فاطر جلسه 15
تاریخ: 1392/09/13
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
پیوند علم و عمل
🔹 انسان، موجودی است متفکر که کارهایش بر #محور_اندیشه استوار است و تفکّر او در تنظیم کردارش مؤثر است.... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
#فصل_یکم
پیوند علم و عمل
🔹 انسان، موجودی است متفکر که کارهایش بر #محور_اندیشه استوار است و تفکّر او در تنظیم کردارش مؤثر است. نه می توان او را از اندیشیدن بازداشت و نه می توان کار و کوشش را از او گرفت تا موجودی جامد و بی فعّالیت شود و نه می توان پیوند میان علم و عمل او را نادیده گرفت. بنابراین، حیات بشر، آمیزه ای از #علم_و_عمل است و نیز آگاهی و دانش او خطوط فعالیتش را ترسیم و به کار و کوشش او کمک می کند.
🔹 ناهماهنگی میان دانش و عمل انسان، او را از حیات و هویت انسانی بی بهره می کند؛ زیرا هویت بشر از اندیشه های علمی و انگیزه های عملی ساخته می شود و کسی زنده است که اندیشه صائب و انگیزه صالح دارد. بنابر این، هر قدر دانش انسانْ عمیق تر و کردار او حکیمانه تر و پیوند میان دانش و کوشش او استوارتر شود، زندگی او خردمندانه تر و پربارتر و در نتیجه او زنده تر است. از این رو، در ره آورد پیامبران و رهبران الهی که وظیفه احیای انسانیت را به عهده دارند: ﴿یا أیّها الّذین امنوا استجیبوا لله و للرسول إذا دعاکم لما یحییکم﴾ ... .
قرآن کریم، گاهی با تشویق آدمی به «علم متقن» و «عمل محکم»، او را به استحکام پیوند میان این دو فرامی خواند و گاه نیز جهل و بیکاری و تن پروری و گسیختگی علم از عمل را نکوهش می کند. انسان باید با آموختن دانش و انجام کارهای صالح و نیز با تحکیم پیوند میان دانش و کوشش، خویشتن و جامعه را از چنگال نیستی و جهل و تنبلی برهاند تا به «حیات معقول و مسؤول» بار یابد... .
🔹 گستره نفوذ علم از قلمرو عمل بیش تر و نسبت میان این دو، «اطلاق» و «تعیّن» است؛ یعنی علمْ حقیقتی است مطلق و عمل حقیقتی متعیّن است. از این رو، عمل را به اوج مقام ارجمند علم، راهی نیست؛ زیرا برخی از معلوم ها از محدوده حیات بشری بیرون است و انسان در تحقق آن ها هیچ نقشی ندارد. افزون بر این، پیدایش آدمی، مرهون و معلول تحقق برخی از معلوم هاست. نیز برخی از معلوم ها در درون محدوده حیات بشر جای دارند و پیدایش آن ها در گرو اراده و کار اوست؛ به گونه ای که اگر او نبود، این امور هرگز پدید نمی آمدند.
🔹 به هر روی، بهره مندی از اندیشه برهانی و نیز پیروی انگیزه از آن، موجب می شود که انسان بر همه کارهایش توفیق یابد و نبود هر یک، رسیدن به هدف را ناممکن می کند؛ چنان که ملّت کج اندیش و ناآگاه که از جزم علمی محروم است یا ملّتی دانا که عزم عملی ندارد، هرگز به مقصود خود نمی رسد.
سرّش آن است که اندیشوران بی بهره از استدلال و برهان، گرفتار شک هستند و اگر عاقلانه تصمیم نگیرند، دچار تردید نیز خواهند شد. راه رهایی از آسیبِ شکِّ در دانش، بارور کردن اندیشه علمی است و راه رستن از تردید در منش، دستیابی به عزمی پایدار و خردمندانه است.
📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص117 تا 119
#بر_آستان_اندیشه
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 هم اکنون پخش زنده درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء :
https://tv.esra.ir
↙️ سامانه مجازی آموزش:
https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra