eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
مرجفون
🔹 «مُرجفون» افرادی بودند كه اراجیف پخش می ‌كردند. در سوره مباركه «احزاب» از «مرجفون» یاد شده است. «مرجف» كسی است كه گزارش رَجْفه‌ ای دارد؛ «رجفه» یعنی لرزه. 🔹 خبری كه صدق باشد، پایگاه دارد و دیگر تكذیب نمی ‌شود؛ اما خبری كه صدق نباشد و پایگاه نداشته باشد، لرزان است. این ‌گونه از اخبار بی‌ پایه و بی ‌اساس را می ‌گویند «رجفه ‌دار» كه جمع اینها می ‌شود «اراجیف». 🔹 «مرجفون» كه در مدینه بودند گزارشگران این‌ گونه از اخبار لرزه‌ دار بودند كه جامعه را ناآرام می ‌كرد. آن ‌كه این حرف را نزده بود مضطرب و مبهوت می ‌شود، جامعه هم وقتی می ‌بیند پشت سر هم كسی خبری می ‌دهد دیگری تكذیب می ‌كند، دیگر نمی ‌تواند به كسی اعتماد كند. 📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 1 تاریخ: 1392/01/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 رسالت قلم 🔹 آنچه قُبح دارد و شرّ می‌ باشد و باطل است و كذب، از باید بیرون باشد تا ذات اقدس الهی به چنین قلمی سوگند یاد كند. 🔹 رسالت مهمّ: در است، پرهیز از باطل ‌روی؛ در است، پرهیز از دروغگویی؛ در است، پرهیز از شرّخواهی؛ در است، پرهیز از قبیح ‌گویی. 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1394/02/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
درس قیام آفرینی 🔹 رهبران الهی تلاش می کنند که جامعه انسانی را (علیه السلام) کنند. اگر جامعه ای وارث حسین بن علی (علیه السلام) بود، میراث همه انبیا را به سهم خود خواهد برد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
درس قیام آفرینی 🔹 رهبران الهی تلاش می کنند که جامعه انسانی را (علیه السلام) کنند. اگر جامعه ای وارث حسین بن علی (علیه السلام) بود، میراث همه انبیا را به سهم خود خواهد برد؛ چون یکی از شعارهای رسمی در هنگام عرض ادب و برخورد با یک دیگر در مراسم سوگ سالار شهیدان این است: «عظّم الله» یا «أعظم الله أجورنا و أجورکم بمصابنا بالحسین (علیه السلام) و جعلنا و إیّاکم من الطالبین بثاره». بخش نخست عبارت یاد شده، آن است که ما در سانحه سنگین کربلا اندوهنگین هستیم و مصیبت زده ایم؛ خداوند اجر همه را افزون کند. بخش دوم شعار مزبور این است که خداوند ما را جزو کسانی قرار دهد که برای خونخواهی سالار شهیدان و گرفتن خونبهای حسینی موفّق به قیام هستند! 🔹 ما وقتی می توانیم خونبهای حسین بن علی (علیه السلام) را بگیریم که ؛ چون اگر وارث او نباشیم، خونبها خواهی به ما ارتباطی ندارد. اگر کسی نسبت به مقتولی یا شهیدی بیگانه باشد، حق ندارد برای خونخواهی او انتقام بگیرد. پس، طبق این شعار و دعا ما جزو وارثان حسین بن علی (علیه السلام) هستیم. از این رو، از خدا توفیق طلب خونبهای حسین بن علی (علیه السلام) را داریم. 🔹 حسین بن علی (علیه السلام) یک شخصیّت حقوقی دارد و یک شخصیّت حقیقی و نیز کسانی که شخصیت حقوقی و حقیقی او را شهید کردند، به وسیله مختار به هلاکت رسیدند؛ امّا شهیدکنندگان شخصیّت حقوقی (امامت و خلافت و رهبری و ولایت او) حسین بن علی (علیه السلام) همواره هستند. بنابراین، حسین بن علی (علیه السلام) که جزو وارثان او هستند، می توانند به خونخواهی شخصیّت حقوقی سالار شهیدان قیام کنند و مانند حسین بن علی (علیه السلام) رهبری نهضت را به عهده بگیرند؛ نه این که فقط مصرف کننده نهضت حسینی باشند. 🔹 بسیاری از افراد بر این باورند که فقط مصرف کننده نهضت کربلاییم و باید ببینیم آن حضرت (علیه السلام) درباره عزاداری به ما چه گفته، آن را عمل کنیم؛ امّا برخی خواصْ پیام نهضت عاشورا را از سنخ و سبک خاص دریافت می کنند و معتقدند که کربلا برای ما دو پیام دارد: 1. مصرف کردن 2. تولید؛ یعنی اگر بیمار هستی، مصرف کننده دارو باش و چنانچه سالم شده ای، تولید کننده آن باش. 🔹 نهضت حسینی به نسل آگاه درس می دهد که اگر مشکل دینی داری، و اگر صالح هستی، برخیز و . اگر مشکل اخلاقی داری، پیرو رهبران الهی باش و اگر مشکل اندیشه و فکری نداری، برخیز و امام دیگران باش. از دستورهای حسین بن علی (علیه السلام) و رهبری های آن حضرت و سایر ائمّه (علیه السلام) این است که ما برای اصلاح جامعه اسلامی قیام کرده ایم... . 🔹 این که گفته اند: «کلّ یوم عاشورا و کلّ أرض کربلا»؛ یعنی در همه مکان ها می توان تولید نهضت کرد. نباید فقط مصرف نهضت شد، بلکه بایستی اقدام به تولید نهضت کرد و نشانه این پیام، فریضه است که مؤیّد دستور تولید نهضت است و آن با عزم ملّی و همگانی احیا می شود؛ یعنی از است، به طوری که نیازمند عزم مردمی بعد از تأمّل درگذشته و تدبّر درآینده و جمع بندی بین پیامدهای تلخ و شیرین آن است. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص106 تا 108 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
راستگویی بهترین سرمایه خبرنگار است / راستگویی ثمره تزکیه نفس و تحقیق عالمانه است 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
به مناسبت روز خبرنگار و تجلیل از جایگاه فعالان حوزه رسانه، گزیده ای از فرمایشات ارزنده حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران که در سالهای گذشته ایراد فرمودند را از نظر می گذرانیم. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه با تاکید بر لزوم وجود روح ملکوتی در وجود خبرنگاران و گزارشگران، بیان داشتند: جریان گزارشگری و خبری کاری است که از یک بدنه‌ای برخوردار است؛ این بدنه در اختیار غالب گزارشگران هست همچنین از یک متنعم است که آن در اختیار همه نیست. 🔹 ایشان با تشریح صدق در خبر و صدق در مخبر اظهار داشتند: یک است و یک ، مثل یک کذب خبری و یک کذب مخبری؛ صدق خبری یعنی این خبر درست است، صدق مخبری یعنی این گزارشگر یک آدم راستگو است، اینها تلازمی هم ندارند، گاهی گزارشگر راستگو است صدق مخبری هست ولی اشتباهاً مطلبی را به او القا کردند در نتیجه خبر دروغ است و کذب خبری است اما آنچه که برای همه ما لازم است هم صدق خبری است هم صدق مخبری... . مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/287558 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان پاداش گرامیداشت مهمان تداوم خیر: رسول خدا (ص) فرمود: امّت من مادامی كه به همدیگر مهر می ‌ورزند و هدیه می‌ دهند و امانت را به صاحبش بر می‌ گردانند و از حرام می‌ پرهیزند و مهمان را تكریم می ‌كنند پیوسته در خیر (نیكی) ‌اند. [1] [1]. لا تَزَالُ أُمَّتِى بِخَیرٍ مَا تَحَابُّوا وَ تَهَادَوْا وَ أَدَّوُا الأَمَانَةَ وَ اجْتَنَبُوا الْحَرَامَ وَ وَقَّرُوا الضَّیف (عیون اخبار الرضا ع، ج2، ص29). 📚 مفاتیح الحیات ص 387 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اولین همایش بین‌المللی «مطالعات تطبیقی قرآن‌پژوهی؛ با رویکرد بررسی اندیشه‌ های تفسیری آیت‌الله العظمی جوادی آملی» 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
فراخوان مقاله اولین همایش بین‌المللی «مطالعات تطبیقی قرآن‌پژوهی؛ با رویکرد بررسی اندیشه‌ های تفسیری مفسر بزرگ جهان اسلام آیت ‌الله العظمی جوادی آملی» از سوی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم منتشر شد. 🔸 محورهای ارسال مقاله به این همایش شامل «نظام تفسیری و علوم قرآنی»، «نظام معرفتی» و «نقش و جایگاه روایات یا جایگاه اهل بیت (ع) در تفسیر آیت‌ الله العظمی جوادی آملی» هستند. ↙️ این همایش ۱۲ مهرماه ۱۴۰۲ برگزار می ‌شود و علاقه‌ مندان تا ۳۱ مردادماه برای ارسال مقاله فرصت دارند. لینک خبر: https://esra.ir/fa/web/news/w/1759164 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پاسخ به تحریف مطلبی با موضوع «مقایسه جمهوری اسلامی با حکومت امیر المومنین!» سخن سردبیر؛ 🔹 اخیراً مطلبی به نقل از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در فضای مجازی به صورت تحریف شده، منتشر گردیده که باعث سوء برداشت هایی در جامعه شده است. آنچه به صورت تحریف شده از لسان آیت الله العظمی جوادی آملی نقل گردیده، این است.. . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
پاسخ به تحریف مطلبی با موضوع «مقایسه جمهوری اسلامی با حکومت امیر المومنین!» سخن سردبیر؛ 🔹 اخیراً مطلبی به نقل از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در فضای مجازی به صورت تحریف شده، منتشر گردیده که باعث سوء برداشت هایی در جامعه شده است. آنچه به صورت تحریف شده از لسان آیت الله العظمی جوادی آملی نقل گردیده، این است: 🔴 آیت الله جوادی آملی: جمهوری اسلامی از حکومت امیر المومنین (ع) بهتر است... هر چند مانند مولا علی ع نیامده و نخواهد آمد. 👈 چهار تا و چهارصد تا و چهار هزار تا فساد چیزی نیست که انسان بخواهد با آن اساس حکومت را بزند چرا که فساد در همه حکومت ها وجود داشته باید اصلاح کرد. ↙️ اما قبل از ورود به اصل سخنان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، نکته ای را از نظر می گذرانیم: 🔹 معظم له در جلسه 222 سوره نساء (تاریخ 13/11/1372) در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان، نکاتی را جهت استفاده هر چه بیشتر مبلغین از این ماه مبارک بیان می فرمایند، از جمله آن موارد «لزوم تعلیم در کنار تبلیغ»، «لزوم آگاهی بخشی به نسل جدید خصوصا جوانان و نوجوانان جامعه» و «بیاناتی مبنی بر دستورات قرآن کریم بر تربیت کودکان بر مبنای عفت و ادب» ارائه نمودند و سپس به جایگاه نظام اسلامی نیز اشاره کرده و مبلغین را از در دفاع از نظام بر حذر می دارند، و در این باره می فرمایند که هم باید هزاران جنبه مثبت نظام جمهوری اسلامی را دید و هم اگر جایی یا باشد، تذکر داد تا اصلاح شود، و در هیچ جای از این جلسه درس، اصلا کلمه به کار برده نشده است و مشخص نیست این نویسنده متن فوق، با چه توجیه شرعی و عقلی چنین جمله ناروایی را به حضرت استاد نسبت داده است؟! ↙️ اما اصل سخنان حضرت استاد در جلسه درس تفسیر خود چه بود؟... . مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1759328 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
تحیت مبارک
🔹 فرمود: ﴿فَإِذَا دَخَلْتُم بُیوتاً فَسَلِّمُوا عَلَی أَنفُسِكُمْ تَحِیةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَیبَةً﴾؛ اگر کسی در خانه بود «فلْیسلّم بعضكم علی بعضٍ» و اگر كسی در خانه نبود بگویید: ؛ مثل اینكه در نماز این كار را می‌كنیم می ‌گوییم: «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین». 🔹 یك وقت خود انسان تحیت دارد می‌ گوید درود عرض می‌ كنم تحیت عرض می ‌كنم می‌ گوید «سلامٌ علیكم»؛ یك وقت می ‌گوید: ﴿تَحِیةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ﴾. در نماز كه ما می ‌گوییم: «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین»، ما نسبت به خود سلام بكنیم یعنی چه؟ «السلام علینا» یعنی چه؟ اینجاست كه گفتند این شخص ، شده خلیفة الله، وقتی خلیفة الله شد، است، وقتی ترجمان خدا شد، رسالت الهی را دارد؛ این است كه دارد سلام خدا را می‌ رساند! 🔹 اگر خدا بفرماید: ﴿سَلاَمٌ عَلَی نُوحٍ فِی الْعَالَمِینَ﴾ بجاست، اگر بفرماید: ﴿سَلاَمٌ عَلَی إِبْرَاهِیمَ﴾ بجاست، اگر بفرماید: ﴿سَلاَمٌ عَلَی مُوسَی وَهَارُونَ﴾ بجاست، اگر بفرماید: «سلام علی عباد الله الصالحین» بجاست؛ همین خدا به نمازگزار اجازه می ‌دهد می ‌فرماید شما از طرف من به نمازگزاران عالَم سلام بفرست. این كم‌ مقامی نیست كه ﴿تَحِیةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ﴾! یعنی یك نمازگزار، می ‌شود و فرستاده خدا می‌ شود، مُصلّی می‌شود رسول الله! این فرستاده خدا این خلیفه خدا، بر همه نمازگزاران سلام می ‌فرستد: «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین». اینجا هم فرمود: ﴿فَإِذَا دَخَلْتُم بُیوتاً فَسَلِّمُوا عَلَی أَنفُسِكُمْ تَحِیةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَیبَةً﴾. 📚 سوره مبارکه نور جلسه 37 تاریخ: 1390/10/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
احیای امر به معروف و نهی از منکر 🔹 از پیام های سالار شهیدان در نهضت عاشورا نشر و احیای این عزم ملّی بود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
احیای امر به معروف و نهی از منکر 🔹 از پیام های سالار شهیدان در نهضت عاشورا نشر و احیای این عزم ملّی بود. خداوند در سوره «لقمان» وقتی که حکمت را معنا کرد و حکیم را معرّفی نمود و لقمان را به وصف صاحب حکمت ستود، فرمود: چنین انسان حکیمی به فرزندش نصیحت حکیمانه کرد و گفت: ﴿وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ اصْبِرْ عَلى ما أَصابَكَ إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ﴾ . یعنی چیزی که عقل و نقل (قرآن و روایات) او را به رسمیّت می شناسند؛ خلاف که پیش عقل و نقل، نکره و ناشناس است و او را به رسمیّت نمی شناسند. حضرت لقمان فرمود: امر به معروف و نهی از منکر کن. سپس فرمود: امر به معروف، عزم ملّی می خواهد و این راه، مصیبت و رخداد تلخ به همراه دارد و باید در آن صبر پیشه کنی... . 🔹 امر به معروف و نهی از منکر از وظایف اختصاصی حوزه های علمیه نیست؛ چون کار اختصاصی آن ها تعلیم و تزکیه است. همچنین از اختیارات دانشگاه ها نیست؛ زیرا کار ویژه آن ها دانشوری و نشر اندیشه و دانش است. نیز در قلمرو آموزش و پرورش نیست؛ چون کار مخصوص آن ها پرورش و تربیت نوسالان و جوانان است. امر به معروف و نهی از منکر، امری ملّی، مصمّم و جزمی است که با همراه است... . 🔹 فریضه امر به معروف و نهی از منکر با حدّ و تعزیر فرق جوهری دارد. در امر به معروف به انجام کار فرمان می دهند و در نهی از منکر جلوی کار زشت را می گیرند و به عامل آن می گویند: این کار خوب را انجام بده یا کار بد را نکن، ولی در حدّ و تعزیر، شخص بزهکار را تنبیه می کنند که چرا فلان کار قبیح را مرتکب شدی. از این رو، چنین کاری به عهده است؛ خلاف امر به معروف و نهی از منکر که وظیفه همگان است، نه خصوص قاضی... . 🔹 حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: هیچ کس نباید در جامعه اسلامی از خود سلب مسؤولیت کند و بگوید: به من چه! ... مسؤولیت عمومی برای آن است که انسان دارای است... و چون حیثیّت جمعی دارد، به دیگران وابسته است. 🔹 ... امر به معروف و نهی از منکر، جنبه ای دارد که نمی گذارد وارد صحنه شوند. اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، افراد شرور والی مردم می گردند؛ آنگاه ولایت فقیه عادل مطرح نخواهد بود، بلکه سرپرستی سفیه و فاسق پذیرفته می شود. در این حال، مردانِ برجسته دعا می کنند و مستجاب نمی شود. ... از این جاست که در کلمات قصار حضرت علی (علیه السلام) چنین آمده است: جهاد در راه خدا نسبت به امر به معروف، مانند آب دهان است در برابر دریا؛ یعنی آن جهاد نرم در برابر این جهاد شدید و سخت، چنین است. هر دو جهادند؛ امّا یکی بالاتر از دیگری است. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص108 تا 114 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان پاداش گرامیداشت مهمان تقویت روحی: امیرموٴمنان (علیه السلام) فرمود: نیروی تن آدمیان به غذا خوردن است و نیروی جانشان به غذا دادن. [1] [1]. قُوتُ الأَجْسَامِ الطَّعَامُ وَ قُوتُ الأَرْوَاحِ الإِطْعَام (الدعوات، راوندی، ص142). 📚 مفاتیح الحیات ص 387 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد ـ ادامه مبحث شرح نهج البلاغه، این هفته نیز طبق روال پنجشنبه ها ساعت 10 صبح به صورت مجازی برگزار می گردد. سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اصناف امت 🔹 امت اسلامی بالجمله خوب نیستند فی ‌الجمله خوب ‌اند: ﴿فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَیرَاتِ﴾. ائمه (علیهم السلام) فرمودند: ﴿ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ﴾، انسان است كه «یحوم حوم نفسه»؛ هر چه دلش می ‌خواهد انجام می دهد! اینكه می ‌گوید من هر چه دلم بخواهد انجام می ‌دهم, هر جا دلم بخواهد می ‌روم, هر چه دلم بخواهد می ‌نویسم، این «یحوم حوم نفسه». این قسم اول است كه از او به «ظالم» یاد شده است و بدترین ظلمش هم همان است كه گرفتار الحاد می ‌شود و به خودش ستم می ‌كند. 🔹 ﴿وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ﴾؛ یعنی هستند كه در روایت دارد اینها «یحوم حوم قلبه»؛ اینها مشكل خودشان را حل می ‌كنند. 🔹 ﴿وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَیرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ﴾؛ اینها پیشگام ‌اند اینها سابق ‌اند ﴿بِالْخَیرَاتِ﴾، وقتی سابق به خیرات شدند مواظب دیگران هم هستند. درباره این گروه در روایت دارد که ﴿سَابِقٌ بِالْخَیرَاتِ﴾ كسانی ‌اند كه «یحوم حوم ربّه عزّ وجل»؛ نه حوم نفس‌ اند و خودمحورند كه فرقه اولی بود نه حوم قلب ‌اند كه فرقه میانی و ثانیه است، بلكه به كار می ‌كنند و هر چه او پسندد می ‌پسندند. 📚 سوره مبارکه فاطر جلسه 15 تاریخ: 1392/09/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیوند علم و عمل 🔹 انسان، موجودی است متفکر که کارهایش بر استوار است و تفکّر او در تنظیم کردارش مؤثر است.... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیوند علم و عمل 🔹 انسان، موجودی است متفکر که کارهایش بر استوار است و تفکّر او در تنظیم کردارش مؤثر است. نه می توان او را از اندیشیدن بازداشت و نه می توان کار و کوشش را از او گرفت تا موجودی جامد و بی فعّالیت شود و نه می توان پیوند میان علم و عمل او را نادیده گرفت. بنابراین، حیات بشر، آمیزه ای از است و نیز آگاهی و دانش او خطوط فعالیتش را ترسیم و به کار و کوشش او کمک می کند. 🔹 ناهماهنگی میان دانش و عمل انسان، او را از حیات و هویت انسانی بی بهره می کند؛ زیرا هویت بشر از اندیشه های علمی و انگیزه های عملی ساخته می شود و کسی زنده است که اندیشه صائب و انگیزه صالح دارد. بنابر این، هر قدر دانش انسانْ عمیق تر و کردار او حکیمانه تر و پیوند میان دانش و کوشش او استوارتر شود، زندگی او خردمندانه تر و پربارتر و در نتیجه او زنده تر است. از این رو، در ره آورد پیامبران و رهبران الهی که وظیفه احیای انسانیت را به عهده دارند: ﴿یا أیّها الّذین امنوا استجیبوا لله و للرسول إذا دعاکم لما یحییکم﴾ ... . قرآن کریم، گاهی با تشویق آدمی به «علم متقن» و «عمل محکم»، او را به استحکام پیوند میان این دو فرامی خواند و گاه نیز جهل و بیکاری و تن پروری و گسیختگی علم از عمل را نکوهش می کند. انسان باید با آموختن دانش و انجام کارهای صالح و نیز با تحکیم پیوند میان دانش و کوشش، خویشتن و جامعه را از چنگال نیستی و جهل و تنبلی برهاند تا به «حیات معقول و مسؤول» بار یابد... . 🔹 گستره نفوذ علم از قلمرو عمل بیش تر و نسبت میان این دو، «اطلاق» و «تعیّن» است؛ یعنی علمْ حقیقتی است مطلق و عمل حقیقتی متعیّن است. از این رو، عمل را به اوج مقام ارجمند علم، راهی نیست؛ زیرا برخی از معلوم ها از محدوده حیات بشری بیرون است و انسان در تحقق آن ها هیچ نقشی ندارد. افزون بر این، پیدایش آدمی، مرهون و معلول تحقق برخی از معلوم هاست. نیز برخی از معلوم ها در درون محدوده حیات بشر جای دارند و پیدایش آن ها در گرو اراده و کار اوست؛ به گونه ای که اگر او نبود، این امور هرگز پدید نمی آمدند. 🔹 به هر روی، بهره مندی از اندیشه برهانی و نیز پیروی انگیزه از آن، موجب می شود که انسان بر همه کارهایش توفیق یابد و نبود هر یک، رسیدن به هدف را ناممکن می کند؛ چنان که ملّت کج اندیش و ناآگاه که از جزم علمی محروم است یا ملّتی دانا که عزم عملی ندارد، هرگز به مقصود خود نمی رسد. سرّش آن است که اندیشوران بی بهره از استدلال و برهان، گرفتار شک هستند و اگر عاقلانه تصمیم نگیرند، دچار تردید نیز خواهند شد. راه رهایی از آسیبِ شکِّ در دانش، بارور کردن اندیشه علمی است و راه رستن از تردید در منش، دستیابی به عزمی پایدار و خردمندانه است. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص117 تا 119 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 هم اکنون پخش زنده درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir ↙️ سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان كیفر ردّ مهمان ابوحمزه گوید: به امام باقر (ع) عرض كردم: فدایتان شوم چه می ‌گویی درباره مسلمانی كه نزد مسلمانی برای دیدار یا درخواست نیاز رفته باشد و از او اذن ورود بخواهد؛ ولی او در حالی كه در خانه‌ اش هست، به وی اجازه ورود ندهد و از خانه بیرون نیاید؟ فرمود: ای اباحمزه! هر مسلمانی نزد مسلمانی دیگر برای دیدار یا درخواست نیازی برود و او در خانه باشد و از او اجازه ورود بخواهد و صاحبخانه به استقبال مهمان نرود پیوسته از رحمت خدا به دور است تا همدیگر را ملاقات كنند. [از روی تعجب] گفتم فدایتان شوم آیا پیوسته از رحمت خدا دور است تا یكدیگر را ملاقات كنند؟ فرمود: آری، ای ابوحمزه! [1] [1]. (الكافى، ج2، ص365). 📚 مفاتیح الحیات ص 387 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra