eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
مجموعه فتاوا و استفتائات مناسک حج آیت الله العظمی جوادی آملی 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: بنا به درخواست علاقه‌مندان و مقلدان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و روحانیان کاروان‌ های حج، مجموعه فتاوا و استفتائات مناسک حج حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. ↙️ جهت دسترسی به مجموعه فتاوا و استفتائات مناسک حج حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی اینجــــــــــــــا را کلیک نمایید. http://mp3.esra.ir/pdf/haj/manasek-haj.pdf 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 11. ضرورت عدالت عدالت حاكمان عدالت رهبران جامعه اهمیت ویژه‌ ای دارد، زیرا مردم نیز در عدالت ‌پیشگی به آنان تأسی می ‌كنند. امام صادق (ع) می‌ فرماید: با فضیلت‌ ترین حاكمان و رهبران كسانی ‌اند كه سه ویژگی مهربانی، سخاوت و عدالت به آنان عطا شده باشد. [1] [1]. أَفْضَلُ الْمُلُوكِ مَنْ أُعْطِىَ ثَلاثَ خِصَالٍ: الرَّأْفَةَ وَ الْجُودَ وَ الْعَدْلَ (تحف العقول، ص319). 📚 مفاتیح الحیات ص 482. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 قیامت حاضر

🔸 وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود جهنم همچنین بهشت به شما شماست... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
قیامت حاضر

🔸 وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود جهنم همچنین بهشت به شما شماست؛ این قدر نزدیک است! انسان تا نفسش بند آمد می ‌فهمد کجاست، هنوز جسد او را نَشُستند می ‌فهمد کجاست، معلوم می ‌شود این قدر نقد است! است، است، فرمود این از بند کفش شما به شما نزدیک ‌تر است، این نسیه نیست. 🔸 تعبیر قرآن کریم هم این نیست که ما قیامت را ایجاد می ‌کنیم، نه، قیامت الآن هست، آن گاه در آن روز، این بر می ‌خیزد. فرمود: ﴿یوْمَ تَقُومُ السّاعَةُ﴾ _ ﴿السّاعَةُ﴾ یعنی قیامت _ این هست، الآن موجود است؛ منتها آن روزی که است، می‌گویند این ساعت، قیام می ‌کند. ﴿یوْمَ یقُومُ النّاسُ لِرَبِّ الْعالَمینَ﴾ است، ﴿یوْمَ یقُومُ اْلأَشْهَادُ﴾ است، ﴿یوْمَ یقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکةُ صَفّاً﴾ است، ﴿یوْمَ تَقُومُ السّاعَةُ﴾ است، پس الآن هست؛ منتها آن روز، این نشسته بر می ‌خیزد. 🔸 خب پس است، اگر نقد شد هیچ کس نمی ‌تواند بگوید من یواشکی امضا کردم به کسی نگو یا حالا شما رفیق ما بودی این مالیات را کم بده! آدم باید باشد که بگوید حالا به کسی نگو، یعنی چه به کسی نگو؟! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/BQdug ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/SR4yW7PCcIA 📚 درس اخلاق تاریخ: 1381/06/14 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
برگزاری درس اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی ساعت 9 صبح در محل مسجد اعظم قم. 🔹 درس اخلاق چهارشنبه ها ـ ساعت 9 صبح دروس معظم له: سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir ↙️ درس اخلاق: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کیاستِ اجتماعی
🔹 می ‌بینید وجود مبارك ابراهیم (سلام الله علیه) از یك طرف، اسماعیل (سلام الله علیه) از طرف دیگر، این دو پیامبر بزرگوار كعبه را ساختند، چه زمینی شما بالاتر از كعبه دارید؟! است مهبط فرشته‌ هاست، این شده بت‌كده همه بت ‌ها را آوردند آنجا گذاشتند؛ اما یك بار وجود مبارك پیامبر دهان نگشود كه به این بت ها بدهد به اینها بد بگوید، فرمود از این بت‌ ها كاری ساخته نیست. 🔹 خب شما اگر بخواهید آرام زندگی كنید، از آن طرف تكفیری نداشته باشید از این طرف كشتار بی ‌رحمانه نداشته باشید، باید این را حفظ كنید. انسان جای برهان دارد جای استدلال دارد؛ یك بار نشد كه وجود مبارك حضرت به این بت ‌ها فحش بدهد، با اینكه خب چه جایی مقدس ‌تر از كعبه دارید؟! هم قبله مسلمین است مطاف مسلمان‌ هاست هم دو پیغمبر آن را ساختند، اینجا شده بت‌كده! 🔹 فرمود با این جامعه را اداره كن، فحش بدهی فحش می ‌شنوی، این مشكل را حل نمی ‌كند، تكفیر بكنی تكفیر دیگری در راه است، غیر از خونریزی کار دیگر نیست؛ بالصراحه در سوره مباركه «انعام» فرمود: ﴿لاَ تَسُبُّوا الَّذِینَ یدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ﴾. 🔹 كاری داریم که كار فقها و بزرگان فقهی ماست كه این نصوص و ادله را جمع ‌آوری و جمع ‌بندی كنند، آنها راه اجتهادی خودشان را آشنا هستند وظیفه خودشان را انجام می ‌دهند و در درس ‌ها می‌ گویند؛ اما وظیفه ای که به عهده ماست این است که كسانی كه به عنوان بیت كار می ‌كنند كسانی كه در كار می‌كنند كسانی كه در مسائل امنیتی كار می‌ كنند، آنها باید بین تولّی و تبرّی كه جزء اركان رسمی دین ماست و برقراری امنیت و حفظ دماء مسلمین كه آن هم جزء اركان رسمی ماست، یك جمع اجتماعی بكنند یك جمع سیاسی بكنند یك جمع اجرایی بكنند. از این طرف تكفیر از آن طرف تكفیر، از این طرف كشتار از آن طرف كشتار, دشمن هم كه غیر از این نمی ‌خواهد! 📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 1 تاریخ: 1392/01/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
برگزاری درس اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی ساعت 9 صبح در محل مسجد اعظم قم. 🔹 درس اخلاق چهارشنبه ها ـ ساعت 9 صبح دروس معظم له: سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir ↙️ درس اخلاق: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 11. ضرورت عدالت عدالت حاكمان ... بر پایه حدیثی از امام علی (ع)، تسلط بر خود، عامل شكوفایی عدالت در انسان و گرایش دیگران به انسان عدالت ‌پیشه است. آن حضرت می ‌فرماید: زمانی كه حكم تو بر خودت نافذ شد [و عدالت را درباره خود اجرا كردی] توده مردم به سبب عدالت ‌پیشگی ‌ات به تو روی می ‌آورند. [1] [1]. إِذَا نَفَذَ حُكْمُكَ فِى نَفْسِكَ تَدَاعَتْ أَنْفُسُ النَّاسِ إِلَی عَدْلِكَ (غرر الحكم، ص343). 📚 مفاتیح الحیات ص 482. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ انسان ها تا احساس نکنند برادر یکدیگر هستند زندگی برایشان گرم نیست. این حرف ها حرف های بوسیدنی است. این حرف ها جامعه جهانی را ملی را محلّی را بین المللی را زنده نگه می دارد. این حرف ها که رخت بربست، می آید: ﴿أُولئِكَ كَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ می شود . ▫️ نفرمود حرف ابراهیم را گوش بدهید، فرمود: حرف پدرتان را گوش بدهید ﴿مِّلَّةَ أَبِیكُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِینَ مِن قَبْلُ﴾ تا در جامعه نباشد، نه سازمان ملل موفق است نه شورای امنیت. اسلام حرف جهانی دارد یعنی این! 📚 درس خارج فقه تاریخ: 1403/03/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
شروع فعالیت های بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی در مدینه منوره 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: با نزدیک شدن به ایام برگزاری حج، بعثه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی طبق سنوات گذشته، فعالیت های خود را در مدینه منوره آغاز نمود. ارتباط با حجاج، برگزاری مراسم مذهبی به مناسبت های گوناگون، پاسخگویی به مسائل شرعی مسلمانان داخل و خارج کشور، همچنین تبیین دیدگاه های علمی، معرفتی، تفسیری و عرفانی آیت الله العظمی جوادی آملی از اهم فعالیت های بعثه معظم له می باشد. 🔹 همچنین از دیگر رسالت های مهم بعثه ابلاغ آخرین آرای فقهی آیت الله العظمی جوادی آملی به روحانیون کاروان ها و مقلدین ایشان می باشد. 👈 آدرس دفتر بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی در مدینه منوره: انتهای باب الاعوالی، قصرالاندلس، اتاق۱۰۸. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
راه جهانی شدن حقوق بشر

🔸 یك چیزی خوبی است، وحدت نوعی داشتن، وحدت جمعی داشتن، متحد بودن، واحد بودن چیزی خوبی است؛ اما چه چیز می ‌تواند عامل وحدت باشد؟ 👈 تجارت می ‌توند عامل وحدت باشد؟ یعنی غنی و فقیر در این سهیم‌ اند تا در كنار هم قرار بگیرند؟ سیاست می ‌تواند؟ آداب و عادات و سنن و رسوم متنوع و گوناگون می ‌تواند؟ 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
راه جهانی شدن حقوق بشر

🔸 یك چیزی خوبی است، وحدت نوعی داشتن، وحدت جمعی داشتن، متحد بودن، واحد بودن چیزی خوبی است؛ اما چه چیز می ‌تواند عامل وحدت باشد؟ تجارت می ‌توند عامل وحدت باشد؟ یعنی غنی و فقیر در این سهیم‌ اند تا در كنار هم قرار بگیرند؟ سیاست می ‌تواند؟ آداب و عادات و سنن و رسوم متنوع و گوناگون می ‌تواند؟ 🔸 الآن این داعیه آن دارند كه این جهانی است، می ‌بینید این حرف اصلاً پایه علمی ندارد! بیان ذلك این است این حقوق مثل قوانین فقهی سه مرحله دارد همه جای دنیا همین‌طور است، مواد قانونی و فقهی و حقوقی را از مبانی می‌گیرند، مبانی را از منابع می‌ گیرند؛ ما یك داریم یك داریم یك . الآن مجلس شورای اسلامی هم همین كار را می ‌كند، همه جای دنیا همین كار را می‌ كنند. 🔸 آنها یك قانون اساسی دارند كه مبانی آنهاست یك مواد مصوب مجلس دارند كه كشور را با او اداره می ‌كنند، این مصوبات مجلسشان به استناد قانون اساسی است، آن قانون اساسی‌شان را از جایی می‌گیرند؛ حالا برویم به سراغ آنجا پس ما سه امر را ناچاریم داشته باشیم منبع مبنا ماده یك فقیه هم همین كار را می‌كند دیگر. یك فقیه كه مواد فقهیش به صورت رساله عملیه در می‌آید اینها را از مبانی می‌گیرد، این مبانی را از آن منابع می ‌گیرند، منابع ما هم عقل است و نقل، نقل ما هم كتاب و سنت است. 🔸منبع ما روشن مبنای ما روشن مواد حقوقی ما روشن، آنها هم برای خودشان دارند؛ آنها یك منبعی دارند كه قانون اساسی را از آن منبع می ‌گیرند مواد حقوقی هم دارند كه مجلس به استناد آن قانون اساسی آن مواد حقوقی‌شان را تنظیم می ‌كند. 🔸 تمام بحث محور علمی آن است كه اگر قانون جهانی است حقوق جهانی است باید آن منبع جهانی باشد، از منبع جهانی، بگیریم، از مبانی جهانی مواد جهانی را تصویب بكنیم، وگرنه منبع اگر محلی یا منطقه‌ ای باشد مبنا هم منطقه ‌ای و محلی خواهد بود آن مواد هم یقیناً محلی و منطقه‌ای خواهد بود از كجا بشود جهانی؟ خب حالا آن منبع جهانی چیست؟ 🔸 آنها منبع حقوقی‌شان عادات است آداب است رسوم هست سنن هست فرهنگ ملی و مردمی و مرز و بوم همانهاست. خب ما اقلیم های مختلف داریم نژادهای مختلف داریم زبان های و زمان و ملیت های مختلف داریم هر كدام از آنها برای خودشان منبع خاص ‌اند اینها برای قانون داخلی‌شان خوب است، آن عادات و آداب و سنن از پیش پذیرفته، آن می ‌توان منبع باشد برای سلسله مبانی، آن سلسله مبانی می‌توانند مبنا باشند برای یك سلسله مواد كشورهایشان را هم اداره بكنند و دارند اداره می‌كنند. اما اگر بنا شد جهانی باشد یك منبع جهانی لازم است منبع جهانی نه زمان است نه زمین. كدام فرهنگ؟ كدام لغت، كدام آب و خاك، كدام سنت و كدام آئین جهانی است؟ 🔸 منبع جهانی را باید از درون گرفت كه این یكسان است. الآن این شش هفت میلیارد بشری كه هستند در انسانیت یكسان ‌اند. رنگ و پوستشان آدابشان عاداتشان سننشان فرق می‌كند، اما فطرتشان یكی است. اگر این شده منبع و ماهرانه از این منبع ما مبانی استنباط كردیم و حكیمانه از این مبانی مواد استخراج كردیم این می ‌تواند# حقوق_بشر باشد. 📩 📚 سوره مبارکه ابراهیم جلسه 3 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 فقر محض
🔹 هر موجودی نیازمند به ذات اقدس الهی است، بنابراین به هر موجودی انسان نگاه بکند خدا را ثابت می ‌کند، چرا؟ چون اگر هر موجودی را انسان بررسی بکند می ‌بیند که فقر، ذاتی آن است. این نه هستی خود را خودش تأمین کرد و نه مثل او هستی او را تأمین می ‌کند. 🔹 هر چیزی در اصل هستی، است؛ وقتی در اصل هستی نیازمند به خالق بود، در شئون هستی هم نیازمند به خالق است. این ﴿أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ﴾ معنایش این نیست که انسان، فقیر «الی الله» است، حصری در کار نیست؛ معنایش این است که «کلّ ما صدق علیه انه شیءٌ»، فقیر «الی الله» است. 🔹 اولین چیزی که بعد از مرگ از آدم سؤال می ‌کنند این است که «عُمُرِكَ فِیمَا أَفْنَیت‏». این است که بهترین است. آنهایی که این مرگ را سیاه تلقی می‌ کنند، خیال می ‌کنند مرگ زوال و نابودی است! بهترین و برجسته ‌ترین عامل پویایی است، چون اوّلین سؤالی که از آدم می ‌کنند می‌ گویند چه آوردی؟ 🔹 و وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) به مفضّل فرمود که به هر حال سعی کن «فَإِنْ مِتَ‏ فَوَرِّثْ‏ كُتُبَكَ‏ بَنِیك‏»؛ چهار تا که بچه ‌های تو کتاب تو را ارث ببرند، نه اینکه چهار تا کتاب بخری در قفسه بگذاری. عمری که بگذرد و انسان نتواند یک داشته باشد عمر باطل شده است. 🔹 فرمود: «فَإِنْ مِتَ‏ فَوَرِّثْ‏ كُتُبَكَ‏ بَنِیك‏»، آدم تا نفس می ‌کشد ! آن وقت می ‌گوید من فارغ التحصیل شدم دوره تحصیل من گذشت همین مقدار درس خواندم بس است؟ به ما گفتند تا نفس می‌ کشید علم و از شما هم سؤال می ‌کنند که «عُمُرِكَ فِیمَا أَفْنَیت‏»؛ چه آوردی؟ اوّلین چیزی که از ما بعد از مرگ سؤال می ‌کنند همین است که امیدواریم ـ إن ‌شاء الله ـ همه شما عالم ربّانی باشید. 📚 سوره مبارکه الرحمن جلسه 18 تاریخ: 1396/09/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ به معنای مجاز بودن اباحی گری نیست / انسان یک دوست دارد و آن عقل اوست / شکر نعمت انسان را بالا می برد 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی چهارشنبه در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه که درس ایشان در سال تحصیلی و قبل از تعطیلات تابستانی بود، به شرح حکمت 134 و 135 نهج البلاغه پرداختند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ به معنای مجاز بودن اباحی گری نیست / انسان یک دوست دارد و آن عقل اوست / شکر نعمت انسان را بالا می برد 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی چهارشنبه در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه که درس ایشان در سال تحصیلی و قبل از تعطیلات تابستانی بود، به شرح حکمت 134 و 135 نهج البلاغه پرداختند. 👈 معظم له بیان داشتند: کلام امیرالمومنین علی علیه السلام این است که حضرت می فرماید اگر بخواهید دوست پیدا کنید دوست اولاً باید خودش دوست دیگران باشد تا دیگران دوست او باشند. فرمود وقتی انسان دوست کسی است یا کسی دوست انسان است که در فراز و فرودها هر دو به یاد هم باشند، یار هم باشند، آنجا که انسان غفلت کرده است او را یادآوری کند، آنجا که بیراهه می رود او را هدایت کند، آنجایی که تندروی کرده است تعدیلش کند، آنجایی هم که مشکلی پیدا کرده است بیمار شده است یا غیبت کرده یا نیست تا مشکلات خودش را حل کند، انسان به یاد او باشد. 🔸 فرمود رفیق آدم این است که اگر لازم به مساعدت یا معاضدت بود، انجام دهد و مشکل مالی او و فرزندان او قبیله او دودمان او هر چه نیاز اوست را حل بکند. بیمار شده افتاده، مشکلی پیدا کرد، حل بکند. بعد از مرگ او هم او را فراموش نکند. این می شود صدیق آدم. این است. همان است که امام رضا (سلام الله علیه) فرمود: «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه» یعنی انسان یک دوست دارد و آن عقل اوست. 🔸 جمله دیگری که وجود مبارک حضرت امیر فرمود این بود که خدا چهار راه را گذاشته برای چهار خیر. فرمود اگر مشکل بیماری دارید یا مشکل دیگری دارید یک راهی است. دعا را فراموش نکنید. خود است. هم عقل را هدایت می کند که سبب سازی کند. هم دیگران را راهنمایی می کنند که سبب سوزی نکنند... . 🔸 ، خود انسان را بالا می برد! در سوره مبارکه «هود» آمده است که ﴿لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزیدَنَّكُمْ﴾، نه «لأزیدنّ نعمتکم»! یعنی خودتان را بالا می آورم. عقل به شما می دهم. علم به شما می دهم. گوهر هستی شما با دعا بالا می آید. فرمود: ﴿لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزیدَنَّكُمْ﴾ اصلاً شما را بفهم میکنم. یک آدم بفهم بالا آمده است. آدم بفهم نه بیراهه می رود نه راه کسی را می بندد. تولید می کند، تقسیم می کند، تواضع دارد، بیکار نمی نشیند، در درجه اول ، اگر نشد، تولید مال می کند. 🔸 این آیه ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ نه در صدد مسئله فقهی است و نه در صدد مسئله اخلاقی. فقط در صدد مسئله کلامی است. بیان این علوم سه گانه این است که در فقه وقتی گفته می شود که مختاری بین این و آن، حالا یا واجب تخییری است، یا دو تا راه مباح است؛ در مسائل اخلاقی هم از نظر تربیت بعضی ها راه خاص دارند می گویند یا از این راه و با فلان عبادت خود را به کمال برسانید یا از آن راه و با فلان عبادت؛ اینها تخییر است. اما این ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ معاذالله در صدد بیان این نیست می خواهی قبول بکنی یا می خواهی نکنی فرق نمی کند. در صدد تخییر بین دو امر و اباحه دو امر نیست. این که می شود ! و این آیه به معنای اباحه گری نیست... . 🔸 این آیه نورانی می خواهد بگوید نه جبر در عالم هست که مستحیل است، نه دقیق تر و عریق تر و عمیق تر از آن تفویض در کار است. ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ فشاری در عالم نیست. یا راه جهنم، یا راه بهشت. یا قبول یا نکول. یا ایمان و یا کفر. در هر دو حال، مختار است. نه اباحه گری است. اگر این گونه معنا کنیم که می خواهی این راه را بروی، می خواهی آن راه را بروی هر دو حلال است، این که می شود اباحه گری! لذا سرجایش محفوظ است، تهدید سر جایش محفوظ است، البته امر به معروف مراتب چهارگانه دارد اول و دوم برای مردم است، سوم و چهارم برای حکومت است. اینجور نیست که هر کسی آزاد باشد هر کاری را بخواهد انجام بدهد. ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2735390 📚 درس اخلاق تاریخ: 1403/03/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند، با پایان سال تحصیلی و شروع امتحانات حوزوی، دروس آیت الله العظمی جوادی آملی از هفته دیگر تعطیل می باشد. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 11. ضرورت عدالت عدالت حاكمان ... پیامبر یكی از نشانه ‌های عدالت را چنین می ‌شناساند كه انسان هرچه را برای خود نمی ‌پسندد برای دیگران هم بد شمارد و هر چیزی را برای خود می ‌پسندد برای دیگران هم دوست بدارد. در این صورت در دادگری عادل و در عدل، اهل قسط خواهد بود. [1] [1]. مَا كَرِهْتَهُ لِنَفْسِكَ فَاكْرَهْ لِغَیرِكَ وَمَا أَحْبَبْتَهُ لِنَفْسِكَ فَأَحبِبهُ لأَخِیكَ، تَكُنْ عَادِلاً فِى حُكْمِكَ مُقْسِطاً فِى عَدْلِكَ (تحف العقول، ص14). 📚 مفاتیح الحیات ص 483. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 محبوب باطل

🔸 اینكه گفته شد: «حُبُّكَ الشیءَ یعْمِی ویصِم»، برای آن محبوب كر و كور است! 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 محبوب باطل

🔸 اینكه گفته شد: «حُبُّكَ الشیءَ یعْمِی ویصِم»، برای آن است! محبت، یك حقیقتِ ذاتِ اضافه است؛ خود محبت و دوستی و خود عداوت و دشمنی از آن جهت كه محبت اند و از آن جهت كه عداوت ‌اند، كارساز نیستند؛ تا به چه چیزی تعلّق بگیرند! 🔸 اگر حب به یك تعلّق گرفت، آدم را می‌ كند می ‌كند كر و كور نمی ‌كند و اگر به یك شیء باطل تعلّق گرفت، آدم را كر و كور می ‌كند. اگر آن محبوب كر و كور است، حبّ كر و كور، «یعْمِی ویصِمُّ». 🔸 دنیا یك چیز كر و كور است که «رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَة» است. سرّ خطرناك بودن دنیا این است كه اول آدم را بالا می ‌برد _ آدم كه نمی ‌داند كجا دارد می‌ رود _ بعد از همان ‌جا پرت می ‌كند؛ سرّ خطرناك بودن آن این است كه طوری آدم را بالا می ‌برد كه آدم نمی ‌فهمد، وقتی برد، از همان‌ جا پرت می ‌كند! 🔸 این دنیا كه محبت آن «رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَة» است، تا آدم را كر و كور نكند بالا نمی ‌برد، چون اگر آدم و باشد كه حرفش را گوش نمی ‌دهد و هر چیزی را قبول نمی‌ كند. این به قدری جاذبه دارد كه انسان را كر و كور می ‌كند، بعد وقتی كر و كور كرد و برد بالا، از همان ‌جا رها می ‌كند. سقوطِ محض است! 🔸حب محبوبِ كور، آدم را كور می ‌كند؛ حب محبوبِ كر، آدم را كر می ‌كند. حب دنیا كه «رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَة» است «یعْمِی ویصِمُّ»، حب اهل دنیا هم «یعْمِی ویصِمُّ». ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/cff38z1 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/iEh9Ty2wJ24 📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 145 تاریخ: 1389/08/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 تربیت طیّب
🔹 خدای سبحان فرمود: ﴿أَ أَنْتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخالِقُون﴾؛ آفرینش برای خداست و خدای سبحان صدر و ساقه این بدن را با خلق کرد، لذا به مادر گفت تا می ‌توانی بدون وضو به کودک شیر نده، به پدر گفت غذای حرام در وجود کودک وارد نکن! 🔹 «كَسْبُ الْحَرَامِ یبِینُ فِی الذُّرِّیةِ»؛ عترت طاهرین فرمودند اگر کسی از راه ربا و غیر ربا مال حرام بیاورد، تا ذرّیه او، این مال حرام، سوزنده است و اثر می ‌گذارد. انسان، صاحب خانه ای دارد به نام و در سوره «نحل» فرمود آنچه در حوزه و دانشگاه یاد می ‌گیرید، مهمان است: ﴿وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَیئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الأبْصَارَ وَ الأفْئِدَةَ﴾ تا در حوزه و دانشگاه چیزی یاد بگیرید؛ اما را دعوت نکنید، را دعوت نکنید، را دعوت نکنید، را دعوت نکنید، علمی دعوت کنید که با بسازد. اصرار قرآن کریم این است که چیزی یاد بگیرید که با صاحب خانه بسازد. 🔹 یک خانواده مسلمان هم خود در داخله زندگی، را رعایت می‌ کند و هم در پدر شدن و مادر شدن و فرزند آوردن، این معارف را رعایت می ‌کند تا این بچه، مسلمان به دنیا بیاید. اسلام برای شکوفا کردن آن میزبان فرمود کودک وقتی به دنیا آمد، که به گوش راستش می ‌رسد، باشد و دومین آهنگ که به گوش چپش می ‌رسد، باشد. 📚 دیدار جمعی از شیعیان مقیم انگلستان، کانادا و بوسنی با حضرت استاد تاریخ: 1397/02/23 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra