eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 13. مشورت و شورا 🔹 ویژ‌گی‌ های مشاور امیرمؤمنان علی (ع) در عهدنامه خود به مالك اشتر می ‌فرماید: با سه گروه مشورت نكن: ـ بخیلی كه تو را از فضل و بخشش باز می ‌دارد و از فقر و نیاز می‌ ترساند و ـ ترسویی كه اَقدام تو را از اِقدام سست می ‌كند و ـ حریصی كه به ناروا حرص و آز را در نگاه تو می‌ آراید. [1] [1]. لا تُدْخِلَنَّ فِى مَشُورَتِكَ بَخِیلاً یعْدِلُ بِكَ عَنِ الْفَضْلِ وَ یعِدُكَ الْفَقْرَ وَ لا جَبَاناً یضْعِفُكَ عَنِ الأُمُورِ وَ لا حَرِیصاً یزَینُ لَكَ الشَّرَهَ بِالْجَوْرِ (نهج البلاغة، نامه 53). 📚 مفاتیح الحیات ص 488. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
برهان صدیقین
🔹 ما اگر بخواهیم ثابت بكنیم كه این شیء وجود دارد یا نه یك وقت از آثار یا افعال یا صفات ثابت می كنیم كه این شیء موجود است؛ یك وقت است خود این را بررسی می ‌كنیم می‌ بینیم این «دَلَّ عَلَی ذَاتِهِ بِذَاتِه». 🔹 این «دَلَّ عَلَی ذَاتِهِ بِذَاتِه» می ‌شود كه با تأمل در خود او، وجود خود او را ثابت می ‌كنیم؛ نه از طریق آثار و افعال که از بیگانه سؤال بكنیم مثلاً عالم را ببینیم یا بگوییم: «اثر الاقدام یدل علی المسیر». البته اینها در جای خودش براهین تامی است نسبت به اوساط از مردم یا ضعافشان یا بالأخره نسبت به افراد دیگر؛ ولی «یَا مَنْ دَلَّ عَلَی ذَاتِهِ بِذَاتِه» که در منسوب به حضرت امیر(سلام الله علیه) هست، این است از خود خدای سبحان. 🔹 چون او ﴿نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْض﴾ است، اگر كسی ﴿نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْض﴾ را مشاهده کرد، خب یقین پیدا می‌ كند که ﴿نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْض﴾ موجود است. 🔹 یك وقت است كه از شاخصی از سایه ‌ای ما پی می ‌بریم كه آفتاب موجود است؛ اما یك وقت «آفتاب آمد دلیل آفتاب»! ما احتیاجی نداریم كه در مقام اثبات خدا از چیز دیگر كمك بگیریم؛ «یَا مَنْ دَلَّ عَلَی ذَاتِهِ بِذَاتِه». 📚 سخنرانی موضوعی تفسیر انسان به انسان 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ولایت حقیقی 🔸 یکی از اسمای حسنای خدای سبحان «ولی» است و تنها «ولی» نیز اوست: ﴿فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِی﴾؛ یعنی ولایت به معنای سرپرستی مخصوص خدای سبحان است. زیرا بر اساس توحید افعالی و این که مؤثر حقیقی در هر چیز خداوند است، معقول نیست که موجودی غیر خداوند توان آن را داشته باشد که سرپرست شی ء یا شخصی باشد. از این رو مخصوص خداوند است. 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ولایت حقیقی 🔸 یکی از اسمای حسنای خدای سبحان «ولی» است و تنها «ولی» نیز اوست: ﴿فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِی﴾؛ یعنی ولایت به معنای سرپرستی مخصوص خدای سبحان است. زیرا بر اساس توحید افعالی و این که مؤثر حقیقی در هر چیز خداوند است، معقول نیست که موجودی غیر خداوند توان آن را داشته باشد که سرپرست شی ء یا شخصی باشد. از این رو مخصوص خداوند است. 🔸 ...انسان به دلیل این که یکی از حلقه های وجود نظام هستی بوده و با همه موجودات در ارتباط است؛ یعنی هم با خدا ارتباط دارد و هم با خود، هم با طبیعت ارتباط دارد و هم با انسان های دیگر، برای او هم ولایت یک جانبه قابل اثبات است و هم ولایت دوجانبه. 🔸 اثبات برای همه انسان ها آسان است، زیرا هر انسانی با ولایت تکوینی بر خویش زندگی می کند. انسان هر وقت بخواهد بدن خود را حرکت می دهد و هر زمان اراده کند، آن را به بستر می کشاند و سپس رابطه خود را با آن تا حدّ حیات گیاهی و یا تا حدّ ضعیفی از حیات حیوانی پایین می آورد، و سپس به عالم رؤیا سفر می کند و با توجه به مرتبه قابلیت و صلاحیت خود، ره آوردهایی از عالم رؤیا به صورت رؤیاهای حسنه یا اضغاث احلام و خواب های پریشان و پراکنده به ارمغان می آورد. یا تصرفاتی که انسان هر روز در بدن خود انجام می دهد، همه بر اثر است؛ یعنی این فکر و اراده است که با تصرف در اعضای بدن، آن ها را به کار و فعالیت وادار می کند و اعضای بدن آن کار را انجام می دهند. 🔸 انس ما به این مقدار از ولایت مانند انس ماهی به آب است. از این رو، همان گونه که ماهی از وابستگی حیات خود به آب غافل است، انسان نیز از ولایت تکوینی روح و اندیشه نسبت به بدن غافل است. مسأله تدبیر نفس نسبت به قوا و شئون درونی نفس، بیانگر نسبت به بدن است؛ یعنی نفس ولی است و قوا و شئون نفس مولّی علیه او هستند. 🔸 نسبت خدا با جهان آفرینش از جمله انسان نیز ولایت و تدبیر یک جانبه خدا بر انسان و جهان را اثبات می کند، زیرا انسان خود را در بسیاری از امور عاجز و ناتوان می بیند و چون عاجز می بیند، لازم می داند که خود را تحت تدبیر و ولایتِ ولی حقیقی قرار دهد تا او را سرپرستی کرده و تدبیر او را به عهده بگیرد، و این ولایت را نیز، همانند ولایتِ نفس بر شئون و قوای انسان می یابد. 👈 انسان همان گونه که ولایت خود بر نفس و ولایت خدا بر جهان و انسان را می یابد، ولایت بر طبیعت و دیگران را نیز مشاهده می کند و می بیند که انسان چگونه در طبیعت تصرف می کند یا تدبیر امور دیگران را بر عهده می گیرد. 🔸 مانند ولایت یک جانبه در خارج وجود دارد، زیرا انسان ها به لحاظ این که با یک دیگر ارتباط دارند، ولای محبت و نصرت را ملاحظه می کنند و می بینند که انسانی دوست انسان دیگر و یا ناصر انسان دیگر است، به طوری که هم از محبت و دوستی هم دیگر برخوردار باشند و هم از نصرت و یاری یک دیگر بهره مند گردند. بنابراین، ولایت به معنای تدبیر و سرپرستی و هم چنین ولایت به معنای محبت و نصرت که دو جانبه است بین انسان ها تحقق دارد. 🔸 علاوه براین بیان روشنگر عقلی، قرآن کریم نیز در آیات فراوانی از تحقق ولایت در خارج خبر می دهد؛ گاهی از ولایت خدای سبحان سخن می گوید، گاهی از ولایت انسان سخن به میان می آورد و گاهی از ولایت شیطان و فرشتگان. در مورد نیز گاهی از ولایت اثباتی و مثبت بحث می کند و گاهی از ولایت سلبی و منفی؛ یعنی انسان باید خود را تحت ولایت خدا قرار داده و از ولایت شیطان برهاند تا ولی خدا شود. انسان باید ولایت مؤمنان را بپذیرد و از ولایت کفار و معاندان اجتناب کند. علاوه بر همه این ها، قرآن کریم از انسان هایی چه انبیا و چه غیر انبیا خبر داده است که به مقام ولایت رسیده اند و آثار ولایت در تکوین از آن ها ظهور کرده است. 📚 شمیم ولایت ص 39 تا 41 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حب علی (علیه السلام) 🔸 به گزارش حضرت زهرا ( علیها السلام ) پیامبر اسلام ( صلی الله علیه وآله وسلم ) در شب عرفه ، پس از نوید آمرزش همه گناهان، به مردم فرمود : جبرئیل امین ( علیه السلام ) مرا خبر داد که کسی است که علی ( علیه السلام ) را هنگام حیات و پس از مرگش دوست بدارد و آن که در این زمان با او دشمنی کند، شقیّ واقعی به شمار می رود : «أنّ السّعید کلّ السّعید حقّ السّعید ، من أحبّ علیّاً فی حیاته و بعد موته و أنّ الشّقیّ کلّ الشّقیّ حقّ الشّقیّ ، من أبغض علیّاً فی حیاته و بعد وفاته ». 📚 ادب فنای مقربان ج 8 ص 229 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 13. مشورت و شورا 🔹 مشورت و هدایت رسول خدا (ص) فرمود: مشورت كننده ‌ای نیست كه به رشد (راه راست و مطلوب) هدایت نشود. [1] امیرمؤمنان (ع) نیز در احادیثی فرمود: هیچ پشتیبان و تكیه ‌گاهی همچون مشورت نیست [2] مشورت سرچشمه هدایت است [3] مشورت، اندیشه ‌های صحیح دیگران را برایت به ارمغان می ‌آورد و تو را هدایت می ‌كند. [4] [1]. مَا مِنْ رَجُلٍ یشاوِرُ اَحَداً اِلاّ هُدِى إلی الرُشْدِ (مجمع البیان، ج9، ص51). [2]. لا ظَهِیرَ كَالْمُشَاوَرَةِ (نهج البلاغة، حكمت 54). [3]. الاسْتِشَارَةُ عَینُ الْهِدَایةِ (نهج البلاغة، حكمت 211). [4]. الْمَشُورَةُ تَجْلِبُ لَكَ صَوَابَ غَیرِك (غرر الحكم، ص441). 📚 مفاتیح الحیات ص 489. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 ثمره وارستگی

🔸 ... پیوندی است بین و ؛ یعنی روح اگر طیّب و طاهر بود، مطالب عمیق را اولاً و خالص را ثانیاً خوب درک می کند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ثمره وارستگی

🔸﴿اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله﴾ این یک آیه، ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ این دو آیه. 🔸 در آیه اول شرط و جزایی در کار نیست، ولی شبیه شرط و جزاست، فرمود: ﴿اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله﴾ یک پیوندی است بین و ؛ یعنی روح اگر طیّب و طاهر بود، مطالب عمیق را اولاً و خالص را ثانیاً خوب درک می کند. 🔸 اما آیه دوم به صورت شرط وجزاست که ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ﴾ اگر بودید، خیلی از مطالبی که مربوط به فهمیدن بود و نبود، چه چیزی در عالم هست و چه چیزی در عالم نیست و فهمیدن باید و نباید که چه باید کرد و چه نباید کرد یاد می گیریم ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ بین بود و نبود، ﴿يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ بین باید و نباید؛ این راهی است که فقط فراسوی انسان گذاشته است. 📚 برش از پیام به سومین دوره سراسری طرح نظام جامع اندیشه اسلامی تاریخ: 1401/04/16 ↙️ پیام کامل در آپارات: https://aparat.com/v/mYn3i 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حیات شهید
🔹 چه مقامی شهید دارد؛ خدا با او چه کرد! خیلی حرف است؛ ! ـ وقتی از دنیا می خواهد وارد برزخ شود، زنده وارد برزخ می شود؛ ـ از برزخ وقتی می خواهد وارد ساهره قیامت و حشر اکبر شود، زنده وارد می شود. این دو آیه سوره مبارکه «آل عمران» و «بقره» که فرمود به شهید نگویید مرده است، خیال مرگ هم درباره او نکنید. 🔹 خب اینها حی هستند، یعنی چه؟ طوری حی هستند که فرمود: ﴿یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِمْ﴾؛ اینها زنده اند و به فکر دیگران هم هستند؛ مرتّب به ذات اقدس اله می گویند آنهایی که هم رزمان ما بودند ما بودند، الآن کجایند و در چه شرایطی هستند؟ 🔹 بعضی ها می میرند، به برزخ که رفتند بیدارشان می کنند؛ اما می دانند که مُردند می دانند که وارد برزخ شدند. وقتی می خواهند از برزخ وارد صحنه قیامت شوند، خیلی ها موت برزخی دارند، از برزخ می میرند، وارد صحنه قیامت می شوند و آن جا آگاه می شوند؛ اما شهدا «تبعاً لأهل بیت(علیهم السلام)» زنده وارد قیامت می شوند؛ یعنی برزخ را کاملاً می بینند، عبور از برزخ به ساهره قیامت را هم کاملاً می بینند؛ اینها حی اند. 🔹 الآن می دانید، تمام کارهای خیری که در این کشور انجام می شود، از قرائت قرآن، نماز جمعه، نماز جماعت و همه کارهای خیری که می شود، اوّل ثواب را در نامه عمل امام (رضوان الله علیه) و شهدا می نویسند بعد درباره دیگران. بالاخره کشور مدیون اینهاست؛ این کم مقامی نیست! 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 45 تاریخ: 1393/10/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ولایت در قرآن 🔸
ولایت خدا در قرآن
قرآن کریم از بر جهان و انسان سخن می گوید و می فرماید: ولایت منحصراً از آن خداوند است؛ « فالله هو الولی »... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ولایت در قرآن 🔸
ولایت خدا در قرآن
قرآن کریم از بر جهان و انسان سخن می گوید و می فرماید: ولایت منحصراً از آن خداوند است؛ « فالله هو الولی » و در بعضی از آیات می فرماید: برای انسان ولی و یاوری جز خدا نخواهد بود؛ « و مالکم من دون الله من ولی وّ لا نصیر » و در آیاتی می فرماید: خدا ولی مؤمنان و متّقیان است؛ « و الله ولی المؤمنین » و « والله ولی المتّقین » و هم چنین آیاتی که می فرماید: غیر خدا را ولی خود اتخاذ نکنید، زیرا آن ها مالک نفع و ضرر خود نیستند؛ « قل افأتخذتم من دونه أولیاء لایملکون لأنفسهم نفعاً ولا ضراً ». 🔸
ولایت شیطان در قرآن
خداوند در بعضی از آیات قرآن، درباره ولایت شیطان و لزوم اجتناب از تولّی شیطان و پذیرش ولایت او مطالبی را مطرح فرموده است، چنان که می فرماید: شیطان و ولی آن ها می شود؛ « فزیّن لهم الشیطان أعمالهم فهو ولیّهم الیوم ولهم عذاب ألیم » ... . 🔸
ولایت مؤمنان در قرآن
قرآن از نسبت به یک دیگر خبر می دهد و می فرماید: ـ مؤمنان برادران یک دیگرند؛ « إنّما المؤمنون اِخوة »، ـ و نسبت به هم ولایت دارند: « المؤمنون والمؤمنات بعضهم أولیاء بعض یأمرون بالمعروف وینهون عن المنکر »؛ مؤمنان نسبت به هم ولایت دارند و نتیجه این ولایت آن است که آن ها چون هم دیگر را دوست دارند، به ارشاد و برمی خیزند و هم دیگر را به معروف امر و از منکر باز می دارند. 📚 شمیم ولایت ص 42 و 43 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اگر کوه بخواهد محبت علی را تحمل کند، متلاشی می شود / حقیقت ولایت اهل بیت، حقیقت قرآن است 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: ـ حقیقت ولایت اهل بیت (علیهم السلام) حقیقت قرآن است، یک؛ ـ در قرآن یک سلسله تحقیق است یک سلسله تمثیل، دو؛ همان است که ﴿لا یأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَینِ یدَیهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ﴾، کتابی آوردیم که اگر جن و انس جمع بشوند نمی توانند مثل آن بیاورند و درباره هم فرمود: ﴿لَوْ أَنزَلْنَا هذَا الْقُرْآنَ عَلَی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ﴾ و تجلّی الهی که باعث متلاشی شدن انسان می شود. 👈 همین بیان ها را وجود مبارک حضرت امیر درباره خود و شاگردان مخصوص خود فرمود که اگر کوهی بخواهد علوی باشد، متلاشی می شود. ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2872039 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/05/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
صراط مستقیم

🔸 شیطان تهدید کرده که رهزنی و در حواشی آن کمین می کند تا سالک را منصرف سازد یا از سرعت او بکاهد یا او را از سبقت بازدارد؛ زیرا خدای سبحان در آیات متنوع قرآن کریم گذشته از دستور معرفت، فرمان هجرت از کژراهه به صراط مستقیم، همچنین فرمان سرعت، سپس دستور سبقت داده است و شیطان در همه این مراحل در صدد رهگیری است: ﴿لاَقعُدَنَّ لَـهُم صِر ٰطَکَ المُستَقیم﴾ و چون امام معصوم (علیه السلام) و امام شناسی و تولّی آن حضرت پیمودن صراط مستقیم است، رهزنی شیطان در این باره، تبدیل به سیئه سقیفه است. 📚 ادب فنای مقربان ج7 ص275 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 14. شهادت دادن 🔹 مسلمان وظیفه دارد آنچه را دیده است، در صورت نیاز شهادت دهد. امام صادق (ع) فرمود: برای هیچ كس سزاوار نیست كه هرگاه برای شهادت بر كاری فرا خوانده شود كه شاهدش بوده بگوید شهادت نمی ‌دهم. [1] امام كاظم (ع) نیز فرمود: هرگاه كسی تو را برای شهادت بر دَین یا حقی فرا خواند، روا نیست آن را به تأخیر بیندازی. [2] [1]. لا ینْبَغِى لأَحَدٍ إِذَا دُعِىَ إِلَی شَهَادَةٍ لِیشْهَدَ عَلَیهَا أَنْ یقُولَ لا أَشْهَدُ لَكُمْ (تهذیب الأحكام، ج6، ص275). [2]. إِذَا دَعَاكَ الرَّجُلُ لِتَشْهَدَ لَهُ عَلَی دَینٍ أَوْ حَقٍّ لَمْ ینْبَغِ لَكَ أَنْ تَقَاعَسَ عَنْهُ (الكافى، ج7، ص380). 📚 مفاتیح الحیات ص 489. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 بر مدار حق

🔸 مصالح ساختمانی عالَم، است؛ این عالَم، «باطل» را نمی پذیرد. ممکن نیست کسی با فریب بتواند زندگی کند با دروغ بتواند زندگی کند، بالاخره یک وقت رسوا می شود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
بر مدار حق

🔸 اگر کسی سؤال بکند که این مسجد را با چه چیز ساختید؟ آن مهندس می گوید که مثلاً با سیمان و آهن و امثال اینها؛ اما حالا سیمان با چه چیزی ساخته شد؟ آهن با چه ساخته شد؟ مثلاً می گوید مواد اوّلی آنها، فلان است. خب مواد اوّلی آن با چه ساخته شد و صورتی که به این جهان داده شده با چه ساخته شد؟ مصالح ساختمانی عالَم، » است؛ این عالَم، «باطل» را نمی پذیرد. 🔸 اگر سؤال بکنند که دستگاه گوارش شما، روده و معده شما با چه چیزی ساخته شد، طبیب یک نحو جواب می دهد ولی آن جواب نهایی این است که اینها ؛ یعنی دستگاه روده و معده نظیر یک تُنگ نیست نظیر یک ظرف خالی نیست که هر چه به آن بدهی جا بدهد. الآن در یک تُنگ خالی شما چه سمّ بریزی و چه عسل بریزی جا می دهد؛ اما این دستگاه روده و معده دستگاهی است که به «حق» خلق شده است، اگر غذای سالم دادید تحویل می گیرد و هضم می کند و اگر غذای مسموم دادید بالا می آورد؛ یعنی من برای این خلق نشدم. 🔸 این مربوط به طبیعت بود؛ فطرت ما هم این‎ چنین است یعنی اگر حرف حق و حرف صحیح را به فطرت تحویل دادیم، قبول می کند؛ اما اگر آدم بخواهد کسی را فریب بدهد، فطرت نمی پذیرد، بالا می آورد! همان‌ طوری که ، باطل را بالا می آورد و ، باطل را بالا می آورد، هم باطل را بالا می آورد؛ 👈 یعنی ممکن نیست کسی با فریب بتواند زندگی کند با دروغ بتواند زندگی کند، بالاخره یک وقت رسوا می شود. اینکه یک وقت رسوا می شود یعنی این ، این را بالا آورده است! ساختار عالَم، باطل را نمی پذیرد؛ فرمود ما که این عالَم را خلق کردیم این را با باطل خلق نکردیم: ﴿وَ مَا خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الأرْضَ وَ مَا بَینَهُمَا بَاطِلاً﴾. ↙️ لینک آپارات: https://aparat.com/v/Ukiao 📚 سوره مبارکه جاثیه جلسه 9 تاریخ: 1394/12/18 🌐 https://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 کیفر دنیا
🔹 خطاب کرد به مردم مکه، فرمود مردم! ﴿إِنَّا أَرْسَلْنا إِلَیكُمْ رَسُولاً شاهداً علیکم كَما أَرْسَلْنا إِلى‏ فِرْعَوْنَ رَسُولاً﴾؛ حواستان جمع باشد! شما که جریان فرعون و رود نیل و جریان موسیٰ و عظمت موسای کلیم و غرق شدن فرعون و اینها را که شنیدید؛ ﴿إِنَّا أَرْسَلْنا إِلَیكُمْ رَسُولاً شاهِداً عَلَیكُمْ كَما أَرْسَلْنا إِلى‏ فِرْعَوْنَ رَسُولاً﴾. تنها عذاب آخرت نیست، عذاب دنیا هم است؛ فرمود ما همان هستیم که برای فرعون رسول فرستادیم؛ یعنی است. 🔹 فرمود آنکه گفتیم ، معنایش این نیست که ما اینها را رها می‌کنیم و فقط در قیامت عذاب می ‌کنیم؛ نه! در هم دریا در اختیار ماست، صحرا در اختیار ماست؛ ما هم «شقّ الأرض» داریم، هم «شقّ البحر» داریم، هم «شقّ الشّجر» داریم، هم «شقّ الحجر» داریم، هم «شقّ القمر» داریم. 🔹 ﴿فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ الْأَرْضَ﴾؛ فرمود بگیر، این دهن باز کرد و گرفت، این می ‌شود «شقّ الأرض». همان برنامه است! همان دستور است! فرقی نمی ‌کند، حالا «شقّ القمر» معروف شد. 🔹 اینکه فرمود: ﴿فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ الْأَرْضَ﴾، این را چه کسی گفته؟ این مگر «شقّ الأرض» نیست؟ به مردم مکه فرمود ما همان هستیم: ﴿إِنَّا أَرْسَلْنا إِلَیكُمْ رَسُولاً شاهِداً عَلَیكُمْ كَما أَرْسَلْنا إِلى‏ فِرْعَوْنَ رَسُولاً﴾؛ حواستان جمع باشد! 📚 سوره مبارکه مزمل جلسه 5 تاریخ: 1398/01/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تحقق ولایت انسان ها
🔸 انسان ها اگر می خواهند ولایت هم دیگر را بپذیرند و با هم دوست و ناصر باشند، باید هشیاری خود را حفظ کرده و با مؤمنان و اهل تقوا برقرار کنند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تحقق ولایت انسان ها نسبت به یکدیگر

🔸 انسان ها اگر می خواهند ولایت هم دیگر را بپذیرند و با هم دوست و ناصر باشند، باید هشیاری خود را حفظ کرده و با مؤمنان و اهل تقوا برقرار کنند و با غیر مؤمنان و غیر اهل تقوا این نوع رابطه را برقرار نکنند. آیاتی از قرآن کریم این مسأله را بیان می کند و می فرماید: ﴿یا أیّها الّذین ءامنوا لاتتخذوا الّذین اتخذوا دینکم هزواً ولعباً من الّذین اُوتوا الکتاب من قبلکم والکفار أولیاء﴾؛ ای مؤمنان، کسانی را که دین شما را استهزاء کرده و به بازی گرفته اند چه از کسانی که پیش از شما به آنان کتاب داده شد و چه کافران به عنوان ولی اتخاذ نکنید، تا از باز نمانید... . 🔸 انسان ابتدا باید خود را از ولاءهای باطل و کاذب تخلیه نموده و جان خویش را کند تا راه برای تجلیه و تحلیه گشوده شود و و راستین در جان انسان استقرار یابد؛ به بیان دیگر انسان در آغاز باید از باطل تبرّی جوید تا گرایش در جهت حق در او تحقق پیدا کند. آنان که در دنیا ولی یکدیگر باشند، در قیامت کاری از آنان ساخته نیست: ﴿یوم لایغنی مولی عن مولی شیئاً وهم لاینصرون﴾ روز قیامت روزی است که هیچ دوستی نمی تواند از دوست خود حمایت کند و آنان یاری نمی شوند. زیرا در قیامت تنها یک مولی برای آنان وجود دارد و آن هم آتش است... . 🔸 از مجموعه مباحث این فصل استفاده می شود که اولاً، وجوددارد. ثانیاً، انسان باید هوشیار باشد که ولایت چه کسی را بپذیرد و از ولایت چه کسی پرهیز کند تا در روز قیامت که روز ظهور حق و ولایت حق است، بدون ولی و سرپرست نماند. 👈 قرآن به ما می فرماید: ﴿إنّما ولیّکم الله ورسوله والّذین ءامنوا الذین یقیمون الصلاة ویؤتون الزّکاة وهم راکعون٭ ومن یتولّ الله ورسوله والّذین ءامنوا فإنّ حزب الله هم الغالبون﴾؛ ولی شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده اند، همان کسانی که نماز را برپا می دارند و در حال رکوع زکات می دهند، و هر کس خدا و پیامبر او و کسانی را که ایمان آورده اند، ولی خود بداند، پیروز است، چرا که همان پیروزمندانند. 🔸 البته قرآن کریم، علاوه بر تبیینِ تحققِ ولایت خدا و مؤمنان، از افرادی که در دنیا به مقام ولایت رسیده و آثار آن از آن ها ظهور کرده است، همانند انبیا و اولیای الهی و هم چنین انسان هایی غیر از انبیا و اولیای الهی، نظیر حضرت مریم، مادر موسی، اصحاب کهف و مانند آن خبر می دهد. مهم این است که انسان در پرتو آموزه های قرآن کریم، نه تنها با راه های اثبات ولایت در مقام استدلال آگاهی پیدا کند، بلکه بداند که چگونه می توان به مقام ولایت رسید و شد. 📚 شمیم ولایت ص 46 تا 48 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حق مسلّم

🔸 عده ای از انسان ها مستضعف فکری اند و حق برایشان روشن نیست؛ اگر کلام نیکوی اهل بیت نبوت ( علیهم السلام ) به آنان می رسید ، هدایت می شدند : «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا» . این گروه ، اهل ولایت نیستند؛ لیکن شاید مورد لطف و رحمت حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) باشند . 🔸 در مقابل ، کسانی که برای آن ها روشن است ، ولی آن را نمی پذیرند : ﴿فَنَـبَذوهُ وَراءَ ظُهورِهِم﴾ اعمالشان مانند خاکستری در روز طوفانی است : ﴿اَعمـٰلُهُم کَر َمادٍ اشتَدَّت﴾ و اگر در همه عُمر ، شبانه روز میان رکن و مقام عبادت کنند ، مقبول نیست . 📚 تسنیم ج43 ص 466 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار رییس دیوان عدالت اداری کشور با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: حجت الاسلام و المسلمین حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری صبح امروز پنج شنبه 31 خرداد 1403 با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کرد 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra